Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jaymza

Jaymza

17-11-2009 om 08:30

Bah gezondheidszorg


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Caillic

Caillic

25-11-2009 om 18:15

Hap?

Het blijkt dat wij geen HAP hebben, maar een DD. Googlen op HAP plus woonplaats leidt me naar Villa Happ.

Starry Night

Starry Night

25-11-2009 om 18:20

Tirza

"Ik bel om een afspraak te maken. Klaar. En pas als ik binnenkom, onthul ik waarover."
Je goed recht natuurlijk, maar dan loop je dus kans volgende week pas aan de beurt te zijn. Als je daar geen problemen mee hebt, dan is er toch geen vuiltje aan de lucht?
"Ik bel een arts, het zal wellicht iets met ziekte of zeer te maken hebben en niet met autoverzekeringen."
Het gaat niet om de aard van het belletje, maar om de urgentie. Bel je omdat je een snotneus hebt, of bel je omdat je met je hand in een machine bent terechtgekomen en dringend iemand nodig hebt die weet hoe hij moet hechten.

Starry Night

Starry Night

25-11-2009 om 18:22

Caillac (ot)

En SEH leidde mij naar een site over Stichting Erkenningsregeling Hypotheekadviseurs

Tirza G.

Tirza G.

25-11-2009 om 19:50

En daar starry night (flauw)

komt de werkelijke deskundigheid om de hoek. Als ik om half tien bel: goedemorgen geachte mevrouw de assistente, u spreekt met Tirzaatje G, ik wilde graag een afspraak maken - dan hoort deze dame (altijd een dame, trouwens) onmiddellijk dat ik slechts een wrat heb die ooit eens besneden moet worden.
Bel ik om half drie met JAAAAAA Tirza BLOEOOEOOEOOEID alles weg AAAAARRRRRRGHHHHHH - dan hoort zij dat ik waarschijnlijk dringend hulp nodig heb.
Een psycholoog aan de telefoon. Dát moet je hebben.

Tirza

Jakiro

Jakiro

25-11-2009 om 19:54

Tirza

Of een helderziende: dan hoef je niet eens meer te komen en kan je je medicijnen een half uur later bij de apotheek ophalen.
Of nog beter, de assistente belt jou met de oplossing voor je klachten, want die had ze telepatisch doorgekregen...
Jakiro

Asa Torell

Asa Torell

25-11-2009 om 20:13

Haha jakiro

Hier een gezondheidszorgmijder in huis, die wel graag over zijn kwalen klaagt... en waarvan ik inderdaad wel eens zeg dat hij zeker verwacht dat de dokter telepathisch aanvoelt wat er aan de hand is en uit zichzelf langskomt .

Hetty,*

Hetty,*

25-11-2009 om 20:16

Tinus röntgenfoto

Die röntgenfoto wordt wel aangevraagd door de huisarts, maar niet beoordeeld door de huisarts. De beoordeling van röntgenfoto's wordt gedaan door de radioloog, deze geeft de uitslag door aan de betreffende (huis)arts. Meestal krijgt de huisarts alleen een uitslag op papier en ziet die hele foto niet eens.
Groetjes Hetty,*

Lynna

Lynna

25-11-2009 om 20:41

Seh vanaf januari

In de Gelderlander en nog een aantal regionale kranten stond het volgende artikel, geschreven door Henk van Gerven:

Vanaf januari 2010 krijgen ziekenhuizen 'onterechte behandelingen' niet meer vergoed. Deze nieuwe uiting van de bezuinigingsdrift van minister Klink levert gevaar op voor patiënten.

http://www.gelderlander.nl/algemeen/discussie/5851875/Bezuinigen-op-eerste-hulp-is-onverstandig-en-riskant.ece

Ik durf mezelf niet zo erg meer in de discussie te mengen, die is zo fel, wel weet ik dat bij ons op de seh veel gevallen binnenkomen die daar niet thuishoren.

