Relithe
27-10-2012 om 20:29
Stoppen met sint vieren
Wij zijn van plan om dit jaar te stoppen met het vieren van sinterklaas. Geen van de kinderen gelooft nog, de jongste is bijna tien en spelen met speelgoed doen ze ook niet meer.
Toch twijfel ik nog wel een beetje.
Zou onze dochter het toch niet jammer vinden als ze hoort dat klasgenootjes het wel vieren en in de klas vertellen wat voor speelgoed ze hebben gekregen? Ze zegt zelf van niet en dat ze toch niet met speelgoed speelt maar ik weet dat ze sommige dingen nog wel leuk vindt (al speelt ze er niet mee, het gaat dan om het krijgen).
Wij hebben de laatste jaren enorm veel geld uitgegeven aan speelgoed wat vervolgens nooit meer uit de kast kwam, dat we er een beetje zat van zijn. Ook het sinterklaas vieren zelf, daar hebben we niet zo heel veel mee. We zijn niet echt van een 'gezellig' avondje zeg maar
Daarbij komt ook nog eens dat we nog twee jarige kinderen hebben in december dus het is een en al kado bij ons.
We willen wel kerst vieren en de verjaardagen natuurlijk maar het daar eigenlijk bij houden.
Maar ja, ik ben een twijfelkont en ben weer eens bang om de verkeerde beslissing te nemen.
O ja, tips voor nuttige en leuke kado's voor tieners zijn ook welkom
krin
28-10-2012 om 21:21
Ik hobbel mee
op Genista's stokschimmel. Sinterklaas is een bijzonder feestje, dat ik hopelijk nooit zal hoeven afschaffen. Zoon gelooft niet meer, maar mag nu dit jaar voor het eerst zelf Sint zijn, en ik hoop hem aan te steken met de lol van het pretcadeaus verzinnen en stekelpoëmen schrijven.
Maar. Twee geschenkenfeesten in december is te veel, zeker als er ook nog verjaardagen tussendoor komen. Ik zou in Eira's geval Kerstcadeaus afschaffen, voor de verjaardagen heel goed nadenken en overleggen wat het mooiste cadeau ter wereld is voor de kinderen, en met Sinterklaas lootjes trekken. Laat ze maar werken voor hun presentjes, hoor. Of je verdeelt het gezin in twee teams van twee (als ik het me goed herinner en je er inderdaad twee hebt rondlopen) die het tegen elkaar opnemen - wie heeft de leukste schoenstunt, de idiootste surprise, het liefste cadeautje, het grappigste gedicht, de subtielste steek onder water. Dan maak je er geen gezellig avondje van, maar een competitief avondje, misschien ligt dat ze beter.
Temet
28-10-2012 om 21:47
Mijn 2 centen
Wat ik niet helemaal begrijp - je schrijft dat je kerst viert, maar is dat dan met cadeaus? Als dat zo is zou ik dat in elk geval onmiddellijk afschaffen.
Zelf ben ik een enorme Sint-aanhanger in de categorie van Rosa vd Z. Het gaat om de voorpret, de bordjes met 'niet binnenkomen' die wekenlang op de deuren van de kinderkamers hangen, het geheimzinnige gedoe, de creatieve surprises en vileine gedichten. Van de Sinterklaasfeesten in mijn jeugd kan ik me de cadeaus niet meer herinneren, maar sommige surprises nog heel goed. Kortom: er is maar weinig waar ik zo nostalgisch over word als over Sinterklaas.
Maarrrr... kennelijk ben jij de enige die de kar trekt. Dan moet je misschien inderdaad maar onder ogen zien dat het bij jouw gezin anders gaat lopen. Misschien inderdaad dit jaar niet vieren, en zien hoe dat bevalt. Kijken of ze op hun knietjes terugkomen
Hoe dan ook zou ik me niet uitputten in het zoeken naar Mooie Cadeaus, maar ik vind zoals de gezegd de lol van Sinterklaas vooral in de franje zitten, daar kan dan vervolgens best een stripalbum of een lippenstift uit het pakje komen.
