Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Corona en andere virussen

Ik ben best wel bang voor virussen zoals corona. Wat doen jullie om dit tegen te gaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jo Hanna

Jo Hanna

04-03-2020 om 22:23

Evert

Eerlijk gezegd stel ik me die vraag ook. En dan vooral: wat moet je allemaal overhoop halen om x doden te voorkomen? Maar volgens mij gaat dit eigenlijk over iets anders. Als dit zou uitmonden in chaotische, dramatische taferelen met mensen die op gangen van ziekenhuizen creperen omdat er geen plek, apparatuur of behandelaars voor ze zijn, tast dat het basisvertrouwen van mensen in de gezondheidszorg en de overheid aan. Ik denk dat mensen enorm geschokt zouden zijn, het zich nu ook totaal niet voor kunnen stellen dat dit überhaupt mogelijk is, omdat ze vinden dat dat iets van vroeger is, of van de derde wereld. Het zou ons veiligheidsgevoel diepgaand aantasten. Ik denk dat de manier waarop die ‘extra’ mensen sterven is die doorslaggevend gaat zijn. Ik ga er ook nog steeds vanuit dat bovenstaande een schrikbeeld is waarvan er een grote kans is dat het geen werkelijkheid zal worden. Die druk zal door de verantwoordelijke partijen ook echt wel worden ervaren.

Groet,
Jo Hanna

vlinder72

vlinder72

04-03-2020 om 22:28

De rivm gaat er niet vanuit dat kinderen niet ziek kunnen worden.

En nee, ik begrijp niet dat je je kinderen van school thuis houdt. Maar dat is jouw keuze en ook best knap. Ik kan mijn jongste van 10 jaar echt niet thuis houden als zijn vriendjes wel naar school gaan. En dan ook nog zijn voetbaltraining missen terwijl de rest wel gaat trainen. Onmogelijk. Hij zou zwaar protesteren.

En nog een boeksuggestie voor je. Een seconde later van Forstchen is wel een goed boek in tijden als nu.

Ad

Ik begrijp het nog steeds niet. Jij vindt dat iedereen jouw voorbeeld zou moeten volgen en thuis in quarantaine moet zitten. Als ik dan vraag hoe dat gaat met je Picnic bezorgen dan kom je met een verhaal over speciale bezorgkast. Maar mijn vraag was waarom je het wel ok vindt dat de medewerkers van Picnic wel gewoon hun werk blijven doen en naar buiten gaan. Klinkt wat egoïstisch

Flavia

Flavia

04-03-2020 om 22:53

Pluk

Ik las net op de site van het RIVM dat er 14 laboratoria de test kunnen uitvoeren. Dat zijn er nog niet heel veel.

Dat is 1 van de redenen om terughoudend te zijn met testen.

Pluk

Pluk

04-03-2020 om 22:58

Twee

Het waren er eerst maar twee en nu veertien. ik vind dat raar, dat het er maar twee waren. Niet zo realistisch.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-03-2020 om 23:15

Angela

Goed advies. Ik kruip erin, maar dan zonder neut.

Trusten.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-03-2020 om 23:20

vlinder

"En nog een boeksuggestie voor je."

Dank je. Dat soort boeken las ik vroeger vaak, Day Of The Triffids is ook zo'n post-doomsday boek. Vandaar wellicht dat ik zo alert ben op dit soort scenario.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-03-2020 om 23:28

Alkes

"Als ik dan vraag hoe dat gaat met je Picnic bezorgen dan kom je met een verhaal over speciale bezorgkast. Maar mijn vraag was waarom je het wel ok vindt dat de medewerkers van Picnic wel gewoon hun werk blijven doen en naar buiten gaan. Klinkt wat egoïstisch"

Ik ben niet verantwoordelijk voor de keuzen van anderen. Ik laat het wel uit m'n hoofd om zo'n jongen of meisje te gaan vertellen dat ze beter binnen kunnen blijven. Ik zou voor gek verklaard worden. Dat kan ik wel aan op een forum, maar op straat? Nee dank je.

