Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Partner alimitatie

Dat stukje zelfstandigheid is zoveel waard. Jezelf kunnen redden geeft veel eigenwaarde. Niet leven in afhankelijkheid en jarenlang een slachtoffer zijn. Geen zorgen hoeven maken als de ander niet meer wil of kan betalen. Maar je eigen keuzes kunnen maken. Dat helpt ook in het herstel en voor je eigen welzijn. 

Beste Jolay,

Wat een moeilijk situatie waar je in zit. Ik kan me voorstellen dat je een heleboel vragen hebt en dat het je af en toe duizelt. Er komt veel op je af met een scheiding.

Er zijn 2 verschillende dingen bij een scheiding:
eerst wordt de scheiding voltrokken; daarbij gaat het om de verdeling van de spullen en de centen. Het huis en de overwaarde horen daar ook bij. Het is altijd lastig omdat de ene meestal het huis krijgt en de ander geld (die wordt uitgekocht). Voor degene die het huis krijgt voelt dat niet altijd eerlijk; die heeft weliswaar het huis, maar ook een grotere schuld en het geld zit in het huis. Voor degene die moet verhuizen betekent het een nieuwe woning zoeken, wat moeilijk is in de huidige tijd, en het opgeven van de vertrouwde omgeving.
Als tweede wordt er gekeken naar de situatie na de scheiding. Je gaat het dan hebben over alimentatie. 
Deze dingen staan volledig los van elkaar. Het is dus niet zo, dat je doordat je overwaarde krijgt, je dan automatisch geen of minder alimentatie krijgt. Voor alimentatie zijn er wettelijke regels en er wordt gekeken naar ieders inkomen.

Wat ik zelf lastig vond tijdens mijn scheiding, is dat ik rekening hield met mijn exman en oplossingen zocht in ieders interesse (ook die van onze kinderen), waar hij veel meer op zijn eigen situatie en zijn eigen hachje gericht was. Wat ik je aan kan raden is om jezelf goed te informeren; ga er niet meteen vanuit dat je man het beste met je voor heeft. Ga er niet meteen vanuit dat de mediator het wel zal weten. Maar zoek zelf informatie; wat is juridisch correct, wat zou je zelf willen? Heel veel advocaten bieden een gratis kennismaking aan, waar je wat vragen kunt stellen. Maak daar gebruik van. Dan kun je je eigen mening vormen en sta je uiteindelijk sterker. En begrijp je ook beter wat er met de mediator besproken wordt.

Ik weet niet hoe jouw huwelijk was, maar soms kun je ook gewoon genieten van de scheiding; je hebt niet meer die chagrijnige hork van een man rondlopen en je kunt eindelijk op je favoriete muziek door het huis dansen. Geen vuile sokken meer van een ander en de vaatwasser inruimen zoals je zelf wilt. Verdrietig is het ook; je sluit een belangrijk hoofdstuk af in je leven en het is fijn om daar de tijd voor te nemen. Ik heb heel veel gehuild en doe dat nog steeds (mijn scheiding is 7 maanden terug). Na verloop van tijd wordt het beter.

Ik wens je heel veel sterkte met deze moeilijke situatie.

Ik hoor een heleboel vrouwen hier zeggen dat partneralimentatie niet van deze tijd is.
Maar ongelijke behandeling is ook niet meer van deze tijd. 

Dus... zolang op heel veel plekken mannen in dezelfde functies meer verdienen dan vrouwen, kun je zeker de partneralimentatie niet afschaffen.
Dat is toch niet eerlijk? Als je als vrouw de kinderen opvangt en het huishouden doet; hoe ouderwets het ook is dan werk je in feite voor je man. Dat je dus recht hebt op compensatie/ een afbouwregeling lijkt me evident.
En de keus dat de vrouw vaak minder gaat werken als er een kindje komt wordt vaak mede gemaakt doordat de man meer verdient en dat dus financiel beter uitkomt. 

Kijk naar het hele plaatje. En ga nergens mee akkoord tot dat het hele financiële plaatje duidelijk is. 

Waarde van het huis: laat zelf het huis taxeren, niet zelf inschatten, niet uitgaan van de huidige hypotheek. En rekening houdend met overbieden. Je kunt vastleggen dat bij verkoop van huis in minder dan  5 jaar, je alsnog de aanvullende helft krijgt. 

