Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex


Wat je beschrijft aan 'zorgen' zijn allemaal negatieve meldingen over je ex. En ze gaan over veel dingen, niet alleen over het vermeende drugsgebruik (waar ex al iets van gezegd heeft). Wat kan VT doen? Denken: ik zou ook geen relatie met hem willen, maar ja, jij hebt hem uitgekozen.... of zoiets.
Waar zij mee te maken hebben is dat hij de vader is, dat de vader omgang wil en dat de moeder het daar (om heel veel redenen)  moeilijk mee heeft. Maar vader heeft recht op omgang en moeder zal toch zelf ook moeten leren om hiermee om te gaan. Bijvoorbeeld: 'Ook zag ik staan dat de eerste paar weken de overdracht door de vrijwilliger word gedaan maar dat dat daarna door onszelf gedaan moet worden, de vrijwilliger is er dan wel bij. Dit is vorige week niet besproken. Ik zie daar ook wel tegen op eigenlijk.'
Waar zie je dan tegen op? Ga je er dan bij voorbaat al van uit dat het mis gaat? Wat gaat er dan mis? Wat er mis kan gaan is dat er ruzies ontstaan bij de overdracht. Ben je dat van plan? denk je dat ex dat gaat doen? Wat kun je eventueel doen om dat te voorkomen? Stel: vrijwilliger doet de overdracht en constateert geen problemen. Daarna mag jij zelf de overdracht doen en de vrijwilliger is er nog bij. dan komen er wel problemen. Waardoor komen die problemen dan?
Mijn advies: ga actief nadenken over wat je zelf kunt doen om goed om te gaan met de situatie, dat jouw kind ook een vader heeft en die vader (die niet jouw ideale partner is) omgang heeft met jullie kind. Met actief nadenken bedoel ik dat je jezelf over het gevoel van 'daar zie ik tegen op' heen tilt. Het probleem is niet groter dan je het zelf maakt en je hebt zelf veel in handen om een oplossing te vinden. Kijk daar vooral naar: welke oplossing wil jij en wat heb je in handen om dat te bereiken. Vader uitgummen is geen optie.

Tsjor

Catwoman schreef op 04-03-2023 om 03:06:

 Ik had er ook ingezet dat ik zwart op wit heb van die huisgenoot dat er sprake is van drugsgebruik. Dat was meer bedoeld naar VT toe maar dat hebben ze gewoon letterlijk overgenomen. Ik hoop niet dat die huisgenoot daar gezeur mee krijgt met mijn ex.

Wat was er nu op tegen geweest als jij deze vriend zelf had gevraagd dit op de mail te zetten naar VT ? Een gemiste kans. VT, zoals eerder aantal keer gezegd, doet niet aan waarheidsvinding. Ze ziet zich ook niet als sloof van een van de ouders om de waarheid te achterhalen, ten koste van een andere ouder. 

Dus, wat was nu zo moeilijk om vriend te vragen het verhaal te sturen naar VT? Nu kom je dwingend over, bijna alsof je feiten bedenkt om ex zwart te maken. Je kan wel naar anderen wijzen (zoals jouw ex) maar op een gegeven moment wijs je ook naar jezelf, net als jouw ex. 

Objectief gezien heb je het nu zwart op wit over een waarheid waarvan je geen bewijs hebt dat het bestaat, bewijs dat jij ook niet kan produceren, en dus bestaat die waarheid niet. Het is wel gebeurd maar daarmee nog niet waar. Dat is geen handige zet en daarmee heb je kans dat je manipulatief overkomt. Zo heb jij jezelf neergezet. 

Er is een lijn tussen meewerken aan een onderzoek en manipuleren. Zorg dat je die niet overschrijdt.

Dus of je deze vriend zo ver moet zien te krijgen dat hij dit verhaal alsnog stuurt? Ik weet het niet. Beiden voelt niet goed. Misschien weten anderen wel wat een goed idee is?

