Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Relithe

Relithe

27-10-2012 om 20:29

Stoppen met sint vieren

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Stenna

Stenna

29-10-2012 om 17:44

Gewoon lekker twee keer

Wij vieren Sinterklaas, ook met puberzoon nog. Gewoon kleine kadootjes voor elkaar kopen met gedichten (we zijn niet zulke knutselaars), eerder ook opa er nog bij. En 1 groot kado koop ik dan nog per persoon erbij.
Sinds een jaar of 5 doen we daarnaast ook met kerst nog 1 kado pp. Omdat we sinds die tijd een niet-nederlands deel in de familie hebben, en die vinden dat gezellig. Dus dat doen we bij hen. Is ook inderdaad gezellig. En wat kan het schelen, is toch juist leuk nog een extra kadootje een paar weken laten? En zowel een oude als een (voor ons) nieuwe traditie aanhouden. Hoe meer feest hoe beter?!

Vic

Vic

29-10-2012 om 21:40

Genista

Het is wel een beetje een verplichting, maar ik vind dit ook de leukste manier om Sinterklaas te vieren. Alleen met mijn eigen gezin lijkt me eerlijk gezegd niet zoveel aan. Daarbij zijn mijn nichtje en dochter beste vriendinnen en het is zo leuk om te zien hoe die twee vol spanning en enthousiasme zo'n avond doorbrengen. We hebben er ook altijd veel plezier in om ieder jaar iets nieuws te verzinnen hoe Sint de pakjes brengt (op het dak, in de auto, badkamer, etc.). Beetje dubben of we ze gelijkertijd op de hoogte gaan brengen van 'het geheim'. Nichtje is een half jaar ouder en zit al in groep 5, dus daar zal het binnenkort (na 5/12) wel aan de orde komen.

Over niet vieren

Dat niet vieren hebben we 2 jaar geprobeerd. Inderdaad met een 'gezinsuitje'.....en ook een keer geprobeerd om alleen 1 kado voor ons allen te kopen (was een spel dat verstelten was omdat wij het vaak speelden). Maar dat lúkte niet écht. Terwijl de kinderen het toen ook écht zelf wilden. Toen het eenmaal zover was wilden ze toch eigenlijk wel even kijken bij de intocht. Beiden gingen toen maar met een vriendin mee die nog gelovige broers/zusjes had. En ook tegen die tijd mopperden ze dat ze nog helemaal geen pepernoten hadden gehad en geen boterletter en chocolademelk in die fijne grote bekers die we daarvoor hebben. Gelukkig kreeg man die boterletter van het werk als kadootje...dus die toen op 5 December maar gegeten met de chocolademelk erbij. Maar zo'n tractatie zonder 'iets' erbij met de dagelijkse kost op t.v. was ook niet écht iets, zo kaal zo anders.
Ik merkte toch dat ze vantevoren er totaal anders over dachten dan toen het eenmaal zover was. Bevangen door de 'flow' van anderen die het wel vierden. Ze 'mistten' iets wat ze pas ze pas beseften toen het eenmaal zover was.
groeten albana

Relithe

Relithe

30-10-2012 om 14:42

Albana,

Daar ben ik dus ook bang voor met de jongste, omdat ze nog op de basisschool zit. We gaan het gewoon anders doen dan andere jaren, kleinigheidjes, wat kleding, pepernoten bakken, dat soort dingen, wel de gezelligheid in huis halen want dat vind ik belangrijk.

Yaron

Yaron

30-10-2012 om 15:48

Wel vieren

Ik ben zelf de jongste van vier en toen ik niet meer geloofde vonden mijn ouders en mijn twee broers dat het niet meer nodig was om Sinterklaas te vieren. Ik vond het echt niet leuk, want iedereen in de klas had cadeaus gekregen en ik niets, wij gingen daarvoor in de plaats uit eten. De jaren erna hebben we het wel altijd gevierd, maar dan met lootjes trekken en voor een vast bedrag iets kopen. Dat viel meestal wel tegen, want vooral mijn broers moesten op het laatste moment nog wat halen en dan ook nog met tegenzin. Vanaf mijn twaalfde hebben we het thuis nooit meer gevierd, ik heb dat altijd jammer gevonden. Gelukkig heb ik nu zelf kinderen, waarvan 2 nog geloven, dus ik kom wel aan mijn trekken nu.

Snuggle's

Snuggle's

31-10-2012 om 00:26

Benieuwd

Hier dit jaar ook voor het eerst zonder gelovige en ik weet ook nog niet helemaal hoe ik het ga vieren. Maar ik ga er zeker wel iets mee doen, vind het zelf veel te leuk.
En met kerst ook weer kadootjes, heerlijk toch.

Het zou alleen voor mezelf wel eens handig zijn als ik me aan mijn voornemen houd om het hele jaar door kadootjes te verzamelen, maar dat is een ander verhaal.

