Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bicyclette

bicyclette

09-03-2020 om 11:40

Corona en andere virussen (deel 2)

Vervolg op het inmiddels gesloten topic 'Corona en andere virussen'.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tihama

Eens met jouw analyse. En men denkt nu waarschijnlijk dat iedereen zich beter aan scenario 1 gaat houden als 3 boven je hoofd hangt.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-03-2020 om 20:33

Moedervan3

:"Scenario 3 Is het Ad Hombre scenario.
Het is afgewezen Ad."

Ik wens jullie sterkte.
Wij kunnen onze lockdown lang volhouden.

Ik moet overigens nog zien wat het verhaal over een maandje of zo is. Want de curve lijkt voorlopig zo hoog te worden dat de ziekenhuizen het sowieso niet gaan houden. Italie zit nu aan bijna 400 doden per dag (and rising).

Eens kijken of het Nederlandse volk dat soort getallen gaat accepteren over 1 of 2 weken.

Vraag blijft: Als dit zo'n fantastische strategie is, waarom heeft China er dan niet voor gekozen? Je maakt mij niet wijs dat zij hun economie niet belangrijk vinden.

Ik denk dat dat is omdat ze hebben gezien hoe erg het is in de praktijk.

Ik wacht lekker op een vaccin/antiviral of tot iedereen besmet is en we beschermd worden door herd-immunity.

Mocht het allemaal meevallen, naar ik hoop. Dan kunnen we altijd nog naar buiten komen en ons laten besmetten.

Ik heb voorlopig niet zo'n zin in Rutte's Russische Roulette.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-03-2020 om 20:34

Tihama

"Ik hoop echt dat we met deze maatregelen genoeg hebben afgeknepen om onder de capaciteit van de zorg te blijven."

Als je onze situatie naast die van Italie houdt (bijna 400 doden per dag op dit moment) dan lijkt dat er niet op.

Thuiswerken

Ondertussen viel het thuis werken vandaag me flink tegen. Man ook thuis aan het werk, geen aparte werkkamer, was echt niet productief, baal ervan. Nu naar bed en morgen hopelijk meer gewend, maar ik merk nu al dat ik meer structuur nodig heb.
Sorry voor het geklaag, ben me ervan bewust dat er ergere dingen zijn. Moest het toch even kwijt, heb niet het idee dat ik dit elders kwijt kan.

MoederVan3

MoederVan3

16-03-2020 om 21:57

Math

Ad,
Ik doe 'my math'.
En ik kom ook in betere scenario op hele akelige getallen uit.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de laatste weken regelmatig aan mijn ouders en grootouders heb gedacht. Beide grootmoeders zijn voor hun 30e overleden aan een infectieziekte. Mijn ouders hebben heel bewust de tweede wereld oorlog meegemaakt. Alle angst, mijn moeder heeft de hongerwinter mee gemaakt en is op hongertocht geweest, mijn vader niet: die was voor de arbeitansatz gevlucht naar Brabant en werd bevrijd in 1944.
Ik wil de situatie die we nu meemaken niet vergelijken met de 2e wereld oorlog, maar ik vrees wel dat dit de ergste ramp wordt sinds de 2e wereldoorlog. Mijn moeder heeft 'de ramp', die in Zeeland overleefd, doordat die laatste dijk niet doorging. Ik vrees voor ons allen dat deze ramp veel groter wordt dan die ramp, maar ik geloof niet in jouw oplossing. Het is onmogelijk dat iedereen zich geprepd in zijn eigen huis opsluit totdat de dreiging voorbij is, al was het alleen maar omdat andere landen in Europa het anders doen.
Het virus blijft en daar moeten we mee leven en helaas zullen veel mensen hierdoor sterven.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-03-2020 om 22:42

MoederVan3

Kijk dan naar de Chinezen.
Die lijkt het toch aardig te lukken.

Sowieso blijft het zaak, zoals ik altijd al zeg, om de piek mis te lopen zodat je tenminste een behoorlijke behandeling krijgt als je ziek wordt. Dat op z'n minst.

We hebben nu tot 6 april respijt. Ik geloof niet dat jij denkt dat die datum hier rustig voorbij zal gaan. Dan zitten we volgens mij al zwaar in de problemen met ziekenhuistekorten.

