Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Hoe vind ik een nieuwe partner op deze leeftijd?


Temet schreef op 26-06-2024 om 15:30:

Ondertussen wordt in dit draadje ook een ander fenomeen benoemd waar ik me ook wat over afvraag. Ook mij valt op dat ik veel meer vrouwen dan mannen zie bij cursussen, groepjes en vrijwilligerswerk. En ik vraag me nou al tijden af: is dat omdat vrouwen meer aan dat soort activiteiten doen of zit ik toevallig bij het soort clubjes waar meer vrouwen dan mannen naartoe komen? En als het zo is dat meer vrouwen dan mannen bij clubjes, cursussen etc zitten, is dat dan omdat mannen minder activiteiten buitenshuis hebben dan vrouwen, of omdat ze andere activiteiten hebben?

Maar goed, dat gaat allemaal wel erg off topic

Dit vind ik dus ook interessant om te weten. De vrijgezellen mannen (op leeftijd) die ik ken doen vooral de eerder gemoeide dingen veel met elkaar. Muziekmaken, golfen, fietsen, skiën, bier drinken, voetbal kijken. Musea gaan ze in hun eentje heen. 

De hoogopgeleide mannen waar ik vanuit mijn werk veel mee in contact kom hebben een partner van hetzelfde niveau. Die willen graag iemand die hen begrijpt, met een brede ontwikkeling en die mee kan praten en begrijpt waar ze op hun werk tegenaan lopen. Voor het huishouden hebben ze hulp. Dat hoeft hun partner echt niet volledig te doen. Een enkeling heeft dat niet. Maar dat betreft vaak een categorie die wat minder goed in de markt liggen omdat ze sociaal wat minder vaardig zijn of hun uiterlijk niet echt meehebben (of een combinatie van beide). Bij oudere mannen (zeg maar 50+) zie je het downdaten wel stukken meer dan bij de jongere generatie. Die zijn gewend aan vrouwen die ook studeren en werken. En ze zijn zelf een stuk moderner in hun opvattingen en huishoudelijke vaardigheden. 

Temet schreef op 26-06-2024 om 15:30:

Ondertussen wordt in dit draadje ook een ander fenomeen benoemd waar ik me ook wat over afvraag. Ook mij valt op dat ik veel meer vrouwen dan mannen zie bij cursussen, groepjes en vrijwilligerswerk. En ik vraag me nou al tijden af: is dat omdat vrouwen meer aan dat soort activiteiten doen of zit ik toevallig bij het soort clubjes waar meer vrouwen dan mannen naartoe komen? En als het zo is dat meer vrouwen dan mannen bij clubjes, cursussen etc zitten, is dat dan omdat mannen minder activiteiten buitenshuis hebben dan vrouwen, of omdat ze andere activiteiten hebben?

Maar goed, dat gaat allemaal wel erg off topic

Mannen hebben over het algemeen een behoorlijke vriendengroep die al jarenlang meegaat. Vaak vanuit de sport die ze ooit deden. Of vanuit hun jeugd of studietijd. Daarmee doen ze hun activiteiten buitenshuis. Ik ken er wel die een cursus doen of bij een club zitten maar dan is het omdat hun vaste vrienden dat niet zien zitten. En ze zijn natuurlijk altijd buitenshuis geweest. Dus gewend aan het opbouwen en behouden van een sociale kring en activiteiten. Als je jarenlang thuis voor de kinderen moest zijn is dat toch lastiger. 

Temet schreef op 26-06-2024 om 15:30:

Ondertussen wordt in dit draadje ook een ander fenomeen benoemd waar ik me ook wat over afvraag. Ook mij valt op dat ik veel meer vrouwen dan mannen zie bij cursussen, groepjes en vrijwilligerswerk. En ik vraag me nou al tijden af: is dat omdat vrouwen meer aan dat soort activiteiten doen of zit ik toevallig bij het soort clubjes waar meer vrouwen dan mannen naartoe komen? En als het zo is dat meer vrouwen dan mannen bij clubjes, cursussen etc zitten, is dat dan omdat mannen minder activiteiten buitenshuis hebben dan vrouwen, of omdat ze andere activiteiten hebben?

Maar goed, dat gaat allemaal wel erg off topic

Ik zie om me heen dat vrouwen meer de uitvoerende dingen doen en mannen meer in besturen zitten. Vrouwen in de oudercommissie, mannen in de MR, zeg maar. In het bestuur waarin ik zit, ben ik de enige vrouw. Het kostte ook enige moeite om de mannen te leren dat ik niet de koffiejuffrouw of secretaresse ben, maar een medebestuurslid met mijn eigen expertise.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.