Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Twijfels en onzekerheid door collega


Het gaat er niet eens om wat voor iemand ze is. Haar gedrag is niet ok en daar mag je gewoon iets van zeggen.

Muttix3

Muttix3

28-08-2024 om 21:14 Topicstarter

letterkoekje schreef op 28-08-2024 om 21:11:

Ik vind dat jullie allemaal nog héél vriendelijk zijn voor dat kreng van een collega. Werkklimaat, werkomgeving, werk dit en werk dat? Zelfs onder familie, zelfs onder vriendinnen zeg je niet in iemands gezicht dat die er 'oud' uitziet. Wie kan er iets aan doen dat de tand des tijds harder toeslaat bij de ene dan bij de andere? En dan nog, wat is er 'oud' uitzien?
Inderdaad, een vlek in je kleding, een gat in je kousen. Maar dan zelfs nog zeg je dat op een tactische manier en zoals ik het lees is die collega gewoon een lomp geval. Door de manier waarop ze een boodschap overbrengt, een boodschap die kant nog wal raakt.

TO, je zal toch een beetje haar op de tanden moeten krijgen om dit onvoorstelbare en ontolereerbare gedrag te stoppen. Als ze het weer eens zegt, kun je zeggen dat dat kan, maar dat jij andere kwaliteiten hebt, zoals tact, waarvan je al dikwijls hebt ondervonden dat zij die niet heeft. En dan zeg je er fijntjes bij: en dat vind ik een waardevoller kenmerk.

Succes TO, iedereen is op zijn manier mooi en ik geloof nooit dat jij er oud uit ziet.

Dankjewel, wat een lief bericht. Doet me goed en hier was ik misschien ook wel naar op zoek ❤️

letterkoekje schreef op 28-08-2024 om 21:11:

Ik vind dat jullie allemaal nog héél vriendelijk zijn voor dat kreng van een collega. Werkklimaat, werkomgeving, werk dit en werk dat? Zelfs onder familie, zelfs onder vriendinnen zeg je niet in iemands gezicht dat die er 'oud' uitziet. Wie kan er iets aan doen dat de tand des tijds harder toeslaat bij de ene dan bij de andere? En dan nog, wat is er 'oud' uitzien?
Inderdaad, een vlek in je kleding, een gat in je kousen. Maar dan zelfs nog zeg je dat op een tactische manier en zoals ik het lees is die collega gewoon een lomp geval. Door de manier waarop ze een boodschap overbrengt, een boodschap die kant nog wal raakt.

TO, je zal toch een beetje haar op de tanden moeten krijgen om dit onvoorstelbare en ontolereerbare gedrag te stoppen. Als ze het weer eens zegt, kun je zeggen dat dat kan, maar dat jij andere kwaliteiten hebt, zoals tact, waarvan je al dikwijls hebt ondervonden dat zij die niet heeft. En dan zeg je er fijntjes bij: en dat vind ik een waardevoller kenmerk.

Succes TO, iedereen is op zijn manier mooi en ik geloof nooit dat jij er oud uit ziet.

Tja je kunt d’r moeilijk een uppercut geven.

Muttix3

Muttix3

28-08-2024 om 21:17 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 28-08-2024 om 21:15:

[..]

Tja je kunt d’r moeilijk een uppercut geven.

Ik denk dat mijn bericht verkeerd overkwam. Ik was gewoon opzoek naar mensen die begrepen dat het rot was en ik juist niet ook mijn collega wil “beledigen” of hard wil overkomen. Gewoon m’n hart lucht maar bedankt voor de tips en eerlijkheid!

Kan het zijn dat jij beter functioneert of aardiger gevonden wordt door je andere collega's en dat dit haar onzeker maakt? 
Zelf heb ik ook een collega die andere mensen een rotgevoel kan geven over zichzelf. Vaak sta ik op het moment zelf met mijn mond vol tanden om vervolgens haar op een ander moment een koekje van eigen deeg te geven. Ik kan namelijk best een kreng zijn als ik iets beu begin te raken. 

Muttix3 schreef op 28-08-2024 om 21:17:

[..]

Ik denk dat mijn bericht verkeerd overkwam. Ik was gewoon opzoek naar mensen die begrepen dat het rot was en ik juist niet ook mijn collega wil “beledigen” of hard wil overkomen. Gewoon m’n hart lucht maar bedankt voor de tips en eerlijkheid!

Natuurlijk is het rot, dat begrijpen we allemaal hoor. Ze doet je zeer en je begrijpt niet waarom ze dat zou willen. Auw!

Zilver_gray schreef op 28-08-2024 om 21:15:

[..]

Tja je kunt d’r moeilijk een uppercut geven.

Da's ook waar! 

Oh, vind je dat.
Ja, dat zei je al. 
Ja, ik begrijp dat jij dat vindt.
Ja, ik heb het (de eerste keer / al eerder / al vaker / al zo vaak) gehoord.

Herhaal deze zinnen in willekeurige volgorde en op neutrale toon en ga er verder niet op in. Mocht ze toch doorgaan, zou ik op een gegeven moment vragen : Waarom blijf je dit zeggen? Ik vind het ( nu / intussen ) ongewenst gedrag.

