Manda Rijn
27-08-2010 om 09:48
Verhuizen als kinderen 12 en 6 zijn?
zeer hypothetische vraag die nu absoluut nog niet relevant is maar er is hier iemand in huis die nu besloten heeft verder te gaan kijken dan in de randstad naar ander werk. Zelfs over de grens, maar dat wil ik niet. Hij hoeft niet weg, hij kan ook nog jaren enigzins tevreden op deze werkplek blijven, dus totdat de kinderen 12 en 6 zijn bijvoorbeeld (nog 5 jaar). Maar als het hem ergens wel lukt dan moet hij het doen dat vind ik ook en dan maar de eerste tijd heen en weer pendelen, met een appartementje erbij huren oid.
Maar dan denk ik aan de kinderen, als ze straks 12 en 6 zijn, is dat dan de beste leeftijd om wel de stap te wagen en in een andere stad te gaan wonen ?
We zijn verhuisd binnen Haarlem toen de oudste net 5 was geworden, het heeft wel een tijd geduurd voordat zij en ook ik ons hier thuis voelden, ja dat ging niet soepel.
Manda Rijn
27-08-2010 om 09:49
12 en 6
in de zin van, oudste die dan naar de middelbare gaat en jongste die dan naar groep 3 gaat.
Sawo
27-08-2010 om 10:25
Hoe jonger hoe beter
Hoi Manda
12 jaar is een vervelende leeftijd om te verhuizen. Je zit net aan het begin van de puberteit en je hebt juist graag een bekende omgeving en bekende mensen. Naar een nieuwe middelbare school gaan is al heel spannend. In een nieuwe omgeving nog erger. Dus volgens mij geldt hoe jonger hoe beter.
groet
Sandra
Tijgeroog
27-08-2010 om 10:42
Tsja
Ik ben verhuisd toen ik 10,5 was, m'n broer was bijna 8. En m'n broer heeft het een stuk makkelijker gehad met die verhuizing dan ik. Komt ongetwijfeld ook door z'n karakter, maar hij kon in z'n groep 4 een stuk makkelijker aarden dan ik halverwege het schooljaar in groep 7, die al die jaren al bij elkaar zat en erg hecht was.
Shonagh
27-08-2010 om 11:14
Inderdaad
Hoe jonger hoe beter, bij onze emigratie heb ik me hierin verdiept. Er werd toen geadviseerd dat ongeveer 10 jaar de max leeftijd is en op middelbare schoolleeftijd in ieder geval niet te gaan emigereren.
Bastet
27-08-2010 om 11:16
Jong!
Als je plannen hebt,wacht niet te lang.Ik was negen,halverwege de basischool,toen vond ik het al naar.Mijn vader zat toen bij de luchtmacht en werd overgeplaatst,dus het kon niet anders,maar als je die keuze hebt...niet te lang wachten!
Bastet
Jesse_1
27-08-2010 om 11:47
Ach
Wij zijn verhuisd toen ik 10 was (naar gr.7) en toen ik 16 was. Bij de eerste verhuizing was mijn zus 12 en ging net naar de middelbare school. Volgens mij was het niet echt een probleem. Ze had gelijk contact met een klasgenote die in dezelfde straat woonde.
De verhuizing toen ik 16 was, was niet echt fijn. Het heeft best wel een tijd geduurd voordat ik me er echt thuis voelde, maar waarschijnlijk heeft dat er ook mee te maken dat er op school niet echt een meisje was waar ik echt een goede klik mee had. Ik had wel vrij snel een vriendengroepje hoor, maar ik heb heel erg DE vriendin gemist.
Verhuizing toen ik 10 was, ging prima trouwens. In de zomervakantie verhuisd (saai), maar eenmaal op school snel vriendinnen.
