Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
VW

VW

07-12-2015 om 09:40

Sinterklaas is weer naar Spanje, hoe nu verder met Piet?


VW

VW

07-12-2015 om 15:07 Topicstarter

Mamavansenh ik begrijp wat je bedoelt maar stel dat jij van de zwarte gezichten af wil: hoe doe je dat dan met de onherkenbaarheid?

Annej: was dat een school waar kinderen nog geloven?

Ad Hombre

Ad Hombre

07-12-2015 om 15:33

"Mamavansenh ik begrijp wat je bedoelt maar stel dat jij van de zwarte gezichten af wil: hoe doe je dat dan met de onherkenbaarheid?"

Zelfde als met Sinterklaas: geef ze een baard.

(ik ga er even vanuit dat de baarddragers zich niet gediscrimineerd gaan voelen)

Bonusvoordeel: baard rijmt op paard!

MamavanSenH

MamavanSenH

07-12-2015 om 16:13

Geen idee

Want ik wil niet van de zwarte pieten af . Vind dat we bij het verhaal moeten blijven. Piet komt door de schoorsteen = piet is zwart. En niet iedereen heeft een schoorsteen dus piet komt door de voordeur = piet behoud zijn eigen huidskleur (welke dat dan ook mag zijn, is maar net wie de bewuste piet speelt).

Zal ik eens een test doen? Pietenmuts + pruik op en kijken of S me nog herkent .

Baard

Nou ja, in de lach geschoten.

Nieuwe zaken meer succes

Ik denk niet dat het van geleidelijk veranderen gaat komen. Daar is de nationalistische lobby veel te sterk voor. Misschien is het maar een kleine groep, maar die groep is wel fanatiek. Vooral commercieel bedrijven worden bestookt en gedreigd met boycotten en meer. Die bedrijven nemen daar commerciele beslissingen over.

In de Amsterdamse zaak is geen uitspraak gedaan over Piet, maar over vergunningen en de vraag of de gemeente een oordeel moet hebben over een eventueel kwetsende inhoud. Die lijn is te begrijpen, want als een gemeente dat wel zou moeten doen, dan zou de Gay Parade ook niet mogen.

In Utrecht was er een andere zaak. http://www.nu.nl/binnenland/3920010/utrechtse-school-mag-sinterklaas-vieren-met-zwarte-piet.html
Feitelijk is hieruit te leren dat zwarte piet anno 2016 echt niet meer kan. Tijd genoeg gehad om iets te veranderen. Tijd genoeg gehad om het niet bedoelde maar wel gevoelde racistische karakter te herkennen.

Twee jaar geleden was er alleen nog maar het vage gevoel van mensen die zich gekwetst voelde.

Inmiddels zijn er rijen van bewijs. Van mensen die daadwerkelijk racistische en discriminerende uitspraken doen rond zwarte piet en die bovendien menen zich dat als recht, desnoods met geweld, toe te kunnen eigenen.

Volgend jaar komt niemand meer weg met 'sorry, dat wisten we niet'.

Ook de bakker (chocola), de speelgoedwinkel (pakpapier), de school en het Sinterklaasjournaal.

School van dochter is speciaal voortgezet onderwijs. Wel leuk voor de discussie denk ik om het zo te doen.

Alleen was dochter meer bezig met de chaos die de interruptie, deur opendoen en pepernoten naar binnen gooien, waarna leerlingen naar elkaar met pepernoten gingen gooien, in de klas veroorzaakte, dan met het zwart wit debat.

Mieke

Mieke

07-12-2015 om 16:36

Heel persoonlijk natuurlijk

"Het gaat om de surprises en de gedichten.
Vind ik"

Bij ons dus niet. Wij hebben allemaal een hekel aan knutselen. Met gedichten heeft ook niemand iets. Dus zodra de jongste niet meer in Sinterklaas gelooft is het Sinterklaasfeest voor ons over.

De kleur van de pieten maakt mij helemaal niets uit.