En dan gaan we de scholen weer opengooien?

Ad Hombre

Ad Hombre

16-03-2020 om 23:42

Artikel over mitigation versus suppression

https://www.imperial.ac.uk/mrc-global-infectious-disease-analysis/news--wuhan-coronavirus/

"Two fundamental strategies are possible: (a) mitigation, which focuses on slowing but not necessarily stopping epidemic spread – reducing peak healthcare demand while protecting those most at risk of severe disease from infection, and (b) suppression, which aims to reverse epidemic growth, reducing case numbers to low levels and maintaining that situation indefinitely. Each policy has major challenges. We find that that optimal mitigation policies (combining home isolation of suspect cases, home quarantine of those living in the same household as suspect cases, and social distancing of the elderly and others at most risk of severe disease) might reduce peak healthcare demand by 2/3 and deaths by half. However, the resulting mitigated epidemic would still likely result in hundreds of thousands of deaths and health systems (most notably intensive care units) being overwhelmed many times over. For countries able to achieve it, this leaves suppression as the preferred policy option."

Ik herhaal nog even de schokkendste zinnen:

"However, the resulting mitigated epidemic would still likely result in hundreds of thousands of deaths and health systems (most notably intensive care units) being overwhelmed many times over."

"For countries able to achieve it, this leaves suppression as the preferred policy option."

Daar zijn we lekker klaar mee...

Lees even de samenvatting en het hele rapport (Download Report 9), heb ik nog niet gedaan.

Keep your head down is what I say...

Ysieux

Het is misschien niet het einde van de wereld, maar ik snap dat het erg wennen is. Bij ons een bijna leeg kantoor gistermiddag. Als er dán iemand met een klant belt, hoor je dat veel duidelijker dan wanneer er 50 mensen aan het werk zijn. Heel onwerkelijk allemaal.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-03-2020 om 07:13

De volgende morgen

Ik hoor op de radio dat er brede steun is voor Rutte's toespraak, van rechts tot links. Ik zal wel gek zijn, maar dan kijk ik op Twitter #herdimmunity:

https://twitter.com/search?q=%23herdimmunity&src=trend_click

Warm aanbevolen. Er staat geen positieve reactie bij.

Ad serieus

Jij vindt Twitter een betere bron dan het RIVM? Al die zelfbenoemde experts die niets begrijpen van hoe dit werkt?
Ik word er moe van. Ik ben hier weg.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-03-2020 om 09:45

AlisonH

Twitter is een bron die de stemming in de samenleving weergeeft en dat is precies wat ik er mee bedoel.

"Ik word er moe van. Ik ben hier weg."

Verstandig.

MoederVan3

MoederVan3

17-03-2020 om 10:34

Herd immunity

Als je zoekt op de woorden 'herd immunity' dan vind je serieuze sites met serieuze reacties van echte deskundigen, die er op neer komen dat men niet met zekerheid kan zeggen dat dit een goed scenario is, maar ook niet dat andere scenario's beter zijn. Ondanks de lock down van Wu Han is het virus naar Iran, Zuid-Korea en Italië ontsnapt.
Helaas.

Tamar

Tamar

17-03-2020 om 10:48

Lockdown

is voor je eigen land, niet voor anderen. Dat kan ook niet anders, want je kan andere landen niet voorschrijven wat ze moeten doen.

Amerikaans handelsbeleid ligt dwars

https://nos.nl/artikel/2327356-amerikaanse-en-duitse-farmaceut-slaan-handen-ineen-voor-productie-vaccin.html

"Pfizer en BioNTech gaan het vaccin, als het klaar is, wereldwijd verkopen, behalve aan China. BioNTech sloot gisteren eveneens een samenwerkingsovereenkomst met een Chinees farmaceutisch concern. Dat bedrijf wil eind april een experimenteel vaccin op mensen gaan testen."

Er wordt dus op twee manieren samengewerkt. Met de Amerikanen en met de Chinezen.
En als de Chinese partners eerder succesvol zijn dan gaat het vaccin niet naar Amerika en andersom?
En Iran.

Dat is dus in tijden van crisis een gemiste kans om voorbij het beleid te werken aan een gezamenlijk doel.