Pelle

"Serieus? Dat geloof ik niet. Je Huisarts heeft geen linkje, je huisartsenpost heeft geen linkje, je huisartsenpraktijk heeft geen linkje EN je centrale huisartsenpost heeft geen linkje? "
Tja. Als het over geloven moet gaan..... Misschien helpt het als je bidt?
Wat ik nog steeds niet geloof is dat het woord HAP uitsluitend voorbehouden is aan de weekenddienst. Heb je daar een linkje van?
Groet,
Miriam Lavell

Aarsmaden en remschoenen

Jakiro:"Binnen een DBC moet gewoon alles gebeuren. "
Ik ben het niet met je eens. Lees dat bericht van Marith over de hoogleraar nog eens. Maar het doet er niet toe voor de discussie. Je probeert telkens weer van deze discussie een technische te maken. Maar die techniek heeft geen enkele invloed op het gedrag van patienten. Het zal ze worst wezen.
Miriam:"De HAP buiten kantooruren is er niet voor huisartsenzorg (snee in je vinger, zere keel), "
Jakiro:"Dat is geen klap anders dan, pak um beet, 15 jaar geleden."
Dat is zelfs geen klap anders dan 30 jaar geleden. Dat maakt het juist zo gek. Waarom in godsnaam is die weekend-HAP in het leven geroepen? En waarom niet meteen een shift naar de moderne 24/7 economie? Die HAP is uiteindelijk veel geblaat maar weinig wol.
Jakiro:"gegronde redenen voor husiartsenzorg buiten kantoortijden is ook niet veranderd."
Wel. De werktijden zijn veranderd. Het aantal patienten per ha is veranderd. De inloopspreekuren zijn afgeschaft. De ha woont niet meer naast de praktijk, dus op ontijdige uren aankloppen bij die praktijk kan niet meer. De supermarkt is om die redenen ook buiten kantooruren open.
Jakiro:"Nu is er 1 arts voor die 5 praktijken (noem maar een verdeling, deze weet ik niet) en werkt het ook. "
Nee, het werkt niet. Er komen te vaak de verkeerde patienten. Omgekeerd kunnen patienten ook tijdens kantooruren niet meer normaal terecht.
Jakiro:"Ach wat sneu dat ze nu juist op een boot zit, zonder zeevarende dokter of verpleegkundige.. "
Oooh, dus al die huisartsen zitten op zee?! Geen wonder dat we een tekort hebben aan wal! Wat suf zeg, dat mijn dochter net dat ene schip zonder treft.
Jakiro:"Overigens mogen de 1,2 miljoen toeristen per jaar in mijn veendorpje gewoon naar de huisarts of naar de huisartsenpost voor medische hulp die door huisartsen geleverd kan worden."
Je weet het allemaal zo goed, dus leg dat maar eens uit dan. Waarom mogen ze dat bij Lydia in de buurt niet?
Jakiro:"Dat jij met jouw toeristen rechtstreeks naar de SEH rent zegt meer over jouw gebrekkige kennis van het systeem, dan over het falen van het systeem en sich. "
En daar verschillen we fundamenteel van mening. Burgers zijn niet verantwoordelijk voor het systeem. Dat is de gezondheidszorg. Die is ook verantwoordelijk voor de uitleg en de toegankelijkheid/begrijpelijkheid van die uitleg.
Maar de volgende keer zal ik ze op straat laten liggen en een ambulance bellen. Dan brengt die ze naar de SEH. Hou ik me keurig aan het systeem.
Jakiro:"Wil je je auto laten maken krijg je ook (misschien) een afspraak voor over 6 dagen."
We hebben al eerder de vergelijking gehad met de cv ketel. Ik vind het wonderlijke vergelijkingen. Hoe onbenullig aarsmaden, aambeien of een snotoog ook zijn, er nog eens zes dagen mee door moeten is geen pretje. Die auto of de cv ketel wordt van 6 dagen wachten niet slechter.
Er is werkelijk verschil tussen gezondheidszorg en de autobranche. Er bestaat bijvoorbeeld wel recht op gezondheidszorg. Er bestaat geen recht op een garage.
Door je vergelijkingen krijg ik de indruk dat je daarvan niet op de hoogte bent. Of is dat ook mijn schuld?
Groet,
Miriam Lavell

Linkjes

Ik heb eens wat linkjes bekeken van diverse huisartsenposten in den lande. En er was er niet een, niet eentje... die gedurende kantooruren open is. Overal tref je onderstaande openingstijden aan:

De Huisartsenpost is geopend:

Werkdagen
Maandag tot en met vrijdag van 17.00 uur tot 08.00 uur
Weekend
Vrijdag 17.00 uur tot maandag 08.00 uur.
Feestdagen
Op feestdagen gedurende 24 uur per dag.
De Huisartsenposten werken uitsluitend op telefonische afspraak!

Blijf je nog steeds tegen beter weten in volhouden Miriam? Vraag me af wanneer jij een keer gaat toegeven op tenminste 1 puntje...

