Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Corona en andere virussen

Ik ben best wel bang voor virussen zoals corona. Wat doen jullie om dit tegen te gaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Experiment

Ook ik vind het niet klinken als de Ad zoals we hem gewend zijn: niet altijd even genuanceerd en niet altijd even politiek correct, maar wel rationeel en zonder een spoor van deze buitenproportionele angst. Ik dacht aan een sociologisch experiment. Maar goed, je kent iemand niet echt van een forum natuurlijk.
Hoe dan ook wens ik alle angstigen dat het virus snel uitgewoed raakt.

Chrono

Chrono

05-03-2020 om 15:13

AlisonH

"Hoe dan ook wens ik alle angstigen dat het virus snel uitgewoed raakt.".
Ik wens dat ook de niet-angstigen toe!

Ad Hombre

Ad Hombre

05-03-2020 om 15:35

And the band played on

...while the Titanic sunk.

Terwijl de besmettingen in een dag meer dan verdubbelen zitten ze te emmeren over wie de echte Ad is.

En als we daar niet over zouden emmeren, zou het aantal besmettingsgevallen minder snel oplopen?

Groeten,

Temet

Chrono

Haha ja ik las het terug en toen bedacht ik dat ook.

mutsje

mutsje

05-03-2020 om 16:15

Ad en titanic

Precies Ad, we zitten eigenlijk al op een zinkend schip. De vraag is alleen hoe snel het schip zinkt. Wat we wel weten is dat het vlak bij de kust aan het zinken is en merendeel van de opvarenden gewoon overleeft door zwemmend de kust te bereiken. De kinderen flierefluitend, de oudere wat hoestend en proestend en de oudere van dagen met wat hulp en ondersteuning. Een heel klein deel zal helaas verdrinken. Lijkt me geen Titanic, maar meer een schip dat op de zandbank is vastgelopen. Dus waarom jij je nog in die cabine opsluit snap ik niet.
Misschien sta ik er gewoon fatalistischer in. Het is niet meer te voorkomen, we kunnen het alleen nog indammen en proberen de besmetting controleerbaar te houden. Dus doe gewoon je ding en ga naar buiten

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-03-2020 om 16:29

Veel van die ‘nieuwe besmettingen’ zijn mensen die zich bij nader inzien toch maar hebben gemeld. Die zijn niet gisteren pas ziek geworden.
Ik heb het al eerder gezegt, ik weet zeker dat er al langer mensen met dit virus rondlopen en allang weer beter zijn. Februari is dè maand waarin mensen zich niet zo lekker voelen. Mijn hele gezin is verkouden geweest, geen idee wat voor virus dat was.
Denk dat een heleboel mensen hun schouders ophalen, zoveel mogelijk in hun eigen kringetje blijven, drukke plaatsen vermijden en het verder wel geloven.

Survival of the fittest

Is surviven een kwestie van het virus ontlopen of hem doorstaan?

skik

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-03-2020 om 16:44

Skik

Ik denk m doorstaan.

mutsje

mutsje

05-03-2020 om 16:46

Skik

Survival of the fittest is natuurlijk het virus doorstaan. Het virus is een selectiedruk.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-03-2020 om 17:24

Temet

"En als we daar niet over zouden emmeren, zou het aantal besmettingsgevallen minder snel oplopen?"

De Titanic zonk ook niet sneller doordat de band doorspeelde.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-03-2020 om 17:50

Dendy

Dat zou heel goed kunnen. Maar die 'stille' geinfecteerden hebben inmiddels weer anderen geinfecteerd. Stel dat de kwadratische stijging van vandaag doorloopt (het lijkt warempel of het RIVM daar op aanstuurt) krijgen we dit:

5 maart: 82
6 maart: 164
7 maart: 328
8 maart: 656
9 maart: 1.312
10 maart: 2.624
11 maart: 5.248
12 maart: 10.496
13 maart: 20.992
14 maart: 41.984
15 maart: 83.968
enz..

Geen leuk vooruitzicht.

mutsje:
"De kinderen flierefluitend, de oudere wat hoestend en proestend en de oudere van dagen met wat hulp en ondersteuning. "

Oh ja, jij denkt nog steeds in termen van 1% slachtoffers.
Dat wordt een koude kermis voor jou...

"Dus doe gewoon je ding en ga naar buiten"

Sure, no problem.
Als we over een maandje of wat nog onder de 10.000 doden zitten durf ik het wel aan. Ik vrees alleen dat het er meerdere orden van grootte meer gaan worden.

Zoals je misschien weet heb ik tot nu toe best vaak gelijk gekregen met mijn voorspellingen over Corona.

mutsje

mutsje

05-03-2020 om 18:22

Vandaag in de nrc;
In Korea worden alle mensen getest, daaruit blijkt een sterftecijfer van 0,5%.

