Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Pelle

Pelle

31-10-2010 om 00:25

Vlaanderen vs nederland

Mijn jongens waren niet alleen de schapen opgevallen (off topic) maar na een weekje vlaamse tv valt het ze op dat Vlaamse kinderen zo rustig, bedeesd en netjes overkomen. Ik vertelde dat veel Vlaamse scholen veel strenger zijn dan Nederlandse en dat het ook wel voorkomt dat Nederlandse kinderen in de grensprovincies juist in België naar school gaan.

Mijn jongens vinden ook de meeste Vlamingen een stuk rustiger dan de Hollanders in programma's als Expeditie Robinson en dat brengt ons tot de volgende vraag:

Zijn Vlaamse kinderen (volwassenen) zo anders dan Nederlandse of lijkt dat maar zo? Zoja: worden ze anders opgevoed, zit het in het karakter, zijn ze net als Limburgers of zit het hem in de school?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aangepaster

mijn idee is dat de Belgische scholen en opvoeding nog veel meer in een bepaald stramien zijn: nl hoe het hoort in tegenstelling tot wat bij het specifieke kind past. Dus meer hoe hoe het 'hier' vroeger was. Ogenschijnlijk lijken het dus rustige, bedeesde en nette kinderen. In ogenschijnlijk gedrag anders dus maar of de kinderen daarmee in wezen anders zijn?

liora

liora

31-10-2010 om 06:57

Pfaffs

De enige Vlaamse kinderen die ik ken zijn de Pfaff kleinkinderen, en die zijn niet bepaald rustig. Wel erg verwend.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Massi Nissa

Massi Nissa

31-10-2010 om 08:13

Ik herken die indruk

Ja, Belgische kinderen komen op mij ook rustiger over (behalve inderdaad die jochies van de Pfaffs, haha). Ik vind echter kinderen in *alle* Europese landen waar ik regelmatig kom, rustiger. Duitse, Engelse, Franse en Spaanse kinderen zijn allemaal minder druk in supermarkten, speeltuinen, restaurants etc. In Marokko is het verdeeld. Oorspronkelijke Marokkaantjes zijn meestal niet erg druk, tijdelijke import uit Nederland wel, die sloven zich enorm uit en zijn ronduit hinderlijk.

Kortom, ik vind Nederlandse kinderen de uitzondering.

Groetjes

Massi

Compliment voor nederlandse kinderen?

Die kunnen/ mogen blijkbaar meer zichzelf zijn.

Gr. Poezie.

Brianna F

Brianna F

31-10-2010 om 13:01

Compliment?

Nou nee, Nederlandse kinderen (de goede daargelaten uiteraard) zijn naar mijn mening verwend, te vrij en knap brutaal.
In Belgie voedt men nog op met de normen en waarden die in Nederland langzaam aan het vervagen zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-10-2010 om 14:02

Geen compliment

Ik vind het niet zo positief dat Nederlandse kinderen te pas en te onpas 'zo heerlijk zichzelf' mogen zijn. Waar het op zijn plaats is is het fijn, maar er zijn ook situaties waar het niet op zijn plaats is.

neteret mut

neteret mut

31-10-2010 om 14:14

Lastig te beoordelen

mijn ervaring is dat de meeste belgische kinderen rustiger , stiller zijn dan de NL, maar duidelijk niet allemaal ( jullie willen niet weten hoeveel herrie 3 meiden van 13 kunnen maken). Verder is de ene school de andere niet, net zoals dat in NL is. In het algemeen denk ik wel dat je kunt stellen dat het onderwijs meer is zoals 30 jaar geleden in NL. Veel rijen en geen groepjes tafeltjes, geen groepsgesprek elke dag, veel controle. En toch wordt er veel geklaagd dat het onderwijs niet meer is wat het was enz. ( het lijkt NL wel....) Mijn dochters hebben een jaar nadat we naar Belgie gekomen waren nog eens een dag in hun oude NL klas meegedraaid, ze vonden het daar toen rumoerig, chaotisch.

Tirza G.

Tirza G.

