Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
bibi63

bibi63

29-11-2014 om 14:55

zorgverz.premie vanaf 18 jaar, vraag

Even een 'open' vraag. Hoe zien jullie dat? Kind wordt 18, zit nog op school (VO, MBO, HBO, WO, whatever). Heeft evt. bijbaan, maar misschien ook niet. Bijbaan is in principe voor naar eigen inzicht uitgeven (uitgaan,kleding) Woont thuis. Vanaf 18 jaar moet er dus ook zorgpremie voor kind betaald worden. Wie betaalt? Hoe zien jullie dat? Hoe is dat bij jullie?
Bibi


wat mij betreft

Gaan we gewoon terug naar de particuliere verzekering en het ziekenfonds. En dan een beperkt aantal 'extra's' in een pluspakket.
Dit is alleen maar gehandel in geld en papierwerk en speelt in op ieders behoefte maximaal te profiteren van de rest, de calculerende burger. Ik heb lekker meer uitgegeven dan mijn premie is. In plaats van samen betalen omdat je financieel beter af bent door solidair te zijn.

Maar Kaaskopje

875 Euro klinkt angstaanjagend als je dat niet in je achterzak hebt zitten. Maar een eigen risico van 375 heb je toch. En met de premiebesparing (die je dan wel even apart moet zetten) is het éxtra eigen risico dat je loopt eigenlijk maar 150 euro. Ik zal niet zeggen dat je je eigen risico op max moet zetten, maar het is wel handig om het allemaal eens precies uit te rekenen. Net als bij een tandartsverzekering. Je kan denken: maar wat als ik mijn gebit in gruzelementen val en duizenden euro's kosten heb? Maar wat kost de premie, wat kan je maximaal claimen en hoe vaak heb je er gebruik van gemaakt of denk je er gebruik van te maken. Het kan zijn dat je met het betalen van die premies een veilig gevoel koopt, het kan zijn dat je met calculerend verzekering ruimte krijgt om te sparen voor onverzekerde kosten. En als je een tijdje geen kosten hebt, heb je een leuk buffertje én lagere maandlasten.

skik

bibi63

bibi63

02-12-2014 om 21:19

ik zie dat ook zo

Maar er zijn 2 voorwaarden: áls je het eigen risico op max zet, dan moet je een buffertje hebben, waarmee je onverwachte ziektekosten kunt opvangen. Maar uiteindelijk gaat dat maar over hooguit een paar honderd euro per jaar. Als je dat hebt, kun je het risico nemen. Verder moet je geen kosten verwachten. Maar dat is voor iedereen koffiedik kijken.
Uiteindelijk denk ik zelf, als je een paar honderd euro (en nogmaals het zijn geen duizenden euro's) evt kunt missen, dan neem je dat risico. Ik wel. Het scheelt me veel per jaar. En áls we eens een pechjaar hebben, dat kan, dan is het nog te overzien.
Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2014 om 23:23

Verhogen

Als ik bij de verzekering waarin ik interesse heb, mijn eigen risico verhoog naar 875 euro, dan betaal ik 15 euro premie minder per maand. Als ik die korting niet neem 'verlies' ik dus 180 euro. Als ik mijn volledige eigen risico van 875 moet betalen is dat 500 euro gedeeld door 12 = 41,67 - 15 euro premiekorting = 26,67 éxtra. Waar is dan mijn voordeel? Bovendien ben ik niet alleen, ik heb een man en ook daar heb ik geen garantie dat het allemaal fris en fruitig zal blijven in 2015. Dat zou ons dus in totaal 53,33 per maand éxtra kunnen kosten als het tegenzit. Maar dan ga je uit van een situatie dat het eigen risico in januari al volledig betaald moet worden. Komt die rekening pas in oktober, dan is het leed helemaal niet te overzien. Ik had vroeger geen goed cijfer voor rekenen, dus jullie mogen me corrigeren als ik het niet goed heb berekend

Ik weet nu dat ik mijn eigen risico van 2014 helemaal zal moeten betalen. Ik moet binnenkort weer door de mallemolen, dat gaat dan nog om 2014. Twee jaar geleden moest dat ook. Ik heb geen garanties voor 2015. Volgend jaar raak ik waarschijnlijk voor nog onbekende tijd werkloos, kortom... ik zou het erg dom van mezelf vinden om het risico te verhogen.

eigen situatie

Natuurlijk moet je altijd eerst kijken naar je eigen situatie. Als jij jaarlijks je eigen risico geheel moet betalen en dat voor volgend jaar ook verwacht, moet je het zeker niet verhogen t.b.v. een lagere premie. Alleen geldt dit (gelukkig) niet voor de meeste mensen en dus moet je het voor jezelf gewoon berekenen.

