lunamaya
14-02-2011 om 14:24
Zelfverzorging...
gewoon uit benieuwdheid; hoe doen jullie dat met kleine kinderen en "zelfverzorging"?
Ik merk dat het er bij mij met 2 kleine kinderen (half jaar en 3 jaar) af en toe zo verschrikkelijk bij in schiet... Ik ben blij als ik de twee kleintjes goed en wel verzorgd heb voor ik de deur uit ga maar ik? Douchen? haren borstelen (ik ben heel bedreven in een stoere wilde knot op mijn hoofd waar ik veel complimenten op krijg maar die er soms wel 3 dagen in zit), tijd om wat leuks uit te zoeken uit de kast?...
Echt ik loop de kantjes er verschrikkelijk vanaf. Ik kan er gewoon geen ruimte voor vinden in de drukte van alledag.
Hoe doen jullie dat?
Groetjes Lunamaya
PoekieXX
22-02-2011 om 15:39
Wat een herkenning
Wij staan om 05.45 uur op en dan gaat man meestal douchen,ik naar beneden om brood uit vriezer te halen, thee te zetten en schoollunch/fruit klaar te maken. Meestal is middelste dan al wakker en uit bed. Zij wordt beneden gewassen en aangekleed en daarna aan het ontbijt gezet. Dan rond 06.30-06.45 uur wordt oudste eruit gehaald en gewassen en aan ontbijt gezet. Ondertussen douche ik mezelf en kleed me aan. Momenteel zonder werk dus hoef niet veel tijd te verdoen aan leuke outfit. Tussendoor hebben we soms drama's rondom wat er op de boterham gaat, ze bestellen het een en dan komen ze daar later op terug, haarfrutsels die niet goed zijn, liever ander bordje gewilt, vul maar in.... Daarna gaat man naar werk en zeg ik automatisch om de paar minuten tegen oudste dat ze niet moet treuzelen en een hap moet nemen. Soms levert dit commentaar op "maar ik heb mijn mond nog niet leeg" hahahaha. Ben gewoon geconditioneerd omdat ze negen van de tien keer niet dooreet. Rond 07.30 uur haal ik jongste uit bed, was haar en kleed haar aan, oudsten nog jas aan en dan zitten we rond 07.45-07.50 uur in de auto voor de rit naar KDV en school. Meestal houd ik tussen 07.00 en 07.30 uur wat tijd over maar ik voel toch altijd stress, sommige dingen hebben geen zin om eerder te doen: jassen al aan = te warm, eerder weg = veel te vroeg op school, zelf later opstaan en douchen = gelegenheid voor kinderen om de boel af te breken beneden (moest laatst in 3 etappes naar de wc omdat ze steeds ruzieden en gingen huilen...)
Ik zet wel 's avonds al alles zoveel mogelijk klaar qua kleding, theebekers e.d., dat scheelt echt aanzienlijk want mijn hersenen functioneren 's ochtends in de spaarstand
Als ik na deze happening om 09.00 uur weer thuis ben (doe ook nog ff de boodschappen na school) dan voelt het (vast heel herkenbaar) alsof ik er een halve dag op heb zitten.
Anyway, veel herkenning in deze draad!
Poekie
Nyntje
22-02-2011 om 22:54
Toch proberen
je moet t toch proberen, voor je partner is het ook leuker om tegen een verzorgd iemand aan te kijken toch, je bent niet alleen maar moeder hoor!
Sta wat eerder op en zorg alvast voor jezelf. Tuurlijk zijn er momenten dat je in slobbertrui een wortelhapje kunt geven, maar voor je eigen gevoel is het ook goed.
Ik stond gewoon wat eerder op, wat eigenlijk nog steeds en ze zijn al 6 en 11 jaar oud. mama eerst, zelfs papaNyn blijft liggen tot mamaNyn uit de badkamer is, daarna komt de rest en ben ik al rise and shine beneden met het ontbijt bezig.