31-10-2010 om 14:35

Niet alleen kinderen

Ook NL volwassenen zijn luidruchtig en in de regel zeer aanwezig. Ben net terug uit het buitenland en tjongejongejonge, wat hebben wij de wereld toch altijd veel te vertellen. Ik zelf ook dus

Tirza

Maylise

Maylise

31-10-2010 om 14:43

Valt mij ook op

Het valt mij ook op dat de kinderen hier in Frankrijk wat beleefder en rustiger zijn dan de Nederlandse jeugd. Gemiddeld dan natuurlijk. Uitzonderingen heb je overal. In België is mij dat ook wel opgevallen. België ken ik buiten vakanties om verder niet zo goed maar als ik er ben valt me sowieso wel op dat de mensen over het algemeen redelijk beleefd zijn. Beleefder dan Nederlanders. Niet aardiger maar wel beleefder. Ik vind Nederlandse kinderen vaak erg druk en soms ook wel redelijk brutaal. Ik merk het ook bij mijn jongste zoon. Hij valt vind ik soms echt negatief op vergeleken met zijn Franse klasgenootjes; drukker, aanweziger en brutaler. Ik denk inderdaad dat onderwijs een grote vormende rol heeft wat dat betreft. Ik merk nu na een paar maanden al dat mijn zoon zich meer gaat aanpassen aan de mentaliteit op school. Het is allemaal wat strakker en strenger en dat vind ik niet verkeerd.

Overigens staat onderwijs natuurlijk niet op zichzelf, dat komt weer voort uit wat we in de maatschappij belangrijk vinden. School is hier meer zoals toen het in mijn jeugd was (jaren 60/70) en in die tijd was de maatschappij natuurlijk ook anders.

mar

mar

31-10-2010 om 14:55

Mij valt ook op dat buitenlandse kidneren (duits, oostenrijks, amerikaans, canadees, vlaams, frans, engels) zich rustiger en beleefder gedragen.
Ik vind het ook zeker geen compliment voor Nederlandse kinderen, omdat ik vind dat ze zich vaak misdragen en ook niet gecorrigeerd worden door ouders. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
Ik denk dat ze inderdaad anders opgevoed worden en het ook op school minder vrij is.

Tirza G.

Tirza G.

31-10-2010 om 16:57

Zelfs kung-fu bewegingen

Zijn niet altijd en overal gepast, dat vinden denk ik zelfs NL ouders. De "waar is het gepast"-norm verschilt per land/cultuur, lijkt me zo.

Tirza

Campings

In het verleden zijn we een paar keer naar een Franse camping geweest met een NL eigenaar, zodat we zeker wisten dat er NL kindren waren. Maar dat bleek een beetje een vergissing, onze oudste 2 vonden de NL kindren veel te luidruchtig/ overheersend. Onze dochter vond "gelukkig" 2 Engelse meisjes, alleen onze jongste heeft zich er prima vermaakt, hij was wel interessant, zo'n klein jongetje wat perfect Engels sprak haha.

Fiorucci

Fiorucci

31-10-2010 om 18:20

Algemeniseren

Tja,zo herinner ik me van zomers lang op franse campings de strontvervelende franse kinders....echt volkomen losgeslagen kinderen waar niet naar omgekeken werd. Je verzand in dit soort discussies toch snel in een soort oordelen in hokjes, hou ik niet zo van....
Losgeslagen kinderen die niet gecorrigeerd worden vindt je overal. En ik vind dat toch heel wat anders dan een kind wat in al zijn enthousiasme gewoon kind is.
Ik liep eens met mijn driejarige buiten in de regen, en hij stampte vrolijk in de plassen met zijn nieuwe kaplaarzen aan. Een ouder echtpaar wat langs liep (en niet nat werd!)keek zeer, zeer afkeurend. Als je als driejarige niet meer in plassen mag stampen, wanneer dan wel??

vlinder72

vlinder72

31-10-2010 om 20:13

Nou

Afgelopen zomer stonden wij op een Spaanse camping in Baskenland. Er waren nauwelijks Nederlanders te bekennen maar dat maakte niets uit. Die Spaanse kinderen waren net zo erg. Misschien nog wel erger want die gingen tot middernacht door met herrie maken. Al zwalkend fietsen vlak langs auto's. Ouders zaten altijd bij elkaar en erg luidruchtig te eten. Onze overburen waren Ieren en ook die kinderen waren niet anders dan Nederlandse kinderen. Tenminste de Nederlandse kinderen die ik ken.

kobalt

kobalt

31-10-2010 om 20:52

Engelse camping

Wij hebben een aantal jaren terug in Engeland op een camping gestaan. De Engelse kinderen waren daar ook heel gewoon. (grote mond, midden op de straat fietsen, zich misdragen in het zwembad, met wc papier gooien in de toiletten, schreeuwen, duwen en in de arcade hangen) Het viel mij op dat de Engelse kinderen ook erg laat naar bed gingen, na twaalven. Het is volgens mij net wie je treft.

