Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
eric j.

eric j.

14-11-2010 om 22:24

Sint maarten / sinterklaas

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tirza

Mijn moeder had dat lied weer van haar vader, maar ik weet niet of ik de hele tekst nog weet. En ik weet ook helemaal niet of dat lied nu per se uit IJmuiden komt, oorspronkelijk.

Sint Martinus bisschop
Roem van alle landen
Dat ik hier met lichtjes loop
Dat is toch echt geen schande
Mijn vader heeft gezegd
Dat ik zo goed kan leren
Een ruiter op een paard
Met een vergulde staart
Een degen in zijn rechterhand
Zo strijdt hij voor het vaderland
Geef me 'n appel of 'n peer
Dan kom ik het hele jaar niet meer

er staat me iets van bij dat er nog iets kwam voor die 'geef me een appel of een peer' maar dat ben ik dus kwijt.

Ingridt, mooi te horen dat er nog met inzet wordt gezongen. En in de stromende regen ook nog!

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2010 om 22:01

Halloween

Oók nog Halloween?
Ik ga in een hoop mee, maar met Halloween toch niet. Ik heb niks met Halloween. Ik ben best bereid St.Maarten wat te mixen door een pompoen bij de voordeur te zetten, maar meer ook niet. Dat doe ik trouwens ook niet meer na een (dus eenmalig gebleven) experiment. Tegen dat ze met hun lampionnetjes langskwamen waren de pompoenen tot moes vergaan.

Maylise

Maylise

18-11-2010 om 00:27

Temet

Dat liedje zongen wij vroeger ook, alleen dan een iets andere variatie. Een paar zinnen waren anders en wij zongen er dan nog achteraan:

God zal u lonen,

Honderduizend kronen

Honderduizend lichtjes aan

Daar komt Sint Martinus aan

Leuk hoor die herinneringen. Overigens kom ik niet uit de buurt van IJmuiden, dat dan weer niet.

Maylise

Maylise

Maylise

18-11-2010 om 00:32

Halloween

Halloween vind ik een leuk feest. Prima import product en past goed bij het jaargetijde. Het langs de deuren gebeuren hoeft van mij niet als je al in een Sint Maarten regio woont maar een Halloween feest geven en/of bezoeken vind ik altijd wel leuk. Beetje verkleden, huis in stijl met pompoenen en zo. Ik vind het best leuk dat het in Nederland nu vaker wordt gevierd. Natuurlijk springt de commercie er op in maar dat doen ze met alles behalve eigenlijk Sint Maarten. Dat is dan weer leuk aan Sint Maarten. Je kan er als ondernemer nauwelijks wat mee. Lampionnen knutselt men zelf in elkaar en die paar zakken snoep maken waarschijnlijk geen enorm verschil voor de omzet. Dat is toch een van de leuke aspecten van Sint Maarten.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-11-2010 om 02:17

Behalve eigenlijk sint maarten.

...dat doen ze met alles behalve eigenlijk Sint Maarten. Dat is dan weer leuk aan Sint Maarten. ...
Precies, dat is de charme. Ik ben niet tegen leukigheid in de herfst, maar ik vind Halloween nogal geforceerd overkomen.

Fiorucci

Fiorucci

18-11-2010 om 07:01

Halloween

Voor mijn kinderen is halloween het leukste feest van het jaar, ze vinden het nog net niet leuker dan hun verjaardag..hun school ligt vlakbij een groot park, waar dan ook elk jaar een grote halloween speurtocht wordt gehouden in het donker vanuit school, en langs de deuren gaan sommige kinderen ook, in vol ornaat.

Maylise

Die regels van jou ken ik dan weer in een ander liedje
Hier woont een rijk man
Die veel geven kan
Veel zal hij geven
Lang zal hij leven
God zal hem lonen ... etc

En dan mijn persoonlijke favoriet (op dezelfde dreun), die ik hier al eens eerder heb gepost, voor die huizen waar wel licht brandt, maar waar men toch niet opendoet, de ellendelingen:

Hier woont meneer Kikkerbil
Die niks geven wil
Hier woont juffrouw Paardekop
Die eet alles zellef op!

