krin
31-01-2012 om 12:50
Zoenen
Ik snap niet dat mensen die zelf zeggen de kus op de mond te reserveren voor een liefdesrelatie, níét snappen dat Albana bepaalde kussen reserveert voor een groep die haar na staat, tja. Dat snap ik dan weer niet.
Ik zoen mijn familie soms op de mond. Dat deden we geloof ik vroeger niet, maar is er later ingeslopen. En soms zijn het drie of minder wangkussen, of niets.
Zoon houdt niet van zoenen. Krijgen gaat nog wel, maar geven doet hij zelden. Wurgvaste knuffels gaan er echter altijd in.
Verbondenheid voel je mijns inziens toch wel, al kijkt iemand je alleen maar warm aan.
skik
31-01-2012 om 15:27
Ikke wel cobi
Liefdespartners die elkaar uitsluitend op de wang kussen, daar denk ik wel wat van. En als mijn man de buurvrouw op haar mond zou zoenen zou ik daar ook wel iets van vinden.
Volgens mij is kinderen op de mond zoenen heel normaal en een overblijfsel uit de tijd dat er nog geen Olvarit was, toen moesten de ouders het eten voorkauwen en van hun mond in de mond van de baby doorgeven. Maar als je op de mond zoenen niet prettig vindt moet je het vooral niet doen. Maar ik vind het wel raar als je het raar vindt.
skik
Silone
31-01-2012 om 15:40
Hmmm
Als het zelfs een overblijfsel uit een preroerzeeftijdperk is, dan vraag ik me af of we dat er inmiddels niet uitgeëvolueert hebben. Overigens kuste ik de baby's en peuters (mijn eigen welteverstaan)wel op de mond, daarna niet meer geloof ik. Daar zit ook niet een theorie achter ofzo. Ik heb er nooit echt bij stil gestaan. Ik mijn omgeving kus ik alleen mijn echtgenoot op de mond. Ik ben helemaal niet zo kusserig bij kennissen/collega's en meer van dat soort vaag spul. Ik houd erg van een ferme handdruk met gestrekte arm.
krin
31-01-2012 om 18:02
Ik dacht
maar ik weet niet meer waarom en ben te lui om het op te zoeken, dat de kus (tussen geliefden) een veel jongere uitvinding was. Romeinse tijd, zoiets. Of dat ook voor zoenen van moeders aan kinders geldt, zou ik moeten opzoeken. Maar ja, daar was ik dus te lui voor.
Die oertijdverhalen heb ik het nooit zo op wegens hoog speculaasgehalte.
albana
01-02-2012 om 08:56
Verwachtingen?
Ik heb helemaal geen enkele verwachting dat wie dan ook nu opeens wie dan ook gaat kussen...........
Dat snap ik heel goed en dat is ook helemaal niet wat ik ermee wil zeggen. Ik vind het zelfs prima. Dat moet je helemaal zelf weten. En al helemaal niet om wát ik ervan zou vinden. Ik zou het voor mezelf en de relatie die we onderling hebben 'koud' vinden...In de relaties die jullie hebben moet je vooral doen wat jezelf wilt en voelt.
Wij staan wel met de tranen in de ogen...bij zoiets als een geboorte. Ik vind het zelfs zielig voor Limi dat ze dat niet kan ervaren...En ook het troostende en het liefdevolle van die kus niet. Ik denk zowiezo dat je het niet kan ervaren als het niet van beide kanten komt. En spontaan dus niet opgelegd om de een of andere reden.
groeten albana
Engeltje
01-02-2012 om 17:26
Ik zoen alleen mijn man op de mond
en ik hoop dat voor hem geldt dat hij alleen mij op de mond zoent, anders heeft hij een probleem .
De kinderen zoen ik dus ook niet op de mond, omdat dat soort intimiteit dus (voor mij/mijn gevoel) is voorbehouden aan echtgenoot. Dochter en ik maken er wel eens een spelletje van, proberen elkaar op de mond te zoenen, maar dat is dus echt een spelletje.
Ken verder ook maar heeeel weinig mensen die buiten hun partner anderen (al dan niet familie) op de mond zoenen, bij mij thuis werd dat in ieder geval ook niet gedaan. Kwestie van wat je gewend bent denk ik.
Engeltje
Egel
01-02-2012 om 18:57
Lekker, kusjes!
Ik ben zo'n primitieve oermoeder. En toen ze klein waren kochten wij nooit Olvarit , want kom op nou zeg, wat is viezer!?
En na die baby- en peutertijd bleven we gezellig kusserig, ja ook op de mond. Misschien moest man even wennen, maar onze klefheid is zo allesomvattend dat hij nu ook wel mee is.... Ook zus en broertje kussen elkaar regelmatig op de mond. Ik vind het gezellig (en hoop dat we niet raar gevonden worden, dat wel. Maar zo wel, dan blijft het voorlopig toch zo tenzij de kinderen niet willen uiteraard). Groeten, Egel.