Jesse
Anneque
27-08-2010 om 11:49
Sluit me erbij aan
Ben als kind verhuisd op mijn 10e, was niet makkelijk. Maar véél makkelijker (stel ik me voor) dan nog eens 2 jaar later. Ik ging idd met redelijk bekende gezichten naar het vo. Maar ik herinner me nog goed het enorm emotionele afscheid van mijn hartsvriendinnen, en ik heb ze nog lang gemist. Ook ik zou zeggen: verhuis zo vroeg mogelijk.
neteret mut
27-08-2010 om 12:10
Was geen probleem
bij ons en hoe ouder hoe minder een probleem. Wij zijn verhuisd naar Belgie, dus idd emigreren toen de jongste 6 was en de oudste 16 ( + 5 er tussen in). De jongste heeft het het moeilijkst gehad, daarna de zus van 9 daarna de zus van 11. De kinderen op de middelbare hebben geen enkel probleem gehad. Het zat hier in het missen van speelkameraadjes ( wordt veel minder gedaan op bassischoolleeftijd hier)
Maylise
27-08-2010 om 12:13
Niet ideaal
12 jaar is geen ideale leeftijd om te verhuizen maar soms heb je geen keuze of wegen andere belangen zwaarder. Wij zijn net verhuisd en onze jongste kinderen zijn 16,13 en 10. Geen van drieën hebben een echt ideale leeftijd voor verhuizen maar andere belangen speelden een rol dus we zijn wel gegaan. We zijn nog maar net verhuisd dus ik kan nog weinig zeggen hoe het gaat. Ze zullen wel wennen maar op dit moment zijn vooral de jongste twee er zeker nog niet blij mee en ik denk ook dat het ze echt wel even tijd zal kosten om te wennen.
Maylise
Maylise
27-08-2010 om 12:17
Oh en..
Wat Neteret Mut schrijft herken ik van onze vorige verhuizing over lange afstand. De drie oudsten (toen 18,15,15) hadden eigenlijk nauwelijks moeite met de verhuizing. De oudste had er ook heel bewust voor gekozen om mee te gaan. Hij was tenslotte al volwassen dus hij had ook zijn eigen gang kunnen gaan. De twee middelste kinderen van 10 en 8 hebben het absoluut het moeilijkst gehad. Vooral de 10jarige heeft zeker bijna twee jaar nodig gehad om zich een beetje thuis te voelen. Terwijl ze op zich sociaal gezien niet eens zoveel problemen had maar ze miste haar oude vriendinnetjes, de school, de omgeving en alles daar eigenlijk. Veel huilbuien en woede uitbarstingen. De jongsten waren toen 5,2 en nog niet geboren en dat was weer geen enkel probleem.
Maylise
Manda Rijn
27-08-2010 om 12:36
Ik wil ook niet weg
ik hoop dat hij toch komende tijd geluk heeft en iets vindt waardoor verhuizen helemaal niet nodig is. Bij voorkeur blijven we hier totdat de kinderen het huis uit gaan (ik heb opeens zo'n rust gevonden wbt huis en wijk afgelopen periode, heerlijk). Maar goed, werk is ook belangrijk. Misschien lukt het ook wel als hij bijvoorbeeld 3 dagen weg is en de rest van de tijd thuis, hij heeft werk waar je niet altijd aanwezig hoeft te zijn, ook niet leuk maar weg uit Haarlem en helemaal opnieuw beginnen trek ik niet.
Dus verhuizen rond 12 jaar is ook geen goed idee. De oudste zou het echt vreselijk vinden om uberhaupt weg te gaan, die is zo vrolijk met alles en iedereen.
Manda Rijn
27-08-2010 om 13:41
Ja maar cobi
ik ga nooooit meer terug naar postcode 56..
Nee dan liever in Groningen of Maastricht waar hij het nu opeens over heeft. Moet er niet aan denken, in Groningen woont mijn schoonfamilie en in Maastricht zit je dan tussen de pvv stemmende limbo's (sorry wie ik nu vast enorm beledig). Kijk ik op funda naar de huizen in Groningen, kan je daar een groot herenhuis kopen voor hetzelfde bedrag als dit jaren 30 krot waar ik elke cm aan heb ontworpen en bedacht.
misschien moet hij maar naar Groningen, kan hij bij zijn familie logeren die hebben toch te veel ruimte en zijn was laten doen, dan neem ik een extra minnaar in Haarlem en hebben we in het weekend leuke gesprekken.
not.
HertogJan
27-08-2010 om 15:06
(ot) ei
postcode56, of Ei, is een groot dorp (6 dorpen), met de luxe van een grote stad. Veel groen, veel rustige wijken. Ik ben er naar toe verhuisd toen ik 12 was, in de zomer tussen bais- en middelbare-school. Ik denk dat dat zo-wie-zo een lastige leeftijd is. Mijn zusje was 10, broertje 6. Staat ons niet bij dat we daar een trauma van hebben opgelopen . Ging toch allemaal vrij soepel.
