Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Onverwerkt

Onverwerkt

18-12-2011 om 13:13

Vernederd door de gymjuf

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2011 om 00:10

Reactie van manda

Omdat de reactie van Manda zo'n grote rol speelt in dit draadje:
Ik vermoed dat Manda vindt dat haar start in het leven zo erg is dat verhalen als van Onverwerkt daarbij kinderspel zijn. Manda vertelt hier op OO openlijk hoe ze in Nederland terecht is gekomen, dus ik mag daar openlijk aan refereren geloof ik. En op de ladder van erg, erger, ergst, is dat heel heel erg. Ik zou een hork zijn als ik zei van niet. Maar ik vind dat je iemand zijn trauma moet gunnen zonder daarbij te vergelijken met eigen ervaringen. Als de vernederingen van een gymjuf een hele nare invloed op de rest van je leven heeft, mág je daar last van hebben.

Onverwerkt

Onverwerkt

19-12-2011 om 00:11

Julie, de spijker op z'n kop

Je hebt gelijk... het zit me nog het meest dwars dat ik toen niet voor mezelf ben opgekomen! Als ik eraan terugdenk overvalt me een soort woede, maar ook schaamte dat ik dat heb laten gebeuren en die vrouw bij mijn weten niet op 't matje is geroepen. Maar ik ben echt niet meer zoals het meisje dat ik toen was. Dus in die zin heeft therapie geen zin.

Overigens heb ik het een keer aan mijn zoon verteld. Meer in de context dat ik het belangrijk vind dat hij naar een middelbare school gaat waar hij past en omdat ik zelf tussen vroegrijpe maar niet al te intelligente meiden werd gezet omdat mijn ouders dat wel goed vonden (jij trouwt en krijgt toch kinderen, dus LEAO is mooi zat). Toen kwam ook dat verhaal over de gymjuf voorbij. Gelukkig heeft hij nooit met iets dergelijks te maken gehad, dus was hij er niet echt van onder de indruk, er was meer een soort ongeloof over die juf en hoe 'dat vroeger ging'. Neu, over zoon maak ik me wat dat betreft geen zorgen... maar ik denk wel dat ik alert ben. Ik heb nog een jongere zoon, die hiervoor wat kwetsbaarder is.

Onverwerkt

Onverwerkt

19-12-2011 om 00:25

Reactie van manda ii

Het was het eerste wat ik dacht toen ik Manda's eerste reactie las. Manda moet iets 'Veel Ergers' zijn overkomen. Dat kan heel goed en ik ken haar verhaal niet. Maar er zijn zo veel ergere dingen te bedenken, dat lukt mij ook zonder dat ik het zelf heb meegemaakt. Misschien ben ik in Manda's ogen wel een slappeling maar ik las ook ergens dat Manda niet kan stoppen met roken en hee... daar heb ik dan weer geen hulp bij nodig! Kortom, zoals al werd gezegd... iedereen zit anders in elkaar en ik hoop dat Manda dat inmiddels ook in ziet.

Rafelkap

Rafelkap

19-12-2011 om 07:19

Onverwerkt

Ik vat uit tijdnood ook wel iets kort en bondig samen en dat is niet bot bedoeld. Het gaat natuurlijk niet om wie het ergste trauma heeft of hoe erg dit is. Vernedering door een leraar Is Erg. En verdriet vergelijken kan niet. Manda kwam wel tot de essentie: doe hier iets mee. Ik geloof niet dat Manda jou een slappeling vindt, dat maak jij er van.
Ik hoop dat je je nick nog eens kan wijzigen in 'Verwerkt'!

Relithe

Relithe

19-12-2011 om 09:56

Zelfbeeld en manda

Ik ken ook Manda's verhaal niet en dat zal ontgetwijfeld erger zijn maar dat neemt niet weg dat ze zo hoeft te reageren op TS.
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen wat dit soort dingen met je zelfbeeld doet als kind en puber.
Ook ik was de pispaal met gym, werd door de leraar uitgescholden voor 'slome' en nog steeds kan ik dat woord niet horen. Zelfs niet in een andere context.
Ik begrijp heel goed dat dingen weer boven komen nu de zoon van TS naar de middelbare school gaat.

