Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bicyclette

bicyclette

09-03-2020 om 11:40

Corona en andere virussen (deel 2)

Vervolg op het inmiddels gesloten topic 'Corona en andere virussen'.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
rode krullenbol

rode krullenbol

17-03-2020 om 14:02

"Lafaard" vind ik wel een erg groot woord

En draagt niet iedereen per definitie op zijn eigen manier een bijdrage aan onze samenleving?

Rode krullenbol

Toch RK

Zeker het IC personeel maar ook personeel elders dat zonodig ingezet wordt op de IC en in de zorg voor besmette patienten, wordt geacht zich in te zetten.
Mopperen mag, klagen mag, maar je moet.

Sommigen zullen die heroiek, want dat is het toch, er worden medewerkers besmet, hoe goed je je zelf ook beschermd, vanzelfsprekend vinden.
Sommigen zullen zich ziek melden of zich er aan onttrekken. Maar de druk is groot. Er is geen keus. Je hebt dat vak. Je doet het. Ongeacht angsten en mogelijk zelfs ongeacht kwetsbare condities of thuissituaties.

En dankzij een oproep in de diverse professionele kanalen hebben zich ook gepensioneerden gemeld en zorgpersoneel dat anders werkzaam is. Dat is vrijwillig.

Het is echt heel veel gevraagd. Wat ik zou kunnen doen, zonder zelf een risico op besmetting te lopen, zou ik graag bijdragen.

Maar goed, er zijn inderdaad andere manieren om bij te dragen.

rode krullenbol

rode krullenbol

17-03-2020 om 14:37

Correctie

Ik schreef: "En draagt niet iedereen per definitie op zijn eigen manier een bijdrage aan onze samenleving?" Dat moet natuurlijk zijn: "En levert niet iedereen per definitie op zijn eigen manier een bijdrage aan onze samenleving?"

rode krullenbol

rode krullenbol

17-03-2020 om 14:44

Eens!

Deze medische crisis maakt maar weer eens duidelijk wie onmisbare radertjes zijn in het grote geheel.

Goede kans dat hierop een herijking van de factor arbeid zal volgen in de vorm van salarisverhoging en/of verbetering van de rechtspositie.

Rode krullenbol

Ad Hombre

Ad Hombre

17-03-2020 om 14:46

AnneJ

"Zeker het IC personeel maar ook personeel elders dat zonodig ingezet wordt op de IC en in de zorg voor besmette patienten, wordt geacht zich in te zetten.
Mopperen mag, klagen mag, maar je moet."

Ik ken er een. Normaal gesproken chirurg maar heeft ook een diploma intensivist. Dat wordt een zware tijd en hopelijk blijft hij gezond. Er gaan teveel artsen en verplegers aan dood.

Hoor vanmorgen dat een familielid (zelfde leeftijd als wij, maar met medische probblemen) het heeft opgelopen, waarschijnlijk op een feestje vorige week waar wij ook waren uitgenodigd maar ons ziek hadden gemeld. Corona heeft ons weer gemist. Hopen dat dat zo blijft.

(meestal komt Lavell me hier dan beschuldigen dat ik dat allemaal verzonnen heb)

Tihama

Tihama

17-03-2020 om 15:04

Skik (off-topic)

Het ging erover dat er wel 'transport elektra' en 'productie gas' op stond, maar niet 'productie elektra'.

De reden dat de sector erover viel is omdat deze 2 eerste onderdelen in overheidshanden zijn, terwijl de productie van elektra in bedrijfshanden ligt.
Er lopen daar al talloze discussies over. Er worden ook om de haverklap rechtszaken gevoerd over die scheiding tussen publiek en privaat. Dus de sector is er bijzonder alert op en allergisch voor.

Ik kreeg het bericht dan ook in mijn dagelijkse nieuws van de energiesector
Vermoedelijk was dit gewoon een slip of the tekst. Het wordt overigens al hersteld, is beloofd.

Tihama

Energievoorziening lijkt me zo'n beetje de meest cruciale voorziening van alles, misschien zo vanzelfsprekend dat er wel 'distributie elektra' staat maar niet productie? Maar ongetwijfeld kan je onder distributie genoeg functies verstaan dat de hele sector als cruciaal beschouwd worden.

