![Echtscheiding en erna](https://static.ouders.nl/uploads/forums/2020/12/echtscheiding_en_erna_2177df-750x300.jpg)
![Echtscheiding en erna](https://static.ouders.nl/uploads/forums/2020/12/echtscheiding_en_erna_2177df-750x200.jpg)
Echtscheiding en erna
![anoniemn](https://static.ouders.nl/uploads/identicons/bfeb435fbf12b03e2a8f84822d5f6aa5-50x50.jpg)
anoniemn
03-01-2025 om 12:55
wordt dit ooit beter
Na 17 jaar gelukkig (in mijn ogen getrouwd) 3 kids en toen plots de mededeling gekregen van mijn vrouw dat ze zich niet meer aangetrokken tot mij voelde. Gesprekken gehad en we zouden er samen voor gaan, na paar dagen werd duidelijk dat ze wel gevoelens had voor een ander (collega) ook hier wilde ik voor openstaan en samen vechten voor onze relatie helaas werd al snel duidelijk dat zij dit niet meer wilde. Hoop emoties en eerste week nog samen in huis met de kinderen wat helemaal niet ging. Nu allebei onderdak en om de beurt in het huis met de kinderen, idee is dat ik daar blijf wonen alleen dit kan alleen als zij afziet van PA wat ze in principe ook aangeeft te doen. Zijn inmiddels 6 weken verder en 3x bij mediator geweest
Waar ik vooral moeite mee heb is dat het lijkt of ik voor haar niet besta, als ik emotioneel wordt moet ik me niet zo aanstellen en me er maar overheen zetten. Ook blijf ik maar verwijten krijgen dat ik mijn toenmalige schoonouders (die eerste dag verhaal haalden waarom ik boos was) heb verteld dat ze met die andere man bepaald sms contact had (later ook bevestigd door haar aan haar fam), en ze geeft nu dit de reden dat haar familie de breuk niet willen accepteren terwijl dit de waarheid was .
onlangs heeft ze de kids verteld dat ze de andere man date (ze kennen hem via werk) toen ik daar vervolgens met de kids over wilde praten hoe ze dit vonden kreeg ik verwijten dat ik daar niet met hun over had te praten... notabene mijn eigen kinderen terwijl ik al die tijd daarvoor verzwegen heb dat ze met die andere man date en nooit enige toespeling op de kids heb gedaan
Zij blijft maar aangeven overal dat die man een gevolg is en geen oorzaak. Als je alleen dan vraagt naar argumenten wat er dan zo slecht was dan krijg je eigenlijk weinig tot niks scheidingwaardig is (letterlijk hij gooit zn sokken vaak naast de wasmand of ja laatste tijd dacht ik niet meer wauw toen ik je zag.
Ondertussen wordt ik continu neergesabeld mag ik met haar nergens over praten en op het moment dat ik laatst boos werd om de situatie wordt meteen de PA kaart getrokken waar ik van haar van afhankelijk ben. Als ik ergens niet heen wil omdat die man er dan ook is dan is er onbegrip, en zodra ik volschiet bij de kids (2e kerstdag wisselmoment) krijg ik naar mijn hoofd dat ik mijn verdriet niet bij hun moet dumpen.. Bij de mediator is het ook enkel zij die van alles eist, mag haar niet appen, wisselmoment vindt zij ongemakkelijk, praktische vragen worden via de kinderen gesteld zodat ze mij niet hoeft te appen.
Dit terwijl ik gewoon aardig probeer te zijn en ook zaken als rooster voor de kids kunnen we prima regelen. Zodra we alleen met zn 2en in een ruimte zijn of ergens samen moeten zijn voor een besprekening wordt ze erg zenuwachtig en bot, ze kijkt me ook totaal niet aan.
Heb zoveel verdriet en dan ook nog eens hoe het nu gaat, snap dat ze een ander heeft en inmiddels ook zo ver dat door alle pijn en verdriet dat ik haar absoluut niet meer terug zou willen (ook aangegeven toen ze riep heb hem helemaal niet gemist zelfs met kerst dat teruggaan voor mij ook geen optie meer is). Maar waarom kunnen we niet gewoon normaal met elkaar praten en aardig doen, we blijven immers ouders en met elkaar verbonden in die hoedanigheid... iemand hier ook ervaring mee?
