Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Vakanties en 'oppassen'

hoi allen,

Wij zijn bezig met het ouderschapsplan opstellen. Ik ben benieuwd naar jullie meningen over de volgende 2 dingen:
1. Vakanties. Ik werk in het onderwijs, waardoor ik de schoolvakanties ook vrij heb. Mijn as ex gaat ervan uit dat ik de kinderen opvang in de vakanties, ik ben dan tenslotte vrij. Ik ben het daar zelf niet mee eens. Als er één ding was waar ik dacht een voordeel uit een scheiding te kunnen halen, is het wel dat ik in sommige vakanties echt even tijd voor mezelf heb en ook op vakantie kan zonder de kinderen. Mijn man kan buiten de schoolvakanties op vakantie, ik niet, dus ik ben daarin echt gebonden. Ik wil week op week af, soms betekent dat dat ik de kinderen heb in de vakantie, en soms niet. Daarnaast zal de zomervakantie gesplitst worden. Maar hij brengt het zo dat ik me schuldig voel hierover. 

2. Oppas: mijn as ex heeft niet zo'n groot netwerk om zich heen. Ik daarentegen heb genoeg mensen om me heen waar ik een beroep op kan doen. Mijn ex heeft nogal wat werkafspraken buiten werktijd om. Dat ging natuurlijk altijd prima toen we samen waren. Hij verwacht dat we er op die manier straks ook nog voor elkaar zijn, dat hij de kinderen opvangt als ik iets heb, en andersom. 
Ik heb daar ook een andere mening over: je zorgt eerst zelf voor oppas, en alleen in het uiterste geval of noodgeval, regel je je ex. 

Tuurlijk vang ik mijn kinderen met liefde op, het zijn mijn kinderen. Maar ik heb straks ook echt afstand nodig als dit allemaal afgerond is. Dat lukt mij niet als we alsnog zo vaak een beroep op elkaar doen. We moeten ten slotte toch uiteindelijk apart van elkaar en loskomen van elkaar. 

Hoe hebben jullie dat afgesproken, of hoe kijken jullie daar tegenaan? 
Ben benieuwd naar jullie kijk hierop.
Hartelijk dank

Als er één ding was waar ik dacht een voordeel uit een scheiding te kunnen halen, is het wel dat ik in sommige vakanties echt even tijd voor mezelf heb en ook op vakantie kan zonder de kinderen.

Maar heb je dan 3 weken voor jezelf nodig? Je kan toch een weekje zelf op vakantie ? Weet je, je hebt vast gelijk 3 weken is "eerlijker" maar je komt wel heel zakelijk over , het zijn je kinderen.. hoe is deze scheiding een voordeel voor hun? Wat willen zij in de vakantie? Hoe wordt dit fijn voor hun? 

Wat betreft de vakanties hadden wij een (voor ons) heel goede regeling. We hadden een week-week-regeling die altijd doorliep. Ook met feestdagen, vakanties, verjaardagen. Soms viel het mee, soms viel het tegen, maar als het tegenviel wist je ook al jaren van tevoren wanneer het weer meeviel. We konden in goed overleg natuurlijk ruilen. In de zomervakantie ruilden we 1 week om, waardoor de kinderen 3 weken bij de een en 3 weken bij de ander waren. In die periode kon de een op vakantie met de kinderen en de ander desgewenst alleen/met nieuwe partner op reis. 

Ons wisselmonent was vrijdag 16 u. Zo was het duidelijk dat als er die vrijdag geen school was of als een kind ziek was, de ouder waar de kinderen die week verbleven hadden een oplossing moest zoeken. Ook daar konden we in overleg van afwijken, maar het moet duidelijk zijn wanneer de verantwoordelijkheid bij welke ouder ligt.

Annieniem

Annieniem

17-01-2025 om 09:20 Topicstarter

Anoniemvoornu schreef op 17-01-2025 om 09:04:

Als er één ding was waar ik dacht een voordeel uit een scheiding te kunnen halen, is het wel dat ik in sommige vakanties echt even tijd voor mezelf heb en ook op vakantie kan zonder de kinderen.