Ook die heb ik trouwens van mijn moeder, als ik me wel herinner. In onze tijd werd-ie nog wel gezongen, maar nu hoor ik m nooit meer. Maar St Maarten is hier ook niet zo verankerd dat iemand die niet opendoet meteen verdacht is. Misschien zingen ze dit in de Noordkop nog wel.

Groeten,

Temet

amk

amk

18-11-2010 om 09:52

Temet, ik heb 'm vorige week nog gehoord bij de overburen van mijn vader, die doen werkelijk nooit open. Ook niet toen ze nog wel goed ter been waren.

Amk

Mooi toch dat niet alles verloren gaat

Waar woon jij ook alweer?

Groeten,

Temet

amk

amk

18-11-2010 om 10:59

Temet

ik woon zelf in de randstad, maar ben opgegroeid in de Kop van Noord Holland, en heb zo veel goede herrineringen aan St Maarten dat we er zelfs afspraken over gemaakt hebben in ons scheidingsconvenant.
Daarom ga ik die avond altijd naar N-H. Of mijn ex als dochterlief daar is.

Klasgenootje van dochterlief 'moet'ook altijd.

We vieren wel sint maarten hier in de randstad ook de pc scholen

Haarlem, Beverwijk, IJmuiden, Velsen, Heemskerk, Uitgeest, er wordt overal st maarten gelopen. Pc scholen doen ook gewoon mee. En ook gewoon bij deuren aangebeld natuurlijk, zo hoort het toch?
Geerke (gewoond in Brabant, de Betuwe en de AChterhoek, en bij alledrie de gebieden nooit iets gemerkt van st Maarten, maar wel hier in de randstad).

Fiorucci

Fiorucci

18-11-2010 om 16:31

Klopt geerke

De Vrije school hier en de RK school waar mijn neefje en nichtje op zitten doen ook aan STMaarten, en dit is hartje randstad.

reina

reina

18-11-2010 om 21:47

Meer plaatsen

In plaatsen op de Veluwe waar vroeger nooit St Maarten gevierd werd wordt het tegenwoordig wel gedaan, weet ik van familieleden die daar wonen in verschilende dorpen. Hier in de Flevopolder wordt het al gevierd zolang de stad bestaat. Van halloween hoor ik zelden iets ( alleen dat veel grotere kinderen naar Walibi gaan om daar te griezelen )

Noorden

Haarlem is niet bepaald 'hartje' Randstad, maar gewoon Noordholland. En daar wordt traditioneel altijd al St. Maarten gelopen.

In het zuiden van de Randstad en de Zuidhollandse eilanden kent men geen Sintmaarten traditie. In mijn geboorteplaats deed zelfs de katholieke lagere school er niet aan.

Pelle

dat stukje zegt mij weinig.
Ik woon al mijn hele leven ten zuiden van het Noordzeekanaal in Noord Holland en heb mijn hele leven al met sint Maarten te maken gehad.

Pelle

Mijn moeder komt uit IJmuiden (niet zozeer ten noorden van, als wel aan het Noordzeekanaal) en daar vierde men in de jaren '50 dus ook St Maarten.

Overigens is er in de Noordkop vziw niet aleen een Sint Maarten, maar ook een Sint Maartenszee en St Maartensvlotbrug

Groeten,

Temet

amk

amk

25-11-2010 om 14:56

vanaf zee liggen er:

St Maartenszee, St Maartensvlotbrug, St Maartensbrug, St Maarten.

Met de bijbehorende attacties:
Zwembad de Goudvis
De vlotbrug over het N-H kanaal
De opa en oma van mijn dochter
De snackbar

erik smit

erik smit

30-11-2010 om 23:09

Vlekjes

Het zijn vlekjes waar ze er iets aan doen. Eén dorp of wijk wel, de volgende weer niet... in mijn buurt (Lombok in Utrecht) doet één basisschool eraan, maar daar zitten mijn kinderen net niet op, dus ik heb nog altijd van m'n leven geen Sint Maarten meegemaakt (ik kom van de Veluwe, daar hadden we 't ook niet).

Maar botst het echt met Sinterklaas? Het is maar één avondje, er zit toch niet zo'n heisa omheen als dat hele sinterklaasgedoe?

Wat ik met sinterklaas vind botsen, is advent. Wij doen thuis niet aan adventskalenders omdat je dan in de sinterklaastijd al naar kerst zit af te tellen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.