Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Beertje

Beertje

19-09-2017 om 11:37

Bonus dochter en add

Hallo allemaal,

Het is al weer een tijd geleden dat ik hier iets heb gepost.
Op dit moment zitten mijn vriend en ik met een probleem. Zijn oudste heeft de diagnose add gekregen. Nou is dat niet het probleem want daar is verder niks mis mee laat ik dat voorop stellen. Alleen papa en kind zelf willen zoals voorgesteld door de arts medicatie gaan starten. Moeder werkt dit tegen. Zij denkt dat het kind van 11 via meditatie en yoga haar add kan wegnemen. Ook denkt moeder dat als ze medicijnen gaan geven dat dan de "stempel"op het kind wordt geplakt.....
Mijn vriend heeft geprobeerd uit te leggen dat ze die stempel al heeft en dat het niks met die medicatie te maken heeft. Ook wil moeder niet de 8 weken try-out niet proberen. Ze vindt yoga de beste oplossing. Nu heeft ze sinds gisteren bedacht dat met voeding alles weg gaat. De arts gaf al aan dat daar geen wetenschappelijke bewijzen van zijn en dat het nog in de kinderschoenen staat wat betreft onderzoeken.

Wel willen wij nu thuis hiermee aan de slag, alleen wow wat een ellende....
Ze mag geen suiker, kleurstoffen, soja, tarwe, mais, gluten, geraffineerde olie of vet, geen melkproducten en geen thee of energiedrank. Ik weet echt niet hoe ik voor haar een gevarieerd menu moet samenstellen. Zeker ontbijt en lunch is lastig.

Iemand hier ervaring mee?
Groeten Beertje


allemachtig

Wat een chaotische benadering. Even helemaal los van of je wel of niet aan medicatie zou (moeten) beginnen en of voeding überhaupt een dergelijke invloed heeft. Dus even helemaal uitgaande van moeders aanpak: wat is de gemeenschappelijke deler van al die voedingsstoffen? Welke logica zit erachter?
Bijv gluten. Niks mis met gluten tenzij je intolerant bent. Glutenintolerantie uit zich niet in add, maar in buikpijn. Dit is zo na te vinden en kun je haar voorleggen. Geen suiker? Dus ook geen fruit, verschillende soorten groente, peulvruchten, brood etc etc? Geen vleeswaren?
Ik zou, als je on speaking terms bent, navragen wat de idee achter dit dieet is en kijken of daar wat rationeler mee omgegaan kan worden. En anders een duidelijke lijst vragen. "geen suiker", dat geloof ik niet. Ik heb zo het vermoeden dat honing, of "ruwe rietsuiker" wél zal mogen....
Als het wat duidelijker is, denk ik graag met je mee.Heb hier om andere redenen (echte allergie veel zelf moeten maken.

Eliminatiedieet

http://www.adhdenvoeding.nl/literatuur-downloads/

De claim is dat tot 60 procent van de kinderen met add en adhd minder drukte in hun hoofd krijgt en minder gedragsafwijkingen.

In de lijst ook het artikel in The Lancet van Lidy Pelsser.

Het dieet is om mee te beginnen een eliminatiedieet. Eerst kun je bijna niets eten en dan worden voedingsmiddelen toegevoegd waarbij moet blijken of die al dan niet de klachten verergeren, dan moet dat eruit blijven.

Het is dus niet zo belangrijk om gevarieerd voedsel aan te bieden. Dat komt later wel weer.

Het is wel belangrijk om goed contact te houden met de moeder over wat je dan weer mag of moet toevoegen en op de reacties letten. Is er een dieetdagboekje?

Het lastige vind ik dat kinderen al een hele variatie aan voedsel gewend zijn als ze ineens naar een minimum variatie toegaan. Dat kan psychisch belastend zijn en zorgen voor fascinaties en overtredingen. Maar als je daar eenmaal doorheen bent lijkt het mij heel nuttig.

Het zou goed zijn om je er eens in te verdiepen, maar het is echt wel een gedoe als je het niet gewend bent. In elk geval vraagt het ook meer zelf vers voedsel maken dan je mogelijk gewend bent. Maar als je het gewend raakt is het voor jezelf ook veel gezonder.

