henriette
27-01-2012 om 14:10
Tot welke leeftijd kinderen op de mond kussen
Wat vinden jullie, ik kom er niet uit.
tot welke leeftijd is het correct om je zoon of dochter op de mond te kussen?
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Oh, overigens, ik doe het nu al niet. Ze zitten op de basisschool.
Irene
27-01-2012 om 14:22
Zolang
zolang als beide partijen er zich prettig bij voelen. Dus daar kun je geen leeftijd aan hangen (kan ook nog als kinderen volwassen zijn). Maar als of de ouder of het kind zich er niet prettig bij voelt, dan stopt je er gewoon mee. Ik kus mijn kinderen allemaal nog op de mond. En ik herinner mij dat is er als puber zelf mee gestopt ben om mijn ouders op de mond te zoenen.
sahara
27-01-2012 om 14:31
Normaal
Zolang bij jullie thuis dat normaal gevonden wordt dan zou ik er gewoon mee doorgaan. Ik heb daar nou echt nog nooit over nagedacht. Zelf kus ik mijn kinderen nooit op de mond. Echt nog nooit gedaan. Maar niet omdat ik dat niet vindt kunnen maar gewoon omdat ik liever een kus geef op de wangen of hoofd of handjes, beentjes, buikje. Noem maar op. O.k. bij de jongste dan nog. Mijn zoon van negen kus ik op de wangen of op zijn hoofd. De rest van zijn lichaam is om te kietelen .
henriette
27-01-2012 om 17:43
Ja, dat publiek
het publiek was eigenlijk de reden voor mijn vraag. Commentaar van anderen.
Inge M
27-01-2012 om 18:06
Vanaf een jaar of 3 niet meer
Reden is niet het commentaar van anderen. Wel dat ik niet wil dat mijn kinderen het gewoon vinden om andere mensen op de mond te kussen. Op de mond kussen is voor mij iets tussen verliefde mensen, een liefdesrelatie.
Ik kus verder ook geen mensen op de mond behalve mijn partner.
Vic
27-01-2012 om 19:00
Groep 3
Mijn dochter wil ook niet meer in het openbaar gezoend worden sinds ze in groep 3 zit. Ik vind dat veel te vroeg om je daar al voor te schamen, maar ja Oudste heeft het hele gezoen trouwens overboord gegooid. Die doet tegenwoordig aan omhelzingen, heel apart.
Vic
27-01-2012 om 19:01
Wat wel grappig is (o.t.)
Als jongste op tv mensen ziet zoenen, roept ze heel hard: 'Oh getsie, ze zoenen!'.
henriette
27-01-2012 om 19:58
Op de mond
De discussie ging specifiek over zoenen op de mond. Ik vind bijvoorbeeld hun kruin, nek of wang prima. Maar in gezelschap je kind vol op de mond kussen... ik was benieuwd hoe mensen daar tegen aan kijken.
wil40
27-01-2012 om 22:20
Puber
Mijn puberzoon kust mij ook op de mond, bijvoorbeeld als hij gaat slapen. Maar we kussen niet in gezelschap. Hij is 13.
Ik ging mijn moeder overigens pas op de mond kussen toen ik zelf al volwassen was.
jeltje
27-01-2012 om 22:21
Altijd!
Ik kus m'n kinderen, 4 en 6, altijd op de mond. Wist niet eens dat anderen dat niet doen! Maar ik kus ook mijn ouders en broers op de mond. Allemaal uiteraard geen filmzoenen, meer een kort kusje.
Voor mij voelt het juist raar om ze niet op de mond te kussen, alsof het vrienden of kennissen zijn. Zij weten verder goed het onderscheid te maken, en zoenen anderen niet. Hoewel oma en opa ook wel eens een flinke pakkerd krijgen, op de mond.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
rutiel
27-01-2012 om 22:26
Correct?
Henriette, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de achtergrond van je vraag. Je wil dus specifiek weten tot welke leeftijd "wij" het correct vinden om kinderen op de mond te kussen. En het gaat je daarbij om het commentaar van anderen.
Bedoel je dat je zelf graag je kinderen wil zoenen maar dat er commentaar door derden van komt? Of stoor je je aan andere mensen die publiekelijk hun kinderen op de mond zoenen?