Jezelf over de kop werken in de decembermaand is op zich al een slecht idee, maar als het dan ook niet gewaardeerd wordt dan kan je je tijd wel beter besteden.
Groeten,
Temet
Genista
28-10-2012 om 21:50
Jasmino
Voor mij is Kerst óók een familiegebeurtenis, met heerlijk eten (samen met de kinders koken!) en samenzijn en veel sfeer Wat ik vanaf mijn stokschimmel probeer te zeggen, is dat je naar mijn idee beter kunt kiezen in december: of Sint, of Kerst als cadeaumoment. Maar allebei, zeker als je ook nog een paar verjaardagen hebt, dat is gewoon overkill. En dat ik zelf een overtuigende Sinterklazer ben, wil niet zeggen dat jij of Eira er ook de lol van moeten inzien. Sterker nog, als je gezin er niet veel mee heeft, martel dan jezelf niet af met al dat moeizame gerijm en surprisegeknutsel, zou ik zeggen.
Wij vinden het gewoon allemaal leuk. En dán is Sinterklaas wel een uniek feest met bijzondere tradities.
Relithe
28-10-2012 om 22:35
Wij houden meer van kerst
dan van sinterklaas, dat is wel zo. Ook de oudste twee zien de zin van sinterklaas niet zo als je er niet meer in gelooft en ik zelf vind dat eigenlijk ook wel.
Kerst vieren we altijd met voor ieder één kadootje onder de kerstboom, dit jaar willen we dat dus groter vieren, dat vinden we gezellig. Maar die sinterklaastraditie waar jullie over schrijven daar ben ik wel mee opgegroeid en eigenlijk betrap ik mezelf er een beetje op dat ik het dan ook zo wil doen omdat het 'hoort'. Ik vind het best leuk en gezellig hoor maar liever als iemand anders het regelt, haha.
Kerst vind ik gewoon een heerlijk sfeervol iets en dat schiet er juist door die sinterklaasviering bij in.
Fay, het is niet zo dat ik wil opboksen hoor met dure kado's, mijn kinderen kregen toch meestal niet zoveel en zo duur als anderen uit hun klas maar dit jaar zal het dan wel heel sober worden.
Maar goed, het is maar net wat je gewend bent, ik heb al jaren het gevoel dat ik mezelf voorbij loop in de laatste maanden van het jaar. Daarbij komt ook dat ik iemand ben die voor zichzelf de lat erg hoog legt en wij onze kinderen wel een beetje teveel verwend hebben..
Het moet gewoon anders vanaf dit jaar, ik wil het zo niet meer, het moet tenslotte wel gezellig blijven nietwaar?
Mach
28-10-2012 om 23:05
Ik houd van sint en kerst
Maar de cadeaus horen bij Sint. Bij Kerst vind ik de cadeaus absoluut niet op zijn plaats. Kerst is een feest van gezelligheid en familie, maar voor mij in de eerste plaats een christelijk feest. Wij vieren dus de geboorte van Jezus. We gaan de kerk en gaan maken het gezellig bij de kerstboom met de familie. Maar zonder cadeaus.
Wanneer is in Nederland eigenlijk de combi Kerst en cadeaus ontstaan? In mijn jeugd was er niemand die met Kerst cadeaus gaf.
Thea
28-10-2012 om 23:17
Maar...
Ik proef ergens dat je geen zin meer hebt in: draven-en-rennen-voor-sinterklaas-en-kerst-terwijl-de-rest-van-je-gezin-geen-fl*kker-uitvoert-en-alleen-zit-te-miepen-dat-er-geen-bal-aan-is. Yep, dat is redelijk verwend gedrag van je huisgenoten maar ... er is er maar een (waarschijnlijk) die dit gedrag ook in de hand heeft gewerkt.