Vanwege allergie ben ik al voor de geboorte van de kinderen begonnen met vers koken (en invriezen) en dat is lekker en gezond.

Ontbijt

Als ze brood mag kun je de bakker vragen om brood zonder melk. Vaak kan de bakker dat wel bestellen op jou verzoek. Let ook op met beleg. Houd je vooral aan de dieetlijst en besef dat melk in diverse vormen in veel producten zit. Ik vond vroeger wel paarderundvlees zonder melk en verder kun je er groenten als komkommer of avocado op doen. Rijstwafels en matzes zijn ook zonder melk maar lees altijd de etiketten want soms heb je dat een product ineens wel melk heeft.

Thee

Dochter drinkt rooibosthee en water. Mijn kinderen hebben autisme en allergie. We zijn dus nog steeds overwegend koemelkeiwitvrij, wel yoghurt en kwark, en voedsel hypoallergeen. We vermijden voedsel dat in het algemeen allergische reacties op kan wekken zoals aardbeien, garnalen en uiteraard alle producten met melk.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-09-2017 om 16:59

Alsjeblieft zeg

Arm kind. Ik zou hier héél veel moeite mee hebben. Ik heb weinig zinnigs toe te voegen. Wel goed dat jullie je aan willen passen, maar ik hoop dat moeder tot andere inzichten komt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-09-2017 om 17:10

niet zomaar doen

Zo'n eliminatiedieet kun je echt niet zomaar doen. Met dit soort impuls-beslissingen is niemand geholpen. Als je al met zo'n dieet aan de slag wil, dan moet je dit gedegen voorbereiden én zorgen voor de juiste begeleiding. Volgens mij is daar bij jullie geen sprake van.

Grootste risico is dat kind te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Daarnaast is - als kind op twee plekken woont, en er slecht over nagedacht wordt - de kans natuurlijk groot dat het op dieet op een van beide plekken niet consequent wordt gevolgd. En dat kan niet bij zo'n dieet, je kunt het niet 'een beetje' doen.
Bovendien moet er op gestructureerde wijze steeds voedingsstoffen worden toegevoegd - en de resultaten moeten goed worden gemonitord.

Mijn advies: ik zou er op deze basis niet aan beginnen. Alleen als er een goed plan ligt en de begeleiding goed is georganiseerd. En iedereen (vooral dochter zelf) goed gemotiveerd is. Zo'n dieet is namelijk érg zwaar.

Beertje

Beertje

19-09-2017 om 17:51

@Anneque

Bedankt voor je reactie.
Dit dieet is zoals moeder het op internet heeft gevonden voor mensen met add.
Ik zie helemaal geen goed doel in dit dieet, ik vind het eerder kindermishandeling. Maar gelukkig wordt mijn mening niet gevraagd. Trouwens glucose en fructose mag ook niet, maar je snapt wel dat we het leefbaar moeten houden en gewoon fruit geven.

Ik kom een heel eind want ze mag wel boekweit en amandelmeel daar kan ik pannenkoekjes van maken. Als alternatief voor rijst etc kan ze boekweit noodles eten. En ontbijten met groente"en fruit smoothies. argggg wat een gedoe...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-09-2017 om 18:16

Medicijnen

Ik zou er ook erg veel moeite mee hebben om mijn kind zulke medicijnen te geven, dus ik snap wel dat moeder alles uit de kast trekt om dat te voorkomen. Wellicht heeft zij zelf ook minder last van de ADD?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-09-2017 om 18:34

Phryne

"Ik zou er ook erg veel moeite mee hebben om mijn kind zulke medicijnen te geven."

Dat hebben nagenoeg alle ouders. Toch wordt bij een lichamelijke kwaal het advies van een arts veel minder vaak in twijfel getrokken dan bij bijvoorbeeld AD(H)D. Dat komt denk ik vooral door de enorme hoeveelheid stemmingmakerij en 'fake-nieuws' over medicatie. Een kritische houding is toe te juichen, maar van dit soort impulsieve en ondoordachte acties krijg ik jeuk.