Zoals in de ruimtevaart Amerika en Rusland partners bleven ondanks de koude oorlog. Of is dat te idealistisch gedacht?

Ad Hombre

Ad Hombre

17-03-2020 om 11:12

AnneJ

"Zoals in de ruimtevaart Amerika en Rusland partners bleven ondanks de koude oorlog. Of is dat te idealistisch gedacht?"

Dat lijkt mij niet te idealistisch in dit geval.

mutsje

mutsje

17-03-2020 om 11:33

wauw Ad

Wil je dan ook de rest van de conclusie even citeren. Men heeft het bij supression over een lock dowm van 18 maanden(!), totdat een vaccin beschikbaar is...

"We show that in the UK and US context, suppression will minimally require a combination of social distancing of the entire population, home isolation of cases and household quarantine of their family members. This may need to be supplemented by school and university closures, though it should be recognised that such closures may have negative impacts on health systems due to increased absenteeism. The major challenge of suppression is that this type of intensive intervention package – or something equivalently effective at reducing transmission – will need to be maintained until a vaccine becomes available (potentially 18 months or more) – given that we predict that transmission will quickly rebound if interventions are relaxed. We show that intermittent social distancing – triggered by trends in disease surveillance – may allow interventions to be relaxed temporarily in relative short time windows, but measures will need to be reintroduced if or when case numbers rebound. Last, while experience in China and now South Korea show that suppression is possible in the short term, it remains to be seen whether it is possible long-term, and whether the social and economic costs of the interventions adopted thus far can be reduced"

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2020 om 12:16

Herdimmunity

Als ik daarop twitter zie ik gelukkig een aantal verstandige, soms goed onderbouwde reacties, maar vooral achterdocht, complotgekkies en negativiteit. Uit het toetsenbord van ondeskundige lui. Als je daarin je informatie zoekt en alles van her RIVM en daarmee de overheid wantrouwt, heb je nu en zwáár leven. Extra zwaar zeg ik erachteraan. Ik vermoed dat iedereen nu wel in lichte tot zwaardere mate bezorgd is. Kritisch zijn is goed, maar dat geldt ook voor zogenaamd meer betrouwbare bronnen.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-03-2020 om 12:26

mutsje

"Wil je dan ook de rest van de conclusie even citeren. Men heeft het bij supression over een lock dowm van 18 maanden(!), totdat een vaccin beschikbaar is..."

Hoe vaak moet ik herhalen dat een vaccin niet de enige optie is? Dat heb ik al ZO VAAK uitgelegd!

Username checks out.

Advies voor thuisblijvend huisgezin van De Volkskrant

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/zo-houd-je-het-de-komende-weken-leuk-in-huis~b0992b3f/

"5. Wijs in huis één uitraasplek aan

Kinderen zullen de komende tijd waarschijnlijk toch verveeld raken, meer zeuren of herrie maken. ‘Elke ouder van een peuter kent de driftbuien, waarin je jezelf honderd keer hoort zeggen: ‘doe eens rustig, ben eens stil’, zegt Sagasser. ‘Meestal heeft dat weinig zin. Wat ik ouders in zulke situaties aanraad: creëer één plek in huis, het kan een mat zijn of een koepeltentje in de gang, waar je kind kan uitrazen als het helemaal gek wordt. Vaak moet die boosheid er gewoon even uit, dan kun je daarna weer door.’"

Wij hebben hier gisteren ook een thuisplanning gemaakt. Voorlopig alleen voor vandaag.
Zoon slaapt vlak bij de keuken dus gebruik van de keuken is taboe van 11-13u tijdens de conference call. Ja, wij hebben hier ook superhorenden in huis.
Muziekstudent mag 1 uur op een vast tijdstip oefenen.
En we ruimen de zijkamer uit als we van 18-20u gaan koken, zodat zoon zich geluidloos kan terugtrekken.
Hij is bezig met zijn bestuurswerk en zijn masterthesis. Wij kunnen doen wat we willen. Dochter gaat nog steeds 1 of 2 dagen naar haar werk.
En wie dreigt te gaan flippen gaat maar even buiten lopen of fietsen.
De kast om een mep op te geven bij grote frustratie bestaat nog steeds en kan weer in dienst komen.

