Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex


Catwoman schreef op 11-02-2023 om 19:05:

Vandaag heeft mijn ex de kleine 2 uurtjes gezien bij die vriend van mij. Hij was weer aan een stuk door aan het klagen over mij. Hij zei dat ik me niet aan de afspraken houd en dat ik net aan genoeg doe zodat hij geen kort geding kan aanspannen. Hij had ook zielig gedaan bij dat buurthuis toen de omgang niet doorging want hij was daar al en heeft tegen hun gezegd dat ik het op het laatste moment had afgezegd en die mensen van dat buurthuis hebben toen veilig thuis gebeld omdat mijn ex dat heeft gevraagd maar veilig thuis heeft daar niets mee gedaan. En zo was er nog veel meer. Zijn baan is hij alweer kwijt en hij zag er ook slecht uit. Die vriend van mij was er lekker zoet mee. De kleine was op een gegeven moment aan het huilen en toen vroeg hij aan die vriend waarom hij huilde.

Ik heb respect voor die vriend van jou, want die zit er maar mooi mee, met jouw ex en met de verantwoordelijkheid voor de kleine! Heel fijn dat hij dat doet zeg.

Voorlopig zal er wel geen echte oplossing komen, misschien is dit wel de weg: om door te modderen tot je ex afhaakt omdat het allemaal toch niet zo leuk is. Als hij alleen is denkt hij wel dat hij zijn kind wil zien maar in de realiteit vindt hij er waarschijnlijk weinig aan.

Catwoman

Catwoman

12-02-2023 om 10:26 Topicstarter

Prillewits schreef op 12-02-2023 om 09:43:

[..]

Ik heb respect voor die vriend van jou, want die zit er maar mooi mee, met jouw ex en met de verantwoordelijkheid voor de kleine! Heel fijn dat hij dat doet zeg.

Voorlopig zal er wel geen echte oplossing komen, misschien is dit wel de weg: om door te modderen tot je ex afhaakt omdat het allemaal toch niet zo leuk is. Als hij alleen is denkt hij wel dat hij zijn kind wil zien maar in de realiteit vindt hij er waarschijnlijk weinig aan.

Ja dat denk ik ook. Hij is in die 2 uur wel 3x gaan roken en gaf de kleine dan aan die vriend. Ook was hij helemaal niet bezig met dat hij de kleine had gemist of dat hij groot was geworden maar voornamelijk met die vriend uithoren hoe het met mij gaat en klagen over mij. De kleine had ook gepoept maar hij ging de luier niet verschonen want dat mocht ik doen want ik wil toch alles zo graag alleen doen en dan horen de minder leuke dingen er ook bij had hij gezegd. Hij heeft die vriend ook helemaal niet gevraagd of hij volgende week of de weken daarna tijd heeft dus een nieuwe afspraak is er nog niet. Die vriend van mij gaat er ook niet over beginnen want mijn ex moet dat zelf doen. 

Catwoman schreef op 12-02-2023 om 10:26:

[..]

Ja dat denk ik ook. Hij is in die 2 uur wel 3x gaan roken en gaf de kleine dan aan die vriend. Ook was hij helemaal niet bezig met dat hij de kleine had gemist of dat hij groot was geworden maar voornamelijk met die vriend uithoren hoe het met mij gaat en klagen over mij. De kleine had ook gepoept maar hij ging de luier niet verschonen want dat mocht ik doen want ik wil toch alles zo graag alleen doen en dan horen de minder leuke dingen er ook bij had hij gezegd. Hij heeft die vriend ook helemaal niet gevraagd of hij volgende week of de weken daarna tijd heeft dus een nieuwe afspraak is er nog niet. Die vriend van mij gaat er ook niet over beginnen want mijn ex moet dat zelf doen.

Catwoman, het beeld is wel helder. Triest geval die ex van jou, want dat is hij natuurlijk.
Hou je een logboek bij met dit verslagje (en anderen) erin?
Vooral goed dat je vastlegt dat hij vooral zo met jou bezig is en niet met jullie zoontje. En dat hij dan eindelijk na zo lang 2 uurtjes met zijn zoontje heeft en dan, werkelijk, 3x gaat roken....
Lijkt me handig dus een logboek. Kan nog wel eens van pas komen.
Beter nu steeds bijhouden. Achteraf veel ingewikkelder en meer werk.

Het lijkt me ook vreselijk voor de vriend van jou, dat je ex dan aldoor tegen hem gaat zeuren over jou. Je vriend mag daar ook duidelijk in zijn als hij daar geen zin meer in heeft. Stop ermee of ik ga weg en neem de kleine mee. Die ex van jou heeft nl. hele duidelijke grenzen nodig.

Catwoman

Catwoman

14-02-2023 om 22:06 Topicstarter

Ja ik houd alles bij in een logboek.

Ik ben vandaag gebeld door veilig thuis. We mogen volgende week donderdag op gesprek komen bij hun samen met de bor erbij. We gaan dan de verwachtingen bespreken. Ik ben heel benieuwd. 

