Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bicyclette

bicyclette

09-03-2020 om 11:40

Corona en andere virussen (deel 2)

Vervolg op het inmiddels gesloten topic 'Corona en andere virussen'.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kletskous

Ad “ Je weet dat ik dat niet kan bewijzen, dus dat kun je straffeloos beweren.“
Het is omgekeerd. Jij denkt dat je straffeloos zulke dramatische en suggestieve onzin kunt beweren. Misschien trappen andere gekkies er in, maar ik niet.

“ Het is een diep treurige situatie. Gelukkig is ze na het terugkomen van haar vakantie niet meer in contact geweest met mijn vriendin. ”
Een longonsteking is niet besmettelijk.
Er is voor de vriendin en voor haar huisarts geen reden om haar niet te behandelen.

Wat je suggereert ligt er duimendik bovenop, namelijk dat er expres (complot?) ernstig zieke corona patienten onder de pet worden gehouden.

Dat is niet zo.

Rijksoverheid - WHO


https://www.youtube.com/watch?v=eyntF-VqRBw

De Rijksoverheid heeft een youtubekanaal, daarop ook de laatste persconferentie met dr Tedros.

Jo Hanna

Jo Hanna

15-03-2020 om 13:03

Paniek en hamsteren

Paniek ontstaat als je ziet, voelt dat er geen reële inschatting wordt gemaakt, geen goed plan is. Je kunt de schuld van de paniek comfortabel bij de paniekerigen neerleggen of je kunt onder ogen zien dat er geen overtuigend plan is, dat vertrouwen op onze deskundigen en bestuurders in ieder geval de afgelopen weken niet veel zoden aan de dijk heeft gezet.

Als het RIVM en Rutte een paar weken geleden nog zeiden dat het voldoende was als we met wat aanpassingen zouden doorgaan met leven, waarom zou ik ze dan nu geloven als ze claimen dat er genoeg aanvoer van noodzakelijke goederen zal blijven? Ik vind de situatie in Italië veel maatgevender dan het gezwalk en achter de feiten aan lopen van MP en deskundigen. Ik heb nog niks gehoord over een voedselprobleem in Italië. Ik vertrouw er daarom vooralsnog maar op dat dat hier ook niet zal gebeuren.

Het vertrouwen in de autoriteiten is bij mij de afgelopen weken verzwakt. Ik vind dat eigenlijk heel vervelend maar ik vertrouw op dit moment mijn eigen beoordelingsvermogen in bepaalde opzichten meer dan dat van de NL overheid en deskundigen. Ik weet gelukkig ook hoe idioot en potentieel gevaarlijk dat klinkt. En toch is het zo. Ik ben niet de enige en als er niet snel veel duidelijker wordt gehandeld worden dit er nog veel meer. Dat bemoeilijkt de regie enorm.

Er wordt vastgehouden aan de status quo. Dat begrijp ik best. Maar in de werkelijkheid kan het niet. Of je accepteert dat er enorme aantallen mensen gaan sterven op een tragische manier of je accepteert dat niet. En dan moet je handelen. De tijd van pappen en nathouden en wazige, onduidelijke adviezen is voorbij. Of zou dat moeten zijn.

Dat zegt de WHO trouwens ook, al een tijdje. Ik ben dus helaas geen geflipte gekkie.

Groet,
Jo Hanna

Dat kun je toch gewoon doen?

Jo Hanna “ En dan moet je handelen. De tijd van pappen en nathouden en wazige, onduidelijke adviezen is voorbij. Of zou dat moeten zijn.”
Het aardige is dat jij precies in je macht hebt wat er moet gebeuren en wat jij moet doen. Extreme sociale distantie.
Dat kun je gewoon doen.

rode krullenbol

rode krullenbol

15-03-2020 om 13:08

The Washington Post

Het belang van testen is helemaal niet zo groot als jij nu suggereert, Mirreke. Zie hier een heldere uitleg van Amerikaanse epidemiologen in The Washington Post:
http://www.washingtonpost.com/graphics/2020/world/corona-simulator/

Zoveel mogelijk sociale afstand blijkt de oplossing. Ik heb er alle vertrouwen in dat we dat in Nederland goed weten te organiseren met z'n allen.

Rode krullenbol

mirreke

mirreke

15-03-2020 om 13:11

Moeder van 3, twee strains

Het bericht over de twee strains van COVID19 is afkomstig uit een enkel artikel. De bevinding die gedaan wordt (dat er een sterker en gevaarlijker zou zijn) is ongefundeerd.

Hier een duidelijk artikel waarin e.e.a. wordt uitgelegd, van Kai Kupferschmidt, wetenschapsjournalist en zelf moleculair bioloog, @kakape op twitter. Een aanrader om te volgen.

https://www.sciencemag.org/news/2020/03/mutations-can-reveal-how-coronavirus-moves-they-re-easy-overinterpret

Zus

Zus

15-03-2020 om 13:16

opmerking ertussendoor

Vraag mij ineens af of deze hele situatie de meningen over vaccinatie van de anti-vaxx beweging zal doen veranderen...