Ik merk dat je vraag me intrigeert, omdat het je duidelijk niet gaat om wat de betrokkenen (dus de ouder en het kind zelf) graag willen, maar om de wisselwerking met de buitenwereld.
n@nny
+ Brunette +
27-01-2012 om 22:35
Bij twijfel niet doen.
Net als anderen in dit draadje vind ik zoenen op de mond meer iets voor geliefden. En dat terwijl ik er nogal vrijzinnige denkbeelden op na houd, zo slaap ik regelmatig topless met mijn dochter in hetzelfde bed. Maar als er logeetjes zijn trek ik toch maar een hemd aan.
Com
27-01-2012 om 22:53
Zoenen of kus op de mond
daar vind ik dus wel verschil inzitten. Zoenen is voor mij/ons wat heftiger, iets wat je bij een partner doet. Ik geef mijn kinderen wel altijd een kus op de mond bij dag zeggen, kinderen bij ons ook. Oudste is 16, jongste is 12. In nabijheid van vrienden wordt dit niet gedaan, maar dan mag zelfs een omhelzing ook niet
Maylise
27-01-2012 om 22:56
Nooit
Ik heb mijn kinderen nooit op de mond gezoend en mijn ouders trouwens ook niet. Ik ken ook niemand die dat doet. Althans niet in het openbaar. Ik weet natuurlijk niet wat er thuis gebeurd. Maar zolang je kind het prima vind en jijzelf ook lijkt dat er geen leeftijdslimiet aan zit.
Mover
28-01-2012 om 08:15
(ook) nooit gedaan
Als baby wel, maar al vanaf een jaar of 2/3 niet meer. Vind het persoonlijk een raar iets, om je pubers op de mond te kussen. Dat is idd iets voor mijn partner en mij. Ook mijn ouders nooit. En partner doet het ook niet in/met/bij andere familieleden. Ik ken het ook niet in mijn (school)omgeving.
albana
28-01-2012 om 10:57
Niet??? hier wel
Wij kussen wel op de mond. Gewoon 1 kus,als je gaat slapen of als je jarig bent of...
Niet altijd als je ouder bent...maar wel zo nu en dan.
Oudste (18) doet het nog steeds, het initatief gaat dan van haar uit. Meestal alleen als het zo uitkomt en ze b.v. naar bed gaat als ze vlakbij ons is. Dat is niet altijd zo....ze kan ook b.v. brood smeren en dan naar boven lopen en het dan bij een welterusten laten...Is ook prima. 13 jarige doet het ook nog steeds...standaard. Altijd, ze komt er soms zelfs speciaal voor beneden als ze het vergeet of al boven was.
We krijgen dan overigens altijd beide een zoen, hun vader dus ook. Verder kussen ze ook op de mond hun ooms en tantes als het zo 's uitkomt (b.v. lang niet gezien of bij verjaardag) of neefjes en nichtjes. Ook niks verplicht, als je ouder bent wacht je het initatief van de jongste af.
Wij zullen wel kusserige families hebben, het komt dan wel mooi uit...man's familie heeft dezelfde 'gewoontes' als de mijne Wij vinden het dus doodgewoon.
Geliefden kus je anders....als het tenminste uit liefde is, meer intiem en duurt langer.
Tussen andere familieleden is het meer zoals je je man kust als hij gehaast weg gaat 's morgens vroeg.....
Kenissen en vage bekenden kussen wij op de wang of helemaal niet.
Ik heb pas geleden mijn eigen vader ook nog op de mond gekust. Die was verdrietig om het overlijden van een vriend en ik erheen om hem mijn medeleven te betuigen en hij wordt helemaal emotioneel, dan sla ik een arm om 'm heen (ook al oude man) en toen hij wat gekalmeerd was heb ik 'm ook gekust bij wijze van troost, van 't komt heus wel weer goed.
Wij doen dat oók in gezelschap en ik heb nog nooit gemerkt dat iemand dat vreemd vondt. Overigens kus ik mijn broers ook nog wel 's....als er écht wat is. Iets héél bijzonders, iets emotioneels ofzo(kan ook een vrolijk iets zijn zoals een geboorte) en zij mij ook wel eens.
Ik vind er echt niks raars aan.
Een kus is een uiting van liefde. En ik houd van mijn ouders en broers en als we dat willen duidelijk maken doen we dat dus met een kus. Natuurlijk wéten we het zo ook wel, maar soms is het erg prettig als iemand dat even benadrukt.