Amsterdamse

Amsterdamse

17-03-2020 om 12:52

Bas Heijne

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/17/bas-heijne-hoe-lang-kunnen-we-met-onzekerheid-leven-a3993996

Bas Heijne: hoe lang kunnen we met onzekerheid leven?
Toespraak Rutte Opluchting: premier Rutte sprak het land ernstig toe en prees de experts. Maar hij deed meer, schrijft Bas Heijne: hij maakte een politieke keuze, die ook een morele keuze is. Hoe die keuze uitpakt, is totaal onzeker.

'Terecht was er veel lof voor de toespraak van minister-president Mark Rutte maandagavond – zoveel lof dat je bijna zou vergeten dat het om louter slecht nieuws ging. Een grote crisis dwingt tot leiderschap, tot duidelijke taal en zichtbare betrokkenheid. Die zagen we. Dat was een opluchting. We waren het niet meer van onze politici gewend.

In zijn nieuwgevonden gravitas spiegelde Rutte een groot deel van de Nederlandse bevolking, die tot dusver geneigd was de coronapandemie nogal luchtig op te vatten, bezorgde uitzonderingen daargelaten. Nuchterheid leek tot een paar dagen geleden nog verdacht veel op wegwuiven – het was maar griep, hier slaan we ons wel doorheen, China is ver weg, in Italië wassen ze hun handen minder vaak, aan seizoengriep gaan jaarlijks ook veel mensen dood.

Ikzelf, beken ik meteen, was geen uitzondering.

Wanneer de werkelijkheden zo snel verschuiven, wanneer je leven door omstandigheden waar je geen greep op hebt plotsklaps in een radicaal andere context komt te staan, kost het tijd jezelf de juiste vragen te stellen. Wat is belangrijk en wat niet? Wat heb ik nodig en wat niet? Welke risico’s neem ik? Wat is dierbaar en wat doet er niet zoveel toe?

Dat aanpassingsproces is vooral lastig wanneer de dreiging nog abstract is – of onduidelijk. In het geval van dit virus gaat het alle kanten op: ik ken iemand die positief getest is en slechts twee dagen koorts had. Ik hoorde van iemand van 45 die op dit moment in coma ligt.

De toespraak van Rutte liet er geen misverstand over bestaan: het is menens, het gaat niet zomaar voorbij en het wordt heel zwaar. Dat was op een eigenaardige manier geruststellend. Zoals je op gesprek bij een arts ook het liefst hebt dat die er niet omheen draait. Zeg me gewoon wat er aan de hand is, dan kan ik mijn leven daarop inrichten.

Vertrouw de experts
Rutte had nog een andere boodschap: vertrouw de experts. Ook dat was een opluchting. De afgelopen weken werd ik gek van de eindeloze stroom waarschuwingen en aanzeggingen op de sociale media, de feiten en de feitjes, de theorieën en de theorietjes, de grafieken en de grafiekjes. Het is allemaal goed bedoeld, maar deze neurotische boodschappers lijken niet te beseffen dat hun boodschappen aan het volk deel uitmaken van een krijsende kakafonie, waarin zin en onzin allang niet meer van elkaar te onderscheiden zijn.

Ook die geldingsdrang is begrijpelijk; zelfs als je de tergende ijdelheid eraf trekt, de niet te onderdrukken neiging om je bemoeien met iets waar je de ballen verstand van hebt, kun je het zien als onderdeel van het gewenningsproces. We dragen constant meningen en feiten aan om onze onzekerheid en angst te bezweren, er zal en moet klaarheid komen waar nog helemaal geen klaarheid is.

Geloof de wetenschap, zei Mark Rutte. Dat is het kompas waarop we moeten varen.

Zulke helderheid is nodig, en het verklaart de vrijwel unanieme bijval voor zijn toespraak. Maar die helderheid verhulde wellicht de werkelijke boodschap: dat we leven in grote onzekerheid. Het scenario dat mikt op ‘groepsimmuniteit’ kent veel witte vlekken, voor een leek als ik lijkt het vooral een gok – net als het andere in China en andere landen gevolgde scenario van de totale isolatie, de lockdown. Zolang er geen geneesmiddel of vaccin is, zullen er veel mensen sterven.