Daarnaast hoeft niet iedereen binnen te blijven, als mensen maar afstand houden van elkaar. De beste manier om dat snel te realiseren is om iedereen te vertellen dat ze binnen moeten blijven en alleen de noodzakelijke diensten op straat te laten.

Wat stel jij voor dan? Ze te laten verhongeren? Is dat 'niet egoistisch'? Vreemde gedachtenkronkels heb jij.

Overigens begint iedereen over dwang en opsluiten. Dat ligt lastig hier, dat snap ik. Maar als de lijken opgestapeld liggen in de straten vermoed ik dat mensen zelf niet meer naar buiten willen. Wat jij?

Tessa

Tessa

05-03-2020 om 00:01

Wat een werk is dat, die quarantaine

https://www.gezondheidsnet.nl/coronavirus/in-quarantaine-als-je-corona-hebt-dit-zijn-de-leefregels-die-je-moet-volgen

Kan me niet voorstellen dat iemand dit echt allemaal consequent volhoudt en dat geldt zeker voor studenten.

bicyclette

bicyclette

05-03-2020 om 00:06

Evert

"Waarom stelt niemand de vraag hoe erg het nou eigenlijk is om door deze griep een iets hoger sterftecijfer te hebben?"

Het is geen griep.

"We stevenen af op 18 miljoen mensen in Nederland, ook al gaan er 2000 dood, wat maakt het uit?"

Stel je die vraag ook bij een tramaanslag? Bij een overval op een juwelier? Bij een onveilig kruispunt waar regelmatig ongelukken gebeuren? Als een familielid kanker krijgt? Als een arts een medische misser maakt?

Flavia

Flavia

05-03-2020 om 00:11

Pluk

Waarom vind je dat raar dat er eerst maar 2 labs waren die konden testen?

Voor deze uitbraak zal de test niet heel vaak gedaan zijn, onvoldoende om routine op te bouwen. Die routine heb je nodig om betrouwbare resultaten te genereren.

Wat je nooit toepast ga je niet valideren, zo'n validatieproces kost tijd en geld denk aan € 10.000+ per analysemethode. Dat doe je niet zomaar.

Emmawee

Emmawee

05-03-2020 om 00:14

Anna1985

Ik vraag me af hoe het met Anna1985 is, nu inmiddels de lijken in dit draadje worden opgestapeld in de straten. Ik hoop toch dat je je kinderen niet met dit soort angstbeelden opzadelt, Ad. Want jullie quarantaine gaat zo'n scenario natuurlijk niet voorkomen.
Je actie richting de kamerleden (alle 150) lijkt me dan weer zinvoller. Net als die van Jo Hanna naar de journalistiek.
Ik heb redelijk wat vertrouwen in de aanpak van de overheid, maar heb hier en daar wel wat vraagtekens. Ik ben benieuwd naar het debat morgen.

Tessa

Precies wat ik ook al dacht. Het is inderdaad amper te doen. Ik denk dat het RIVM dat ook wel weet, maar besloten heeft dat die thuisquarantaine ook redelijk effectief is als niet alles tot op de komma wordt nageleefd, en uiteindelijk beter werkt dan iedereen in het ziekenhuis opnemen.

Ik wil wel twee weken in zo'n Hoofddorps huisje eigenlijk. Maar pas vanaf vrijdag, dan heb ik namelijk een nieuw boek van 900 blz., dus dan heb ik wat omhanden.

Groeten,

Temet

Evert

Evert

05-03-2020 om 07:41

bibyclette

Nee Byciclette, dat zijn andere zaken. Een juwelier hoeft niet overvallen te worden, een arts hoeft geen medische misser te maken, maar ziektes komen vanzelf en daar hebben we minder invloed op.
De wil om levens eindeloos te rekken is ook zoiets waar ik niet bij kan met mijn hoofd. Tonnen uitgeven aan medicijnen voor een patient die daarmee 3 maanden langer in zijn bed doodziek ligt te zijn. Dat vind ik zinloos.
De westerse maatschappij is gewend alles naar zijn hand te zetten en reageert daarom zo hysterisch als er een virus langskomt waar ze niet zo snel iets tegen hebben. Angst voor het controleverlies, dat is het.

