Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
liora

liora

23-01-2009 om 11:50

Vreselijk steekpartij op kdv in vlaanderen

Iets afschuwelijks, 2 kinderen en 2 volwassenen dood, vele kindjes gewond.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1136815.ece/Dodelijke_steekpartij_kinderdagverblijf_Belgie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

23-01-2009 om 12:05

Afschuwelijk

Ik hoorde het net op de radio. 3 kinderen zelfs....welke idioot doet nou zoiets? Ik wil nu direct mijn kinderen knuffelen....

Mariska S.

Mariska S.

23-01-2009 om 13:41

Kaarsje gebrand

Wat een gek, wat zit er in het hoofd van zo'n man... Ik zit hier op mijn werk maar heb mijn hoofd er niet bij... Ik wil ook erg graag eventjes mijn kindjes knuffelen nu. Heb een brok in mijn keel, zóiets verschrikkelijks, je kan het je niet bedenken dat iemand tot zoiets in staat is...
Mariska

Verschrikkelijk ja

Ik las het net toen ik genietend van mijn rustige middag (kindjes op school en psz) op uitzending gemist keek. Ik wil ineens helemaal geen rustige middag meer, ik wil mijn kinderen bij me hebben en knuffelen
Hoe vreselijk om je kindje gewoon naar het kdv te brengen, zoals je vast al heel vaak hebt gedaan en naar je werk te gaan in het volste vertrouwen dat je straks je kind gewoon weer gaat ophalen en dan dit...

Sjillie

Sjillie

23-01-2009 om 14:54

Van dit soort berichten

krijg ik echt een brok in mijn keel.

Vreselijk dit soort berichten. Voor de dader volstaat maar 1 straf......

Gr Sjillie

Afschuwelijk!

Ik werk op een KDV ...oo..ik moet er niet aan denken..die ouders, wat een hel!

Kaaskopje

Kaaskopje

24-01-2009 om 01:26

Ik hoorde het pas

toen ik om 7 uur uit mijn werk kwam. Een ander steken komt niet in mijn beleving voor, maar een baby zomaar steken en toetakelen... wat voor monster ben je dan? Als ik dan ook nog hoor dat hij bij het verhoor grapjes zit te maken dan denk ik alleen maar 'opsluiten en de sleutel weggooien.' Maar er zal wel weer uit de bus komen dat hij zijn medicijnen was vergeten of een slechte jeugd heeft gehad.

yelle

yelle

24-01-2009 om 14:54

Onmenselijk...

Ik heb voor zo'n onmenselijke daad echt geen woorden.
Verschrikkelijk gewoon wat die ouders nu moeten doormaken.De tol is hoog,twee overleden kindjes en één volwassene en al de andere kinderen die voor de rest van hun leven getekend zijn door zo'n drama.
De dader moet inderdaad echt een monster zijn,die geen geweten heeft.Mij stoort het ook dat men haast altijd de schuld van zo'n gedrag gaat afwentelen op een ongelukkige jeugd,traumatische ervaringen enz...Alsof iemand anders altijd de schuld krijgt en niet de dader zelf.Dat er wat mis zit met die kerel is meer dan duidelijk,maar het kan ook gewoon aan de persoon zelf liggen toch.Iemand die door en door slecht is...ja ik denk dat zo'n mensen echt wel bestaan,zonder dat daar enige andere uitleg moet aan gekoppeld worden door gebeurtenissen uit het verleden.
Gelukkig hebben ze hem tijdig kunnen oppakken.Stel je voor dat hij ook nog in die andere kdv's was binnen geraakt?
Je hoort nu heel wat speculaties over het beveiligen van kinderdagverblijven.De vraag is alleen...waar eindigt zoiets he.Ook op scholen loopt men het risico om zo'n drama's mee te maken.Hoe moet men het daar dan gaan oplossen?Meters hoge muren rondom de speelplaatsen bouwen,electrische poorten,veiligheidsagenten plaatsen...?
Het is erg,héél erg zelfs,dat men z'n kind niet eens meer met een gerust hart ergens kan achterlaten.

tonny

tonny

24-01-2009 om 19:29

Erg raar van mij...