Maar heb je dan 3 weken voor jezelf nodig? Je kan toch een weekje zelf op vakantie ? Weet je, je hebt vast gelijk 3 weken is "eerlijker" maar je komt wel heel zakelijk over , het zijn je kinderen.. hoe is deze scheiding een voordeel voor hun? Wat willen zij in de vakantie? Hoe wordt dit fijn voor hun?

Dankjewel voor je berichtje.

Fijn dit, zet me aan het denken. Ik heb inderdaad niet per se 3 weken tijd voor mezelf nodig in de zomervakantie. Maar ik gun de kinderen ook gewoon een leuke vakantieperiode met hun vader. Dat hoeft niet per se 3 weken te zijn, dat klopt. 

Ik denk dat ik op deze manier mezelf probeer te beschermen. Het steekt dat mijn ex er gemakshalve vanuit gaat dat ik de vakanties doe, niet ermee rekende houden dat ik geen keuze heb qua vrij zijn. Hij wel. En waar hij jarenlang klaagde dat het zo vervelend was dat we altijd in het hoogseizoen op vakantie moesten vanwege mijn baan, doet het pijn dat het hem nu wel heel goed uitkomt zo. De kinderen lekker bij mama!

Je berichtje zorgt in ieder geval voor weer stof tot nadenken. De kinderen gaan voor. Dankjewel

Annieniem

Annieniem

17-01-2025 om 09:25 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 17-01-2025 om 09:05:

Wat betreft de vakanties hadden wij een (voor ons) heel goede regeling. We hadden een week-week-regeling die altijd doorliep. Ook met feestdagen, vakanties, verjaardagen. Soms viel het mee, soms viel het tegen, maar als het tegenviel wist je ook al jaren van tevoren wanneer het weer meeviel. We konden in goed overleg natuurlijk ruilen. In de zomervakantie ruilden we 1 week om, waardoor de kinderen 3 weken bij de een en 3 weken bij de ander waren. In die periode kon de een op vakantie met de kinderen en de ander desgewenst alleen/met nieuwe partner op reis.

Ons wisselmonent was vrijdag 16 u. Zo was het duidelijk dat als er die vrijdag geen school was of als een kind ziek was, de ouder waar de kinderen die week verbleven hadden een oplossing moest zoeken. Ook daar konden we in overleg van afwijken, maar het moet duidelijk zijn wanneer de verantwoordelijkheid bij welke ouder ligt.

Dankjewel dat je dit deelt, dat is inderdaad ook een beetje hoe ik het voor me zag. Goede tip over die vrijdag. 

Aan de ene kant wil ik hier heel graag aan vasthouden. Aan de andere kant wil ik niet dat het ten koste van de kinderen gaat. Dat ze ergens terecht komen bij een opvang waar ze het niet fijn hebben, terwijl mama gewoon lekker thuis d'r eigen ding doet. 

Ik denk dat we hier nog eens goed over moeten praten. 

Bedankt!

Annieniem schreef op 17-01-2025 om 09:25:

[..]

Dankjewel dat je dit deelt, dat is inderdaad ook een beetje hoe ik het voor me zag. Goede tip over die vrijdag.

Aan de ene kant wil ik hier heel graag aan vasthouden. Aan de andere kant wil ik niet dat het ten koste van de kinderen gaat. Dat ze ergens terecht komen bij een opvang waar ze het niet fijn hebben, terwijl mama gewoon lekker thuis d'r eigen ding doet.

Je bent dus "bang" dat ze in hun 3 weken bij papa alleen maar in de opvang zitten? Gaan ze nooit bij familie logeren? Iets met vriendjes doen? En jij kunt in overleg ook altijd een dagje wat met de kinderen doen, dat is niet verboden hoor.
Wil hij niet met de kinderen op vakantie in de zomer? De kinderen zijn toch net als jij afhankelijk van schoolvakanties? 

