Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Hoe vind ik een nieuwe partner op deze leeftijd?

Temet schreef op 26-06-2024 om 15:30:

Ondertussen wordt in dit draadje ook een ander fenomeen benoemd waar ik me ook wat over afvraag. Ook mij valt op dat ik veel meer vrouwen dan mannen zie bij cursussen, groepjes en vrijwilligerswerk. En ik vraag me nou al tijden af: is dat omdat vrouwen meer aan dat soort activiteiten doen of zit ik toevallig bij het soort clubjes waar meer vrouwen dan mannen naartoe komen? En als het zo is dat meer vrouwen dan mannen bij clubjes, cursussen etc zitten, is dat dan omdat mannen minder activiteiten buitenshuis hebben dan vrouwen, of omdat ze andere activiteiten hebben?

Maar goed, dat gaat allemaal wel erg off topic

Dit vind ik dus ook interessant om te weten. De vrijgezellen mannen (op leeftijd) die ik ken doen vooral de eerder gemoeide dingen veel met elkaar. Muziekmaken, golfen, fietsen, skiën, bier drinken, voetbal kijken. Musea gaan ze in hun eentje heen. 

De hoogopgeleide mannen waar ik vanuit mijn werk veel mee in contact kom hebben een partner van hetzelfde niveau. Die willen graag iemand die hen begrijpt, met een brede ontwikkeling en die mee kan praten en begrijpt waar ze op hun werk tegenaan lopen. Voor het huishouden hebben ze hulp. Dat hoeft hun partner echt niet volledig te doen. Een enkeling heeft dat niet. Maar dat betreft vaak een categorie die wat minder goed in de markt liggen omdat ze sociaal wat minder vaardig zijn of hun uiterlijk niet echt meehebben (of een combinatie van beide). Bij oudere mannen (zeg maar 50+) zie je het downdaten wel stukken meer dan bij de jongere generatie. Die zijn gewend aan vrouwen die ook studeren en werken. En ze zijn zelf een stuk moderner in hun opvattingen en huishoudelijke vaardigheden. 

Ondertussen wordt in dit draadje ook een ander fenomeen benoemd waar ik me ook wat over afvraag. Ook mij valt op dat ik veel meer vrouwen dan mannen zie bij cursussen, groepjes en vrijwilligerswerk. En ik vraag me nou al tijden af: is dat omdat vrouwen meer aan dat soort activiteiten doen of zit ik toevallig bij het soort clubjes waar meer vrouwen dan mannen naartoe komen? En als het zo is dat meer vrouwen dan mannen bij clubjes, cursussen etc zitten, is dat dan omdat mannen minder activiteiten buitenshuis hebben dan vrouwen, of omdat ze andere activiteiten hebben?

Mannen hebben over het algemeen een behoorlijke vriendengroep die al jarenlang meegaat. Vaak vanuit de sport die ze ooit deden. Of vanuit hun jeugd of studietijd. Daarmee doen ze hun activiteiten buitenshuis. Ik ken er wel die een cursus doen of bij een club zitten maar dan is het omdat hun vaste vrienden dat niet zien zitten. En ze zijn natuurlijk altijd buitenshuis geweest. Dus gewend aan het opbouwen en behouden van een sociale kring en activiteiten. Als je jarenlang thuis voor de kinderen moest zijn is dat toch lastiger. 

Ik zie om me heen dat vrouwen meer de uitvoerende dingen doen en mannen meer in besturen zitten. Vrouwen in de oudercommissie, mannen in de MR, zeg maar. In het bestuur waarin ik zit, ben ik de enige vrouw. Het kostte ook enige moeite om de mannen te leren dat ik niet de koffiejuffrouw of secretaresse ben, maar een medebestuurslid met mijn eigen expertise.

