liora
23-01-2009 om 11:50
Vreselijk steekpartij op kdv in vlaanderen
Iets afschuwelijks, 2 kinderen en 2 volwassenen dood, vele kindjes gewond.
Jenneman
29-01-2009 om 11:36
Zinloos
Als Belg, moeder en zwangere ging ik letterlijk over mijn nek toen ik vorige week dit nieuws hoorde op de radio. Dit is in mijn ogen echt een onwezenlijke daad van zinloos geweld, zonder reden, aanleiding of wat dan ook.
Zonder speculaties zijn volgende feiten bekend : hij heeft de feiten in dendermonde goed voorbereid, adressen zaten in zijn PC, hij was de buurt gaan verkennen op voorhand, wist goed welke ingang (aan de achterkant hij moest gebruiken), had een rugzak bij met mes, bijl, neppistool EN verse kleding, hij droeg een kogelvrije vest (die hij niet net van de kapstok had gehaald -als ik ook even mag 'lachen'- maar hoogstwaarschijnlijk gekocht had via het net, nadat hij eerst anvraag was gaan doen in een lokale winkel, reeds drie maanden terug!). Uit deze feiten blijkt dit toch niet een daad te zijn van ingeving, dit is grondig voorbereid. Je bent ziek in je hoofd ja maar niet ontoerekeningsvatbaar zou ik zo zeggen , eerder psychopatisch aangelegd.
Eender waar hij terecht komt; gevangenis of instelling, hij gaat een veels te goed leventje tegemoet (dit doet niks terzake maar zo'n onmenselijkheden verdienen geen hotelarrangement).
yelle
29-01-2009 om 15:38
Natuurlijk...
Het zou inderdaad niet slecht zijn moesten er centra's bv bijkomen zodat psychisch zieke kinderen of jongeren sneller kunnen worden opgenomen.Het is goed dat de overheid daar ook eens aan herrinnerd wordt.
Ik vind hun initiatief om kdv's beter te beveiligen goed,maar aan de andere kant zou er dan op scholen zeker ook aan gewerkt mogen worden.De vraag is alleen,hoe gaat men zoiets voor mekaar krijgen?Het is haast onmogelijk toch om een waterdichte beveiliging in een school te gaan opbouwen.We kunnen der toch geen versterkte burchten van gaan maken met muren van drie-vier meter rondom het schoolplein,of aan de poort een paar veiligheidsagenten?
Magraat
30-01-2009 om 09:29
Fem; vraagje psychose
Hoe ben jij er uit geraakt. je hoeft geen details te geven hoor maar ik heb een vriendin die drie weken geleden een paniekaanval heeft gehad. Ze is naar het ziekenhuis gebracht maar na een paar uur alweer weggestuurd want ze hadden geen plaats en geen tijd. Ze heeft ondertussen eenmaal een psychiater gesproken, krijgt medicatie maar ziet die dokter pas over een maand opnieuw. Haar man lijkt het allemaal niet zo ernstig te nemen. Dus zit ze nu de hele dag thuis, op internet te surfen. Ze beschrijft ook wat jij zegt, dat ze boodschappen via kranten en radio doorkrijgt, en via de kat. Ze ziet overal complotten. Ik vind het erg beangstigend want ik ken haar als een zeer nuchter persoon. Is behandeling met enkel medicatie voldoende ? Kan ze hier zo uitraken ?
Magraat
30-01-2009 om 13:13
Medicatie
Ze krijgt antipschychotica, antidepressiva en kalmeermiddelen. Ze is niet bij haar huisarts geweest maar via het ziekenhuis doorverwezen. Ik weet niet wat ze hem verteld heeft.
Ze is nu wel rustiger maar ik merk wel dat nog altijd overtuigd is dat die boodschappen echt zijn. Ik vind het gewoon vreemd dat ze zelfs geen therapie krijgt. Zo'n psychose komt toch niet uit het niets. Er is ook geen controle of ze haar medicatie wel correct neemt. Ze is bang om verslaafd te worden dus die kalmeringspillen is ze uit zichzelf al gaan minderen.
Ze woont nogal ver bij mij uit de buurt dus ik kan ook neit echt toezicht houden, enkel via mail en telefoon. En dat doen nog een paar andere mensen ook, contact houden. Maar het voelt gewoon niet veilig aan dat ze daar de hele dag op haar eentje zit.
Damajo@
31-01-2009 om 11:27
Magraat
Mijn ervaring is dat het belangrijk is bij zoiets zeer assertief te zijn als familie. De patient zelf kan meestal namelijk niet assertief zijn want heeft vaak gebrek aan inzicht en concentratie.
Als medicatie niet helpt moet er dus op de stoep gestaan worden bij de arts en soms moet je een consult EISEN.Ik denk dat de medicatie misschien bijgesteld moet worden , meestal zie je na een week of 2 toch wel wat verbetering, of het werkt is zeer persoonlijk wnt niet elk middel werkt bij iedereen.( wat heeft ze eigenljk voor medicatie? Kun je dat navragen?Heeft ze wel antipsychotica gekregen of hebben ze haar een antidepressivum gegeven??) Als de medicatie nog niet werkt zou ze in de tussentijd regelmatig gezien of gehoord moeten worden door een hulpverlener en anders direct terug naar de huisarts om poolshoogte te nemen)
Damajo
Damajo@
31-01-2009 om 11:39
Sorry
Sorry, beetje dom,ik had schijnbaar je laatste bericht over het hoofd gezien.
Een psychose wordt vooral behandeld met anti-psychotica, zeker in het begin.Een combinatie met een anti-depressivum komt vaak voor.Wat ook goed werkt is cognitieve therapie, maar dat is na het acute stadium als er bepaalde klachten blijven bestaan ondanks de medicatie.
Kalmeringsmiddelen kunnen in het begin nuttig zijn omdat ze de eerste paniek wegnemen zolang het antipsychoticum nog niet genoeg werkt. Angst kan nl de psychose versterken. Je kunt echter snel verslaafd raken an kalmeermiddelen, dus niet zo gek gedacht van je vriendin.Zolang ze de andere medicatie maar blijft slikken is er niets aan de hand.Heb je haar gevraagd of ze de medicatie niet vergeet? Let haar man daarop? Psychotische mensen zijn soms weleens vergeetachtig.
Heel goed dat jullie allemaal contact houden met haar, zo te horen werkt het goed. De psychotische ideeen nemen vaak heel langzaam af. Het kan weken, soms langer duren voordat iemand echt overtuigd rakt van de werkelijkheid.
Hier is een site: http://www.helpikhebeenpsychose.nl/ waar je veel info kunt vinden.
Damajo