En als ik in de energieproductie zou werken en de school zou mijn kind niet willen opvangen, dan zorgde ik er lekker voor dat die van elektra afgesloten werd

skik

MoederVan3

MoederVan3

17-03-2020 om 17:22

Leesvoer

Een onderzoek naar de rol van niet getest, niet opgemerkt, geen of weinig verschijnselen, doorgemaakte infectie in Wuhan. Hoe dat bijdroeg aan de snelle verspreiding van het Coronavirus. Wat de score afboog na ingrepen en lockdown.
En de oproep om juist veel en breed te testen om het spoor zichtbaar te maken.

Nou ja, even gescreend.

Ik zag net ergens een verzoek om proefpersonen langskomen waarvan men over een langere tijd de al dan niet klachten wil gaan bijhouden. Steekproef.

Verder komen we hier niet.

Angela67

Angela67

17-03-2020 om 17:44

Verkorte versie op NRC?

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/17/snelle-verspreiding-coronavirus-door-ongeregisteerde-besmettingen-a3994023

Zelfde onderwerp meen ik maar zeg ik in de haast ....
Gr Angela

MoederVan3

MoederVan3

17-03-2020 om 20:00

Ja, inderdaad

Hmmm, kan dus beter mijn krant lezen dan als een gek op allerlei sites zoeken naar informatie.
Ga vanavond maar eens kijken wat Netflix heeft te bieden.
Normaal was dit een voetbalavond op het grote scherm.
Maar nu gelegenheid voor wat anders.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-03-2020 om 20:18

MoederVan3

Yep, wat ik overdag aan video's en artikelen vindt komt nu gewoon in de krant en op het nieuws. Dat was een maandje terug wel anders...

Kan ik gewoon thuis op de bank blijven zitten terwijl de echte journalisten het werk deoen.

Angela67

Angela67

17-03-2020 om 20:29

Ad (ot)

heb je echt steeds de behoefte om te herhalen dat jij dit al wist?
Ik vind het prima wat je voor jezelf kiest en je gezin, maar je krijgt geen sticker, geen bank vooruit en geen kus van de jufrouw....
gr Angela

MoederVan3

MoederVan3

17-03-2020 om 20:35

Netflix

En wat biedt Netflix een serie over hoe een pandemie te voorkomen.
Nou, het wordt 'The two popes'

Ad Hombre

Ad Hombre

17-03-2020 om 20:38

Angela

"heb je echt steeds de behoefte om te herhalen dat jij dit al wist?"

Dat was niet de strekking van mijn opmerking. Het is enige verbazing dat wat eerst fringe nieuws was nu helemaal door de mainstream is overgenomen.

Angela67

Angela67

17-03-2020 om 21:20

hoezo verbazing Ad

jij bent the odd one out, jij bent degene die verbazing oproept. Dus hou eens op met doen alsof jij verbaasd bent. Je gebruikt het gewoon om te kokketeren.
gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

17-03-2020 om 21:43

Angela

Hou toch op met je gezeur.

Mijn hersenen werken anders dan de jouwe, zoveel is wel duidelijk. Wat mij verwondert en interesseert is niet wat jou verwondert en interesseert. En dat heeft vast allebei z'n functie in de juiste omstandigheden.

Een polticus zal ik nooit worden zoals iemand opmerkte, maar het lijkt me vrij evident dat er dingen zijn die ik beter begrijp dan de overgrote meerderheid in deze groep. Daar kun je je voordeel mee doen of je kunt dag in dag uit op me inhakken. Jouw keus.

Jij bent de odd one out, blaat het schaapje.

rode krullenbol

rode krullenbol

17-03-2020 om 21:58

Grapje ... kan 't niet laten.

Ad "the odd one out"?

'The odd one in' zul je bedoelen!

Rode krullenbol

Tango

Tango

17-03-2020 om 22:01

Netflix

Ik zat het me vanavond te bedenken. Er zal vast wel een serie over worden gemaakt: Corona. Ik hoef hem niet te zien, maar misschien het nageslacht wel.

Ad

“ maar het lijkt me vrij evident dat er dingen zijn die ik beter begrijp dan de overgrote meerderheid in deze groep. ”
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat jij je zelf en je kinderen hebt ziekgemeld twee of drie weken terug. Je had het allemaal al door, wist het beter dan wie ook, bazuinde je stellige opvattingen hier rond, maar tegen je werkgever zei je niks. Daar begrijp ik niks van.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-03-2020 om 07:07

Alkes

Ik heb meerdere mensen (managers) bij mijn werkgever subtiel gewaarschuwd (we moeten ons voorbereiden voor als het hier wordt zoals in Wuhan). Die zitten nu allebei in een crisisteam.