Injel

Injel

07-12-2015 om 16:40

geen gekleurde pieten?

ik snap niet waarom je gekleurde pieten niet kunt uitleggen aan je kinderen. We accepteren groene Ninja Turtles, gele minions, clowns in allerlei kleuren, een levende spons-in-een-ananas-diep-in-de-zee met een eekhoorn als beste vriendin, pratende treinen en Dora die met een pratende aap op kleuterleeftijd in haar eentje door een oerwoud rondwandelt, maar een gele of blauwe piet is niet uit te leggen?

Wat een flauwekul.

volkswil of individu

Kritiek op de Nederlandse rechtstaat komt uit de Maastrichtse school (oa. professor Tak).

Het gaat in de rechtstaat niet om de volkswil maar om de bescherming van de rechten van het individu en dat wordt in Nederland in toenemende mate onder de mat geschoven.

Sommige Nederlanders vinden dan dat zij met zijn allen meer gewicht in de schaal leggen en dus hun zin horen te krijgen.

Maakt niet uit dat mensen zich daarmee geridiculiseert en vernedert weten. Inderdaad hoe meer de discussie bovengronds komt hoe meer mensen beseffen dat er een racistische verwijzing in zit.

Naief misschien maar ik kan me niet voorstellen dat er over een paar jaar nog veel mensen zullen zijn die dat volstrekt vanzelfsprekend vinden dat we medemensen racistisch bejegenen en ermee weg komen.

viola

viola

07-12-2015 om 19:12

eens Injel

Wat een onzin dat gekleurde pieten niet zouden kunnen. Inventief juist en prima. Het is nu ook niet zo dat het een ieders-wens-wordt-gehonoreerd-feest kan worden. Het staat je volkomen vrij er je eigen draai aan te geven.

Gemiste kans

Vorig jaar heb ik het Sinterklaasjournaal met een half oog gevolgd, dit jaar helemaal niet. Naar de intocht heb ik dit jaar wel gekeken, volgend op de nacht van de aanslagen in Parijs was ik wel toe aan wat blije kindergezichtjes. Mij viel op dat alle Pieten weer ouderwets pikzwart waren. Vorig jaar waren er zoveel voorzetjes om de Pieten te veranderen, iets met een regenboog, een zinkende boot. Toen hebben ze niet doorgepakt terwijl de weg wel openstond Piet een make-over te geven. Dit jaar zijn ze wat mij betreft weer terug naar af gegaan. Zonde.

skik

viola

viola

07-12-2015 om 19:49

wat jammer!

Heb zelf eigenlijk alles gemist, maar idd zeer gemiste kans als ze dit jaar weer zwart waren.

VW

VW

07-12-2015 om 20:13

zaadjes

Er zijn juist zaadjes gezaaid met betrekking tot de kleur. Pieten mogen zelf beslissen of ze door de schoorsteen of de voordeur gaan en dat maakt dat ze dus zwart, met roetvegen of wit kunnen zijn. Helemaal geen gemiste kans maar het sinterklaasjournaal wil zelf niet de maat der dingen zijn. Ze sluiten alleen aan op wat er algemeen gezegd wordt.

lieverdje

lieverdje

08-12-2015 om 14:28

artikeltje uit de volkskrant

http://www.volkskrant.nl/leven/-zwarte-piet-is-nooit-een-slaaf-geweest~a3527041/

wat vinden jullie hiervan?

Ja flauw

"Maar die oorringen, dat kroeshaar en die rode lippen dan? Ik antwoord: wat doet een negerslaaf met een roe? En waarom ontvoert deze kinderen in een zak, door de schoorsteen? Het klopt gewoon niet. Dat zijn heidense elementen, ouder dan de Bisschop van Myra."

Zwarte Piet bestaat volgens deze mijnheer een samensmelting van oudere en nieuwere historische beelden. Ook van de slavernij denk ik dan als het over oorringen (kan ook nog gewoon een 'Moor' zijn), kroeshaar en dikke rode lippen gaat. Maar daar walst Scheer overheen want het zijn 'oudere' elementen.

