Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex

is die alimentatie vastgelegd via de rechter?
Dan kun je het lbio inschakelen. Of zelf een deurwaarder op hem af sturen en beslag laten leggen op loon of uitkering.

Je hoeft niet lief en aardig te blijven natuurlijk.

Catwoman

Catwoman

07-11-2024 om 01:54 Topicstarter

Ysenda schreef op 06-11-2024 om 23:43:

is die alimentatie vastgelegd via de rechter?
Dan kun je het lbio inschakelen. Of zelf een deurwaarder op hem af sturen en beslag laten leggen op loon of uitkering.

Je hoeft niet lief en aardig te blijven natuurlijk.

Nee is niet via de rechter vastgesteld helaas

Hoe lang blijft die omgangsbegeleiding nog betrokken eigenlijk? Dat zal toch niet eeuwig kunnen doorgaan lijkt me? Wat is het plan?

Catwoman

Catwoman

07-11-2024 om 23:09 Topicstarter

Temet schreef op 07-11-2024 om 07:57:

Hoe lang blijft die omgangsbegeleiding nog betrokken eigenlijk? Dat zal toch niet eeuwig kunnen doorgaan lijkt me? Wat is het plan?

Ze blijven betrokken totdat ons zoontje oud genoeg is dat het niet meer hoeft. 

Catwoman

Catwoman

07-11-2024 om 23:13 Topicstarter

Temet schreef op 07-11-2024 om 07:57:

Het plan is dat we voorlopig zo verder gaan en wachten tot mijn ex weer meer omgang wil

Catwoman schreef op 07-11-2024 om 23:09:

[..]

Ze blijven betrokken totdat ons zoontje oud genoeg is dat het niet meer hoeft.

En hebben ze aangegeven wanneer ze verwachten dat dat zover is? Want je ex gaat zich niet heel verantwoordelijk gedragen, verwacht ik zomaar, dus jij zal vermoedelijk niet heel veel vertrouwen in hem krijgen in de komende maanden, dus dan vraag ik me af of ze een eindtijd in gedachten hebben. Als hij naar school gaat? Dat duurt nog dik twee jaar, als ik goed heb opgelet. 

Mijn vermoeden is dat je ex meer omgang wil als jij die alimentatie via de rechter wil afdwingen, en er is ook nog een kans dat hij meer omgang wil als hij een nieuwe vriendin krijgt die het raar vindt dat hij zijn kind zo weinig ziet, waarna hij aan haar wil laten zien dat hij best een betrokken vader is en dat het allemaal aan jou ligt. Maar zolang geen van die twee dingen zich voordoet, zal je ex blijven doen wat hij nu doet, lijkt me zo: omgang hebben voor zover dat in zijn leven past, en dat is kennelijk niet zo erg vaak. Maar goed, misschien moet je maar gewoon wachten totdat die omgangsbegeleiders daar zelf achter komen. Of misschien zien zij iets wat jij niet ziet, dat kan ook nog.

Catwoman

Catwoman

08-11-2024 om 19:55 Topicstarter

Temet schreef op 08-11-2024 om 10:45:

[..]

En hebben ze aangegeven wanneer ze verwachten dat dat zover is? Want je ex gaat zich niet heel verantwoordelijk gedragen, verwacht ik zomaar, dus jij zal vermoedelijk niet heel veel vertrouwen in hem krijgen in de komende maanden, dus dan vraag ik me af of ze een eindtijd in gedachten hebben. Als hij naar school gaat? Dat duurt nog dik twee jaar, als ik goed heb opgelet.

Mijn vermoeden is dat je ex meer omgang wil als jij die alimentatie via de rechter wil afdwingen, en er is ook nog een kans dat hij meer omgang wil als hij een nieuwe vriendin krijgt die het raar vindt dat hij zijn kind zo weinig ziet, waarna hij aan haar wil laten zien dat hij best een betrokken vader is en dat het allemaal aan jou ligt. Maar zolang geen van die twee dingen zich voordoet, zal je ex blijven doen wat hij nu doet, lijkt me zo: omgang hebben voor zover dat in zijn leven past, en dat is kennelijk niet zo erg vaak. Maar goed, misschien moet je maar gewoon wachten totdat die omgangsbegeleiders daar zelf achter komen. Of misschien zien zij iets wat jij niet ziet, dat kan ook nog.

Die vrouw zei dat de omgang door hun begeleid kan blijven totdat onze zoon ongeveer 16 jaar is dus ik heb nog heel wat jaren te gaan. Die vrouw ziet gelukkig inmiddels wel redelijk in hoe mijn ex is en dat er niet veel meer uit te halen valt maar stoppen doen ze voorlopig nog niet. Ze hebben de hoop dat het over een tijdje toch beter gaat. En de omgang is nu ook nog niet schadelijk voor onze zoon zegt ze. 