Ik gebruik medicijnen voor een chronische ziekte (astma), maar ik mijn geval is het nog steeds goedkoper om minder premie te betalen en een evt hoger risico te nemen. Het basis eigen risico is nl al best fors.

En als ik onverhoopt in het ziekenhuis kom te liggen, is het leed als zo groot dat die paar honderd euro extra ook niet meer uitmaakt. Maar goed, ik heb dan ook een buffer en de laatste keer dat ik in het ziekenhuis kwam te liggen was 10 jaar geleden, dus die kans is niet zo groot (klopt af )

alles wordt commercieel en we verarmen juist daardoor

http://www.npo.nl/tegenlicht/30-11-2014/VPWON_1219703

Aflevering van Tegenlicht.
Hoe we aanvankelijk idealistisch bedoelde initiatieven als deeleconomie en peer to peerbusiness gaan monetariseren. Alles wordt potentieel inkomen.
Oorspronkelijk bedoeld als samen delen en idealisme, milieu aanspraken. Bedoeld als over en weer dienstverlenen wordt het een kwestie van aanbieders en afnemers. Waarin uiteindelijk iedereen verliest.
Door de Ubers, Airbnb, en andere peer to peer businesses onttrekken we commerciële activiteiten aan de regelgeving van de formele economie, er wordt minder belasting en premie betaald, waardoor er minder gezamenlijk te besteden is.
Bovendien wordt er door de eigenaren van de deelsoftware enorm veel geld verdiend, een businessmodel waarin er snel veel aanbieders en klanten geworven worden en een groot bedrijf neergezet dat voor veel geld naar de beurs gaat, voordat er teveel concurrentie komt, luchtbellen dus.
De eigenaren van de apps gaan geen verantwoordelijkheid aan voor aanbieders en afnemers maar gaan wel een zo laag mogelijke beloning bedingen om concurrerend te zijn als er concurrenten opkomen waardoor uurlonen sterk gaan dalen en grote groepen voor wie het geen idealisme maar inkomen is sterk verarmen.
Net als het ziekenfonds.
Bedoeld als gemeenschapsvoorziening om risico's op ziektekosten voor elkaar te dekken wordt het een graai- en plukcultuur waar enorme bedragen in omgaan, zorgverzekeraars en managers verdienen een vermogen, er zijn miljoenenwinsten, en gebruikers worden door toegenomen premies en risico's steeds armer. En dat noemen we bezuiniging.

Kaaskopje

Jammer dat jouw verzekering zo weinig korting geeft bij een hoog eigen risico. Maar goed, ik vertelde hier hoe dochter het geregeld heeft en dat een maximaal eigen risico bij haar een stuk wilder klinkt dan het is. Je premiekorting moet je namelijk van je eigen risico aftrekken.

skik

Barvaux

Barvaux

04-12-2014 om 10:40

kaaskopje

Volgens mij heeft niemand gezegd dat jij dat OOK moet nemen maar moet kijken of het zinvol is. Bij jonge mensen is dat dus vaak wel zinvol, net wat skik zegt en bij net jouw verzekering is de korting niet zo groot. Waar ik wil naar zou informeren is of je het eigen risico niet voortaan verdeeld over het jaar mag betalen. Elke maand betaal je dan 1/12 en als het niet nodig is geweest krijg je het terug (en ik weet dat jij dat prettig vindt, net als bij de energie).

Kaaskopje

Kaaskopje

04-12-2014 om 19:23

Skik

De normale premie is ook laag, maar 88 euro, in dat opzicht is dáárop 15 euro korting best redelijk

Kaaskopje

Kaaskopje

04-12-2014 om 19:25

barvaux

Ik vatte het ook niet op als moeten De tip om bij voorbaat al eigen risico te betalen is het overwegen waard.

bibi63

bibi63

04-12-2014 om 21:55

kaaskopje

Jouw rekenvoorbeeldje klopt niet helemaal, of ik snap hem niet....