En als het dan zo syncretisch en hybride is kan die figuur van Zwarte Piet gewoon weer verder evolueren naar een figuur die voor iedereen acceptabel is en niet meer herinnerd aan de slavernij.

Oude column van Asha ten Broeke

http://www.volkskrant.nl/leven/-zwarte-piet-discussie-laat-zien-zwarte-pijn-is-minder-waard-dan-wit-plezier~a3525447/

" Het probleem is dat hun ouders, die wél kennis hebben van slavernij, dondersgoed weten hoe een schoorsteenveger eruit hoort te zien en aan wie bij herhaling dat Blackface-dingetje is uitgelegd, toch hun ogen sluiten voor het feit dat we in ons land elk najaar weer in opperste vrolijkheid één van de duisterste bladzijden uit onze geschiedenis in feestvorm gieten.

En dan vinden we het gek dat veel nakomelingen van die slaven dit niet helemaal super-toppie-gezellig vinden. De oprechte gekwetstheid van zwarte mensen leidt zelfs tot grote woede, want niemand mag het in zijn hoofd halen om 'een leuk kinderfeest te verpesten'."

Dat is het punt niet

Dat artikel is al van even geleden (oktober 2013!)
Het is door de werkelijkheid ingehaald.

Vast staat inmiddels voor iedereen dat met het uiterlijk van zwarte piet een neger bedoeld wordt en dat bovendien kinderen en volwassenen in de sinterklaastijd al dan niet grappig bedoeld worden aangesproken als piet.

De zwart gekleurde karakters waar Scheer naar verwijst, lijken in niets op een neger.
Ze lijken op een duivel. Of een bok.
Het zwart schminken van gezichten gaat alleen maar over het gezicht.
Niet de hals, de nek en de oren.

Hoe is het in de jaren 80 afgelopen?

Ik herinner me dat toen ik in de 5e van de middelbare zat (meer dan 30 jaar terug), er zwart-wit geblokte pieten rondliepen, en echte tuttige meisjespieten,toen was er ook discussie over. Wanneer zijn de pieten weer verzwart na die tijd? Of was dit alleen een rarigheidje bij mij op school destijds?
Het liep destijds niet goed af met Sinterklaas - die werd ontvoerd door de ETA...

Van Kooten en De Bie


https://www.youtube.com/watch?v=LbgYGQEkGCg

cynisch filmpje van Van Kooten en De Bie.

"Alleen blanke Nederlanders kunnen zo'n oliedomme zwarte Piet spelen."

Survivaltip: just agree with everyone


https://www.youtube.com/watch?v=IfB4eWyjy3I

"The celebration means happy smiles for the children and an annual racial debate for the adults".

"Survivaltip: Just agree with everyone. Disagreeing with anyone will undoubtedly turn into a lengthy discussion from which everyone will get angry, frustrated and full of delicious 'pepernoten'."

niet willen liegen

Ik ken genoeg gezinnen met kinderen in de leeftijd tot 7 jaar waarin expliciet gezegd wordt dat Sinterklaas niet bestaat.

Niet uit religieuze overtuiging maar omdat men niet wil liegen tegen de kinderen

Niets mis mee toch?