Pensioen:  Op Mijnpensioen.nl kunnen jullie zien hoeveel jullie pensioenen op dit moment waard zijn. Laat je niet zomaar overhalen om het pensioen niet te delen. 

Partneralimentatie: Doe geen toezeggingen! Laat uitrekenen waar je recht op hebt. Neem die 5 jaar alimentatie. Dat betekent al dat je daarna op eigen benen moet staan. Dat is vroeg genoeg toch qua zelfstandigheid.  
Als in de tijd blijkt dat je ook zonder alimentatie kan, kun je die altijd stopzetten of verlagen. Dan maak je een keuze op het moment dat je duidelijkheid hebt over de financiele toekomst.

Inboedel: Hoe wordt de inboedel verdeeld of welk bedrag krijg jij voor  je nieuwe plek . Wie neemt de auto over? (de ander krijgt de halve waarde). 

Nieuwe woning:  Wat zijn jouw mogelijkheden?  Sta je ergens ingeschreven? Zorg dat je niet op straat komt te staan. Dan is je geld heel snel op.

Bedrage uitkoop oude woning: Waar ga je dat voor gebruiken? Wat heb je nodig?

Pas als je alles weet, kun je besluiten nemen. Besluit dus niet per onderwerp maar zorg dat je het geheel voor je hebt. Maak bijvoorbeeld een tijdbalk met jouw kosten en inkomen per jaar tot aan je 80e. Ontdek waar de gaten vallen.  

Ik mis vast nog wat onderwerpen. 

Sas-OO schreef op 16-12-2024 om 11:01:

Kijk naar het hele plaatje. En ga nergens mee akkoord tot dat het hele financiële plaatje duidelijk is.

Waarde van het huis: laat zelf het huis taxeren, niet zelf inschatten, niet uitgaan van de huidige hypotheek. En rekening houdend met overbieden. Je kunt vastleggen dat bij verkoop van huis in minder dan 5 jaar, je alsnog de aanvullende helft krijgt.

Pensioen: Op Mijnpensioen.nl kunnen jullie zien hoeveel jullie pensioenen op dit moment waard zijn. Laat je niet zomaar overhalen om het pensioen niet te delen.

Partneralimentatie: Doe geen toezeggingen! Laat uitrekenen waar je recht op hebt. Neem die 5 jaar alimentatie. Dat betekent al dat je daarna op eigen benen moet staan. Dat is vroeg genoeg toch qua zelfstandigheid.
Als in de tijd blijkt dat je ook zonder alimentatie kan, kun je die altijd stopzetten of verlagen. Dan maak je een keuze op het moment dat je duidelijkheid hebt over de financiele toekomst.

Inboedel: Hoe wordt de inboedel verdeeld of welk bedrag krijg jij voor je nieuwe plek . Wie neemt de auto over? (de ander krijgt de halve waarde).

Nieuwe woning: Wat zijn jouw mogelijkheden? Sta je ergens ingeschreven? Zorg dat je niet op straat komt te staan. Dan is je geld heel snel op.

Bedrage uitkoop oude woning: Waar ga je dat voor gebruiken? Wat heb je nodig?

Pas als je alles weet, kun je besluiten nemen. Besluit dus niet per onderwerp maar zorg dat je het geheel voor je hebt. Maak bijvoorbeeld een tijdbalk met jouw kosten en inkomen per jaar tot aan je 80e. Ontdek waar de gaten vallen.

Ik mis vast nog wat onderwerpen.

Goede post dit, helemaal mee eens. 

'Partneralimentatie: Doe geen toezeggingen! Laat uitrekenen waar je recht op hebt. Neem die 5 jaar alimentatie.' Er is genoeg reden om een andere termijn af te spreken, zoals dat wettelijk ook vast ligt. Andere termijn wordt dan: tot aan pensioen.
Bij het uitrekenen: de vraag was nu juist: doe ik dat over mijn huidige inkomen (ziektewet) of over het inkomen wat ik in de toekomst verwacht (arbeidsongeschikt).

