Relithe
27-10-2012 om 20:29
Stoppen met sint vieren
Wij zijn van plan om dit jaar te stoppen met het vieren van sinterklaas. Geen van de kinderen gelooft nog, de jongste is bijna tien en spelen met speelgoed doen ze ook niet meer.
Toch twijfel ik nog wel een beetje.
Zou onze dochter het toch niet jammer vinden als ze hoort dat klasgenootjes het wel vieren en in de klas vertellen wat voor speelgoed ze hebben gekregen? Ze zegt zelf van niet en dat ze toch niet met speelgoed speelt maar ik weet dat ze sommige dingen nog wel leuk vindt (al speelt ze er niet mee, het gaat dan om het krijgen).
Wij hebben de laatste jaren enorm veel geld uitgegeven aan speelgoed wat vervolgens nooit meer uit de kast kwam, dat we er een beetje zat van zijn. Ook het sinterklaas vieren zelf, daar hebben we niet zo heel veel mee. We zijn niet echt van een 'gezellig' avondje zeg maar
Daarbij komt ook nog eens dat we nog twee jarige kinderen hebben in december dus het is een en al kado bij ons.
We willen wel kerst vieren en de verjaardagen natuurlijk maar het daar eigenlijk bij houden.
Maar ja, ik ben een twijfelkont en ben weer eens bang om de verkeerde beslissing te nemen.
O ja, tips voor nuttige en leuke kado's voor tieners zijn ook welkom
rodebeuk
27-10-2012 om 21:09
Eira
Als je het al heel druk hebt in december kan ik me best voorstellen dat je het rustiger aan wilt doen.
Maar een feest overslaan is het andere uiterste! Er zijn nog veel meer manieren om Sinterklaas te vieren. Veel mensen vieren het ook als er geen kinderen zijn. En je kan het ook prima zonder grote speelgoedkado's vieren.
Alleen, als jij zegt dat je geen zin hebt om gezellig te doen dan houdt het een beetje op natuurlijk. Dan moet ik verder ook geen suggesties gaan doen voor hoe je het met ongelovige kinderen kan vieren.
Ginny Twijfelvuur
27-10-2012 om 21:10
Een mooi gezamenlijk cadeau?
Waar iedereen blij mee is.
Is dat niks? Ik denk dan aan nieuwe Xbox, tv, of andersoortig multimediaspul. Of een leuk reisje voor de hele bubs.
Voor mij is het geheel hypothetisch, want ik heb naast 2 pubers nog een gelovige. Een collega geeft haar grote dochters echter nog steeds cadeautjes met Sinterklaas. En dan dus inderdaad geen honderen euro's meer, maar een lippenglosje, badschuimpje, mooi boek en een gezelschapspel. En dan allemaal samen gourmetten en een gezellige avond hebben. Ik moet zeggen dat trek mij ook wel voor later.
Dan hou je het gezellige avondje toch nog even in ere.
Wij deden vroeger thuis trouwens op een gegeven moment surprise. En ook dat was wel leuk. En ook dan kregen we van mijn moeder nog wel een paar cadeautjes. Daar is ze mee doorgegaan totdat we tegen de 20 liepen. En vanaf die tijd krijgen we allemaal een envelopje met Kerst.
Wiske71
27-10-2012 om 21:10
Gelijk heb je
Ik zou ook overwegen om sinterklaas niet meer te vieren.
Maar ik denk dat je het gewoon met je gezin moet bespreken.
Je kan ipv sinterklaas ook een ander kado-moment in het jaar doen, bijvoorbeeld begin van de zomervakantie.
Of je viert sinterklaas voortaan anders: met surprises en gedichten en dus maar 1 kado per persoon en een beperkt budget.
Thea
27-10-2012 om 21:11
Sint is toch meer dan kadootjes en speelgoed
Sinterklaas staat hier voor: gezellig samenzijn, wekenlang stiekem gedoe, gedichten, surprises, kadootjes (speelgoed, boeken, nuttige dingen, etc), pepernoten, gourmetten, etc. Vier van de vijf geloven niet meer, maar afschaffen? Echt niet! Hier vind ik het ook best lastig om voor de tienjarige iets te bedenken. Grappig genoeg zijn zijn wensen heel erg klein. Steentjes om echt mee te metselen en een chocoladeletter. Dat vul ik dan aan met een boek, een tijdschrift, een bioscoopbon, iets leuks nuttigs (skibril, nieuwe sporttas of dekbedhoes). Daarnaast krijgt hij nog een kadootje-surprise-gedicht via het lootje trekken. Dat is altijd zijn topcadeau!