Me voor de deur

Hetty:"wel weet ik dat bij ons op de seh veel gevallen binnenkomen die daar niet thuishoren. "
Dat weet je niet. Het waarom daarvan vind je in het artikel waar je naar verwijst.
"De minister vindt een bezoek onterecht wanneer je niet met de ambulance bent binnengekomen, niet door de huisarts bent doorverwezen of met je klachten ook bij de huisarts terecht had gekund."
Patienten weten vooraf niet of ze met hun klachten naar de huisarts hadden gekund.
Dat medewerkers op een seh daar wel direct een oordeel over hebben, doet daar niks aan af. Die medewerkers zijn medisch geschoold en hebben zelf op dat moment geen pijn of zenuwen om hun kind.
"Daarom ziet de voorzitter van de Nederlandse Vereniging Spoedeisende Hulp Verpleegkundigen ook niets in het plan. Hij zegt: "Als wij patiënten moeten gaan wegsturen, kunnen we de ME hier wel voor de deur neerzetten.""
Dat denk ik ook. Maar niet alleen de seh, ook de hap en de individuele huisarts van wie het huisadres te vinden is. En dat ook tijdens kantooruren. De druk bij de ha op vrijdag zal toenemen. Net als de druk op maandag. Afspraak over tien dagen mevrouw....
Dat gaat niet werken.
Ik heb ook een link http://www.netwerk.tv/uitzending/2009-11-25/waarom-stijgt-de-levensverwachting-van-de-nederlander-zo-langzaam
Groet,
Miriam Lavell

amk

amk

25-11-2009 om 22:04

Hap

is een huisartsenpost die de nachtdiensten en weekenddiensten coordineert uitvoert vanuit 1 locatie. Dat is de definitie hier in de stad. Alle huisartsen draaien hier dus gezamelijk.

De SEH staat er letterlijk naast en is verbonden aan het ziekenhuis.

Als je bij de HAP bent geweest en de arts daar acht het noodzakelijk dat je opgenomen wordt loopt hij/zij met je mee naar de overkant en doet voor jou de overdracht naar de dienstdoende arts.

Andersom gebeurt ook, maar dan met een telefoontje.

En ja, ik kan me ten zeerste verbazen als mensen op vrijdagavond rond half 12 naar de HAP komen met het verzoek om een herhalingsrecept voor de anticonceptiepil! Sorry, maar daar is het naar mijn idee niet voor bedoelt.

Ik ken overigens wel huisartsen met een eigen rontgenapparaat. Schiermonnikoog bv. er gaat namelijk niet altijd gelijk een boot. Ik denk dus dat ook op de andere waddeneilanden er tenminste 1 praktijk is die een eigen rontgenapparaat hebben. Ik heb het dan niet over de vaardigheden van beoordelen.

Ook het verzorgingsgebied van een HAP kan nogal wisselen denk ik. In een stedelijke omgeving zal het een stad beslaan. Bij mijn ouders is het zo ongeveer een kwart van de provincie. De HAP staat in Hoorn, maar vanuit Wieringen, Wieringermeer, Medemblik, Enkhuizen moet je daar wel naar toe. Bij mijn ouders vandaan is dat toch zeker 25 minuten. Doe je ook niet zo snel voor een wissewasje.

Volgens mij is de officiele term trouwens CHP: centrale huisartsenpost. Juist om te verwarring met de HuisArtsenPraktijk te voorkomen.

Huh?

Marith:"Blijf je nog steeds tegen beter weten in volhouden Miriam? Vraag me af wanneer jij een keer gaat toegeven op tenminste 1 puntje..."
Wat weet ik beter? Wat moet ik toegeven?
Groet,
Miriam Lavell

Ziekenhuis?

amk:"Volgens mij is de officiele term trouwens CHP: centrale huisartsenpost. "
Ha, kijk, eindelijk herkenning!
amk:"Als je bij de HAP bent geweest en de arts daar acht het noodzakelijk dat je opgenomen wordt loopt hij/zij met je mee naar de overkant en doet voor jou de overdracht naar de dienstdoende arts. "
Dit suggereert dat de centrale HAP altijd bij een ziekenhuis gevestigd is. Dat is ook wel eens niet zo, neem ik aan.
Groet,
Miriam Lavell

Dit

"Wat ik nog steeds niet geloof is dat het woord HAP uitsluitend voorbehouden is aan de weekenddienst. Heb je daar een linkje van?"