![Temet](https://static.ouders.nl/uploads/identicons/e18d1cc466342bcdd784c36ac6c10fd7-50x50.jpg)
Temet
28-01-2025 om 10:41
Wissel op school is in het algemeen een goed idee, maar maak in dat geval wel afspraken voor vakanties/studiedagen/kind om andere reden niet naar school (bijvoorbeeld: beetje ziekjes, maar omgang kan gewoon doorgaan). Ga er niet van uit dat eea zo nodig in overleg wel goed komt, want in de praktijk komt er dan juist altijd op het laatste moment gezanik over.
![Izza](https://static.ouders.nl/uploads/identicons/42457c1f343e74c6bc60712eb7d08746-50x50.jpg)
Izza
28-01-2025 om 10:41
Ik heb een deels herkenbare situatie. In het begin zit de andere partij op een roze wolk. Die is in volle vaart begonnen met een nieuw leven en ook emotioneel al veel verder. Dit was niet jouw beslissing dus jij zult daar nog alle tijd voor nodig hebben. Wat mij heel erg geholpen heeft is beseffen dat ik steun en troost moet halen bij andere mensen. Dat is in het begin onnatuurlijk want je partner was daar altijd voor. Vraag mensen in je omgeving (een goede vriendin, een familielid) of ze je daarbij willen helpen. Echt vragen dus niet vanuit gaan. Je kinderen kan je hier niet mee belasten. Nieuwe partners ook niet bespreken met de kinderen. Uiteindelijk is die persoon niet relevant. De ander was niet meer gelukkig in de relatie met jou. Daarom is er nu iemand anders.
Handel alles zo snel mogelijk zakelijk af. Dan komt daarna wel de verwerking. Parkeer nu die emoties want je moet zaken regelen. En door emoties krijg je onderlinge problemen (en dus geen zaken gedaan).
Oh en bespreek geen problemen over de kinderen meer met elkaar. Doe dat met je eigen vertrouwenspersonen. De ander wil geen schuldgevoel over de scheiding dus gaat in de verdediging (en dus ruzie). Afstemmen over de kinderen hou je praktisch en zakelijk.
![Izza](https://static.ouders.nl/uploads/identicons/42457c1f343e74c6bc60712eb7d08746-50x50.jpg)
Izza
28-01-2025 om 10:47
Anoniem, hier ook wisselen na schooltijd. Ideaal want je hebt geen overdrachtsmoment en afscheid. En geen confrontatie met nieuwe partners. Ene ouder brengt de kinderen naar school. Andere haalt ze op en dan beginnen de dagen bij die ouder. Spullen hebben we in beide huizen. Dus geen grote tassen met kleding etc mee. Dingen die geregeld moet worden via de app buiten kind om. Kind is geen doorgeefluik! En speelafspraakjes kunnen gewoon doorgaan. Kinderen hebben een telefoon en ouders van vriendjes hebben beide nummers.
![anoniemn](https://static.ouders.nl/uploads/identicons/bfeb435fbf12b03e2a8f84822d5f6aa5-50x50.jpg)
anoniemn
28-01-2025 om 10:52
Izza schreef op 28-01-2025 om 10:41:
Ik heb een deels herkenbare situatie. In het begin zit de andere partij op een roze wolk. Die is in volle vaart begonnen met een nieuw leven en ook emotioneel al veel verder. Dit was niet jouw beslissing dus jij zult daar nog alle tijd voor nodig hebben. Wat mij heel erg geholpen heeft is beseffen dat ik steun en troost moet halen bij andere mensen. Dat is in het begin onnatuurlijk want je partner was daar altijd voor. Vraag mensen in je omgeving (een goede vriendin, een familielid) of ze je daarbij willen helpen. Echt vragen dus niet vanuit gaan. Je kinderen kan je hier niet mee belasten. Nieuwe partners ook niet bespreken met de kinderen. Uiteindelijk is die persoon niet relevant. De ander was niet meer gelukkig in de relatie met jou. Daarom is er nu iemand anders.