Anti-commerciefeest

Het mooie van het sinterklaasverhaal is juist, dat er geschenken komen zonder dat de gever 'bekend' is. Voor kleine kinderen is de goede gever Sinterklaas en Zwarte Piet, onbekenden, die met veel feestelijkheden worden onthaald, maar onherkenbaar en onnavolgbaar hun geschenken achterlaten om vervolgens weer zonder enig spoor achter te laten verdwijnen.
Zelfs als kinderen 'weten' dat Sinterklaas en Zwarte Piet niet echt zijn, dan nog is het geven van geschenken zonder dat de gever bekend is één van de belangrijkste elementen van het sinterklaasfeest: de surprise. Lootjes trekken en dan een cadeautje maken, zonder dat degene die het krijgt op voorhand weet dat het van jou is. Alles komt van sinterklaas en zwarte piet.
Of nog leuker: bij mensen die het niet verwachten een cadeautje bij de voordeur zetten, aanbellen en hard weglopen, en dan van een afstandje de verbazing zien. Zorgen dat je zelf niet gezien wordt, want dan is de lol eraf. Het gaat niet om jou, de gever, het gaat om de verrassing en de verbazing van degene die het cadeau krijgt.
Elkaar verrassen met geschenken, zonder dat je zelf in het middelpunt staat. dat is de kern van het sinterklaasfeest.
Het is dan ook helemaal geen commercieel feest: de grote internationale winkelketens hebben er geen boodschap aan, die snappen absoluut niet wat ze hiermee aanmoeten. In die winkels vind je dan ook niets wat naar sinterklaas of zwarte piet ruikt. Alles wordt volgestopt met kerstartikelen. Daar zit de commercie nu in: dure cadeaus, nog duurder, nog meer eten, nog grotere aanschaffen voor aankleding van tafel en woonkamer. Dat heeft inmiddels helemaal niets meer met het beginverhaal van kerst te maken en is puur een commercieel feest, overgeleverd en gevierd door de heidenen.
Nee, dan sinterklaas, nog steeds een feest voor mensen die een ander willen laten geloven, dat geschenken zomaar komen. Geen grote commerciële geschenken. Kinderen krijgen wat ze toch al nodig hebben, een muts, handschoenen, een nieuwe tweedehands fiets. Volwassenen geven elkaar cadeaus die niet duurder mogen zijn dan 15 of 20 euro. Het gaat niet om het cadeau, maar om de tijd en de creativiteit die erin gestopt wordt om er iets van te maken. Om de gedichten, de kunstwerken, de vondsten, de grappen.
Het kan best zijn dat er veranderingen moeten komen. Maar ik zie dat niet gebeuren door die veranderingen af te dwingen door de mensen die dit feest met elkaar vieren te beschuldigen van racisme. Dan komen mensen in opstand, en terecht mijns inziens. Mensen leggen een deken van betekenissen over het feest heen, op basis van hun gevoel, en ze willen dat daarmee hun betekenissen worden overgenomen, evenals hun claims. Dan stuiten ze op verzet en worden nog hardnekkiger en vasthoudender. Jammer. Je mag ook meevieren, anderen het geluk van een onverwacht geschenk gunnen, iets geven, zomaar, zonder dat iemand weet wie je bent. Je heet dan Sinterklaas en Zwarte Piet. Maar niemand zal je aanspreken als slaaf, of katholieke bisschop. Gelukkig maar. Anders zou je feest hetzelfde overkomen als het kerstfeest.

Het went, wacht maar

"Het mooie van het sinterklaasverhaal is juist, dat er geschenken komen zonder dat de gever 'bekend' is. "
Ja. Dat vind ik ook. Dat geeft je in een gedicht ook de kans om dingen te zeggen die niet zo makkelijk zijn. Om een ruzie bij te leggen, een karaktertrek aan te stippen, een bedankje te doen of compliment te geven aan iemand die daar gewoon niet voor open staat.

Maar een van huidkleur zwarte piet is daar niet voor nodig. Valentijnsdag (ook zo'n geheim) heeft ook geen zwarte piet.

" Maar ik zie dat niet gebeuren door die veranderingen af te dwingen door de mensen die dit feest met elkaar vieren te beschuldigen van racisme. "
Je moet je niet beschuldigd voelen. Je hoeft alleen maar mee te gaan in de feitelijke constatering en vervolgens op een geheel ontspannen wijze te zoeken naar een oplossing.
Misschien helpt dit je http://www.mensenrechten.nl/toegelicht/zwarte-piet-0

De tekst verklaart veel en is niet aanvallend. Waarschuwing: je komt na lezing van de tekst niet meer weg met 'maar ik bedoel het niet zo'.

Veel belangrijker: waar deze tekst nog een handreiking geeft aan mensen die werkelijk zonder enige bijbedoeling dat Sint feest gevierd hebben (mijn eigen ouders waren ook geschokt door het verwijt), is er met de discussie een bruinhemdige garde opgestaan die op het internet de meest racistische teksten uiten ter behoud van het door hen driftig gevoelde recht op een van huidkleur zwarte piet.