Tsjor

Berekeningen gaan uit van de huidige situatie. Je hebt namelijk geen enkele zekerheid over de toekomst. Misschien ga je wel volledig werken, wordt je gedeeltelijk afgekeurd of juist volledig. Dat weet niemand. De scheiding is nu en er zal gekeken worden naar inkomsten op dit moment. Wil je in de toekomst wat anders dan mag je opnieuw een dure advocaat inschakelen voor een berekening en de strijd aangaan met je ex om meer geld. En zo blijf je in de problemen zitten en afhankelijk van een ander. Ik ken weinig exen die normaal omgaan met alimentatie. Je wilt van elkaar af. En dan blijft die ander zijn of haar hand ophouden. 

Jolay

Jolay

17-12-2024 om 10:21 Topicstarter

Vliegerd schreef op 15-12-2024 om 01:31:

Beste Jolay,

Wat een moeilijk situatie waar je in zit. Ik kan me voorstellen dat je een heleboel vragen hebt en dat het je af en toe duizelt. Er komt veel op je af met een scheiding.

Er zijn 2 verschillende dingen bij een scheiding:
eerst wordt de scheiding voltrokken; daarbij gaat het om de verdeling van de spullen en de centen. Het huis en de overwaarde horen daar ook bij. Het is altijd lastig omdat de ene meestal het huis krijgt en de ander geld (die wordt uitgekocht). Voor degene die het huis krijgt voelt dat niet altijd eerlijk; die heeft weliswaar het huis, maar ook een grotere schuld en het geld zit in het huis. Voor degene die moet verhuizen betekent het een nieuwe woning zoeken, wat moeilijk is in de huidige tijd, en het opgeven van de vertrouwde omgeving.
Als tweede wordt er gekeken naar de situatie na de scheiding. Je gaat het dan hebben over alimentatie.
Deze dingen staan volledig los van elkaar. Het is dus niet zo, dat je doordat je overwaarde krijgt, je dan automatisch geen of minder alimentatie krijgt. Voor alimentatie zijn er wettelijke regels en er wordt gekeken naar ieders inkomen.

Wat ik zelf lastig vond tijdens mijn scheiding, is dat ik rekening hield met mijn exman en oplossingen zocht in ieders interesse (ook die van onze kinderen), waar hij veel meer op zijn eigen situatie en zijn eigen hachje gericht was. Wat ik je aan kan raden is om jezelf goed te informeren; ga er niet meteen vanuit dat je man het beste met je voor heeft. Ga er niet meteen vanuit dat de mediator het wel zal weten. Maar zoek zelf informatie; wat is juridisch correct, wat zou je zelf willen? Heel veel advocaten bieden een gratis kennismaking aan, waar je wat vragen kunt stellen. Maak daar gebruik van. Dan kun je je eigen mening vormen en sta je uiteindelijk sterker. En begrijp je ook beter wat er met de mediator besproken wordt.

Ik weet niet hoe jouw huwelijk was, maar soms kun je ook gewoon genieten van de scheiding; je hebt niet meer die chagrijnige hork van een man rondlopen en je kunt eindelijk op je favoriete muziek door het huis dansen. Geen vuile sokken meer van een ander en de vaatwasser inruimen zoals je zelf wilt. Verdrietig is het ook; je sluit een belangrijk hoofdstuk af in je leven en het is fijn om daar de tijd voor te nemen. Ik heb heel veel gehuild en doe dat nog steeds (mijn scheiding is 7 maanden terug). Na verloop van tijd wordt het beter.

Ik wens je heel veel sterkte met deze moeilijke situatie.

Bedankt voor je bericht! Een lach en een traan dank jewel

Izza schreef op 17-12-2024 om 10:15:

Berekeningen gaan uit van de huidige situatie. Je hebt namelijk geen enkele zekerheid over de toekomst. Misschien ga je wel volledig werken, wordt je gedeeltelijk afgekeurd of juist volledig. Dat weet niemand. De scheiding is nu en er zal gekeken worden naar inkomsten op dit moment. Wil je in de toekomst wat anders dan mag je opnieuw een dure advocaat inschakelen voor een berekening en de strijd aangaan met je ex om meer geld. En zo blijf je in de problemen zitten en afhankelijk van een ander. Ik ken weinig exen die normaal omgaan met alimentatie. Je wilt van elkaar af. En dan blijft die ander zijn of haar hand ophouden.

Aangenaam kennis maken. Ik heb in elk geval nooit enig probleem gehad/gemaakt over alimentatie. Wat er ook gebeurde in mijn leven. Het kan best.

Tsjor

Tjonge jonge wat ongenuanceerd weer. 

