Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Hoe vind ik een nieuwe partner op deze leeftijd?


Moederkareltje schreef op 25-06-2024 om 22:05:

[..]

Ik dacht dat dat algemeen bekend was dat een man het fijn vind om omlaag te daten en vrouw omhoog. Zo blijft de balans verdeeld. Ik denk een vrouw zoekt andere dingen in een partner dan een man. De man moet weten welke kant het schip opmoet, de vrouw is de liefdevolle warme haven waar hij aanlegt. Ze hoeft de kaart niet te lezen en alle zeerichtingen te onderscheiden want daarmee laat hij al zien dat hij belangrijk is. Dat is zijn taak. Als er dan een hoogopgeleide pittige vrouw komt die hem van zijn stuur wil duwen snap ik dat hij daarvan in de war raakt. Wat moet hij dan doen. Dus kiest hij liever een warme haven die zegt fijn dat jij de weg weet. Voelt hij zich weer gewaardeerd ipv verbeterd of beconcureerd.

Huh? We leven in 2024 hè, niet meer in 1940 😱

Moederkareltje schreef op 25-06-2024 om 22:45:

[..]

Nouja ik heb alleen mijn zwemdiploma en man heeft de universiteit gedaan maar toch hoeft een vrouw niet meteen dom te zijn en er geen gesprek mee kunnen voeren. Ik zou het schip wel kunnen sturen als het moet maar vind het wel helder voor nu zo de verdeling als ik de moeder huisvrouw en hij de werkende man die stuurt. Misschien ligt het ook aan de levensfase. Ik heb gehoord dat vrouwen na de overgang minder zorgzaam worden en dat klinkt ook wel logisch als de kroost immers ook uit is gevlogen. Dan nieuwe zingeving zoeken.

Ik wilde ook al samen de koers bepalen en het schip sturen toen ik nog geen kinderen had en toen de kinderen klein waren hoor. Dat heeft niets met levensfase te maken. Je kunt prima zorgzaam zijn en tegelijkertijd navigeren en sturen. En dat alles samen en/of afwisselend met je partner.

Kersje schreef op 25-06-2024 om 22:48:

[..]

Huh? We leven in 2024 hè, niet meer in 1940 😱

Klopt maar ik denk dat stiekem toch wel wat mannen dat wel fijn zouden vinden als het weer 1940 was. In de islamitische cultuur zie ik hier in mijn buurt niet anders dan de vrouwen die de man aan het stuur laten en er niet aan willen gaan trekken. 

IMI-x2 schreef op 25-06-2024 om 22:51:

[..]

Ik wilde ook al samen de koers bepalen en het schip sturen toen ik nog geen kinderen had en toen de kinderen klein waren hoor. Dat heeft niets met levensfase te maken. Je kunt prima zorgzaam zijn en tegelijkertijd navigeren en sturen. En dat alles samen en/of afwisselend met je partner.

Precies, kinderen en fases hebben daar voor mij persoonlijk niets mee te maken. Gelijkwaardigheid is in elke levensfase belangrijk, onafhankelijkheid ook!

Moederkareltje schreef op 25-06-2024 om 22:05:

[..]

Ik dacht dat dat algemeen bekend was dat een man het fijn vind om omlaag te daten en vrouw omhoog. Zo blijft de balans verdeeld. Ik denk een vrouw zoekt andere dingen in een partner dan een man. De man moet weten welke kant het schip opmoet, de vrouw is de liefdevolle warme haven waar hij aanlegt. Ze hoeft de kaart niet te lezen en alle zeerichtingen te onderscheiden want daarmee laat hij al zien dat hij belangrijk is. Dat is zijn taak. Als er dan een hoogopgeleide pittige vrouw komt die hem van zijn stuur wil duwen snap ik dat hij daarvan in de war raakt. Wat moet hij dan doen. Dus kiest hij liever een warme haven die zegt fijn dat jij de weg weet. Voelt hij zich weer gewaardeerd ipv verbeterd of beconcureerd.

hoi je hebt nog niet gereageerd op mijn vraag eerder: "Vrouwen zijn goed opgeleid, hebben banen (gehad), leuke hobbies en vrienden en vriendinnen etc. Wat stel jij voor als ze zo'n schipper treffen? Dat ze hun kwaliteiten maar dimmen om hem te sparen?"

Want vind je dan eigenlijk niet dat vrouwen maar minder opgeleid moeten zijn en maar niet moeten werken? Of dat ze anders hun licht maar flink dimmen? Anders worden ze zo'n concurrentie voor de man en daar kan zijn ego niet tegen?

Overigens vind ik dat aan de ene kant denigrerend tegenover mannen; alsof je een kleuter met badminton laat winnen. 