'Zoals je misschien weet heb ik tot nu toe best vaak gelijk gekregen met mijn voorspellingen over Corona.'

Nee.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-03-2020 om 18:34

mutsje

"In Korea worden alle mensen getest, daaruit blijkt een sterftecijfer van 0,5%."

Wacht maar af tot de ziekenhuizen overstromen...

mutsje

mutsje

05-03-2020 om 18:40

Nog eens Ad

En al krijg je gelijk. Die doden zijn dan toch niet te voorkomen, hooguit de snelheid waarop.
Je kunt het niet meer uitroeien, hooguit vertragen. Ja het gaat tot ongelooflijke problemen leiden in de zorg en economie. Maar heeft het zin om dan met je kop onder het dekbed te gaan zitten, al bibberend en roepen dat de wereld vergaat? Het is ongelooflijk kut als er iemand in mijn directe omgeving sterft aan Corona, maar ik heb geen enkele fiducie dat dat te voorkomen is door voortijdig (zoals jij) in quarantaine te gaan. Je wordt anders gewoon alsnog in de herfst ziek.
Deze epidemie zat er toch een keer aan te komen. En het is een slim virus omdat besmetting mogelijk is zonder ziekteverschijnselen. Ik had van begin af aan al geen enkele illusie dat deze beker aan ons voorbij zou gaan. Maar het komt zoals het komt.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-03-2020 om 19:02

mutsje

"En al krijg je gelijk. Die doden zijn dan toch niet te voorkomen, hooguit de snelheid waarop."

Nee, dat zie je fout. Ik leg het maar weer eens uit. Die snelheid is juist het grootste gevaar. Als Corona behandeld wordt is het al dodelijk genoeg (de WHO zegt nu 3.4%). Als het niet behandeld wordt omdat de ziekenhuizen overbelast zijn explodeert het aantal doden. En aangezien maar liefst zo'n 20% van de besmetten moet worden opgenomen gaat dat best snel.

Dat gebeurde in Wuhan met massale sterfte tot gevolg (die ze verzwijgen). Dat gaat hier ook gebeuren tot we met social distancing het aantal nieuwe besmettingen kunnen drukken tot zo'n niveau dat we het aankunnen.

Maar die initiele piek die de politici tot actie zal dwingen, die is veel dodelijker dan iedereen denkt. Waarschijnlijk zien we dat het eerst in Italie gebeuren, dus hou daar de sterftecijfers in de gaten, die zullen op een zeker moment scherp omhoog schieten.

Dat gaat bij ons ook gebeuren, waarmee die domme praatjes over een paar verdrinkende zwemmers in een klap uit de wereld zijn.

Kortom, als je de eerst klap weet mis te lopen zijn je kansen best behoorlijk en dat is precies wat ik van plan ben.

Hier een opwekkend stukje over Italie waarin je kunt lezen hoe dicht ze al bij het breekpunt zitten:

https://www.evernote.com/shard/s73/client/snv?noteGuid=ce2133de-c76f-47b1-b036-ed099da8fba2&noteKey=5a6891bda7482227&sn=https%3A%2F%2Fwww.evernote.com%2Fshard%2Fs73%2Fsh%2Fce2133de-c76f-47b1-b036-ed099da8fba2%2F5a6891bda7482227&title=Coronavirus%2Bin%2BItaly%2Bfills%2Bhospital%2Bbeds%2Band%2Bturns%2Bdoctors%2Binto%2Bpatients

Jo Hanna

Jo Hanna

05-03-2020 om 21:17

Italië

https://nos.nl/artikel/2325917-duizenden-besmettingen-italie-zo-werd-het-land-het-zorgenkindje-van-europa.html

Misschien kan iemand toelichten waarom dat hier helemaal anders zal gaan? Ik zie het niet. Of hebben we ons er gewoon al met z’n allen bij neergelegd dat dit ons voorland is?

Groet,
Jo Hanna

Angela67

Angela67

05-03-2020 om 21:50

Jo Hanna

je stelt twee vragen die je causaal met elkaar lijkt te verbinden.
daar is vast wel een stijlfiguur-naam voor te bedenken, ik weet 'm niet zo snel.

maar volgens mij kun je vrij weinig zeggen over het 'waarom' zonder te vervallen in de algemene statistieken (de cijfers wijzen uit dat xxx procent bla bla).
Misschien dat het heel erg afhangt van 'vonken' en 'grote haarden'. Die termen hoorde ik woensdag ergens langskomen. Als Italie de pech had om teveel vonken te hebben dan zijn het snel haarden geworden. Als het in Nederland net iets anders loopt - per ongeluk én omdat ieder land probeert in te dammen - dan hebben we misschien mazzel.

gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

05-03-2020 om 21:56

Angela

Dat is precies ook hier het probleem. Na de voorjaarsvakantie zijn de vonkjes van het vuur van Italie hier teruggekomen en die zijn niet op dezelfde plaats geland, maar hebben zich willekeurig over het land verdeeld. Die beginnen allemaal vuurtjes die zich in het begin onzichtbaar ontwikkelen, maar al snel zichtbaar worden en naar elkaar toe gaan groeien.