Maar ik heb ook zondagen dat ik mijn badjas niet uittrek en lekker aanrommel thuis hoor
Risama
23-02-2011 om 18:50
Hoe ik het doe
Ik heb 5 kinderen (12,10,3,2 en 9 maanden)en werk 3 dagen, mijn man werkt er 4. Ik sta om 6.45uur op en ga dan direct de douche in. Oudste staat dan ook op, die zit in de brugklas in een andere plaats en moet om 7.30uur de deur uit. Zij begint de dag met wat eten en kan na mij de douche in. Onder de douche bedenk ik wat ik aan ga doen, soms is jongste al wakker en die zit dan in een wipstoeltje in de badkamer. (we hebben er standaard op elke verdieping eentje staan) Man vertrekt rond die tijd, maar heeft wel de broodtrommels klaargemaakt. Na het douchen afdrogen en aankleden en dan weer terug naar de badkamer voor mijn snelle make-upje en haar kort fohnen.
2 jarige is tegen die tijd ook wakker en die gaat direct uit bed in de kleren en gaat samen met mij en baby naar 3 jarige toe om die ook uit bed te halen en direct aan te kleden. Ondertussen coach ik de 10 jarige het bed uit en de douche in, want door pdd nos gaat dat allemaal wat minder makkelijk bij haar. Als ze een goede dag heeft helpt ze me vaak met het dekken van de ontbijttafel en om 7.45uur zit ik met 4 van mijn kinderen aan de ontbijttafel. Om 8.00uur zijn we klaar en om uiterlijk 8.30uur zit ik op mijn werk.
Nu scheelt het dat de kinderen 2 van mijn 3 werkdagen thuis opgevangen worden, de derde dag brengt mijn man ze weg en haal ik ze weer op aan het eind van de dag. En de oudste 2 gaan zelfstandig naar school. Op mijn vrije dagen moet er ook nog altijd 1 naar de PSZ en dat voelt als veel meer gerace dan mijn werkdagen. Ik kijk ook niet echt uit naar de 4e verjaardag van de 3 jarige, want dan moet ze weer strak om 8.30u present zijn en dat op tijd vertrekken met 3 kleintjes vind ik wel lastig.... Maar ondertussen heb ik wel mijn make-upje al op!
Risama
Vic
23-02-2011 om 19:54
Risama
Ik ben zwaar onder de indruk! En dat ben ik niet snel 5 kinderen en dan in vijf kwartier iedereen gewassen en gekleed hebben, heel stoer.
Valkyre
23-02-2011 om 23:25
Tip voor yura
Zet een kookwekker aan de andere kant van de badkamer als je gaat douchen. Zes, zeven minuutjes. Alleen als 't nodig is he, want eigenlijk is dat alleen met het heerlijke douchen bezig zijn wel heel erg zen (maar niet voor de kinderen...).
Valkyre
23-02-2011 om 23:36
Luxeleven
Goh, wat heb ik toch een luxeleven!
Manlief is zzp-er en heeft 's ochtends meestal alle tijd. Ik ben ook zzp-er en hoef alleen "vroeg" op als ik op locatie moet werken - meestal maar 1 of 2 dagen per week. Vroeg is voor mij 6.45u. Dan sta ik op, douchen, klaargelegde kleren aan, sinds kort haren fohnen (helemaal niet handig, dat kortere kapsel, want zonder fohnen ziet het er niet uit! Langer, in laagjes kon ik gewoon laten opdrogen...). En ik was sowieso al langzaam in de badkamer! Intussen kleedt manlief zoon aan en maakt ontbijt. (Vaak dek ik de avond daarvoor.) Dan naar beneden, waar zoonlief al bijna klaar is met ontbijten. Snel ontbijten, tandenpoetsen, opmaken (jaja... Daar neem ik minstens vijf minuten de tijd voor anders ben ik een soort roze-met-rood gevlekt wezen) terwijl manlief zoon verzorgt (tanden poetsen, snoet poetsen en insmeren) een z'n schoenen en jas aantrekt. Meestal zitten we rond half negen pas in de auto!! Ik snap echt niet hoe mensen dat zo snel kunnen allemaal.... Kan nog wat worden als zoonlief straks naar school moet!
Massi Nissa
24-02-2011 om 09:19
Waarom 's ochtends douchen?
Ik zie hier heel veel mensen (het merendeel, volgens mij) 's ochtends douchen. Dat is toch hartstikke lastig? Ik douche 's avonds en hoef dan 's ochtends alleen nog maar mijn haar te doen. Man en dochter douchen ook 's avonds na het eten. Wat is precies de reden om 's ochtends te douchen? Een fris, wakker gevoel?