Allereerst is natuurlijk van belang óf je de evt. extra gemaakte ziektekosten kunt betalen in combinatie met het gegeven of je die verwacht. Dat laatste is voor iedereen koffiedik kijken, maar sommigen weten dat ze kosten gaan maken, dus dan doe je dat uiteraard niet.

Verder is het 'rekensommetje' als volgt: Stel je betaalt 15,-- (een individueel persoon) minder per maand door je eigen risico op te hogen naar 875,-. Dat scheelt je in premie 180,- per jaar.
Als je geen kosten maakt, óf die kosten blijven binnen je eigen risico van 375,-, dan heb je dus die winst van 180,-.
Stel dat je wel kosten maakt, maar die zijn bijv. 500,-. Dan heb je nog steeds winst. Je hebt dan 125,- kosten moeten maken (500-375), maar dan heb je nog steeds een winst van 55,- (180,- minder premie, minus de 125,- euro boven je eigen risico).
Stel dat je veel kosten maakt, meer dan 875,-, dan heb je geen winst. Maar wat is het verlies? In dat geval heb je dus extra kosten van 500,- (875,- het maximale wat je betaalt minus het bedrag dat je toch zou moeten betalen (375,- verplicht eigen risico). Nog steeds heb je een lagere premie (180,-). Je uiteindelijke verlies is dus 320,-. Dat is het maximale verlies en dan dus alleen als je 875,- of meer kosten maakt.
Als je dat risico van 320,- kunt nemen én je niet op voorhand veel kosten verwacht, dan is het zeer zinvol. Je gok is dus 320,-. Als je geen kosten (boven 375,-) verwacht is dat logisch om te doen.
Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

04-12-2014 om 22:22

Bibi

Ik neem je som nu maar even aan, het zal kloppen Toch krijg je mij er niet warm voor.

Misschien heb je dit bericht gelezen?

http://nos.nl/artikel/2007100-betalingsregelingen-eigen-risico-vervijfvoudigd.html

Nog steeds blijken mensen niet te weten waar ze eigen risico voor betalen. Ze rekenen zich vaak rijk. Ik had afgelopen week iemand aan de telefoon die aangaf volgend jaar een verhoogd risico te overwegen. Hij was amper ziek en had amper zorg nodig. Ik keek naar zijn eigen risico-verbruik en dat was volledig betaald. 360 euro. Daarnaast waren er meer kosten gemaakt die hij ook zelf had moeten betalen met een verhoogd eigen risico. Of meneer zich dat bewust was? "Echt waar?? Waar was dat dan voor?" Géén inzicht dus en zo zijn er veel.

Lara

Lara

04-12-2014 om 23:54

yeap

zo moest mijn vriendin ineens ambulancekosten gaan betalen toen haar man op 50-jarige leeftijd een hartinfarct kreeg en een kennis voor vervoer van het ziekenhuis waar hij was geopereerd naar het plaatselijke ziekenhuis. En hij mocht niet met zijn eigen auto worden vervoerd toen hij daar op aandrong.

Kijk als je jong en onsterfelijk lijkt te zijn tot nu toe snap ik dat. Maar als je wat ouder wordt en al risicofactoren in je gezin hebt, dan zou ik het zelf niet verhogen.

Barvaux

Barvaux

05-12-2014 om 07:33

Kaaskopje

Ik denk dat mensen sowieso veel te weinig inzicht hebben in hun financiën. Wat komt er in, wat gaat er uit. Het is allemaal te makkelijk als je kunt betalen via de bank en rood kunt staan. Mijn vader heeft nog steeds niet door dat hij grotendeels leeft van geld wat niet van hem is. Elke keer weer...

Het is zo eenvoudig om tegenwoordig online een kasboekje bij te houden zodat je gewoon ziet wat er inkomt en uitgaat. Mensen zijn bang voor kasboekjes omdat ze moeten rekenen met centen, balansen en weet ik veel wat maar dat is volstrekt niet nodig. Rond af op euro's en houd het gewoon bij.

