Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bicyclette

bicyclette

09-03-2020 om 11:40

Corona en andere virussen (deel 2)

Vervolg op het inmiddels gesloten topic 'Corona en andere virussen'.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederVan3

MoederVan3

15-03-2020 om 17:51

AllisonH

Heb je het je zoon al verteld dat hij wel moet?

Moedervan3

Nee maar ga ik wel doen, om hem te plagen. Ik denk dat hij het erger vindt dat het voetbal nog langer stil ligt

Paasei

Paasei

15-03-2020 om 18:46

Tango

Ik las dat jouw dochter in de rats zit over stage in Spanje. Ik zit momenteel op vakantie op een Spaans eiland, in een hotel waar veel Nederlandse stagaires rondlopen. Er zijn er ondertussen al een stel naar huis en de weinigen die er nog wel.zijn vertellen ons dat ze verwachten binnen 2 weken naar huis gestuurd te worden. Spanje is in 'lockdown' en er komen geen nieuwe toeristen meer. Wij zitten hier opgesloten in ons hotel totdat we opgehaald worden. Zodra iedereen weg is, gaat het hotel dicht.

Dus nee, ik denk niet dat je dochter's stage door gaat...

Poeh he...

Ik word plat geappt door mijn mentorleerlingen sinds de maatregelen bekend zijn. Mevrouw wat als en wat als en ik heb geen antwoord. Ik verwacht vanavond of morgen mail van de rector, maar voor dit tijd is het compleet onduidelijk wat er gaat gebeuren. Ik vind het voor mijn zoon vooral erg vervelend, hij zit in 6V, en heeft werkelijk geen idee over de toetsweek dat overmorgen pas afgelopen zou zijn. Hij blijft natuurlijk werken maar het is gek. Ik had een discussie met hem tijdens het uitlaten van de hond "Over 30 jaar kun je hopelijk aan je kinderen vertellen hoe het was in de corona-crisis. Want je bent op een bepaalde manier geschiedenis aan het mee-ervaren". Ik probeerde het op deze manier een beetje beter te maken voor hem, want hij baalde stevig: alle sporttrainingen afgelast, alle leuke feestjes en evenementen van de 6de klas zijn ook afgelast. Hij zei met enig gevoel voor drama en gelukkig ook een knipoog: "Mijn jeugd wordt mij afgenomen"... Ergens begrijp ik hem wel, ik had hem en alle andere kinderen wat meer onbezorgdheid toegewenst.
Sini

Ad Hombre

Ad Hombre

15-03-2020 om 19:09

Sinilind

"Ergens begrijp ik hem wel, ik had hem en alle andere kinderen wat meer onbezorgdheid toegewenst."

Die onbezorgde jeugd van onze generaties heeft er wel toe geleid dat we niet effectief op deze crisis hebben gereageerd. Dat zie je in landen als Z-Korea, Vietnam en Saudi Arabie wel anders. Die weten nog hoe gevaarlijk het kan zijn en doen niet lacherig over 'een griepje'.

Ken je deze?

Hard times create strong men.
Strong men create good times.
Good times create weak men.
And, weak men create hard times.

Je mag voor 'men' ook 'women' lezen.

Pooh bear

Pooh bear

15-03-2020 om 19:10

Pffff

Het zat er allemaal aan te komen en het was nodig maar toch was het even schrikken.
Wat ik wel een raar vind is dat de horeca gelijk om 18.00 dicht moest dat is al een half uur na dat bericht. Eten voor die avond is natuurlijk al gemaakt veel mensen zatten waarschijnlijk te eten op dat moment.
Zal ook heel veel voedsel worden weggegooid.
Overigens is de lijst met beroepen waarvan de kinderen naar de opvang mogen best heel lang denk dat daar heel veel mensen ondervallen.
Nou is mijn dochter 19 maar zowel mijn man’s werk als die van mijn man vallen eronder maar die van mijn broer en schoonzus ook en we zitten alle 4 in een hele andere sector.

Chrono

Chrono

15-03-2020 om 19:13

Zoiets zei ik hier net ook, deze generatie (en ik ook) kan het zich nauwelijks voorstellen hoe het is als "het" eens misgaat. Naoorlogse generatie he.... we zijn gewend dat de meeste dingen eigenlijk altijd best goed gaan. Heel veel blijkt beheersbaar maar de natuur toch iets minder.

rode krullenbol

rode krullenbol

15-03-2020 om 19:49

"Strong or weak? That's the question!"

Ad Hombre, je haalt aan:

"Hard times create strong men.
Strong men create good times.
Good times create weak men.
And, weak men create hard times."

Gezien jouw leeftijd; binnen welke categorie val jij dan?