Ad Hombre

Ad Hombre

15-03-2020 om 13:21

Lavell leeft zich weer eens uit

"Een longonsteking is niet besmettelijk."

Wel als die veroorzaakt wordt door Corona.

"Er is voor de vriendin en voor haar huisarts geen reden om haar niet te behandelen."

De instructie is thuisblijven.

"Wat je suggereert ligt er duimendik bovenop, namelijk dat er expres (complot?) ernstig zieke corona patienten onder de pet worden gehouden."

Blijkbaar wordt er alleen in ernstige gevallen getest. Daarnaast was haar reisbestemming toen nog geen infectiehaard, maar wel vlakbij, maar de criteria zijn streng. Ik suggereer niets, dit is een puur feitelijke weergave.

Ik weet niet of het een complot is maar waanzin is het wel, zeker als je ziet hoe veel er in andere landen getest wordt

Ze komen er overigens rond voor uit:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2072799691/testbeleid-corona-verandert-verschil-per-regio

"Ja, inderdaad. In Brabant zijn zoveel gevallen, daar heeft men min of meer losgelaten om iedereen te testen die flinke klachten heeft, koorts en in de buurt is (geweest) van iemand met het virus. Daar moet echt alle aandacht naar de verzwakte ouderen gaan. Maar in Groningen zijn nog maar weinig besmettingen; als je daar de huisarts belt over de klachten kan het zeker zo zijn dat deze je aanmeldt voor een test bij de GGD. Er zijn provincies waar we denken dat het nog goed in te dammen en te traceren is via contactonderzoek.”

Ze is dus ondanks de flinke klachten blijkbaar te jong om getest te worden (woont in N.

mirreke

mirreke

15-03-2020 om 13:23

Simulatie

Deze simulator heeft gebruik gemaakt van 1 mechanisme om verspreiding te vertragen. Het zou interessant zijn om te kijken hoe dit zou verlopen als er twee mechanismen bij betrokken waren, het testen en daarna isoleren van gevonden zieken.

Een goed idee voor een volgend artikel. Vooral als het gaat om grote aantallen, 350 miljoen in de VS, 610 miljoen in de EU kan het met social distancing nog best lang duren voordat die curve mooi vlak is. Testen, *dus actief opsporen, en vervolgens isoleren zal ook leiden tot een vlakkere curve, en de combinatie van beide mechanismen samen zal ongetwijfeld leiden tot het eerder bereiken van die vlakkere curve. Zo'n simulatie zou ik wel willen zien.

Zoals de who telkens maar weer zegt (herhaling, herhaling): testen, contact tracing, isolatie en social distancing.
Ik denk dat deze mensen weten waar ze het over hebben, omdat ze ervaring hebben met epidemieën en het uitbannen ervan.

Chrono

Chrono

15-03-2020 om 13:23

Miriam

Extreem social distancing heb je zelf in de hand, zeg je.
Niet helemaal. Ik heb mijn kinderen nep-ziekgemeld, omdat ik in de categorie "kwetsbaar" val. Rutte en co kunnen zeggen wat ze willen over jongeren en kinderen, maar andere landen doen iets anders. Ik kan dat risico niet nemen voor mezelf. Ik zou het nogal waarderen als ik hierin gesteund werd door sluiting van de school. Nu lopen mijn kinderen achterstanden op vanwege mijn gezondheid.

mirreke

mirreke

15-03-2020 om 13:25

chrono eens

Je sluit scholen ook vanuit solidariteit met mensen die kwetsbaarder zijn.

Sociale veranderingen

https://www.nd.nl/geloof/geloof/959391/-liveblog-kerken-schrappen-zondagse-diensten-om-coronavirus

Nog net niet het RD, dat houdt zich aan de zondagsrust maar er is meer streamen en online actie van de kerken.

Een nationale gebedsdag op 18 maart a.s. bestaat alleen maar virtueel.

"Dat gebeurt woensdag concreet op drie momenten: 9.00, 12.00 en 15.00 uur. Op de website nationaalgebed.nl wordt de ‘bijeenkomst’ live uitgezonden. Daarbij vindt een inleiding plaats door een predikant of voorganger. Vervolgens is er tijd voor gebed, voor het online delen van gebedspunten en onderlinge verbinding via sociale media door middel van hashtags. Om 19.00 uur wordt de dag via de livestream afgesloten."

Dus ja, mensen zullen zich uit praktische overwegingen over hun (voor)oordelen heenzetten. Maar ik ben ook benieuwd. Het is ook maar hoe je de cijfers interpreteert.

