Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
liza

liza

04-02-2017 om 18:22

Veilig Thuis, hulp


Rampscenario's

AnneJ houdt je rampscenario's voor die gebaseerd zijn op een flinterdunne overeenkomst, namelijk het land van herkomst.
er zijn in Nederland bijna 2 miljoen mensen afkomstig uit het buitenland (of de ouders zijn afkomstig uit het buitenland). Er zijn bijna 60.000 mensen uit de voormalige sovjetunie volgens het CBS.
Ja, er zijn hele nare verhalen over onterecht ingrijpen van jeugdzorg, niet alleen bij iemand uit Letland, maar ook bij andere mensen. en sommige mensen zijn daardoor getraumatiseerd en kennen alleen de slechte verhalen.
Ik ben absoluut geen voorstander van het ingrijpen, maar als je eenmaal in het circus verzeild bent geraakt helpt het helemaal niet om het wantrouwen te voeden stampvoeten en nare verhalen.
Je zult moeten zoeken wat een uitweg is en als iemand je een uitweg biedt, dan moet je die met twee handen aangrijpen. Niet iedereen is je vijand. Ook al blijft het voor je gevoel allemaal onterecht. Dat gevoel alleen mag niet leidend zijn, je moet ook nadenken en je eigen situatie kritisch bereflecteren.

Tsjor

AnneJ

'Wij kennen de situatie van Liza niet. Al stel je er wel wat bij voor door wat ze schrijft. Maar dat kan toch niet betekenen dat je er suggesties als 'met je volle gewicht op een kind' aan verbind? Dat gaat echt te ver Tsjor.'
Eerder stelde je al dat het ging om 'competente ouders', terwijl je tegen mij zegt dat ik de situatie van Liza niet ken. Hoe komt het dat je denkt dat jij wel bepaalde vooronderstellingen en oordelen mag hebben en een ander niet. Ik ken de situatie van Liza niet, ik baseer me vooral op wat ze hier schrijft en probeer haar te laten zien welke signalen als 'zorgelijk' kunnen worden gezien, zodat ze dar iets mee kan doen.
Ja, ik vind dat ze zich samen met haar kind isoleert, de hele buitenwereld, inclusief haar man, niet vertrouwt, en daardoor met haar volle gewicht bovenop haar kind zit. En dat is zorgelijk, omdat ze daardoor eenvoudige dingen, zoals het laten wegen en opmeten van een pasgeborene alleen maar zelf wil doen. Wie heeft toegang tot het kind?
Ouders ervaren zichzelf altijd wel als goede ouders, die het beste met hun kind voor hebben.Zelfs als ze die kinderen urenlang nauwelijks gekleed buiten op het balkon laten staan in de kou. Gelukkig werd dat in elk geval nog gezien door andere mensen.

Tsjor

Vertrouwen Tsjor

Je ziet hoeveel moeite Liza doet om zaken op haar manier geregeld te krijgen. En dan geconfronteerd wordt met de rigiditeit van het CB. Deze mensen geven ook geen eerlijke voorlichting. Jij ook niet trouwens.
Het is voor sommigen echt normaal om aparte vaccinaties te geven die niet bij elkaar in een cocktail zitten. Een antroposofische huisarts kan dat doen, vaak zijn ze ermee bekend. Daar hoef jij geen verdachtmaking over zelfaangeschafte medicatie van te maken. Je kunt het alleen doen als je een huisarts vind die dat ook doet. Dat wil niet zeggen dat je dan in je dorp bij het CB moet blijven. Dan ga je natuurlijk naar die antroposofische huisarts, die dan wel vervolgens ook jou huisarts is, niet alleen voor het CB. Maar deze mensen zeggen tegen jou, tegen Liza, die niet weet hoe het zit, dat het WEL verplicht is om naar het CB te gaan. Die helpen haar niet. Die zien haar verwarring niet en onbekendheid en drammen alleen hun eigen mening door, zoals dat altijd gaat, hier ook. Liza doet moeite om een Letstalige gezondheidszorg deskundige te vinden of een tolk omdat ze het idee heeft dat de informatie die ze krijgt niet klopt. En dat klopt ook nog!
En dan vinden wij Liza achterdochtig terwijl ze geen eerlijke informatie krijgt.

