Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
liora

liora

23-01-2009 om 11:50

Vreselijk steekpartij op kdv in vlaanderen

Iets afschuwelijks, 2 kinderen en 2 volwassenen dood, vele kindjes gewond.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1136815.ece/Dodelijke_steekpartij_kinderdagverblijf_Belgie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn neef

heeft sinds zijn late puberteit een psychische stoornis. Hij kan extreem geweldadig reageren. In zijn waan wordt het voortbestaan van de wereld dan bedreigd door mobieltjes/auto's/chocalade-ijsjes of vul maar in. Hij sloopt dan ieder mobieltje/auto etc. waar hij mee in contact komt. Een toevallige in de weg staande eigenaar is ook niet veilig. Hij kan dit heel doordacht plannen. Dit alles vanuit een diep besef vanuit zijn waan dat hij de mensheid aan het redden is. Na zo'n incident zit hij dan weer een tijdje gedwongen vast met medicatie. En na en tijdje mag hij het dan weer ambulant proberen en stopt hij met de medicatie. Hij heeft momenten gehad dat hij begreep wat er met hem aan de hand was (die zijn er nu niet meer) en toen wilde hij eigenlijk alleen maar dood. Ik (en verdere familieleden) hopen dat zijn wanen zich zullen beperken tot materie en nooit tot personen zullen escaleren.

Ik vind het een drama voor alle betrokkenen, ook de jongeman zelf en ik word echt geraakt door bovenstaande wraak-fantasieën.

Fem

Fem

25-01-2009 om 16:53

Bewustzijn

Je bewustzijn verandert tijdens een psychose niet. Je beleving en waarneming wel. Ik ben me nu nog steeds bewust van de dingen die ik dacht en deed tijdens mijn psychose. Al zie ik zelf nu de logica van bepaalde dingen totaal niet meer in. Natuurlijk zijn er geen boodschappen voor mij via televisie, radio, krant etc. Terwijl ik die destijds echt wel waarnam. En ik weet ze ook nog. Niet alles meer natuurlijk, tis al weer een paar jaar terug.
Je beleeft dingen heel anders, maar je bewustzijn op zich is niet vernauwd. Eerder verruimd hihi. Je kunt wel degelijk dingen plannen in een psychose. Ik zelf handelde heel impulsief. Mijn heftige verleden had me helemaal kapot gemaakt en dingen die er op dat moment speelden en het eveneens stuk gemaakte vertrouwen in bepaalde mensen op dat moment, maakte dat ik compleet doordraaide. Ik heb in die tijd een hele diepe haat gevoeld voor bepaalde personen. (en niet geheel onterecht) En daar heb ik ook naar gehandeld. Ik heb materiele schade aangebracht aan bepaalde dingen. Dat zou ik nooit hebben gedaan als ik niet in een psychose zou hebben verkeerd. Maar zelfs in het aanbrengen van die schade was ik nog bezig met zorgen dat er verder niemand iets kon overkomen. Vooral mijn kinderen niet. Maar ik ben ook niet agressief geweest naar de door mij gehaatte personen. Ook heb ik niet geprobeerd mezelf iets aan te doen o.i.d.
En dat is toch het beeld dat veel mensen hebben; psychotisch zijn is gelijk aan agressief en suicidaal zijn. En dat is gewoon vaak niet zo. Natuurlijk, het kan wél. En mensen zijn compleet niet zichzelf en daardoor onvoorspelbaar. Iemand reageert niet zoals hij of zij dat buiten een psychose zou doen. Maar dat wil niet zeggen dat het die persoon gelijk agressief of suicidaal maakt. Punt blijft dat dat niet te voorspellen is.
En verder heb je dan nog de visie; eens een gek, altijd een gek.. en dat is ook onzin. Wie eenmaal een psychose heeft doorgemaakt kan daar heel goed van herstellen en hoeft daar nooit meer last van te krijgen. Maar ook dat is per persoon verschillend.
Verder hoor je ook vaak; er zijn ook mensen zonder psychiatrische ziekte die een moord plegen.. Nou, ik geloof niet dat iemand bij gezond verstand een dergelijke moord pleegt. Dan zit er zowieso altijd ergens iets goed fout. Of het moet uit zelfbescherming tijdens een aanval o.i.d. gebeuren. Maar daar is in zulke situaties natuurlijk verre van sprake van!
Fem

yelle

yelle

25-01-2009 om 19:16

Cameron...

