Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
liza

liza

19-01-2018 om 01:01

Veilig Thuis, hulp vol.2


Overigens

Ik pleit dus nergens voor een uitgebreider signaleringssysteem. Dat zou alleen het gevolg zijn als je denkt dat er een systeem moet komen, dat kindermishandeling voorkomt. Maar dat was dus niet mijn pleidooi.

Tsjor

Het gaat te ver

Zie de uitzending waarin ondermeer Tibbe Leek. Er is een signaal er is geen eensluidende diagnose, een ernstig ziek kind: voila: MBP.
Daar vallen nog eens dooien van want als dat de diagnose is wordt het zoeken naar oorzaken wel op een lager plan.
Het is disproportioneel Tsjor. Bij twijfel, uit voorzorg, UHP, OTS. Een beetje argwanende opmerking een keer is echt wel te verdragen. Dit is iets anders.

Ik zie een niche

Wie is er goed in het maken van een gezellig spel voor het hele gezin waarbij je leert om de maneuvres van de jeugdbeschermingsbeweging zo goed mogelijk te pareren?

Je trekt een kaartje: je kind is thuis gevallen en heeft een blauw oog. wat doe je dan?
a. racet naar de eerste hulp b. belt de huisarts. c. wacht tot het over gaat.
Het mogelijk juiste antwoord is: b. je belt de huisarts. Je mag 3 stappen verder.
En als volgend jaar de meldplicht ingaat met de veldnormen dan is het antwoord weer anders.
a. je wacht tot het over gaat. b. je beoordeelt of het gebroken is, zoek op op internet, en kijkt of de lens beschadigd is, dan neem je het risico en belt de huisarts. c. je hebt een familielid of kennis in de gezondheidszorg die dat voor je kan beoordelen. Raadpleeg vast de polis die je hebt voor rechtshulp. En neem je voor je kind geen moment alleen te laten.
B. mag je twee stappen doen c. drie stappen. a. je kind moet opnieuw beginnen.

Regeltje

Bij het begin de regel: zeg niets. Om te oefenen je klep dicht te houden. Wie toch praat bij aanvang moet een beurt overslaan.

Sims

Nou ja, of je doet Sims.

https://www.reddit.com/r/Sims4/comments/5ndcoe/mod_to_disable_child_protective_services/

"They keep taking my child even though I have been caring for it. I also used cheats to disable household needs so I don't know why it keeps being taken. I really want a mod to just remove the Child Protective Services feature altogether."

Ik snap het weer niet

'Het is disproportioneel Tsjor. Bij twijfel, uit voorzorg, UHP, OTS. Een beetje argwanende opmerking een keer is echt wel te verdragen. Dit is iets anders.'
Nog maar een keer: bij Liza was geen sprake van OTS of UHP. Er was ook geen sprake van een verdenking van MBP.
Om een of andere reden wil je alle mogelijke ellende uit alle diepe krochten de jeugdzorg nu bij mij neerleggen. Ik snap niet goed waarom. Blijkbaar wil je onderbouwen dat Liza geen schijn van kans had. Terwijl ze dat wel had en heeft en nog steeds heeft. Een groter huis dat opgeruimd kon worden, zodat er geen gif bleef slingeren en Liza een eigen kamertje had; voorschool, zodat Liza meer Nederlands zou praten; vaccinaties, desgewenst door de eigen huisarts of antroposofische arts op aangeven van Liza zelf. Dat was het. Niks OTS, niks UHP.

Tsjor

Zelfs de Sims heeft een oplossing

'You could age up the baby fairly quickly to prevent the stats from going that low. Children are easier to care for.'.
En dat hielp blijkbaar.

Tsjor

Je snapt het niet

Je snapt het wel maar je kiest anders.

Gewoon meewerken en dan houdt het wel een keer op. Wordt van andere burgers ook niet gevraagd. Is ongrondwettelijk. je weet niet of het ophoudt.

I rest my case.

Nou nee

Ik denk dat je je echt vergist in wat ik kies.
'Gewoon meewerken en dan houdt het wel een keer op. Wordt van andere burgers ook niet gevraagd. Is ongrondwettelijk. je weet niet of het ophoudt.' Als ik een alcoholcontrole krijg moet ik ook gewoon meewerken. Boos worden, wie denken ze wel niet dat ik ben, en snel wegracen kan ook, maar gegarandeerd dat er dan meer ellende volgt.