De vraag is welk scenario het beste zal uitpakken. Gezien het verschil in aanpak in afzonderlijke landen is het vooral een kwestie van overtuiging. In De Telegraaf stelde de bekende Italiaanse hoogleraar in de microbiologie en virologie Roberto Burioni: „De Nederlandse regering neemt een heel groot risico.” Want: „We weten namelijk nog helemaal niet of er wel immuniteit voor dit virus kan ontstaan. Dat is nog onbekend. Bovendien is er nog geen vaccin.”

Damned if you do...
Dus als ik toegeef dat ik er geen verstand van heb, aan wie geef ik dan mijn vertrouwen: Jaap van Dissel van het RIVM of Roberto Burioni? Is het een geval van damned if you do, damned if you don’t? Beide scenario’s brengen enorme risico’s met zich mee. Een politiek van improvisatie, iets waarin Mark Rutte excelleert, kan hier hopeloos tekortschieten.

Wat de premier maandagavond deed was dus meer dan ons helder toespreken, hij maakte een politieke keuze die ook een morele keuze is – een keuze waar zijn politieke toekomst vanaf hangt. Dat hij heeft gekozen, valt te prijzen – we weten waar hij en deze regering voor staat. Hoe die keuze uit zal pakken, daarover zijn de meningen radicaal verdeeld. Het antwoord zal de geschiedenis geven – en dat is niet als geruststellende dooddoener bedoeld.

Omdat iedereen nu wel beseft dat het crisis is, een crisis met een hoogst onzeker verloop, zijn er talloze oproepen tot saamhorigheid en altruïsme, samen slaan we ons er doorheen, we houden elkaar vast, enzovoort. Ook dat zou winst zijn in een samenleving waarin het verlies van zorg voor het algemeen belang en de publieke zaak al zo lang wordt betreurd.

Maar anders dan blijmoedige optimisten ben ik er niet van overtuigd dat een dergelijke crisis een-twee-drie de ware broederschap der mensheid in ons zal bewerkstellingen. De ware aard van de crisis begint nog maar net tot ons door te dringen. We zijn nog maar nauwelijks op de proef gesteld. Hoe we zullen omgaan met het wegvallen van vele zekerheden, of we in staat zullen zijn te leven in grote onzekerheid, en hoe lang, dat is een open vraag.

Ieder stellig antwoord op die vraag is voorbarig.'

Bas Heijne is NRC-redacteur en essayist.

Tihama

Tihama

17-03-2020 om 13:31

Rebound

"given that we predict that transmission will quickly rebound if interventions are relaxed."

Volgens mij is dat echt het grootste vraagstuk. We weten uit talloze voorbeelden dat het rebound-effect enorm is. Op echt elk terrein gebeurt dat. Het is een menselijke reactie.

Ik denk dat de deskundigen in de verschillende landen hier enorm mee worstelen.
Nu in een lockdown gaan, voorkomt nu veel doden en ellende. Met de nadruk op nu.

Als de lockdown heel lang gaat duren, dan ontstaan er 2 reacties: mensen gaan protesteren en er gaan belangrijke tekorten ontstaan. Niemand kan echt inschatten hoe heftig dat gaat worden. Ik vraag me ook af of er ook overal is doorgerekend wat een lockdown voor een heel land voor een jaar echt inhoudt. In mijn vakgebied hoorde ik vandaag dat producenten van elektriciteit vergeten waren op de lijst van vitale beroepen...er is veel meer vitaal dan we op het eerst gezicht realiseren.

Als de lockdown over 1 of 2 maanden opgeheven wordt, zullen veel mensen een tegengestelde reactie gaan vertonen.
Het rebound-effect. Dat is al heel vaak bewezen, het voorbeeld van het crash-dieet is een bekende, maar het spaarlamp-effect is ook een bekende. Dat effect hoeft niet eens heel groot te zijn om alle inspanningen teniet te doen.

Voor het gevoel van veiligheid lijkt nu een totale lockdown de juiste keuze, maar de vraag is of het dat het beste is voor de hele samenleving.