Een kus op de wang is amper iets. Die gebruik je voor jan en alleman eigenlijk kan dat voor iedereen die je wel 'aardig' vind.
Ik vind mijn kinderen en familie wel iets meer dan 'aardig'.
En met mijn man kus ik 'intenser' dus het is niet te vergelijken.
Ik vind het nogal 'koud' dat gekus op de wang of voorhoofd of wat dan ook.
groeten albana
tonny
28-01-2012 om 11:05
Niet
in elk geval nooit bewust gedaan, soms weleens een verdwaalde zoen op deze wijze. Zoenen op de mond is voor mij iets voor geliefden, niet tussen ouders en kindereen, ook al houd je enorm veel van elkaar.
als k het wel gewend zou zijn, dan zou ik daarmee stoppen als ze een jaar of zes waren denk ik.
Irene
28-01-2012 om 12:45
Vreemd
Ik heb er -voor dit draadje- eigenlijk nooit over nagedacht. Ik vind het zo doodnormaal om elkaar wel op de mond te kussen, dat het niet bij mij op zou komen dat een ander dat misschien wel raar zou vinden. Niet dat ik mij daar wat van aan zou trekken..
Overigens zie ik het ook volop in mijn omgeving: op school (zeker diverse ouders van bijv groep 5 die hun kinderen bij afscheid op de mond kussen) en op de sportclub (idem). Dus ik ben nog verbaasder dat er mensen zijn die zeggen dat ze het in hun omgeving nooit zien.
Enfin, iedereen moet uiteraard helemaal lekker zelf weten wat ie doet. Maar de opmerking "een kus op de mond is alleen voor een geliefde" vind ik (persoonlijk, zelf) onzin. Er zit nogal een verschil tussen een snelle kus op de mond en een kus tussen geliefden zeg. En een kus op de wang, nou dat doet echt jan en allemaal bij elkaar, dat vind ik dan weer behoorlijk afstandelijk.
Roosje Katoen
28-01-2012 om 13:30
Nee
Ik kus mijn kinderen ook niet op de mond. Hoewel mijn jongste net heeft geleerd om kusjes te geven en die gaf er toevallig vanmorgen een op mijn mond. Maar dat heeft hij niet van mij
Oudste wil al een tijd helemaal geen kusjes meer, die wil alleen maar knuffels. Wel veel gelukkig
Serra
28-01-2012 om 13:44
Regio?
Grappig om zo alle verschillende gebruiken en meningen te horen. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat er mensen zijn die het niet doen. En dus ook dat er mensen zijn die het aanstootgevend kunnen vinden.
Heeft de regio en wat daar gebruikelijk is er misschien ook mee te maken? Ik woon in Brabant en zoen mijn kinderen op hun mond, mijn moeder, en mijn zus. Oh en mijn man ) En een goede vriendin als het zo uitkomt.
Het is wel iets intiem wat ik/we niet bij iedereen doen. Een paar jaar geleden signaleerde mijn zus dat mijn kinderen meer mensen op hun mond zoenden. Leken dat normaal te vinden. Voelde me wat suf want had ik nooit bij stil gestaan of op gelet... Toen heb ik ze verteld dat dat niet de bedoeling is en dat ze dat alleen bij (voor hen) heel bijzondere mensen hoeven te doen. Jongste biedt sindsdien vaak haar kruin aan ). Laatst een tante die zich erg verbonden voelt met ons die dochters gezicht tussen haar handen nam en haar vol op de mond zoende. Ai.... Dat vond ik minder. En zij ook (dochter). Het is voor mij wel iets voor in mijn intieme kringetje. Op die ene vriendin na, 'doe' ik het ook niet met andere vrienden/vriendinnen.
Heel verhaal maar ben benieuwd naar regionale verschillen. Wat is jullie ervaring?
Fiorucci
28-01-2012 om 13:45
Oh ja hoor
Toen de kinderen kleiner waren deed ik dat regelmatig. De jongste is vandaag 12 geworden, en die wil dat niet meer, sinds kort pas eigenlijk.
dirksmama
28-01-2012 om 13:54
Nooit over nagedacht
en nu ik er over nadenk, nooit gedaan
Ik vind het zelf niet prettig om te doen, dus waarom zou ik dat bij de kinderen doen?