Je kunt die ene week ook zo ruilen dat jij de kinderen in de zomervakantie 3 weken aaneengesloten hebt en verder week om week, en dat hij dan een week extra heeft in een periode waarin hij wel met de kinderen op vakantie wil.

Kijk niet alleen naar komende zomer, kijk ver vooruit. Hou er ook rekening mee dat je kinderen snel ouder worden en dat ze misschien in de zomer een week op kamp gaan o.i.d.

En misschien moet je er nu nog niet aan denken, maar als jij over x jaar misschien wel met een nieuwe partner weg wilt, is het wel heel fijn als dat ook in jouw zomervakantie kan!

Nabrandertje: een uitgeruste en blije moeder is zeker wél goed voor de kinderen.

IMI-x2 schreef op 17-01-2025 om 10:05:

Nabrandertje: een uitgeruste en blije moeder is zeker wél goed voor de kinderen.

Natuurlijk is dat belangrijk maar als dat inhoud dat de kinderen de halve vakantie op de opvang zitten is dat ook niet ideaal en als je dan dus in het belang van je kinderen ervoor kiest bijvoorbeeld zelf de kids 4 weken van de 6 te vermaken heb je nog 2 weken voor jezelf om uit te rusten, want als je niet gescheiden was had je zoiezo 6 weken vakantie met ze ... zoiezo breekt mijn hart altijd als ik hoor dat ouders een voordeel van de scheiding vinden even lekker zonder de kids zijn .. 

Annieniem

Annieniem

17-01-2025 om 10:14 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 17-01-2025 om 09:50:

[..]

Je bent dus "bang" dat ze in hun 3 weken bij papa alleen maar in de opvang zitten? Gaan ze nooit bij familie logeren? Iets met vriendjes doen? En jij kunt in overleg ook altijd een dagje wat met de kinderen doen, dat is niet verboden hoor.
Wil hij niet met de kinderen op vakantie in de zomer? De kinderen zijn toch net als jij afhank van schoolvakanties?

Je kunt die ene week ook zo ruilen dat jij de kinderen in de zomervakantie 3 weken aaneengesloten hebt en verder week om week, en dat hij dan een week extra heeft in een periode waarin hij wel met de kinderen op vakantie wil.

Kijk niet alleen naar komende zomer, kijk ver vooruit. Hou er ook rekening mee dat je kinderen snel ouder worden en dat ze misschien in de zomer een week op kamp gaan o.i.d.

En misschien moet je er nu nog niet aan denken, maar als jij over x jaar misschien wel met een nieuwe partner weg wilt, is het wel heel fijn als dat ook in jouw zomervakantie kan!

Klopt, ik geloof echt wel dat papa zijn best gaat doen wat betreft de kinderen, maar zoals ik al zei, zijn netwerk is klein. Met zijn familie heeft hij weinig contact en zijn al weinige vrienden wonen ver weg. De kinderen doen vooral veel met mensen van 'mijn' kant. 

Wil niet zeggen dat dit straks ook nog zo is en misschien moet ik me er inderdaad niet te druk om maken. Wie weet heeft hij al snel een nieuwe partner en loopt dat als vanzelf. Maar mijn ex verwacht nu dus wel van me dat ik dus alle vakanties op me neem (afgezien dan van een paar weken in de zomer). Ik denk dat het dat vooral is: ik wil mijn grens duidelijk aangeven maar niet ten koste van de kinderen.. nu geeft hij me een schuldgevoel. 

Haha en inderdaad, moet er niet aan denken om weer een partner te hebben. Na dit avontuur ben ik er wel even klaar mee. Maar dat is ook wel een goede om bij stil te staan. 

Annieniem schreef op 17-01-2025 om 10:14:

[..]

Maar mijn ex verwacht nu dus wel van me dat ik dus alle vakanties op me neem (afgezien dan van een paar weken in de zomer). 