In andere landen worden andere keuzen gemaakt, die ik net zo goed begrijp.

En de fietsenmaker?

Is dat ook een essentieel beroep?
Voor mij wel!

Het alternatief voor het openbaar vervoer en de mogelijkheid om in eenzaamheid toch te bewegen en gezond te blijven.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-03-2020 om 13:39

Anne

- Maak afspraak telefonisch
- Zet fiets neer
- Maker meldt dat fiets klaar is
- Reken kosten digitaal af
- Haal fiets weer op

Zero contact needed.
Echt, dat kan voor meer beroepen als je gaat nadenken.

For now...

He gelukkig Ad

Hoef ik die warme relatie die ik met mijn fietsenmaker heb toch niet op te geven.

Tihama

En is een volledige lockdown uberhaupt te realiseren in een maatschappij waarin we liever niet het leger inzetten? Als een volledige lockdown niet lukt, dan bestaat risico dat het virus gewoon aanwezig blijft, zich weliswaar langzaam verspreid maar bij het opheffen van de lockdown weer volop los gaat.
Tenzij landen een langdurige lockdown voor ogen hebben (totdat er een vaccin is) maar dat is maatschappelijk gezien nauwelijks haalbaar zonder forse dwangmaatregelen. En inderdaad zal tekorten opleveren (hoewel sommige mensen waarschijnlijk voorraden voor een jaar hebben aangelegd)

Tihama

Tihama

17-03-2020 om 13:43

opvang

Het ging erom dat de fietsenmaker geen opvang voor zijn kinderen mag claimen, want 'geen vitaal beroep'.

Ik heb vandaag verschillende mensen gesproken die met dit probleem zitten. Kleine kinderen thuis en dan proberen overdag te werken. Dat is niet heel realistisch.

En alleen als je een vitaal beroep hebt mag je kinderopvang claimen.

Een monteur of operator in een elektriciteitsfabriek mag nu geen kinderopvang claimen....dat lijkt me niet slim. Het wordt overigens al opgelost, maar het toonde wel aan dat de lijst lang niet compleet is.

Triva

Triva

17-03-2020 om 13:43

daarbij

Het ging om beroepen waarbij je recht hebt op kinderopvang. Het gaat er niet om of je beroep niet uitgeoefend meer hoeft te worden? Post/pakjes bezorgen is ook geen vitaal beroep, geen recht op kinderopvang maar ze werken gewoon.

rode krullenbol

rode krullenbol

17-03-2020 om 13:46

Tsja ...

Het regeringsbeleid zal uiteraard des te effectiever zijn, naarmate we ons aan de voorschriften houden.

In Frankrijk bleken verdergaande maatregelen noodzakelijk, omdat de Fransen zich wat minder gezeglijk opstelden.

Hopelijk weten we dat hier te voorkomen.

Rode krullenbol

De kapper mag weer open

Van NOS.nl

De kapper mag van de overheid toch weer open. Als de klanten maar twee meter afstand houden.
De branche is ontzet.

En we worden verzocht om vanavond om 20.00 uur 3 minuten te klappen voor alle hulpverleners die een zware taak wacht in aller belang.

Dat voelt alleen wat hypocriet aan. Ik weet het niet. Hoewel ik zelf ook graag wat doe. Ik popel om me op te geven. Maar behalve die ene verpleegster die mijn (boodschappen)hulp niet nodig bleek te hebben denk ik toch dat ik iedereen een groter plezier doe door te voorkomen dat ik ziek wordt met mijn chronische aandoening.
En ik ben ook een lafaard.

Ik vroeg me altijd af of ik zo dapper zou zijn als sommigen in de tweede w.o. die toch ook vaak gezinnen hadden die daar dan geen keus in hadden.

Maar ik hoop er toch nog een tijdje te zijn voor mijn twee laatbloeiers en neem dat risico toch maar even niet. Lafaard dus.

Tihama

"Een monteur of operator in een elektriciteitsfabriek mag nu geen kinderopvang claimen....dat lijkt me niet slim."

Wel. Er bestaat altijd al een lijst met beroepen in vitale processen, daar is nu de lijst met cruciale beroepen aan toegevoegd.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/cruciale-beroepsgroepen.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.