Dat is net het punt waartoe ik wilde komen.Ook iemand zonder psychische ziekte kan door het lint gaan en drama's veroorzaken!Volgens mij is het dus helemaal mogelijk,dat een volmaakt gezonde persoon bv door haat en frustratie onschuldige kinderen gaat vermoorden.Maar,dan spreekt men wél van een daad die met voorbedachte raad wordt gepleegd.Zo iemand noem ik dan een koelbloedige moordenaar zonder geweten,iemand die dus voor de 100 % weet waar hij mee bezig is en geen spijt toont.
Het is daarom dat ik het zo spijtig vind dat de reactie van velen de richting uitgaat van...het zal wel iemand zijn met psychische problemen!Eigenlijk is dit een beetje triest en respectloos naar mensen toe die in de psychiatrie zitten of ooit zijn geweest.

Er is geen antwoord op waanzin of blinde haat

Alles van waarde is weerloos staat/stond er op een muur bij het Weteringscircuit in A'dam. Er is geen bescherming mogelijk tegen dergelijke daden van onvoorspelbare blinde agressie. Toch gaat "de maatschappij", net als een aantal mensen op OOL om actie vragen.

Een tijd terug waren de TBS-ers op proefverlof enorm in opspraak, dit heeft er voor gezorgd dat er meer geld beschikbaar kwam voor plaatsen voor TBS-ers.
Rouvoet trekt zich het kinderleed enorm aan, daarom is er nu veel geld voor kinderpsychiatrie (en komen zij met de nieuwe financiering van de GGZ totaal niet uit). Ik vraag mij af wat de gevolgen zullen zijn van dit soort calamiteiten voor de overige ernstig zieke psychiatrische patiënten. Allemaal weer terug naar een gesticht in het bos en achter slot en grendel? De trend is om ook deze mensen zoveel mogelijk een normaal bestaan te laten leiden in een gewone woning in "de stad". Dit past ook goed in de beheersing van de kosten van de AWBZ.

Zoals Fem schrijft kan een psychose mensen zomaar overkomen, ook mensen met een gelukkige jeugd en een probleemloos stabiel bestaan. Voor een belangrijk deel van deze mensen blijft het bij één psychose. Andere mensen, zoals de neef van Mimoza blijven ernstig ziek en zijn een enorme belasting voor zichzelf en hun omgeving. Ik hoop dat deze groep zeer kwetsbare mensen geen gevolgen zullen ondervinden van dit incident in België.
J.

Yelle, je kletst onzin

Een koelbloedig moordenaar zonder geweten is een psychopaat. Dit zijn vaak sociaal zeer goed aangepaste mensen, veelal nog charmant en voorkomend ook, maar hartstikke gestoord.
Overigens heb ik niet veel meegevoel met dergelijke lui, ze hebben er de long stay voor uitgevonden om te zorgen dat ze nooit meer in de maatschappij komen.

Een gezond persoon gaat niet zo door het lint. Als je weet van jezelf dat je blind driftig kunt worden, dan zorg je dat er voor die tijd de rem op gaat (tot 10 tellen, blokje om). Dit zijn kenmerken van gezondheid. Insteken op babies is zo buiten iedere orde en zo totaal tegen het het basis instinct van ieder gezond mens om babies te beschermen, dat het niet past bij een geestelijk gezond persoon. En mensen die bij hun suïcide zoveel mogelijk mensen willen meenemen reken ik niet tot gezonde personen.

Dat dit respectloos is tegenover psychiatrische patiënten is grote onzin. Op mijn werk hebben we een paviljoen vol met chronisch psychotische TBS-ers, allemaal goed voor een misdrijf waar minimaal 4 jaar op staat en waarbij de psychose een rol heeft gespeeld. Dit is natuurlijk van een totaal andere orde dan iemand die door omstandigheden knel komt en een paar goede gesprekken en wat pillen nodig heeft om weer op de rit te komen.
J.

reina

reina

25-01-2009 om 19:56

Yelle (beetje ot)

"Ik kan best begrijpen dat er mensen zijn die echt 'ziek' zijn en die zichzelf eventjes niet meer in de hand hebben.Maar... in staat zijn tot zo'n gruweldaad?" Ja, dat kan. Mijn ouders zijn bijna 2 jaar geleden beiden aan de dood ontsnapt nadat een man die in een psychose verkeerde letterlijk door het raam hun huis binnengedrongen was (de details vertel ik hier niet). Het heeft, zeker op mijn moeder, een enorme impact gehad (ze zijn inmiddels verhuisd), maar ze hebben het de man nooit kwalijk genomen, overtuigd als ze zijn dat hij het niet bewust heeft gedaan (de man loopt gelukkig niet vrij rond overigens)