De aanhang van die piet droogt nu snel in naar dat deel waar donkere kinderen en volwassenen al sinds jaar en dag, ook veertig jaar geleden al, last van hebben. Nare mensen die de sint tijd gebruiken om iedereen die zwart is voor piet uit te maken en te knechten. Vergis je niet: je hoeft er in die hele pietenperiode van binnenkomst tot en met 6 december maar 1 of 2 tegen te komen, jaar in jaar uit, om dat lastig te vinden.

Waar de commissie mensenrechten zich nog voorzichtig uitdrukte "Maar aan Zwarte Piet kleven discriminerende aspecten" is met die teksten op het internet en getuigenissen van discriminatie en racisme in verband met zwarte piet, eenvoudig aan te tonen dat zwarte Piet voor een tamelijk grote groep Nederlanders een racistisch en discriminerend bedoelde icoon is.

Daar wil je vast niet bij horen.

En dat hoeft ook niet. Piet is heel eenvoudig om te vormen tot een karakter zonder raciale kenmerken. Er is voor het feest geen enkele reden om aan een raciale piet vast te houden.
Ik kan me wel voorstellen dat je moeite hebt met Ninja trutle pieten of andere varianten die piet veranderen van mens tot virtueel karakter.

Overigens is de zwartheid van piet inclusief de nadruk op oorringen en rode lippen, wel degelijk een commercieel aspect. Zo heeft piet jaren in de bijenkorf gehangen (nu is ie goud), zo ligt ie in chocola bij de bakker en zo staat ie op het pakpapier. Zie ook http://www.eenvandaag.nl/index.php/binnenland/trending-vandaag/53464/trendingvandaag_hema_krijgt_de_zwarte_piet

Piet veranderen is net zo 'erg' als het verdwijnen van de negerzoen en de verandering van Sjors. Voelt een beetje gek in het begin, maar voor je het weet weet je niet beter.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-12-2015 om 01:54

Sneu

Ik vind het vooral een sneue boel dat de discussie nog voortsleept. Ik vrees helaas dat de mensen die minder levensvreugde ervaren door een Anderse Piet uit dezelfde hoek komen als diegenen die huilend en vloekend naar huis gaan na vernemen van het nieuws dat er vluchtelingen in de buurt zullen worden opgevangen. Piet moet blijven zoals het was. Met ome Jaap als Sint en neef Sjonnie al Piet. Neefje Dilano weet het nog niet, maar hij wordt geacht dit later ook te doen. Want dát hoort bij échte Nederlanders. Zo willen we het houden. Dat dit kwetsend is voor net zulke echte Nederlanders gaat hun verstand te boven.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-12-2015 om 02:05

Het feest zelf

Ik vond het Sinterklaasfeest lang leuk, maar was eigenlijk ook wel opgelucht toen we hadden besloten het niet meer te vieren. Ik ben de enige rijmer in huis en moest de rest aanzwengelen dit ook te doen. Surprises... pfff hóeft het niet? Het was uiteindelijk alleen een uitwisseling van cadeautjes. Het feit dat het ook een dure grap is, hielp ook niet bepaald. Later met eventuele kleinkinderen ga ik er weer volledig voor.

Margo

Margo

12-12-2015 om 14:58

offtopic en ik vind het soms wat sneu

dat er mensen zijn die een hele groep over 1 kam scheren, in 1 en hetzelfde hokje willen stoppen en zelf vinden dat ze daarboven staan.
Ook al ben je het niet eens met een mening, er bestaan echt mensen die anders denken en daarmee niet meteen dom of "slecht" zijn omdat ze een bepaalde mening niet aanhangen. Er hoeven geen kampen te ontstaan, je kunt met elkaar in gesprek blijven zonder te oordelen en zonder te overtuigen of mensen af te doen alsof iets hun verstand te boven gaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2015 om 01:18

