Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Hoe vind ik een nieuwe partner op deze leeftijd?


Mijn punt is: dat beweerden ze even stellig voor 40+. En voor 50+. Ik denk dat het wel lastiger wordt, maar dat het heus wel kan lukken als je serieus rondkijkt.

Ik heb trouwens ook al vaak gedacht dat er een sociaal teken moet komen voor singles die open staan voor een relatie, inderdaad een lintje o.i.d. 😀

IMI-x2 schreef op 21-06-2024 om 18:02:

Mijn punt is: dat beweerden ze even stellig voor 40+. En voor 50+. Ik denk dat het wel lastiger wordt, maar dat het heus wel kan lukken als je serieus rondkijkt.

Ik heb trouwens ook al vaak gedacht dat er een sociaal teken moet komen voor singles die open staan voor een relatie, inderdaad een lintje o.i.d. 😀


Ja 'ze' kunnen wel van alles beweren maar hebben ze het zelf ook proefondervindelijk ondervonden? Maw:  zijn ze zelf een vrouw van zestig geweest die veel gedate heeft? 

Maar het is grappig inderdaad: aan de ene kant heerst er een mening dat je er als vrouw snel bij moet zijn anders 'schiet je over'. Aan de andere kant hoor je veel mensen die jonger zijn dan die leeftijd die op een bezwerende wijze verkondigen dat het heus wel mee zal vallen als je maar je best doet... 

wat me wel belangrijk lijkt op de leeftijd van de 60 gepasseerd zijn, wie werkt en wie is al met pensioen. Mijn moeder van 62 had ookiets oudere mannen gedate die met met pensioen waren maar zij moet nog werken voor haar huur. Dan wil de een op vakantie en de ander heeft geen tijd door werk en als ze stopt geen cent te makken en kan dan haar huur niet betalen. Dat werkte dus niet. Tenzij de man de vrouw financieel adopteerd en haar leven gaat bekostigen tot pensioen of andersom. 

Maar eigenlijk zoek je toch niet persé een fitte 50-er, maar in principe iemand van jouw leeftijd (met een zekere range) die hetzelfde in het leven staat als jij?

Ik vind het een beetje raar om automatisch al iedereen boven de 60 obv een vooroordeel af te wijzen.

Lexus schreef op 21-06-2024 om 18:42:

[..]


Ja 'ze' kunnen wel van alles beweren maar hebben ze het zelf ook proefondervindelijk ondervonden? Maw: zijn ze zelf een vrouw van zestig geweest die veel gedate heeft?

Maar het is grappig inderdaad: aan de ene kant heerst er een mening dat je er als vrouw snel bij moet zijn anders 'schiet je over'. Aan de andere kant hoor je veel mensen die jonger zijn dan die leeftijd die op een bezwerende wijze verkondigen dat het heus wel mee zal vallen als je maar je best doet...

Op je eerste vraag: ja, ik ben een van de jongsten in mijn kring van vrienden en collega's en de oudsten hebben inmiddels de pensioenleeftijd bereikt. 

Ik hoop na mijn 60e niet op zoek te zijn naar een partner, maar ik neem de doemverhalen wel met een korreltje zout. Ik weiger te geloven dat er alleen maar knorrige, zieke en/of luie 60+-singles zijn. Net zoals ik de doemverhalen over 40+'ers (ze willen alleen een kinderoppas van 10 jaar jonger) en 50+'ers (ze willen alleen een huishoudster van 20 haar jonger) met een korreltje zout nam.

IMI-x2 schreef op 21-06-2024 om 22:47:

[..]

Op je eerste vraag: ja, ik ben een van de jongsten in mijn kring van vrienden en collega's en de oudsten hebben inmiddels de pensioenleeftijd bereikt.

Ik hoop na mijn 60e niet op zoek te zijn naar een partner, maar ik neem de doemverhalen wel met een korreltje zout. Ik weiger te geloven dat er alleen maar knorrige, zieke en/of luie 60+-singles zijn. Net zoals ik de doemverhalen over 40+'ers (ze willen alleen een kinderoppas van 10 jaar jonger) en 50+'ers (ze willen alleen een huishoudster van 20 haar jonger) met een korreltje zout nam.