Ik lees dat moeder gisteren heeft bedacht dat voeding het probleem cq de oplossing is, en nu al heeft Beertje een lijst met alles wat kind 'mag' en 'niet mag' (van wie mag dat dan wel/niet?). Moeder heeft dus blijkbaar meer vertrouwen in onbekende ADD'ers op een alternatief internetforum dan in de artsen. Ik zou daar als vader/stiefmoeder niet zomaar in meegaan.

Als je in het bericht van Beertje ADD vervangt door bijvoorbeeld astma of reuma, zou je er dan net zo naar kijken?

Nou

Asthma en reuma hebben ook een voedselcomponent. Dochter heeft een allergie voor huisstofmijt en pollen, maar ook koemelk en een aantal voedselproducten. Ze kan behoorlijk benauwd worden van melk.
En zelf voel ik me beter door me aan mijn eigen hypoallergene dieet te houden, maar ook geen histamine opwekkende voedingsmiddelen te nemen als varkensvlees en tomaat.
Momenteel ben ik medicatievrij en ik heb jaren zware medicatie gehad.
Natuurlijk moet je niet in de blinde maar wat experimenteren maar zelf zou ik een dieet wel overwegen. Mits tiener dat ook wil uiteraard want anders kun je het wel vergeten.

Beertje

Als vervanger voor rijst kun je ook aan quinoa denken (is wel duur, maar bevat geen gluten). Volgens mij kan ze ook gierst eten, en amaranth, maar kijk het vooral even na. Dit zijn geen echte granen, maar zaden.
Mag ze noten van haar moeder? Dan kun je als ontbijt nog denken aan amandelmelk, of een zuivelvrije yoghurt of zoiets, met een banaan, zaden en noten. Dan heeft ze in elk geval hoogwaardige voeding binnen.
Kijk eens rond in de biologische winkel, daar vind je zuivelvervangers.
Succes, wat een gedoe zeg, en dat voor zo'n impulsief ingezet dieet.

Pirata

Pirata

19-09-2017 om 19:43

Het is nog nieuw

Heel wat mensen die net een diagnose hebben gehoord gaan daar heel fanatiek mee aan de slag. En medicatie geeft haar wellicht het gevoel dat het "echt" is. Best kans dat de moeder na een paar maanden wat gemakkelijker met die ADD omgaat.

Nog een mogelijkheid

https://www.ouders.nl/forum/gezondheid/cbd-olie-bij-kinderen-met-add-adhd-pdd-nos?page=1

CBD olie.

Het heeft zin om uit te vinden hoe je de ADD in goede banen kunt leiden.

http://adhdmagazine.nl/adhd-volwassenen-nieuws/adhd-bij-volwassenen-plus-verslavingen/

Mensen met ADD en ADHD zijn vaak verslavingsgevoelig en door het tijdig te kanaliseren kun je mogelijk middelengebruik en verslaving voorkomen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-09-2017 om 21:23

Ijsvogeltje

Mijn kinderen hebben ook een diagnose en ik vind die toch van een heel ander kaliber dan iets lichamelijks als astma of reuma. Ik begrijp uit het bericht dat de diagnose van de stiefdochter van Beertje er nog maar kort is. Dan kun je toch veel beter eerst met begeleiding en/of therapie en/of ouderbegeleiding aan de slag gaan in plaats van gelijk medicijnen? Als dat niet helpt moet je wel, maar de bijwerkingen zijn niet misselijk.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-09-2017 om 21:42

Phryne

"Mijn kinderen hebben ook een diagnose en ik vind die toch van een heel ander kaliber dan iets lichamelijks als astma of reuma."
Dat snap ik, maar mijn punt is dat mensen juist bij psychiatrische diagnoses de neiging hebben om adviezen van artsen te negeren en zelf te gaan 'dokteren'. Als ouders zich bij lichamelijke ziekten zouden doen - en zich storten op yoga en vage diëten - dan wordt dat niet bepaald geaccepteerd. Dan hebben we het over kwakzalverij en gevaarlijk voor een kind.
Maar blijkbaar vinden we dat psychiaters wel gewoon genegeerd kunnen worden. 'Dank voor de diagnose, maar voor de behandeling struin ik het internet wel af.' Alsof er geen gedegen onderzoek gedaan is, alsof het advies van een arts 'zomaar een mening' is.