Eigen risico verhogen moet je ook alleen doen als je vooraf al het maximale bedrag kan wegzetten én als je dat tijdens het lopende jaar weer bij elkaar kan sparen voor het jaar erna. Anders niet, ook niet als je gezond bent want dan ga je risico's nemen.

Lara

Lara

05-12-2014 om 12:16

en als je geen zin in een kasboekje hebt

Ik heb mijn loon verdeeld in al mijn vaste lasten en deze op een kaart geschreven. (maandbedragen) Heel duidelijk en per jaar aan te passen bij verhogingen.

Daarom denk ik dat het voor mensen die niet al te veel te besteden hebben én gezondheidsrisico's hebben (waaronder ikzelf) niet handig is eigen risico te verhogen. Je moet die buffer toch hebben.

bibi63

bibi63

05-12-2014 om 13:13

hangt er van af

Het is zeker waar dat veel mensen geen inzicht hebben. Dat is wel een punt natuurlijk. In feite is het vrij simpel: als je niets overhoudt aan het eind van de maand en/of geen spaarpotje hebt, dan moet je geen enkel risico nemen, want dan heb je een probleem. In eerste instantie gaat het er al om dat íedereen het risico loopt het verplichte eigen risico op te moeten maken. Dus íedereen zou dus al die 375,- achter de hand moeten hebben. Dat sowieso. Maar heb je wat meer achter de hand (en dat hoeven geen kapitalen te zijn) én op voorhand verwacht je geen kosten (maar dat weet je nooit natuurlijk), zodat je in geval van pech die 875,- kan ophoesten, dan zie ik persoonlijk geen reden om het niet te doen. Het extra risico is max 500,-, maar kan ook net zo goed om een paar tientjes gaan, waarbij je dan nog steeds winst hebt door je lagere premie.
Bibi

60% van de mensen wil het ziekenfonds terug

http://www.volkskrant.nl/politiek/meerderheid-wil-ziekenfonds-terug~a3799067/

"Tweederde van de ondervraagden wil dat er een eind komt aan de concurrentie tussen zorgverzekeraars en tussen zorgverleners onderling. Afgezien van D66-stemmers is bij alle partijen een meerderheid voor beëindiging van de marktwerking."

bibi63

bibi63

05-12-2014 om 15:19

helemaal eens anne

In die tijd waren de kosten nog te overzien.
Bibi

four

four

05-12-2014 om 16:00

ziekenfonds

In de periode van het ziekenfonds profiteerde je alleen als je recht had op ziekenfonds. Ik heb me vanwege diverse redenen vrijwel mijn hele leven particulier moeten verzekeren (en daar de prijs voor moeten betalen zonder rijk te zijn). In de basis is het huidige stelsel een stuk solidairder dan het oude stelsel.

Ik vind alleen dat er teveel nodige zaken niet in de basisverzekering zitten, maar dat is een andere discussie.

Barvaux

Barvaux

05-12-2014 om 16:35

bibi

Probleem is natuurlijk dat dit ook allemaal geldt voor de aanvullende verzekering. Neem ik die wel of neem ik die niet. En daarnaast nog een tandartsverzekering: wel of niet. Eigenlijk neem je zo met de zorgverzekering drie risico's (of 1, of 2 of 0).

particulier

Ik ben zowel ziekenfonds als particulier verzekerd geweest. Ik heb ook een aantal jaren zelf de particuliere tandarts betaald omdat er geen ziekenfondstandarts beschikbaar was en ik had een slecht gebit.
Verder heb ik denk ik bijgedragen en gebruik gemaakt van het ziekenfonds. Maar in mijn jonge jaren gingen er jaren voorbij dat niet naar de dokter ging en niets had. Ook in de premies heb ik jaren bijgedragen aan de AWBZ zonder daar zelf gebruik van te maken.
Dat geeft wel het idee dat nu ik het zelf nodig heb op oudere leeftijd dat ze mij die vergeefse premie maar terug moeten betalen om nu mijn rekeningen mee te voldoen. Maar dat denk ik als ik nadenk over dit doorgeslagen systeem.
Van mij mag het ziekenfonds en de particuliere verzekering terug. Bij een bepaalde inkomensgrens, ook als kleine zelfstandige kom je dan in het ziekenfonds. Het hele idee van 'profiteren' staat mij tegen.
Het is een solidariteitsgedachte. Iedereen loopt risico en daar maak je een algemene kostenpot van.