En aan de andere kant, mocht je vinden dat een man zo'n leider is, dan is hij toch ook niet geïntimideerd door iemand naast hem die ook kwaliteiten heeft? Een beetje leider heeft toch niet een partner nodig die alleen maar een ego booster is en haar oortjes naar hem laat hangen? Als je echt charisma en authoriteit hebt, kan je een gelijkwaardige input juist waarderen, toch?

nee ik vind het maar een raar ouderwets spelletje wat je dan met elkaar speelt: vrouw doet net alsof hij de grote roerganger is, ( en krijgt haar zin via onderhandse manipulaties of seks want gelijkwaardig overleg kan niet in dit narratief) en man doet of hij de beschermer is (terwijl we allemaal weten dat de meest gevaarlijke plek voor een vrouw binnen een relatie is, dus de man zelf). 

Moederkareltje schreef op 25-06-2024 om 22:05:

[..]

Ik dacht dat dat algemeen bekend was dat een man het fijn vind om omlaag te daten en vrouw omhoog. Zo blijft de balans verdeeld. Ik denk een vrouw zoekt andere dingen in een partner dan een man. De man moet weten welke kant het schip opmoet, de vrouw is de liefdevolle warme haven waar hij aanlegt. Ze hoeft de kaart niet te lezen en alle zeerichtingen te onderscheiden want daarmee laat hij al zien dat hij belangrijk is. Dat is zijn taak. Als er dan een hoogopgeleide pittige vrouw komt die hem van zijn stuur wil duwen snap ik dat hij daarvan in de war raakt. Wat moet hij dan doen. Dus kiest hij liever een warme haven die zegt fijn dat jij de weg weet. Voelt hij zich weer gewaardeerd ipv verbeterd of beconcureerd.

MoederKareltje....zeg me dat je een grap maakt! Please!

Ik was 55, had 20 jaar alleen voor mijn dochter gezorgd en zij was het huis uit gegaan. Ik was helemaal klaar met zorgen. Ik had (heb) een leuke groep vriendinnen en geen haar op mijn hoofd die erover dacht mijn vrijheid op te geven. Ik deed al jaren vrijwilligerswerk om een unieke sportaccommodatie in stand te houden en zat inmiddels in het bestuur. En toen meldde zich daar een Leuke Man van 51. Wij zijn inmiddels 4 jaar samen. We latten en dat is perfect. Hij neemt zijn vuile was weer mee naar zijn eigen huis en als ik een avond met vriendinnen wil hebben zonder hem, blijft hij gewoon weg. En andersom natuurlijk.
We hebben allebei een verleden en soms botst dat. Maar je kunt dus zelfs als 55-jarige hoog opgeleide vrouw aan een jongere, ook hoogopgeleide man komen. En ik ben echt niet bijzonder om te zien (maar wel leuk, slim, lief, grappig, warm en zacht, aldus mijn lover). Soms gebeurt het gewoon!

Pippeltje schreef op 26-06-2024 om 09:36:

[..]

MoederKareltje....zeg me dat je een grap maakt! Please!

Mijn visie is een wat ouderwetse maar ik vind een natuurlijkere visie op de verdeling. Het is niet zwart wit en in vele grijstinten. Een vrouw hoeft niet dom te zijn en als man doodvalt pakt zij natuurlijk het stuur en man zou natuurijk kunnen stofzuigen als vrouw doodvalt. Maar mijn visie is zeker een tegenwicht tegen de almaar doordenderende trein van alles 50 50 mannen en vrouwen zijn het hetzelfde en overal moet alles man vrouw gelijk verdeeld worden, functies huishouden, zorgtaken. Ik moet er zelf niet aan denken maar ik ben ook geen hoogopgeleide vrouw met carrièredrang. Ik ben allang blij dat ik niet meer hoef te werken en rustig aan kan doen. Werken doe ik straks wel weer een beetje als de kinderen op school zitten voor de gezelligheid. En man moet er niet aan denken om de helft thuis te zitten met kinderen en het huishouden. Dat zou ik ook helemaal niet aantrekkelijk vinden om eerlijk te zijn als man dat doet en ik dan ga werken. Dan denk ik van wat een softie.. ook heel ouderwets deze gedachte maar zo voel ik dat. En ik voel me dan minder belangrijk, want zorgen was al mijn taak. 

"Vrouwen zijn goed opgeleid, hebben banen (gehad), leuke hobbies en vrienden en vriendinnen etc. Wat stel jij voor als ze zo'n schipper treffen? Dat ze hun kwaliteiten maar dimmen om hem te sparen?"

Nee, een nog hogere schipper treffen. Er is altijd baas boven baas. Er zijn altijd hogere slimmere mannen. 

" Nee, een nog hogere schipper treffen. Er is altijd baas boven baas. Er zijn altijd hogere slimmere mannen."

