Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
eric j.

eric j.

14-11-2010 om 22:24

Sint maarten / sinterklaas

Op 11 november vieren veel kinderen Sint Maarten.
De dag ervoor, 10 september, was al de eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal.

Vinden jullie ook dat Sint Maarten en Sinterklaas te dicht op elkaar zitten?
Wat is hiervoor een goede oplossing?

Misschien dat we als ouders een oproep kunnen doen aan de Publieke Omroep om het Sinterklaasjournaal en de intocht van Sinterklaas te verschuiven? Een week later zou al mooi zijn.

Of misschien kunnen we Sint Maarten verplaatsen? Wellicht zijn er plaatsen in Nederland waar Sint Maarten al op een heel andere dag wordt gevierd?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou ja zeg

Sint Maarten verplaatsen omdat Sinterklaas zo vroeg komt? Waanzin ten top.
Sint Maarten in niet meer dan 1 avond gedurende 1.5-2 uur rondlopen, zingen en snoep verzamelen. Meer is het niet. En daarna komt het hele Sint-gebeuren. Sint komt al sinds mensenheugenis op de zaterdag na Sint Maarten, was ook al zo toen ik klein was.
Al dat andere gedoe van Sinterklaas mag wel wat later beginnen. Maar kom niet aan Sint Maarten!

Kiki

Kiki

14-11-2010 om 22:45

Uhm,

Was Sint Maarten niet altijd op 11 november, omdat het zijn naamdag is
Beetje lastig om dat naar maart te verschuiven ofzo, hahaha

Je kiest er zelf voor om aan beide mee te doen toch? Dan moet je naar de randstad verhuizen, daar heb je niet of nauwelijks Sint Maarten

Kiki

"Dan moet je naar de randstad verhuizen, daar heb je niet of nauwelijks Sint Maarten "

Dat had je gedacht. In Amsterdam werd het, zo heb ik begrepen, oorspronkelijk alleen in Noord gevierd, maar het is aan een ware zegetocht begonnen, vooral in de laatste jaren. Ik las in het Parool dat er al 30 jaar een lampionnenoptocht is in het Vondelpark, maar de laatste jaren zie je ook een echte opmars van het Sint Maarten zoals ik dat van mijn jeugd in Alkmaar ken: langs de deuren met lampion en liedjes zingen voor snoep.

En tja, Eric, St Maarten is nou eenmaal op 11 november. Ik vind Kerst en Nieuwjaar ook zo onhandig vlak op elkaar zitten, maar ik denk dat mijn voorstel om nieuwjaar een maandje op te schuiven het niet gaat halen.

Groeten,

Temet

eric j.

eric j.

15-11-2010 om 00:19

Petitie sinterklaasjournaal/ randstad

Inderdaad, ook in de Randstad vieren kinderen volop Sint Maarten.

Mijn suggestie Sint Maarten op een andere dag te vieren is minder gek dan jullie denken. Zo werd in Hoorn Sint Maarten vroeger in augustus gevierd. Zie:

http://www.videoarchief-hoorn.nl/Programma/1987/VideoArchief_87P028.htm

Mogelijk zijn er plaatsen in Nederland waar dit nog steeds zo gaat?

Maar wat vinden jullie van het idee als ouders de Publieke Omroep te verzoeken het Sinterklaasjournaal pas te beginnen na 11 november?

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

15-11-2010 om 01:50

Kiki

Sint Maarten naar Maart verschuiven, haha, daar moet toch wel een draai aan te geven zijn?

Kaaskopje

Kaaskopje

15-11-2010 om 02:31

Niet realistisch

Gelukkig is St. Maarten niet van net zo'n spannend kaliber als Sinterklaas, dus ik denk dat de meeste kinderen het wel aankunnen als het Sinterklaasjournaal al voor Sint Maarten begint. St. Maarten is zelfs een fijn geheugensteuntje: Eerst herfstvakantie, dan duurt het niet lang meer of het is Sintemaarten en als Sint Maarten geweest is komt heel snel daarna Sinterklaas in Nederland en wordt het vervolgens nagelbijten en stuiteren tot 5 december.
Als je ergens tegen wilt protesteren doe het dan met betrekking tot de verspreiding van de speelgoedgidsen van Intertoys en Bart Smit. Dat kan best een maand later.
Tot slot: wil je nóóit meer zo'n gek voorstel doen? Pfff... Sint Maarten verplaatsen!)