Fiorucci

Fiorucci

01-11-2010 om 07:30

Haha trea

Je hebt gelijk, dat is zooo 2009!

T&T

T&T

01-11-2010 om 09:35

Opvoeding / school

Ik denk wel dat de opvoeding en de school er heel veel mee te maken hebben. Mijn kinderen zouden trouwens beter bij de belgen passen ze zijn van nature al vrij rustig, en hebben veel structuur er duidelijkheid nodig, en je kunt zeggen wat je wilt: DAT kennen ze op de belgische scholen wel. Met papa en mama niet veel anders hoor, ws zijn we gewoon halve belgen, we wonen ook al in het zuiden
Wat mij in nederland opvalt is dat er veel aandacht en waardering is voor zelfredzaamheid, mondigheid, "van je af weten te bijten". Op zich niks mis mee, maar je kunt erin doorslaan De belgen waarderen een beetje bescheidenheid nog, een verlegen kind is niet meteen een "kind met autistische trekjes", en ja, kinderen word nog geleerd dat ze op de tijd hun mond moeten houden en dat het niet netjes is overal doorheen te kwekken, en in de rij staan, ook zoiets. Heb je bij een nederlandse school al eens gezien hoe kinderen van school naar gymzaal lopen, het is een chaos, een rij maken lukt echt niet meer.
Nou ja, wij zitten op zo'n "ouderwetse" school waar kinderen ook nog in de rij naar binnen gaan, en in de rij naar de gymles, het is een uitzondering, en daar wordt op geoefend! want geen enkel kind doet dat automatisch, zelfs die watjes van mij niet.
Ik ga hier geen oordeel geven over wat beter is hoor... al mag dat misschien zo over komen, ik omschrijf alleen wat het beste bij ons past, en dan zouden we nog wel wat van de belgen kunnen leren.
groetjes, Tess

En/en

Op de school van mijn kinderen lopen ze ook altijd keurig in de rij naar binnen en naar gym, terwijl het toch bepaald geen school is waar verder Vlaamse discipline heerst.

Het kan gewoon allebei hoor, manieren leren en toch voor jezelf opkomen en je eigen mening kunnen geven.

Chris

Fiorucci

Fiorucci

01-11-2010 om 10:29

T&t

Het een sluit het ander toch niet uit. Op de school van mijn kinderen wordt de eigenheid van een kind, dat het zichzelf kan zijn heel belangrijk gevonden, maar er heerst wel degelijk duidelijkheid en structuur.

Tinus_p

Tinus_p

01-11-2010 om 15:59

Tsja, oud verschil

Nederlanders en Vlamingens preken min of meer troevallig dezelfde taal, maar wonen al ruim 1100 jaar in verschillende landen. Dat laat zn sporen na:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_van_Meerssen

Immer grappig hoor

dit soort bedenkingen. Ik (Belg) ken heel wat NL via mijn werk. Geen kinderen maar volwassenen. Persoonlijk vind ik dat dit stereotype beeld van Belg/Nederlander best wel klopt.
Belgen zijn bedeesder, stiller, rustiger, beleefder, als kind en als volwassene (is ook niet zo gek natuurlijk).
Nederlanders vind ik luider, hebben meer uitgesproken opninies -of zullen ze meer en luider verkondigen, zijn meer to the point. Een beetje zoals de Engelsen.

Maar wat ik ook vind is dat NL zichzelf behoorlijk interessant vinden WANT ze hebben toch zo hun eigen mening tegenover die arme Vlamingen. En dat klopt niet echt: NL doen/zeggen alles heel luid maar lopen meer in de pas dan ze denken, Belgen doen alles meer in stilte maar doen toch redelijk hun eigen zin. Een goed voorbeeld daarvan vind ik de huizen: allemaal hetzelfde huizen in NL, allemaal verschillend in Vlaanderen. Er is voor mij, in Vlaanderen meer verscheidenheid.

makay

makay

01-11-2010 om 19:30

Lang geleden.........

