Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Beertje

Beertje

19-09-2017 om 11:37

Bonus dochter en add


Verschil

Er is natuurlijk wel een verschil tussen ADD/ADHD/ASS en de meeste lichamelijke handicaps. De laatsten zijn onomstotelijk aan te tonen & je hebt objectief medisch bewijs. De diagnose voor ADD (en ASS) wordt gesteld door een psychiater naar aanleiding van symptomen. Als het aantal symptomen wijst op een bepaalde stoornis dan krijg je de diagnose. Maar daarmee heb je nog geen onomstotelijk bewijs.
Bovendien is er natuurlijk ook een groot grijs gebied. Bij sommige mensen kan zelfs een leek de diagnose nog stellen, zo duidelijk is het. Bij andere mensen valt het veel minder op. Bovendien heeft iedereen wel wat symptomen die onder ASS bijvoorbeeld kunnen vallen. Tussen je hebt het niet maar bent alleen wat afwijkend van het gemiddelde & je hebt het wel zit een dunne lijn en die grens is niet heel duidelijk.

Sommige experts zeggen ook dat ASS duidt op een deels vertraagde ontwikkeling en als dusdanig kun je er dus wel deels overheen groeien. Bepaalde aspecten van die trage ontwikkeling kan je weer inhalen. En zoals gezegd het is sowieso een hele dunne grens. Als mens ben je altijd in ontwikkeling en het verschil tussen leren compenseren en er echt overheen groeien is ook heel klein.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2017 om 11:40

Nikkie en Sally

Dank jullie wel

Komijn

Komijn

22-09-2017 om 12:02

Kaaskopje offtopic

Mijn ritme is verstoord door (de aanleg voor) depressie.
Mijn gewone ritme zou er zo uitzien: 12 uur duf opstaan, om 2 uur in de benen komen en alles van die dag in 2 uur proberen te proppen. Om 2 uur snachts mezelf naar bed sturen anders blijf ik tot 4 uur zitten.

Enfin, ik ben met 5-15 minuten per dag teruggegaan.
Het lukte me uiteindelijk na maanden om even voor 12 uur snachts in bed te liggen en om half 9 op te staan.
Gevolg is dat je geen dag mag missen, dan ga je er een beetje aan wennen. Doe je dat wel dan kelder je tijden terug.
Momenteel is het bij mij 00.45 uur weer en kom ik er verplicht voor de hond om 8 uur uit. Moet ik werken dan gaat de wekker om kwart over 6 en dan heb ik een dag die ik in een wolk doorkom.
Het blijft hangen en wurgen, wat de hoge heren ook mogen zeggen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-09-2017 om 12:12

Off topic bioritme

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat 23-7 een normaal ritme is. Dat is misschien hoe je psycholoog het ziet, maar wetenschappers zijn het er allang over eens dat ieder mens zijn eigen bioritme heeft. En dat je dus mazzel hebt als die overeenkomt met het ritme van de maatschappij.
Ik ben een uitgesproken avondmens. Vanaf 22.00 uur heb ik ineens veel meer energie, wat dus niet handig is aangezien ik er rond 23.30 uur toch echt wel in wil liggen. En de wekker om 7 uur is afzien, en ieder uur vroeger leidt tot behoorlijke lichamelijke klachten (misselijkheid, hoofdpijn). Liefst zou ik elke dag tot 9 uur slapen, 10.30 op mijn werk, tot een uur of 18.00, en naar bed rond 00.00. Ik neem me altijd voor om vroeger naar bed te gaan als de uitputting weer eens toeslaat, maar ik krijg het echt niet voor elkaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2017 om 12:49

Phryne

Ik heb ook moeite met het tijdstip 11 uur, maar de psychiater (niet psycholoog dus) zei dat dat de laatste bevindingen zijn. Ik wist al wel dat voor 12 uur naar bed gaan verstandiger is dan ergens erna, maar dat het nu al 11 uur is...

Ik ben wel eens echt moe in de avond, dan zou ik dus eigenlijk zo verstandig moeten zijn om direct naar bed te gaan. Maar ja maar ja.... , ik wil nog Pauw zien, ik wil nog even op OO lezen, een spelletje doen, de hond kan beter niet al om 10 uur voor het laatst naar buiten, ik moet de afwas nog aanzetten, oh als ik toch bezig ben even de gootsteen boenen, kijken of de kat nog wil eten... kortom, voor 11 uur naar bed gaan.... hoe doe ik dat? haha.

Ik durf niet hard te stellen dat ik echt niet aan een vroeger tijdstip kan wennen, maar als ik te 'niet moe' naar bed ga, dan lig in nog te stuiteren in bed. Maar ik ben nu ook niet handig bezig. Ik slaap over het geheel gezien te kort en dat voel ik ook. Uitslapen staat voor mij gelijk aan 'hoera, dan kan ik weer lekker laat naar bed' en dan verval ik meteen weer in dat ik een slaaptekort krijg.