Maar dan snap ik niet waarom je Kerst dan groter gaat vieren qua cadeaus? Ik zou zeggen: back to basic. Of je doet helemaal niets en je laat de boel eens over aan de rest. Of je doet alles low-profile.
Wij zijn ooit verhuisd vlak voor Kerst. We hadden een klein boompje, overal kaarsen neergezet, een heel simpel menuutje (Vienetta als toetje, het was een reuzensucces!), chocolademelk met slagroom, boswandeling, sjoelen, etc. Het was zeker niet minder Kerst (en kerstsfeer) dan alle andere keren. Vanaf dat moment heb ik kerststress afgeschaft. Ik ga niet meer rennen en vliegen om iedereen in het nieuw te steken, nog naar de kapper te kunnen, cadeaus in te slaan, bij bakker en slager in de rij te staan, etc. We eten heerlijk maar ik ga geen uren meer in de rij en in de keuken staan!
Mach
28-10-2012 om 23:31
Shonagh
Ja, haha, ik had het gezien!
Maar ik blijf toch benieuwd sinds wanneer cadeaus met Kerst ook in Nederland gewoonte is geworden. Uit mijn jeugd ken ik het echt niet.
Brianna F
29-10-2012 om 07:45
Sint/kerstman
Toen ik jong was en beide oma's en opa's tegen de 50 kleinkinderen hadden, was cadeaus geven geen doen, maar nu met nog maar een paar kleinkinderen willen ze ook cadeaus geven met sint, maar worden door de ouders naar kerst doorgeschoven omdat de kinderen al zoveel krijgen op 5 december. Tenminste, zo is het bij ons gegaan. En ook met de (Amerikaanse) televisie zo ruim vertegenwoordigd in onze huiskamers worden die tradities hier overgenomen, soms ten koste van de sint en dat is dan weer jammer.
rosa
29-10-2012 om 08:22
Stoppen?
Nee, ik vind Sinterklaas een geweldig feest. Ook met 2 oudere pubers. We trekken online lootjes, iedereen maakt 1 surprise en koopt daar een cadeau bij. De rest van de cadeaus koop ik, en deel daar weer van uit om er gedichten bij te laten maken. Die hoeven niet over het cadeau te gaan, maakt niet uit. Maar geen cadeau zonder gedicht - dat is juist zo leuk. We geven wel redelijk wat uit, hoewel het lastiger is met deze leeftijd. Maar een duurdere shampoo, nagellak of zo is erg welkom. Verder een boek, tijdschrift, gadgets (glowsticks, lichtgevende veters, dat soort dingen). Grotere cadeaus geven we aan ons allemaal tegelijk (bijv. wii spel).
Vorig jaar hebben we Sinterklaas gesplitst: surprises op avond 1 samen met vriendje van dochter, cadeaus op avond 2 met ons gezin.
Met Kerstmis geven we geen cadeaus.
albana
29-10-2012 om 09:08
Toch 'iets'
Sinds ze hier van hun geloof afgevallen zijn 'vieren' wij Sint niet meer écht. Dat komt ook omdat wij als familie zijnde nogal overvol zitten met verjaardagen half nov (dan begint het gedoe) t/m half januari. Om precies te zijn hebben wij als we kerst en sint en oud en nieuw meerekenen élké week een nichtje, neefje of kind of opa/oma jarig of viering. 2 en een halve maand achter elkaar ! Dat is iets teveel van het goeie...allemaal bij elkaar elke week...en dat heen en weer gedoe er nog allemaal bij...pffff.
Toen mijn kinderen nog geloofden vierden we het hier. Nu vieren opa en oma het bij broer. En wij een heel klein beetje en alleen als gezin (heerlijk even een weekje rust).
Wij gaan kijken bij de intocht, gewoon boodschappen doen en een blik werpen op alle enthousiaste kinderen van afstandje. Zo nu en dan zit er opeens een kleinigheidje in onze schoenen en zelfs zonder dat we gezongen hebben . En de gelovige nichtjes en neefjes logeren hier geheid wel een keer in die drukke periode (na een verjaardag b.v.) en dan doen we het hele ritueel natuurlijk met hun.