Ik merk op dit forum aan den lijve hoe moeilijk het is om mensen nieuws te vertellen dat ze niet willen horen. Levert een hoop agressie op (paniekzaaier) en zelfs als je gelijk blijkt te krijgen blijven sommige mensen boos op je.

Mensen die boos op me zijn kan ik in real life even niet gebruiken.

The first rule of prepping is: Don't talk about prepping.

Angela67

Angela67

18-03-2020 om 07:39

ad hombre

je mag onze intelligentie net zo gemiddeld aanslaan als die van jou.
Dus dat jij eerder met artikelen kwam die nu door het nrc geplaatst worden is niet omdat jij zo slim bent en ik boos op jou zou zijn. We zijn gelijkwaardig, alleen jij hebt een andere 'outlook on life', een andere insteek, whatever.
Maar je hoeft niet te blijven herhalen wat je allemaal de afgelopen weken hebt gedaan wat de rest van de net-zo intelligentie mensen nu gaat doen of lezen.
Dat is wat ik bedoel. Blijf vooral posten wat nieuw is, wat jou aan nieuwe kanten bezighoudt etc. Maar dat 'terugkijken' en maar blijven zeggen dat jij drie weken geleden dit al voorspelde is nutteloos. Dat weten we namelijk al - dat heb je toen al gepost. Als je daar graag achteraf waardering voor wilt of iets dergelijks, dan gaat het meer om je ego dan om de info. Wat dat betreft vind ik de stijl die Tihama gebruikt om aan te geven of zij iets in het begin al las of niet, prettiger. Zij zet dat stijlmiddel functioneel in. Jij lijkt vooral te zoeken naar alle informatie die ik nu lees, om te kunnen antwoorden dat het drie weken geleden al bekend was.

En het feit dat jij merkt dat het moeilijk is om mensen iets te vertellen wat ze niet willen horen: dat is voor jou een confrontatie met een welbekend fenomeen en dat zal niet veranderen denk ik. Ook als er nu een ander soort 'ramp' aan zou komen denk ik dat de 'verdeling' van reacties en informatieverzamelaars weer ongeveer hetzelfde zal zijn, omdat in mijn optiek veel reacties voortkomen uit een emotionele onderlaag. Pas als mensen vanuit hun emotie iets willen gebeurt er iets. Daar kun jij via een posting of via grove woorden niets aan veranderen. Maar je kunt wel blijven posten wat jij aan informatie kwijt wilt.

gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

18-03-2020 om 07:49

Angela

"Maar je kunt wel blijven posten wat jij aan informatie kwijt wilt. "

Will do. En echt, ik heb weinig plezier van het 'ik heb het je wel gezegd' gedeelte. De angst voor wat er gaat gebeuren overheerst.

Ad Hombre

Als je je kwetsbaar opstelt in plaats van superieur wek je ook minder weerstand. Er zitten hier intelligente mensen die met dezelfde informatie andere keuzes hebben gemaakt. Dan helpt het niet om die schaapje te noemen of andere denigrerende benamingen toe te voegen.
Ik wil nu echt wel toegeven dat ik het in eerste instantie gigantisch heb onderschat. Maar ik denk ook: ik heb drie weken langer in redelijke vrijheid kunnen leven in plaats van opgesloten te zitten in huis. Dat gebeurt nog steeds niet trouwens, onderwijs dus ik ben gewoon op school. Wel minder. De RIVM- richtlijnen heb ik wel vanaf het begin gevolgd.
Ik hoop dat we dit als samenleving goed kunnen doorstaan en dat de rampscenario’s van Italië zich hier niet zullen voordoen. Meer dan hoop is het niet, we moeten afwachten. Ik merk dat ik moeite heb met de onzekerheid: hoe lang gaat het duren, hoe erg wordt het. Als je de ellende in één klap over je heen krijgt deal je ermee (ik wel tenminste) maar dit kost me echt veel moeite.

Jo Hanna

Jo Hanna

18-03-2020 om 09:36

Angela

Ik snap wat je zegt en je hebt ook echt gelijk. Toch is het ook voor mij frustrerend om te denken: ‘Wat als...?’ Het had zoveel ellende kunnen schelen als we hier twee, drie weken geleden al mee hadden kunnen beginnen. Je kunt je afvragen of de economische schade dan erger was geweest (waarom zou dat?) en dan hadden we er nu de effecten al van kunnen zien.