Handel alles zo snel mogelijk zakelijk af. Dan komt daarna wel de verwerking. Parkeer nu die emoties want je moet zaken regelen. En door emoties krijg je onderlinge problemen (en dus geen zaken gedaan).
Oh en bespreek geen problemen over de kinderen meer met elkaar. Doe dat met je eigen vertrouwenspersonen. De ander wil geen schuldgevoel over de scheiding dus gaat in de verdediging (en dus ruzie). Afstemmen over de kinderen hou je praktisch en zakelijk.
Bedankt! Zeker die laatste is inderdaad waar op het moment dat je iets zegt van ze slapen slecht is t meteen alsof je dr beschuldigt en is de toon weer vijandig.
anoniemn
28-01-2025 om 10:55
Temet schreef op 28-01-2025 om 10:41:
Wissel op school is in het algemeen een goed idee, maar maak in dat geval wel afspraken voor vakanties/studiedagen/kind om andere reden niet naar school (bijvoorbeeld: beetje ziekjes, maar omgang kan gewoon doorgaan). Ga er niet van uit dat eea zo nodig in overleg wel goed komt, want in de praktijk komt er dan juist altijd op het laatste moment gezanik over.
Opzich lukt dit soort dingen overleggen wel, en voor nu is het de verantwoordelijkheid van de persoon die volgens t rooster die dag heeft. Over andere dingen praten lukt niet, dus doe ik nu ook zo min mogelijk. Merk af en toe wel dat zij boodschappen via de kinderen doorgeeft en eerlijkheidshalve heb ik dan de neiging het antwoord ook te doen dit is echt niet goed hier moet ik aan werken. Baal dat ik dit dan ook doe, vindt het alleen lastig om alles goed te doen, komt zoveel op je af en soms met je kids reageer je impulsief .
![Ysenda](https://static.ouders.nl/uploads/users/2021/9/a2754b5775ba8109_32af77-50x50.jpg)
Ysenda
28-01-2025 om 11:12
anoniemn schreef op 28-01-2025 om 10:55:
[..]
Opzich lukt dit soort dingen overleggen wel, en voor nu is het de verantwoordelijkheid van de persoon die volgens t rooster die dag heeft. Over andere dingen praten lukt niet, dus doe ik nu ook zo min mogelijk. Merk af en toe wel dat zij boodschappen via de kinderen doorgeeft en eerlijkheidshalve heb ik dan de neiging het antwoord ook te doen dit is echt niet goed hier moet ik aan werken. Baal dat ik dit dan ook doe, vindt het alleen lastig om alles goed te doen, komt zoveel op je af en soms met je kids reageer je impulsief .
leer je kinderen om dan te zeggen: kun je dat zelf tegen papa / mama zeggen via de app want ik vergeet dat.
Dat was wel een voordeel van scheiden als je kind nog niet in volzinnen kan praten.
![Ysenda](https://static.ouders.nl/uploads/users/2021/9/a2754b5775ba8109_32af77-50x50.jpg)
Ysenda
28-01-2025 om 11:15
Izza schreef op 28-01-2025 om 10:47:
Anoniem, hier ook wisselen na schooltijd. Ideaal want je hebt geen overdrachtsmoment en afscheid. En geen confrontatie met nieuwe partners. Ene ouder brengt de kinderen naar school. Andere haalt ze op en dan beginnen de dagen bij die ouder. Spullen hebben we in beide huizen. Dus geen grote tassen met kleding etc mee. Dingen die geregeld moet worden via de app buiten kind om. Kind is geen doorgeefluik! En speelafspraakjes kunnen gewoon doorgaan. Kinderen hebben een telefoon en ouders van vriendjes hebben beide nummers.
of er een tas meegaat heeft denk ik ook met de leeftijd te maken. Bij ons zat de knuffel er in en het overdrachtschrift. Want ja een kind van net een jaar kan nog niet zo veel vertellen en we hebben het een jaar of 10 volgehouden dat schrift en nu is het een heel leuk document om in terug te bladeren.