'Dan kun je toch veel beter eerst met begeleiding en/of therapie en/of ouderbegeleiding aan de slag gaan in plaats van gelijk medicijnen?'
Daar ben ik het heel erg mee eens. Dat is volgens mij ook het standaard behandelprotocol, hoewel therapie en medicatie ook gelijktijdig kunnen starten. Maar dat is natuurlijk van een heel andere orde dan een niet-bewezen-maar-wel-ingrijpend dieet, zonder begeleiding van een deskundige.

Ouwe ADD'er

Ouwe ADD'er

19-09-2017 om 22:26

Medicatie én yoga/dieet?

"Dan kun je toch veel beter eerst met begeleiding en/of therapie en/of ouderbegeleiding aan de slag gaan in plaats van gelijk medicijnen?"

Dat ligt aan de ernst van de problematiek. Het gevoel van falen en grote onzekerheid, waren bij ons kind een onacceptabele "bijwerking" van ADD. Toen we eindelijk wisten wat er aan de hand was, was het beter om niet heel veel tijd te verliezen met het experimenteren met alternatieve therapieën. Ritalin zorgde op korte termijn voor een bijna niet voor te stellen verbetering. Het zelfvertrouwen nam met sprongen toe. Er gingen weer dingen goed! Kind studeert inmiddels en gebruikt geen medicatie meer, maar het was in die tijd echt nodig om iets te doorbreken.

Is het een idee om met de moeder van het meisje te overleggen om wél met medicatie te beginnen en om daarnaast yogalessen en het dieet op te starten? Als door medicatie de boel wat op de rit is en het dieet en de yogalessen een beetje lopen, kun je kijken wat er gebeurt als na een poosje de medicatie wordt afgebouwd.

Dan heb je direct het effect van de medicatie en is er wat meer tijd om dat dieet en de yogalessen hun (eventuele) werk te laten doen.

Niki73

Niki73

20-09-2017 om 10:05

Niet zonder arts

Ik zou dit allereerst aan vader overlaten. Het is zijn dochter. Als hij eerst medicatie wil proberen, dan telt zijn stem even hard als die van moeder.
Ik zou nooit aan zo'n dieet beginnen zonder instructies en begeleiding van een arts. Ik zou zelf ook met die arts willen spreken en willen weten waar ik terecht zou kunnen met vragen/problemen. Het dieet gezond houden met al deze beperkingen is vrijwel onbegonnen werk.
Je zegt nu al dat je het meisje toch fruit gaat geven, communiceer dit wel naar moeder toe, anders heeft het dieet sowieso geen zin.

Beertje

Beertje

21-09-2017 om 09:37

Aller eerst

Wil ik even aangeven dat IK niet zo maar iets ga geven of onthouden als stiefmoeder, voor we daar weer over beginnen met een eeuwige discussie.....

Papa heeft inderdaad ook een stem maar als een van de ouders nee zegt blijft het nee volgens de arts. Zeer treurig zeker omdat het ook maar een proefperiode is. Mam verdiept zich nergens in en hoort alleen maar ritalin is drugs. Ze kijkt niet naar wat het inhoud wat haar kinderen hebben. Zo roept ze dat andere dochter die sinds kort de diagnose autistisch heeft, OOK geen medicijnen heeft maar speltherapie. De arts heeft er eigenlijk uitgelachen toen ze vroeg wanneer er mee werd gestart ivm add. Het is soms lastig dat in Nederland een kind pas mag meedenken vanaf 12. Ze zit nu in groep 7 en kan nog geen klok kijken, er komt dadelijk een kijkrichting voor het vo en ze heeft veel onvoldoendes. Zeer triest want ze is super intelligent! Ze kan alleen de toetsen niet maken omdat zoals ze zelf zegt " haar hoofd te druk is"..... Mijn vriend denkt dat het van zijn ex meer een machtsspel is omdat hij wel graag wil testen of het helpt die medicatie.