Jackie

Jackie

22-09-2017 om 13:20

herkenbaar Komijn

Het vergt heel veel discipline inderdaad. Geen dag mogen missen, en als het toch gebeurt ben ik de hele (volgende) dag bezig met 'vandaag wel op tijd naar bed'. Ik zit zelf nu op 00.30 naar bed (meestal...) en dat is heel lastig met kleine kinderen die al om 6 uur wakker worden. Het is me een tijdje gelukt om 22.30 vol te houden en dan merk je wel hoe uitgerust je bent. Maar je avond is dan zo kort

Sally MacLennane

Sally MacLennane

22-09-2017 om 13:39

leven in de verkeerde tijdzone

Zo noemde ik dat altijd. Ver in de nacht sliep ik pas en de volgende ochtend was een ramp. Maar ja, ik moest wel want werk, kinderen...

Zo rond mijn 50e sloeg het opeens om. Ik zat om 9 uur al te knikkebollen en de volgende ochtend was ik om 6 uur al wakker. Ik herkende mezelf niet terug!

En ik hoor het vaker dat zo rond de overgang je slaappatroon helemaal op zijn kop kan komen te staan. Er is dus nog hoop, al is het bij mij nu echt doorgeslagen: om 4 uur 's ochtends ben ik al wakker... Net te vroeg om op te staan. Uiteindelijk val ik dan toch nog in slaap om vervolgens volkomen brak wakker te worden. Hier moet ik mijn weg nog in vinden, want late-avondmens zijn is geen lolletje, maar vroege-ochtendmens heeft ook nadelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2017 om 15:20

Hopeloos Sally

Ik merk wel dat ik niet meer zo fruitig ben als toen ik 20-30 jaar was, maar ik leef daar niet naar. Ik ben volledig door de overgang heen.

Als ik er één positief punt uit kan halen, is dat dat man en ik zo toch onze uurtjes voor onszelf hebben. Hij in de vroege ochtend en als hij niet werkt nog wat langer in de ochtend en ik in de avond. Ik ben vanaf ongeveer half 10 's avonds alleen beneden. Als ik zou werken, zou hij veel meer tijd voor zichzelf hebben, nu ben ik altijd aanwezig, dus ik kan me best voorstellen dat het prettig is om een paar uur alleen te zijn.

Maar nu ga ik dus medicatie opstarten en daar moet een regelmaat in zitten. Ik móet nu dus wel de wekker zetten voor de eerste ronde en ik begrijp dat je dan niet weer in bed moet duiken.

Triva

Triva

22-09-2017 om 17:02

kaaskopje

'Wat voor mij een échte uitdaging gaat worden (vreselijke term, maar dit keer klopt het wel) is een normaal dagritme. Dat advies is mij gegeven. Blijkbaar moet je voor 11 uur in bed liggen en ook netjes weer úit bed na een normale nacht van 8 uur (of 7 als dat is wat je lichaam aangeeft) voor een gezond leefpatroon, dus ook in verband met de conditie van je hersens. De laatste keer dat dat vrijwillig is gelukt, was tijdens mijn eerste zwangerschap. Ik trok het toen gewoon niet meer na 11 uur. Als puber ging ik al later naar bed. Ik zal sowieso al moeten wennen aan 12 uur, dus in babystapjes dan maar .'

Wat nu als ik jou op het vliegtuig zeg en in NewYork neerzet en jouw horloge niet verzet: het gevolg is dan dat jij je slaaptijden gewoon vasthoudt alleen draait de rest van de wereld gelijk met jou mee. Zou dat mogen van de psycholoog? Zoja, dan slaat het nergens op. Jouw slaap/waakritme is alleen een probleem als je doordeweeks om 8 uur op het werk moet zijn. Dan moet je niet in het weekend dat patroon compleet door elkaar gooien. Als jij de hele week hetzelfde ritme aan kan houden is het onzin om dat te gaan veranderen.

https://www.nu.nl/gezondheid/3549236/genen-bepalen-of-ochtend--of-avondmens-bent.html
https://www.psychologiemagazine.nl/artikel/uitslapen/

Niet logisch

Ik vind het niet logisch dat het ritme perse van 23:00 tot 07:00 moet zijn. Van 0:00 tot 8:00 is ook een ritme. Van 02:00 tot 10:00 is ook een ritme. Zolang er regelmaat inzit en je genoeg uren slaapt maakt het echt niks uit. Ik zou mezelf dus niet gaan dwingen om er om 23:00 al aan te liggen als je echt een heel ander bioritme hebt. Je kan ook kiezen voor 0:00 tot 08:00 of 01:00 tot 09:00. Wat jou het meest ligt.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

22-09-2017 om 18:45

ritme

Het wordt nu wel heel erg off topic, maar een ritme van 1 tot 9 slapen of van 2 tot 10 is denk ik niet bepaald "maatschappelijk wenselijk"...