Merel
27-10-2012 om 21:39
Jammer
Toen wij 'kerst' gingen vieren met kadootjes, deden we niets meer met sinterklaas (ik zat nog op de basisschool) en vond het achteraf altijd wel jammer als ik de verhalen hoorde op 6 of 7 december. Ik zou, wat iemand hier al schreef, een kleinigheidje doen en lekker gourmetten ofzo, of met z'n allen naar de film.
Tijgeroog
27-10-2012 om 22:23
Hoort er echt wel bij
Hier hebben we alleen nog gelovige kinderen, dus voorlopig is het geen issue. Maar ik heb in m'n hele leven elk jaar Sinterklaas gevierd, ook toen m'n broer en ik vroeger niet meer geloofden zijn we het altijd blijven vieren. Leuk, een zak cadeautjes, iedereen kocht wat voorslaat, schreef gedichten voor elkaar, soms surprises erbij. M'n ouders kochten er nog een paar extra dingetjes bij, en we hadden een geweldige avond. Nu heb ik kinderen en hoef ik echt niet aan te komen met dat we het dit jaar een keer met alleen de kinderen willen vieren, het hoort er voor ons echt bij.
Rosa van der Zanden
27-10-2012 om 22:38
Niet vieren?!
In mijn hele leven heb het 1x niet gevierd. Ik zat toen in een niet-Sinterklaaskennend buitenland. Sint gaat niet om de grote cadeaus, het gaat om de surprises, de ellenlange gedichten vol grappen en verwijzingen naar het afgelopen jaar. Bovendien vervult Sint wensen die je moeder niet doet .
Afgelopen jaar had ik geen gelovigen meer in huis. De jongsten kregen geld om voor iedereen een cadeautje te kopen. Of we dit jaar al aan de lootjes gaan weet ik niet. Vroeger moest ik voor ie-de-reen een surprise + gedicht maken, 8 surprises was geen uitzondering.
Kerst met cadeaus is IMHO niets anders dan dure cadeaus onder een boom plempen.
Rosa van der Zanden,fervent Sintaanhanger
Leen13
27-10-2012 om 22:53
En hier
Afgesproken met dochter dat we voor iedereen gaan shoppen. Dat hebben we een keer eerder gedaan en was leuk. Kleine cadeautjes samen gewinkeld, passend bij de persoon. Alles ingepakt inclusief een letter, en in de Sintzak gedaan. Ook nieuwe shampoo of scheermesje, gewoon zoveel mogelijk kleine cadeautjes, tijdschriften e.d. Chocomel erbij en wat lekkers bij de koffie. Uurtje en dan weer klaar, rest gewoon gezellig televisie kijken, spelletje doen of jezelf vermaken.
Shonagh
27-10-2012 om 22:59
Niet vieren ?!?!?! 2
Wij wonen al 15 jaar niet meer in Nederland, maar vieren nog steeds Sinterklaas. Het kost soms heel wat moeite om de benodige lekkernijen in huis te halen, maar deze (bijna) enige Nederlandse traditie geven we niet op !
Shonagh
27-10-2012 om 23:02
Rosa
Ik ben het helemaal met je eens. Ik maak soms wel 20 gedichten, de jongste 2 kinderen halen een paar gedichten van het internet en passen die( soms) wat aan. Dit jaar doen er twee niet Nederlandse schoondochters mee, dus ik moet nog eens goed over de vorm nadenken :o)
Tonny
28-10-2012 om 00:05
We gaan gewoon door
Gelovig of niet
In de praktijk is sinterklaas ons familiefeest, met kerst zijn er altijd wel een paar elders, bij andere familie ( aangetrouwd) of werken. Wij houden sinterklaas er gezellig in.
Kaaskopje
28-10-2012 om 00:27
Geen andere reacties gelezen
Als de jongste 'nog maar' tien is en dus nog op de basisschool zit, zou ik het nog wel vieren tot kind in de eerste van het voortgezet onderwijs zit. Maar je zou ook met de kinderen kunnen bespreken hoe ze erover denken. Waarom zou je de beslissing alleen moeten nemen?