Maylise
28-01-2012 om 13:55
Regio
Ik kom oorspronkelijk uit het verre Noorden des lands en heb daarnaast in de Randstad gewoond en iets daarbuiten in Noord Holland. Maar ik heb dit dus echt nog nooit gezien. De eerste keer dat ik hierover las was op hier op het forum. In het 'echte' leven ken ik het op de mond kussen van familie leden dus niet.
Het is denk ik ook meer familie gebonden dan regionaal.
Irene
28-01-2012 om 13:58
Regio
Hier midden van het land. Daar gebeurt het dus volop!
Overigens kussen onze kinderen ons graag op de mond, maar doen (en deden) ze dat zelden tot nooit bij anderen (zoals ooms, tante's, opa, oma enz). We leren ze sowieso dat elke vorm van aanhankelijkheid van 2 kanten moet komen en dat als je niet wilt, dat het dan ook nooit hoeft.
Sahara
28-01-2012 om 14:18
Nooit gezien
Ik woon ook in het midden van het land maar ik zie hier nooit iemand kinderen op de mond zoenen. Mijn ouders doen dat ook niet (randstad), mijn schoonouders (oosten van het land) ook niet.
henriette
28-01-2012 om 14:29
Misschien toch een beetje regionaal?
we zagen het namelijk in een TV-programma uit Vlaanderen.
Kraanvogel
28-01-2012 om 14:51
Nooit op gelet
Maar dat ga ik vanaf nu eens doen. Ik denk overigens nit dat ik het raar zou vinden als anderen het doen.
Ik kus mijn kind zelf niet op haar mond. Een keer gedaan, en het voelde raar. Kussen (dan wel zoenen) op de mond vind ik ook iets voor mijn man en mij.
Maar ik kus 'jan en alleman' zowiezo niet (graag). Voor mij is de kus op de wang dus ook iets dat ik alleen bij (goede) vrienden doe. En zelfs dan ga ik liever voor de omhelzing.
Dochter kus ik niet alleen op haar wang, maar ook op haar voorhoofd, kruin, armen, benen,.... Als spelletje zou het best op haar mond kunnen, maar 'zomaar' denk ik net.
Kraanvogel.
FayW
28-01-2012 om 15:39
Nooit gedaan
Ik heb mijn kinderen nooit op de mond gekust. Doe ik alleen bij mijn man. Met mijn ouders ben ik nooit zoenerig geweest. Met vreemden al helemaal niet.
Ik zie alleen op tv weleens dat ouders en kinderen elkaar op de mond kussen. Een van mijn kinderen zit dan altijd hoorbaar te gruwelen. Toevallig degene die het meest aanhalig is.
Kobalt
28-01-2012 om 19:09
Midden van het land
Ik kom uit het midden van het land en wij kussen de kinderen soms op de mond. Eigenlijk kus ik mijn kinderen niet zo heel vaak. Soms hebben ze een aanhalige knuffelige periode, dan halen we de schade weer in.
Mijn ouders kus ik altijd op de mond en mijn broers en zussen meestal.
Ik krijg bij een kus op de mond meer het gevoel dat er echt aandacht is voor de begroeting. Anders geef ik liever een hand. Het nadeel van die zoenen op de wang, vind ik namelijk, dat je iemand dan niet aan hoeft te kijken. Mijn moeder kan daar een hele tirade over houden. Oppervlakkig, Amerikaans, aanstellerig, tuttig (enfin, ik zal het jullie besparen , 't is een best mens).
une femme
28-01-2012 om 21:28
Mond
Ik heb er eigenlijk nooit zo'n studie van gemaakt, maar voor ons is het de normaalste zaak van de wereld om onze kinderen op de mond te kussen. Mijn moeder kus ik ook op de Mond. Ik heb me nog nooit bezig gehouden met de vraag wat anderen daarvan vinden en ik heb het ook nog nooit nagelaten omdat er anderen bij zijn. Die vorm van intimiteit past voor mij bij de relatie die ik met mijn kinderen (10 en14) heb.
Une femme
une femme
28-01-2012 om 21:40
Verbazing
Hoe zou het komen dat mensen die wel op de mond kussen er bij anderen nooit zo op letten terwijl mensen die het niet doen precies weten dat anderen het wel doen. Ik verbaas me echt over wat ik hier lees . Hoe is het mogelijk dat je in je omgeving nog nooit een ouder een kind op de mond hebt zien kussen? Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat er mensen waren die dat bewust niet deden. Dat is voor mij volstrekt nieuw.