sabje

sabje

15-11-2010 om 06:51

Zouden we dan ook mijn

zoons verjaardag kunnen verplaatsen die is op 13 november jarig.Dus drie dubbel op feest en gehyper

pompoentje

pompoentje

15-11-2010 om 07:47

Sint maarten/sinterklaas

Hier in het zuiden wordt bijna geen sint maarten gevierd, alleen mijn kinderen omdat ze op de Vrije school zitten. Ik zie het probleem werkelijk niet. Vorig jaar viel sint maarten zelfs tergelijk met de eerste keer sinterklaasjournaal.
Sint Maarten verplaatsen is wel raar omdat je inderdaad de naamdag van sint Maartem viert. Met lampionnen lopen in augustus is niet erg sfeervol. Dan schijnt 's avonds nog flink de zon en is het licht.
Ik denk eigenlijk dat je overal wel een probleem van kan maken en een petitie kan opstellen......

groetjes pompoentje

Veerle

Veerle

15-11-2010 om 08:11

Nog nooit

Hier in Laren NH nog nooit Sint Maarten gevierd, het komt niet overal voor!

annamarieke

annamarieke

15-11-2010 om 08:37

St pieter

In Joure (frl) viert men St Pieter, dat valt als ik het goed heb in het voorjaar, en heeft dezelfde inhoud als St maarten. Overigens zie ik het probleem niet. Ook niet qua speelgoedgidsen. Al zolang als ik me herinner komen die in de week van mijn verjaardag uit (laatste week van oktober) Ik heb niet het idee dat dat nu veel eerder is dan 30 jaar geleden.
St maarten is het begin van de donkere dagen, leuk om dat te vieren met lichtjes en 's avonds buiten lopen......misschien kom je onderweg wel een vroege (verken)Piet tegen! Het hoort allemaal bij het sfeertje van het eind van het jaar. En dicht op elkaar: kijk eens in een middeleeuwse jaarkalender: toen waren er veel meer feesten en vrije dagen dicht op elkaar dan tegenwoordig, zeker in de saaie donkere maanden!

Puck

Puck

15-11-2010 om 08:37

Tjonge wat is het probleem

Ik zie nu werkelijk het probleem niet. Sommige jaren is Sint Maarten en Sinterklaasintocht dicht op elkaar, maar ik snap nu werkelijk niet wat daar het probleem van zou kunnen zijn.
Dus mijn antwoord op de vraag : "Maar wat vinden jullie van het idee als ouders de Publieke Omroep te verzoeken het Sinterklaasjournaal pas te beginnen na 11 november? " is: ROTF

tonny

tonny

15-11-2010 om 08:38

Verhuizen

naar een streek waar Sint Maarten niet wordt gevierd Wij hebben met ons gezin altijd in West-Nederland gewoond en Sint Maarten is voor ons een onbekend fenomeen. Nou ja - uit jullie verhalen hier weten we er het een en ander van.

Puck

Puck

15-11-2010 om 08:39

Zal ik ook een petitie op gaan stellen?

Ik heb zowel op 1e als 2e kerstdag een verjaardag in de familiekring. Vinden jullie het oke als ik een petitie ga maken op kerst voortaan ergens in maart te doen?

tonny

tonny

15-11-2010 om 08:43

Heerlijk, kerst in maart

wat een leuk idee. Maar dan zitten we straks toch weer met carnaval? Of met Pasen?

Feesten afschaffen dan maar?

Nee, alle gekheid op een stokje, je bepaalt binnen je gezin welk feest je op welke manier viert. Laat je niet zo leven door de media zeg.

Wie kent trouwens dat leuke gedicht over kerst in maart, het heeft jaren in de Rotterdamse metro gehangen.

tonny

tonny

15-11-2010 om 08:50

Rijmpje

Niemand hangt de klokjes op
Niemand bakt een taart
Niemand steekt de lichtjes aan
Niemand stuurt een kaart
Niemand gaat op zoek naar de ster
Niemand praat van vrede op aard
En niemand bewondert een kerstboom ...
Op vijfentwintig maart!