Heel goed. Nu wordt het interessant of hij tegen die tijd wat impulsbeheersing laat zien, of dat hij ontploft. Mocht dat laatste gebeuren, vraag dan wat de consequenties hiervan zijn voor de in te zetten hulp, en of ze dat alsjeblieft even in een brief of mailtje willen zetten. 

En mocht hij zich wel kunnen inhouden, dan is het interessant om te zien wat voor afspraken er rond de omgang gemaakt kunnen worden. 
Als hij probeert jou in een kwaad daglicht te stellen, dan zou ik dat benoemen "ik vind het heel vervelend dat je nu in twijfel trekt of ik wel goed voor Ukje zorg". "Ik merk dat je het weer over mij hebt, ik dacht dat we hier waren om het over de omgang te hebben". 

Catwoman schreef op 14-02-2023 om 22:06:

Ja ik houd alles bij in een logboek.

Ik ben vandaag gebeld door veilig thuis. We mogen volgende week donderdag op gesprek komen bij hun samen met de bor erbij. We gaan dan de verwachtingen bespreken. Ik ben heel benieuwd.

Vergeet niet zo op het gedrag van je ex te letten dat je daarmee je eigen wensen en verwachtingen van de BOR vergeet.

Philou schreef op 15-02-2023 om 12:09:

[..]

Vergeet niet zo op het gedrag van je ex te letten dat je daarmee je eigen wensen en verwachtingen van de BOR vergeet.

Nee inderdaad, je moet vooral ook goed voor ogen houden wat je zelf wil en verwacht. Spreek verwachtingen ook uit, want anders liggen misverstanden en daaruit voortkomende frustratie op de loer. Beter meerdere vragen teveel gesteld dan éen te weinig. 

Overigens wel een hele goede van jou, Temet, om wat ex ook zegt, oog te houden voor de realiteit: hij zegt dit maar in de realiteit gebeurt er dit. Als je dat kan zonder aanvallend over te komen, is dat prima. Ga niet in discussie. Je gaat hem niet veranderen. Je mag hopen dat zij hem leren kennen hoe hij is, toch? Laat het wangedrag en de onzin dus gewoon gebeuren. Als jij daar kalm jouw versie naast legt, springt het verschil in houding en reactie er nog meer uit.

Het enige dat je veranderen kan is het beeld van de mensen van VT/Bor over jou, hem en het geheel. En wat daarvoor nodig is, is steeds weer terugsturen naar de realiteit. Hoe vriendelijker (maar duidelijk) je dat kan, hoe minder aanleiding er zal zijn voor boosheid van zijn kant. Dat wil niet zeggen dat hij niet boos wordt. Zoals wij hem via jou hebben leren kennen, zal hij zich niet kunnen beheersen en springt zijn gedrag er nog duidelijker uit. Wees niet bang als dat gebeurt. Laat het maar gebeuren, jij bent er niet verantwoordelijk voor. 

Voor wat betreft verwachtingen Bor kan je dat in drie splitsen: zeggen over wat je hoopt wat de mogelijkheden zijn van de Bor, wat je denkt dat er nodig is voor goede regeling (onafhankelijk of Bor dat kan begeleiden of niet) en dat je bang bent dat in de realiteit x en y zal gebeuren omdat je ziet dat dit al in de realiteit gebeurt. 
Hij zal mogelijk woedend zijn als je dat zegt en zie dat maar als dat je de vinger op de pijnlijke plek legt (waar hij jou vanaf probeert te houden en de aandacht van de rest vanaf wil leiden). 

Catwoman

Catwoman

16-02-2023 om 20:18 Topicstarter

Philou schreef op 15-02-2023 om 12:09:

[..]

Vergeet niet zo op het gedrag van je ex te letten dat je daarmee je eigen wensen en verwachtingen van de BOR vergeet.

Ik wil van te voren een lijstje maken voor mezelf met mijn wensen en verwachtingen en dat meenemen naar het gesprek. 

Goed idee, dan weet je zeker dat je geen voor jou belangrijke punten vergeet

Catwoman

Catwoman

23-02-2023 om 12:02 Topicstarter

Ik heb het een en ander voor mezelf opgeschreven ter voorbereiding voor het gesprek straks. Wat vinden jullie ervan?

Zorgen:
*ex is erg impulsief en denkt niet na over gevolgen
*ex is erg onvoorspelbaar en heeft een kort lontje
*ex is verslaafd aan blowen, speed en gokken
*ex rijd onder invloed van drank en/of drugs
*ex slaapt vaak overdag en word ook vaak moeilijk wakker
*ex vind zijn eigen behoeftes belangrijker dan de behoeftes van de kleine
*ex is weinig betrokken geweest bij de kleine en weet daarom weinig van hem (bijv wat de verschillende geluidjes betekenen en wat de kleine wil/nodig heeft)

Wensen:
*dat er veilige omgang voor de kleine komt
*dat er in zijn behoeftes word voorzien zodat hij zich goed kan ontwikkelen
*communicatie met ex alleen via de email
*communicatie met ex alleen over de kleine en alleen over belangrijke zaken zoals ziekte, controles etc

Verwachtingen:
*een vast persoon bij de omgang
*een vast dagdeel in de week (op donderdag, vrijdag of zaterdag)
*omgang max 2 uur achter elkaar
*omgang niet bij mijn ex of bij mij thuis

Vragen:
*wat is het doel van het traject?
*wanneer gaat het starten?
*hoe lang gaat het traject duren?
*zijn er kosten aan verbonden?