Ik ben er alleen om te helpen met een eventueel dieet want ik kook altijd. Verder ben ik jaren kok geweest vroeger dus dat is voor creativiteit een voordeel. Alleen ik ken die vervangers heel slecht. Maar de tip ga naar een biologische winkel is top. Verder heb ik een diëtiste geadviseerd aan mijn vriend omdat we niet zo maar gaan stoeien met voeding die zo belangrijk is. Ik denk dat het project 0 kans van slagen heeft aangezien dochter geen dieet wenst.! Bedankt voor het meedenken, tips nog altijd welkom ook over add.
Groeten Beertje

Beertje

Beertje

21-09-2017 om 09:56

@ Annej

Jeetje best heftig je huishouden denk ik dan. Het kost echt veel energie om met iedereen rekening te houden knap------. En zit er in rooibos helemaal geen theïne?

Groeten Beertje

Thee enzo

Nee, in rooibos zit helemaal geen theïne (wat hetzelfde is als cafeïne). In geen enkele kruidenthee zit dat. Denk dan aan (peper)muntthee, venkelthee etc. Ook dit is in de biologische winkel in tientallen variaties verkrijgbaar.
Verwar dit niet met groene thee! Die komt van dezelfde theeplant als zwarte thee.

Verder: er zijn aanwijzingen dat een omega 3 supplement het concentratievermogen versterkt. Dit is geen vaag homeopathisch geneuzel, er wordt serieus onderzoek naar gedaan, en omega 3 is gewoon visvetzuur (mn EPA en DHA). Een stof die het brein nodig heeft.
Als ze van haar moeder geen dierlijke producten mag (ik heb het hele dieet er niet op nagelezen): er is een veganistische variant verkrijgbaar. Die vissen bevatten nl EPA en DHA omdat ze dat uit hun voedsel opnemen. Ze eten algen. De vega capsules bevatten dus algenolie. Kun je werkelijk niets op tegen hebben (behalve de prijs.....)

Jasmijn

Jasmijn

21-09-2017 om 10:16

wat recepten vragen aan de moeder?

Hoi Beertje, ik zou even overleggen met moeder; wat geeft zij dan als ontbijt en lunch bijvoorbeeld, wellicht kunnen jullie wat recepten uitwisselen en hoeven jullie niet beiden het wiel te gaan zitten uitvinden. Vaak kan je trouwens heel veel interessante recepten vinden op youtube bijvoorbeeld, of op facebookpagina's van de desbetreffende clubs die deze theorie ondersteunen.
Wij zelf eten nu een paar jaar veganistisch dus ik was in het begin ook wel aan het puzzelen, maar uiteindelijk heb je gewoon ook een lijst van voldoende recepten en eet-ideeen. Het is wel even omschakelen natuurlijk.
Ik zou het, voor de gemoedsrust van de moeder, gewoon even een aantal weken een kans geven, daarna overleggen of het uberhaupt werkt en of jullie gaan doorzetten of de plannen gaan aanpassen.

Beertje

Beertje

21-09-2017 om 10:20

Anneque

Bedankt voor de tip. Ik kook heel gevarieerd, veel vis en kip geen of zeer weinig varkensvlees en alleen verse groentes. Ook veel fruit gaat er bij ons doorheen. Verder alles volkoren of meergranen en zilvervliesrijst of wilde rijst. Vinden we allemaal lekkerder. Maar die visolie tabletjes hebben we nog niet die ga ik straks meteen halen. Bedankt.!

Beertje

Beertje

21-09-2017 om 10:39

@Jasmijn

Ook weer een goeie tip, youtube helemaal niet aan gedacht heb je gelijk een workshop hahaha.
Verder heeft moeder nog niks gedaan aan de voeding want ze vindt de diagnose ook onzin. Wij zijn nou eenmaal dromerige meisjes had ze naar mijn vriend gestuurd, wen er maar aan want wij zijn nou eenmaal zo. Dus de vaart erin om dochter te helpen al dan niet met de richting die moeder nu heeft bedacht moet geheel uit ons gezin komen. Vandaar dat ik er bovenop zit, mijn vriend is altijd aan het werk en kan dus niks doen van bellen en onderzoeken. Als hij thuis is laat ik hem zien wat mijn bevindingen zijn en kan hij er mee doen wat hij wil.

Ook mindfullness heeft ze geopperd maar dat kost 2000 euro. En of wij dat dan konden betalen want zij had geen geld. Tja uitleggen dat je met een gezin van 7 niet echt 1000 laat staan 2000 overhoud dat vond ze onzin. Ik werk ook en we hielden toch van dochter....
si

Soms is alles zo frustrerend arggggg.