Hier doel ik op! Dat je toegeeft dat een huisartsenpost bedoeld is voor bezoek buiten kantooruren en in het weekend want je blijft maar volhouden dat dit niet het geval is terwijl de feiten gewoon gepresenteerd worden.

Tinus_p

Tinus_p

25-11-2009 om 22:32

Maar waarom nou?

Pluk citeert uit http://medischcontact.artsennet.nl/web/file?uuid=bd64c19f-e499-4ba0-b690-a0392f335ea3&owner=ece01248-3a75-4c74-973d-4b9779e925f1:
"Uit ander onderzoek blijkt dat de helft van de SEH-populatie bestaat uit zelfverwijzers; vooral jonge mannen met trauma’s, vrijwel nooit met levensbedreigende klachten. Deze klachten kunnen volgens hetzelfde onderzoek in naar schatting 85 procent van de gevallen door huisartsen, verpleegkundigen of zelfzorgadvies worden afgehandeld."
De discussie wordt vertroebeld doordat er allerlei punten, getallen en definities door elkaar lopen: In dit geval is de stelling, dat veel zelfverwijzers niet naar de SEH hadden hoeven gaan -maar (dat is logisch in de context van dit artikel) die mensen hadden dan mss wel naar de HAP gekund. Het gaat hier niet om de vraag of het wel of niet spoedeisend was, maar om de vraag of de spoedeisende hulp via HAP of SEH had moeten wordne geleverd.
In deze draad zijn ook (veel lagere) schattingen dat het totale aantal 'onzinnige bezoekjes aan de HAP en SEH samen ergens tussen de 10-20% ligt -maar vziw ontbreekt systematisch onderzoek.
Wat ik belangrijker vind, is dat (bijna) NIEMAND in deze draad serieus ingaat op de vraag WAAROM die mensen naar de HAP of SEH gaan. Alleen Miriam heeft een poging gedaan, voordat ze zich vastgroef in een zinloos zijspoor. Maar nogmaals, WAAROM gaan die mensen daar hun tijd verspillen?

Lekker belangrijk

Heb je een linkje dan? En welke straf staat er op het 'misbruik' van de term HAP? Moet ik mijn huisarts laten vervolgen? Of is het misschien toch wel mogelijk dat die termen niet zo duidelijk vastliggen en bovendien dat HAP's zichzelf met elkaar organiseren zoals ze dat zelf een beetje willen?
Is het mogelijk dat er verschillen zijn? Of mag dat niet van jou?
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

25-11-2009 om 22:33

Jakiro

Jakiro:
"k weet uit nog meer ervaring dat huisartsen géén rö-foto kunnen beoordelen.."
OK, interessant. Maar heb je ook iets te zeggen over de kernvraag van deze draad? Waarom gaan mensen zinloze bezoekjes brengen aan HAP?SEH?

Is goedkoper dan de kroeg?

"Waarom gaan mensen zinloze bezoekjes brengen aan HAP?SEH? "
Lekkere koffie uit de automaat?
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

25-11-2009 om 22:37

Drempels

Mariel:
"Ik ben zo fel tegen een systeem waarin je mensen weigert omdat ik ban ben dat je bepaalde groepen personen benadeeld. Denk aan oudere mensen, mensen die niet goed Nederlands spreken, of mensen die echt heel benauwd zijn dat de verzekering het niet betaalt als ze tegen advies in gaan. Dat zijn de mensen die toch al onbedoeld slechter door het systeem worden behandeld en in een systeem waar je mondig moet zijn om een vlotte afspraak te krijgen worden deze mensen overmatig benadeeld."
Precies. Drempels opwerpen is dus dubbelfout:
Ten eerste benadeel je zwakken (die gaan dus helemaal niet, ook als het wel moet), terwijl ten tweede de sterken ergens anders naartoe gaan waar het alleen maar meer geld kost (die melden zich dan als zelfverwijzer op de SEH, omdat huisarts of HAP geen afspraak wilden maken). Penny wise, pound foolish.

Had iemand ook gehoord vandaga dat Nederlanders 4 jaar korter leven dan Grieken? Hoe is de gezondheidszorg daar?

Tinus_p

Tinus_p

25-11-2009 om 22:38

Koffie

Miriam:
"Lekkere koffie uit de automaat?"
Snelwegtankstationkoffie is beter -en soms niet eens duurder )

Ik peins me suf

"Snelwegtankstationkoffie is beter -en soms niet eens duurder )"
Ha, het lek boven!
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

25-11-2009 om 22:43

Griekenland

Kunsjjjjjjjjt. Daar wordt veel meer en langer borstvoeding gegeven.