... maar ik moet in alle diepe ellende van de getroffenen ook denken aan de ouders van degene die het gedaan heeft. Pas 20 is hun zoon. Wat zou er allemaal gepasseerd zijn dat hij zo verknipt is geworden? Wat hebben die mensen met elkaar meegemaakt?
En wat moeten ze nu? Een zoon die zoiets heeft gedaan?

Als je zoon ernstig ziek is, of overleden, leeft iedereen met je mee - maar een zoon met gedrag van een regelrechte psychopaat?? Wat moet je dan beginnen??

Twintig jaar...

tonny

Nivea

Nivea

24-01-2009 om 19:45

Niet raar, tonny....

Ik denk het ook altijd. Het zal je kind maar wezen... Jaren geleden is er in onze omgeving een studente vermoord. De ouders van de moordenaar hadden een winkel. Het waren zulke lieve, eenvoudige, aardige, gewone mensen. Maar zichtbaar voor het leven getekend, nooit meer een glimlach, altijd nagewezen, .. Je kunt niet indenken hoe verschrikkelijk dit drama ook voor hen was. en ik realiseer me daardoor ook altijd, dat het mij als ouder ook kan gebeuren. Mijn kinderen kunnen slachtoffer worden, maar ook daders.... allebei kanten zijn oneindig verschrikkelijk.

reina

reina

24-01-2009 om 21:23

Tonny

Nee, niet raar dat je daar ook aan denkt, ik zei gister precies hetzelfde. De ouders van deze jongen zijn ook slachtoffer voor de rest van hun leven.

Ineke P.

Ineke P.

24-01-2009 om 21:23

Ouders van de dader

Daar moest ik ook direkt aan denken.Afschuwelijk. Ik heb er eens een zeer interressant boek over gelezen: We moeten het even over Kevin hebben.van Lionel Shriver.

Psychopaat

Ik denk dat de dader geen psychopaat is. Psychopaten zijn gewetenloze manipulators, die kicken op macht. Het type Joran van der Sloot.
Dit klinkt als iemand die in een psychose zit en gewoon echt totaal de weg kwijt is. Het wrange eraan is dat het hele verhaal alleen maar slachtoffers kent. Stel dat deze jongen uit zijn psychose komt en het volle besef krijgt van wat hij gedaan heeft, hoe moet hij ooit verder met zijn leven?
J.

Suggesties voor straf

Ik schreef het net in "kinderopvang", ik krijg hele nare gedachten over de straf voor de dader. Eigenlijk is er geen andere passende straf dan hem te laten wegrotten. Af en toe wat te eten geven zodat hij net niet het loodje legt, maar wel in leven houden. Laten lijden. De doodstraf is te mild, [.... inderdaad maar even weggehaald ]... sorry forumbeheer, ik zet aan tot haat. Met alle begrip als jullie dit verwijderen.

Maar kom op zeg, er is toch niets dat een daad als deze kan rechtvaardigen. Er zijn zoveel mensen die een hele slechte jeugd gehad hebben, die zich prima staande houden.

Blergh. Ik zal er vannacht wel weer wakker van liggen. Mafkees.

Linda

Kiki

Kiki

24-01-2009 om 21:36

O ineke, dat is zeker een super goed boek

nineteen minutes van Jody Picoult is ook zoiets.

Ik werk in de kinderopvang en ik vind het echt verschrikkelijk wat er gebeurd is.

Ik heb overigens sowieso dat sinds ik zelf een kindje hebt ik dit soort nieuws gewoon niet meer trek. Ik trek het me zo aan en lig er echt wakker van. Ik ben van mezelf al behoorlijk neurotisch, maar het idee dat er mensen gek genoeg zijn om baby's neer te steken ...

Kiki

Kiki

24-01-2009 om 21:38

Lindadr toch, dan ben je toch net zo

Je moet niet naar zijn niveau afdalen. Opluiten voor de rest van zijn leven, ja tuurlijk.

Maar jouw oplossing ben ik niet zo voor.