Werk

Dat hangt natuurlijk van je verplichtingen af. Als je een van 09:00 tot 17:00 hebt dan kan het niet. Maar als je vanuit huis werkt of later begint dan kan het wel. Mijn buurvrouw werkt elke dag van 12:00 tot 20:00. Zij kan dus prima later naar bed en later opstaan. Zij kan zo nog steeds prima haar verplichtingen nakomen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

22-09-2017 om 19:08

Kyana

Ja, als je dan kunt werken en geen kinderen hebt die op tijd naar school moeten, heb je geluk!

Angela67

Angela67

22-09-2017 om 20:37

wedden, kaaskopje . .

dat je door ritalin ten eerste beter je eigen voornemens kunt uitvoeren én dat je minder moe zult zijn?
tenminste, dat is mijn ervaring .
En weet je, het mooie is dat je ten eerste binnen ca. een half uur zeer waarschijnlijk effect zult bemerken. En dat houdt aan gedurende ca 3 à 4 uur, over het algemeen (10 mg tabletten). Maar als het uitgewerkt is, is het ook uitgewerkt. Dus het is niet 'eng' in die zin dat je nog dagen het spul in je lijf hebt of dat je eerst een 'spiegel' moet opbouwen.
Dit alles staat natuurlijk los van het feit wat je er straks van vindt, en hoe effectief en prettig het voor je is. Maar ga het experiment aan stel ik voor en je mag er best vanuit gaan dat het je gaat helpen. Volgens mij zijn de statistieken namelijk wel goed.
gr Angela

Beertje

Beertje

25-09-2017 om 09:50

Nieuwe afspraak

Vader en moeder hebben gesproken....
Mijn vriend heeft aangegeven met een diëtiste samen een dieet op te willen stellen en dit 6 tot 8 weken te gaan volhouden in beide huizen.

Mam helemaal gelukkig. Maar heeft het kindje er niks aan is ze nog steeds dezelfde dan komt er medicatie.
Het is natuurlijk diep triest dat pap naar de rechter wil om medicatie af te dwingen, maar hij is inmiddels behoorlijk klaar met zijn ex. Die "veilige omgeving van moeder" die hier iemand stelt die is er niet.

Wij zijn in haar ogen te streng en geven haar geen vrijheid zegt ze. Hierdoor kan daar alles. Dat werkt niet met een add'er en ook nog een autistisch kind in huis. Er moeten in onze ogen regels zijn en duidelijkheid.
We eten heel gezond ze gaan alle vijf op vaste tijden naar bed naar gelang ze oud zijn en krijgen niet te veel suiker. Het meisje heeft veel tics, kan niets onthouden en haalt onvoldoendes op school. Ze is daar zelf erg gefrustreerd van waardoor ze vaak emotionele buien heeft. Papa is daar klaar mee hij voelt zich machteloos en wil zijn dochter helpen....

Wij denken zelf dat moeder ook add heeft. Haar eigen vader is ernstig geestelijk gestoord en zoon heeft autisme. Ik snap dat het allemaal veel is voor moeder maar je moet wel door en zo snel mogelijk een plan hebben om de kinderen te helpen in de ontwikkeling. Zeker dochter die moet nu 2 belangrijke jaren in op de basisschool en het zou fijn zijn als ze er goed van af komt. Nee het hoeft geen VWO te zijn maar ze is veel te slim om met vmbo basis van school te gaan.

Bedankt voor alle tips, maar ze wil er niets over lezen. Ja alleen lezen dat medicatie gif is en drugs en dat het kind als mens volledig gaat veranderen en niet meer de mooie prinses is die ze nu is.... Dat zijn haar woorden tegen dochter overigens. Dus we starten nu gezamenlijk met een dieet en kijken verder.

Kaori

Kaori

25-09-2017 om 10:46

Nou Angela

Ik heb me vooral 3 weken heel naar gevoeld, maar zelfs met verhogde dosis Ritalin (onder begeleiding) ging mijn concentratie etc er niet heel veel van vooruit.
En ik werd werd er wel enorm moe van omdat mijn lichaam de hele tijd in de 'ik ben opgejaagd vee'stand stond.

Maar wat je al aangeeft: eerst proberen want de statistieken zijn wel goed.