En we trekken lootjes en kopen een aardigheidje voor elkaar (onder de 10 euro) en daarmee vieren we Sinterklaasavond. Natuurlijk met het nodige lekkers erbij. Dat ene kadootje wordt soms aangevuld met kleinigheidjes (nagellakje voor 1 euro ofzo) en soms met iets nuttigs (sokken)
En dat is het wel.
groeten albana
Fred de Velde
29-10-2012 om 09:32
Kadootjes met kerst
Voor mij hoeven kadootjes met de Kerst ook niet zo. Dat is voor mij meer een Sinterklaasding.
Beide zijn familiefeesten, maar met Sinterklaas gaat het om de kadootjes, de gedichten, en de toch wel unieke traditie, met specifiek Sinterklaas eten (pepernoten chocomel en bisschopswijn, dat is bij ons echt een Sinterklaasding)
En met Kerst gaat het om het eten, de feestelijke sfeer en het samenzijn. Hoeft van mij niet per se met kadootjes..
Manda Rijn
29-10-2012 om 09:39
Gewoon niet meer vieren
want je hebt die argumenten. Je kan toch gewoon afspreken dat je ipv sinterklaas en kerstkado's met zijn allen iets leuks gaat doen, een echte gezinsactiviteit.
En speelgoed waar niets mee gedaan wordt gaat hier op marktplaats en het geld steek ik in mijn eigen zak tenzij het overduidelijk iets is wat dochter zelf heeft gekregen van opa en om oid.
Genista
29-10-2012 om 09:50
Cadeaus met kerst
Cadeaus geven met Kerst lijkt mij nou typisch zo'n overwaaisel vanuit landen die geen Sinterklaas kennen, net als bijvoorbeeld Halloween. Ideaal voor mensen die een hekel aan het Sinterklaasfeest hebben, dat wel Shonagh, de verklaring die jij gaf, had ik in Oostenrijk ook al eens gehoord, toen we daar Kerst vierden. Allemaal 's morgens kijken wat het Christkindl had meegebracht voor je
Lang geleden, toen ik nog een soort van bij mijn ouders woonde, hebben we een keertje om praktische redenen cadeautjes gedaan met Kerst, maar dan nog wel met Sint-franje als surprises en gedichten. Nee... dat kan ik écht iedereen afraden! Dat was eens maar nooit meer. Als ik om welke reden dan ook toch een keertje met Kerst cadeautjes ga doen, dan zonder de typische Sinterklazigheden, maar zeker ook zonder Kerstman. Die neppert komt er hier van je lang zal ze leven niet in.
Fiorucci
29-10-2012 om 10:03
Genista
Oh maar hier komt de kerstman er ook niet in hoor, de eer van die kado's is voor ons..)
allé
29-10-2012 om 10:07
Sfeer met kerst
kijk in principe vier je kerst om de geboorte van Jezus te herdenken en niet om de sfeer, het lekkere eten of mooie kado's.
Hier wel sinterklaas, maar als je het zat bent/niet leuk vindt en het wilt overhevelen naar kerst omdat dat je meer aanspreekt, wat scheelt het dan in activiteit behalve een gedichtje?