Margo

Ik zei het misschien niet zo aardig en ja mag dat uit de hoogte vinden, maar ik heb ook echt geen begrip (meer) voor dat krampachtig vasthouden aan een onderdeel van een verder leuke traditie die niet meer passend is in de tijd waarin we leven. Het drama wat een aantal ervan weet te maken vind ik nogal stuitend. Het zal de kinderen worst zijn wie de cadeautjes rondbrengt, over een jaar is het normaal. Dat ome Kees niet meer als Piet kan fungeren is ook niet het einde van de wereld. Wij hebben nog nooit Pieten op bezoek gehad tijdens pakjesavond en toch geloofden ze heilig tot ik het ruim na hun 9de verjaardag maar eens verteld heb. Je kan het jammer vinden dat het zo gaat, maar ik heb er opmerkingen over gelezen waar ik echt om zou moeten lachen als het niet zo triest was. "Ze pakken het feest van ons af." "Dan hoeft het helemaal niet meer voor mij." Waar gáát het over? Sinterklaas is door de eeuwen heen aldoor bijgesteld naar de tijd waarin men leefde. Misschien ook onaardig dat ik dit koppel aan het vluchtelingenprobleem, maar ik heb ook echt de indruk dat in beide gevallen de wind uit dezelfde hoek waait.

Margo

Margo

13-12-2015 om 10:09

Maar weet je

wat het is? Misschien doe jij het op een nettere manier, maar je bent met een volhardende, koppige, liefst anderen verwijtende manier waardoor jij "beter" bent, op een openbaar forum op precies dezelfde manier bezig.

De vluchtelingen erbij halen en die mening wijten aan een bepaalde groep vind ik inderdaad niet aardig en valt me een beetje tegen van je. Want je zet daarmee net zo hard een groep weg als dat je dat zelf een groep verwijt en dan op een nare manier.

Ook in Nederland heb je mensen die hun gevoel snel op straat gooien, het een beetje aandikken, net niet helemaal realistisch zijn, heel graag gelijk hebben, altijd de politiek of de rijken de schuld geven van hun slechte financiele situatie, dominant zijn, weinig empatisch enz. Begrijp gewoon een beetje waar ze vandaan komen, dan kun je vanuit die gedachte veel beter in gesprek blijven en er achter komen dat we vast niet zoveel verschillen als men denkt en dat de ene groep soms makkelijker praten heeft als de ander te leven heeft.

nationalisten

Het is veel erger. Het is "ze pakken Nederland van ons af"
Zie hier (nov. 2014) hoe een van de "grote denkers" achter geen stijl, powned, pvv, vlaams blok en ga zo maar door de kwestie onder woorden brengt


https://www.youtube.com/watch?v=GzJJEkb_OVE
Het is een beetje een zit want hij raaskalt nogal.

Zijn filosofie (hij heeft er boeken van geschreven) legitimeert alle haatdragend commentaar als reactie op de elite die aan het tegenovergestelde van xenofobie leidt. Hij heeft er zelfs een woord voor verzonnen. Burgers worden xenofoob gemaakt, zegt hij eigenlijk en dat is onder andere de schuld van het af willen schaffen van zwarte piet, en nog veel meer.... die vluchtelingen, etc.

Deze meneer maakt deel uit van een internationale groep nieuwe conservatieven (denk Donald Trump) die de democratie voor zich willen winnen en dat is werkelijk een wedstrijd. Het aantal stemmen, de meerderheid, daar gaat het over. Ze steunen elkaar, vertalen elkaars teksten, verschijnen op elkaar demonstraties of als 'deskundige' in televisieprogramma's in elkaars landen; onder hen zijn er geen grenzen. (er worden steeds nieuwe wedstrijdjes georganiseerd om de aanhang te meten, zie ook het geenstijlreferendum over oekraine)

Het lukt ze om een luidruchtige achterban te werven. Een cluppie om bij te horen alsof het over voetbal gaat. Die achterban doet het vuile werk. Zowel bij gemeentelijke bijeenkomsten over vluchtelingen als in discussies over zwarte piet.