Rode krullenbol

Angela67

Angela67

15-03-2020 om 20:51

Via Twitter

"POSITIVE NEWS FOR HUMANITY: We fought & won the hard fight to unlock 32,544 #COVID19 articles for the world. We fought for every article- cuz information saves lives✊🏼. "

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/research/coronavirus/

gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

15-03-2020 om 21:58

Die Hollandse nuchterheid

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/de-veelgeprezen-nederlandse-nuchterheid-blijkt-bij-grote-crises-niets-meer-dan-horkerige-arrogantie~be0d70b9/

“De veelgeprezen Nederlandse nuchterheid blijkt bij grote crises niets meer dan horkerige arrogantie, met een lacherige manager-president als inspirator. ”

Snapt deze journalist niet dat je geen kritiek op de overheid mag hebben tijdens een crisis?

Ik zou een ingezonden brief sturen, Raaskallende Krullenbol!

Morgen naar school

We worden allemaal morgen op school verwacht, om afstand onderwijs met elkaar vorm te gaan geven. Ik hoor van meerdere collega's docenten op andere scholen dat het ook het geval is. Ik begrijp het helemaal, maar het lijkt me tegenstrijdig met de wens om 1,5 meter afstand met elkaar te houden en geen groep van 100 mensen of meer bij elkaar te hebben. Onze school telt geloof ik 160 medewerkers. Tja.
Sini

Karikatuur Ad

Waarom maak je er zo'n karikatuur. van? Jij mag je in vierkante termen uitdrukken maar o wee als iemand daar wat van zegt en jou iets toevoegt dan krijgt die dat met windkracht 8 terug. Het is niet grappig.

Tuurlijk als je een column schrijft. Leuk hoor. Eerlijk gezegd, je mag best kritiek op de overheid hebben maar houd de toon gewoon wat matig, er is al paniek en gedoe genoeg.

Jo Hanna

Jo Hanna

16-03-2020 om 00:46

Pooh Bear, die 18u

Ik las dat er in België vrijdagavond nog flink gefeest is, omdat de café’s pas de volgende dag dicht moesten. Dat hebben ze waarschijnlijk willen voorkomen.

Groet,
Jo Hanna

Ad Hombre

Ad Hombre

16-03-2020 om 05:12

Een belangrijk artikel

Over social distancing, ook voor millennials.

https://www.thelily.com/how-to-talk-to-your-friends-about-social-distancing-when-theyre-going-to-bars/

Ad

Grappig dat juist jij een artikel plaats over een goede (fatsoenlijke)manier van communiceren in deze tijd van coronavirus. Lees het zelf ook nog eens goed zou ik zeggen
Groet Alkes (die moeder die haar kinderen niet beschermt omdat ze niet ging hamsteren)

Jo Hanna

Jo Hanna

16-03-2020 om 09:03

Dat wekt verwachtingen Ad!

Heel goed verhaal! Kan ik wel gebruiken. Ik heb onlangs een zweefkees er van langs gegeven omdat die kwam met de zalvende woorden dat wat je aandacht geeft groeit en dat we er dus maar beter niet zoveel mee bezig zouden zijn. Ik realiseerde tijdens het lezen van dit verhaal
dat mijn reactie minder fel had kunnen zijn.

“Remember that your tone is everything here. You don’t want to go into the conversation super angry, thinking, “I can’t believe you just posted at a bar. You’re an idiot.” You want to approach it like, “This is me learning with you,” not, “This is me setting you straight.” You’ll never convince them that way.“

Inhoudelijk vond ik het interessant dat outdoor kennelijk echt een alternatief kan zijn. Ik ben een enthousiaste wandelaar dus ik denk dat ik de komende tijd al mijn afspraken buiten de deur ga doen. En dat ik mijn kinderen ook aanmoedig dat te doen. Iemand daar harde informatie over tegengekomen?

Groet,
Jo Hanna

MoederVan3

MoederVan3

16-03-2020 om 09:27

Outdoor

Vroeger hadden isolatie afdelingen van ziekenhuizen open lucht corridors.
Ik ben dan ook een groot voorstander van die partytenten die nu bij ziekenhuizen worden opgetrokken, zolang ze ze niet potdicht maken.

Tamar

Tamar

16-03-2020 om 09:35

buiten de deur afspreken

Het weer gaat over een paar dagen beter worden, dus dat is zeker mogelijk. Ik ben het ook van plan.

Rode Kruis kan gebeld worden

https://www.nporadio1.nl/nos-radio-1-journaal/onderwerpen/531866-rode-kruis-opent-noodlijn

Voor een luisterend oor en meedenken, bijvoorbeeld helpen met online aanvragen van bodschappen, kan het Rode Kruis gebeld worden.

Ze zijn er vooral voor oudere en zieke mensen.

De noodlijn is vanaf 9.00 uur vanmorgen bereikbaar: 070-4455888

Kaaskopje

Kaaskopje

16-03-2020 om 14:52

Jo Hanna

Omdat in België alles dicht ging, kwamen die bij óns feesten. Herzelfde gedrag bij Brabanders die per se uit wilden. Dan gaan we toch noordwaarts? Dát aso-gedrag wilden ze verder tegengaan.