Genista
29-10-2012 om 10:33
Allé
Nou, speurtochten door het huis, surprisebouw en uitpakken, samenzweerderigheid (ik heb het eerste gedicht al mogen lezen van één van mijn kinders en oh, wat heb ik verschríkkelijk gelachen! en dan moeten we nog goed en wel op stoom komen...). Dat dus.
allé
29-10-2012 om 10:37
Genista
hier ook met surprise en gedicht, ik vroeg me meer af wat er zoveel verschilde met kerst kado's of met sinterklaas. Je kunt sinterklaas ook zonder surprise en gedicht vieren met gewone gezelligheid en kado's; het hoeft niet perse zo uitgebreid, daarom snap ik niet altijd de weerzin tegen sinterklaas als je dan met kerst wel uitpakt, letterlijk en figuurlijk
Genista
29-10-2012 om 10:46
Allé
Ik vermoed dat een aantal mensen gewoon niet houdt van geknutsel danwel het verzinnen van een surpise, ik denk dat een aantal mensen het erg lastig vindt om gedichten te "moeten" schrijven én ik weet wel zeker dat een aantal mensen gewoon niet goed tegen de plagerige gedichten kan. Die vinden het niet grappig om met een blunder, vreemde gewoonte of rare eigenschap geplaagd te worden en vieren daarom liever Kerst, met alleen maar gewoon cadeaus. Natuurlijk kun je Sinterklaas ook zonder dat alles vieren. Maar de mensen die ik ken en die nadrukkelijk Sinterklaas hebben afgezworden (of beperkt tot chocolademelk met een stuk gevuld speculaas), willen om die reden cadeaus met Kerst.
Kaaskopje
29-10-2012 om 11:07
Ik ben ook de aanjager
Na jaren geprobeerd te hebben man en kinderen enthousiast te krijgen voor de kunst van het dichten, heb ik dit twee jaar geleden opgegeven. En zonder gedichten vind ik Sint Sint niet meer. Als het alleen maar gaat om over en weer cadeaus over tafel schuiven is de sfeer er voor mij totaal vanaf. Zelf heb ik een aversie tegen cadeau-uitdeel-uitpak-spellen en surprises maken kan ik wel, maar ik vind het werk wat je erin moet steken eigenlijk teveel om het leuk te noemen. Zeker omdat je weet dat het kunstwerk al snel in de vuilnisbak verdwijnt.
Bij mijn ouders thuis maakten we echt werk van de gedichten. We moesten zelfs afspreken om niet van elk gedicht een A4 vullend verhaal te maken, anders deden we dat met gemak. Ik mis dat best, maar ik kan het nu eenmaal niet afdwingen.
Kerst hebben we nooit een cadeaufeest gevonden (wij hebben sint al dus de kerstman vind ik niet nodig), hooguit een kleinigheidje voor 'de leuk'. Sint naar Kerst verplaatsen doen wij daarom niet. Wij vieren Kerst niet (meer) om religieuze redenen, maar dus wel om de sfeer en gezelligheid. Het is leuk om het huis met lichtjes te versieren, meer dan normaal culinair uit te pakken en net als heel Nederland op tafel vlees te braden op tweede kerstavond.
Manda Rijn
29-10-2012 om 11:08
Yep
ik hou ook niet van sinterklaas, ja leuk voor de kinderen maar verder dus niet. Gedichten schrijven ook niet echt en surprises maken ook niet.
Mijn man kan niet knutselen, wil niet knutselen, dat vindt de oudste dan wel jammmer anders hadden we nu deze keer wel surprises gedaan, maar hij vindt het wel leuk om gedichten te schrijven. Ik vind die gedichten dus niet leuk maar ik zet mijzelf erover heen.
Fiorucci
29-10-2012 om 11:50
Genista
Nou, je vult het wel erg in hoor, ik zie in deze draad toch ook andere redenen voorbij komen. Het een sluit het ander ook niet uit, hier vieren we sint vaak met surprises, gedichten etc, maar met een heel klein kadootje. En dan met kerst een mooi kado, wat wij als ouders onze kinderen geven.
Hier wordt Sint heel basic dit jaar, lekker eten, een letter, een leuke film kijken en klaar. Puur door tijdgebrek.
Genista
29-10-2012 om 11:53
Fio
Ik heb het over "een aantal mensen". Niet beperkt tot, maar ik weet dat voor een aantal die redenen die ik noem, gewoon van doorslaggevend belang zijn. Anderen zullen weer andere redenen hebben. En nogmaals, van mij *hoeft* niemand het leuk te vinden.