Maar zijn het doemverhalen? Alleen zijn is geen doem hoor. Maar voor wie dat wel vreest, je kan natuurlijk ook makkelijk in je eisen zijn als je het belangrijker vindt dat er een man in je leven dan wat voor man er in je leven is. (met je bedoel ik je iha hoor) Toegegeven: ik ben niet makkelijk daar in en ik vind alleen zijn ook best fijn, dan wordt het inderdaad al moeilijker

Mijn schoonvader van destijds 78 was binnen twee maanden weer aan de vrouw toen hij weduwnaar werd. Zij was weduwe en ze kenden elkaar van vroeger. Overigens latten ze wel en ik geloof niet dat hij een verzorgend type zocht. Hij had al lang voor mijn schoonmoeder gezorgd. Mijn vader heeft zijn vriendin (11 jaar jonger) ook leren kennen toen hij de 70 al gepasseerd was.
Zo ken ik er eigenlijk wel meer, ook vijftigers trouwens. Het lijkt me persoonlijk wel lastig. Ik ben wel echt 50+ maar mannen van mijn leeftijd lijken soms wel 10 jaar ouder. 40-minners vind ik dus veel leuker, maar dat hoef ik niet meer te proberen. Je moet wel een beetje realistisch blijven

MMcGonagall schreef op 21-06-2024 om 23:19:

Mijn schoonvader van destijds 78 was binnen twee maanden weer aan de vrouw toen hij weduwnaar werd. Zij was weduwe en ze kenden elkaar van vroeger. Overigens latten ze wel en ik geloof niet dat hij een verzorgend type zocht. Hij had al lang voor mijn schoonmoeder gezorgd. Mijn vader heeft zijn vriendin (11 jaar jonger) ook leren kennen toen hij de 70 al gepasseerd was.
Zo ken ik er eigenlijk wel meer, ook vijftigers trouwens. Het lijkt me persoonlijk wel lastig. Ik ben wel echt 50+ maar mannen van mijn leeftijd lijken soms wel 10 jaar ouder. 40-minners vind ik dus veel leuker, maar dat hoef ik niet meer te proberen. Je moet wel een beetje realistisch blijven

Zo ken ik er ook een aantal, weduwe en weduwnaar. Maar ja, ik ben gescheiden. Het lijkt wel of dat na een bepaalde leeftijd andere categorieën worden. 

Lexus schreef op 21-06-2024 om 23:13:

[..]

Maar zijn het doemverhalen? Alleen zijn is geen doem hoor. Maar voor wie dat wel vreest, je kan natuurlijk ook makkelijk in je eisen zijn als je het belangrijker vindt dat er een man in je leven dan wat voor man er in je leven is. (met je bedoel ik je iha hoor) Toegegeven: ik ben niet makkelijk daar in en ik vind alleen zijn ook best fijn, dan wordt het inderdaad al moeilijker

 Nee, alleen zijn is absoluut geen doem. Ik kan heel goed alleen zijn en mijn leven zelf vormgeven. Maar ik vind het wel gezelliger met een fijne partner. 

Ik had het over doemverhalen over date-ervaringen "want ze zijn/willen allemaal alleen maar zus en zo". Het gaat er bij mij niet in dat alle zoekende singles van een bepaalde leeftijd exact hetzelfde willen en dat het vanaf leeftijd x, y, z geen zin meer heeft om het nog te proberen.

Ik denk dat je juist vrij streng moet zijn in je eisen, heel duidelijk voor ogen moet hebben wat je wel en niet meer wilt in een relatie. Tenminste, ik wil zelf ook geen relatie met iemand zonder ruggengraat. Ikzelf heb in elk geval altijd een mentale checklist met need to haves en nice to haves gehad. Op uiterlijk kan ik bv concessies doen, op manier van in het leven staan niet. 

elledoris schreef op 21-06-2024 om 14:08:

[..]

Ik heb sterk de indruk dat leeftijd heelveel uitmaakt. Ken een hoop vrouwen die nog geen 50 waren en weer aan de man zijn gekomen, maar van de vrouwen rond de 60 ken ik er niet een. Das natuurlijk geen bewijs dat 't nooit zo is, maar toch. De meeste vrouwen hebben dan ook nog een man die een stuk ouder is, hoe groot is jullie leeftijdsverschil?