Tirza G.
27-08-2010 om 15:31
Toen ik 28 was
verhuisde ik voor de 14e keer. Ik ben dus, rekent u even mee, ongeveer iedere twee jaar verhuisd. Ik kan me geen enkele topervaring herinneren.
Verhuizen is voor kinderen nooit leuk, ook al hebben ze in volwassen ogen misschien een butleven zo zonder zandbak en met een nare buurman (ik noem maar even wat) het is wél hun veilige, eigen wereld. Het scheelt natuurlijk enorm dat je het hele gezin (en het interieur en de huisdieren) meeneemt, maar om het zo glad mogelijk te laten verlopen zou ik gaan voor zo jong mogelijk.
Tirza
Manda Rijn
27-08-2010 om 15:58
Nou ik wacht af
Het is geen bevlieging, hij werkt er zijn hele leven al naar toe en door crisisgedoe is het nu wel een prettig vooruitzicht om weg te gaan en hoger op te gaan. Ach zucht, ik begrijp het wel, moet ook als het mogelijk is. Maar hij zegt ook dat hij de kinderen hier wil zien opgroeien en hij wil de tuin afmaken, ook gehecht aan het huis en de duinen en het strand, het centrum.
Trouwens Tirza, wat vreselijk lijkt mij het om zo vaak te verhuizen, dan durf je je op een gegeven moment ook niet meer te hechten lijkt mij. Aan de andere kant heb je vast geleerd snel contacten te krijgen en je aan te passen etc.
Tirza G.
27-08-2010 om 16:10
Nou manda
Daar ben ik eigenlijk nog steeds niet uit. Wat ik wel van mezelf weet inmiddels, is dat ik een enorme facade op kan houden - dat is inderdaad het snelle, vriendelijke contact leggen. Heb ik ook wel eens nodig in mijn werk Ik laat maar heel weinig mensen echt dichtbij komen, ik ben heel erg op mezelf.
Het heeft er in elk geval níet toe geleid dat ik een onverstoorbare kosmopoliet ben geworden die zonder blikken of blozen haar boeltje oppakt en verkast. Ik dóe dat wel, reis ook vrij laconiek, maar ik heb veel behoefte aan mijn eigen omgeving
Tirza
HertogJan
27-08-2010 om 16:53
Cobi
waar kun je mensenvlees krijgen in Nederland dan volgende week in Eindhoven: http://www.parktheater.nl/Content.aspx?id=534
En vanavond (als het droog blijft) gratis naar de buitenfilm in PlazaFutura, Slumdog Millionaire; http://www.plazafutura.nl/programma.asp?ID=12253
Waar liggen je interesses, dan help ik je graag op weg .
Manda Rijn
27-08-2010 om 16:54
Cobi
arme 'gij'. Er zijn toch ook wel 'schone' dingen aan Ei te noemen, want hoera voor de heuvelgalerie, ongelovelijk wat een vreselijk lelijk bouwsel is dat overigens. Maar je kan wel lekker dimsummen bij de chinees op de markt daar, dat mis ik hier in Haarlem, geen goede thai en ook geen echte chinees. En van Abbe met een super collectie (ben er nog steeds niet geweest sinds de verbouwing).
Ik vind die wijk bij het Anne frankplantsoen wel echt erg mooi, met die oude huizen. In mijn tijd gingen wat jongens die ik kende daar van maat wisselen in de bosjes, zeg maar zo, enig heel leuke verhalen van mensen die dan uit die herenhuizen kwamen en dan boos gingen roepen "weg uit die bosjes".
Goh ik krijg bijna zin om weer richting Ei te gaan, even kijken in oktober misschien als de academie weer een expo heeft.
Geerke
27-08-2010 om 16:59
Zeg gewoon uiterlijk als oudste in gr 7 zit
Nee 12 is denk ik geen handige leeftijd, 6 maakt volgens mij niet uit. Maar je schrijft "hij kan ook nog jaren enigzins tevreden op deze werkplek blijven, dus totdat de kinderen 12 en 6 zijn bijvoorbeeld..."