Ellis Lloyd

Ellis Lloyd

25-01-2009 om 21:12

Maar fladder nu sla je zelf een beetje door

Uiteraard zijn nu niet alle autisten potentiële moordenaars en uiteraard zullen (gelukkig!!!) niet alle autisten zulke gruwelijke stunts uithalen na het kijken van geweldadige films.
Als moeder van twee autisten zou jij moeten weten dat er geen een autist hetzelfde is en dat daarin ook heel veel gradaties zijn.
Ik ben zelf ook moeder van meerdere autisten. En het komt in de familie veel meer voor. Van ernstig klassiek autist tot heel licht autistisch.
Als moeder van meerdere autisten zou jij dus ook kunnen/moeten weten dat autisten enorm geobsedeert kunnen worden van en door bepaalde dingen van heel simpel en onschuldig tot zeer ernstige.
Ik heb zelf een autistische puberzoon die wel erg veel en vaak geweldadige games speelt. Ik merk aan hem dat het hem toch wel wat verruwd en tegelijkertijd dat hij erdoor geobsedeert raakt als we niet uitkijken.
Maar goed, we dwalen enorm af.
Het was gewoon wat gelijk in mijn gedachten kwam toen ik het vreselijke nieuws hoorde. Wilde echt niet kwetsen of beledigen. Alleen diegenen met haatdragende reacties een andere kant laten zien.
Overigens zul je het met me eens zijn dat mensen die veel en vaak dit soort films kijken of games spelen toch wel afvlakken. Maar goed, genoeg erover wmb.

yelle

yelle

26-01-2009 om 09:34

Waarom is dit onzin?

Ik blijf erbij dat de maatschappij véél te snel de schuld gaat afwentelen op het feit dat zo iemand wel psychisch gestoord zal zijn of één of andere nare gebeurtenis zal hebben meegemaakt ooit.Is dit niet een wat gemakkelijke manier om tot een 'waarom' te komen?
Hij was helder en nuchter genoeg om zelf een kogelvrij vest aan te trekken zodat hemzelf niets zou overkomen toch?Als je in't verleden gaat kijken bij dergelijke massamoorden,dan zul je merken dat de dader zelf meestal zelfmoord pleegt.Waarom deze dan niet?
Een gezond persoon gaat niet door het lint???
Waarom zou dit niet kunnen,denk je?Hoeveel geweldplegingen gebeuren er niet elke dag,gewoon uit woede.Terwijl die persoon doorgaands best een aardig iemand kan zijn,kunnen driftbuien in sommige gevallen uit de hand lopen met drama's tot gevolg.

Relativeren? / gallifrey e.a.

Ik denk dat iemand die een kind verliest door een dergelijk laffe daad, niet KAN relativeren. En dat kan ik ze niet kwalijk nemen. Haat- of wraakgevoelens lijken mij dan heel menselijk.

En sorry voor mezelf, ik heb een vriendin die is doorgedraaid en opgenomen op een PAAZ-afdeling, dank je wel. Enige beschaving is mij zeker niet vreemd.

Linda

Voeding via infuus

Jammer, dat ze hem nu al infuusvoeding geven. Een mens kan best een weekje zonder.... Misschien heeft hij meer baat bij goede medicijnen waardoor hij uit de toestand kan komen waarin hij nu verkeert?

Linda

Stelle

Stelle

26-01-2009 om 10:33

Joker?

Nu is het een hele tijd geleden dat ik Batman gezien heb, maar ik kan me niet herinneren dat de joker een poging deed tot het vermoorden van baby's? Bankbiljetten in de fik, wat gezellige gruwelijkheden tegenover medemisdadigers, maar dit..?
'Het naspelen van een film' lijkt me pure speculatie. Net als dat de dader onder invloed zou zijn geweest van wat dan ook, een psych. verleden zou hebben.. (En ik kan me dan weer voorstellen dat de onderzoeksrechter hierover geen uitspraken wil doen, om anderen met dezefdle stoornis niet te stigmatiseren, zie ook destijds volkert v.d. g..)
Feit is dat niemand iets (zeker) weet tot nog toe en, hoe frustrerend ook, ook waarschijnlijk nooit zal weten.
Gek, je wilt een verklaring, een inzicht van schuld, spijt of toch minstens een reactie van de dader. Dat wil ik ook. Maar tegelijkertijd zal geen enkele 'verklaring' ooit iets goedmaken of ook maar enige fractie van begrip bewerkstelligen.

