Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bicyclette

bicyclette

09-03-2020 om 11:40

Corona en andere virussen (deel 2)

Vervolg op het inmiddels gesloten topic 'Corona en andere virussen'.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ad Hombre

Ad Hombre

14-03-2020 om 17:21

Mirreke

Ik denk dat ze nog even onder de duizend wilden blijven.

Mirreke

'Vandaag heb ik net iets te veel mensen gesproken die laconiek zijn, hun schouders ophalen en zich onkwetsbaar achten. '

Dus mensen die niet in paniek raken, voelen zich onkwetsbaar? Wat een onzin. Ik denk niet dat ik de ziekte niet kan krijgen. Ik denk ook niet dat ik, als ik de ziekte krijg, er onmogelijk dood aan kan gaan. Met dit soort kwalificaties hoef ik de rest vsn het stukje al niet meer te lezen.

Jo Hanna

Jo Hanna

14-03-2020 om 17:47

Sydney

Dat staat er helemaal niet. Het woord paniek staat niet eens in de zin. De tegenstelling is serieus nemen - niet serieus nemen.

Vind je dan in alle ernst dat we de situatie niet zo serieus hoeven te nemen? Jij zit zelf ook behoorlijk in een groef vast, als zelfbenoemd paniektemmer. Je verhaal was al dun en wordt steeds dunner. En je kunt tegen die ene persoon aan blijven schoppen maar waarom zou je dat doen? Je kunt beter in de werkelijkheid terugkomen. Daar hebben we je met z’n allen nodig namelijk!

Groet,
Jo Hanna

Mirreke

“ maar dit virus maakt ook jonge gezonde mensen doodziek”
Nee dat klopt niet. Wat wel klopt:
maar dit virus KAN ook jonge gezonde mensen doodziek maken.
En dat precies het verschil tussen paniekzaaien en wijzen op risico’s en verstandig handelen.

Jo Hanna

'Je kunt beter in de werkelijkheid terugkomen. Daar hebben we je met z’n allen nodig namelijk!'

Mijn hemel, wat een dramatische oproep.

Maarre, welke werkelijkheid bedoel je? Het staat hier bol van twitterberichten, obscure nieuwsthreads en gehak op de hamsteraars. Dat heeft toch niets met de werkelijkheid te maken?

De werkelijkheid is mijn oudste dochter, druk aan het leren voor haar schoolexamen (scholen dus liever niet dicht). Of mijn schoonmoeder, die vraagt of ik kan helpen met het vlooienpipetje voor haar kat (gewoon bij bejaarden op bezoek dus). Een vriendin, die langs komt (o horror) om te vieren dat haar mri-scan goed was. Mijn klanten, die gewoon op antwoord rekenen maandag (gewoon werken dus). Om over de klanten van mijn man maar niet te spreken. Stel je voor dat hij zich opsluit in huis en het vertikt om auto's te repareren.

Dat is MIJN werkelijkheid.

Mirreke sorry

Ik zie nu dat je letterlijk Herzberger citeert, maar ook zij weet dat jonge mensen er doodziek van kunnen worden en dat het geen gegeven is. Net zo goed als een dubbele longontsteking niet altijd tot beademing leidt (weet ik uit nabije omgeving)

Een medische vraag

Met een vast clubje vriendinnen heb ik regelmatig een etentje bij een van de deelnemers. Een van ons heeft longfibrose. Dat leidde dus tot twijfel over onze plannen vorige week. Waarop deze vriendin appte dat zij een mail van het Longfonds had gehad met de mededeling dat dit virus met name gevaarlijk is voor mensen met hart- en vaatziekten (die heeft ze niet) en dat zij de gewone
voorzorgsmaatregelen in acht moest nemen die voor iedereen gelden.

Ik ga ervan uit dat het Longfonds geen lariekoek verkoopt, maar waarom zou dit virus met name riskant zijn voor hart/vaatpatiënten en niet per se voor longpatiënten?

Groeten,

Temet

Bennikki

Bennikki

14-03-2020 om 18:38

Sidney

Je hebt nu al een paar keer gezegd dat je gewoon bij je schoonouders op bezoek gaat. Klopt het dat je vindt dat de rest van Nederland dat ook zou moeten doen?

Bennikki

Bennikki

14-03-2020 om 18:40

Temet

Vreemd inderdaad, vooral omdat men beweert dat meer mannen dan vrouwen in China overleden omdat mannen daar veel meer rookten.

Tihama

Tihama

14-03-2020 om 18:50

Dijken

Polderen. We hebben het als land ooit gered dankzij onze samenwerking voor de dijken.
Ieder voor zich had dit niet kunnen doen.

Ik heb een boot en ik kan zwemmen en mijn zolder is hoog genoeg.
Maar ik wil graag dat ook anderen het redden.