Letse vereniging

http://www.latvija.nl/over/

Het kan helpen om lid te worden van de Letse vereniging. Dat is wel een netwerk met contacten, mogelijk kennen zij ook Letstalige gezondheidszorgwerkers die ook de regels van Nederland kennen. Want er is vaak meer mogelijk dan je denkt als je de weg maar weet.

Wieke

Wieke

19-02-2017 om 13:31

Liza

Liza, ik had je een paar vragen gesteld. Je reageert er niet op.
Je hoeft natuurlijk niet op alles te antwoorden, het zijn ook nogal persoonlijke vragen, maar ik zou het wel fijn vinden als laat merken dat je leest wat we schrijven en er enigszins op reageert. Ook op de anderen lijk je niet te reageren.

En het zou ook zomaar kunnen dat de CB medewerkster van Liza die thuis wilde komen echt haar hulp aanbood. Of ze aanbod om van VT af te komen is mij niet duidelijk geworden. Als dat al kan.
Het is een hele kunst om in het veld van jeugdgezondheidswerkers degenen te vinden die jou wel respecteren en eerlijke informatie geven en niet de regie willen afpakken. Als je 'normaal' bent en volgens het boekje valt je dat niet op. Maar wacht maar als er echt eens iets is of als je een minder gewaardeerde 'buitenlander' bent.
Het is een menselijke eigenschap blijkbaar om wat kwetsbaar is te gaan domineren. En dat is wel wat er in de jeugdgezondheidszorg gebeurt.
Het handigste is dan ook niet je als 'kwetsbaar' op te stellen maar als goed gedocumenteerd en geinformeerd en steun te zoeken in je omgeving.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-02-2017 om 13:49

Soms ontkom je er niet aan

Ik ken een gezin waarvan het kind min of meer gedwongen naar een voorschool gaat, vier dagen per week. Je ziet hem nu al na een paar weken met sprongen vooruit gaan qua (Nederlandse) taalontwikkeling. De ouders mogen thuis gewoon hun eigen taal spreken. Dat heeft zelfs de voorkeur ivm communicatie met zijn familie en voorkomen dat hij evt verkeerd taalgebruik van zijn ouders overneemt als die gebroken Nederlands met hem spreken. Andere cultureel bepaalde gewoonten mogen ze ook gewoon aanhouden, maar bijv inentingen zijn wel erg gepromoot (en terecht, wat mij betreft!).

Misschien toch goed lezen

'Daar hoef jij geen verdachtmaking over zelfaangeschafte medicatie van te maken.'
Misschien toch goed lezen. Liza schrijft zelf dat ze de vaccinaties zelf aanschaft. Als ze naar een antroposofische huisarts gaat kan ze dat doorgeven aan VT en CB: bel die arts, die weet er alles van. Dan is het opgelost.

Tsjor

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

19-02-2017 om 13:55

Nou Phryne

Volgens mij wonen wij niet in een dictatuur, dus jouw zin " De ouders mogen thuis gewoon hun eigen taal spreken." er is niemand die achter de voordeur meeluistert welke taal mensen thuis spreken.
De opol-methode kan worden geadviseerd, er kan worden geadviseerd alleen Nederlands met de kinderen te praten of er kan worden geadviseerd om alleen de taal van de ouders te spreken en de kinderen vanaf de kleuterschool Nederlands te laten leren (zou niet mijn voorkeur hebben). Maar er is geen sprake van mogen. Iedereen kan dit voor zichzelf bepalen.