Catwoman

Catwoman

04-03-2023 om 16:10 Topicstarter

tsjor schreef op 04-03-2023 om 10:53:

Wat je beschrijft aan 'zorgen' zijn allemaal negatieve meldingen over je ex. En ze gaan over veel dingen, niet alleen over het vermeende drugsgebruik (waar ex al iets van gezegd heeft). Wat kan VT doen? Denken: ik zou ook geen relatie met hem willen, maar ja, jij hebt hem uitgekozen.... of zoiets.
Waar zij mee te maken hebben is dat hij de vader is, dat de vader omgang wil en dat de moeder het daar (om heel veel redenen) moeilijk mee heeft. Maar vader heeft recht op omgang en moeder zal toch zelf ook moeten leren om hiermee om te gaan. Bijvoorbeeld: 'Ook zag ik staan dat de eerste paar weken de overdracht door de vrijwilliger word gedaan maar dat dat daarna door onszelf gedaan moet worden, de vrijwilliger is er dan wel bij. Dit is vorige week niet besproken. Ik zie daar ook wel tegen op eigenlijk.'
Waar zie je dan tegen op? Ga je er dan bij voorbaat al van uit dat het mis gaat? Wat gaat er dan mis? Wat er mis kan gaan is dat er ruzies ontstaan bij de overdracht. Ben je dat van plan? denk je dat ex dat gaat doen? Wat kun je eventueel doen om dat te voorkomen? Stel: vrijwilliger doet de overdracht en constateert geen problemen. Daarna mag jij zelf de overdracht doen en de vrijwilliger is er nog bij. dan komen er wel problemen. Waardoor komen die problemen dan?
Mijn advies: ga actief nadenken over wat je zelf kunt doen om goed om te gaan met de situatie, dat jouw kind ook een vader heeft en die vader (die niet jouw ideale partner is) omgang heeft met jullie kind. Met actief nadenken bedoel ik dat je jezelf over het gevoel van 'daar zie ik tegen op' heen tilt. Het probleem is niet groter dan je het zelf maakt en je hebt zelf veel in handen om een oplossing te vinden. Kijk daar vooral naar: welke oplossing wil jij en wat heb je in handen om dat te bereiken. Vader uitgummen is geen optie.

Tsjor

Ja je hebt helemaal gelijk. Ik denk dat ik nog teveel met mijn emoties zit. Daarom zie ik er tegen op om mijn ex te zien. Ik weet dat ik dat los moet zien van de omgang met de kleine maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik loop ook bij psycholoog om beter met deze situatie om te gaan

Catwoman

Catwoman

04-03-2023 om 16:21 Topicstarter

Philou schreef op 04-03-2023 om 13:46:

[..]

Wat was er nu op tegen geweest als jij deze vriend zelf had gevraagd dit op de mail te zetten naar VT ? Een gemiste kans. VT, zoals eerder aantal keer gezegd, doet niet aan waarheidsvinding. Ze ziet zich ook niet als sloof van een van de ouders om de waarheid te achterhalen, ten koste van een andere ouder.

Dus, wat was nu zo moeilijk om vriend te vragen het verhaal te sturen naar VT? Nu kom je dwingend over, bijna alsof je feiten bedenkt om ex zwart te maken. Je kan wel naar anderen wijzen (zoals jouw ex) maar op een gegeven moment wijs je ook naar jezelf, net als jouw ex.

Ik had die huisgenoot gevraagd om het zelf te melden bij veilig thuis maar dat wilde hij niet. Hij zei dat ik wel zijn bericht mocht gebruiken. Ik heb alleen naar veilig thuis gestuurd wat mijn zorgen zijn en wat ik mis in het verslag. Ik heb erbij gezet dat ik graag wil dat het er juist in staat omdat dat verslag naar de bor toe gaat en zij dit kunnen gebruiken. Dan hoef ik bij de bor daar niet meer over te beginnen want dan weten ze ervan. 

Ik probeer het beste te doen naar mijn kunnen, deze situatie is niet makkelijk als je er midden in zit en ik probeer alles zo goed mogelijk te doen maar ik ben ook niet perfect en ik zit ook met mijn emoties

Catwoman schreef op 04-03-2023 om 16:21:

[..]

Ik had die huisgenoot gevraagd om het zelf te melden bij veilig thuis maar dat wilde hij niet. Hij zei dat ik wel zijn bericht mocht gebruiken. Ik heb alleen naar veilig thuis gestuurd wat mijn zorgen zijn en wat ik mis in het verslag. Ik heb erbij gezet dat ik graag wil dat het er juist in staat omdat dat verslag naar de bor toe gaat en zij dit kunnen gebruiken. Dan hoef ik bij de bor daar niet meer over te beginnen want dan weten ze ervan.

Ik probeer het beste te doen naar mijn kunnen, deze situatie is niet makkelijk als je er midden in zit en ik probeer alles zo goed mogelijk te doen maar ik ben ook niet perfect en ik zit ook met mijn emoti

 

Dat is contra productief want je hebt geen bewijs, dat krijg je kennelijk ook niet dus nu heb jij zwart op wit iets gefabriceerd. Het is gebeurd maar bewijs dat maar eens.