particulier

Ik ben zowel ziekenfonds als particulier verzekerd geweest. Ik heb ook een aantal jaren zelf de particuliere tandarts betaald omdat er geen ziekenfondstandarts beschikbaar was en ik had een slecht gebit.
Verder heb ik denk ik bijgedragen en gebruik gemaakt van het ziekenfonds. Maar in mijn jonge jaren gingen er jaren voorbij dat niet naar de dokter ging en niets had. Ook in de premies heb ik jaren bijgedragen aan de AWBZ zonder daar zelf gebruik van te maken.
Dat geeft wel het idee dat nu ik het zelf nodig heb op oudere leeftijd dat ze mij die vergeefse premie maar terug moeten betalen om nu mijn rekeningen mee te voldoen. Maar dat denk ik als ik nadenk over dit doorgeslagen systeem.
Van mij mag het ziekenfonds en de particuliere verzekering terug. Bij een bepaalde inkomensgrens, ook als kleine zelfstandige kom je dan in het ziekenfonds. Het hele idee van 'profiteren' staat mij tegen.
Het is een solidariteitsgedachte. Iedereen loopt risico en daar maak je een algemene kostenpot van.

Barvaux

Barvaux

05-12-2014 om 22:20

hmm

Ik ben even kwijt hoe dat dan werkte met ziekenfonds/particulier, wel weet ik dat die grens niet fijn was als je daar net boven kwam. Betaalde je een vast bedrag of naar inkomen in het ziekenfonds?

Ik begrijp het hele geschuif niet met de zorgtoeslag, daar gaat veel te veel geld door foetsie.

four

four

05-12-2014 om 22:48

inderdaad niet fijn

Op een gegeven moment zijn alle kleine zelfstandigen destijds uit het ziekenfonds gegooid. Ik weet nog dat ik vrijwel de maximale aanvullende studiebeurs kreeg, maar dat ik me dus wel particulier moest verzekeren. Ontzettend krom. Was toen ook erg blij dat er een studentenverzekering kwam die betaalbaar was.

Het huidige stelsel is in de kern wel solidair. Het principe dat je de premie niet afhankelijk mag laten zijn van iemands gezondheid is gewoon heel goed. Doordat verzekeren verplicht is zorg je ervoor de gezonden mensen solidair moeten zijn met zieke mensen. Alle keren als ik lees over het stelsel in bijvoorbeeld de VS ben ik blij met ons stelsel. Het is misschien duur, maar wel voor iedereen.

Katniss

Katniss

05-12-2014 om 23:48

Soms ongunstig

In het 'oude' stelsel was ik als ambtenaar particulier verzekerd maar we kregen een aardige tegemoetkoming in de kosten. Voor ongeveer hetzelfde bedrag als wat ik nu betaal was ik véél beter verzekerd. Parttimers waren erg in het nadeel want die kregen hun tegemoetkoming naar rato van het aantal uren, terwijl ze natuurlijk gewoon volledige premie moesten betalen. Die premies lagen bruto ook veel hoger dan wat we nu betalen (volgens mij betaalde ik 200 euro en kreeg 100 vergoed ofzo).

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2014 om 00:56

"..k vind alleen dat er teveel nodige zaken niet ..."

Ik weet niet of dat een andere discussie is. Alles wat in de basisverzekering opgenomen wordt, kan de premie opjagen, dus dat zou een nadeel zijn. Wat zou je dan meer in de basisverzekering willen zien Four?