AnneJ

Je kent inmiddels genoeg verhalen om te weten dat bepaalde gedragingen en vooral het vermijden van bepaalde kontakten ouders in de problemen brengt, ongeacht hun afkomst. Je maakt er een discriminatiepunt van.
Natuurlijk kan taal een probleem zijn, maar dat is een probleem dat iemand zelf kan oplossen als er een Nederlands sprekende vader is. Je moet dat alleen als moeder wel toelaten. Ook kunnen bepaalde culturele gewoontes een probleem zijn. Hier een kraamperiode krijgen zoals dat bij je moeder en oma in Letland, vroeger, gebeurde is niet een reële verwachting.
Om een goede balans te maken tussen wat jij echt belangrijk vindt en wat mensen hier van je verwachten, dat vraagt veel communicatie, veel kontakt met andere mensen, veel vragen en steeds weer bedenken wat echt belangrijk is.
Je kind laten wegen en meten op het CB is geen ramp, maar een vorm van goede zorg voor je kind, zeker als je borstvoeding geeft. Het hoeft niet, maar je kind nergens laten zien, dat wekt dan weer wel vraagtekens op, die eenvoudig opgelost kunnen worden.

Tsjor

Liegen

We leven dan wel niet in een dictatuur maar je rechten worden in de jeugd(gezondheids)zorg wel met voeten getreden. Straffeloos.
Men mag liegen dat vaccinaties verplicht zijn, het CB verplicht is, en dat een jeugdarts een 'schooldokter' is. Allemaal toegestaan.
Voor het 'goede' doel mag dat blijkbaar.
Men mag zelfs de eigen ondeskundigheid over taalverwerving afdwingen waardoor generaties met gebroken Nederlands blijven opgroeien.
En het is volstrekt normaal om ouders te verbieden de eigen taal te spreken met hun kinderen op straffe van ingrijpen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-02-2017 om 14:12

Sfera

Je kunt mij wel aanvallen, tenminste zo vat ik jouw reactie op, maar dit is zoals de ouders het hebben opgevat. Aangezien zij het ook belangrijk vinden dat hun kind goed Nederlands en de eigen taal leert, volgen ze dus dit advies.

Discriminatie

Ik heb een exman die niet alleen van buitenlandse afkomst is maar ook een ASS heeft. Je wil niet weten hoe lastig het is dat hij van zogenaamde 'deskundigen' of dienstverleners op school en elders gewoon foute informatie kreeg, gediscrimineerd werd of niet au serieux genomen werd.
Inmiddels weet hij wel dat hij bij mij altijd terecht kan voor een realitycheck die ik hem aanbied, niet afdwing.
En dat is geen cultuurdingetje, dat zijn gewoon vooroordelen, misverstanden en slecht gedrag.

vrijwillig of dwang Pryne?

Het is of het een of het ander. Of de ouders volgen dankbaar het aanbod om hun kind 4 dagdelen naar de voorschool te laten gaan of ze worden daar (min of meer) toe gedwongen. Die laatste zou me niets verbazen, maar het kan natuurlijk niet in een rechtstaat dat je ouders dwingt tot zaken waar ze niet toe verplicht zijn.
En het gaat natuurlijk weer eens om andere ouders. Dat moest jezelf eens gebeuren dat men jou dwingt om van een overheidsvoorziening gebruik te maken waar je wettelijk niet toe verplicht bent maar wel toe wordt gedwongen op straffe van nare zaken die jou gezin en je kinderen keihard raken.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

19-02-2017 om 14:21

Sorry Pryne

Ik had die zin met mogen opgevat als jouw standpunt.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-02-2017 om 14:33

Annej

Het was vrijwillig, maar er werd wel wat aangedrongen. Doorslaggevend was dat het goedkoper was dan reguliere kinderopvang en het kind nu 4 dagen van 8 tot 15 uur onder de pannen is En hij gaat nu ook flink vooruit qua taal, dus het is niet zo dat ze een of ander raar schadelijk voorstel hadden gedaan.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

