Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

16-08-2021 om 16:07

Wat doet veilig thuis?


Dan is het nu de hoogste tijd voor de volgende vraag, die mij overigens al van meet af aan bezighoudt: heb je hier wel een eerlijk verhaal afgestoken over jouw bedoelingen met de moeder in kwestie?

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

18-08-2021 om 14:10

SineNomine schreef op 18-08-2021 om 14:07:

Dan is het nu de hoogste tijd voor de volgende vraag, die mij overigens al van meet af aan bezighoudt: heb je hier wel een eerlijk verhaal afgestoken over jouw bedoelingen met de moeder in kwestie?

En dat is relevant omdat? 


BlueHeart schreef op 18-08-2021 om 14:10:

[..]

En dat is relevant omdat?


Leg eens uit: hoe zou dit niet relevant kunnen zijn?

Wat ik vooral niet snap is dat het nu alleen gaat over veilig thuis. Het gaat niet lekker met de moeder van je kind en het lukt haar niet altijd om goed voor jullie kind te zorgen, begrijp ik dat goed? 

Is het dan niet veel constructiever om samen over een oplossing na te denken? Jij ziet je kind nu een dag of 4 (de woensdagen) + 4 (twee weekenden in de maand) dat is 8 dagen in de maand, terwijl je ex de overige 22 dagen op zich neemt. Stel je voor jullie gaan voor co-ouderschap (15/15), of misschien een regeling waarin jij meer zorgt, zodat je ex rust kan nemen, dan is de kans groot dat het voor je ex allemaal een stuk beter te behappen is. 

Hebben jullie het daar wel over? Hoe gaan jullie er samen voor zorgen dat zo'n melding in de toekomst niet meer voorkomt? 

SineNomine schreef op 18-08-2021 om 14:23:

[..]

Leg eens uit: hoe zou dit niet relevant kunnen zijn?

Ik begrijp ook niet echt welke kant je met je vraag uitwil gaan?

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

18-08-2021 om 14:26

SineNomine schreef op 18-08-2021 om 14:23:

[..]

Leg eens uit: hoe zou dit niet relevant kunnen zijn?

Niet relevant in de zin dat het je niks aangaat. 

BlueHeart schreef op 18-08-2021 om 13:56:

We willen ze toch zo ver mogelijk van ons kind vandaan houden, zij heeft er lering uit getrokken, we hebben geen behoefte aan extra ogen die meekijken en we willen vooral hem niet kwijt.

Leuk dat jullie dat willen maar het gaat om jullie kind dus als er (terechte) zorgen zijn is het goed dat er meegekeken wordt voor het geval ze er toch niet voldoende lering uitgetrokken heeft

BlueHeart schreef op 18-08-2021 om 14:02:

In grote lijnen klopt het gewoon allemaal, we laten alleen wat dingen weg, dat is geen liegen.

Als jij eerlijk verteld dat kind elke dag ontbijt krijgt. Schone kleren aan krijgt en douche. Maar je laat weg dat vrouw kind 3x per week in elkaar slaat omdat ze haar emoties niet in de hand heeft... Ja dan lieg je misschien niet, maar of je kind een uiteindelijk mee helpt betwijfel ik. 

BlueHeart schreef op 18-08-2021 om 13:56:

We willen ze toch zo ver mogelijk van ons kind vandaan houden, zij heeft er lering uit getrokken, we hebben geen behoefte aan extra ogen die meekijken en we willen vooral hem niet kwijt.

Daar zijn jullie nu te laat mee. Jullie kind is nu in beeld. Als jullie de boel gaan zitten bedonderen, krijg je alleen maar meer bemoeienis. Je weet niet hoeveel meldingen er al gedaan zijn, je weet niet wat zij al weten, je wil een draai aan de waarheid geven en ze weghouden. Dat is echt het stomste wat je kunt doen. En bovenal, is het waarschijnlijk ook niet in het voordeel van jullie kind. Willen jullie dat hij gelukkig opgroeit of maakt dat niet zo uit. Je raakt hem niet zomaar kwijt, maar ga liegen of de waarheid verdraaien en je zit binnen een vloek en een zucht in de hele molen waardoor je te maken krijgt met wijkteams, de Raad van de Kinderbescherming, hulpverleners, bemoeizorg, gescheiden opvoeden tot aan de rechtbank.

Als je kind je lief is, lees dan de ervaringen van de mensen die je hier adviseren. Dat is gebaseerd op de realiteit en niet op angsten die je nu hebt. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

18-08-2021 om 14:46

Julali schreef op 18-08-2021 om 14:25:

Wat ik vooral niet snap is dat het nu alleen gaat over veilig thuis. Het gaat niet lekker met de moeder van je kind en het lukt haar niet altijd om goed voor jullie kind te zorgen, begrijp ik dat goed?