Ik heb een dochter die nogal aan gewoontes vasthoudt. Je moet dat niet van het ene op het andere moment veranderen. Zij zou bijvoorbeeld geschrokken reageren op de boodschap dat Sint niet meer gevierd wordt. "Maakt toch niet uit dat we er niet meer in geloven? 5 December is het Sinterklaas!"
Wij zijn gaandeweg toch gestopt met Sinterklaas vieren. Ook met Kerst worden er geen grote cadeaus gegeven. Mijn dochter is vlak na kerst jarig, dus ze heeft altijd iets om naar uit te kijken gehad in december
Ik heb zo gauw geen cadeau-suggesties.
Relithe
28-10-2012 om 00:29
Van huis uit
ben ik het ook zo gewend hoor, uitgebreid sinterklaas vieren, surprises, gedichten enz.
Maar ons gezin is dus niet zo.
Ik heb het lang geprobeerd maar in feite komt het er op neer dat ik de gedichten schrijf voor iedereen, ik de kadootjes koop voor iedereen inclusief mijn eigen kadootjes en de boel binnen een half uur uitgepakt is en de gedichten in rap tempo worden voorgelezen.
Ik heb het ook geprobeerd met spelletjes, doorgeefkadootjes, verstopte kadootjes en ga zo maar door maar dat was eigenlijk alleen maar leuk toen alle kinderen nog geloofden. Ik heb gewoon geen gezellige kinderen blijkbaar en dat heb ik heel lang jammer gevonden en ben ik ook best teleurgesteld over geweest maar het is niet anders.
Daarbij komt dan nog dat ik me helemaal in de stress jaag met kadootjes verzinnen en kopen ook met de beide verjaardagen en kerst nog eens een keer, het is voor mijzelf niet eens gezellig meer te noemen hoor. Ik zie er elk jaar als een berg tegenop.
Ik verwijt het mijn man overigens niet, die heeft een hele drukke baan en wil best wat doen, maar ja, dat wil ik dan weer niet (stom, ik weet het, maar ja..)
Surprises zie ik de kinderen ook niet maken hoor, ik moet zelfs de surprises voor school maken (ja, eigen schuld, moet ik niet doen, ik weet het..) Ik ben gewoon veel te gek, ik weet het maar toch doe ik het elk jaar weer.
Daarom dit jaar kerst vieren en ik zit er zelfs sterk aan te denken om iedereen gewoon een bepaald bedrag te geven wat ze zelf mogen besteden, maar of dat leuk is?
Denk eigenlijk dat de kinderen het wel best vinden..
FayW
28-10-2012 om 06:47
Mmm
Hier nog wel Sinterklaas, kinderen zijn niet gelovig maar vinden het gezellig. We trekken lootjes. Ik probeer het aantal extra kadootjes te verminderen.
Met kerst doen we ook kadootjes, maar van mij krijgen ze dan een boek en iets kleins.
Omdat je jongste 10 is zou ik wel iets doen met Sinterklaas. Iedereen een chocoladeletter, de jongste een Donald Duck pocket, de ouderen een mooie sjaal ofzo. En dan met z'n allen een leuke film kijken of een gezelschapsspel doen onder het genot van warme chocomel en pepernoten en marsepein. Zoiets.
Boeken en films bestel ik via internet. Er zijn wel meer zaken die je online kunt kopen. In hele drukke tijden bespaart je dat een hoop tijd en gedoe.
Valkyre
28-10-2012 om 09:23
Wat wij deden
Wij waren maar met z'n drieen thuis, dus waren ook gauw klaar met uitpakken. Wij gingen traditioneel uit eten met Sinterklaas, daarna gedichten en surprises. Mijn moeder schreef ellenlange gedichten waarin je op humoristische wijze nog even werd gewezen op wat je dat afgelopen jaar aan kattekwaad had uitgehaald, haha. Cadeautjes waren niet duur; meestal een boek, badspul, en wat teken- of schildermateriaal, of een LP (jaja..).
Misschien is uit eten gaan en daarna thuis warme chocolademelk met lekkers een idee? Evt een klein cadeautje per kind, of toch surprises (die ze dan wel zelf moeten maken). Als jij er geen plezier aan beleeft, zou ik er niet meer zo veel energie in steken.