Catwoman schreef op 08-11-2024 om 19:55:

[..]

Die vrouw zei dat de omgang door hun begeleid kan blijven totdat onze zoon ongeveer 16 jaar is dus ik heb nog heel wat jaren te gaan. Die vrouw ziet gelukkig inmiddels wel redelijk in hoe mijn ex is en dat er niet veel meer uit te halen valt maar stoppen doen ze voorlopig nog niet. Ze hebben de hoop dat het over een tijdje toch beter gaat. En de omgang is nu ook nog niet schadelijk voor onze zoon zegt ze.

Als je zoon 16 is zal hij zelf deze poppenkast al lang niet meer willen. Ik denk dat hij veel eerder al vragen gast stellen en aangeven dat hij niet meer wil. En dan hoop ik dat de hulpverleners en jij, maar aan dat laatste twijfel ik niet, daar naar luisteren en handelen.

Ik zou toch een concrete termijn vragen wanneer ze dit trekken aan een dood paard denken af te ronden.

Catwoman schreef op 15-04-2024 om 22:46:

[..]

Nee, dus het lbio kan hier niet mee helpen. Mocht dit te vaak voorkomen wil ik wel gaan kijken of ik het via de rechter kan laten vaststellen

Misschien is het hier nu het moment voor?
Eerst nog even aan ex vragen of hij nu betaalt en zijn achterstand in loopt, maar of je anders deze weg moet bewandelen?

Catwoman

Catwoman

10-11-2024 om 20:46 Topicstarter

ArianneH schreef op 10-11-2024 om 09:06:

[..]

Misschien is het hier nu het moment voor?
Eerst nog even aan ex vragen of hij nu betaalt en zijn achterstand in loopt, maar of je anders deze weg moet bewandelen?

Ik heb er nog over nagedacht en ik denk dat ik het nu laat voor wat het is. Ik ben bang dat als ik nu naar de rechter stap voor de alimentatie ik dan weer een strijd aanwakker en ik dan weer gezeur krijg over de omgang. Ik hoop eigenlijk dat mijn ex zelf afhaakt op deze manier. 

Daarnaast heb ik van iemand te horen gekregen dat ik vader uit de erkenning kan laten zetten. Ik ga nog contact opnemen met een advocaat daarover. Misschien is dat nog iets om in de toekomst te gaan proberen.

Catwoman schreef op 10-11-2024 om 20:46:

[..]

Ik heb er nog over nagedacht en ik denk dat ik het nu laat voor wat het is. Ik ben bang dat als ik nu naar de rechter stap voor de alimentatie ik dan weer een strijd aanwakker en ik dan weer gezeur krijg over de omgang. Ik hoop eigenlijk dat mijn ex zelf afhaakt op deze manier.

Daarnaast heb ik van iemand te horen gekregen dat ik vader uit de erkenning kan laten zetten. Ik ga nog contact opnemen met een advocaat daarover. Misschien is dat nog iets om in de toekomst te gaan proberen.

Tenzij vader niet de biologische vader is, kan dat niet. Zou ook raar zijn, hij is tenslotte ook de vader. Gezag kan wel ingetrokken worden.

Schemerlampje schreef op 10-11-2024 om 21:54:

[..]

Tenzij vader niet de biologische vader is, kan dat niet. Zou ook raar zijn, hij is tenslotte ook de vader. Gezag kan wel ingetrokken worden.

Klopt helemaal 

Catwoman

Catwoman

11-11-2024 om 08:31 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 10-11-2024 om 21:54:

[..]

Volgens die advocaat kan dat dus wel. Daarom ga ik hem ook een keer bellen daarover 

Zou je nog even terug willen melden wat je van die advocaat te horen hebt gekregen? Het is toevallig een rechtsgebied waar ik aardig in zit, en een erkenning kan je vziw echt alleen maar onderuit halen als de vader niet de verwekker is. 