Ik zou hier echt voor passen. Een vader heeft evenveel rechten en plichten als een moeder. Dat zal hij niet ontkennen. En dus zal ook hij af en toe vrij moeten nemen om wat met/voor de kinderen te doen. Dat is ouderschap. En wie weet ontdekt hij wel hoe leuk dat kan zijn. 😉

Ik zou echt gaan voor die week-week-regeling die altijd doorloopt. Binnen die regeling kun je altijd nog wat dagen of weken ruilen, maar maak het dan ook ruilen. Leg ook vast dat jullie dat minimaal 3 weken van tevoren vragen en dat de ander zonder opgave van kan weigeren. Echt belangrijk. Weigert de ander, dan zoekt de verzorgende ouder van die week zelf een andere oplossing. 

Nu vind je het nog geen enkel probleem om de kinderen vaker te hebben, terecht, maar je wilt niet dat hij op momenten dat jij er helemaal doorheen zit of zelf plannen hebt gemaakt ook vindt dat hij de kinderen op elk gewenst moment bij jou kan dumpen zodat hij zelf niks hoeft te proberen te regelen. Ik heb dit zelf meegemaakt en ook veel bij andere gescheiden ouders zien gebeuren en het komt altijd doordat er in het begin geen duidelijke afspraken over zijn gemaakt of dat de ouders zich in het begin niet aan die afspraken hebben gehouden. Gewoontes slijten snel in (hij speelt in op jouw schuldgevoel en jij geeft toe), bescherm jezelf daartegen. Nogmaals, hij heeft evenveel rechten én plichten als jij en jullie moeten je allebei aan de afspraken houden.

vakanties is normaal 50/50 indd, maar als hij dit niet wil op papier kan je hem niet dwingen. Kan je dit niet anders regelen x lang weekend bij hem bijv dat jij dn je tijd hebt. Het zijn tenslotte je kinderen als hij ze niet wil op dt moment tsja dan zijn ze toch lekker bij jou, hoef je ze ook niet zolang te missen.

Oppas hebben wij op papier wel staan eerst ander ouder vragen of die kan. alleen advocaat zei dit niet te letterlijk nemen anders word t soms getouwtrek en teveel invloed op elkaar leven je mag best iemand anders vragen voor paar uur. Als jij niet kan of wil als kids bij hem zijn kan jij dus gewoon nee zeggen. Dan moet hij zelf wat regelen Alleen snap niet dat als je wel kan waarom je nee zou willen zeggen eigenlijk 🙈 andersom hoef jij voor paar uur inprincipe hem niet te vragen mag ook gwn opa oma etc zijn. Maar als jullie goed met elkaar zijn en je weet vn beide kanten zouden ze het leuk vinden waarom zou je dn niet eerst je ex vragen als hij kan.

IMI-x2 schreef op 17-01-2025 om 11:29:

[..]

Ik zou hier echt voor passen. Een vader heeft evenveel rechten en plichten als een moeder. Dat zal hij niet ontkennen. En dus zal ook hij af en toe vrij moeten nemen om wat met/voor de kinderen te doen. Dat is ouderschap. En wie weet ontdekt hij wel hoe leuk dat kan zijn. 😉

Ik zou echt gaan voor die week-week-regeling die altijd doorloopt. Binnen die regeling kun je altijd nog wat dagen of weken ruilen, maar maak het dan ook ruilen. Leg ook vast dat jullie dat minimaal 3 weken van tevoren vragen en dat de ander zonder opgave van kan weigeren. Echt belangrijk. Weigert de ander, dan zoekt de verzorgende ouder van die week zelf een andere oplossing.

Nu vind je het nog geen enkel probleem om de kinderen vaker te hebben, terecht, maar je wilt niet dat hij op momenten dat jij er helemaal doorheen zit of zelf plannen hebt gemaakt ook vindt dat hij de kinderen op elk gewenst moment bij jou kan dumpen zodat hij zelf niks hoeft te proberen te regelen. Ik heb dit zelf meegemaakt en ook veel bij andere gescheiden ouders zien gebeuren en het komt altijd doordat er in het begin geen duidelijke afspraken over zijn gemaakt of dat de ouders zich in het begin niet aan die afspraken hebben gehouden. Gewoontes slijten snel in (hij speelt in op jouw schuldgevoel en jij geeft toe), bescherm jezelf daartegen. Nogmaals, hij heeft evenveel rechten én plichten als jij en jullie moeten je allebei aan de afspraken houden.