Hij is 1 jaar ouder.
Hij was 4 jaar gescheiden toen hij mij leerde kennen, geen relatie na de scheiding gehad en runde prima zijn eigen huishouden. Ik was net één jaar gescheiden en net weer aan het daten. Allebei zelfde verhaal (partners gingen vreemd) dus dat schept al een band.
Maar ik snap de reacties wel omtrent de oudere generatie mannen (even generaliserend hoor) maar de mannen die ik ken van rond de 67-70 hebben (over het algemeen) een verzorgende vrouw, vrouw bleef vroeger thuis bij de kinderen, man ging werken. Dus het werk van de vrouw was dan uiteraard het huishouden, koken en de kinderen, en daarin zijn ze blijven hangen. (nogmaals ik scheer alles over één kam)
Maar aan de andere kant, als je een 65+er vindt die al een tijdje alleen is, dan weet hij inmiddels wel wat er gedaan moet worden voor een huishouden, lijkt me.
Toch hoor ik wel van veel mensen dat ze toch via via een nieuwe partner hebben gevonden, gewoon iemand zijdelings uit de vriendenkring.

IMI-x2 schreef op 22-06-2024 om 10:44:

[..]

Nee, alleen zijn is absoluut geen doem. Ik kan heel goed alleen zijn en mijn leven zelf vormgeven. Maar ik vind het wel gezelliger met een fijne partner.

Ik had het over doemverhalen over date-ervaringen "want ze zijn/willen allemaal alleen maar zus en zo". Het gaat er bij mij niet in dat alle zoekende singles van een bepaalde leeftijd exact hetzelfde willen en dat het vanaf leeftijd x, y, z geen zin meer heeft om het nog te proberen.

Ik denk dat je juist vrij streng moet zijn in je eisen, heel duidelijk voor ogen moet hebben wat je wel en niet meer wilt in een relatie. Tenminste, ik wil zelf ook geen relatie met iemand zonder ruggengraat. Ikzelf heb in elk geval altijd een mentale checklist met need to haves en nice to haves gehad. Op uiterlijk kan ik bv concessies doen, op manier van in het leven staan niet.

ja zo sta ik er ook in. En natuurlijk is niet iedereen van een bepaalde leeftijd saai of egocentrisch op zoek naar een verzorgster, het gaat om percentages. Iemand vinden die aan je strenge eisen voldoet wordt met het klimmen der jaren gewoon moeilijker.  Laten we daar realistisch in zijn. In de generatie 40ers is er bijvoorbeeld een pool van 25% die enigszins aan je eisen voldoet, als 50er wordt dat 15% en als 60er 5%. 

En ja zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op een algemeen geschetst beeld maar die kunnen zomaar de regel bevestigen. 

1968 schreef op 22-06-2024 om 11:33:

[..]

Hij is 1 jaar ouder.
Hij was 4 jaar gescheiden toen hij mij leerde kennen, geen relatie na de scheiding gehad en runde prima zijn eigen huishouden. Ik was net één jaar gescheiden en net weer aan het daten. Allebei zelfde verhaal (partners gingen vreemd) dus dat schept al een band.
Maar ik snap de reacties wel omtrent de oudere generatie mannen (even generaliserend hoor) maar de mannen die ik ken van rond de 67-70 hebben (over het algemeen) een verzorgende vrouw, vrouw bleef vroeger thuis bij de kinderen, man ging werken. Dus het werk van de vrouw was dan uiteraard het huishouden, koken en de kinderen, en daarin zijn ze blijven hangen. (nogmaals ik scheer alles over één kam)
Maar aan de andere kant, als je een 65+er vindt die al een tijdje alleen is, dan weet hij inmiddels wel wat er gedaan moet worden voor een huishouden, lijkt me.
Toch hoor ik wel van veel mensen dat ze toch via via een nieuwe partner hebben gevonden, gewoon iemand zijdelings uit de vriendenkring.