Als hij nu al niet echt lekker tevreden is wacht je geen 5 jaar, dan kun je ook zeggen: "binnen 3 of 4 jaar verhuizen oké, maar als de oudste in groep 8 gaat dan gaan we niet meer weg".
En persoonlijk zou ik nooit een appartementje erbij huren op afstand en dan een paar dagen thuis, lijkt me niks.
Tja, en Haarlem niet uit.... ik snap dat wel. Ik ben er toch ook uit gegaan vanwege de koopprijzen, maar het blijft trekken, ik snap wel dat je niet weg wilt.
Manda Rijn
27-08-2010 om 18:43
Wat pelle zegt
ik heb eens in de schoolbrief gezocht, inderdaad zijn er veel scholen waar de leerlingen naar toe gaan maar grotendeels gaan ze naar de middelbare hier in de wijk (37% = 19 leerlingen).
Dus dat zie ik ons dus ook wel doen, op loopafstand is het van huis, dus dat klit dan toch nog samen ook al zijn ze groter.
Dan nog 14% (7) naar de andere middelbare in de buurt. De rest naar 11 andere scholen (gymnasium, en scholen die mij nu niets zeggen ook buiten Haarlem).
Dus als ik in de toekomst moet kijken dan zie ik toch een heel erg verdrietige en vooral zeer opstandige kwade oudste dochter voor mij die absoluut niet weg wil.
Manda Rijn
27-08-2010 om 20:35
Cobi
er zijn 2 chinezen, de 1e is goed de andere is echt beneden alle peil, dat vond ik en dat vond mijn Chinese ex vriend al helemaal.
de goede is degene die aan de heuvelgalerie vast zit daar zitten op zondag alle Chineze familie uit de omgeving met de hele incroud te dimsummen en die zitten aan de andere kant absoluut niet.
Manda Rijn
27-08-2010 om 20:42
Oh en thai
ik mis dus ook Thais voor thuis, dat haalde ik eens per zoveel weken. De laatste 3 jaar in Ei heb ik gewoond bij de Kruisstraat, daar zat toen ook een Chinees (begin van de Kruisstraat, dus meer richting station) die wel lekkere Sil Ya Fang had (zoiets als nasi met 3 soorten vlees en wat groente, mijn standaard afhaalhap met hele hete zwarte sambal) en ook wel een paar andere gerechten, ik geloof dat hij ook wat surinaamse dingen had. En dan was er nog een andere Chinees, god waar zat die ook al weer, in de buurt van de afhaal van Thais voor thuis, die was ook goed voor Sil Ya fang.
Ja Aziatisch eten kan je goed in Ei en in niet in Hlem
Kaaskopje
27-08-2010 om 23:17
11 en 5
Waarom niet met 11 en 5? Dan zitten ze beiden nog op de basisschool, kunnen tussen die kinderen 'aarden' en samen (mocht dat zo uitkomen) naar het voortgezet onderwijs. Ik ben op mijn negende verhuisd en had meteen al vriendinnetjes en vriendjes. Bij mijn oudere zussen lag dat wat moeilijker. Zij waren 13 en 15. Zij moesten het meer van schoolvriendinnen hebben. Maar dat hoeft helemaal niet erg te zijn. De enige vriendin die ik nog heb heb ik leren kennen toen ik 15 was en een gesprekje aanknoopte op het schoolplein.
rodebeuk
28-08-2010 om 07:33
Cobi - nog even dekseltje optillen
Wist je dat Ei de enige stad in NL is zonder welstandscommissie of beleid? Terwijl ik het opschrijf ga ik alweer twijfelen of het zo is maar een architect uit de regio heeft het me verteld.
Het is dus wel een erg leuke regio om te werken als je je met projectontwikkeling bezig houdt hihi. Nog los van het gebrek aan regels vond ik de sfeer erg goed, ik heb daar echt mijn knuffelproject gehad. Er werd veel minder gezeurd, de Provincie werkte mee, de mensen wilden iets maken... dat was echt tof.
Als het aan de werksfeer ligt zou ik bijvoorbeeld nooit naar Gelderland willen. De mensen zijn stijf en indirect in de omgang en de ambtenaren zijn heel streng en zeikerig.