Dat mensen die ziek zijn thuis blijven snap ik, maar zoals Ad reageert is voor mij buiten proportie. Vooral omdat hij wel verwacht dat anderen zich aan het infectiegevaar blootstellen om voor hem te werken. Eten bezorgen en gas, water en elektra werkend houden. O ja, en internet en wifi, want anders anders kan hij geen artikelen opzoeken die zijn gelijk bewijzen.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-03-2020 om 07:46

Evert

De psychologie van de gewone man blijft me verbazen.

Tot nu toe onschuldig misschien, maar ik vrees dat het - als het eindelijk tot die dikke schedels doordringt - om kan slaan in agressie en dan mogelijk juist in de richting van degenen die proberen te helpen, de huplverleners en de klokkenluiders.

Misschien verdienen we het als diersoort wel om uitgeroeid te worden. Corona is slimmer dan wij. Survival of the fittest...

Thuis quarantaine

Inderdaad niet te doen, onze badkamer heeft geen raam dus wij kunnen niet ventileren, we zijn verdoemd 😱

Daarnaast: als je ziek bent, ga je zelf niet zo uitgebreid schoonmaken en een ander mag het niet doen. En dan wonen wij ook nog eens zo klein dat mijn partner niet ergens anders kan slapen als ik ziek in bed lig!

Het gaat de goede kant op

In de Chinese miljoenenstad Wuhan wordt voor het eerst sinds de uitbraak van het nieuwe coronavirus een noodziekenhuis gesloten. Daar zijn inmiddels de laatste herstelde patiënten naar huis gestuurd, berichten Chinese staatsmedia.

Wuhan, de hoofdstad van de provincie Hubei, is de plek waar het virus vandaan zou komen. In de metropool worden steeds minder nieuwe besmettingen gemeld. Het ging zondag volgens de autoriteiten om 193 nieuwe gevallen in de stad, het laagste aantal sinds 26 januari.

Ad Hombre

Ik weet niet of jij je doemscenario’s aan je kinderen meegeeft (“stapels lijken op straat”), maar in dat geval lijkt het me voor hun klasgenoten ook prettig dat jij je kinderen thuishoudt.

vlinder72

vlinder72

05-03-2020 om 08:21

USA

Ad, wat vind je eigenlijk van de manier waarop er in de Verenigde Staten met het Corona virus wordt omgegaan?

Er mag niet op getest worden. Dus ook al hebben artsen een vermoeden dan kunnen ze dat niet bevestigd krijgen. Er mag alleen getest worden als patiënt aan zeer strikte voorwaarden voldoet.

Corona is volgens Trump gewoon een griepje. Sterftecijfers is volgens hem zeer laag en als je ziek bent, kan je gewoon gaan werken.

Eigenlijk precies het tegenovergestelde van wat er elders in de wereld gebeurt (m.u.v. Indonesië - die testen ook niet)

Ad Hombre

Ad Hombre

05-03-2020 om 08:37

vlinder

Verbijsterend. Zoals ik al eerder zei. Er is een goeie kans dat China straks de enige supermacht is die overblijft.

vlinder72

vlinder72

05-03-2020 om 08:50

Ik ben ook verbaasd over de manier waarop er in de VS wordt omgegaan met Corona. Alles voor de economie blijkbaar.

Nu denk ik dat er binnenkort wel een omslagpunt zal komen. Trump zal wel gaan inzien dat deze ziekte toch meer consequenties heeft en dan worden er links en rechts weer wat mensen opgeofferd die volgens hem hun werk niet goed gedaan hebben en hij dat allemaal wel goed heeft ingezien. Zoiets.