Er zal een hele nieuwe dimensie in het vaccinatiedebat volgen. Dat is er nu al over de griepvaccinatie. Of dat wel doeltreffend is en of andere maatregelen niet veel effectiver zijn.

In elk geval helpt 'social distancing'. #socialdistancing

rode krullenbol

rode krullenbol

15-03-2020 om 13:44

Ter aanvulling / nadere uitleg

De simulatie van de Amerikaanse epidemiologen maakt duidelijk dat quarantaine slechts een tijdelijke oplossing betreft, omdat er altijd wel ergens een lek optreedt. Bovendien loop je met dat testen per definitie achter de feiten aan. Iemand kan negatief zijn getest en binnen één minuut toch nog besmet raken.

Rode krullenbol

Triest

'Het Amphia ziekenhuis in Breda waarschuwt voor nepnieuws. Een arts heeft volgens berichten online de noodklok geluid over de erbarmelijke situatie van het hospitaal, maar die crisis is volgens het Amphia helemaal niet aan de gang.'

Dat mensen maar blijven paniekzaaien vind ik diep triest. Wie is hier nou mee geholpen?!

Waar bijna niemand het hier over heeft...

Is hoe lang deze maatregelen dan gaan duren. Dit virus kan hier maanden en nog eens maanden rondwaren. Gaan we dan de scholen sluiten tot de zomervakantie? Gaan we hele sectoren om laten vallen? Hoe lang houdt de mens het vol om zo te leven? Geen school, geen collega’s, geen contact, geen vertier, nauwelijks naar buiten, geen sport. Een maand, twee maanden? Een half jaar, een jaar? Komt er een moment dat kudde-immuniteit of komt er een moment dat het virus zo uit de hand is gelopen dat je de maatregelen kunt afschaffen omdat het geen zin meer heeft?

En waar komt die obsessie met wc-papier vandaan?

Ik weet het wel, niemand heeft de antwoorden. In de tussentijd: afwachten. Niet mijn sterkste kant.

zebra

zebra

15-03-2020 om 14:06

AlisonH

ook ik vraag me af hoelang deze maatregelen nodig zullen zijn. En dat is, volgens mij, hetgene wat veel onzekerheid veroorzaakt. Weten dat iets bijvoorbeeld 2 weken duurt is anders dan totaal geen idee hebben hoelang dit nog gaat duren.
Een paar weken niet naar familie kunnen, is te overzien, maar een aantal maanden niet, dat is toch echt een stuk vervelender. Scholieren die niet naar school kunnen, eindexamen kandidaten, studenten die colleges of stages missen. Mensen die moeten thuiswerken, de mensen in de zorg die het nu erg druk hebben. Het is allemaal nogal wat!

MoederVan3

MoederVan3

15-03-2020 om 14:09

Mirreke

Misschien heb ik het een beetje onduidelijk neergeschreven, maar ik heb het niet over twee varianten van het virus, maar over twee varianten van de ziekte, waarbij in een klein deel van de patiënten na de eerste 'griep-periode' de ziekte niet overgaat, maar er juist een overdreven immuun reactie plaatsvindt, die tot de ernstige symptomen leidt.

Bennikki

Bennikki

15-03-2020 om 14:13

Wc papier

Ik denk dat die obsessie is ontstaan omdat wc papier zo zichtbaar is. Niemand kan dat onopgemerkt smokkelen en het lijkt meteen al een enorme voorraad. Mensen worden op sociale media aan de schandpaal genageld. Dat iemand 10 pakjes paracetamol meeneemt ziet verder niemand.
En als je ziet dat mensen iets aan het hamsteren zijn werkt dat ook besmettelijk. Je denkt dat er misschien een tekort gaat ontstaan en neemt ook maar een pak mee, of twee. En dan gaat het hard.

Bennikki

Bennikki

15-03-2020 om 14:14

Ik weet

Paracetamol is niet het goede voorbeeld, maar denk aan iets anders kleins. Pakjes noodles ofzo.

MoederVan3

MoederVan3

15-03-2020 om 14:15

AllisonH

Als ik de voorspellingen van de deskundigen lees, denk ik ook niet dat het mogelijk is lange afsluitingen vol te houden. Want het gaat nog lang duren.
Alle deskundigen zijn het echter ook met elkaar eens dat we de top moeten zien af te vlakken.
Lastig.

Niki73

Niki73

15-03-2020 om 14:18

Alison, wel naar buiten en sport

Ik zet in op social distancing. Maar ik ga nog steeds naar buiten, wandelen, ik spreek mijn buren (openlucht en 2 m afstand houden), ik ga joggen met mijn vaste loopmaatje (openlucht en 2 m afstand houden), ik haal mijn bestelde boodschappen op bij de supermarkt en maak een praatje met de mensen daar (openlucht en 2 m afstand houden). Ik ga nu trouwens wel proberen boodschappen te laten bezorgen. Verder bel ik mensen wat vaker.