Moontje

Moontje

19-12-2011 om 11:12

Wat je zou kunnen doen..

Ik herken een deel van je gevoel. Bij mij gaat het over totaal iets anders, maar ik heb soms naar een bepaald persoon nog zo'n boos, wrokkig gevoel. Ik had toen ook voor mezelf moeten opkomen, waarom liet ik me zo behandelen. (vroegere vriendin, toen we zo'n 14 jaar oud waren, die me als oud vuil behandelde en ik bleef maar achter haar kont aan lopen) Dus ergens ben ik ook nog een beetje boos op mezelf, waarom ze ik er niets van, deed ik er niets mee?
Haar heb ik ooit nog gevonden op hyves en was zelfs opnieuw 'vriend' met haar geworden. Keek vaak op haar profiel, maar waarom eigenlijk?? ... om te zien of het slecht met haar ging, heel erg naar van me...
Uiteindelijk heb ik hier korte metten mee gemaakt, haar ontvriend en het is niet meer mogelijk dingen van haar te lezen en te bekijken.... afsluiten zeg maar.
Ik kon voor mezelf 2 dingen doen vond ik, of zeggen wat ik er toen van vond tegen haar, of er nu een grote streep onder zetten.
Ik heb het laatste kunnen doen, ik ben er klaar mee, en heb het ook werkelijk van me af kunnen zetten, maar in jouw geval zou je je juf kunnen opsporen, haar een brief kunnen sturen met je gevoel, wat er toen gebeurd is, wat dat met jou gedaan heeft (leg het gewoon allemaal lekker bij haar neer) en ik zou er geeneens een (e-mail) adres van jezelf bij zetten, het is namelijk niet nodig dat ze reageert (grote kans dat dat nog tegenvalt ook, of ze reageert helemaal niet, daar zou ik dan weer boos over worden....doet ze nog een keer onaardig).

En volgens mij voelt dat dan wel fijn hoor, laat haar maar achteraf weten wat ze je aangedaan heeft.

Lief voor het kind in jezelf

Onverwerkt, wat er met jou gebeurd is, is heel ingrijpend geweest. Juf heeft jou willens en wetens vernederd, in aanwezigheid van de hele klas. Dat is niet goed te praten.
Je schrijft dat je nu niet meer te vergelijken bent met het kind van toen (faalangstig e.d.). Dat is goed om te lezen. Je bent ondanks alles uitgegroeid tot een sterke volwassene.
Dat je als kind niet in staat was om voor jezelf op te komen, moet je je denk ik vergeven. Je was kind, je was bang, je had een volwassene en de hele klas tegen je. Je kón op dat moment denk ik weinig anders dan overleven tot de gymles weer voorbij was. Wees lief voor het kind dat je toen was en verwijt je nu niets! Met de kracht en wijsheid van nu is het heel gemakkelijk oordelen over wat je toen had moeten doen. Maar je situatie destijds was compleet anders.
n@nny

+ Brunette +

+ Brunette +

19-12-2011 om 14:05

Onverwerkt, stop met jezelf verwijten te maken.

Mijn dochter draait prima mee op school, ik vind haar niet overmatig verlegen of een kind dat over zich heen laat lopen maar ze ziet haar leerkrachten, hoe toegankelijk die zich ook opstellen, nog als echte autoriteiten, een soort halfgoden die altijd het laatste woord hebben. Zelfs bij ogenschijnlijk brutale pubers kan dit nog het geval zijn en al helemaal als de leerkracht een kind intimideert. Ik denk dan ook niet dat je het jezelf moet verwijten dat je het allemaal hebt laten gebeuren. Natuurlijk denk je achteraf "had ik maar..." maar dat heeft iedereen wel eens.