Is het dan niet veel constructiever om samen over een oplossing na te denken? Jij ziet je kind nu een dag of 4 (de woensdagen) + 4 (twee weekenden in de maand) dat is 8 dagen in de maand, terwijl je ex de overige 22 dagen op zich neemt. Stel je voor jullie gaan voor co-ouderschap (15/15), of misschien een regeling waarin jij meer zorgt, zodat je ex rust kan nemen, dan is de kans groot dat het voor je ex allemaal een stuk beter te behappen is.

Hebben jullie het daar wel over? Hoe gaan jullie er samen voor zorgen dat zo'n melding in de toekomst niet meer voorkomt?

Dat gaat niet door de afstand en werk.

BlueHeart schreef op 18-08-2021 om 14:02:

In grote lijnen klopt het gewoon allemaal, we laten alleen wat dingen weg, dat is geen liegen.

Ik vind dit best eng klinken. Ga alsjeblieft geen stomme dingen doen uit angst je kind te verliezen. Zo gemakkelijk halen ze hem echt niet bij je weg en zelfs als de moeder al een risico zou zijn, dan sta jij erbuiten. Zorg alsjeblieft dat jij ook voor hen de betrouwbare persoon bent waar je zoon op kan terugvallen.

Als je dingen bewust weglaat, kan het ook zijn dat je de indruk wekt dat je dingen bagatelliseert. Het kan dan overkomen alsof jullie beiden het probleem niet serieus nemen, dat wil je toch niet?

Bovendien zei je in een van je eerdere posts dat moeder echt te ver was gegaan. Ik kreeg de indruk dat je je zorgen maakte, niet alleen om veilig thuis, maar ook om zoon. Blijf alsjeblieft het belang van zoon voor ogen houden.

Ik zou geen dingen weglaten als ernaar gevraagd wordt. Het kan soms wel zinvol zijn om niet spontaan informatie te verstrekken, en daar is in eerdere postings ook op gewezen. Maar er is ook - ik weet niet meer door wie - de tip gegeven om gewoon af te wachten wat VT allemaal te melden en te vragen heeft. Het kan best dat dingen waar jullie niet over willen vertellen helemaal niet aan de orde komen. Dan hoef je er ook niet per se zelf over te beginnen. Maar dingen bewust verzwijgen als men ernaar vraagt is niet verstandig.

Groeten, 

Temet

BlueHeart schreef op 18-08-2021 om 14:46:

[..]

Dat gaat niet door de afstand en werk.

Misschien moet je daar toch nog eens goed over nadenken. Stel het gaat echt niet meer bij zijn moeder, dan wil jij toch een alternatief kunnen zijn? Als je dan nu al komt met dat uitbreiding van de bezoekregeling niet eens kan? Je kunt ook BSO regelen bij jou als hij doordeweekse dagen bij jou zou zijn. Je kunt ook nog meer dan de helft van de weekeinden doen. Denk in oplossingen in plaats van in problemen.

BlueHeart schreef op 18-08-2021 om 13:56:

We willen ze toch zo ver mogelijk van ons kind vandaan houden, zij heeft er lering uit getrokken, we hebben geen behoefte aan extra ogen die meekijken en we willen vooral hem niet kwijt.

Ze trekken hem niet meteen uit huis hoor. Daar moet al heel wat voor gebeuren. 

Het zijn geen monsters. Er is blijkbaar echt wat gebeurd, de melding is dus terecht. Dat liegen prikken ze zo door heen, heeft mijn broer ook geprobeerd, toen was het juist erger geworden. Die dachten ook dat het monsters waren.

Soms is er hulp nodig. Mijn broer en zijn vrouw kregen de hulp die ze nodig hadden om weer op het goede spoor verder te kunnen. Daardoor is het kind nu niet uit huis geplaatst en is hun gezin goed geholpen. Iedereen weer blij. En veilig thuis weer uit beeld. 

Ga het gesprek open in, laat ze helpen en zorg dat je ex de hulp krijgt die ze nodig heeft. Met dat liegen zorg je niet voor je kind, in tegendeel. 

Geen wonder dat veilig thuis er soms zo bovenop zit in situaties waar het niet nodig is, er zal maar zoals hier gelogen worden en toch kinderen in gevaar zijn.

Als ik lees dat ze regelmatig laveloos op de bank ligt dan snap ik niet dat je niet harder je best doet om je zoons erkenning te regelen en hem daar weg te krijgen.
Ipv samen een lul verhaal voor veilig thuis te verzinnen. Ik hoop van harte dat ze daar door heen prikken. Je ex en jij hebben duidelijk hulp nodig. Goed dat iemand veilig thuis heeft gebeld. Je ex biedt hem geen veilige haven en dat heeft hij met 6 jaar wel nodig. Ze zullen hem echt niet zomaar bij zijn ouders weg halen maar wel hulp bieden zodat het kind een veilige haven kan krijgen. 

Ik wou dat er vroeger iemand voor mij en mijn broer veilig thuis had gebeld....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.