19-02-2017 om 14:34

Generaties met gebroken Nederlands

Nou AnneJ, als we kijken naar de Marokkanen, dan is dat nou juist een groep waarbij de ouders en de generatie die inmiddels grootouders zijn in hun eigen taal spraken en waarvan de inmiddels derde generatie een soort koeterwaals met een accent spreekt. En ik ben leerkracht op een vmbo in amsterdam, dus ik weet waar ik het over heb. Ik heb kinderen In de klas wiens opa's en oma's naar Nederland kwamen met jonge kinderen, die inmiddels de ouders van mijn leerlingen zijn. En die leerlingen spreken slecht Nederlands. Bijvoorbeeld een kleine woordenschat, slechte vervoeging van werkwoorden en de en het worden volkomen willekeurig gebruikt. Dus intelligentie heeft er veel meer mee te maken.
Toen mijn jongste op de basisschool zat, kwam er een jongetje van 9 uit Egypte in de klas. Ze zitten nu samen in 6VWO en die jongen spreekt nu vloeiend Nederlands en gaat filosofie studeren. De ouders spreken inmiddels redelijk Nederlands, met accent, maar met een grote woordenschat. Ze hebben allebei een goede baan en zijn geintegreerd.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-02-2017 om 14:38

Opleiding

De ouders waar ik het over heb zijn hoog opgeleid, in Nederland gestudeerd, maar hebben toch een kleinere woordenschat dan iemand die vanaf de vroege jeugd in Nederland is opgegroeid. Plus een accent waar je dus blijkbaar na 20 jaar niet vanaf komt.

Ja Sfera

Hogeropgeleidde Egyptische mensen, dat kun je nu ook bij de Syriers zien, hebben meer vaardigheden om zelf mee te kunnen komen.
Het is best lastig om mensen die niet uit een talige omgeving komen of hogeropgeleidde groepen, maar geselecteerd zijn op hun spierballen zoals destijds de Marokkaanse en Turkse migranten, allereerst die talige cultuur en dan de vaardigheden daarbij te helpen ontwikkelen.
Niet bij allemaal want je ziet dat er ook veel jongeren van de derde generatie inmiddels royaal in het HBO en op de universiteit zijn beland.
Helaas hebben de taaladviezen van de overheid, politiek gekleurd, daar vaak meer kwaad dan goed aan gedaan.
Het gaat om taalverwerving waarbij je aansluit bij de taal die er al is en die ouders het beste beheersen. En als ze niet zo goed zijn in hun eigen taal, en dat komt voor, dan help je eerst om die goed te ontwikkelen. Maar we zitten met NT2 deskundigen op school die nog steeds een blinde vlek hebben voor anderstaligen. En ze Nederlandse boekjes aanbieden en de andere taal verder negeren of uitsluiten.
Mijn kinderen hadden op de basisschool de grootste woordenschat in het arabisch en het Nederlands, maar denk maar niet dat er iemand in die hele school was die zag hoe knap dat was en wat een energie ouders daarin hebben gestoken.
Je wordt allemaal over de kam van onopgeleidde derde wereld suffe niet bruikbare taal gehaald. En dat snap ik wel maar je hoeft het nou ook weer niet goed te praten.
Het is slecht beleid, zonder respect, met slechte uitkomsten wat betreft het respect voor de achtergrond van mensen en ook slechte effecten op hun Nederlandse taalverwerving uiteindelijk.

Verschillen

Mensen verschillen nou eenmaal in de mogelijkheden om een andere taal op te pakken. En bovendien, ik hoor nog steeds welke mensen uit Friesland komen en ook echt frieschtalig zijn. En inderdaad, ik heb zelf ook weleens het idee dat ik een deel woordenschat mis, vooral als het aankomt op bloemetjes en dieren, vogels, omdat mijn moeder daar geen Nederlandse woorden voor had en mij haar eigen taal niet durfde te leren, dan had ik er vast een beter kader voor gehad en die diverse soortigheid van planten, vogels en dieren, haar milieu op de kleine boerderij waar ze opgroeide, naar het Nederlands kunnen brengen.
Ik heb inmiddels een student die na een half jaar bijna zo goed Nederlands spreekt als prins Claus indertijd. Maar ja, hoger opgeleidde ouders, taaldocenten, internationale omgeving en zonder vooroordelen over taal opgevoed.