Aan degene die afraadt om je zoon jouw verhaal te vertellen zou ik willen zeggen: hangt ervan af, als het op een redelijk luchtige toon gaat, als een soort anekdote, dan zie ik er geen kwaad in. Maar het is natuurlijk niet raadzaam een kind met je eigen onverwerkte jeugdtrauma's op te zadelen.

mijk

mijk

20-12-2011 om 08:27

Ik heb heel veel gehad

in een vergelijkbare situatie aan EMDR. Eigenlijk was de aanleiding nog veel kleiner en ik was jonger maar het was een situatie die bleef hangen. Waarin ik me op school zo vreselijk geschaamd heb dat die herinnering met enige regelmaat zomaar heel sterk bovenkwam. Met alle onmachtige gevoelens. Heel naar. EN juist omdat ik heel goed kon beredeneren dat het eigenlijk wel meeviel heeft het heel lang geduurd voordat ik er iets mee deed. Een emdr sessie heeft me enorm geholpen om het te laten gaan...

Mijk

Tirza G.

Tirza G.

20-12-2011 om 15:18

Voor n@nny

Wat een prachtige posting. Onverwerkt, print 'uit en hang 'm boven je bed. Je hebt jezelf echt niks te verwijten.

Tirza

Jade

Jade

20-12-2011 om 19:59

N@nny,

wat een mooie posting.

"Wees lief voor het kind in jezelf"

Moet gewoon even slikken......ik werd vroeger gepest en toen mijn kinderen naar school gingen, heb ik daar aan terug moeten denken. Dus ik herken iets in Onverwerkt.....

Tja

Ik denk dat Manda het wat onomwonden zegt, maar dat ze niet bedoelt dat je een zeur bent , Onverwerkt, noch dat ze je niet serieus neemt.
Zelf ben ik ook met vlagen gepest, op de basisschool en op de middelbare. En ook op de HBO ging het niet altijd goed. Maar ik ben niet alleen gepest, er waren ook periodes bij waarin ik dik in de vriendinnen zat. Waardoor ik de volgende kijk erop heb gekregen: ik was niet degene die gepest werd, de pesters waren degenen die pestten. Dat was gedrag waar ik niet zoveel invoed op had, maar ik heb wel invloed op mijn eigen gedrag. En jouw nick geeft het ook al aan Onverwerkt: het probleem is vooral dat jij het niet hebt verwerkt. Laat die juf die juf maar zijn, maar kijk vooral naar jezelf. Bekijk de situatie en beeld je eens in dat je hem meemaakt als de persoon die je nu bent. Zou je het gewoon weer pikken? Of niet? Hoe zou je reageren? Zou je voor je zelf opkomen? Vast wel! Want nu ben je iemand anders dan je toen was. Je bent gegroeid als persoon en je kunt de dingen wel aan! Je bent nu mama!Je bent belangrijk, voor de mensen om je heen en voor jezelf!
Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat mijn kijk op de zaken en het kunnen distantieren van de 'pestperiodes' ook enigszins voortkomt uit het feit dat ik een veilige thuissituatie had en ik ben er ook in gegroeid hoor. Om maar aan te geven dat het niet zo makkelijk is. Maar wel mogelijk!

Bellefleur

Bellefleur

21-12-2011 om 10:10

Opkomen voor manda

En toch vind ik de reactie van Manda zinvol. Ze laat een andere kant van het verhaal zien. Begrip, verdriet, verontwaardiging en nadenken over wat je overkomen is, is goed. En daarna moet er een streep onder. Laat het je leven tig jaren na dato niet vergallen. Daarmee geef je de pestende persoon teveel macht. Het stukje over dat perfecte pijnloze leven vind ik onnodig hard.

Belle Époque

Belle Époque

21-12-2011 om 12:14

Gepest worden als kind

Het is geen wereldprobleem, gepest worden als kind. En het pesten wordt vooral gedaan bij kinderen die daar gevoelig voor zijn. Het is net als waterpokken: de één krijgt een bultje, krabt en vergeet het, de ander zit zo vol plekken dat er littekens overblijven
En als je tot die laatste groep behoort, kan dat pesten wel eens levensbepalend zijn.
Ja, zo dramatisch is het: levensbepalend. Wie telkens te horen krijgt dat hij/zij niet goed is gaat vaak in geloven. Of het gevoel komt, zoals bij Onverwerkt, plotseling weer terug na jaren en blijkt behoorlijk heftig te zijn, ondanks jarenlang wegstoppen.
Het is dan geen gek idee om hulp te zoeken en "het een plekje te geven" met wat hulp want het is niet goed dat zo'n dom, tactloos mens (ook na jaren) je denken gaat beheersen.
Maar een opmerking als, ik quote: "Als dit het ergste is wat jouw ooit overkomen is dan mag je denk ik zelfs wel in je handjes wrijven, pfff zeg, wat een perfect pijnloos leven heb je dan gehad" vind ik veel te ver gaan. Dat is de situatie bagatelliseren. Iets waar gepeste mensen allesbehalve mee geholpen zijn.
Dan kan Manda honderd keer gelijk hebben, met die ene opmerking zorgt ze ervoor dat haar hele betoog totaal geen waarde meer heeft.