Overigens zei mijn man dat ze hem maar even een uurtje alleen moesten laten met de vaders van die kinderen. (was ik ook niet zo voor)

Gallifrey

Gallifrey

24-01-2009 om 21:45

Walgelijke reacties

Linda, reacties zoals die van jou vind ik overal op het internet (hier op OO gelukkig bijna niet). En eerlijk gezegd vind ik ze walgelijk. Ik wilde er nog "sorry" o.i.d. bijschrijven maar daar heb ik geen zin in. Een psychiatrische patiënt is niet ziek omdat er iets misgegaan is in zijn jeugd. Die is gewoon echt ziek. Blijkbaar heb jij nooit meegemaakt dat een geliefd gezinslid doordraait en opgenomen wordt op een PAAZ. Blijkbaar weet je niet dat gezonde mensen zomaar knettergek kunnen worden (jij dus ook, en ook je man of je kind). Wees maar blij...
Ik snap overigens best dat je zo iemand gevoelsmatig wel wat aan kunt doen en doodwenst. Maar ik ben blij dat wij, als samenleving, dusdanig beschaafd zijn dat dat niet gebeurt.

Ziek

Het is duidelijk dat deze persoon heel erg ziek is en dat is echt iets heel anders dan een ongelukkige jeugd gehad hebben. Het is iets dat jullie en mij ook kan overkomen.
Ik moet zeggen dat ik schrik van de wraaklust hier, net alsof er dan ook maar één babietje terug zou komen. En zoals ik hierboven al schreef, waarschijnlijk is de allerergst denkbare "straf" dat deze persoon het besef gaat krijgen wat hij gedaan heeft. En het zit er dik in dat dat moment gaat komen.
J.

Fem

Fem

24-01-2009 om 22:21

Inderdaad walgelijke reacties

Ik heb zelf in een psychose verkeerd. En ik weet dus heel goed hoe het is om als gezond mens helemaal door te draaien.
En mede door reacties als deze op dit soort gebeurtenissen, krijg je een enorm stempel opgedrukt. Alsof iedereen die in een psychose verkeerd zulke acties onderneemt.. In mijn geval zouden de messen (om mijn kinderen te vermoorden) ook al klaar hebben gelegen. NOT!!!!!!! Ik was juist ten tijde van mijn psychose erg beschermend naar mijn kinderen. Het is niet zo dat iemand die in een psychose verkeerd echt totaal geen besef meer heeft van wat ie doet. Dus zomaar roepen; zal wel een psychose zijn.. ik krijg daar kippenvel van! Hier is veel meer aan de hand dan een psychose alleen.
Mensen roepen te veel over zaken waar ze absoluut geen verstand van hebben. En hebben daarmee geen idee watvoor leed ze aanrichten bij degenen die onder hun uitspraken lijden.
Ik heb het te doen met de nabestaanden en vooral de kinderen die voor hun leven getekend zijn. En de ouders van de dader. En met de dader zelf, want wat heeft hem in hemelsnaam zo ver gebracht?!?!?!?!
Fem

mem

mem

24-01-2009 om 22:24

Kranten staan er vol mee

de volwassene die overleden is, was na het overlijden van haar vader opnieuw bij haar moeder en mentaalgehadicapte zus gaan wonen ( om daar te helpen) en de ouders van het ene kindje hebben er lang over gedaan om dat kindje te krijgen. Over familie van de dader stond nergens iets, wel intervieuws gezien van buurtbewoners. Kinderdagverblijf gaat op die plek dicht, teveel emoties voor iedereen. Een redacteur van de Standaard heeft z'n dochtertje op dat kinderverblijf zitten en heeft een verslag gemaakt van gisteren ( 2 a 3 pagina's)

Gallifrey

Gallifrey

24-01-2009 om 22:34

Fem

Voor zover ik weet kan iemand die in een psychose zit wel degelijk paranoïde en geweldadig worden. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat iedereen in een psychose levensgevaarlijk is. Blijkbaar bestaan er psychoses in allerlei soorten in in verschillende mate.
In kan me heel goed voorstellen dat dit heel vervelend is als je zelf ooit psychotisch bent geweest. Het drukt er inderdaad een beetje een stempel op. Maar dat maakt het niet minder waar...
Overigens staat, voor zover ik weet, helemaal niet vast dat het hier om een psychotisch persoon gaat.
Nogmaals: ik kan het me heel goed voorstellen dat je dit soort "publiciteit" voor iets wat je zelf hebt gehad afschuwelijk vindt. Sterkte ermee!