Tsjor

liza

liza

04-06-2018 om 00:23

aan Tsjor en Anne J

Wens jullie het beste zomer!
"Om een of andere reden wil je alle mogelijke ellende uit alle diepe krochten de jeugdzorg nu bij mij neerleggen". Tsjor, je hebt zelf nooit zelf een slachtoffer van jeugdzorg gevoeld, klopt het?

Wat zelf nu, 1,5 jaar achteraf vermoed. Ze dacht echt, dat misschien heb ik mijn kind mishandeld. Ze kon dat niet direct zeggen. Maar ze wou echt "even chekken." Er was toch een mooie verhaal. Oostblokker. Met kind. En nog kind onder dousche gestopt om kind afspoelen van kaliumpermaganaat wat kind misschien hebt geslikt. Het was de enige wat logisch klinkt achteraf. De manier hoe ze ons zonder redenen in ziekenhuis hebben gebracht, hoe we onder lichten hebben hele nacht wakker behouden in ziekenhuis. Met bloedanalyse-s (2x als ik me niet vergis. Bloed nemen, midden van de nacht....) en alle vele ondervragingen. (Bedoel het is toch niet normaal, als arts 1x komt en je vraagt: "vertel wat is er gebeurt" en dan achteraf komen ze nog 6 keer met hetselfde vraag...) En allerergste, als nou in deze situatie zou ik rem op zetten en zeggen "heyy dat gaat te ver" zou ze uit de deur lopen en rapport schrijven "de verdachte weigert getuigenis te geven." En dan maakt ouder echt alle nare dingen mee wat ze willen. Het imago van Oostbokkers is gewoon relatief laag in de regio. Er zijn veel stereotypisering. (Oostblokker, dus zekker zit aan drugs, rookt en drinkt, zeker ook weet geen bal van opvoeding en verzorging, hier pakken we een...)

Bedoel, de manier hoe ik 1x op zondag smiddags, wandelend midden van het Stevenshof, naast 2 wo monument ineens door een kale man van outo was bespot. En hij me politie had gebeld met "er wandelt verdachte vrouw in onze wijk en laat kind naast kanaal. " Wat helemaal niet waar was. We wandelde naast bomen niet naast kanaal. Maar de schade was er al. Duidelijk, man wist dat wat hij doet beschadigt mij, mijn dag. Het is vernederend om eigene documenten laten zien en uit leggen waarom ik met mijn kind vandel. Het is allemaal bewust. Stel voor dat de mens daarvan zelf beter voel. Eerlijk zeggen, als ik zou een surinaamse dame of antilliaan zijn geweest, zou hij nooit dat durven doen. Het zijn zon tijden. Denk zelf persoonlijk, het probleem is niet signaleringsysteem maar het algemene concept van "wat een gezonde leven is", niet meer vast gesteld is. Deed net bijvoorbeeld een onderzoek over plastics. Het komt binnenkort nieuwe wet uit wat verbiedt wegwerpplastic. http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-3927_en.htm Binnenkort is niet meer gezond om kind plastic aan bieden.

Heb met mijn collega uitgever gesproken en idee voorgesteld over onze waargebeurde levensverhaal. Over die Veilig Thuis saga. Of dat als een stripverhaalboek kan uitgegeven worden. (Het begint hoever ik telefoon had gepakt en aan ambulance had gebeld en hoe vanaf dan alles fout ging en alleen zeer bizaar door liep.) Dus ze vond het zeer actueel. Zoals hij zei "Het is een actuele onderwerp en het gebeurt vaker." Dus ik heb een halve beloofte voor dekken van drukkosten. Met deadline in herfst (september- oktober) ga ik aan de slag. Ik ben wel zeer snelle tekenaar en kan lange dagen draaien maar tussendoor nog ook nu kleine dame blij houden en opvoeden plus af en toe klussen doen. (Had net Plastic Soup Surfer, Plastic Soup Foundation en nog paar interviews gemaakt en onze werk-blog krijgt ca. 100 lezers per dag, meer dan daarvoor geen enkele van mijn tentoonstellingen hebben opgeleverd... Kleine dame heeft veel gezongen, gedanst hier, we hebben veel bloemen geplukt. De vaas is altijd vol. En we gaan zwemmen elke dag. En zij is nog steeds niet ziek geweest. Ook hier zijn dramas. Schijnt dat mijn vader heeft enorme ruzie met buurvrouw gehad. En zij heeft veel vriendinnen in dat dorp. Weer. Soo leer ik wat over dynamiek van relaties en waarheid. Het is allemaal so erg relatief.