Fiorucci

Fiorucci

21-12-2011 om 12:32

Belle

Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat de laatste zin van Manda te ver gaat, moeten we daar nu over door blijven gaan en in herhaling vallen? Met de rest van het betoog ben ik het nog steeds eens. Als het je niet lukt om zelf die mindswitch te maken, kan hulp bijzonder zinvol zijn. Onmogelijk is het beslist niet, weet ik uit eigen ervaring.

Belle Époque

Belle Époque

21-12-2011 om 12:46

Fio

Ja, het zit me echt hoog, merk ik.
En verder heb je wel gelijk natuurlijk. Ik zal er niet meer op terugkomen.

Tineke

Tineke

21-12-2011 om 15:19

Ik vat het anders op belle epoque

Manda zegt:"Als dit het ergste is wat jouw ooit overkomen is dan mag je denk ik zelfs wel in je handjes wrijven, pfff zeg, wat een perfect pijnloos leven heb je dan gehad"
Belle Epoque: "vind ik veel te ver gaan. Dat is de situatie bagatelliseren. Iets waar gepeste mensen allesbehalve mee geholpen zijn."
Ik las helemaal niet dat Manda het pesten bagatelliseerde. Ik las iets anders. Iets als: 'het is eigenlijk heel luxe dat je je nog druk kunt maken over een treiterende gymjuf van zo'n 30 jaar geleden. Dat betekent namelijk dat je daarna niets echts heftigs hebt meegemaakt'.
Dus niet: stel je niet aan, maar wel: je kunt er dankbaar voor zijn dat je daarna niets ergers hebt meegemaakt dat die treiterende gymjuf deed vervagen.
En dat is een mooie, opbouwende gedachte.

Meike

Meike

21-12-2011 om 15:22

Nou gepest

Ik vind dat je overdrijft. ik sta ook achter Manda's reactie maar om meteen te roepen dat er dus mensen zijn die gevoel de grond in boren!? Kom op zeg! Er zijn andere invalshoeken aan elk verhaal. En Manda's ractie is er daar 1 van. ik vind jouw laatste opmerking net zo goed ongepast en onnodg.

Precies!

Als iets uit je jeugd je zo lang achtervolgt, dan zou ik zeker hulp zoeken, je geeft anders het negatieve zo´n grote rol in je leven dat je slachtoffer bent (of blijft)die macht gun je de pester toch niet!?

Ik snap Manda haar reactie ook wel..ik snap ook wel dat er mensen zijn die gevoeliger zijn dan anderen, waarbij dingen harder binnenkomen dan bij anderen, maar ik denk ook dat wat voor mens je ook bent, dat je altijd baat hebt bij een stevige balans, een gevoel van eigenwaarde waaruit je je zelfvertrouwen kunt putten.

Als je dat zelf niet vindt, zoek dan hulp, het is doodzonde om de rest van je leven te laten verpesten door een pester (m/v) geen mens zou zich slachtoffer moeten blijven voelen!

Tja

Ik snap de reactie van Manda wel een beetje hoor.
Tuurlijk is het heftig om gepest te worden. Zeker door je juf. Maar ik vraag me toch eigenlijk af hoe stevig onverwerkt in haar schoenen staat als zoiets in je leven wat jaren geleden gebeurd is nog zo je leven beheersd.

Ik ben vroeger ontzettend gepest, in elkaar geslagen en weet ik wat allemaal (5 jaar lang) en dat is inderdaad heel erg. Ik had ook een leraar die weleens meedeed. Ik ben er alleen maar harder door geworden. Mocht ik nu een pestkop tegen komen dan kijk ik ze gewoon even vals aan (haha) en draai mijn hoofd om.. pffff Ze zijn het gewoon niet waard dat ik me daar nu nog druk over maak.

