Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Nasha 1st

Nasha 1st

23-02-2009 om 20:45

Wegens geloofsovertuiging niet verzekerd....

In een naburige gemeente is onlangs een groot garage-bedrijf volledig afgebrand nadat 4 kwajongens vuurwerk naar binnen hadden gegooid....schade, anderhalf tot 2 miljoen.....3 van de 4 jongens komen uit gezinnen die uit geloofsovertuiging niet verzekerd zijn....

wat betekent dat, fluiten naar je centen dus???? Wie draait daar eigenlijk voor op??? Wij, als gemeenschap?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

27-02-2009 om 14:30

Dijk

Ja, de grens tussen verstandig beleid, vooruitzien, preventie en het voorkomen van rampspoed is flinterdun.
Ik heb wel eens horen vertellen dat er mensen zijn die niet inenten om geloofsredenen maar wel fertiliteitsbehandelingen ondergaan, dat begrijp ik ook niet zo goed.
Daar zal binnenskamers ook best wel pittig over gediscussieerd worden. Zie ook al die schisma's die over "pietluttige" dingen gaan waar een niet-gelovige geen flauw idee van heeft.
Wij als buitenstaanders krijgen daar niks van mee, maar van andersoortige orthodoxe gelovigen die ik wél van nabij ken weet ik dat er flink gebakkeleid kan worden over allerlei wetten en regels die dan weer niet, dan weer wel in steen gehouwen blijken te zijn.

elrieke

elrieke

01-03-2009 om 10:44

Wel vezekerd, geen uitkering!

Onze dochter was een jaar of 2 en heeft bij het spelen bij vrienden een dure vaas van een tafeltje afgestoten. Kan gebeuren, kind is 2, we zijn verzekerd, geen probleem. Nou mooi wel! De verzekering wilde niet betalen omdat 'dergelijk gedrag bij een 2-jarige past en wij als ouders alles hadden moeten doen om dit te voorkomen'. Uit eigen zak hebben we de dure vaas betaald. Daar heb je dan een verzekering voor! En er was niemand die ons te hulp schoot!

Rk even goed

""Níet te verwarren met de Gereformeerde Gemeente, en zéker niet met de gereformeerde kerk (onderdeel van de PKN) of de gereformeerde kerk vrijgemaakt). "

Misschien omdat ik van RK huize ben, maar ik krijg echt zo'n 'Life of Brian'gevoel bij deze opsomming (Judean People's Front, People's front of Judea etc)... "

De Rooms katholieke kerk is geen haar beter:
Zusters van Liefde
Zusters van Liefde van Jezus en Maria
Zusters van Barmhartigheid
Zusters van Don Bosco
Zusters van Julie Postel
Zusters van het Kostbaar Bloed
Karmelitessen
Ongeschoeide Karmelitessen

en ga nog maar even door.

Niet allemaal gedeprimeerd

Ik ben het niet eens met Massi Nissa dat alle bevindelijk gereformeerden gedeprimeerd zijn.

Ik ken zat mensen in deze kringen die vrolijk en blijmoedig door het leven gaan. Dat ze niet zeker zijn van een plekje in de hemel nemen ze op de koop toe: 'dat laten we aan 's Heeren wijsheid over'. Niks geen gepieker. Piekeren is ook een zonde namelijk.

Jujube

Jujube

02-03-2009 om 10:02

Huh?

Piekeren is een zonde? Geef me toch geduld! (ja, ongeduld is vast ook een zonde). Wat een vroom gepraat zeg. Iedereen piekert weleens ergens over, alleen ontkennen sommigen het misschien omdat het niet mag van hun kerk of vragen er wellicht zelfs vergeving voor.
Om op te groeien/leven met het besef misschien niet goed genoeg te zijn voor de god waarin je gelooft lijkt me nou geen prettig idee. En dan mag je daar ook nog eens niet over piekeren...

Dirksmama

Je vergelijking klopt niet. Al die ordes zijn allemaal binnen die grote RK kerk te vinden. Net zoals je heel veel voetbalclubs hebt die wel allemaal onder de KNvB (of, internationaal, de Fifa) vallen en allemaal dezelfde spelregels hanteren ( waarmee ik overigens niet wil zeggen dat er onder de klooster- en andere ordes een competitie is opgezet met periodekampioenen, bekers etc .)

Bij de opsomming waar ik op reageerde gaat het om concurrerende kerken, (in mijn vergelijking te blijven, concurrerende sportbonden) met elk eigen regels.

Groeten,

Temet

Jippie

Jippie

02-03-2009 om 11:17

Temet

"(in mijn vergelijking te blijven, concurrerende sportbonden)"

En die zijn er inderdaad ook voldoende: 2 internationale schaakbonden, 2 dartbonden, diverse boksbonden etc.

Tinus_p

Tinus_p

02-03-2009 om 11:51

Nalatigheid

Het startbericht:
"In een naburige gemeente is onlangs een groot garage-bedrijf volledig afgebrand nadat 4 kwajongens vuurwerk naar binnen hadden gegooid...."
Zou het trouwens kunnen zijn, dat deze mensen wel verzekerd zijn, maar dat de verzekeraar weigert uit te betalen vanwege 'nalatigheid' (nalatigheid en opzet zijn vaak uitgesloten bij de AVP; in dit geval is de nalatigheid dan dat de ouders ervoor hadden moeten zorgen dat kinderen 8-12 jaar niet met vuurwerk spelen).