Bang

Om het even een andere draai te geven: ik vind het ontzettend eng, deze berichten. Een poos geleden is een jongetje zomaar op zijn school vermoord. Nu gebeurt dit weer. Laatst was er in de media een berichtgeving over omwonenden van een peuterspeelzaal die zo'n last zeiden te hebben van het geluid van de kinderen dat ze dingen riepen door een megafoon en eieren hadden gegooid (het fijne weet ik er niet van overigens). En een aantal weken geleden kwam mijn dochter thuis met het verhaal dat iemand naast het schoolplein had staan bellen met iemand, kennelijk last had van het geluid van de kinderen en ze toen heeft toegeroepen dat hij ze zou doodschieten.
De PSZ, BSO, KDV, school hebben mij altijd zo'n veilige plekken geleken en ik kan me zo weinig voorstellen dat mensen zo'n verschrikkelijke last van elkaar en kinderen hebben dat ze zich zo moeten gedragen.
Het maakt mij BANG!

Stelle

Stelle

26-01-2009 om 11:49

Ledger (o.t.)

Fladderbeestje:
(ik neem het risico dat er nu mensen over me heenvallen omdat ik The Joker als filmkarakter in deze Batman-film geweldig vond).

Misschien. Maar ook ik moet toegeven dat de Joker mijn favoriete bad guy is (en idd, door Ledger nog net wat enger gemaakt dan door Jack nicholson..)

@ Berber, ik doelde niet specifiek op jouw bericht, meer op de (veel gewekte, algemene) suggestie dat hij de Joker zou naspelen. Wat het geval kan zijn, mar het bljft speculeren.

De Morgen kwam vandaag overigens nog met een morbide detail dat die theorie zou ondersteunen: Gelder (achternaam dader) is een anagram van Ledger..

Fladderbeestje

Dat is niet bot, je hebt gelijk hoor. Dat is ook wat mijn verstand zegt. Mijn gevoel is bang, maar mijn verstand laat mijn kinderen gewoon naar school gaan en buiten spelen. Ook weten ze helemaal niks van dit soort dingen.
Je moet er misschien niet teveel bij stilstaan, dit soort dingen. Al is dat soms moeilijk. Ik ben in ieder geval blij als ze straks weer lekker thuis zijn.

reina

reina

26-01-2009 om 13:18

Fladderbeestje

Jouw reactie is gewoon heel reëel, dit zijn zulke uitzonderingen, voor dit soort dingen ben je nergens veilig,ook in je eigen huis niet en je moet je leven er zeker niet door laten beïnvloeden, vind ik.

Ellis Lloyd

Ellis Lloyd

26-01-2009 om 14:23

Berber, niet bekend met psychische klachten

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=RQ25JCG0&kanaalid=688&ref=front
Heb je dit artikel gelezen?
Nee, hij is niet bekend met psychische klachten, maar waarschijnlijk is er gewoon helemaal nooit wat gedaan met de vele dingen die men toch wel opviel aan hem. Lees het uitgebreide berichtje maar eens. Erg veel overeenkomsten met asperger oid. Er is blijkbaar gewoon nooit wat gedaan met de kenmerken die hij vertoonde. En nou niet gelijk weer gaan roepen dat het beledigend is voor andere mensen die Asperger oid hebben aub. In een voorgaande reactie heb ik al eerder uitgelegd dat de ene Asperger de andere niet is. Het gaat om de kenmerken icm met de soort obsesies en het onvermogen om fantasie en werkelijkheid te kunnen scheiden.

Polly Shearman

Polly Shearman

26-01-2009 om 15:48

Hoe dan ook

Deze man is ziek, als je nl normaal bij zinnen bent doe je zulke dingen niet. Ik geloof nl niet dat iemand zo slecht en gemeen kan zijn dat ze tot zo;n daad in staat zijn. Deze man is gewoon erg ziek!

groet, polly

Denk ik ook

Mijn eerste gedachte was dat deze man wel knalpsychotisch moet zijn.Nou heb ik veel psychotische mensen meegemaakt ,zowel in werk als privé, maar dit is van een heel andere orde: onvoorstelbaar zeldzaam afschuwelijk en wreed.