Heeft iemand ook wel eens bulgur gemaakt? Geen idee of ze dat mag maar iemand riep dat is ook een vervanger als je iets zoekt. Ik ken het niet verder, wel gegeten nooit gekookt.

Bulgur

Zit vol met gluten! Is van tarwe gemaakt. Sla de couscous ook maar over.
Als je tenminste meegaat in de gluntenmijdende aanpak.
Kijk naar amaranth, haver en quinoa, en gebruik dat in plaats van rijst bijv.

Beertje

Beertje

21-09-2017 om 10:55

@anneque

Ik zal wel mee moeten als pap en mam dit bedenken. Amaranth heb ik nog nooit van gehoord eigenlijk....

Jasmijn

Jasmijn

21-09-2017 om 10:59

waarom geen rijst?

Waarom mag ze geen rijst trouwens? Ik zou het anders niet al te ingewikkeld maken hoor. Ik heb hier heel kort glutenvrij geprobeerd omdat dochter zo'n opgeblazen buik had en dat zelf wilde, dus ik heb toen gewoon rijst gedaan en voor de pasta de glutenvrije pasta van de Lidl. Klaar, verder geen ingewikkelde dingen. Dochter had er geen baat bij en inmiddels is die glutenvrije-hype hier weer over en haar opgeblazen buik trouwens ook

Hier staat dat rijst gewoon kan met een glutenvrij dieet: https://www.alleswetenovercoeliakie.nl/behandeling/glutenvrij-dieet/waar-zit-geen-gluten-in/

Beertje

Beertje

21-09-2017 om 11:08

Jasmijn

Het is geen glutenvrij dieet. Er mag veel meer niet dan alleen geen gluten. Wie dit bedacht heeft is wel een beetje losgeslagen. Ze mag echt bijna niks, en ik zie haar al s'nachts stiekem een boterham smeren met hagelslag .....

Jasmijn

Jasmijn

21-09-2017 om 11:17

Beertje

Ik was even voor je aan het googlen geweest en volgens deze site mag rijst weer wel. Een beetje een willekeurig dieet dus. En trouwens, als moeder wel 'gewoon' eten blijft geven, want ze is er totaal nog niet mee begonnen, dan heeft het toch ook geen zin om er zelf wel mee te beginnen? Of beide ouders doen mee, of niet.
Hier had ik wat info gevonden: http://www.addkenmerken.net/goede-voeding-bij-add-adhd-hsp/

Niki73

Niki73

21-09-2017 om 11:36

Praten

Ik denk dat moeder meer geholpen is met praten. Ze heeft blijkbaar moeite met de diagnose. ADD is niet zomaar dromerig, het is zo dromerig dat het je functioneren in de weg zit. Op school, op het werk, in je contacten. Als vader aan moeder kan duidelijkmaken dat dochter door die ADD op school veel te lage cijfers haalt, dat er veel meer in haar zit, dan komt er misschien een opening bij moeder. Ik vermoed dat het ideet eerder een afleidingsmanoevre is. Wat als vader een tegenvoorstel doet? Tijdelijk een lage dosis medicatie proberen, kijken wat het doet, en dan ook visolie oid? Zou dat niet kunnen werken bij moeder?

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2017 om 11:38

Ik weet niet wat ik hier van moet denken

Door voedingsstoffen weg te laten zou je een ontwikkelingsstoornis, die je hebt of die je niet hebt, kunnen laten verdwijnen? Ik vind dat een hele gevaarlijke suggestie. Door dat te stellen, reik je instanties, scholen, werkgevers e.d. een middel aan om de schuld van de stoornis bij de ouders of de persoon met de stoornis te leggen, terwijl wetenschappelijk bewijs naar mijn gevoel nog ver te zoeken is.

Wat ik grappig vind op de genoemde website, is dat gezegd wordt dat voor WOII zo goed als paleo werd gegeten. Wat een onzin. Mensen aten wat in hun omgeving groeide en de pakjes en zakjes-industrie was nog niet op stoom gekomen, maar dat is niet hetzelfde als paleo. Glutenvrij was het zeker niet. Er wordt al eeuwenlang lustig op los gekneed zonder te weten wat gluten zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.