Emoties: handelen vanuit emoties moet je zien te vermijden. Ben je emotioneel, pas op de plaats. Je moet niet je eigen graf graven. 

Philou schreef op 04-03-2023 om 16:29:

[..]

Dat is contra productief want je hebt geen bewijs, dat krijg je kennelijk ook niet dus nu heb jij zwart op wit iets gefabriceerd. Het is gebeurd maar bewijs dat maar eens.

Emoties: handelen vanuit emoties moet je zien te vermijden. Ben je emotioneel, pas op de plaats. Je moet niet je eigen graf graven.

Mee eens.

Ik snap het wel hoor, jouw emoties en dat je je best doet.

Maar het is echt verstandig vanaf nu niet meer met VT te mailen als je de strategie niet eerst dat met iemand die geen emoties heeft besproken hebt.

Liefst iemand die VT ervaring heeft.

En ik zou zo’n mail ook altijd eerst door iemand anders laten doorlezen om goed erover na te denken of je alles moet melden en zo ja, hoe (zakelijk, geen emoties).

Je kunt niet veranderen wat je al gedaan hebt, maar wel je handelen vanaf nu.


En goed dat je bij een psycholoog loopt. Heb je het gevoel dat je daardoor goed inzichten krijgt?

Catwoman

Catwoman

04-03-2023 om 18:58 Topicstarter

ArianneH schreef op 04-03-2023 om 17:26:

[..]

Mee eens.

Ik snap het wel hoor, jouw emoties en dat je je best doet.

Maar het is echt verstandig vanaf nu niet meer met VT te mailen als je de strategie niet eerst dat met iemand die geen emoties heeft besproken hebt.

Liefst iemand die VT ervaring heeft.

En ik zou zo’n mail ook altijd eerst door iemand anders laten doorlezen om goed erover na te denken of je alles moet melden en zo ja, hoe (zakelijk, geen emoties).

Je kunt niet veranderen wat je al gedaan hebt, maar wel je handelen vanaf nu.


En goed dat je bij een psycholoog loopt. Heb je het gevoel dat je daardoor goed inzichten krijgt?

Ik heb het eerst aan mijn advocaat laten lezen maar die wilde er niet naar kijken want het verslag van VT is niet belangrijk voor de omgang zei hij. 

En ik heb het daarna nog aan die vriend die ook bij de omgang is geweest laten lezen of het niet teveel was en hij zei dat het er prima uit zag. Hij zei dat het wel belangrijk is wat ik er in had gezet.

Ik had het zelf ook al meerdere keren gelezen en gekeken of het niet vanuit emotie geschreven was. Het is niet zo dat ik het zo even snel geschreven heb en gelijk heb doorgestuurd. Maar er zal misschien wel iets bij zitten wat uit emotie komt, ja is niet zo gek. Ik ben ook maar een mens en geen robot.

Ik hoef verder niet meer met VT te mailen want het verslag is al definitief. 

Ja ik heb wel veel aan die psycholoog. Er is de afgelopen tijd zoveel gebeurd dat ik er best wel doorheen zit en tegen een depressie aan zit. Ik doe er alles aan om dat te voorkomen. 

Dat je commentaar niet is verwerkt in het stuk, maar als bijlage eraan wordt gehecht, is vziw de standaard werkwijze. De Raad vd Kinderbescherming werkt vziw ook zo trouwens.

Probeer inderdaad je over je weerzin en angst heen te zetten. Je zal trouwens wel moeten, want ex is de vader dus je zit aan m vast. Werk mee, blijf rustig, en wacht of hij zichzelf onmogelijk maakt. Of dat hij eindelijk het licht ziet, want dat kan natuurlijk ook.
Als jij bij ieder nieuw stapje uitgebreid gaat betogen welke wolven en beren je allemaal wel niet op de weg ziet, dan ben jij straks degene die verantwoordelijk wordt gehouden als de omgang niet goed van de grond komt.

En nog wat. Je hebt nu 2 pagina's commentaar aangeleverd. Je hebt dat aan je advocaat willen  laten lezen, maar die had er geen zin in (dat vreesde ik al). Mijn tip: ga in je netwerk actief op zoek naar iemand die een beetje afstand kan nemen en die dit soort dingen kan doorlezen voor je het verstuurt. Niet iemand die het in alles met je eens is, maar iemand die eerder geneigd is te vragen of je niet een beetje overdrijft. Zo iemand zou nuttig kunnen zijn om mee te sparren en om te helpen bij het opstellen van reacties. Dus als je zo iemand kan vinden, vraag hem/haar dan uitdrukkelijk of hij/zij je op deze manier wil helpen.