liza

liza

04-06-2018 om 00:30

aan Anne J over sims4

"You could age up the baby fairly quickly to prevent the stats from going that low. Children are easier to care for." Ze geven eerlijk toe dat iets kan gedaan worden.
https://www.reddit.com/r/Sims4/comments/5ndcoe/mod_to_disable_child_protective_services/

alcohol

liza heeft geen overtreding begaan tsjor. alcohol gebruik bij autorijden is strafbaar. zo wordt liza gecriminaliseerd. en zo werkt het ook natuurlijk.

sims

op het forum van sims leer je hoe je cps kunt disabelen.
dat kan niet in het echt. al kun je wel veel doen

alcohol

en je hebt geen anderhalf jaar nacontrole terwijl je geen alcohol bleek te hebben gebruikt bij de blaastest. dat zou disproportioneel zijn

tekenen

Ja, een leuke strip zou prima zijn!

Voor mijn therapie heb ik 'de schreeuw' van Edvard Grieg getekend en geschilderd.
Lekker melodramatisch maar wel hoe ik me heb gevoeld.

O nee

Munch heet ie.

Over dramatische muziek een andere keer.

Klopt niet

'Tsjor, je hebt zelf nooit zelf een slachtoffer van jeugdzorg gevoeld, klopt het?' Nee, dat klopt niet. Ik ben zelf verzeild geraakt in de netten van de raad voor de kinderbescherming. Met een dreigende OTS en UHP.
Ik heb alleen niet zoveel kwaliteiten als het gaat om je 'slachtoffer voelen'. Ik word dan juist actief, zoek op, vraag na, ontwikkel expertise, en organiseer het zodanig, dat ik toch weer de regie heb. Belangrijk daarbij is dat je je ook verdiept in wat er aan de andere kant speelt, zowel wat betreft de doelstellingen als wat betreft de procedures. Uiteindelijk vertelde ik de raad wat zij mij moesten vragen. En ook hoe het werkt in andere culturen (dat element speelde ook bij mij). Ik heb over mijn verhaal veel verteld, ook over mijn kritieken daarop, zowel voor volle zalen met jeugdzorgwerkers als voor zalen met studenten die die richting op zouden gaan, als in vergaderingen met hotemetoten. Ik ben actief geworden in een actiegroep, waardoor 5 jeugdgevangenissen sloten, en heb een goed functionerende ouderorganisatie opgezet, met een legendarische bijeenkomst met mevrouw Quik-.Schuit. Ik heb het boekje 'Hoe ga ik om met mijn hulpverlener' geschreven, dat helaas niet meer op de website staat.
Nou ja, ik heb dus wel wat gedaan. Maar nu ben ik op dit gebied eigenlijk een beetje met pensioen. Op een gegeven moment moet je het ook achterlaten, alhoewel ik sommige ontwikkelingen nog wel volg.
Zo vind ik het bijvoorbeeld alarmerend, dat door de decentralisatie de gesloten jeugdzorginstellingen noodzakelijkerwijs werken met tijdelijk personeel. Ze weten immers niet wat de volgende afspraken met de gemeentes zullen zijn, dus ze durven geen meerjarenplanning te maken. Gevolg is dat de situatie in de jeugdgevangenissen (valt onder justitie, daar zijn wel meerjarenplanningen) op dit moment beter is dan in de gesloten jeugdzorg. Ja, dat raakt mij diep.
Ik was optimistisch gestemd over de decentralisatie, omdat er allerlei beloftes onder lagen waar ik in wilde geloven. de resultaten die nu naar boven komen stemmen mij niet optimistisch.
Terug naar jouw verhaal, Liza.Ik zei al: je moet je ook verdiepen in wat er aan de andere kant gebeurt. Er komt een kind binnen met de ambulance, dat kind heeft mogelijk gif ingenomen, gif is niet bekend. Dan krijg je vragen. En als de antwoorden niet heel duidelijk zijn krijg je nog meer vragen. Als de hele situatie moeilijk in te schatten is voor het gezondheidspersoneel (bijvoorbeeld bij het zien van je woning), dan wordt het overgedragen naar Veilig Thuis. Daar kun je boos om worden, maar je kunt ook vervolgens de volgende stap zetten: luister naar wat de zorgen zijn, reageer daar zo goed mogelijk op en blijf vragen naar wat de problemen nog zijn. Doe er alles aan om die problemen op te lossen. In jouw situatie waren de oplossingen gelukkig niet erg ingrijpend of vreemd. Het kan zijn dat je sommige dingen niet goed begreep: waarom vinden mensen in Nederland dat belangrijk -voorschool of peuterspeelzaal bijvoorbeeld-, maar dan had je aan je man kunnen vragen om dat cultuurdingetje uit te leggen.
In jouw situatie is het een vervelende nasleep van een ongelukkig incident, maar niet zo bedreigend als wat ik heb meegemaakt.