Fem, niet persoonlijk opvatten

Fem, ik roep het niet zomaar, maar echt weten doe ik het natuurlijk niet. Het was vooral een reactie op de kreet psychopaat; deze persoon past niet in het plaatje van een psychopaat.
Ik beweer ook nergens dat alle psychotici de messen aan het slijpen zijn. De ene psychose is de andere niet, waar de één nog enige band met de realiteit zal hebben, heeft iemand met een zware psychose die band niet. Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar heb vanuit mijn werk en vanuit mijn vriendenkring toch echt wel een idee waar ik het over heb.
Rot voor je dat je een psychose hebt doorgemaakt. Het was niet mijn bedoeling jou of iemand anders te kwetsen met mijn opmerkingen. Het spijt me als dat wel gebeurd is.

Fem

Fem

24-01-2009 om 23:28

Gallifrey

Klopt hoor, in een psychose kunnen mensen geweldadig zijn. Buiten een psychose ook. Psychoses en andere psychiatrische aandoeningen hebben allemaal weer een andere uitwerking op de verschillende patienten. Juist daarom is het zo vervelend dat er vaak geroepen wordt.. oh.. zal wel een psychoot zijn.. Voelt inderdaad (en is ook vaak zo) alsof alles over één kam geschoren wordt. Mensen worden op die manier bang voor mensen met een dergelijk psychiatrisch beeld in het verleden, terwijl dat gewoon hardstikke onnodig is.
En inderdaad, hier werd het niet zozeer naar voren gehaald, maar elders en in de media wel. En verder roepen dit soort gebeurtenissen natuurlijk altijd zware, heftige reacties op. Ook bij mij hoor. Ik dacht in eerste instantie ook alleen nare verwensingen richting dader. Soort van reflex. Uiteindelijk ga je toch verder denken. En dat neigt bij mij dan altijd naar; Sjee.. hoe komt iemand zo ver heen????

Fem

Fem

24-01-2009 om 23:33

Josephine

Excuses aanvaard, maar ik voel me niet gekwetst hoor. Ik weet alleen dat dit soort gebeurtenissen en uitspraken wel een bepaald beeld van psychotische, psychiatrische patienten in stand houdt. En dat er mensen zijn die zich daardoor gekwetst en beschaamd voelen. En dat is jammer, want vaak is er een gegronde oorzaak voor hun ziekzijn. Bij mij was die er in elk geval wel. Ik schaam me er ook niet voor. Elke boom kan tegen de grond slaan, als t maar hard genoeg stormt. Mensen beseffen dat alleen te weinig denk ik.

Gallifrey

Gallifrey

24-01-2009 om 23:47

Fem

Ik snap, denk ik, precies wat je bedoelt. Inderdaad: hoe komt iemand zover?
Ik hoop dat je het je niet al te veel aantrekt. Het niks met jou te maken, de meeste mensen weten dat wel. Alleen héle domme niet
Het beste,
Gallifrey

Gallifrey

Gallifrey

24-01-2009 om 23:50

Ik bedoel:

Foutje. Ik bedoel: het HEEFT niks met jou te maken.

mem

mem

25-01-2009 om 12:40

Sinilind

je hebt gelijk ( en toch wil ik de Standaard niet met de telegraaf vergelijken, eerder met het NRC)

Nathalievdp

Nathalievdp

25-01-2009 om 13:17

Zijn de reacties echt zo walgelijk?

Ik lees dat sommige de harde tonen van andere forumleden proberen te nuanceren en/of ze als walgelijk te omschrijven. Een ieder heeft daartoe zijn eigen redenen.

Ik begrijp wat er staat. Er blijft echter een vraag in mijn hoofd hangen ;
Als dit gedrag voortkomt uit een psychische stoornis/ziekte en de dader daardoor ontoerekeningsvatbaar was, waarom ging hij dan niet bv het clubhuis van de hells angels binnen? Hij heeft gekozen voor, bij voorbaat, kansloze kinderen. Dat is toch een bewuste keuze ? Een laffe en meest walgelijke keuze die je kan maken ?

Nathalie

yelle

yelle

25-01-2009 om 13:53

Begrijp nathalie volkomen...