Groetjes
Massi
Fiorucci
24-02-2011 om 10:26
Pelle
Ik wel, na een dag hard werken stap ik dan tenminste fris in mijn bed. Ik vind het ook erg prettig dat ik dan een schone man tref!)
skik
24-02-2011 om 11:33
Half uur
Wij staan eigenlijk te laat op, zo rond kwart voor acht. 's Zomers eerder, maar 's winters lukt het ons maar niet om vroeg op te staan.
De kinderen en ik douchen allemaal 's avonds. Man wel 's ochtends, maar die gaat de deur uit voordat wij wakker zijn. Vo-dochter staat ook vroeg op en doet alles zelf. Ik kleed me snel aan, ga naar beneden om het ontbijt klaar te zetten en tassen te vullen. Kinderen kleden zich aan. Terwijl mijn drie basisschoolkinderen hun boterham eten kwak ik wat mascara en lippenstift op en doe en passant een rondje met de borstel bij de ontbijtende kinderen en mijzelf. Om kwart over acht zijn we klaar om naar school te vertrekken. Eerder opstaan leidt bij ons alleen maar tot meer activiteiten of langzamer aankleden en ontbijten, dus ik vind het wel best zo.
skik
Asa Torell
24-02-2011 om 13:00
's ochtends douchen
Ik moet wel, ik zweet 's nachts vaak. Dus anders ruik ik echt niet fris!
Yura
24-02-2011 om 14:01
Douchen
He goed idee Valkyre van die kookwekker, als ik een keer echt op tijd klaar moet zijn zal ik hem zetten. Ik douche ook 's ochtends omdat ik mezelf toch niet ect fris vind ruiken als ik uit bed kom, zelfs niet als ik 's avonds nog gedoucht heb. Kinderen douchen meestal nog wel 's avonds, omdat ze meestal ook wel gesport hebben ofzo.
Nely
24-02-2011 om 14:32
's ochtends douchen
dat doe ik omdat 's avonds douchen bij mij zinloos is. Ik lig 's nachts zo te woelen dat ik 's ochtends echt wel een douche nodig heb om me weer fris te voelen. Het is wel haasten want rond kwart voor 6 moet ik toch de deur uit als ik moet werken.
Massi Nissa
24-02-2011 om 18:21
Okee
Dus 's ochtends wordt er gedoucht voor een fris gevoel en om wakker te worden. Dat frisse gevoel begrijp ik, al vind ik het dus belangrijker om lekker schoon in bed te stappen (puur gewenning natuurlijk), maar dat je wakker wordt van douchen? Ik sta vaak juist half te soezen onder die warme straal. Of zijn er hier spijkerharde wisseldouchers?
Groetjes
Massi
dc
24-02-2011 om 20:05
Nat haar
Ik heb dik lang haar. Als ik 's avonds douche, dan zal ik echt meer dan een half uur moeten fohnen, of anders met nat haar het bed in, met vogelverschrikkerresultaat de volgende ochtend.
Ik douche dus 's ochtends. Dan is het tegen de middag wel eens droog. Ik douche trouwens niet elke dag, want ik heb een half uur jeuk na elke douchebeurt.
Massi Nissa
24-02-2011 om 20:31
O maar dc
Ik was mijn haar eenmaal per week boven de badkuip - 's ochtends dus. Het duurt uren voor het droog is. Heel af en toe was ik het toch 's avonds, dan leg ik een dikke handdoek op mijn hoofdkussen en heb ik de volgende ochtend inderdaad een vogelnestje.