Tsjor

Irritatie

Mogelijk snappen jij en AnneJ nu ook, waarom ik nogal geïrriteerd ben als ik afgeschilderd wordt als iemand die meeheult met de bezetter, of 'anders kiest' of het niet snapt etc.

Tsjor

Snap je irritatie hoor Tsjor

Toch komt dat voort uit je eigen opstelling om zo goed mogelijk samen te werken met de beschermers en daar ga je ver in.
Dat vind ik niet altijd te begrijpen.

Nou ja zeg

Ik heb een heel lange lijst opgesomd van activiteiten, waarin ik effectief geweest ben in het verzet tegen bepaalde ontwikkelingen.
Ik kan je zo de bijeenkomst aanwijzen, op basis waarvan 'waarheidsvinding' een erkend probleem werd. Volgens mij was Dijsselbloem daar nog bij, voordat hij minister van financiën werd.
1200 kinderen uit de gevangenis gehaald. Niet ik alleen, samen met anderen. Maar wel een heel effectief klein groepje.
Krant, televisie, radio ....
Wat jij niet begrijpt is dit: er is een verschil tussen advies geven als mensen in de situatie zitten en actie voeren als je uit de situatie bent, je eigen situatie verwerkt hebt en een beeld hebt van het systeem. Je moet eerst zorgen dat je er zelf zo snel mogelijk uit komt.
Er is wel een verschil: ik vergelijk jeugdzorg niet met nazi's (bezetters, jouw term). Daarin verschilt mijn opstelling grondig met jouw opstelling.

Tsjor

TJa Tsjor

Jij ziet het als verder zijn en het verwerkt hebben. Dat kan.
En natuurlijk heb je veel kunnen bijdragen daardoor. Respect daarvoor.
Zonder mensen zoals jij zou het inderdaad nog minder op de kaart gekomen zijn. En zo'n succes als niet gestrafte kinderen ook niet in een jeugdgevangenis plaatsen zou niet behaald zijn.
Wat mij bezwaart is wat je ook doet, en gelukkig zijn er mensen die iets van tegenwicht kunnen bieden, het systeem blijft zich uitbreiden als een olievlek.
En door bij te dragen legitimeer je dat ook. Maar dat is voor jou denk ik een te principiele stellingname. Ik ben dan ook niet geschikt als bestuurder of medezeggenschap in dit veld. Ik wil niet eens nadenken hoe je kindermishandeling wel kunt voorkomen. Is niet mijn veld. En er wordt gewerkt met superlatieven die verwarring in de hand werken en daarmee gebrek aan duidelijkheid.
Het is alsof je de rol van het OM en die van advocaat van de verdachte op je neemt. Tegelijk. Dat past mij niet.

Weer

Het blijft maar doorgaan.
'En door bij te dragen legitimeer je dat ook.' Die legitimatie ligt in de wetten die democratisch zijn opgesteld. Of je dat nu wil of niet, zo ligt het.
'Maar dat is voor jou denk ik een te principiele stellingname.' Jouw stellingname is vooral niet productief. Je krijgt er niets mee veranderd. Je kunt websites en draadje vol schrijven met hoe erg het allemaal is, maar je krijgt er geen millimeter mee veranderd.
'Het is alsof je de rol van het OM en die van advocaat van de verdachte op je neemt. Tegelijk. Dat past mij niet.' Mij ook niet en het past jou niet om mij zo neer te zetten.

Tsjor

En toch

Dat neem je ook op je door voortdurend Liza een foute opstelling toe te dichten en gebrek aan medewerking of niet ingaan op suggesties van forumleden, gaat zij allemaal zelf over.
Die 'beschuldigingen' zijn verhelderend, want zo kijken beschermers er tegenaan, hoewel de onderbouwing wankelt. Maar je doet dit toch echt zelf. Dus wat ik daarin lees is iemand die heel precies anderen hun rechten wijst en in kleine details de opties, maar ook zelf gaat subjectiveren als je daar een optie ziet.