Ik heb meteen de radio uitgezet toen ik ervan hoorde, kon er gewoon niet tegen.

Naast de familie van de slachtoffers is dit natuurlijk ook een gruwelijk drama voor de gezinsleden van de moordenaar.Het zal je toch maar gebeuren dat je zon/broer zoiets doet.Zoiets verwacht je nooit denk ik.

Vragen

ook op mijn werk komen er vragen van verontruste ouders,hoe goed is de beveliging bij jullie?
aangezien wij met een pasjessysteem werken denk ik dat het veilig is,maar dit soort situaties kan je gewoon nooit helemaal voorkomen.

Anneja

Anneja

27-01-2009 om 12:39

Ik wil helemaal geen 'veiliger' kdv

bij ons in het dorp kan in principe iedere gestoorde gek de lokale kdv's/BSO/psz zo binnenwandelen en een bloedbad aanrichten, mocht ie zich daartoe geroepen voelen. Ik zie alleen niet in waarom daar buitenproportionele maatregelen tegen getroffen dienen te worden. Een KDV hoeft geen onneembare vesting te zijn. Er worden verhoudingsgewijs veel meer kinderen door de eigen ouders omgebracht dan door wildvreemde psychotische schizofrenen (dit laatste is uiteraard pure speculatie). Er wordt hier alleen gecontroleerd of elk kind door de eigen ouder wordt gehaald, maar dat is het dan ook.
In de stad moesten we wel aanbellen, maar dat was meer tegen insluipers dan tegen moordenaars. En ook daar kon je met je pandaschmink en mes/bijl/kalashnikov makkelijk binnenkomen als je dat echt wilde.

Het is gruwelijk, verschrikkelijk, maar het is een incident.

anne

yelle

yelle

28-01-2009 om 09:45

Aan berber....

Neen,ik denk niet dat het feit dat hij nu in hongerstaking is enz...iets te maken heeft met een poging tot zelfmoord.Hij was zich er zeer goed van bewust dat wanneer hij zo'n gruweldaden zou gaan doen,de kans erin zat dat hij zou neergeschoten worden,anders trek je toch geen kogelvrij vest aan.Hij wou niet dood!Hetgene hij nu doet is misschien een manier om zijn verantwoordelijkheid te ontlopen.
Nu blijkt inderdaad dat hij als jongere al wat problemen had en dat de ouders hem wilden laten opnemen,maar dat een dokter dit niet nodig vond.Oké,zal het dan nu de dokter zijn schuld maar zijn?Want als die de juiste diagnose had gemaakt,dan zou dit drama misschien niet zijn gebeurd?Wat ik wil zeggen is,dat men
in zo'n zaken altijd de schuld gaat leggen bij iemand anders en dat is nu net het spijtige eraan.
Hij hoorde ooit stemmen in zijn hoofd!
Pas op,ik besef zeer goed dat dit dingen zijn die echt wel gebeuren,mensen die stemmen horen en dat die stemmen hen soms bepaalde opdrachten geven,waartegen ze zich moeilijk kunnen verzetten.Toch blijft de vraag of dit drama hiervan een gevolg kan zijn.Dit was voorbereidt,alles netjes uitgestippeld...Kan een stem in staat zijn om iemand zo'n gruweldaden te laten uitvoeren?Zit er dan echt niet ergens een beveiliging in je handelen en denkvermogen,om tegen zo'n geweldplegingen in te gaan?
Hoe je't ook draait of keert,deze kerel moet streng gestraft worden en op een correcte manier worden berecht.Met correct bedoel ik,als een normaal persoon die zich goed bewust was van zijn daden en zich niet gaat verschuilen achter een scherm van onschuld en ontoerekeningsvatbaarheid.
Trouwens,pas een paar dagen geleden werden er hier twee ouders schuldig bevonden aan het folteren en laten uithongeren van hun kind!Ze kregen 30 jaar cel.Ook deze zijn berecht als mensen die verantwoordelijk waren voor hun daden.
Kan je je hier dan ook niet de vraag gaan stellen,zijn die wel normaal?Want welke ouder doet zijn eigen kind zoiets aan?Waarom wordt de ene dan wel ontoerekeningsvatbaar verklaart en de andere niet?
Beiden gevallen zijn gruweldaden van't laagste niveau.

Tirza G.

Tirza G.