Nog even over die alimentatie. Ik heb al vaker hier (en in andere draadjes) geroepen: als je naar de rechter stapt om alimentatie dan is de kans groot dat hij om een omgangsregeling komt (en dan meer omgang vraagt dan nu het geval is). De vraag is wat je wil. Als je toch die alimentatie wil, dan zou ik nu daadwerkelijk naar de rechter stappen. Ja, dan gaat hij om een omgangsregeling vragen, maar je bent al met die omgang bezig, en onder begeleiding. Grote kans dat vader zich dan wel extra gaat inspannen en misschien dat hij boven zichzelf uitstijgt, maar hoe dan ook: er is al een kader voor veilige omgang, in die zin heb je van een rechtszaak weinig te vrezen. 
Je kan ook besluiten - en die kant lijk je op te willen - om de zaak te laten zitten, in de hoop dat hij op een gegeven moment die omgang helemaal laat versloffen, zodat je dan hopelijk van hem af bent. Dat is ook een optie. Als hij dan over een paar jaar ineens weer over omgang begint en je wilt daar niet in meegaan, dan kan je zeggen dat hij naar de rechter kan stappen maar dat je in dat geval wel een tegenverzoek tot alimentatie zult indienen. Grote kans dat hij dan alsnog afhaakt. 

Wat je in elk geval beter niet kunt doen is een alimentatiezaak starten als die begeleide omgang inmiddels is gestopt. Want als hij dan een tegenverzoek om omgang indient, dan komt er weer gehannes over welk traject er moet komen. Ik zou dus zeggen: beslis nu wat je wilt doen. Als je die alimentatie daadwerkelijk wilt kunnen innen dan is een uitspraak van de rechter nodig. Start dan nu een procedure. Heb je liever rust dan alimentatie, zet dan die alimentatie maar uit je hoofd en wacht tot die omgang vanzelf is doodgebloed (want ik ben met je eens dat het die kant op lijkt te gaan). Mocht hij in de toekomst weer komen dan kan je altijd nog die alimentatie vragen (niet zonder meer met terugwerkende kracht trouwens). 

Catwoman

Catwoman

11-11-2024 om 09:40 Topicstarter

Temet schreef op 11-11-2024 om 09:05:

Zou je nog even terug willen melden wat je van die advocaat te horen hebt gekregen? Het is toevallig een rechtsgebied waar ik aardig in zit, en een erkenning kan je vziw echt alleen maar onderuit halen als de vader niet de verwekker is.

Nog even over die alimentatie. Ik heb al vaker hier (en in andere draadjes) geroepen: als je naar de rechter stapt om alimentatie dan is de kans groot dat hij om een omgangsregeling komt (en dan meer omgang vraagt dan nu het geval is). De vraag is wat je wil. Als je toch die alimentatie wil, dan zou ik nu daadwerkelijk naar de rechter stappen. Ja, dan gaat hij om een omgangsregeling vragen, maar je bent al met die omgang bezig, en onder begeleiding. Grote kans dat vader zich dan wel extra gaat inspannen en misschien dat hij boven zichzelf uitstijgt, maar hoe dan ook: er is al een kader voor veilige omgang, in die zin heb je van een rechtszaak weinig te vrezen.
Je kan ook besluiten - en die kant lijk je op te willen - om de zaak te laten zitten, in de hoop dat hij op een gegeven moment die omgang helemaal laat versloffen, zodat je dan hopelijk van hem af bent. Dat is ook een optie. Als hij dan over een paar jaar ineens weer over omgang begint en je wilt daar niet in meegaan, dan kan je zeggen dat hij naar de rechter kan stappen maar dat je in dat geval wel een tegenverzoek tot alimentatie zult indienen. Grote kans dat hij dan alsnog afhaakt.

Wat je in elk geval beter niet kunt doen is een alimentatiezaak starten als die begeleide omgang inmiddels is gestopt. Want als hij dan een tegenverzoek om omgang indient, dan komt er weer gehannes over welk traject er moet komen. Ik zou dus zeggen: beslis nu wat je wilt doen. Als je die alimentatie daadwerkelijk wilt kunnen innen dan is een uitspraak van de rechter nodig. Start dan nu een procedure. Heb je liever rust dan alimentatie, zet dan die alimentatie maar uit je hoofd en wacht tot die omgang vanzelf is doodgebloed (want ik ben met je eens dat het die kant op lijkt te gaan). Mocht hij in de toekomst weer komen dan kan je altijd nog die alimentatie vragen (niet zonder meer met terugwerkende kracht trouwens).

Ja zodra ik daar iets meer over weet zal ik het hier vermelden. 

Ik kies er nu voor om de alimentatie te laten zitten voor wat het is. Ik stuur mijn ex wel elke maand een mail dat hij achter loopt vanwege dossier opbouw. Maar ik ga er niet voor naar de rechter toe. Ik heb geen zin in al dat gedoe en ik heb een klein beetje de hoop dat mijn ex afhaakt en als ik nu een zaak start dan krijgen we weer meer strijd ben ik bang. Mocht de zaak ooit nog een keer voor de rechter komen dan kan ik altijd de alimentatie gelijk regelen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.