Begin is er al want hij geeft nu Obama al de schuld dat er niet genoeg getest kan worden. Dat Obama juist de test mogelijkheden voor het CDC uitgebreid had (destijds ivm Ebola) en Trump deze mogelijkheid bij het CDC in 2018 juist weer heeft wegbezuinigd is hij dan maar even vergeten. Klinkt beter namelijk. Gewoon Obama weer de schuld geven van een ziekte die 3 jaar geleden helemaal nog niet bestond.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

05-03-2020 om 09:57

Evert en verder

Het verwachtingspatroon van veel mensen richting gezondheidszorg is zeer hoog. Vorig jaar onderging ik zelf een spannende operatie, vier jaar geleden werd in onze familiekring een 24-wekenkindje geboren, tal van andere medische geschiedenissen gebeurden, en altijd herhalen mensen 'Ze zijn zo knap tegenwoordig!' (om vervolgens ook gruwelijke missers te delen met elkaar; tja, medisch personeel is gewoon menselijk, ze kunnen een slechte dag hebben, iets over het hoofd zien, noem maar op)

Maar knap zijn ze. Er is veel bereikt.
Vaak, heel vaak ten goede!
Soms ook met verlenging van leed, als bij mensen die te lang behandeld worden. Waarom precies, dat ligt verschillend; de afweging wat wijsheid is en wat niet, is ingewikkeld. Beslissingen vallen niet altijd hetzelfde uit. Er spelen allerlei belangen, verwachtingen, en kwesties die ik simpele burger niet overzie. We leven in een heel gecompliceerde wereld.

En nee, we hebben niet alles in de hand. Toveren kunnen we niet. Sterfelijk blijven we, de dood komt, bij de een vroeger, de ander later (en soms 'te laat' ). Als het zover is, hopen we op een zorgvuldig, liefdevol, aandachtig en pijnloos vertrek uit dit leven.

Ben wel blij dat ik vroeger de science fiction boeken van mijn toenmalige vriendje niet las. Ik herken de titel die Ad noemt. Het gewone leven is me spannend genoeg

Het gaat niet over sterfte

Evert, de wens om de uitbraak te beperken gaat niet over sterfte. Als eenmaal het virus is ingeburgerd dan zal het sterftecijfer zonder paniek voor lief worden genomen.
Het beperken van de uitbraak gaat over de mogelijk maatschappelijke consequenties. Als “iedereen” tegelijk ziek is, dan ligt de maatschappij/economie plat. Dat kan grote consequenties hebben (zie de paniek van Ad), maar nu al is duidelijk dat dat in dit geval niet zo zal zijn.
Het sterftecijfer en de mate van ziek zijn lijkt eerder lager te liggen dan aanvankelijk gedacht (zie de cijfers van Zuid Korea waar “iedereen” getest wordt).
Maar je ziet het vooral ook aan de maatregelen die genomen worden. Italië kiest voor het sluiten van de scholen, terwijl de kinderen niet de verspreiders van de ziekte zijn. Dat zijn vooral 50+ers. En waar gaan die naar toe in Italië (en Frankrijk)? Precies, naar de kerk. Die gaan bidden, juist ook in deze tijden.
Eigenlijk zouden ze de kerken moeten sluiten, maar zo groot wordt het belang van de ziekte kennelijk niet geacht.
Trump kiest de andere route: negeren.
Er is wat voor te zeggen, want kerken sluiten zal ook in Amerika maatschappelijk onacceptabel zijn. Scholen en bedrijven sluiten heeft economisch weer grote nadelen. Voor je het wet zijn de preventiemaatregelen voor de economie net zo schadelijk als “allemaal” tegelijk ziek zijn.

Niki73

Niki73

05-03-2020 om 11:15

Vragen aan Ad

Ad, je hebt mijn vraag in #563 nog niet beantwoord: wat stond er op je boodschappenlijst voor die 200 dagen? Oprecht benieuwd.

Meer nieuwsgierigheid: hoe komen jullie nu aan genoeg lichaamsbeweging? Elke dag verplicht 50x de trap op en neer? eer weekje stilzitten is niet zo'n ramp, een halfjaar wel.