Bij de hoogst opgeleide en slimste categorie vrouwen zijn de nog slimmere/hoger opgeleide mannen op enig moment gewoon op. Hoe hoger je immers zit, hoe minder er nog boven je zit. Mannen zijn als groep niet slimmer (en ook niet meer hoger opgeleid) dan vrouwen als groep. 

Terug naar de uitgangsvraag: ik denk dat voor TO koppelen door vrienden/bekenden waarschijnlijk de strategie is met het hoogste rendement, want je vrienden zullen je niet willen opzadelen met de eerste de beste oelewapper. 

Je kan ook de strategie van de grote getallen volgen en aan de bak gaan met datingapps, en dan lijkt de tactiek van "snel een kopje koffie drinken en zien of het klikt" een goede. In het slechtste geval kost het je een paar uurtjes, maar ach, je maakt weer eens wat mee. En de echt rampzalige exemplaren leveren natuurlijk stof voor goede verhalen op.

Moederkareltje schreef op 26-06-2024 om 10:27:

"Vrouwen zijn goed opgeleid, hebben banen (gehad), leuke hobbies en vrienden en vriendinnen etc. Wat stel jij voor als ze zo'n schipper treffen? Dat ze hun kwaliteiten maar dimmen om hem te sparen?"

Nee, een nog hogere schipper treffen. Er is altijd baas boven baas. Er zijn altijd hogere slimmere mannen.

nee die zijn er niet. Mensen zijn altijd een waaier van kwaliteiten. Mannen zowel als vrouwen. Een in iq slimmere man kan volledig ingeboet hebben aan eq waardoor zijn 'leiderschap' intermenselijk dom is. 

Door mensen te zien als alle mogelijke kwaliteiten mogen hebben ga je je met elkaar verhouden op een manier die recht doet aan elkaars individualiteit. Door vastgestelde rollen in te nemen boet je daar aan in. Vrouwen die zich vervelen als de kinderen naar de lagere school gaan en geen leuk werk kunnen vinden en hun kinderen niet veel te vertellen hebben, mannen die zich in zichzelf opsluiten, in verslavingen duiken, hoge zelfmoordcijfers. Om over het uitdoven van een levendige interactie tussen beiden maar te zwijgen na een paar jaar. Zo zie ik het hoor. 

Maar goed, jouw keuze, ouderwets is het zeker. En er zijn redenen waarom de meesten mensen het niet meer zo willen aanpakken.  

Opleidingsniveau zegt natuurlijk helemaal niks over empatisch vermogen, sociale vaardigheden, intelligentie, vrijetijdsbesteding, sport of kunst, vermogen/wens om relaties aan te gaan. Dat kan ik wel zeggen na lang op de datingsite voor 'hogeropgeleiden' te hebben gezeten. 
En het gaat er ook niet om welke visie/keuze je per individu hebt. Realiteit is dat de samenleving er niet is voor gescheiden vrouwen zonder inkomen, met een pensioengat en geen kans op een huis. En met de terugkeer van de 'tradwives' wordt het er echt niet makkelijker op om volgens je eigen visie te leven. 

Temet schreef op 26-06-2024 om 10:49:

" Nee, een nog hogere schipper treffen. Er is altijd baas boven baas. Er zijn altijd hogere slimmere mannen."

Bij de hoogst opgeleide en slimste categorie vrouwen zijn de nog slimmere/hoger opgeleide mannen op enig moment gewoon op. Hoe hoger je immers zit, hoe minder er nog boven je zit. Mannen zijn als groep niet slimmer (en ook niet meer hoger opgeleid) dan vrouwen als groep.

Ja en dit gekoppeld met dat mannen naar beneden daten, onderstreept mijn theorette dat er aan de 'bovenkant' pittige vrouwen overblijven. 

Vziw is het geen theorette maar is hier daadwerkelijk onderzoek naar gedaan en is dit ook bevestigd. Maar ik heb natuurlijk weer eens geen bronnen paraat...

Ondertussen wordt in dit draadje ook een ander fenomeen benoemd waar ik me ook wat over afvraag. Ook mij valt op dat ik veel meer vrouwen dan mannen zie bij cursussen, groepjes en vrijwilligerswerk. En ik vraag me nou al tijden af: is dat omdat vrouwen meer aan dat soort activiteiten doen of zit ik toevallig bij het soort clubjes waar meer vrouwen dan mannen naartoe komen? En als het zo is dat meer vrouwen dan mannen bij clubjes, cursussen etc zitten, is dat dan omdat mannen minder activiteiten buitenshuis hebben dan vrouwen, of omdat ze andere activiteiten hebben? 

Maar goed, dat gaat allemaal wel erg off topic

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.