Tja, dat is het punt met keuzes, die hebben consequenties. Als je niet wil dat je na de scheiding nog aan je partner vast blijft zitten, is het verstandig om of niet te trouwen en ook geen andere verbintenis aan te gaan, of alleen met iemand waarvan je zeker weet dat die bij een eventuele scheiding economisch zo zelfstandig is dat je er geen last meer van hebt. Kinderen zijn dus ook af te raden.

PA is begrensd op 5 jaar, dus het is niet eeuwig. Wil je scheiden, maak de rekensom en zet het geld voor die 5 jaar vast apart.

Een huwelijk is nou eenmaal niet vrijblijvend. Waarom trouwen als je dat zo onhandig vindt.

Het is niet zo dat het altijd maximaal 5 jaar is.
https://www.juridischloket.nl/familie-en-relatie/alimentatie/partneralimentatie/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA34S7BhAtEiwACZzv4ZyamdJV2_2QwhMDjCjNbV6_QEnHDLLeT0PeBgWYPjyPXUjm2HVzORoCW7kQAvD_BwE
Er kunnen extra regels gelden:

Heeft u samen kinderen? Dan stopt de partneralimentatie pas als het jongste kind 12 jaar wordt. Voorbeeld: Was u 4 jaar getrouwd en is uw jongste kind 4 jaar oud? Dan heeft u recht op 8 jaar partneralimentatie.

Bent u meer dan 15 jaar getrouwd of geregistreerd partner? En bent u maximaal 10 jaar jonger dan uw AOW-leeftijd? Dan duurt de partneralimentatie tot uw AOW-leeftijd.

Bent u meer dan 15 jaar getrouwd of geregistreerd partner? En bent u meer dan 10 jaar jonger dan uw AOW-leeftijd? En bent u geboren op of voor 1 januari 1970? Dan heeft u recht op 10 jaar partneralimentatie.

In dit geval geldt volgens mij de tweede situatie,meer dan 15 jaar getrouwd en maximaal tien jaar jonger dan de AOW leeftijd. Dus topicstarter heeft recht op partneralimentatie tot haar AOW ingaat. (en vergeet niet ook het pensioen te laten verdelen dat tijdens het huwelijk is opgebouwd).

AnnaPollewop schreef op 17-12-2024 om 11:26:

[..]

Tja, dat is het punt met keuzes, die hebben consequenties. Als je niet wil dat je na de scheiding nog aan je partner vast blijft zitten, is het verstandig om of niet te trouwen en ook geen andere verbintenis aan te gaan, of alleen met iemand waarvan je zeker weet dat die bij een eventuele scheiding economisch zo zelfstandig is dat je er geen last meer van hebt. Kinderen zijn dus ook af te raden.

PA is begrensd op 5 jaar, dus het is niet eeuwig. Wil je scheiden, maak de rekensom en zet het geld voor die 5 jaar vast apart.

Een huwelijk is nou eenmaal niet vrijblijvend. Waarom trouwen als je dat zo onhandig vindt.

Het is jammer dat je in Nederland bij het aangaan van een huwelijk niet op voorhand kunt vastleggen dat je bij een eventuele scheiding afziet van partneralimentatie of pensioen van de ander, de wet staat dat niet toe, terwijl dit in andere landen wel kan. Wij wilden dit namelijk wel omdat we uit liefde met elkaar wilden trouwen en niet om er financieel voordeel van te hebben bij een scheiding.

De regels omtrent partneralimentatie zijn erg ouderwets, zou goed zijn als het weer wordt aangepast tot max een jaar als overgangsalimentatie. 

tsjor schreef op 17-12-2024 om 10:26:

[..]

Aangenaam kennis maken. Ik heb in elk geval nooit enig probleem gehad/gemaakt over alimentatie. Wat er ook gebeurde in mijn leven. Het kan best.

Tsjor

Ik sluit me bij Tjor aan, ook bij mij is alimentatie nooit een reden voor problemen geweest. En ik denk dat het komt door goede en realistische verwachtingen en afspraken aan beide kanten.

Je zou het puur zakelijk moeten zien, uitvloeisel van het contract dat je in betere tijden samen hebt gesloten. Desondanks vond ik er ook wel wat van dat mijn partner 12 jaar lang een flink bedrag moest betalen aan zijn ex, terwijl daar bepaald geen bedankje voor kwam (wel een hoop gezeur).

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.