Ik weet niet wat Manda allemaal heeft meegemaakt maar ik kan me toch wel enigzins voorstellen dat ze zo reageert. Ik denk stiekem ook goh meis raap jezelf bij elkaar. Kop op!!

mijk

mijk

21-12-2011 om 15:31

Ach meike

en ik vind weer dat je in het licht van alle verhalen van gepeste mensen hier (en ja ik was er ook zo een en ja het beinvloedt me iedere dag) dat 'je overdrijft' wel de meest slechte woordkeus is die jij had kunnen gebruiken.

Het is precies wat iedereen zegt: meesters ouders klasgenoten. "Niet zo overdrijven, het was maar een grapje". letterlijk wat iemand tegen me zei over het in mijn gezicht smeren van secondelijm op de middelbare school

Je hebt me aan het huilen gemaakt en ja dat lijkt behoorlijk overdreven na 22 jaar.... maar echt pesten dat hakt er diep diep in en werkt zo lang door...

Mijk

mijk

mijk

21-12-2011 om 15:36

Maar dumbledore

dan staat Onverwerkt minder stevig in je schoenen dan jij (en ik misschien ook wel) en dan? Waarom moet je haar dat dan zo in haar gezicht gooien? Daar schiet ze toch geen ene flikker mee op. Ze moet er mee aan de slag. Tuurlijk, maar daar vraagt ze toch advies voor. Je kunt wel zeggen dat ze zich anders moet voelen maar ja dan kan ik ook Manda wel in haar gezicht gooien dat ze nog steeds rookt omdat ik dat niet doe maar dat slaat toch nergens op?

Mijk

Mijk

Doe ik dat:
Waarom moet je haar dat dan zo in haar gezicht gooien?

Volgens mij niet.. Ik vind het alleen sneu dat iedereen zo over Manda heen valt. Het stond er misschien een beetje bot. Maar dat heeft ze vast niet zo bedoelt.

En daarnaast wilde ik ook een tegen geluid geven.. Dat het niet altijd zo is dat je een beetje een wrak bent als je dit hebt meegemaakt.

Het enige wat ik me oprecht afvraag over zoiets is dat Onverwacht er misschien teveel in blijft hangen.. Ga naar de huisarts denk ik dan... Praat erover met een therapeut. Als ze zich over 20 jaar nog zo voelt.. Dan heb je toch geen leven.

Mijn vraag aan jouw Mijk:
Is het zo dat het meerendeel van de gepeste personen zich zo voelen zoals Onverwerkt dat doet????

Meike

Meike

21-12-2011 om 16:03

Mijk

Ik zeg volgens mij duidelijk genoeg dat ze overdrijft door te zeggen dat er gevoelens de grond in geboord worden. En ik blijf bij dat standpunt. ik vind het vervelend dat je hierom moet huilen en dat was zeker mijn bedoeling niet, maar voor de duidelijkheid: ik heb jou niet aan het huilen gemaakt. dat hebben anderen vroeger gedaan, maar schuif het niet in mijn schoenen door een woordkeus die bij jou herinneringen oproept. Hoe vervelend je herinneringen ook zijn, en hoe jammer het is dat mijn posting het bij je oproept: ik heb daar niets mee te maken.
Sterkte verder. Ik hoop dat je je snel beter voelt.

Ely

Ely

21-12-2011 om 16:07

Je hebt natuurlijk pesten en pesten

Op de lagere school (bovenbouw) werd ik ook gepest, nooit in elkaar geslagen maar wel actief buitengesloten zeg maar.
Ik heb toen ik midden twintig was met 1 van mijn pesters van toen gesproken, haar kant van het verhaal gehoord en dat gaf mij een heel ander perspectief. Ik was er daarvoor ook nooit heel erg mee bezig maar was wel gevoelig voor bepaalde dingen. Na dat gesprek zit er voor mij een dekseltje op dat potje, het is deel van mij maar prima zo. Het heeft ook bijgedragen tot wie ik nu ben.
De pester van toen is nu trouwens een vriendin.
O, ik ben bij mijn eigen kinderen wel alert op pesten, maar dat is volgens mij normaal.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

mijk

mijk

21-12-2011 om 16:13

Meike

daar heb je helemaal gelijk in. Je hebt me helemaal niet aan het huilen gemaakt. Ik heb mezelf aan het huilen gemaakt..