Ja dat is misschien wel de beste en leukste manier

marmot

marmot

24-06-2024 om 12:10 Topicstarter

Hier ben ik weer!
In ieder geval bedankt voor jullie reacties en meedenken. Het valt echt niet mee om een leuke, actieve man te vinden.  De tip om in een groep actieve reizen te gaan doen is prima,  maar  toevallig begeleid ik zelf actieve reizen en vogelreizen, dus zou je denken daar zit vast wel wat tussen, maar nee hoor, dat is voor 90 procent vrouwen. De meeste actieve mannen gaan liever zelf op pad  of met vrienden, maar niet in een groep.
En ik kom heus wel leuke mannen tegen van mijn leeftijd en jonger, maar die zijn altijd getrouwd of hebben een vriendin of vriend. Ja, logisch, het zijn leuke mannen, die zijn meestal niet meer single.
En ik heb echt nergens gezegd dat alle mannen boven de 60 afgeschreven zijn, zoals iemand hier beweerde, je moet wel goed lezen hoor.
En ik vind het ook behoorlijk beledigend om te vragen waarom ik op mijn leeftijd een relatie zou willen. Heel vreemd hoor. 
Mijn inwonend kind is voor in de 20, ik zei al  dat ik ben laat moeder geworden ben. Dus eigenlijk zit ik in een andere levensfase als de meesten van mijn leeftijd. Ik heb nog een kind thuis, ik werk, ik heb geen kleinkinderen. En inderdaad veel mannen willen toch een verzorgster en gelijk mee samenwonen,  Dat wil ik echt niet meer.
Misschien moet ik mijn zoektocht maar opgeven, hoewel ik niet heel actief zoek, zit niet op datingapps of zo,  want dan zul je zien, dan kom je misschien toch iemand tegen.
Maar verdere tips of ervaringen zijn zeer welkom!

marmot schreef op 24-06-2024 om 12:10:

Hier ben ik weer!
In ieder geval bedankt voor jullie reacties en meedenken. Het valt echt niet mee om een leuke, actieve man te vinden. De tip om in een groep actieve reizen te gaan doen is prima, maar toevallig begeleid ik zelf actieve reizen en vogelreizen, dus zou je denken daar zit vast wel wat tussen, maar nee hoor, dat is voor 90 procent vrouwen. De meeste actieve mannen gaan liever zelf op pad of met vrienden, maar niet in een groep.
En ik kom heus wel leuke mannen tegen van mijn leeftijd en jonger, maar die zijn altijd getrouwd of hebben een vriendin of vriend. Ja, logisch, het zijn leuke mannen, die zijn meestal niet meer single.
En ik heb echt nergens gezegd dat alle mannen boven de 60 afgeschreven zijn, zoals iemand hier beweerde, je moet wel goed lezen hoor.
En ik vind het ook behoorlijk beledigend om te vragen waarom ik op mijn leeftijd een relatie zou willen. Heel vreemd hoor.
Mijn inwonend kind is voor in de 20, ik zei al dat ik ben laat moeder geworden ben. Dus eigenlijk zit ik in een andere levensfase als de meesten van mijn leeftijd. Ik heb nog een kind thuis, ik werk, ik heb geen kleinkinderen. En inderdaad veel mannen willen toch een verzorgster en gelijk mee samenwonen, Dat wil ik echt niet meer.
Misschien moet ik mijn zoektocht maar opgeven, hoewel ik niet heel actief zoek, zit niet op datingapps of zo, want dan zul je zien, dan kom je misschien toch iemand tegen.
Maar verdere tips of ervaringen zijn zeer welkom!

Nogmaals excuses dat ik die vraag gesteld heb, ik zou zo’n vraag wel waarderen omdat het mij tot nadenken zou stemmen maar niet iedereen denkt zo dus

marmot schreef op 24-06-2024 om 12:10:

...
En ik heb echt nergens gezegd dat alle mannen boven de 60 afgeschreven zijn, zoals iemand hier beweerde, je moet wel goed lezen hoor.
...

Dan heb ik "Op de datingsites moet je altijd je leeftijd vermelden en daar gaat het dus al mis, want ik zoek niet iemand van mijn eigen leeftijd." blijkbaar verkeerd geïnterpreteerd.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.