Ander soort petitie

In mijn streek kennen ze geen Sint Maarten (Zuidhollandse eilanden).

Maar waarom geen petitie om het Sinterklaasjournaal (hebben we NOOIT naar gekeken, we missen het echt helemaal niet hier in ons buitenland, de flitsen die ik ooit zag vond ik van een stompzinnige meligheid, dat wilde ik mijn gezin niet aandoen) vooraf te laten gaan door een dag of 10 Sintmaartenjournaal?

En dan gaan we over een jaar of 5 beginnen met een petitie om voor die 10 dagen Sintmaartenjournaal er nog een week of wat Halloweenjournaal voor te mikken. En dan kunnen we na Sint nog wel een Kerstmanjournaal nemen, en na Kerst een vadertje Tijd-journaal.

En ook halloween even verplaatsen

Want sja, ook dat zit wel erg dicht bij Sint Maarten En dat is ... En uiteraard Kerst verplaatsen, naar ergens midden in de zomer ofzo, of juist naar september want dan hebben we zo weinig feestjes in vergelijking met de rest van het jaar. Beetje evenredig verdelen.

reina

reina

15-11-2010 om 10:51

Haha

Dit is toch niet serieus? St Maarten verplaatsen? De arme man overleed op 11 november 397, ik ben bang dat we daar nu nog weinig aan kunnen veranderen
Ik denk dat de tere kinderziekljes het wel kunnen hebben.... en anders zul je moeten kiezen, geen st Maarten lopen of de tv uitlaten bij de Sint-intocht

Jarig kind

Hier ook een jarig kind midden tussen de heren Sinten. Tja, de gyn wilde hem niet een maandje eerder halen en terugproppen lukte ook al niet!
Wat overigens wel fijn zou zijn: de intocht op tv een half uurtje vroeger of hier in het dorp een half uurtje later. 12 uur op tv en half 2 hier, dat is niet te doen.

( en toch vragen ze niet hoe dat toch kan, gek he)
Pas een week later de plaatselijke intochten daar kan ik nog wel wat voor voelen. Maar dan krijgen we ws. ruzie met de middenstand.

Tinus_p

Tinus_p

15-11-2010 om 11:19

Logisch dat ze tegelijk zijn

eric:
"Vinden jullie ook dat Sint Maarten en Sinterklaas te dicht op elkaar zitten?"
Duh. Het zijn feesten (net als halloween bijdeweg) met dezelfde basis: redistributie van de oogst binnen een gemeenschap in de herfst. Het is dus logisch dat ze in dezlefde tijd zijn.

Ideaal!

Sint maarten is hier sinds jaar en dag DE manier om Sinterklaas tot ergens half november uit beeld te houden. Al die pepernoten, Bart Smit folders, en noem maarop die je vanaf ergens eind september al voorbij ziet vliegen....tot 11 november roepen wij hier gewoon 'Eeeeerst Sint Maarten, daarna Sinterklaas!

Werkt als een tierelier.

En de eerste 2 afleveringen van het Sinterklaasjournaal hebben we gewoon op uitzending gemist bekeken...we zaten er gelijk helemaal in!

Ingrid

neteret mut

neteret mut

15-11-2010 om 13:31

Annamarieke

Joure viert GEEN sint Piter. Grouw doet dat rond 21 febr en is een soort Sinterklaas, geen sint Maarten.

Goed idee

Maak maar een nieuwe handige verdeling van alle feesten. Zal dan pasen en pinksteren toch nog op een dag komen te vallen?????????????
Muizemeis

eric j.

eric j.

15-11-2010 om 17:07

Pompoentje/ annamarieke/ pelle/ ingridt

@ Pompoentje en Annamarieke:

Jullie hebben helemaal gelijk:

'Met lampionnen lopen in augustus is niet erg sfeervol.'
'St maarten is het begin van de donkere dagen.'

@ Pelle:

Je merkt terecht op dat Sint Maarten en Sinterklaas niet jaarlijks zo dicht op elkaar zitten:

'Het probleem is in 2012 weer voorbij want dan is St Maarten op zondag en begint pas de woensdag erna het Sinterklaasjournaal en komt Sint aan op 17 nov. Ook geen probleem in 2013 en 2014.'