Nalatigheid

Op de meeste avp verzekeringen is nalatigheid/opzet etc. niet van toepassing als het gaat om kinderen tot en met 13 jaar. Maar dan moet de omstandigheid weer wel passen bij het kind. Dus geen peuter bij een open kast laten met een dure kristalverzameling oid. Dus misschien gaat de verzekering het inderdaad wel op het vuurwerk gooien, want hoe komen zulke jonge kinderen daaraan??

Massi Nissa

Massi Nissa

02-03-2009 om 20:56

Driksmama

Alle? Heb ik echt beweerd dat alle bevindelijken gedeprimeerd zijn? Volgens mij heb ik gezegd dat er mijns inziens relatief meer mensen met een depressie tussen zitten (ofzoiets) en dat dat (alweer volgens mij) direct gerelateerd kan worden aan de inktzwarte mensvisie die er in zulke kerken wordt uitgedragen: in zonde ontvangen en geboren en geneigd tot alle kwaad. Ik ben in die wereld opgegroeid en het viel mij toen al op en nu nog: de mensen zijn gemiddeld genomen minder vrolijk. Nu wordt vrolijk zijn ook niet erg op prijs gesteld. Mijn oude meester op de lagere school zei dan: "In de hele Bijbel staat nergens dat Jezus lachte, wel dat hij weende."
Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat elke refo een kd aan de broek heeft hangen. Er zitten onverantwoord optimistische types tussen die alle waarschuwingen vakkundig naast zich neer leggen en zich concentreren op de bright side. Mijn ouders waren er twee van. Maar zij vormden wel uitzonderingen. De hele reformatische leer is op angst/vrees gestoeld. Er zijn dan ook relatief veel jongeren die eruit stappen en dan alsnog uitgebreide geestelijke hulp nodig blijken te hebben (hoor ik van mijn zus die in de psychiatrie werkt).
Groetjes
Massi

Kaaskopje

Kaaskopje

03-03-2009 om 00:57

Niet vrolijk

"In de hele Bijbel staat nergens dat Jezus lachte, wel dat hij weende."
Je kunt niet iedereen op een grote hoop gooien en zeggen dat 'ze' zo zijn, maar het is ook mijn indruk dat vrolijk zijn niet hoort.
Twee jaar geleden alweer had ik voor mijn werk een man aan de telefoon, waarvan ik al vond dat het een moeizaam gesprek was. Toen ik op een gegeven moment iets zei in de strekking van 'vindt u het dan niet leuk, dat...' kreeg ik een reactie waar ik echt versteld van stond. "Het leven is niet bedoeld om leuk te zijn." Ik 'Niet?" Vervolgens kreeg ik een nogal sombere uiteenzetting van het gegeven dat hij tijdens zijn leven de Heer zo goed mogelijk moest dienen en zich alleen daar op moest richten. De beloning zou na de dood komen en dán was er vreugde. Tja, wat zeg je dan? Ik vind het zo zonde die houding. Dan heb je je leven lang de pukkeltjes gewerkt, weinig vrienden gemaakt want vriendschap ligt nogal moeilijk als je geen plezier mag maken en dan ga je dood en dan blijkt al die vreugde nogal tegen te vallen. Ik gun iedereen het geloof, ook in het eeuwige leven, maar als ik God was zou ik blijer zijn met mensen die het leven als een plezierig cadeau kunnen zien dan die dat leven als zwaar vreugdeloos werkkamp doorploeteren omdat ze denken dat dat van ze verwacht wordt.

Merla

Merla

03-03-2009 om 08:47

Klopt hoor kaaskopje!

Toevallig afgelopen zondag een preek gehoord met als titel/thema "Een blijdschap die nooit meer ophoudt". Het begon zo: "Heeft de Here Jezus ooit gelachen, toen Hij hier op aarde was? Het staat nergens in de Bijbel. Wel staat er 3x dat Hij gehuild heeft. Maar gelachen? Iemand zei daarover: Ik weet niet of de Here Jezus gelachen heeft. Ik weet alleen 1 ding: dat Jezus het zo gemaakt heeft dat ik weer lachen kan. (...)"
En het eindigde met: "je kunt een vreugdeloze of een vreugdevolle christen zijn. (...) Hij wil in de kerk blijde en geen chagrijnige gezichten zien. (...) En die blijdschap houdt nooit meer op. Zo breekt Gods Rijk door in jouw leven. Vandaag al!" Prachtige heel blijmakende preek. Het laat weer eens zien hoe vreselijk die 'anderen' er naast zitten. Vrolijk zijn hoort juist wel! Maar zij laten idd het megagrote cadeau dat ze tijdens hun leven van nu al aangereikt wordt, domweg liggen en denken het misschien(! vreselijk die twijfel!) pas na hun dood te kunnen of mogen krijgen. Echt een vreselijk somber gedeprimeerd leven moet je dan hebben. Brrr

ishtar

ishtar

03-03-2009 om 09:36

"de naam van de roos" (ot)

Van Umberto Eco gaat ook over dit onderwerp. 'Jezus heeft nooit gelachen, dus daarom hoor je het als goed christen ook niet te doen'. Boeiend boek.

Een pot nat/concurrentie

Alle genoemde ordes zijn wel zeker concurrenten van elkaar. OK ze vallen onder de paus.

Maar alle kerken in de gereformeerde gezindte beroepen zich op de 3 Formulieren van Enigheid.

Of je je nou naar een paus richt of naar een serie 16e eeuwse geschriften maakt wat mij betreft niet zo veel uit.

O, ja wat ze ook nog bindt is dat ze de paus als antichrist horen te beschouwen.

Merla

Merla

03-03-2009 om 15:52

Duidelijk een gevalletje van

Duidelijk een gevalletje van de klok en de klepel...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.