Toiletpapier? Ik snap het echt niet. Flesjes water, washandjes, ik zie nog allerlei oplossingen, mochten we zonder komen te zitten. Wat voorlopig zelfs totaal nog niet aan de horizon staat.

Ik vrees dat dit nog wel een paar maanden gaat duren.

MoederVan3

MoederVan3

15-03-2020 om 14:24

Ad - testen

Ad, de deskundigen zijn het niet met elkaar eens of het zin heeft om te testen als het virus al vrij binnen de bevolking circuleert.

Moedervan3

Moedervan3

15-03-2020 om 14:43

WHO - testen

https://www.who.int/publications-detail/critical-preparedness-readiness-and-response-actions-for-covid-19

Hoe zinvol testen is, hangt volgens de WHO af van in welke fase de verspreiding van de ziekte is. Zie bovengenoemd document.

Jo Hanna

Jo Hanna

15-03-2020 om 14:45

Zelluf doen

Lavell: “Het aardige is dat jij precies in je macht hebt wat er moet gebeuren en wat jij moet doen. Extreme sociale distantie. Dat kun je gewoon doen.“

Tuurlijk, ik kan dat doen. Maar als niet genoeg mensen dat doen heeft het onvoldoende effect. En wat al eerder gezegd is: je draagt de gevolgen dan ook alleen. Ik verwacht iets meer van mijn overheid dan dit.

Groet,
Jo Hanna

Ad Hombre

Ad Hombre

15-03-2020 om 14:47

MoederVan3

Als het te hard gaat niet, nee. Maar het geeft wel aan de de cijfers van het RIVM in feite waardeloos zijn. Het zijn minimumaantallen die steeds verder van de werkelijkheid af komen te staan.

Tango

Tango

15-03-2020 om 15:11

Onzekerheid

Ik heb niet alles goed gelezen, maar mijn oog viel op de opmerking van Wilgenkatje:
Pfoe. Ik wou dat we even drie, vier maanden door konden scrollen. Al die onzekerheid. Blegh.
Dat was precies wat ik gisteravond ook dacht, ik ga even 2 of 3 maanden onderduiken. Kan natuurlijk niet, maar wat zou het fijn zijn.

Gisteren onrust hier op de familie-app. Dochter zat bij een vriendin en kreeg van een andere vriendin informatie door dat alle buitenlandse stages van school komen te vervallen. Een heel vaag bericht, want gaat het nou over stages die nu lopen of die nog komen? Er was verder niets gecommuniceerd naar de leerlingen, stond alleen op de site, al sinds donderdag...
Dochter compleet in paniek, ze gaat begin mei op stage naar Spanje. Geen idee wat er mee gaat gebeuren: helemaal afblazen of uitstellen. Ze had de docent maar een appje gestuurd, gisteravond rond 23.00 u. Ik vond het zo sneu. In Nederland valt er voor deze groep en vele anderen ook weinig stage te lopen. Ze zit in de richting toerisme/animatie. Zou dus zomaar kunnen dat ze het gaan opschuiven, 1 of 2 maanden. Maar zoveel onzekerheid! Ze is er helemaal van slag van.

Vanmorgen diverse collega's op de app die al hun afspraken gaan afzeggen en alles via skype willen doen. Ik doe deels mee, maar ga toch echt morgen live een nieuwe collega inwerken, weliswaar op een andere locatie dan die er eerst voor stond.

Ik vind het een nare, onzekere tijd. Blijf ook voortdurend geobsedeerd het nieuws volgen. Gaat vanzelf eigenlijk.
Nu eerst maar eens boodschappen halen en kijken of ik crackers en brood kan kopen, want dat was er gisteren niet.

Scholen en horeca gaan dicht

Heftig. Want het is een illusie om te denken dat twee weekjes voldoende gaat zijn. Maar hopen dat het werkt.

MoederVan3

MoederVan3

15-03-2020 om 17:21

AlisonH

Misschien gedaan om de curve naar beneden bij te stellen.
Ze kunnen inderdaad niet heel lang dichtblijven, lijkt mij.

Ik las trouwens dan men niet alleen met vaccins bezig is, maar ook met medicijnen. Vooral in China hebben ze alles wat ze konden bedenken getest en er waren een paar positieve resultaten. Uiteraard moet er nog verder onderzoek gedaan worden. Het zou fijn als er iets gevonden wordt dat bij sommige mensen helpt.

3 weken

Voorlopig gaat alles 3 weken dicht

6 april..:

... is twee weken voor het begin van de meivakantie. Zou me niet verbazen als dat er nog bij wordt getrokken. Hopelijk niet. Zelf heb ik een vitaal beroep, zouden ze dan mijn zoon van 15 op school verwachten? (Grapje)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.