Nou heel even

Niemand zegt dat je naar het CB moet, niemand zegt dat je vaccinaties moet etc. Allemaal dingen die niet zijn gezegd. Als iemand zegt dat hij/zij het kind laat wegen bij de huisarts, ook goed. als dat een antroposofische huisarts hebben, ook goed. Als iemand zelf vaccinaties koopt, dat kan, maar dan mag je je wel even achter de oren krabben: wie controleert dan wat het kind toegediend krijgt? als dat door een arts gebeurt, ook goed. Maar meldt dan dat als het gevraagd wordt.
Dat het gevraagd wordt vind ik niet gek. Je zou niet willen dat iedereen via internet zo zijn eigen cocktailtje gaat bestellen en dat toedient aan het kind.
Je redeneert allemaal sterk vanuit je eigne negatieve ervaringen en die van je ex-man.
Op dit moment is de visie al lang, dat ouders het beste in de eigen taal kunnen spreken om de woordenschat zo groot mogelijk te maken, maar dat kinderen daarnaast zo snel mogelijk ook Nederlands aangeboden krijgen. Om een taal goed te leren wordt de leeftijd van 8 jaar als cruciaal beschouwd. Kinderen die pas met 5 jaar op de basisschool met de taal moeten beginnen hebben grote kans achterstanden op te lopen die later niet meer ingehaald kunnen worden. Welke ouder wil dat nu voor zijn/haar kind?
Hier val ik helemaal over:'Maar we zitten met NT2 deskundigen op school die nog steeds een blinde vlek hebben voor anderstaligen.' Een blinde vlek?????? als je NT2-docent bent heb je een klas voor je met alleen maar anderstaligen. Hoezo kun je daar dan een blinde vlek voor hebben? Ja, er zijn mensen die verwachten dat je naast Nederlands ook Arabisch kent. Maar in de klas zitten ook mensen die Farsi spreken, Koerdisch, Tigrinia, Koreaans, Chinees, Servisch, Lets, Russisch, Pools. Hoe kan het dat je verwacht dat NT2-docenten al die talen op hun waarde zouden kunnen schatten? Nederlanders zijn ook maar gewoon mensen. Van mensen die hier komen wonen verwachten wij dat zij één taal leren. Zij hoeven geen Chinees, Tigrinia, Turks of Koerdisch te leren, om toch mee te kunnen doen in de samenleving.

Natuurlijk is het de vrije wil van de ouders om een kind op een voorschool te plaatsen. Maar zeg nu eerlijk, welke goedwillende ouder wil dat het kind met grote achterstand op taalgebied aan de basisschool begint? je kunt ook blij zijn met die mogelijkheid en die hulp die voor een zeer lage prijs beschikbaar wordt gesteld door de samenleving.

Tsjor

Triva

Triva

19-02-2017 om 16:35

Annej

'Maar ja, hoger opgeleidde ouders, taaldocenten, internationale omgeving en zonder vooroordelen over taal opgevoed.'

Voor het gemak vergeet je dan nog even dat een groot gevoel voor talen aanleren daar het grootste deel in is. Niet iedereen pakt wiskunde even goed op en niet iedereen is goed in het leren van talen. Daarentegen zijn er mensen die het binnen een half jaar heel erg snel oppakken maar dat zegt niets over mensen die dat minder snel doen.