Al sje dan een 'rivm' beleid hebt (of misschien had, het wisselt nogal eens) dat mensen met lichte verschijnselen gewoon thuis moeten blijven en een publiek dat denkt dat het 'maar om een griepje' gaat heb je een explosieve mix. En 105% per dag is in virustermen een explosie, als dat zo aanhoudt gaat het sneller dan iedereen dacht.

Wanneer krijgen we de volgende mijlpaal, de eerste dode? Dit weekend nog?

Angela67

Angela67

05-03-2020 om 21:59

tekst rivm op nu.nl

'Indamfase' van virus is cruciaal
De kans dat het aantal besmettingen in Nederland zal toenemen in de komende dagen, is dan ook reëel. Volgens Van Dissel zal het in de komende periode belangrijk zijn om de herkomst van de besmetting op te kunnen sporen. In die fase kan de uitbraak nog worden ingedamd. "Zolang we dat kunnen, zijn we op de goede weg. Als dat verloren gaat, dan zullen we een andere aanpak moeten kiezen."

Maatregelen om besmettingen verder te voorkomen, hebben volgens Van Dissel dan geen nut meer. "Dan moet je ervoor zorgen dat onze zorgcapaciteit voldoende blijft om alle zieken in Nederland op te vangen, want we hebben maar een beperkt aantal ziekenhuisbedden en een beperkt aantal zorgverleners."

Ad Hombre

Ad Hombre

05-03-2020 om 22:00

Jo Hanna

"Misschien kan iemand toelichten waarom dat hier helemaal anders zal gaan? Ik zie het niet. Of hebben we ons er gewoon al met z’n allen bij neergelegd dat dit ons voorland is? "

Het is toch ongelofelijk dat de media afgeven op Italie terwijl hier iets even ernstigs gebeurt? Snappen ze niet dat een stijging van 105% ernstiger is dan een stijging met 769 gevallen in Italie?

Wij zijn zelf het zorgenkindje van europa!

rode krullenbol

rode krullenbol

05-03-2020 om 22:09

Hmm ...

Als wij het zorgenkindje van Europa zijn, dan is dat omdat we hier opgescheept zitten met een ... euh ... heel groot ... euh ... zorgenkindje!

Rode krullenbol

Kaaskopje

Kaaskopje

05-03-2020 om 22:10

Los van hoe het hier gaat worden

Kreeg ik een ingeving. Een groot aantal mensen reageert vrij nuchter op corona, een deel toch wat zenuwachtig en een deel lijkt de controle over zichzelf te verliezen en niet meer helder na te kunnen denken.

Wat ik me nu afvraag... bepaalde politici hebben er plezier in om alles en iedereen waar we in onze maatschappij op moeten kunnen vertrouwen, onderuit te halen en in twijfel te trekken. Tot de rechters aan toe. Dat heeft succes helaas, maar als je daar in meegezogen wordt, als kiezer en "fan" , hoe extra onveilig zou je je daardoor dan op cruciale momenten kunnen gaan voelen?

rode krullenbol

rode krullenbol

05-03-2020 om 22:17

Mijn antwoord?

In hoge mate.

Van 38 naar 82...

... is geen kwadratische stijging Ad. Van 38 naar 1444 zou dat zijn.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-03-2020 om 22:42

Alison

Daar heb je gelijk in, hoe noemen we het als het iedere keer verdubbelt?

Evert

Evert

05-03-2020 om 22:45

Twee keer

Een verdubbeling

Ad Hombre

Ad Hombre

05-03-2020 om 22:56

Italie vs. Nederland

Veel mensen lachen natuurlijk over Italie.
Maar als je dit grafiekje ziet lach je niet meer:

https://www.evernote.com/l/AEmMsS5UGl1ED4RZIIBi9lPRVYdj_EFlkFE/

Italie heeft 2 keer zoveel IC bedden als Nederland! Dus wij gaan veel sneller richting rode lijn.

Oftewel: je burgers letterlijk laten stikken in huiselijke kring.

Maar, je kinderen thuishouden van school, dat is natuurlijk pas heel erg!

Kaaskopje

Kaaskopje

05-03-2020 om 23:05

Waarom zouden veel mensen om Italië lachen? Ik heb geen enkele reden om aan hun medische zorg te twijfelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.