Tirza

Zij weer

Nee Tirza, dat ligt aan de yoghurt!
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

25-11-2009 om 22:44

Eén van mijn familieleden

werkt in een HOED. Huisartsen Onder Eén Dak. Maar dat is dan weer voor overdags. 's Avonds wordt de HOED een HAP. Maar dan weer ergens anders. Ik vinnum leuk gevonden, alleen denkt híer in de regio iedereen dat het dan gaat over de De Hoed-kliniek in Rotterdam. Maar ja, je kunt niet alles hebben.

Tirza

Jakiro

Jakiro

25-11-2009 om 22:45

Tinus

Hoogstwaarschijnlijk omdat het naar hun mening niet zinloos is. (gebrek aan inschattingsvermogen)
Omdat ze eerder geen zin hadden. Iedereen die op een SEH werkt, kent wel de situatie van de hockeyer/voetballer/atletieker/andere zaterdagsporter die op zaterdagochtend door z'n enkel gaat. Veel pijn heeft, maar eerst toch nog even de kantine in gaat om zich lam te zuipen.
Omdat ze serieus in de veronderstelling leven dat een arts ook 's nachts om 3 uur een ingegroeide teennagel moet verwijderen. Had hij maar geen arts moeten worden, het doet namelijk nu pijn.
Omdat mensen gaan googlen en van hun keelpijn, de meest gruwelijke infectie maken, waarin ze binnen 2 uur kunnen overlijden.
En gewoon, omdat het er is. Vroegûh dacht iemand wel 10x na of het ernstig genoeg was om je huisarts uit bed te bellen. Je wist namelijk dat deze gewoon vanuit huis z'n dienst deed en hoogstwaarschijnlijk sliep om 3 uur 's nachts. Nu zijn ze er toch...Die HAP staat er, er zijn artsen aanwezig, waarom zou je er geen gebruik van maken?
Maar ik denk dat de eerste groep de grootste groep is. Men weet gewoon niet dat je best een dag kan wachten. Totaal geen kwaad in de zin, maar ongerust en willen nu een oplossing.
Jakiro

Tirza G.

Tirza G.

25-11-2009 om 22:48

Happerdehap

Een HAP is een bereikbare huisarts op een tijd dat een huisarts eigenlijk niet bereikbaar wil zijn: na zessen, s nachts en in het weekend. Een HAP wordt in de regel met veel bombarie aangekondigd (krantenartikelen, lokale radio, brief van je huisarts in de bus) en als we dan heel dat PR-feest over ons heen hebben laten komen dan komt de aap uit de mouw: je mag er níet naar toe.
Jij kunt echter, als suffe burger zonder medische kennis maar mét zorgen niet bedenken of je er wel of niet naar toe mag en dús moet je eerst bellen. Naar iemand die het ook niet weet, maar er in elk geval van uitgaat dat het zinloos is om te komen.
Ik woon vlak bij Belgie. Daar kun je gewoon 's avonds naar de dokter.

Tirza

Jakiro

Jakiro

25-11-2009 om 22:48

Nee, niet voor de koffie

Die krijg je namelijk niet.
Op de SEH mag je als patient niks eten en drinken totdat de diagnose gesteld is, zelfs al kom je voor een ingegroeide nagel. Stel je voor dat je geopereerd moet worden, de anaestesist vind het niet zo prettig om de kots langs z'n tube te krijgen namelijk. En als patient kan je daar weer van die lelijke longontstekingen van krijgen.
Jakiro

Cirkel rond

"Vroegûh dacht iemand wel 10x na of het ernstig genoeg was om je huisarts uit bed te bellen. "
Toen ging je gewoon naar de EHBO post. Daar waren er relatief veel van.
"Maar ik denk dat de eerste groep de grootste groep is. Men weet gewoon niet dat je best een dag kan wachten. Totaal geen kwaad in de zin, maar ongerust en willen nu een oplossing. "
Samenvattend: ze denken dat ze ziek zijn en dat er een dokter moet kijken. Dat is reden genoeg om naar een dokter te gaan.
Daar komt dan nog bij: ze weten dat als ze maandag de ha bellen, dat ze dan nog een aantal dagen (wel zes soms) moeten wachten tot ze aan de beurt zijn.
Wat ze hebben kan geen week wachten, dus gaan ze vandaag.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.