Je zoekt ook voor jezelf een verklaring: hoe komt het in godsnaam dat ze het niet (hebben ge)zien? Dat is voor mij heel gek want het voor mij was overduidelijk dat het er hoe dan ook wat groots aan zat te komen. Dat lijkt misschien arrogantie maar voor mij voelt het juist veel meer als opperste machteloosheid, vervreemding en frustratie. Dat ‘zie je wel’ is ook een manier om je eigen werkelijkheidsbeleving weer op orde te krijgen: ‘Het klopte wel!’

Dit is een raar fenomeen. Ook ik heb hier wel vaker mijn neus aan gestoten in mijn leven. Het meest dramatisch toen ik zag dat mijn moeder ging overlijden en al mijn familieleden, inclusief zijzelf, daar hun ogen voor sloten. Dat was echt een heel afschuwelijke tijd, waarin ik af en toe dacht dat ik knettergek werd, dat ik het dan wel verkeerd zou zien. Je kan bij niemand terecht met je observaties en je gevoel Je moet voor jezelf een manier vinden om er mee om te gaan en geestelijk gezond te blijven. Dat lukt niet altijd en soms sla je door in alarmisme en boosheid op de anderen die het niet zien. Nogmaals: de spanning en frustratie loopt dan torenhoog op

Ik deel Ads straffe voorspellingen niet. Een deel omdat ik zelf al puzzelend heb vastgesteld dat ze niet kunnen kloppen en voor een deel ook omdat ik er gewoon niet aan wil. Ik wil niet vooruitlopen op waar ik niks aan kan doen. Ik deal er wel mee als het komt. Ik doe het zelf dus ook, ergens, mezelf afsluiten!

Ik weet het niet. Ik wilde geloof ik ook vooral wil laten zien dat al dat ‘weten’ waar je veel weerstand en agressie op terugkrijgt (ook ik heb er IRL in de pre-weken nauwelijks mijn mond over open gedaan, ik kijk wel uit) voor mij in ieder geval niets iets is waar ik trots op ben of blij van word. Voor mijn ego zou het veel gezonder zijn als ik er vanaf kon.

Ik ben persoonlijk blij geweest met Ad en een aantal anderen, in deze situatie, hierom. Ik zie ook de ontsporingen wel die met zo’n crisissfeer meekomen. Blijkbaar kan ik de overdrijving beter verdragen dan de (in mijn beleving) bagatellisering. Ik begrijp dat dat voor anderen totaal anders kan liggen en door anderen ook totaal anders wordt beoordeeld.

Groet,
Jo Hanna

Chrono

Chrono

18-03-2020 om 09:44

Misschien

Misschien was het voor mijzelf inderdaad fijn geweest om hierdoor verrast te worden. Nu loop ik helaas al 6 weken met een steen in mijn maag. Ik weet niet wat deze tijden psychisch doen met een mens, het geeft veel stress en stress=ongezond.

Vrijdag 8.45 uur: You'll Never Walk Alone

Europa-breed radio-initiatief

3FM-dj Sander Hoogendoorn had het idee om alle radiostations in Nederland samen te brengen tijdens de coronacrisis door op hetzelfde tijdstip 'You'll Never Walk Alone' te draaien, vrijdag om 08.45 uur. Zijn initiatief is een beetje uit de hand gelopen: ook andere Europese landen willen meedoen, zoals België. Groot-Brittannië, Luxemburg, Bulgarije, Spanje, Duitsland en Oostenrijk. Zelfs bekende zenders als Studio Brussel en BBC Radio 1 en 2 hebben zich aangesloten bij het initiatief.

Lastig

Ik vraag me nog steeds af of de maatregelen niet meer kwaad doen dan het virus. Natuurlijk is 43 doden tot nu toe heel erg, maar het is nog steeds maar 10 % van het aantal doden dat in dezelfde periode door de griep is veroorzaakt. En daar sluiten we de Ikea ook niet voor.

Maar ik houd me zo goed mogelijk aan de aanwijzingen, behalve het hoesten in de kom van mijn arm. Dat is geen onwil, maar ik denk er steeds pas aan als ik al in mijn handen aan het hoesten ben.

Prepping

"The first rule of prepping is: Don't talk about prepping"

The second rule of prepping is blaming non-preppers for not prepping when they have trouble getting their groceries because late semi preppers hoard the isles empty.

siik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.