Groetjes
Massi
Sofie-Anne
24-02-2011 om 22:45
Leuk om te lezen
interessante vraag, en antwoorden.. Hier 4 kinderen 17maanden, 2 jaar, 10 jaar en 13 jaar. Ik probeer voordat de jongste kinderen wakker worden te douchen en haren te wassen. Dat doe ik elke dag, heb ik altijd gedaan en ga dat niet veranderen. Als de kleintjes wakker zijn, met name nummer 4, heb ik een probleem, want die wil uit bed, en pap, en wel NU METEEN, dus dat is huilen. Als nummer 3 wakker is maakt ze nummer 4 ook wakker, want ze slapen op een kamer en doet dan het licht aan, goeoeoeoedemorge broertje !!...Dat probeer ik te voorkomen. Dus heel zachtjes doen s' morgens, man maakt mij wakker om 6.15, om 7.15 vertrekken we naar het kdv, waar ze om 7.30 kunnen beginnen. Ik moet om 8.00 beginnen met werken. De oudste 2 kinderen doen vanaf 7.15 alles zelf, inclusief huis asfsluiten, alleen de lunchtrommel en de tafel dekken doet mijn man. Op vrije dagen heb ik nog wel de luxe om gebruik te maken van de oudste 2, die kunnen even een oogje in het zeil houden als de kleintjes wakker zijn als ik aan het douchen ben. Ik ben dan ook altijd heel blij als het schoolvakantie is, relaaaaxt.. Douchen terwijl de kinderen in de badkamer rondscharrelen enz.. gaat hier helaas nog niet op, dan wordt de wc borstel als speelgoed gebruikt, en ligt de badkamer binnen notime vol luiers, pamperdoekjes, wc papier, en uitgeknepen shampooflessen...zucht.. nog maar een paar jaar en dan word alles beter...
LuNa23
25-02-2011 om 11:31
Herkenbaar
Ik herken het wel, helaas...moet ik erbij zeggen. Ik trek vaak hetzelfde aan, en badder altijd in de avond dus in de ochtend ben ik snel klaar, grinz!!. Als ik uitga wil ik weleens wat anders aan doen, maar door de weeks heb ik er niet eens zin in..pff.
Het hoort erbij laat ik het daar op houden, komt vanzelf weer!!
Massi Nissa
26-02-2011 om 09:45
Nee hoor
Mijn haar is zo dik en droog dat het lijdt onder te vaak wassen. Ik was het vijf tot zes keer per maand, dus iets vaker dan 1 keer per week. En dan is het de eerste dagen na de wasbeurt veel te droog en kroezig, vervolgens een paar dagen 'goed' en dan gaat het richting 'vettig' (met name omdat ik er zoveel spul insmeer om het doorkambaar te krijgen) en dan was ik het weer. Ik draag mijn haar niet vaak los, meestal in een vlecht, knot of staart.
Groetjes
Massi
Irene
26-02-2011 om 20:11
Wat wij deden
Douchen met baby ging nog wel, die legde je gewoon op een handdoek in het bad (hier dus wel aparte douche, anders wordt het lastig) en als het dreumessen werden dan zetten we ze met wat speelgoed ook in bad (bij wijze van box). Dat gaat best lang goed. Alleen de laatste (van de 4) is er ooit voorover op de tegels uitgevallen... Dat was meteen de laatste keer dat we het zo gedaan hebben (al viel de schade gelukkig mee).
Maxime.M
28-02-2011 om 09:01
Doorzichtig douchegordijn
Heb niet het hele draadje gelezen maar, toen de kinderen klein waren, hadden wij een doorzichtig douchegordijn en zat mijn dochter ook gewoon in de badkamer, in het babybadje, meestal had ik het gordijn ook nog op een kier en door het andere deel kon ik heenkjiken en ze gewoon in de gaten houden. In de babytijd liet ik baby gewoon even in bed en ging snel douchen. Later heb ik zelfs een tijd gedouched met een minizwembadje in de badkamer (we hadden geen douchebak, geen bad, alleen een kleine vierkante badkamer met gladde vloer. Dus een badje van 1m doorsnee (2 opgebladen randen) gekocht en dat vulden we altijd voor de kinderen. Ik ging dan staan douchen en de kinderen ernaast in het badje. Lekker badderen. Dat hebben we wel een paar jaar zo volgehouden, ze vonden het zelf ook heerlijk om zo in bad te gaan. (als we klaar waren, zetten we het badje gewoon op zijn kant in de douchehoek (leeg laten lopen door op de rand te gaan staan richting putje)
katie69
01-03-2011 om 14:41
Volhouden
Lumuyana, wat goed dat je nog BV geeft! En dat terwijl je al zo weinig tijd hebt. Even volhouden ,over een paar maandjes is het nog makkelijker met de BV, dan hoef je niet meer te kolven, maar geef je gewoon s'ochtends en 's avonds BV.