Werkte ik in het buitenland in het toerisme, deed vaak de excursies. Ýk kan alleen zeggen dat het een megaverschil was of ik nederlandse of belgische gasten in de bus had.
Een bus hollandse gasten betekende veel gekwek, veel gelach en veel gezang in de bus. Een bus belgen was veel stiller,veel rustiger.

Ook op hotelbezoek maakte het veel uit of je met nederlanders of met belgen te maken had, nederlanders vond ik veel mondiger,brutaler, opkomen voor hun rechten (waar ze heeeeel ver in gaan.....zucht).Belgen waren veel beleefder en afwachtender.

Makay

Altijd jezelf zijn

Ik vind het een mooi goed wanneer kinderen zichzelf kunnen/mogen zijn. Dat betekent dus niet dat ze asociaal ed mogen zijn, of dat je als ouder niet hoeft op te voeden. Hetgeen ze meekrijgen in de opvoeding en op school, hoort ook bij hen. En dat meedragend kunnen ze ook van daaruit zichzelf zijn, rekening houdend met de situatie.
Assertiviteit is iets anders dan agressiviteit en dat ik helaas iets dat men wel eens door elkaar haalt.

Tirza G.

Tirza G.

01-11-2010 om 21:54

Het is dan wel weer grappig

Dat jezelf mogen zijn bij NL kinderen onverkort lijkt te leiden tot luidruchtige, brutale lawaaischoppers. Hoeveel is er dan nog van de kinderen zelf en hoeveel is cultureel bepaald? Probeer maar eens een bedeesd kind los te laten in een groep 1. Dan krijg je onverwijld een sova-training in je maag gesplitst.

Tirza

blom

blom

01-11-2010 om 22:50

Herken het niet

Maar dat komt, haha, vast omdat ik vlak naast de belgen woon, en wij natuurlijk ook weer net geen echte nederlanders zijn. (maar limburgers) Heb bijv veel belgen als collega en die vind ik echt niet bedeesder of bescheidener, wel misschien wat minder direct. Maar zeer zeker niet minder aanwezig.
En heb al heel wat logeetjes gehad voor mijn kinderen hier. Niets sloeg het belgische logeetje, jee, was blij toen ze weg was, heb ik niet vaak!

NNN

NNN

02-11-2010 om 07:27

Binnen nl ook

Ik heb zwemles gegeven aan kinderen in Utrecht. Weliswaar vnl. allochtonen, maar ze wilden allemaal eerst. Toen kwam ik hier in Brabant en niemand wilde eerst. Ik moest ze er zelfs in duwen. Ik kon ook gewoon mijn zinnen afmaken. Er kwam gewoon geen respons.

T&T

T&T

02-11-2010 om 09:02

Het spontane kind

De spontane spring-in-het-veld is de norm in Nederland, en dat heeft eigenlijk niks te maken met jezelf zijn, Tirza zei het ook al; want niet iedereen IS zo. Mijn zoontje schrok zich wezenloos in groep 1 inderdaad wat moest hij met al die luidruchtig springende kinderen? Je kunt ook jezelf zijn binnen bepaalde normen en waarden, en regels op school. Het spontaan springerige kind kan ook in de rij lopen hoor! sterker nog; mijn rustige manneke staat nu altijd op een of andere manier in de rij te springen maar ik merk dat hij zich goed voelt nu, grenzen worden duidelijk aangegeven, maar dat wil niet zeggen dat ze in een militair regime zitten. Kinderen vragen om grenzen en duidelijkheid! maar dat krijgen ze niet meer.
groetjes Tess

Ik ga echt mijn eigen kinderen niet afkraken

Die zijn Nederlands en écht niet onbeleefder en uitbundigere zijn dan kinderen uit andere landen.
Ik heb dan ook het idee dat de Nederlanders die andere Nederlandse kinderen afkammen denken dat hun eigen kinderen anders zijn dan de andere Nederlandse kinderen.
Doet me ook denken aan dat (Nederlandse) onderzoek waaruit bleek dat "men" andermans kinderen véél slechter opgevoed vondt dan de eigen kinderen.

Gr. Poezie.