Zoon heeft het op school nog regelmatig er bij gepakt als er weer een of andere onzinnige opdracht kwam over beschrijf je leven met data erbij. Wij plakten er ook foto's in en lieten er anderen inschrijven bv de leidsters van het kdv toen hij naar de basisschool ging, opa's en oma's bij logeerpartijtjes etc.
anoniemn
28-01-2025 om 11:19
Ysenda schreef op 28-01-2025 om 11:12:
[..]
leer je kinderen om dan te zeggen: kun je dat zelf tegen papa / mama zeggen via de app want ik vergeet dat.
Dat was wel een voordeel van scheiden als je kind nog niet in volzinnen kan praten.
dat is een goede ze zijn hier wel wat ouder maar dit is wel iets wat ik mee kan geven
Izza
28-01-2025 om 12:55
anoniemn schreef op 28-01-2025 om 10:52:
[..]
Bedankt! Zeker die laatste is inderdaad waar op het moment dat je iets zegt van ze slapen slecht is t meteen alsof je dr beschuldigt en is de toon weer vijandig.
Precies dat dus. Heel herkenbaar. Alles wat met de scheiding te maken heeft wekt beschuldiging of boosheid op. Want natuurlijk voelen ze dat wel. Daarom bespreek je geen problemen meer met de ander. Alles gaat goed. En alleen echt noodzakelijke dingen deel je kort en zakelijk mee.
anoniemn
28-01-2025 om 13:38
Izza schreef op 28-01-2025 om 12:55:
[..]
Precies dat dus. Heel herkenbaar. Alles wat met de scheiding te maken heeft wekt beschuldiging of boosheid op. Want natuurlijk voelen ze dat wel. Daarom bespreek je geen problemen meer met de ander. Alles gaat goed. En alleen echt noodzakelijke dingen deel je kort en zakelijk mee.
Bedankt voor de tip, niet meer informatie dan noodzakelijk begin ik al aan te wennen want wat je zegt eerst zoek je dat nog op maar na een aantal keer zo hard t lid op mijn neus gehad te hebben begin ik er een stuk terughoudener in te worden
![RoodVruchtje](https://static.ouders.nl/uploads/users/2021/11/40ded91e6f2b7798_4783fd-50x50.jpg)
RoodVruchtje
28-01-2025 om 16:38
@Anoniemn
Zoals ik het zie doet jouw ex zoals ze doet uit schuldgevoelens. Niet dat jij hier iets mee kunt, of zou moeten willen überhaupt, maar alleen door zo afstandelijk en soort van hatelijk te doen richting jou, maakt het voor haar makkelijker met de situatie omgaan.
Natuurlijk weet zij dat ze jou kwetst met uitspraken als ‘ik doe dit enkel voor de kinderen’ of het geïrriteerd zijn als je emotioneel wordt bij de mediator. Zij is zich prima bewust van de ellende en pijn die zij heeft veroorzaakt! Verdriet wordt/is nu eenmaal draaglijker bij boosheid!
Probeer, hoe lastig ook, het je niet zo persoonlijk aan te trekken (ik weet, makkelijker gezegd dan gedaan). Ook ik zou proberen het financiële gedeelte zsm af te handelen, zodat zij geen machtsspelletjes meer kan spelen.
Sterkte!
anoniemn
31-01-2025 om 12:51
Izza schreef op 28-01-2025 om 10:41:
Toch nog een reactie hierop, merk de laatste tijd vooral waar ik me erg inlees en voorbereid zij gewoon blind erin gaat bij de mediator en daar pas gaat nadenken. Als ze merkt dat ik al standpunten heb dan krijg ik weer naar mijn hoofd 'tuurlijk t gaat over geld dan ben je voorbereid' terwijl ik dat ook bij bespreken andere zaken zo was. Ook was ze over de zuiger dat ik financieel spreadsheet had gemaakt voor mezelf en andere zaken al had uitgezocht. Hierop gaf ik aan ja ik wil verder en dan moet de boel geregeld worden, dan krijg ik als antwoord, dat ik alleen maar met mezelf bezig ben (hallo!?) of 'jij weet tenminste waar je naar toe kan werken'...