Zelf bedacht Tsjor

Ik geef toe dat het soms lastig lezen is wat Liza schrijft maar daar geef ik haar het voordeel van de twijfel en jij maakt er negatieve zaken van Tsjor.
Het is mij nog niet helemaal duidelijk of ze uiteindelijk terecht is gekomen bij een antroposofische huisarts die nu ook haar eigen huisarts is of dat er een soort combi bestaat met het CB. Want het is wel duidelijk, het VT team controleert of er wel gevaccineerd is, wat Liza overigens netjes laat zien aan de Rijksinentingsbewijzen en die worden niet verstrekt met op internet bestelde particulier aangeschaffte medicatie.
Waarschijnlijk bedoeld Liza dat ze het zelf heeft moeten betalen want zo werkt dat. Je kunt wel afwijken van die cocktails en vaste data maar dan kost het je geld. Ik ga er vanuit, ook een aanname hoor, dat dit is wat Liza bedoeld.
Er kunnen redenen zijn waarom Liza alleen voor de vaccinaties naar de antroposofische huisarts gaat. Bijvoorbeeld omdat een huisarts binnen een bepaalde tijd bezocht moet kunnen worden bij spoedgevallen. Vroeger mocht je gewoon bij je huisarts blijven, ook al was die ver weg, maar nu, en zeker met kinderen is dat niet meer in alle gevallen een optie. Ook de zorgverzekeraar kan eisen stellen. Dit kan ik er in elk geval niet goed uithalen.
Het is niet zo eenvoudig. En ja, ik ga er vanuit, door wat Liza schrijft, bijvoorbeeld dat het VT team controleert of er wel gevaccineerd wordt dat Liza het CB en de vaccinaties opgedrongen heeft gekregen en dan zelf maar behendig genoeg moet zijn om te weten dat dit niet verplicht is zo stellig wordt dit geponeerd.
En dat ze cocktails per internet besteld zou hebben lees ik al helemaal niet, dat maak je er zelf van.

En iemand hoeft helemaal geen Farsi of arabisch te spreken om toch met respect met iemands thuistaal om te gaan of daar oog voor te hebben. Dat maak je er zelf van dat dat verwacht zou worden.
Ik kom nog regelmatig mensen tegen die met een zakje nederlandse boekjes naar huis worden gestuurd waar niemand op het idee komt om even met ze naar de Bieb te gaan om daar te wijzen hoe ze aan boekjes in de eigen taal kunnen komen.
En die voorschool, allemaal prima, maar daar zijn de rapporten ook echt niet juichend over. De kwaliteit van de leiding laat daar gewoon te wensen over en als je naar later in de schooltijd kijkt zijn de effecten als sneeuw voor de zon verdwenen. Gewoon zonde van de investering.

Talenten Triva

Daar heb je natuurlijk gelijk in Triva. Intelligentie en aanleg spelen uiteraard ook een rol.

De voorschool - politiek correcte nutteloosheid

https://www.vn.nl/voorschool-werkt-willen-we-weten/

En het dan normaal vinden om ouders te dwingen hun kinderen daar heen te sturen.

"Inconvenient truth
Maar die Amerikaanse belofte is in Nederland nooit waargemaakt. Geert Driessen, onderzoeker bij het ITS van de Radboud Universiteit, houdt zich al ruim dertig jaar bezig met onderwijsachterstandsbeleid. Hij zou heel graag melden dat de miljarden die de afgelopen vijftien jaar aan de voorschool zijn uitgegeven hebben geleid tot minder achterstanden, maar uit onderzoek dat de universiteit vorig jaar publiceerde, blijkt dat achterstandskinderen die hebben deelgenomen aan een VVE-programma het in groep 5 niet beter doen dan vergelijkbare kinderen die geen VVE hebben gevolgd. Sterker nog, VVE lijkt eerder een negatief effect te hebben. ‘Bij VVE-kinderen ging de taalvaardigheid minder vooruit dan de taalvaardigheid van kinderen die niet op de voorschool hebben gezeten,’ aldus Driessen.