Zoals ik eerder al schreef,kan ik er niet bij dat telkens er zoiets gebeurd,het wel zal gaan om iemand die ontoerekeningsvatbaar is!
Ik kan best begrijpen dat er mensen zijn die echt 'ziek' zijn en die zichzelf eventjes niet meer in de hand hebben.Maar... in staat zijn tot zo'n gruweldaad?
Het is zoals Nathalie schrijft...er waren zovele andere mogelijkheden om zijn woede te uiten,zoveel andere openbare plaatsen waar er mensen rondlopen,waarom dan net onschuldige kinderen uitkiezen?Het is immers duidelijk dat hij het hele scenario goed had uitgestippeld.Op zak nog drie andere adressen van kdv's en dan het dragen van een kogelvrij vest...Kan iemand met een psychiatrische afwijking dan in staat zijn om dit allemaal netjes te plannen?
Iemand vraagt zich hier af hoe hij zich moet voelen als hij tot het besef gaat komen wat hij heeft gedaan?
Als je't mij vraagt beseft die kerel maar al te goed wat hij uitgespookt heeft.
Momenteel heb ik het hier als moeder van drie kinderen,zelf zéér moeilijk mee.Stel je maar eens voor dat zo'n gek de speelplaats van een school opstapt met een revolver bv.Hopelijk zal dit gedrag geen voorbeeld zijn voor eventuele nog andere doorgedraaide kerels.
In ieder geval merk ik dat dit drama bij vele kinderen zijn sporen zal nalaten.
Voor de ouders van de moordenaar zal dit uiteraard zeer erg zijn.Zelfs al zouden ze geweten hebben dat er wat mis was met hun kind,dan nog kan je zo'n gedrag nooit voorspellen he.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-01-2009 om 14:33

Ziek

Uiteraard heb ik me ook afgevraagd hoe iemand tot zo'n slachtpartij kan komen. En ik dacht ook 'dan ben je toch ziek in je hoofd!' Het is natuurlijk erg als de dader inderdaad 'ziek in zijn hoofd is' en daardoor niet toerekeningsvatbaar, maar dat maakt het drama niet minder groot. Ik vind dat 'de samenleving' dan ook best woedend mag reageren. Ik word er om eerlijk te zijn een beetje iebel van dat 'we' ons gelijk af moeten vragen of de dader misschien een slechte jeugd heeft gehad of zoiets. Hij heeft het gedaan en verdient de straf die erbij hoort. En dan kan het mij niet zoveel schelen of dat in de gevangenis is of op een gesloten afdeling van een psychiatrisch oord. Als dader zou ik geloof ik liever in een inrichting verdwijnen dan in de gevangenis. Ik kan me niet voorstellen dat zo iemand geliefd is in een gevangenis.
Van de berichten die tot nu toe binnen gekomen zijn (bij mij dan) maak ik op dat de dader niet toe wil geven en alles zeer zorgvuldig beraamd heeft (kogelvrij vest aan). Volgens een deskundige past zijn gedrag bij iemand met superioriteitsgevoelens en bewust handelen.

Ellis Lloyd

Ellis Lloyd

25-01-2009 om 15:47

Filmfreak

Ik heb ergens gelezen dat deze man zonderling en filmfreak was. Filmfreak... mogelijk ook nog psychiatisch of (en dat heb ik nog niemand hier horen noemen) autistisch. Vooral een eventuele combi van filmfreak en autisme....
Tja, we zitten te gissen.. en dat kunnen we misschien beter maar niet doen, ik weet het wel. Maar als het waar is dat deze man een filmfreak is, dan is dit m.i. een heel duidelijk en ernstig voorbeeld van het feit dat een bepaald genre films mensen afvlakt, gekmaakt en bepaalde mensen (oa autisten of anders psychiatrische 'patiënten') op vreemde, zeg maar rustig waanzínnige ideeen kan brengen!
Ik vind het vréselijk, echt! Ik heb er geen woorden voor... Maar het verbaast me niets dat dit soort dingen nu eens gebeuren. Hoeveel mensen 'genieten' niet van de spanning en sensatie als dit zich in een (walgelijke!) film afspeelt? Ja maar dat is niet echt, dat is fantasie wordt er dan gezegd. Ja ok, maar als je moeite hebt met het scheiden of begrenzen van fantasie en werkelijkheid en erin doorslaat... Erdoor geobsedeerd wordt...
Waarom is men zo idioot geworden dat men dit soort films máákt!? Vraagt men zich dat ooit wel eens af?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.