Zo werkt het jammer genoeg niet in de praktijk je kan niemand dwingen vrij te nemen als ze opvang regelen dus ja er bestaat een kans dat als to ervoor kiest voet bij stuk te houden, de kinderen hun halve vakantie op de opvang zitten en zoiezo verwachten dat iemand ineens wel zijn verantwoording neemt/kinderen op 1 zet na een scheiding is jammer genoeg vaak ijdele hoop. 

Anoniemvoornu schreef op 17-01-2025 om 11:47:

[..]

Zo werkt het jammer genoeg niet in de praktijk je kan niemand dwingen vrij te nemen.

Nee, natuurlijk niet, maar je kunt de verantwoordelijkheid wel laten liggen waar die hoort te liggen, namelijk bij de ouder die die week voor de kinderen zorgt.

Hij kan op tijd vragen of er een dag of een week geruild kan worden, meestal zal dat best kunnen.

Maar lukt het niet voor Annieniem, dan moet (in dit geval) HIJ een oplossing zoeken. Ik ben het met je eens dat 3 weken opvang in de zomer verre van ideaal is, maar Annieniem schrijft zelf al dat ze verwacht dat vader heus wel zijn best gaat doen voor de kinderen. En af en toe opvang is ook niet de hel he, dat is vaak zelfs heel leuk. 

Het is gewoon niet de bedoeling dat Annieniem zich in bochten gaat wringen, afspraken moet afzeggen of vrij van haar werk moet nemen omdat hij zelf te beroerd is om goed te plannen, zich in bochten te wringen, afspraken af te zeggen of vrij te nemen, snap je?

In principe moet een ouder zelf opvang regelen in 'zijn/haar tijd'. Maar ik snap ook dat het zuur is als kinderen hele week op de opvang zitten terwijl andere ouder thuis is. En ik zou zelf niet mijn kind het idee willen geven dat ze 'te veel' is, dat er bij beide ouders thuis eigenlijk geen plek voor haar is. Maar als jij een keer iets anders hebt gepland in zijn tijd, dagje weg met vriendin, stedentripje, museum, naar de wellness, dat zijn geen dingen die per se leuk zijn voor kinderen. Dan zal hij toch zelf een oplossing moeten zoeken anders dan dat jij je afspraken verzet.

Kunnen de vakanties niet door de helft? Dat jullie beide een aantal dagen met de kinderen hebben? Dan hoeft hij niet heel de week vrij te nemen, kinderen sowieso niet heel de week naar de opvang en hebben jullie beide de ruimte om iets leuks te gaan doen met de kinderen. 

Ik sta er wat anders in.  Ik zou echt niet willen dat de kinderen naar een oppas gaan als ik gewoon thuis ben.  Wellicht kan je afspreken dat ex wat dagen vrij bent zodat je niet 6 werken met kinderen bent maar 50/50 vind ik erg zakelijk,  zeker als je toch thuis bent. 

Kimdekim schreef op 17-01-2025 om 13:07:

Ik sta er wat anders in. Ik zou echt niet willen dat de kinderen naar een oppas gaan als ik gewoon thuis ben. Wellicht kan je afspreken dat ex wat dagen vrij bent zodat je niet 6 werken met kinderen bent maar 50/50 vind ik erg zakelijk, zeker als je toch thuis bent.

Dat kan ik zeker begrijpen, zeker als je toch thuis bent.

Maar als Annieniem zelf plannen heeft of op reis wil wanneer ze vakantie heeft, moet ze dat dan maar niet doen of zelfs annuleren omdat vader liever werkt tijdens de zomervakantie? Nee toch?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.