Dus om die triagedrama's te voorkomen hou ik me nu aan de adviezen. En ja, ik vind dat die niet ver genoeg gaan.

Bennikki

Nee.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-03-2020 om 19:26

Sydney

Hoe oud is je oudste dochter?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5056536/sehraz-breda-coronavirus-16-intensive-care-besmet-covid19

Jongen van 16 met Corona op de intensive care.

Pluk

Pluk

14-03-2020 om 19:27

Temet

Dat klopt niet, check de nos special van gisteravond.

Ad Hombre

Wat een misselijke vraag aan Sydney.

MoederVan3

MoederVan3

14-03-2020 om 20:15

Temet - longfibrose

Longfonds site nagelezen. Ze zeggen inderdaad dat het vooral hart- / vaatpatiënten zijn die een verhoogd risico hebben.
Bij longfibrose worden echter soms medicijnen voorgeschreven die de afweer verminderen. Dan heb iemand weer wel een verhoogd risico.
Ik begrijp echter uit je post dat het een etentje bij iemand thuis is, dan heb je wel meer controle dat er echt niemand snottert of hoest.

Moederv3

Het etentje werd uiteindelijk toch afgeblazen door de gastvrouw omdat haar kind ziek was geworden en haar partner (die nogal veel internationaal reist) keelklachten kreeg. Toen vonden we het te link worden.

Groeten ,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

14-03-2020 om 21:12

AlisonH

Is geen vraag, het is een welgemeende waarschuwing aan iemand die denkt dat ze geen risico loopt.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

14-03-2020 om 21:35

Iedereen loopt risico

De een wat meer dan de ander, maar wie en waardoor, dat weten we misschien later en misschien nooit.

Pfoe. Ik wou dat we even drie, vier maanden door konden scrollen. Al die onzekerheid. Blegh.

mirreke

mirreke

14-03-2020 om 22:50

Alkes

geeft niks hoor. Ik had duidelijker kunnen aangeven dat de tekst helemaal een citaat was.

En zo'n draadje is natuurlijk ook enigszins geschreven een bepaalde indruk achter te laten.

Maar toch: ik volg ook vanuit een beroepsmatige interesse medisch experts en medisch journalisten. Deze maken zich ernstige zorgen en zijn boos over de lakse houding van veel overheden. En over de vele verkeerde berichten. Ze geven aan dat dit echt een gevaarlijk virus is. En dat jongeren bv. door onjuiste berichtgeving onterecht het idee krijgen dat zij niet ziek kunnen worden.

En dan de WHO die er telkens op hamert om te testen. Zoveel mogelijk testen. Als een land te weinig tests heeft, helpt de WHO met meer tests. Testen, en dan isoleren. Terwijl dan Rutte weer op tv komt uitleggen waarom ze nu een bepaalde regeling opleggen, als reactie op de ontwikkelingen. Terwijl je ook leest, dat reageren op veel te laat is. Dat je proactief moet zijn.

Deskundigen die een soort fatalistisch gevoel over zich krijgen, omdat ondanks alle aanwijzingen en uitleg overheden toch niet doen wat er gebeuren moet, zodat je weet dat er mensen gaan overlijden die niet dood hadden hoeven gaan.

Dat verschil, dat maakt moedeloos...

Mirreke

Ik begreep dat de fase waarin testen en isoleren nog mogelijk en zinvol was al voorbij is omdat het virus al te ver verspreid is. Daarom is het nu zaak dat iedereen heel voorzichtig is en bij de minste klacht thuisblijft - en ook verder sociaal contact zo veel mogelijk beperkt. Ik denk dat we er veilig vanuit kunnen gaan dat er nog een veelvoud van het gemelde aantal besmettingen is waarvan je het gewoon niet weet, omdat ze weinig klachten hebben en je niet iedereen met een snotneus kunt testen.
Daarom is het zo belangrijk dat mensen zich echt houden aan de richtlijnen en niet denken dat ze voor hen niet gelden omdat ze “alleen maar een beetje verkouden” zijn. Dat heb ik te veel gezien. Bij mij op school werd nog druk geniest en gesnotterd en van de zes leerlingen die ik naar huis heb gestuurd om die reden hebben van vier de ouders boos opgebeld. Tja....

rode krullenbol

rode krullenbol

14-03-2020 om 23:30

Mirreke

De deskundigen zijn het onderling niet eens. Morgen volgt nader overleg.