Hele goede tip van je, Temet! Liefst iemand die vooral óók kijkt naar de beeldvorming (van jou, het geheel) ipv alleen naar de waarheid. Bij Jeugdzorg gaat beeldvorming/imago vóór op waarheid. 

Philou schreef op 05-03-2023 om 11:39:

Hele goede tip van je, Temet! Liefst iemand die vooral óók kijkt naar de beeldvorming (van jou, het geheel) ipv alleen naar de waarheid. Bij Jeugdzorg gaat beeldvorming/imago vóór op waarheid.

Ik heb jarenlang in de rechtshulp gewerkt en ik kan je zeggen: het is vaak twijfelachtig of er zoiets bestaat als "de waarheid", en al zou dat zo zijn, dan nog is die waarheid niet snel een eenvoudig vast te stellen.

Aannemelijkheid, dat is waar men het meestal maar mee moet doen.

Temet schreef op 05-03-2023 om 15:53:

[..]

Ik heb jarenlang in de rechtshulp gewerkt en ik kan je zeggen: het is vaak twijfelachtig of er zoiets bestaat als "de waarheid", en al zou dat zo zijn, dan nog is die waarheid niet snel een eenvoudig vast te stellen.

Aannemelijkheid, dat is waar men het meestal maar mee moet doen.

Precies en bij Jeugdzorg is dat een stapje meer. 

'Probeer inderdaad je over je weerzin en angst heen te zetten. Je zal trouwens wel moeten, want ex is de vader dus je zit aan m vast. Werk mee, blijf rustig, en wacht of hij zichzelf onmogelijk maakt. Of dat hij eindelijk het licht ziet, want dat kan natuurlijk ook.'
Ik ben het hier met Temet eens hoor. Je schreef: 'Ik denk dat ik nog teveel met mijn emoties zit. Daarom zie ik er tegen op om mijn ex te zien.' Angst is een slechte raadgever. Met emoties bedoel je vooral boosheid zo te lezen. Jouw boosheid zit vooral op het blowen van de vader van je kind. Ik snap dat je dat vervelend vindt, maar soms reageer je alsof hij zijn kind mishandelt en gaat vermoorden. Dat is niet zo. Je zult toch moeten leren accepteren dat kind een vader heeft.
Ondertussen zijn er instanties bij betrokken. Die probeer je aan jouw kant te krijgen, maar het is geen gevecht tussen jou en hem. Er komt geen winnaar uit, alleen maar verliezers doordat het een gevecht lijkt te zijn. Bedenk hoe je allebei winnaar kunt zijn en vooral, je kind de grootste winnaar, met twee ouders die willen zorgen en liefhebben.

Tsjor

Catwoman

Catwoman

07-03-2023 om 21:09 Topicstarter

Maandag was ik bij de maatschappelijk werker die de melding bij VT heeft gedaan. Ik heb hem het verslag laten lezen en ook mijn op en aan merkingen daar op. Hij zei dat het er goed uit ziet en hij zegt dat ik niet bang hoef te zijn dat ik overbezorgd of als zeur overkom. Hij zegt je uit gewoon je zorgen en dat is belangrijk voor het vervolg en dan kunnen ze niet zeggen dat je het niet geuit hebt. Ik vind het wel fijn om te horen van hem omdat hij vaker met VT te malen heeft. 

Maandagmiddag kwam er een vrijwilliger van de bor bij mij op bezoek om kennis te maken. Het was een hele aardige vrouw en het voelde goed aan. We gaan vanaf zaterdag starten met de omgang. Ik ben blij dat het zo snel geregeld is. Ik heb aangegeven dat ik het moeilijk vind om mijn ex te zien door alles wat er de afgelopen tijd is gebeurd. Ik heb gezegd dat ik begrijp dat mijn ex en ik het uiteindelijk wel zelf moeten doen en dat ik daar ook voor open sta. Die mevrouw begreep dat gelukkig heel goed en ze zei dat ik al genoeg stress heb gehad en dat we het rustig aan gaan opbouwen. Ze stelde zelf voor dat ik de kleine iets eerder breng en later haal zodat ik mijn ex de komende 6x nog niet zie. Ik zie hem dan pas weer tijdens de evaluatie. Dan kan ik die tijd gebruiken om mijn emoties meer onder controle te krijgen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.