Tijgeroog
29-10-2012 om 13:12
Maar...
Als je kinderen er eigenlijk geen zin in hebben om Sinterklaas te vieren hoef jij je niet druk te maken om hun reactie als andere kinderen wel leuke cadeaus krijgen (je schreef in je eerste bericht dat dat een van je zorgen was)
Laat het los, als achteraf blijkt dat ze dat toch vervelend vonden zijn ze misschien wel gemotiveerd om er volgend jaar weer er leuk feest van e maken, met z'n allen.
Jasmino
29-10-2012 om 13:18
Genista
Mooi gezegd, dank voor je reactie en ik ben het helemaal met je eens!
Tineke
29-10-2012 om 13:52
Sint, natuurlijk
Sinterklaas blijf ik het leukste feestje van het jaar vinden, ik geloof nog steeds en ik krijg nog steeds de kriebels als ik een echte sinterklaas zie. We (= een gezin met pubers) zetten ook nog steeds onze schoen, en we zingen dan ook alle sinterklaasliedjes die we kennen. De lol die we dan hebben is nergens mee te vergelijken, zo lekker onbenullig, zo gewoon alleen maar leuk.
En pakjesavond wordt zeker ook gevier. Voor extra lekker, uitgebreid eten hebben we geen tijd. Zodra het donker wordt, begint de geheimzinnigheid, het zingen, de lol. Geen surprises, wel gedichten en pakjes voor elkaar, plus van mij (=sinterklaas) nog wat extra, inclusief het standaardwerk qua pyjama en handschoenen.
Kaaskopje
29-10-2012 om 14:13
Kaatje
Nee, voor Sinterklaas hadden wij ook nooit tijd. Snel hap slik weg en dan nog de rest inpakken en van gedichten voorzien, want op de een of andere manier lukte het maar nooit om dat op tijd af te krijgen.
Paal
29-10-2012 om 14:32
Kan me voorstellen
Dat je er geen zin meer in hebt.
Wij vieren het nog steeds, als gezin met aanhang en kinderen, waarvan de jongste ook al weer 13 is. Het is vooral een feest omdat de kleinkinderen die al weer verder weg wonen ook nog mee doen. Kortom voor mijn moeder een feest.
Maar, ook nog 6 van ons, van de 20, zijn jarig in december, en kerst en oud en nieuw. Alles wordt samen gevierd. Ik ben er wel klaar mee, net als mijn zussen. Maar moeder en kleinkinderen vinden het zo gezellig. Dus we gaan maar door.
Vic
29-10-2012 om 14:48
Wij mogen nog een paar jaar
Wij vieren het altijd met mijn ouders, zus en zwager en de kinderen. Eerlijk gezegd keek ik er een klein beetje naar uit om surprises te gaan doen, of in ieder geval van de eindeloze pakjesstroom af te zijn, nu de jongste meiden 7,5 en 8 zijn (dus nog max een jaar gelovig). Alleen gooiden mijn zus en zwager roet in het eten, door nog een baby te krijgen. Dus we mogen nog een paar jaar Zal ook wel apart zijn als straks iedereen het geheim weet, behalve mijn kleine neefje.
Genista
29-10-2012 om 16:06
Vic
Niet om het een of ander, maar 1) waarom zou je ook met kleinere kinderen geen surprises en/of gedichten kunnen doen en 2) móet je met je zus en zwager vieren? Wij vieren om praktische redenen (afstand...) al jaren Sint met alleen maar ons gezin. En eigenlijk vind ik dat helemaal niet vervelend, hoewel samen met een ander gezin cq ouders cq (schoon)zussen en -broers ook best leuk zou zijn. Om eerlijk te zijn, klinkt het bij jou nu een beetje als een verplichting. Maar die baby merkt daar toch zeker de eerste twee jaar niets van, van die surprises en gedichten