Rode krullenbol

AllisonH

Jij ook? Werken we toevallig op dezelfde school... bij ons ook boze ouders omdat hun kind naar huis gedirigeerd werd.
Sini

Virus stoppen of verspreiding vertragen

Ik vraag me af wat het doel van beleid moet zijn. Stoppen van verspreiding? Ja dan Ad scenario en iedereen voor onbepaalde tijd opgesloten in huis (totdat er een vaccin is) of vertraagde verspreiding en op die manier voldoende capaciteit houden om zieken te behandelen en langzaam groepsimmuniteit op te bouwen.
Het laatste lijkt mij rationeel verstandigst maar is in paniek situaties - waar we nu op af lijken te stevenen - geen optie

'Is geen vraag, het is een welgemeende waarschuwing aan iemand die denkt dat ze geen risico loopt.'

Oh, dan is het bericht helemaal niet voor mij. Ik heb al zo vaak aangegeven dat ik dat niet denk.

Testen

'En dan de WHO die er telkens op hamert om te testen. Zoveel mogelijk testen. Als een land te weinig tests heeft, helpt de WHO met meer tests. Testen, en dan isoleren. '

Tja, we zijn een zuinig volkje.

Het RIVM kan wel stoppen met het doorgeven van het aantal nieuwe besmettingen, nu we weten dat er maar heel beperkt getest wordt. Dan is het aantal overledenen misschien een betere maatstaf (hoe bizar ook).

Pluk

Pluk

15-03-2020 om 07:18

Stoppen

Het virus stoppen is in dit stadium denk ik helemaal niet mogelijk. Ik denk dat je al hele strenge maatregelen nodig hebt om het enigzins onder controle te brengen.

MoederVan3

MoederVan3

15-03-2020 om 08:30

Aantal overledenen

Dat stond gisteren ook in de Volkskrant.
Als je naar de dagelijkse rapporten kijkt van de WHO, zie je enorme verschillen tussen het aantal besmette personen versus het aantal overleden personen.

Flavia

Flavia

15-03-2020 om 08:32

Spreiden

Is dit artikel hier al gepost?
https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/world/corona-simulator/?fbclid=IwAR3MAQSw6BQUehKcuM-IjZxOG8b-QHm38shAuy0htbBGnkN0f858Kr7QGiI

Over de effecten van diverse vormen van sociale distantie.

mirreke

mirreke

15-03-2020 om 08:37

WHO zegt dit nog steeds

Het zijn geen berichten van afgelopen dagen.

Voor wie zegt, de deskundigen zijn het niet eens: de internationale deskundigen en artsen zijn het wel eens. Ervaringsdeskundigen zijn het eens. Denk aan Italië en nu Spanje. Testen en isoleren is wat nodig is. Daarmee spoor je community spread op. En dat zijn de gevaarlijke brandhaarden die stilletjes de ziekte doorgeven. WHO geeft ook aan dat reisverboden/beperkingen niet nodig zijn als op deze manier wordt gehandeld. Test je onvoldoende, dan accepteer je dat de ziekte zich ongecontroleerd verspreidt. Dat leidt tot chaos, en dan moet je alsnog maatregelen treffen, die dan draconisch (moeten) zijn en rampzalige gevolgen hebben voor de economie. terwijl die economie in eerste instantie de reden is om te weinig te doen...

Ik denk dat dit te maken heeft met een soort psychologisch verdedigingsmechanisme. We kunnen het niet geloven. We willen een bepaald leven niet opgeven... En dus gaat het in stapjes. En ik denk dat er, en ik zei dit al eerder, een soort Westerse arrogantie bij zit. Dit overkomt ons niet, gebeurt alleen maar in China, In Azië waar ze hond en vleermuis eten...

Gelukkig zien andere landen nu wel wat er in het zo geavanceerde Europa gebeurt, en nemen die al veel eerder maatregelen.
Mijn dochter zit voor een uitwisselingsjaar in Argentinië. daar zijn nu zo’n vijftig gediagnosticeerde patiënten. En daar zijn grote bijeenkomsten nu verboden, zijn musea en galeries, concerten, theaters, enz. enz. gesloten en verboden, gaan de restaurants en kroegen dicht. Proactief! er wordt ook goed getest op vliegvelden. ook op de scholen, die na de zomervakantie daar weer open zouden gaan, gebeurt nog niks en ik verwacht dat die ook gaan sluiten.

Verder nog even over PROACTIEF scholen sluiten. Het is bewezen dat dit helpt om verspreiding 25% te verminderen, wat inhoudt dat een epidemie twee weken wordt vertraagd en de curve platter wordt, precies wat we willen.

https://www.sciencemag.org/news/2020/03/does-closing-schools-slow-spread-novel-coronavirus

En dan nog even iets wat bij mij erg binnenkwam. Kijk even naar dit, korte, filmpje. Dit is waar het allemaal om gaat. Ook te bekijken zonder facebookaccount.

https://www.facebook.com/giovanni.locatelli/videos/%EF%B8%8F/10219001137691594/

Reactieve maatregel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.