Zwarte Piet is onder hen verworden tot het nationalistische recht om zonder invloeden van buiten af (van vreemde smetten vrij) een feestje te vieren en daarbij geen rekening te hoeven houden met buitenlanders (wie donker is is buitenlands).

Margo:"Ook al ben je het niet eens met een mening, er bestaan echt mensen die anders denken en daarmee niet meteen dom of "slecht" zijn omdat ze een bepaalde mening niet aanhangen"
Dat geloof ik.
Maar de activistische nationalisten hebben elke nuance uit het gesprek gehaald. Er is tot op het bot gepolariseerd; wie tegen zwarte piet is is tegen Nederland en dus een landverrader.
Daarmee zijn ook de genuanceerde pro pieters in het xenofobe kamp getrokken.

Helaas bovendien:
Dat het sinterklaasfeest voor donkere mensen jaar in jaar uit een periode van bespotting, beschimping en knechting betekent, komt helemaal niet aan de orde. En dat is jammer, want feitelijk ligt de Pietendiscussie heel dicht bij het gesprek dat ook over pesten gevoerd moet worden.
Wanneer honoreer je een klacht over gedrag of gedragingen die als vernedering of uitsluiting ervaren worden?

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2015 om 20:38

Pesten

En dat is jammer, want feitelijk ligt de Pietendiscussie heel dicht bij het gesprek dat ook over pesten gevoerd moet worden.
Wanneer honoreer je een klacht over gedrag of gedragingen die als vernedering of uitsluiting ervaren worden?°°°

Ik geloof direct dat er heel veel mensen zijn die dat 'het lijkt op pesten'-element nog niet als zodanig zien, gewoon omdat ze Zwarte Piet niet als negatief personage ervaren. Een paar jaar geleden hoorde ik daar zelf ook nog bij. Ik had moeite met het idee dat er een smet op Zwarte Piet rust. En ik had ook moeite met dat er aan de traditie van de zwarte Piet getornd werd. Ik snap de sentimenten dus best. Maar dan... dan hoor en lees je er meer over. Dan blijken er toch echt voldoende mensen te zijn die er moeite mee hebben om je op zijn minst af te vragen of het dan toch eens serieus genomen moet worden. Ik zeg eerlijk dat ik het jammer vind dat Quinsy Gario het boegbeeld van die mensen moest zijn. Wat een vreselijke zelfingenomen persoon vind ik dat. (Sorry...) Maar de gevoelens zijn er dus wel degelijk. En als je eenmaal wéét dat die gevoelens er zijn, dan mag je die (vind ik) niet meer negeren. Negeer je ze toch, met de kennis die je hebt, dan accepteer je blijkbaar dat je andere mensen onnodig mag kwetsen. En dat is de overeenkomst met pesten. Iemand die pest, vindt ook dat hij of zij iemand onnodig letterlijk of figuurlijk pijn mag doen.

Wat bij mij het proces heeft versneld (van pro Zwarte Piet naar 'andere kleuren zijn prima'-Piet), is beslist ook door hoe Zwarte Piet wordt verdedigd door een flink aantal mensen. En daar kom ik in dezelfde wereld als waarin ook de anti-vluchtelingen-sentimenten hoogtij vieren. Als je ervoor kiest om Piet niet meer zwart te schminken, ben je geen échte Nederlander, want je verloochent daarmee 'onze' ééuwenoude tradities. Als je ervoor kiest om vluchtelingen welkom te heten, ben je een landverrader, want je houdt geen rekening met onze cultuur, ons geloof, onze waarden en normen, onze vrouwen etc.. Als ik érgens niet bij wil horen is het bij die nationalistisch denkende groep mensen, die er duidelijk niet mee zit om in het kader van ónze tradities, óns volk en óns Nederland andere mensen te kwetsen of aan hun lot over te laten. Naast dat ik oprecht begrip heb gekregen voor de anti-zwarte Piet sentimenten, is het dus ook een principe-kwestie geworden die verder gaat dan het potje schmink van Piet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.