Cadeau-ideeen, hmmm... Boeken, gezelschapsspel, iets dat met hun hobbies te maken heeft? Nieuwe voetbalschoenen, een boek over de hobby, materialen?
Valkyre
Brianna F
28-10-2012 om 09:45
Eira
Als ik het goed begrijp ben jij de enige die waarde hecht aan het feest. Als je het niet helemaal ongemerkt voorbij wil laten gaan zou ik gewoon iets leuks doen op 5 december, uitgebreid eten of gourmetten en dan iedereen een chocolade letter erbij, gewoon om deze dag niet helemaal ongemerkt voorbij te laten gaan. Dan hoor je snel of ze het het jaar erop weer anders willen. Ik zou het van je kinderen af laten hangen, jij wil wel.
Fiorucci
28-10-2012 om 10:23
Hier...
Drie kinders van 20, 15 en 12. Wij hebben een aantal jaren surprises gemaakt,lootjes getrokken. Ik weet nog niet of dat er dit jaar van komt, maar we eten lekker, ik heb voor iedereen een letter en ik verzin er nog wat omheen. Niks vind ik zo niks.
Rosa van der Zanden
28-10-2012 om 10:52
Over voor iedereen een surprise maken
Zo nalezend besef ik dat dit voor verwarring kan zorgen. Ik maakte 8 surprises voor de avond maar ontving er ook 8 terug. We pakten enorm groot uit, geen lootjes maar voor iedereen een surprise met gedicht en een cadeau van maximaal 10 gulden. We begonnen in de middag, gingen 's avonds eten en dan tot diep in de nacht uitpakken en lachen. Later werd dit toch allemaal wat teveel en gingen we lootjes trekken. Nog maar 1 surprise maken en 1 ontvangen. Het lachen bleef .
Man komt niet uit zo'n sinttraditie. Wij maken per kind altijd 2 surprises, 1 hele mooie die je eventueel kan bewaren en 1 hatsiedieflatsie.
Sint is inderdaad bij uitstek een gezinsfeest en ik vind het veel intiemer dan kerst.
Rosa van der Zanden
Genista
28-10-2012 om 11:02
Stokschimmel
Sinterklaas vind ik zo'n uniek feest, zo apart, dat is bij geen enkel ander feest. Juist daarom blijft het erin hier, ook met vier van de vijf verjaardagen in november en december in aantocht en ook nu er geen kind meer gelooft. Cadeau's met Kerst is oets dat ik nooit heb begrepen, evenals met Pasen - dat heeft toch niets met elkaar te maken? De verjaardagen zijn prima voor de hartenwensen en meer specifieke "cadeaumomenten in het jaar" vinden we helemaal niet nodig. Sinterklaas is hier dus altijd al, vanaf het moment dat de kinders klein waren, een feest geweest van gekkigheid, gedichten, geplaag en surprises. Nu er niet eentje meer gelooft (de jongste is 8 en viel op zijn 6e van zijn geloof) is dat geheel alleen maar nog gezelliger geworden. Lekker eten, chocolademelk, pepernoten en veel gedichten en surprises en eigenlijk weinig cadeaus van grote waarde. Wat we wel tot extra traditie hebben verheven is dat iedereen een grappig T-shirt krijgt met een mal doorgeefgedicht. En wegens groot enthiousiasme gaan we dit jaar lootjes trekken. Budget? Per persoon 15 euro, echt genoeg.
Het lijkt me lastig vol te houden voor jou, Eira, bij een desinteresse in dergelijke franje rond het feest. Want bij ons is dat de hele essentie van Sinterklaas. Misschien zijn je kinderen ook wel totaal overvoerd met cadeaus, met verjaardag en sint en kerst in een paar weken. Waarom zou je het hele cadeaugebeuren rond Kerst niet gewoon afschaffen, onafhankelijk van wat je met Sinterklaas gaat doen? Ikzou in elk geval overleggen met je gezin, wat zij het meest op prijs stellen.
Fred de Velde
28-10-2012 om 11:15
Andere dingen dan speelgoed?
"Wij hebben de laatste jaren enorm veel geld uitgegeven aan speelgoed wat vervolgens nooit meer uit de kast kwam, dat we er een beetje zat van zijn."