T&T

T&T

02-11-2010 om 10:12

Kinderen

De spontane spring-in-het-veld is de norm in Nederland, en dat heeft eigenlijk niks te maken met jezelf zijn, "

"Maar hoe kom je daarbij dan, dat dat de norm is? Wie heeft waar gezegd dat stuiterballetjes, teigetjes en gilmaniakken de norm zijn en niet gecorrigeerd hoeven te worden?"

Nou, nergens staat het, maar zo ervaar ik het! dat is denk ik heel belangrijk om even te zeggen. Ik omschrijf hier ook net HET nederlandse kind (dat onopgevoed en luidruchtig zou zijn), ik zie genoeg andere voorbeelden om me heen, gelukkig maar.
Eigenlijk ligt het ook allemaal niet aan de kinderen, die zijn niet zoveel anders dan de belgische kinderen, het is de omgeving die veel bepaald en stuurt hierin.
Kort voorbeeldje: mijn zoontje voelde zich dus niet echt happy in de kleuterklas, terwijl hij toch vantevoren een vrolijke peuter was geweest, alle drukte was hem teveel. Op een dag mocht ik komen kijken in de klas... en zelfs ik schrok me rot. Het is zo'n chaos! maar, tot overmaat van ramp werd er een rood vlaggetje opgehangen en ging de juf met een groepje "werken", die rode vlag betekend dat juf niet gestoord mag worden. m.a.w. los je probleempjes zelf maar even op. Ik zag na 2 minuten al een kind huilend door het lokaal lopen, iemand had zijn verfpot omgeduwd... juf reageerde niet. Ik observeer alleen, en blijf dat dus doen, hoewel ik wel met het huilende jongetje te doen had. Hij huilde niet heel hard, maar liep een hele tijd zielig sniffend door het lokaal en wist niet wat hij moest. Maar: de rode vlag hing! weer even later gebeurd iets soortgelijks bij een ander kind... maar deze huilt niet zachtjes! nee, de sirene gaat vol open! over het onrecht dat hem is aangedaan. En wat denk je dat er gebeurd? nu reageert juf wel! Dus wat hebben we hiervan geleerd? als je maar hard genoeg gilt krijg je wel de aandacht, rode vlag of niet!
En zo zie ik helaas heel veel voorbeelden, en niet alleen op de kleuterschool. De hardste schreeuwerd krijgt de meeste aandacht, dat zien we ook weer aan meneer Wilders.
Dat is niet wat ik mijn kinderen bij wil brengen. Misschien moet ik nu emigreren denk je dan? nah...zoals ik al zei, ik zie gelukkig ook genoeg andere voorbeelden om me heen, en je zoekt zelf de mensen en de omgeving op waar je je prettig bij voelt. Ik loop weg bij mensen die alles met genoeg "assertiviteit" denken op te lossen, mijn kind kon dat op school niet, ik kon het wel voor hem doen: hij zit nu dus op een andere school. Zo eentje waar geleerd word dat als de een praat de ander zijn mond houd, en respect te hebben voor elkaars verschillen, een beetje een verlengde van mijn opvoeding.
Ik wil mezelf echt niet op de borst kloppen hoe geweldig wij het doen; ik weet dat ik wel eens wat assertiever zou kunnen zijn. Maar ik ben bang dat we in een maatschappij belanden waarin mensen weliswaar heel goed kunnen praten, maar niet meer naar elkaar luisteren. En dat word al geleerd op de kleuterschool...
Tess

neteret mut

neteret mut

02-11-2010 om 14:41

Binnen nl

zie je al verschil in decibels en aanwezigheid van kinderen. Kort door de bocht ( weet ik, ik overdrijf ook nog even flink), de kinderen uit de randstad/ het westen van NL zijn luider, rumoeriger en assertiever dan die uit de rest. Net als hun ouders. Gehoord en gezien tijdens mijn jaren in Friesland en Overijsel op de schoolpleinen ( vooral vlak na een zomervakantie als er weer nieuwe mensen waren verhuisd vanuit de drukke randstad)
Ook in Belgie wordt geklaagd dat er vanalles minder goed als zoveel jaar geleden, op verschillende vlakken roept "men " dan dat het in het buitenland beter is. Dat afkatten van het eigen land/ regering is geen puur NL verschijnsel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.