Op vragen (van mediator) of ze al bezig is met huisvesting geeft ze aan niet alles tegelijk te kunnen (heeft 2x op huis gereageerd en dat lukte niet) en eerst de scheiding af wil handelen, datzelfde antwoord geeft ze ook als er wordt gevraagd of ze al meer werkt (nu 16u).
Ikzelf wil zaken snel regelen maar irriteer me aan die lakse houding, zie overal oproepen van vrouwen/mannen die snel een huis nodig hebben en zij onderneemt weinig tot niets. Het lijkt erop of ze het wel best vindt zo (zij kan natuurlijk bij haar nieuwe vriend op de dagen dat ik de kids heb) maar ik wil ook weer vooruit kunnen kijken en niet telkens het huis moeten verlaten.
![AnnaPollewop](https://static.ouders.nl/uploads/users/2023/10/5aaa10843cdeb2e6_9898b6-50x50.jpg)
AnnaPollewop
31-01-2025 om 14:30
anoniemn schreef op 31-01-2025 om 12:51:
[..]
Toch nog een reactie hierop, merk de laatste tijd vooral waar ik me erg inlees en voorbereid zij gewoon blind erin gaat bij de mediator en daar pas gaat nadenken. Als ze merkt dat ik al standpunten heb dan krijg ik weer naar mijn hoofd 'tuurlijk t gaat over geld dan ben je voorbereid' terwijl ik dat ook bij bespreken andere zaken zo was. Ook was ze over de zuiger dat ik financieel spreadsheet had gemaakt voor mezelf en andere zaken al had uitgezocht. Hierop gaf ik aan ja ik wil verder en dan moet de boel geregeld worden, dan krijg ik als antwoord, dat ik alleen maar met mezelf bezig ben (hallo!?) of 'jij weet tenminste waar je naar toe kan werken'...
Op vragen (van mediator) of ze al bezig is met huisvesting geeft ze aan niet alles tegelijk te kunnen (heeft 2x op huis gereageerd en dat lukte niet) en eerst de scheiding af wil handelen, datzelfde antwoord geeft ze ook als er wordt gevraagd of ze al meer werkt (nu 16u).
Ikzelf wil zaken snel regelen maar irriteer me aan die lakse houding, zie overal oproepen van vrouwen/mannen die snel een huis nodig hebben en zij onderneemt weinig tot niets. Het lijkt erop of ze het wel best vindt zo (zij kan natuurlijk bij haar nieuwe vriend op de dagen dat ik de kids heb) maar ik wil ook weer vooruit kunnen kijken en niet telkens het huis moeten verlaten.
Zo te lezen wil ze vooral de voordelen van scheiden, en niet de nadelen. Dus wel de vrijheid om te doen waar ze zin in heeft maar geen enkele verantwoordelijkheid om haar zaken te regelen. Reality check voor haar: grote meisjes houden zelf hun broek op.
Jammer, dan moet ze dat maar heel snel gaan leren. Of haar nieuwe vriend voor haar karretje spannen. Waarom trekt ze daar niet bij in?
anoniemn
31-01-2025 om 15:49
Ja inmiddels ben ik ook zo ver dat ik denk ga lekker daar bij in mja geen plek voor onze kids (vermoed ik) daar is een kind en die is weer bevriend met een van onze kids dus die allemaal op een kamer...en onze kinderen zitten daar ook niet op te wachten heb ik het idee dat ze dat ook wel voelt.. mja het voelt inderdaad wel van leuk je gaat scheiden hebt een ander en dan vervolgens dingen regelen is moeite en das teveel, en wel roepen het huis voelt niet meer als mn thuis wil daar weg maar niks ondernemen of ze laat niet t achterste van haar tong zien en wil toch met het uitkoopbedrag wat kopen samen met haar nieuwe partner alleen wees daar dan ook eerlijk over..
Izza
31-01-2025 om 18:57
Geef duidelijk aan dat jullie zaken moeten regelen. Dus ja jij bent voorbereid. Dat moet je ook zijn. En zij ook. Dat kunnen de mediator en jij haar aangeven. En dat jij een advocaat moet inschakelen als zij nog langer loopt uit te stellen (en zij dus ook wat veel geld kost!)