@ IngridT:

Jullie hebben het goed geregeld thuis:

'Sint Maarten is hier sinds jaar en dag DE manier om Sinterklaas tot ergens half november uit beeld te houden. Tot 11 november roepen wij hier gewoon 'Eeeeerst Sint Maarten, daarna Sinterklaas!'

Wat het Sinterklaasjournaal betreft: het begin van het Sinterklaasjournaal werd dit jaar al een week voor de eerste uitzending van 10 november aangekondigd.
Maar ik begrijp uit jullie reacties dat niemand zich daaraan stoort.
Begrijp me goed: ik vind het zelf allebei hele leuke feesten. Ik vind het jammer als ze elkaar in de weg zitten. Voor mijn gevoel werd dit jaar Sint Maarten verdrongen door Sinterklaas. Maar kennelijk hebben jullie dit anders ervaren.

eric j.

eric j.

15-11-2010 om 17:25

Kaaskopje/ avalon

@ Kaasskopje:

Tegen de speelgoedgidsen bestaat een beproefd middel:

Een Ja/Nee-sticker op je brievenbus. Of anders: kieper ze rechtstreeks in de oud-papierbak.

@ Avalon:

Helemaal eens met je voorstel:

'Pas een week later de plaatselijke intochten.'

Maar inderdaad:

'Dan krijgen we waarschijnlijk ruzie met de middenstand'

Tirza G.

Tirza G.

15-11-2010 om 18:47

Eric, je maakt het wel erg bont

Volgens jou is het Sinterklaasjournaal al vanaf 10 september op TV. Dat lijkt me inderdaad wat overdreven. Kom in Zeeland wonen zou ik zo zeggen. Hier wordt geen StMaarten gevierd en de intocht van de sint in onze prachtige havensteden is pas aankomend weekend. O, en carnaval doen we ook niet aan.

Al die goddeloze feesten, bah, nee hoor.

Tirza

eric j.

eric j.

15-11-2010 om 22:06

10 september?

@ Tirza:

Volgens mij is het Sinterklaasjournaal al vanaf 10 september op tv? Nee hoor, vanaf 10 november. En de week ervoor werd daar al reclame voor gemaakt.

Dus de Sint komt pas aankomend weekeinde in Zeeland aan? Geweldig! Weet je ook hoe ze dat in Zeeland voor elkaar hebben gekregen? Zoals jij het voorstelt, lijkt het alsof er een provinciale afspraak is gemaakt.

Puck

Puck

15-11-2010 om 22:56

Zelfs binnen gemeentes verschillen

Geen idee hoe ze het voor elkaar hebben gekregen maar in de 3 dorpskernen in mijn gemeenten is Sint in 2 kernen al aangekomen en a.s. zaterdag komt hij pas in de 3e kern aan.
Maar werkelijk waar eric, ik snap echt niet wat er nu voor probleem is en al helemaal niet dat het probleem zo groot is dat je er een petitie aan wilt wijden.

eric j.

eric j.

15-11-2010 om 23:43

Waarom een probleem?

Beste Puck:

Als je geen probleem ziet dan is het onderwerp kennelijk niet aan jou besteed en raad ik je aan niet verder te lezen en je te wijden aan een onderwerp.

Ik ben in elk geval blij te horen dat er gemeenten zijn, zoals in Zeeland, waar de intocht van Sinterklaas een week later plaatsheeft. Het betekent namelijk dat het ook in mijn gemeente, Hoorn (NH), mogelijk moet zijn dit te organiseren. Ik ken diverse ouders die de Sint liever later dan eerder zien verschijnen.
En dat niet alleen vanwege de nagedachtenis van Sint Maarten die ondergesneeuwd raakt, maar ook vanwege de drukte die het voor ouders en kinderen met zich meebrengt.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-11-2010 om 23:58

Eric

Ik ben anti Nee/Nee stickers Ik heb het gevoel dat de gidsen vroeger veel later op de mat vielen. In november. Ik probeerde het net op te zoeken, maar ik kan er niets over vinden. Onze kinderen konden het wel hebben dat die gidsen vroeg bezorgd werden, maar er zijn ook gezinnen waar het voor veel onrust zorgt. 1 maand onrust kunnen veel ouders nog wel aan, maar 2....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.