HertogJan
28-08-2010 om 08:57
Rodebeuk
Ei heeft natuurlijk een welstandcommissie; die vormt de gebruikelijke congsi met de overheid.
Mensen die op Ei willen afgeven: natuurlijk kan dat heel makkelijk (zoals dat bij elke stad kan). We hebben hier geen historisch centrum (maar wel al langer stadsrechten dan A'dam). Maar om te beginnen: kom eens naar de Designweek, en naar Glow. En kijk eens wat er in Strijp-S gebeurt.
rodebeuk
28-08-2010 om 09:56
Hertogjan
Ja, maar het welstandsbeleid is heel anders dan van de andere gemeentes. In Ei kan veel meer. Trouwens, voor mij was het heerlijk werken daar , dus je hoort mij niet klagen.
Naar Strijp hoef ik niet meer om het te leren kennen... als je begrijpt wat ik bedoel... knuffelproject enzo...
Mashumi
28-08-2010 om 15:04
Oh?
Rodebeuk:"Als het aan de werksfeer ligt zou ik bijvoorbeeld nooit naar Gelderland willen. De mensen zijn stijf en indirect in de omgang en de ambtenaren zijn heel streng en zeikerig. "
Generaliseren is toch wel lekker soms he? Ik ben het overigens helemaal niet met je eens mbt mensen uit Gelderland.
rodebeuk
28-08-2010 om 16:37
Mashumi
Ik zeg niets over mensen uit Gelderland. Ik zeg alleen maar iets over de mensen waarmee je in mijn branche moet samenwerken in Gelderland. En daar generaliseer ik over idd.
Manda Rijn
28-08-2010 om 23:09
Cobi
wat nu als tzt die man klaar is daar in Ei ? Waar wil je dan naar toe of naar terug ?
Is het niet zo dat je nooit terug vindt wat je achter gelaten hebt ?
Zo dacht ik altijd toen ik in Ei zat dat ik direct weer gelukkig zou zijn als ik Adam weer om mij heen had. Maar dat was helemaal niet zo toen ik klaar was in Ei, ik vond Adam belachelijk duur om te wonen, kon mijn auto niet parkeren, troep, stank, het idee weer 3 hoog achter te zitten voor 2 ton sprak ons totaal niet aan. Toen kwam Hlem in zicht, waar ik niemand kende en zonder vrienden (die hingen nog ondersteboven in Ei feest te vieren) zwanger mijn tasje uitpaktte en er het beste maar van heb gemaakt. En nu dik 8 jaar later wil ik er niet meer weg. Dus hier is het wel gelukt.
En dit krot is ook zo fijn, nog maar 30.000 euro en dan is het huis af, we hebben er veel te veel geld aan uit gegeven maar dan hebben we het hele huis na 7 volle sloopbakken kaal gestript en helemaal weer opgebouwd, dat is gewoon gaaf. De foto's van voor-na enzo, echt ons gezamelijke project en ik moet er niet aan denken dat er dan een of andere lompe idioot de boel lelijk gaat schilderen en mijn op de mm bedachte tegelplan kapot maakt.
Dus ja ik snap je volkomen.
Manda Rijn
29-08-2010 om 17:42
Gepraat
gisteren, lang gepraat. Het is mij ook weer heel helder geworden waarom hij weg wil, snap ik volkomen, is ook niet leuk etc.
Dus hij is blijkbaar toch niet zo tevreden als hij altijd heeft gezegd tot nu toe dan. Hmm, ja en dat kan ik dan ook niet aanzien als dat steeds erger zou worden.
Ik heb dus gezegd dat ALS we het doen hij eerst dan daar een vast contract moet hebben, ook financieel de boel afdekken. Dan het huis met overwaarde verkopen en dan verhuizen. Ik moet dan ook nog meer werk ter plekke vinden. In ieder geval gaan we het komende 3 jaar niet doen, het is hier nog niet af. De oudste moet nog lekker een flink aantal jaar met hib'je en andere kinderen hier spelen en rustig ontwikkelen op deze school.
Dus er zijn nogal wat maren, maar ik ben er voor, als het lukt dan gaan we het plan 'uitzetten'. Maar voorlopig niet, als het lukt dan zal hij dus de eerste 3 jaar moeten pendelen, 3 lange dagen daar en dan 4 dagen thuis ofzo.