Ik roep even wat:
Ipv "zorgen" kan je het ook 'situatieschets' noemen. Uit een situatieschets volgen verwachtingen en noodzakelijkheden en daaraan kan je je wensen koppelen. 

Ik zou "erg" weglaten en ik zou zoveel mogelijk "ex" ook weglaten. 
Over de verslavingen kan je zeggen dat je je daar zorgen over maakt want [...]. Als de sfeer er niet naar is om het waarom uit te leggen.. zeg dan dat je daar reden toe hebt zoals laatst (die vriend die zei dat hij weer gebruikte..) bleek. 

Het zelfde over het rijden: ik maak me zorgen over het rijden onder invloed (kopje impulsief en kortzichtig).

Dit volgende is lastig en zou je ook beter anders kunnen formuleren:
ex vind zijn eigen behoeftes belangrijker dan de behoeftes van de kleine ---> dit is een welles-nietes.. en daarom niet zo sterk. Formuleer het dan als jouw indruk. 
*ex is weinig betrokken geweest bij de kleine en weet daarom weinig van hem (bijv wat de verschillende geluidjes betekenen en wat de kleine wil/nodig heeft).. Je kan ook zeggen dat hij weinig betrokken is.. dat hangt niet af van een bezoek. Maar heeft wel te maken met zinnen als "ik zorg dat je een melding krijgt, dan ben jij de kleine ook kwijt". 

Aan het weinige bezoekuren, daar kan ex natuurlijk niets aan doen en verwijst daarmee meteen naar jou. Ik zou het zodanig formuleren dat het niet gaat over de bezoekuren maar wel over de betrokkenheid.

Onder verwachtingen staat: *een vast persoon bij de omgang. Ik zou daarvan maken dat het een noodzakelijkheid is. 

Kijk nog eens goed naar je wensen en verwachtingen ... volgens mij staat er wat van het een bij het ander. 

Je krijgt nooit alles dus zet er ook wat op, waarvan je weet dat je het niet krijgt. Kan jouw ex ook niet komen met 'jullie geven haar haar zin" (of zij krijgt altijd haar zin).. 

Catwoman schreef op 23-02-2023 om 12:02:

Ik heb het een en ander voor mezelf opgeschreven ter voorbereiding voor het gesprek straks. Wat vinden jullie ervan?

Zorgen:
*ex is erg impulsief en denkt niet na over gevolgen
*ex is erg onvoorspelbaar en heeft een kort lontje
*ex is verslaafd aan blowen, speed en gokken
*ex rijd onder invloed van drank en/of drugs
*ex slaapt vaak overdag en word ook vaak moeilijk wakker
*ex vind zijn eigen behoeftes belangrijker dan de behoeftes van de kleine
*ex is weinig betrokken geweest bij de kleine en weet daarom weinig van hem (bijv wat de verschillende geluidjes betekenen en wat de kleine wil/nodig heeft)

Wensen:
*dat er veilige omgang voor de kleine komt
*dat er in zijn behoeftes word voorzien zodat hij zich goed kan ontwikkelen
*communicatie met ex alleen via de email
*communicatie met ex alleen over de kleine en alleen over belangrijke zaken zoals ziekte, controles etc

Verwachtingen:
*een vast persoon bij de omgang
*een vast dagdeel in de week (op donderdag, vrijdag of zaterdag)
*omgang max 2 uur achter elkaar
*omgang niet bij mijn ex of bij mij thuis

Vragen:
*wat is het doel van het traject?
*wanneer gaat het starten?
*hoe lang gaat het traject duren?
*zijn er kosten aan verbonden?

Je Zorgkopje zou ik herschrijven. Het is geen objectieve observatie, het klinkt nu als jouw rijtje om hem ongeschikt te maken. Geen superlatieven gebruiken als erg en vaak, maar feiten noemen. -drugsgebruik is een feit. Ex vindt zijn eigen behoeftes belangrijker mag zo zijn maar dat is niet objectief. 

Misschien zoiets:

Situatieschets:
Naar mijn mening is er sprake van impulsief handelen zonder na te denken over de gevolgen in combinatie met een kort lontje en onvoorspelbare en plotselinge reacties (vaak boosheid en agressie --> vul maar in) welke versterkt worden door verslavingen als blowen, speed en gokken. Dit beïnvloedt beslissingen als onder invloed van van drank en drugs autorijden en slaappatroon dat omgedraaid is. Ik heb gemerkt dat je bij een kleine ten dienste staat van het kind en ik zie dat hier niet gebeuren. Ik heb ook geen verandering in gedrag gezien en signalen vanuit zijn omgeving gekregen die er op wijzen dan verslaving doorgezet wordt etc.. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.