marmot

marmot

17-07-2024 om 12:55 Topicstarter

Ben ik weer!
Met belangstelling lees ik al jullie reacties .Ik vertelde al dat ik zelf actieve groepsreizen begeleid. de groepen bestaan voor 90% uit vrouwen, waarvan ook veel single vrouwen die denken op deze manier een leuke man tegen te komen. Dus inderdaad, bij groepsactiviteiten vind je bijna geen mannen, omdat mannen liever iets met hun eigen vrienden doen, niet zo groepsgericht bezig zijn, en heel veel mannen gaan alleen op pad. De groepen waar wel veel mannen inzaten, waren de zware bergtochten, rugzaktrekkings bijvoorbeeld. Maar, echt waar, ik spreek uit ervaring, dan waren de meeste van die mannen heel erg op zichzelf, zaten 's avonds bijna nooit gezellig met de groep, sloten zich af, gingen vroeg naar bed om weer een goede sportieve prestatie neer te kunnen zetten de volgende dag. Die kwamen echt voor de sport, om zichzelf misschien te bewijzen, maar niet voor het sociale aspect. Ook vaak types met iets in het autistisch spectrum, maar die zoek ik echt niet, heb meer dan 30 jaar relatie met man met Asperger gehad. En dat zag ik in de minder zware tochten, waar merendeels vrouwen in zaten die toch voor beide kwamen, het sportieve én de gezelligheid.
Dit is misschien een antwoord op de vraag waarom er zo weinig mannen iets in groepsverband doen.
Er kwam ook nog een leuke tip voorbij om via mijn vriendenkring proberen iemand voor mij te vinden en ik denk zelf ook dat zoiets de meeste kans van slagen heeft.
Zo had ik laatst een date gehad met een hele leuke man. Via mijn dochter en een vriendin van haar hoorde ik dat die man, een collega en goede vriend van de vriendin van mijn dochter op zoek was naar weer een vrouw in zijn leven. Die vriendin van mijn dochter had tegen hem gezegd, ik weet wel een vrouw voor je die is ook knettergek, en ze wil je mailadres. Dus Ik heb hem een mail gestuurd met daarin dat mijn dochter en haar vriendin vonden dat wij maar eens samen op date moesten. Nog geen 5 minuten later mailde hij terug, vond het heel komisch allemaal dat was mijn mail ook, omdat ik niet elke dag zomaar wildvreemde mannen een mail stuur om te daten en we zijn op date geweest.  Ik had daarna pijn in mijn kaken en buik van het lachen, we hadden dezelfde idiote humor. Het klikte onmiddellijk wat betreft humor en interesses en hij zag er best goed uit, beetje exentriek, dat vind ik juist leuk. Hij was een Amerikaan, ik weet niet of dat anders is om te daten dan met een Nederlander, maar ik weet wel dat het ongelofelijk leuk was. We hebben gewandeld, gegeten, gepraat en gelachen. Maar...ik kwam er achter dat hij toch graag wou samenwonen en we wonen 150 km van elkaar.  Ik wilde nog wel vaker met hem daten, maar het was in een drukke periode toen, hij was ook in buitenland voor werk en hij gaf zelf aan, na  de date hebben we nog weken lang contact gehad via appen, dat het voor hem geen match was. Misschien toch het leeftijdsverschil? Hoewel ik mijn leeftijd niet gezegd heb en hij ook niet. Hij was begin 50 schat ik. Dus er is nog wel hoop! Via via is denk ik de beste weg. Mijn kinderen, familie en vrienden kennen mij natuurlijk het beste en weten ook naar wat voor soort man ik op zoek ben, dus ik heb iedereen opdracht gegeven om te zoeken!

Wat fijn dat je een leuke ervaring en date hebt gehad. Zolang er via je omgeving voldoende aanbod is werkt dat prima. 

Voor veel vrouwen is dat anders. En dan is een (50 plus)website natuurlijk een goede optie. Ik zou trouwens op jouw leeftijd ook niet meer zo snel gaan samenwonen. Veel risico als het verkeerd gaat (dakloosheid). En veel mannen zijn toch gewend om verzorgd te worden. Ook hebben jullie beiden een eigen leven en ritme. Gewoon lekker blijven latten. 

Grappig, die opmerkingen over groepsreizen. Lang geleden besprak ik eens met vrienden dat de grap dat SNP (reizen) zou staan voor "Snel Nieuwe Partner" niet echt opging, want dat bij die groepsreizen, naast de nodige stellen, vooral alleengaande vrouwen meegingen en nauwelijks mannen. Iemand suggereerde dat ik me in dat geval beter kon opgeven voor de zwaardere reizen, met 4 sterren. Maar mijn reactie was dat als ik zou meegaan met een rugzaktrekking naar IJsland, ik alleen maar mannen zou tegenkomen die hielden van rugzaktrekkings op IJsland. En ik had gehoord over die trekkings - veel leven op hardkeks enzo, dat leek mij geen basis voor een gezellige relatie
Zo te lezen had ik het niet gek ingeschat. 

Ik ken ook iemand die door haar vriendenkring gekoppeld is aan een vrijgezel. Moet je nog wel een vriendenkring hebben😬

elledoris schreef op 17-07-2024 om 16:49:

Ik ken ook iemand die door haar vriendenkring gekoppeld is aan een vrijgezel. Moet je nog wel een vriendenkring hebben😬

Hi, ik stuur je een pb

Probeer het eens in de sportschool waar je traint! Daar moet vast iets leuks tussen lopen om een praatje mee te maken. Je hoeft dan niet meteen te vertellen hoe oud je "echt" bent. In jouw geval zou ik zelfs zeggen je bent zo oud als dat je je voelt! en dat is geen 67.😉

Loiscj schreef op 18-07-2024 om 21:41:

Probeer het eens in de sportschool waar je traint! Daar moet vast iets leuks tussen lopen om een praatje mee te maken. Je hoeft dan niet meteen te vertellen hoe oud je "echt" bent. In jouw geval zou ik zelfs zeggen je bent zo oud als dat je je voelt! en dat is geen 67.😉

Off topic: ik sport op een sportschool voor alleen dames. Daar ga ik geen leuke vent tegenkomen helaas. Alleen de eigenaar is man, zeker leuk maar begin 30 en verry happy met zijn vriend 🙃

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.