Inzicht

Barvaux: 'Ik denk dat mensen sowieso veel te weinig inzicht hebben in hun financiën.' Dat is een heel algemene opmerking, maar die verhult nu dat het hele systeem van ziektekostenverzekering zo ondoorzichtig is, dat mensen expert in ziektekosten en verzekeringen moeten zijn willen ze voldoende inzicht hebben. Ik vroeg aan mijn tandarts: als ik overstap naar een andere verzekering, worden de tandartskosten dan wel vergoed. Tandarts weet dat niet. Maar ik weet niet wat al die nummertjes betekenen die volgens de verzekering vergoed worden. en ik heb het een keer meegemaakt dat een bepaald nummertje niet vergoed werd, dus dat moest ik alsnog zelf betalen. Ik praat niet met mijn tandarts over nummertjes en de tandarts ook niet met mij. die zegt gewoon: ik ga nu een foto maken. Ter plekke in de stoel ga ik dan niet onderhandelen over de vraag of dat wel of niet vergoed wordt door mijn verzekering.
Of de ziektekostenverzekering die een rekening stuurde, maar mij geen overzicht kon sturen van wat er dan wel of niet betaald was. Bleek achteraf (anderhalf jaar later) een openstaande factuur te zijn van 15 euro administratiekosten, maar dat bedrag was nergens te vinden, alleen veel hogere bedragen met allerlei extra kosten. Uiteindelijk hebben we maar betaald: ruim 250 euro.

Met andere woorden: het is bijna onmogelijk geworden voor mensen om inzicht in hun ziektekosten te houden. De verzekering zelf weet het niet, de zorgverleners weten het niet, hoe moeten mensen het dan wel zelf weten? Gevolg: steeds meer problematische schulden en achterstanden. Ik vind het te eenvoudig om de oorzaak daarvan neer te leggen bij mensen die te weinig inzicht hebben in hun financiën.

Tsjor

Pleidooi

Ik kan het radiofragment niet terugvinden, het moet op een maandagmorgen geweest zijn tussen 10.00 en 12.00, een week of twee, drie geleden op radio 1. Een vrouw had een goed pleidooi: basisverzekering weer uit de algemene middelen en aanvullende verzekeringen door particuliere bedrijven. Ik zou dat wel uitgewerkt willen zien. Verplicht overgeleverd zijn aan commerciële bedrijven voor zoiets belangrijks als de gezondheidszorg is een onding.

Tsjor

Barvaux

Barvaux

06-12-2014 om 12:18

tsjor

Logisch dat de tandarts jou geen uitleg kan geven want die weet niet hoe jij verzekerd bent en hoe jouw polis in elkaar zit. Op dat moment de zorgverzekeraar bellen kan niet maar ik weet gewoon hoe ik verzekerd bent en tot hoeveel ik kan declareren bij de tandarts. Ik kan dus gewoon vragen hoeveel het gaat kosten en dan weet ik of ik daar alles of een deel voor moet betalen.

Verder: de basisverzekering is een vaste verzekering, die is overal hetzelfde maar de prijs kan variëren. Je kunt dus gewoon de goedkoopste zoeken en dat is voor jou beter dan een basisverzekering die uit de algemene middelen gaat want die prijs zal altijd hoger liggen dan de goedkoopste nu.

Daarna kun je een aanvullende verzekering kiezen ook bij andere verzekeraars dan waar je de basisverzekering hebt dus ik zie totaal geen voordeel voor jou.

Tsjor

"Ter plekke in de stoel ga ik dan niet onderhandelen over de vraag of dat wel of niet vergoed wordt door mijn verzekering."

Het gekke is dat patiënten en artsen vaak helemaal niet kritisch zijn over ziektekosten. Natuurlijk is je gezondheid hartstikke belangrijk, maar ik heb het idee dat 'je gezondheid is je toch alles waard' een zakelijke benadering in de weg staat.

Als je je auto naar de garage brengt spreek je meestal af dat hij tot een x bedrag gewoon gerepareerd mag worden, maar als het duurder is, dat je dan eerst een telefoontje krijgt met de opgave van kosten, waarna je gaat beslissen of het echt noodzakelijk is, of het de moeite waard is, of er goedkopere alternatieven zijn. Maar in de stoel van de tandarts doet hij gewoon de mededeling dat hij een handeling gaat verrichten, zonder opgave van kosten, en vraagt de patiënt niet door. Artsen zijn vaak makkelijk met het voorschrijven van behandelingen of onderzoeken, uit gewoonte of voor de zekerheid, die bekommeren zich meestal ook niet om de kosten.

Je zou dus in de tandartsstoel kunnen zeggen: wat is het nut of de noodzaak van deze foto en wacht er maar even mee, ik bel thuis eerst de verzekering of zoek uit wat de kosten zijn, dan kom ik er later wel weer voor terug.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.