Tsja

Ze vraagt om advies, of ze daar iets mee doet is aan haar. Maar als het dan vervolgens verkeerd loopt is het ook aan haar. Dan ga ik er maar even van uit dat dit niet de uitkomst was die ze wilde.

Tsjor

Dat dus Tsjor

Dat het uitmaakt hoe je je gedraagt zonder te weten of dit het gewenste gedrag wel is.
En of je dat wel kan als je net een punthoofd van zo'n beschuldiging hebt gekregen en je gezin daardoor in crisis ligt. Het hangt niet af van de feiten maar van de statistiek en het imago en de persoonlijkheid van de jeugdbeschermer en consorten.

Dat dus. Ik had echt niet het idee dat ik, door mij goed te gedragen, van die onderzoeken en rechtzaken afkwam. Iets misschien, kalmte, beheerst spreken, jasje, weet waar het over gaat.

Maar het hing wel af van de pet van de rechter en niet van het voetvolk dat daar allemaal onder zat.

Dat dus. Je moet wel een bepaalde indruk wekken om door te mogen.

En nu doe je het weer. Had Liza de adviezen van het forum maar gevolgd dan had het er beter voor haar uitgezien. Dus tja, het is toch echt aan haar.

Echt wel respect Tsjor

Echt. Ik respecteer je. Daarom verbaas je me ook.

Ken je deze: omdat ze een kort rokje aanhad, omdat ze laat op straat was, in het donker, omdat ze alleen was, omdat ze in een stille straat liep.

We hadden haar nog zo gewaarschuwd.

Lente

Lente

04-06-2018 om 19:37

Nu ben ik getriggerd over dat korte rokje

Aan zo iemand zou ik zeggen:
- de wereld ziet dat anders dan jij
- zorg dat je de wereld snapt, zodat je weet hoe je daarop moet reageren.
- laat zien dat jij meer bent dan een kort rokje
- zorg dat je zelfvertrouwen uitstraalt
- ken de technieken om aanvallen te pareren, zowel psychisch als fysiek
- leer van anderen die deze wereld kennen.

Liza heeft meerdere malen laten merken dat ze de Nederlandse wereld niet begrijpt. Ondanks alle uitleg komt ze met vreemde ideeen over hoe het in Nederland werkt. Klein voorbeeld: de kosten voor de ziektekostenverzekering van haar kind. Want in Estland is dat gratis tot 12 jaar (de details doe ik op herinnering).
Ze is slim genoeg en beheerst voldoende Nederlands om beter te weten. Kinderen tot 18 jaar hebben in Nederland een gratis ziektekostenverzekering

En zo zijn er veel voorbeelden geweest. Liza vertikt het om de Nederlandse wereld te leren kennen. Zij wil zich op geen enkele manier aanpassen.
Ik denk dat zij ook zonder het gedoe met Jeugdzorg afgehaakt zou zijn in Nederland en afgehaakt zou zijn in de relatie.
Ook haar partner kon geen goed doen. Zij wil alles op haar manier en geen enkele ander.
En daarmee is de vader buiten spel gezet. Heel kwalijk vind ik .

Met de problemen met Jeugdzorg heeft Liza de stok gevonden die zij zocht.

Zij meldt dat haar het ergste der ergste is overkomen wat betreft jeugdzorg. Maar eigenlijk is het een storm in een glas water. Een storm die zij zelf heeft laten overstromen, bewust of onbewust

Lente

Lente

04-06-2018 om 19:43

En Anne J

Ik waardeer haar reacties over autisme en omgang met kinderen.
En ook bij waarschuwingen voor jeugdzorg en de consequenties die er kunnen zijn.

Maar in dit geval heeft AnneJ het vuurtje bij Liza aangewakkerd. Haar overtuiging heeft Liza versterkt waardoor Liza nog meer verwijderd raakte van haar man. En van de vader van haar kind. Met alle gevolgen van dien.
Het is onjuist te concluderen dat vluchten naar haar eigen land de enige optie was. Als er een serieuze procedure was geweest van jeugdzorg, dan had ze altijd nog kunnen vluchten. Maar Liza koos voor een vroegtijdige vlucht zodat ze in haar eigen land alle gelijk kon krijgen zonder een lastige partner.

Tja Lente

En gek he, ik denk zomaar dat Liza er anders over denkt. En zij gaat er over.

Lente

Lente

04-06-2018 om 20:03

Dat klopt niet

De ouders van dit meisje gaan erover, niet alleen de heilige moeder.
En dat is precies het probleem.
Zij claimt de zeggenschap over haar kind. Maar het is niet alleen haar kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.