Die uitkomst is in lijn met ander onderzoek. Ruben Fukkink, bijzonder hoogleraar kinderopvang bij de Universiteit van Amsterdam, publiceerde begin november een meta-analyse van eenentwintig Nederlandse studies naar het effect van de voorschool. Het resultaat blijkt ‘kleiner dan klein’ en is ‘statistisch gezien nul’. Maar die scherpe conclusie durven de onderzoekers zelf meestal niet te trekken, stelt Fukkink. ‘Het is een taboe, een inconvenient truth, want we willen allemaal dat het wel werkt.’"

Oudercontact

Misschien is het voor sommige kinderen wel veel beter om langdurig een-op-een contact te hebben met hun eigen ouder op jonge leeftijd dan al in een groep te moeten functioneren in situaties die echt niet voor alle kinderen overzichtelijk en behapbaar zijn.
Straks moeten we onze kinderen al na 6 weken afstaan aan de overheid omdat er anders niet tijdig genoeg aanbod ingegoten kan worden. Waarvan de overheid vind dat het essentieel is voor alle burgers, ook al kunnen ze dat niet aantonen en is het meer een opvatting dan werkelijkheid.

Tijgeroog

Tijgeroog

19-02-2017 om 19:58

Liza

Je schrijft dat je kindje geen Nederlands spreekt. Maar je man is toch Nederlander? Welke taal spreken zij dan met elkaar?

vlinder72

vlinder72

19-02-2017 om 19:58

AnneJ

Hoe helpen deze tirades Liza eigenlijk?

Als ik het goed heb begrepen maakt Veilig Thuis zich zorgen over de sociale ontwikkeling van hun kind. Ze vragen daarom welke activiteiten liza en man ondernemen. Ik zou trouwens niet weten waarom je daar dan vervolgens uren over zou moeten doen om daar antwoord op te geven. Ik zou ze bedanken voor hun hulp en aangeven dat het een eye-opener was. Je bent daarom direct op zoek gegaan en je gaat nu wekelijks naar het voorleesuurtje in de bibliotheek. Ook gaan jullie naar moeder en kind zwemmen en je hebt je opgegeven voor een cursus peutergym. Oom staat het kind nu op de wachtlijst voor de peuterspeelzaal. Oja. En je hebt ook de woningbouw gebeld omdat je natuurlijk dolgraag een grotere woning wil hebben.maar helaas sta je nog op de wachtlijst.

En klaar.

Soms bereik je meer met sociaal wenselijke antwoorden geven dan overal tegenin te gaan.

Spreken

Tijgeroog: Het kind is 2 jaar. Hoeveel tekst denk je dat het al heeft? Laat staan dat je daar al iets van zou kunnen zeggen.

Vlinder: de begrijpelijke fout die iedere ouder kan maken die geconfronteerd wordt met deze instantie. Je raakt onzeker je probeert alles in te dekken en gaat daarom veel te veel spreken waardoor er ook nog veel meer communicatie problemen ontstaan die weer opnieuw aanleiding kunnen geven tot 'zorgen'.

Het begon met een melding van de ambulance als ik me niet vergis over de indruk dat een huis niet schoon zou zijn.
Men kan zich wel overal zorgen over gaan maken. Als Liza dan vervolgens aangeeft hoeveel ze gaat wandelen en waar ze naar toe gaat, met welke thema's, dan is het nog steeds niet goed. Wat je ook zegt.
Dus zeker kan het helpen om wat politiek correct te antwoorden, maar hoe weet je nu wat zij als politiek correct beschouwen? Zeker als je niet uit Nederland komt is dat geen sinecure.

vlinder72

vlinder72

19-02-2017 om 20:23

AnneJ

Liza is niet alleen. Ze heeft een Nederlandse man. Hij kan helpen
En er loopt hier nog ergens een draadje waarbij openheid naar veilig thuis wel degelijk werkte.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.