Ja de gezelligheid

Ja ze mistten de gezelligheid...zo is het precies, de sfeer zeg maar. De kado's niet eens, hoogstens de verassingen die je dan krijgt (onverwachte kado's). Ze vieren beiden hun verjaardag vlak ervoor en die kado's was altijd al een crime...want wat moet je vragen aan Sint (b.v. op werk van ons) als je niet weet op dat moment wat ze op hun verjaardag gaan vragen/krijgen. En andersom wat geef je in hemelsnaam een kind dat nét jarig is geweest...nog meer flutspul waar ze nu net in omkomt? En de bezoekers die Sint meevierden ook niet, want die zien ze door al die verjaardagen toch al veel te vaak....Het was puur de sfeer, de gezelligheid en de speciale snoeperij die erbij hoort.
We hebben nu een aardige tussenoplossing gevonden die werkt voor iedereen...Ik neem zelfs speciaal vrij voor die intocht, overigens alleen als er geen collega's zijn met jonge gelovige kinderen die ook vrij willen want zelf vind ik dat die voorrang hebben
Maar de laatste jaren is dat dus ons speciale gezinsuitje Eerder toen ze gelovig waren natuurlijk ook, maar nu brouwen we er iets anders van. We kijken van een afstandje naar de enthousiaste kinderen en drinken erna ergens chocolademelk met slagroom. En als we geluk hebben komen we nog ergens een zwarte piet tegen die ons wat in de handen duwt zodat we:" Ja piet, natuurlijk piet, goede reis gehad?" kunnen zeggen
Heerlijk toch?
groeten albana

Bellefleur

Bellefleur

31-10-2012 om 09:59

Vorig jaar

Vorig jaar wilde dochter van 12 niet meer naar de optocht kijken. Om moverende redenen. Verbazingwekkend was het, dat zoon van 15 wèl wilde. Het was ontroerend. Voor de 15e keer met zoon kijken naar de optocht. Het was om meer redenen een tranentrekker. Het duurde erg lang voor de optocht door kwam. Zeker een drie kwartier. Toen de optocht voorbij was, zag ik waarom. Er lag een dood paard op straat. Overleden tijdens de optocht.

Tip voor eira

voor kadootjes: een abonnement op een tijdschrift, voor basisschool: zo zit dat en voor tieners (vooral jongens): de kijk. Daar heb je een heel jaar lang plezier van.
En verder kun je wellicht je tieners op een of andere wijze motiveren om zelf kadootjes te maken, door ze bijvoorbeeld een beetje geld te geven en kadootjes voor de andere kinderen te laten kopen.
Op de avond zelf: kadootjes uitpakken met een spel (simpelste is: dobbelsteen, wie 6 gooit mag een kadootje uitpakken. Bingo leent zich ook, als je de kadootjes nummert.)
Ik heb twee keer een leuke sinterklaas weten te organiseren: een keer door te stellen dat we dit jaar niets zouden doen, we zouden een keer gaan eten bij de chinees. Bij de chinees had ik vooraf de kadootjes gebracht. Na de soep kwam een wagentje met kadootjes tevoorschijn als hoofdgerecht. Echt geweldig geslaagd, vooral vanwege de verrassing.
Een keer kregen de kinderen een enveloppe met daarin de cijfers van een gps-lokatie (zonder verder commentaar). Ze hadden vlug door wat het was, via de mobiele telefoon zijn we toen naar die lokaties geleid. De lokaties hoorden bij winkels, waarmee we vooraf iets afgesproken hadden over kadootjes (kledingwinkel, zoon mocht kleren uitzoeken voor een bepaald bedrag, tweedehands fietswinkel voor dochter etc.). Ook geweldig leuk, moet dan wel overdag!
Oh ja, kinderen zijn wel al ouder.
Tsja, en nu. De lat ligt hoog hier als het om het verrassingselement gaat. En ik weet nog niets. Goede tips zijn dus welkom.

Tsjor

madelief

madelief

05-11-2012 om 21:54

Surprises

Ik ben gek op sinterklaas! Echt een familie feest met broers, zussen , neven en nichten. Heel leuk, surprises maken , zotte gedichten, gezelligheid en kleine pakjes. Altijd het hoogtepunt van het jaar, zou het voor geen goud willen missen!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Relithe

Relithe

06-11-2012 om 09:57

Surprises e.d.

Ik wil het gewoon niet druk hebben met die feestdagen omdat het er hier zoveel achter elkaar zijn, dan wil ik niet ook nog eens surprises moeten maken (dat moet ook al voor drie scholen). En dan nog eens gedichtjes en opdrachten.. Allemaal heel leuk en gezellig hoor maar ik word al moe als ik er aan denk
We kopen dit jaar voor ieder kind een groot kado en voor de rest wat kleinigheidjes en schakelen zo langzaam over naar het vieren van kerst.

Scholen voorrang

Ja, Eira, ik kan het me levendig voorstellen dat je ermee wil stoppen. Niet persoonlijk bedoeld, maar ik vind het wel tekenend en jammer dat de scholen voorrang krijgen. ik snap het best, juist daar wil je niet dat je kind zonder surprise komt en ook niet het een door het kind zelf gefabriceerde surprise zou zijn.
Ik heb nog een tip voor je, die ik dit jaar zelf overweeg: gaan bowlen en bij elke strike een kadootje uit mogen pakken (scheelt mij heel veel kadootjes!).

Tsjor

Eira

Ik snap je move helemaal. Want ik realiseer me heel goed, dat "onze" manier van Sinterklaas vieren eigenlijk alleen maar zo leuk is, omdat we het allemaal leuk vinden en allemaal meedichten en meedenken en -bouwen. Zonder dat gaf ik er vast ook de brui aan. Ik ga in dit stadium niet in mijn eentje voor het hele gezin aan het dichten en knutselen, zeker niet als het ze ogenschijnlijk alleen om de cadeautjes gaat.

Anneke

Anneke

08-11-2012 om 09:24

Eira

Tip: Ik 'parkeer' de jongste die nog gelooft bij een vriendinnetje. Ik koop papier, crepepapier, oogjes, wc-rolletjes, doosjes, scharen, plakband, etc (of van die kant en klaar pakketjes). Of veel krantenpapier en behangplaksel. En dan knutselen. Zelfs mijn niet-knutsel-jongens vinden dat leuk. Dan heeft iedereen binen een uur een leuke surprise. Misschien nog een keer verven en klaar!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.