Misschien kun je andere dingen geven?
Iets lekkers bijvoorbeeld, of nuttige dingen zoals een mooie pen of vulpotlood, voor school. Boeken of games? Of een 'tegoedbon' voor bijvoorbeeld een tripje dierentuin, een dagje shoppen, met mams.
Shonagh
28-10-2012 om 11:56
Genista
De verklaring waarom cadeautjes met Kerst kregen wij toen we voor de eerste keer op kerstochtend in de Schotse kerk zaten.
We keken ons eerst al de ogen uit, toen alle kinderen met cadeaus de kerk binnenkwamen, de predikant vroeg ernaar en kinderen mochten naar voren komen enz. En toen zei hij: omdat God ons Jezus als geschenk heeft gegeven krijgen jullie nu cadeaus met Kerst ! Een openbaring :o) En we houden Sinterklaas er dus nog jaaaaaren in !
Jasmino
28-10-2012 om 12:38
Anti-sint
Sorry, maar hier een anti-Sint-persoon..... Ik heb helemaal niets met Sinterklaas (mijn man ook niet), en wij vieren het dus ook niet. Ik vind het een verschrikkelijk gedoe, rond een verzonnen persoon. Als kind voelde ik me al belazerd, heb het nooit echt geloofd, en toen dat over was hoefde het voor mij ook helemaal niet meer.
Kerst daarentegen is voor mij echt een familiegebeurtenis, met heerlijk eten en samenzijn. Veel sfeer! Ik vind ook die 2 happenings in één maand teveel..... Het liefst zou ik eind november al de kerstboom opzetten om er zo lang mogelijk van te kunnen genieten. Heerlijk!
Toch kunnen wij het dit jaar niet helemaal aan ons voorbij laten gaan. We hebben immers een kind (pleegzoon) in huis, die overigens niet meer gelooft...... Pleegzoon is ook nog eens jarig een paar dagen voor kerst, en we vieren kerst ook, dus Sint wordt in elk geval niet gevierd met dure cadeaus. Surprises werd hier niet met enthousiasme ontvangen, dus ik denk dat we gewoon een gezellig avondje ervan maken met lekker eten, en misschien spring ik uit de band en maak een gedichtje voor man en pleegzoon.....
Maylise
28-10-2012 om 14:05
Nog steeds
Toen we een paar jaar geleden uit Nederland zijn weggegaan heb ik voorgesteld aan de kinderen om sinterklaas niet meer te vieren. Tenslotte geloofde niemand meer en je hebt hier niet echt de sint sfeer dus waarom zouden we het nog vieren? Dat viel niet in goede aarde. Iedereen was er heel duidelijk over dat we sinterklaas moesten blijven vieren. Dus dat deden we en doen we nog steeds. En ik moet zeggen het is heel gezellig. Ik laat vanuit Nederland een voorraad sint snoep opsturen ter verhoging van de feestvreugde.
Dit jaar hebben we besloten om lootjes te trekken. Heel modern via het internet Elk cadeautje wordt voorzien van een gedicht en een suprise. Overigens hou ik zelf helemaal niet van surprises knutselen en ik heb mijn moeder's taalgevoel ook niet geërfd dus gedichten schrijven is ook al niet mijn sterkste kant. Echter de kinderen vinden het door de bank genomen wel heel leuk om te doen. Als ik uiteindelijk bezig ben ik ook wel weer maar ik zie er nogal tegenop om weer wat te verzinnen.
Mijn moeder is een enorme sinterklaas fan en dol op gedichten schrijven. Daarom zorgt zij ook nog voor iedereen voor een extra cadeautje met uiteraard een passend vaak pagina's lang gedicht.
Van mij krijgt iedereen nog een chocolade letter en een boek. En ik heb nog een spel gekocht als gezamelijk cadeau.
Al met al zijn er dus toch voor iedereen een paar presentjes en verder gaan we gourmetten op verzoek van de kinderen dus het zal vast een gezellig avondje worden.
Met kerst doen we ook aan cadeautjes. Hier is kerst het grote cadeau feest dus het zou wat sneu zijn voor de jongsten als we daar niet aan mee zouden doen.