28-01-2009 om 10:03

Yelle

Goh, je bent goed op de hoogte. Ken je de jongen, zijn ouders? Zit je bij de verhoren? Of krijg je je informatie, net als de rest van de wereld, gewoon via de media? Zou je dan misschien wat voorzichtiger kunnen zijn met je conclusies? De leugen regeert.....

Tirza

yelle

yelle

28-01-2009 om 12:22

Tirza

Welke conclusies?
De leugen regeert...???Raar antwoord hoor.
Ken jij de jongen of de ouders dan,want jij geeft nu wel de indruk alsof je weet wat er allemaal aan de hand is.
Het gaat hier toch niet over conclusies trekken of leugens?Ik denk dat iedereen die met dit drama is begaan,gewoon probeert om een aanvaardbaar beeld te krijgen van dit alles.Het is toch normaal dat er zich zoveel speculaties en verhalen de ronde doen.Iedereen tracht rechtvaardigheid te laten geschieden.
Hetgene die jongen heeft gedaan is helemaal niet goed te praten,zelfs niet moest hij serieus ziek zijn.
Dit is iets,zoals bij velen,een gebeurtenis die me heel erg aan't hart ligt.Het gaat hier om weerloze kleine kindertjes,ouders die hun dierbaarste bezit op de gruwelijkste wijze wordt ontnomen.Het houdt me ook bezig omdat ik zelf elke dag tss kleuters sta.Ik weet wel dat er niet achter elke hoek een moordenaar staat die gaat toeslaan,maar ik kreeg toch wel even kippevel toen ik maandag de speelplaats van de school opstapte.
Stel je maar eens voor...mag er echt niet aan denken.

Fladderbeestje

wat je zegt is waar, de ouders hebben aangegeven dat op 15-16 jaar hun zoon depressief was, en op 18 jaar een gedwongen opname vervraagd.

De jongen heeft zichzelf echter aangemeld voor psychiatrische opvolging, de gedwongen opname was daarmee niet meer nodig. Dat heeft dus niks te maken met dat er niet naar de ouders was geluisterd.

En nee, de jongen is daarna niet meer opgevolgd geworden. [Dat zal men nu ook wel een schande vinden; maar mensen zien even over het hoofd dat als je je vandaag wil laten opnemen, je geluk mag hebben dat er geen wachtlijst is van verschillende maanden, laat staan dat er tijd is voor opvolging van elke ex-patiënt.]

Maar toch vind ik het niet kunnen dat daarmee niet geïnsinueerd wordt dat de psychiater in fout is. Er zit 2 jaar tussen die pyschiatrische begeleiding en de -uiterst trieste- feiten.

In die 2 jaar kan veel gebeuren. De jongen heeft zich in de maatschappij 'geschikt' in die zin dat hij gewoon als ieder ander ging werken (tot hij zijn ontslag indiende). Niemand merkte blijkbaar wat aan hem (ja, hij was wat anders). Ik veronderstel dat niet alle jongeren die op 18 "raar" doen, blijven daarin hangen.

Yelle

Die dader is ook ooit zo'n weerloos kleutertje geweest (waar jij de hele dag tussen staat). Misschien goed als gedachtenoefening?

Pluk53

Pluk53

28-01-2009 om 14:01

Gaza < --> belgië

zie http://www.trouw.nl/opinie/columnisten/article2014075.ece/Herodes__.html , column van gisteren waarin Ephimenco de vergelijking trekt tussen de Belgische doden, en de naar schatting 250 kinderdoden in Gaza ( plus het veelvoud aan gewonden). Net zo zinloos, net zo gruwelijk. Niet door een geestesgestoorde gek, maar door de acties van een beschaafd, bevriend land.

yelle

yelle

28-01-2009 om 20:48

Mimosa

Waar slaat dit nu toch op?
Natuurlijk is hij ook ooit kleuter geweest,maar rechtvaardigt dat dan hetgene wat hij nu heeft gedaan?
Hij heeft in ieder geval de kans gehad om op te groeien he!Die mogelijkheid heeft hij de twee kleine slachtoffertjes wel ontnomen.
Vanzelfsprekend,dat geen enkele ouder kan voorspellen tot wat hun kind zal uitgroeien en ieder ouder wenst het beste voor zijn kinderen.Voor de ene loopt het goed af,voor de andere niet.
"Misschien goed als gedachtenoefening?"
Ieder is vrij om zijn eigen beeld te vormen over deze gebeurtenis.Gedachten verschillen nu eenmaal.