mutsje

mutsje

05-03-2020 om 13:51

Wat is jou achtergrond? Volgens mij ben je geen viroloog of medicus of iets van dien aard. Je paniek is ongeveer voelbaar vanaf de computer.
Je grootste zorg is eigenlijk dat het medische systeem het niet aankan. Dat zal inderdaad een hele grote druk gaan geven, maar ik geloof niet in jouw doemscenario van te weinig bedden.
Ik heb een dochter dat met 4 weken oud het RS virus had opgelopen en was opgenomen in quarantaine in het ziekenhuis. Op gegeven waren er zoveel baby's met RS virus dat er een omgekeerde quarantaine werd gedaan. De niet RS patiënten kregen de quarantaine plekken en de RS patiëntjes kwamen op zaal te liggen.
Dat kan men ook doen met een ziekenhuis, dan wordt er gewoon één hele vleugel quarantaine gebied. Of desnoods een heel ziekenhuis (Gorinchem zou een goede zijn, is toch al besmet...).
Een groot deel van Corona patiënten dat opgenomen gaat worden hoeft ook niet per direct op de IC te komen te liggen. Grootste gedeelte zal gemonitord worden en zuurstof ondersteuning krijgen, vermoed ik (ik ben geen arts, wel bioloog). Een deel zal echt aan de beademing moeten. Bedenk ook dat het ziekenhuis helemaal niet zoveel kan doen, er is geen antibiotica voor een virus, hooguit wat virus onderdrukkende middelen. Het lichaam zal het toch echt zelf moeten opruimen.
Daarom is jouw paniek ook niet echt doeltreffend. Het RIVM weet zelf ook allang dat het niet tegen te houden valt, maar probeert de boel vooral uit te smeren over een langere periode, zodat zowel de economie als de zorg niet teveel onder druk komt te staan.
Er is een grote kans dat het gewoon weer terugkomt in de volgende herfst en zich uiteindelijk gaat ontwikkelen als een terugkerend virus op dezelfde wijze als griepvirus. Ga je dan weer in quarantaine?
Ik zit in dezeflde leeftijdcategorie als jij en dat is dus niet in de risico groep van corona. Als jij en je vrouw gezond zijn is de kans groot dat je ziek wordt, maar de kans dat je sterft klein. Datzelfde geldt helemaal voor je kinderen. Het sterfte cijfer onder kinderen is gewoon vele malen lager dan bij volwassen (wat niet wil zeggen dat er niet een kind aan kan overlijden, maar de kans erop is wel heel klein).
In Nederland kwam het misschien heel knullig over dat er ziekenhuizen dichtgingen na besmettingen op de IC. Maar het is juist een draconische stap. Ga er maar vanuit dat er afgelopen maand ook in andere landen er besmette patiënten op afdelingen in ziekenhuizen hebben gelegen waar later pas corona is geconstateerd (of niet opgemerkt) maar daar hoor ik niks over. Hoe doen die ziekenhuizen dat dan?
Ik vond je altijd zo nuchter en rationeel, maar dat je nu allerlei vage video's gaat opzoeken, zonder duidelijke afkomst is toch niet de Ad zoals ik je van het forum ken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-03-2020 om 14:15

Mutsje

Ik heb mezelf serieus al afgevraagd of iemand anders onder de naam van Ad Hombre zit te schrijven. Het is echt net of we met een ander te maken hebben🤔

Grappig

Ik vroeg me laatst ook af of Ad een puberzoon had met zijn inloggegevens

Dendy

De stijl van schrijven lijkt me wel Ad. Maar ja, als hij thuis net zo praat als hij hier schrijft, dan kan een puberkind dat natuurlijk makkelijk imiteren want die heeft het dan vaak genoeg gehoord.

Aan de andere kant, ik werd laatst hartelijk door mijn zoon uitgelachen toen ik het had over een internetforum. Kennelijk is dat enorm ouderwets, dus dan gaat een puber daar misschien niet zo snel kijken.

De teller staat nu op 82 besmettingen zag ik trouwens.

Groeten,

Temet

Sydney

Nee, ik heb een eigen account

Niki73

Niki73

05-03-2020 om 14:56

Is Ad opgenomen?

In een psychiatrische kliniek bedoel ik, wegens acute angstpsychose. Ik neem aan dat zijn partner daar redelijk goed over kan oordelen en weet waar er hulp voorhanden is.
Of is hij zijn puberzoon die met zijn login aan de haal is gegaan aan het disciplineren?

Ik had ook het idee dat hij ofwel een beetje (erg) doorgedraaid was, ofwel dat we met iemand anders te maken hadden.

Zo niet Ad, ik zou nog steeds best graag antwoord krijgen op mijn vragen (zie #625). Ik ben echt benieuwd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.