Als je niks aardigs te zeggen hebt, zeg dan niks inderdaad. Het is echt heel onnodig om zo vaak iets onaardigs te zeggen. Oprechte bezorgdheid is wat anders, dan kun je ook vragen 'gaat alles wel goed, je ziet er moe uit'. 
Je mag hier zeker wat van zeggen, ook als iemands leven niet over rozen gaat. Haar gedrag is niet professioneel en ze doet jou er pijn mee. Dat is niet oké. 
Daarnaast hoef je je mening ook niet telkens te herhalen. 

Ik zou zeggen
Wat lief dat je zo bezorgd om mij bent 
Bedankt 

En door .

Muttix3 schreef op 28-08-2024 om 21:17:

[..]

Ik denk dat mijn bericht verkeerd overkwam. Ik was gewoon opzoek naar mensen die begrepen dat het rot was en ik juist niet ook mijn collega wil “beledigen” of hard wil overkomen. Gewoon m’n hart lucht maar bedankt voor de tips en eerlijkheid!

Je collega wijzen op haar gebrek aan respect en tact is wat anders dan iemand beledigen. Dat is juist wat ze bij jou doet. Door haar te spiegelen, beledig je haar niet. Je laat haar hooguit kennismaken met een kant van zichzelf die ze niet wil weten.
Dat is echt wat anders dan iemand beledigen.

Heb je moeite met je grenzen aangeven? Is ze dan niet juist een mooie leerschool? Of wil je haar door laten gaan met jou naar beneden te halen? Als je dat makkelijker vind, kan, maar kies er dan ook meteen voor om haar opmerkingen je niet te laten raken en haar gewoon niet meer zo binnen te laten komen. Denk maar iets in de trant van dat ze het nodig heeft om anderen naar beneden te halen om zichzelf beter te voelen. Dan kan je het misschien makkelijker bij haar laten.
Dit zijn wel mensen waar je beter een beetje afstand van kunt houden en niet teveel mee delen. Dus óf leren om het je niet te laten raken en haar opmerkingen van je af te laten glijden. Of haar aanspreken.

Ik denk dat je in alle gevallen slecht voor jezelf zorgt als het je én raakt, én je zegt niks.

Muttix3 schreef op 28-08-2024 om 21:09:

[..]

Ze bedoelt mijn uiterlijk. Gewoon mijn gezicht bijvoorbeeld haha. Maar als ik het bij mijn vrienden en familie navraag, die ik echt vertrouw zeggen ze dat niet waar is. Ik heb ook het idee dat m’n bericht niet goed is overkomen. Als ik bijv een compliment krijg over mijn uiterlijk kan ze daar echt moeilijk om gaan doen. Even voor de duidelijk ik krijg niet elke dag een compliment ofzo. Maar ik moet er ook even bij zeggen, ik ben niet moe. Ik zit goed in m’n vel. Maar omdat ik juist van haar dit elke keer krijg te horen word ik onzeker. Ze is niet perse een roddel koningin maar ook geen lieve prinses ofzo haha?

Dan vind ik het echt heel vreemd gedrag van haar. En hoezo moeilijk doen als jij een compliment krijgt? En dan wil jij haar beschermen. Terwijl ze jou nog geen compliment kan gunnen? Nee, hier zou ik toch wel wat duidelijker zijn hoor. En ook echt een beetje boos om worden 

Muttix3 schreef op 28-08-2024 om 21:17:

[..]

Ik denk dat mijn bericht verkeerd overkwam. Ik was gewoon opzoek naar mensen die begrepen dat het rot was en ik juist niet ook mijn collega wil “beledigen” of hard wil overkomen. Gewoon m’n hart lucht maar bedankt voor de tips en eerlijkheid!

Natuurlijk is dat rot. En je hoeft haar ook niet te beledigen of hard te zijn. Maar gewoon hier je hart luchten en je morgen weer de grond in laten boren... ik weet niet hoor. Je kunt toch ook zeggen wat je hier schrijft, mss past dat ook meer bij jou: vind je? ik voel me wel prima, maar jouw opmerkingen geven me wel een onzeker gevoel.

Muttix3 schreef op 28-08-2024 om 19:56:

[..]

Nee, dat zegt ze letterlijk. “Jammer dat je er zo slecht uit ziet. Vind ik zooo jammer” zij is trouwens de enige die het tegen me zegt. Heb het idee dat mijn bericht niet goed is overgekomen.

Het is een beetje lastig omdat wij er niet bij zijn en haar niet kennen of horen hoe ze het precies zegt. Vandaar ook wel een beetje wisselende antwoorden denk ik.

Denk je dat ze het naar bedoeld of jaloers is? Want jullie praten ook vaak wel leuk begrijp ik.

Ik zou iets zeggen als "ik vind het ook jammer, maar ik vind het vooral jammer dat jij dit steeds zegt". Dan ben je niet aanvallend (en creëer je daarmee een (nog) onplezieriger werksfeer), maar geef je wel duidelijk aan dat het jou niet bevalt.

En als de boodschap niet aankomt zou ik meer afstand van haar nemen. ("o, bedankt" en weglopen).

Maar goed, dat is hoe ik er mee zou omgaan. Ik ben niet iemand die in een werkklimaat iemand heel erg zou uitkafferen of zo. Als iemand me niet bevalt, dan zorg ik dat ik diegene gewoon wat minder spreek.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.