Ach yelle

Puur een gedachtenoefening, inderdaad. Je bent zo zeker in je uitspraken, ik wilde kijken of ik je wat aan het twijfelen kon brengen. Het spijt me als je je daardoor aangevallen voelt.

Tirza G.

Tirza G.

28-01-2009 om 23:25

Deze conclusies, yelle

In je eerdere posting schreef je o.a.

Neen,ik denk niet dat het feit dat hij nu in hongerstaking is enz...iets te maken heeft met een poging tot zelfmoord.

----Gut, dat weet je goed. Hoe wéét je dat dan?

Hij was zich er zeer goed van bewust dat wanneer hij zo\'n gruweldaden zou gaan doen,de kans erin zat dat hij zou neergeschoten worden,anders trek je toch geen kogelvrij vest aan.

-----En ook dit is speculatie. Je wéét niet waarom hij een kv-vest droeg, misschien hing het wel toevallig aan de kapstok.

Hij wou niet dood!Hetgene hij nu doet is misschien een manier om zijn verantwoordelijkheid te ontlopen.

----En ook dit weet je niet. Ik vind je gewoon erg stelling in je beweringen, hij wil dit, hij wil dat niet.....

Wat ik wil zeggen is,dat men in zo\'n zaken altijd de schuld gaat leggen bij iemand anders en dat is nu net het spijtige eraan.

------Is dat zo? Dat in "zulke zaken" de schuld áltijd bij een ander gelegd wordt? Tjonge, dan weet je meer dan ik.

Dit was voorbereidt,alles netjes uitgestippeld...Kan een stem in staat zijn om iemand zo\'n gruweldaden te laten uitvoeren?

--------Hoe weet je dat? Hij heeft wat wapens bij elkaar gegrabbeld, een vest aangetrokken, schmink opgesmeerd en is op de fiets gestapt. Dat heb je in tien minuten voor elkaar.

Met correct bedoel ik,als een normaal persoon die zich goed bewust was van zijn daden en zich niet gaat verschuilen achter een scherm van onschuld en ontoerekeningsvatbaarheid.

-------Het grappige is, dat als ze hem toerekeningsvatbaar verklaren, hij wel erg griezelig dicht bij ons, gewone mensen komt. Door alle afschuw heen lees je toch telkens weer: je moet wel heel erg ziek (in je hoofd) zijn om dit te kunnen doen. ONtoerekeningsvatbaar dus.

Tirza

yelle

yelle

29-01-2009 om 09:31

Och ja...

Om eerlijk te zijn,voel ik me helemààl niet aangevallen,hoor!Ik heb ook nooit gezegt dat ik alles wéét,he.Ik ga af op mijn gevoel en dat zegt,dat je misschien niet altijd 'ziek' moet zijn,om tot zo'n dingen in staat te zijn.Zoals ik al eerder vermeldde...de ouders die hun zoontje folterden en lieten omkomen van honger,zijn ook niet ontoerekeningsvatbaar verklaart en toch zijn ze in staat tot zo'n gruweldaden.Kan er iemand me dan eens uitleggen waar het verschil zit?
Trouwens,ik zuig zeker niet zomaar iets uit men duim.
Die kerel was drie maanden geleden(uit de pers vernomen trouwens)reeds een kogelvrij vest gaan kopen.Ook hield hij op zijn pc een soort van agenda bij,waarin alles netjes stond uitgewerkt.Is dit dan ook toeval misschien?
Lijkt me toch zeer onwaarschijnlijk.
"En ook dit is speculatie.Je weet niet waarom hij een kogelvrij vest droeg,misschien hing het wel toevallig aan de kapstok."
Nou ja,een kogelvrij vest draag je om jezelf te beschermen tegen kogels,toch?En hier hangt in ieder geval niet 'toevallig' een kogelvrij vest aan de kapstok,hoor.
Ik heb er geen problemen mee,wanneer sommigen niet akkoord gaan met mijn stelling.Ga ik niet van wakker liggen.Het is toch de bedoeling dat er hier discussie kan worden gehouden,niet soms?
Vanmorgen hoorde ik op TV dat de overheid geld gaat vrijmaken,om de kdv's veiliger te maken.Goed initiatief,maar...hoe zit het dan met de scholen,speeltuinen enz...ook plaatsen waar veel kinderen bijeenkomen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.