Ik twijfelde om het op te schrijven maar deed het wel omdat ik bedoelde aan te geven hoe beladen het woord overdrijven is... voor mij in ieder geval. Het is zo beladen dat ik het niet meer kan horen zoals jij het bedoeld!

Overigens ik heb inderdaad hulp gezocht en ik ben een heel eind verder dan zeg 5 jaar geleden. Een pijnpunt blijft het wel.....

Mijk

Meike

Meike

21-12-2011 om 16:22

Mijk

Ach, ik kan me er ook wel iets bij indenken. De ervaring die je beschreef klinkt ook echt afschuwelijk. Blij dat je hulp hebt gezocht en gekregen!

mijk

mijk

21-12-2011 om 16:27

Veel wel denk ik dumbledore

Als je stelselmatig getreiterd bent door je klasgenoten en docenten dan wordt je wantrouwig. Je trekt je terug en houdt je in groepen en bij vreemden op de vlakte. Kortom je zult niet zomaar aan een wildvreemde vertellen dat je vroeger veel gepest bent. Zelfs bij behoorlijk goede vrienden komt het past laat ter sprake. Ik vind het nog steeds eng om er over te beginnen. Bang om mezelf toch weer mikpunt te maken. Nu kan ik dat rationaliseren en doe ik dat toch maar. Soms reageert er iemand die hetzelfde heeft meegemaakt en vaak herken ik dan veel.

Overigens in het dagelijks leven is dit een heel stuk naar de achtergrond gedrongen en functioneer ik heel behoorlijk maar het beïnvloed wel erg je kijk op de wereld en op jezelf..

Sancy

Sancy

21-12-2011 om 17:52

Zo werkt het niet denk ik

Kaatje schreef dat Manda misschien bedoelde: "'het is eigenlijk heel luxe dat je je nog druk kunt maken over een treiterende gymjuf van zo'n 30 jaar geleden. Dat betekent namelijk dat je daarna niets echts heftigs hebt meegemaakt'. "
Zo werkt het niet. Er zijn mensen die de meest afschuwelijke zaken goed verwerken: de dood van een geliefde, ernstige ziektes, handicaps, dakloos zijn. Allemaal zaken die 'echt heftig' zijn. Maar dat wil niet zeggen dat mensen die iets 'echt heftigs' hebben meegemaakt en hebben verwerkt per definitie geen moeite hebben met ándere gebeurtenissen in hun leven. En omgekeerd, het betekent niet dat iemand die een verleden heeft als 'gepest kind' dat alléén niet goed verwerkt als er verder niets 'echt heftigs' in zijn/haar leven is gebeurd.
Want ja ook die mensen bestaan, die in het verleden gepest zijn, dat niet goed verwerkt hebben - of die jaren later alsnog ontdekken dat er oud zeer zit - maar die tegelijkertijd op andere vlakken prima in staat zijn te relativeren, verwerken en af te sluiten.

mix

mix

21-12-2011 om 18:44

Eens sancy plus

het feit dat niemand weet wat TS heeft meegemaakt en daar dus ook niet over kan oordelen. Ellende meet je niet, dat ervaar je.
En soms kun je iets meemaken dat een druppel is, of dat idd oud zeer enorm doet oplaaien.
Zoals ik bv door het overlijden van een dierbare 2 weken geleden ineens ongelofelijk veel last heb dat ik een ander dierbaar familielid niet meer zie.
Normaal heb ik daar minder last van, nu komt dat heel hard naar boven. Niet alles in het leven is zomaar een keuze, niet bij elke gebeurtenis kun je precies kiezen hoe je met dingen omgaat.
En dat betekent echt niet dat je een pijnloos leven hebt. Ik bedoel dan kun je ook je mond wel houden over een verkoudheid die je dwars zit, want als dat het enige is waar je doorheen gaat.....Nou en dát weet dus niemand.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.