Relithe
28-10-2012 om 15:35
Het idee van fred
vind ik eigenlijk wel een goeie, gewoon alternatieve kadootjes in de vorm van (zelfgemaakte) waardebonnen. Dat heb ik voor de verjaardag van een van de kinderen ook eens gedaan, heel leuk.
Denk wel dat we er toch iets aan gaan doen, alleen wat kleinschaliger, anders ben ik al doodmoe voor december begint (net als andere jaren).
Misschien nu alvast beginnen met gedichten schrijven, niet eens zo'n slecht idee
En dan tot dochter van de basisschool af is dan maar, maar wat doe je met al die klasgenootjes die dan reuze kado's hebben gekregen en zij niet??
FayW
28-10-2012 om 16:18
Meen je dat nou?
"maar wat doe je met al die klasgenootjes die dan reuze kado's hebben gekregen en zij niet??"
Eh, niets. Je koopt toch geen dure kado's voor de show? Je koopt iets waar je kinderen blij van worden. Dat je je daar druk om maakt.
bibi63
28-10-2012 om 16:50
Anders, maar wel gezellig
Sinds onze dochter niet meer geloofd (toen 9 jaar), zijn we Sint anders gaan vieren, en dat vindt ze leuk en ze accepteert ook dat er niet perse grote/dure cadeaus zijn. We trekken onderling (gezin, oom, opa, oma) lootjes. Voor degene die je trekt koop je een cadeautje van max ca. 10,00, je maakt een surprise en/of gedicht. Verder is het aan iedereen vrij. Uiteraard scoor ik wat pakjes voor kindlief, maar ook voor de rest. Gewoon bij de Action, Blokker. Gewoon dat er gezellig wat pakjes zijn, als kost het een Euro. Bloembolletjes voor oma, kookboekje bij de outlet, schriften, pennen, dierenjaarkalender, evt. leuk nw shirt, hebbedingetje enz enz. En verder lekker wat hapjes voor een gezellige Sintavond met pakjes, zonder dat de kosten de pan uitrijzen en voor ieder enige inspanning in de vorm van gedicht of surprise.
Gr. Bibi
Fiorucci
28-10-2012 om 17:39
Genista
Tja, in grote delen van de wereld zijn kerstgeschenken heel normaal en snapt men niks van sinterklaas..)
Nu de kinderen niet meer geloven slaan we sint niet over maar een mooi kado geven we met kerst. Net als de opa's en oma's en het bedrijf van mijn man, wat altijd een mooi pakket geeft.
Rafelkap
28-10-2012 om 19:14
Gedichten schrijven
kunnen kinderen ook, zeker boven de 10 zou ik ze dat lekker zelf laten doen. Ik deed het vroeger voor de hele familie
Ik was ook een jaar of 11 (jongste in het gezin)toen we er mee ophielden en dat vond ik echt niet leuk.
Ik zou er toch wat gezelligs van proberen te maken.
Relithe
28-10-2012 om 19:34
Fayw
Ja dat meen ik, mijn dochter is daar erg gevoelig voor en tja, ze zijn hier ook altijd teveel verwend met reuzekado's, niet slim, ik weet het, maar ooit mee begonnen en het werd elk jaar meer natuurlijk.
Ik had het er ook al met de kinderen over gehad dat we het dit jaar iig anders zouden doen en met de kerst wat meer, dat vonden ze leuker dan met Sinterklaas.
FayW
28-10-2012 om 20:43
Tja
Sorry als ik een beetje bot overkom, maar ik begrijp niet wat voor plezier je je kind doet met dure kadoos waar ze vervolgens niets mee doen. En ook niet waarom het "natuurlijk" elk jaar meer zou moeten worden.
Ik heb niet perse iets tegen dure kadoos, maar ik koop toch vooral kadoos waarvan ik denk dat kind het echt leuk vind. En geen dure dingen omdat je kind niet wil onderdoen voor klasgenoten. Dat zou ik echt zonde van het geld vinden, en een slecht signaal naar mijn kinderen. Je hoeft niet altijd hetzelfde te hebben als anderen. Ik hou daarom ook helemaal niet van duur"mode"speelgoed.
Ik zou echt eens goed kijken waar je je kind echt een plezier mee doet. Wat past bij je kind? Lukraak dure dingen kopen om met de rest mee te kunnen doen vind ik eerlijk gezegd een vorm van armoede.