Jo Hanna

Jo Hanna

16-03-2020 om 14:59

Ja, dat was zaterdag

Vrijdag gingen ze in eigen land nog even lekker stappen.

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200314_04889691

Groet,
Jo Hanna

Kaaskopje

Kaaskopje

16-03-2020 om 15:27

Ad Volkskrant

Sinds wanneer wapper jij met de Volkskrant?

Er zijn trouwens best veel mensen die hebben leren omgaan met moeilijke omstandigheden. Misschien zijn dat wel de mensen die rustig bleven/blijven en niet in blinde paniek reageren.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-03-2020 om 17:59

Kaaskopje

"Sinds wanneer wapper jij met de Volkskrant? "

Sinds ik abonnee ben? Een jaar of 10 dus.

Ah, wacht, je vond me zeker meer een Telegraaf type?

"Er zijn trouwens best veel mensen die hebben leren omgaan met moeilijke omstandigheden. Misschien zijn dat wel de mensen die rustig bleven/blijven en niet in blinde paniek reageren."

Godwin alert!

Zoals al die Joden die in de dertiger jaren van de vorige eeuw rustig in Duitsland bleven wonen in de overtuiging dat het allemaal zo'n vaart niet zou lopen?

MoederVan3

MoederVan3

16-03-2020 om 19:08

Scenario 3

Ik kijk naar de speech van Ritten.
Scenario 3 Is het Ad Hombre scenario.
Het is afgewezen Ad.

Emmawee

Emmawee

16-03-2020 om 19:20

Helder verhaal van Rutte

En ik ben toch bepaald geen fan.

Vond ik ook

Duidelijk maar stevig.

MoederVan3

MoederVan3

16-03-2020 om 19:28

Ja, goed verhaal

Ook netjes die drie keuzes uitgelegd. Leek me wel duidelijk, al zijn wij hier op OO al goed ingelezen.
En ze vertellen ook niet alles, want ik denk dat niemand precies weet hoe scenario 1 uiteindelijk uit gaat werken. Verdwijnt het virus in de zomer en keert het weer terug in het najaar?
Maar goed met dat soort vragen moet je de bevolking in zo'n toespraak niet lastig vallen.

Pluk

Pluk

16-03-2020 om 19:28

Rutte

Scenario 1: Zouden ze daarom de scholen open hebben willen houden? Omdat dan kinderen snel besmet worden en redelijk veilig immuniteit opbouwen, waardoor er sneller groepsimmuniteit komt? Ik vond het zo raar dat werd beweerd dat kinderen niet besmettelijk waren maar wel weg moesten blijven bij opa en oma. Zal dat je verklaring zijn?

Tihama

Tihama

16-03-2020 om 19:38

Hoop

Ik hoop echt dat we met deze maatregelen genoeg hebben afgeknepen om onder de capaciteit van de zorg te blijven.

Ik weet het dat RIVM alle scenario's heeft doorgerekend afgelopen weekend. Daar kwam uit dat sluiten van de scholen alleen zin had als tegelijkertijd de horeca ook dicht ging. Ik was daarom gisteren heel benieuwd wat er ging gebeuren. Zonder aanvullende maatregelen was sluiten van scholen zinloos. De maatregelen van gisteren klonken me daarom logisch in de oren.

Ik ben het niet helemaal eens met de opmerking dat een lockdown een jaar zou moeten gebeuren. Je kunt namelijk ook een lockdown toepassen om de eerste buiging tot stand te brengen, zodat je onder de capaciteit komt. Daarna kun je de maatregelen verlichten om de curve platter te houden.

Mijn vermoeden is dat er gevreesd wordt dat bij het verlichten van een lockdown er een tegeneffect optreedt. Dat mensen na een aantal weken complete lockdown uit tegenreactie alles weer loslaten. Vergelijk het met een dieet: een crashdieet zorgt voor veel extra gewicht zodra je weer normaal mag eten.

Er wordt nu gekozen naar een dieet dat vol te houden is voor zolang als het nodig is.

Dus ik vind het wel een slimme keuze. Het staat natuurlijk iedereen vrij om er zelf een schepje bovenop te leggen.

Pluk

Volgens mij werd helemaal niet gezegd dat kinderen niet besmettelijk kunnen zijn. Hoe zieker je van corona bent, hoe makkelijker je anderen besmet. Kinderen met corona hebben doorgaans geen of weinig symptomen en zijn dus nauwelijks besmettingsbron. En als ze wel klasgenootjes aansteken is dat ook niet zo'n ramp omdat die dan ook weer nauwelijks ziek worden. Bij opa en oma kunnen ze inderdaad beter wegblijven, want áls ze die besmetten worden die daar waarschijnlijk flink ziek van.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.