Angela67

Angela67

25-09-2017 om 10:53

concentratie

Kaori,
dat is inderdaad vervelend, want dan is het duidelijk niet geschikt voor jou. Er zijn alternatieven die ook ingrijpen op de dopaminehuishouding, dus bij goede begeleiding zou dat ook aan de orde moeten komen.
wat betreft werking: ik kwam er gaandeweg achter dat het eigenlijk niet zozeer mijn concentratie verhoogt, maar mijn impulsiviteit vermindert. En daardoor kan ik mezelf beter sturen én dus blijven bij wat ik aan het doen ben. Klinkt als 'hetzelfde' maar is ander proces.
gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2017 om 11:12

Slaaptijden

Op zich vond ik haar verhaal plausibel. Ik heb eerder ook gelezen dat je optimaal van je nachtrust profiteert als je daar voor 12 uur mee begint. Ik had niet de indruk dat daarbij rekening werd gehouden met wel of niet werken. Maar 11 uur is voor mij echt tegennatuurlijk. Dat ik wat vroeger naar bed moet, is wel duidelijk, ook omdat ik een medicatie-ritme moet aankweken, maar 12 uur lijkt mij vroeg zat. Ik moet drie keer in de week sowieso kwart over 8 uit bed.

Ik ga zondag met Ritalin beginnen. Ik ben benieuwd

Kaori, ik hoor van meer mensen dat de eerste periode onprettig kan zijn, vandaar mijn bezorgdheid ook. Ook mensen die er geen baat bij hebben en overgaan naar een ander soort medicatie. Het is aftasten in het begin.

Beertje

Moeilijke situatie joh...
Is er nu wel duidelijkheid over hoe dat dieet er precies uit komt te zien? En kun je er een beetje mee uit de voeten?

Kaaskopje

Succes!

Fransien

Fransien

25-09-2017 om 12:12

Beertje

Er is nu in ieder geval wel een opening, het dieet gaat geprobeerd worden en daarna medicatie als het dieet niet geholpen heeft.
Ik vermoed dat moeder geen toestemming wil geven voor medicatie maar met dit dieet al achter de rug sta je wel sterker.
Ik hoop dat het dieet een beetje te doen is...

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2017 om 12:15

Anneque

dank je wel

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2017 om 12:20

Beertje

met een beetje 'succes' komen jullie bij een diëtiste terecht die moeder geen valse hoop geeft.

Beertje

Beertje

25-09-2017 om 12:39

Pfff

Het is een drama om alleen al een diëtiste te vinden die het dieet kent....

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2017 om 12:59

Ach jee

dus het moet echt per se eentje zijn die op die daar in mee gaat? Inderdaad drama.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2017 om 13:02

Aanpassing

Mijn reactie is wat te snel gedaan. Ik bedoelde meer die alleen daar op gericht is en moeder waarschijnlijk in alles gaat steunen.

Beertje

God wat een gedoe. Ik weet dat hier op het forum ook diëtisten rondlopen, misschien willen die wel meedenken? Ik ben geen diëtiste, maar wil ook wel verder meedenken hoor. Als we maar weten wat er nou precies wel en niet mag (en "geen suiker" is niet duidelijk. Dat zit nl vrijwel overal in....)

Beertje

Beertje

25-09-2017 om 13:58

Anneque

Ja idd suker zit zelfs in plakjes ham en boterhammenworst arggggg grommmm

Niki73

Niki73

26-09-2017 om 10:27

Omdraaien?

En kunnen jullie het niet omdraaien? Eerst medicatie en als dat niet werkt dieet proberen?

Beertje

Er komen een paar vragen bij me op.

Ten eerste: die afspraak, is die ergens op schrift vastgelegd? In een appje ofzo? (tip: probeer dat op de een of andere manier te doen. Zodat, als het misgaat, er wat ligt als het toch tot een rechtszaak zou komen)
Ten tweede: hoezo gaat jouw vriend met een diëtiste een dieet opstellen? Moet moeder dat niet doen, die was toch van de dieet-beweging? Is er anders niet het risico dat pa zich eerst uitslooft om vervolgens van moeder te horen te krijgen dat dit niet het goede dieet is?
Ten derde: geloven jij en vriend nou in dat dieet, of niet? Want zo niet, dan herhaal ik wat ik eerder heb gezegd, dan zou ik er niet meer aan doen dan nodig is om moeder tevreden te houden. Lees: niet meer doen dan moeder zelf doet. Dus ik zou denken: laat haar het initiatief zoveel mogelijk houden, volg wat zij doet, en als dat niet werkt, zoals te verwachten is, dan kan de stap naar medicatie alsnog worden gezet.

Aan de ene kant heb ik het idee dat jullie niet geloven in dat hele dieetverhaal, maar aan de andere kant lijk je het heel serieus te nemen zodat ik het idee krijg dat ik me wellicht heb vergist en je er wel in gelooft. Maar wat het ook is, ik snap hoe dan ook niet zo goed waarom je vriend naar een diëtist op zoek moet die aan de eisen van moeder voldoet. Laat moeder dat doen, kan ze zelf kiezen, zou ik denken.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.