eric j.
14-11-2010 om 22:24
Sint maarten / sinterklaas
Op 11 november vieren veel kinderen Sint Maarten.
De dag ervoor, 10 september, was al de eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal.
Vinden jullie ook dat Sint Maarten en Sinterklaas te dicht op elkaar zitten?
Wat is hiervoor een goede oplossing?
Misschien dat we als ouders een oproep kunnen doen aan de Publieke Omroep om het Sinterklaasjournaal en de intocht van Sinterklaas te verschuiven? Een week later zou al mooi zijn.
Of misschien kunnen we Sint Maarten verplaatsen? Wellicht zijn er plaatsen in Nederland waar Sint Maarten al op een heel andere dag wordt gevierd?
sus-anne
16-11-2010 om 07:58
Speelgoedgidsen
ik heb een tijdje bij Bart smit gewerkt,inmiddels 19 jaar geleden.
en toen was het al de gewoonte om de speelgoedgids vóor de herfstvakantie te bezorgen,dat garandeerde altijd een superdrukke hersftvakantie.
fladder
16-11-2010 om 08:15
Gidsentijdstip
Ik heb een mooi ijkpunt: mijn verjaardag (begin september). Als ik jarig ben geweest liggen al snel de eerste gidsen op de mat.
Ik heb alweer een paar jaar een nee/neesticker dus ik weet niet hoe vroeg ze nu zijn, maar al vanaf mijn jeugd tot enkele jaren geleden kon je er de klok op gelijk zetten: direct na mijn verjaardag begont het al.
Fiorucci
16-11-2010 om 08:28
Maar....
Howel ik in de randstad woon, wordt hier door sommige scholen Stmaarten gevierd. Op 11 november. Twee dagen later komt Sint aan in de stad. Ligt het aan mij of zie ik het probleem niet?
Fiorucci
16-11-2010 om 08:29
Overigens....
Ik zie Eric een suggestie doen voor augustus, kwa St Maarten. St Maarten hoort bij donker wordende dagen, niet bij hoogzomer.
Puck
16-11-2010 om 08:42
Nagedachtenis en voorbereiding sint maarten
Sorry eric, ik ben toch zo eigenwijs om door te lezen tegen je advies in. In plaats van me te adviseren niet te lezen zou je ook de moeite kunnen doen om mij (en vele anderen nu eindelijk eens je problemen duidelijk te maken)
Wat moet ik me voorstellen bij voorbereiden Sint Maarten en nagedachtenis die ondergesneeuwd raakt?
Voorbereiden is een lampion maken maar dat doen ze altijd op school toch. En wat stel jij je voor bij nagedachtenis aan Sint Maarten. Hier is die er in het geheel niet en is het gewoon een traditie van een uurtje langs de deuren zingen en snoep verzamelen. Wat wil je nog meer dat zo belangrijk is dat Sinterklaas dat dwarsboomt?
T&T
16-11-2010 om 09:44
St.maarten en sinterklaas
Het zijn wle twee heel verschillende feesten, maar ook st. Maarten heeft een voorbereiding en een nagedachtenis ja; en die is dat we onze rijkdom moeten delen... en ja, dat sneeuwt nogal onder als direct daarna de hebberigheid van kinderen flink word aangewakkerd, niet door Sinterklaas hoor, maar door de media en de commercie.
Geef nou eens toe dat Sinterklaas weliswaar een heel leuk feest is, maar gigantisch opgeklopt omdat er natuurlijk ook veel geld mee word verdient!
Als je je kinderen buiten die invloeden wilt houden moet je al in een hutje op de hei gaan zitten, want je word overspoeld door Sinterklaas en aanverwante "kindervrienden" als bart smit en intertoys. Nou heb ik twee van die vreemde kinderen die zich bepaald niet van de wijs laten brengen door dit alles, ik verbaas me daar ook over, maar zie genoeg kinderen die drie/vier weken vantevoren al door het huis stuiteren (het andere uiterste)en dat word ook nog flink aangemoedigd...
Hadden we maar wat meer van sint Maarten...
Tess
eric j.
16-11-2010 om 10:13
Puck / tess
@ Tess:
Je reactie is mij uit het hart gegrepen
@ Puck:
Uit jouw reactie maak ik op dat jullie thuis Sint Marten heel anders beleven. Voor jou is het een lampionnetje maken en daarmee lopen. Punt. Bij ons thuis is Sint Maarten daarnaast de nagedachtenis aan een man aan wie wij allen een voorbeeld kunnen nemen.
In jouw woonplaats en in jouw gezin leeft Sint Maarten misschien niet zo. Maar bij ons zijn kinderen in gedachten vaak al lang tevoren met Sint Maarten bezig.
Los hiervan is het voor ouders en kleine kinderen rustiger als een feestperiode niet te lang duurt. Door het Sinterklaasjournaal, de speelgoedfolders en de vroege intochten zijn kinderen nu vaak een maand of langer bezig met Sinterklaas.
En anders dan jij suggereert, ben ik lang niet de enige die zich hieraan stoort. Eén van de leden van dit forum merkte zelfs op dat zijn er thuis streng op toeziet dat Sint Maarten en Sinterklaas niet samenlopen. Ik neem me voor een voorbeeld aan haar te nemen. De speelgoedfolders kwamen er bij ons al niet in. Maar vanaf volgend jaar het Sinterklaasjournaal ook niet meer. Oude afleveringen en de registratie van de landelijke intocht kunnen kinderen terugkijken via Uitzending Gemist.
Tinus_p
16-11-2010 om 11:14
Eric
Eric:
"In jouw woonplaats en in jouw gezin leeft Sint Maarten misschien niet zo. Maar bij ons zijn kinderen in gedachten vaak al lang tevoren met Sint Maarten bezig."
Westfriesland zeker?
Kijk verder dan je eigen dorp. St.Maarten is (net als luilak) groot in Westfriesland, duidelijk aanwezig in de rest van noord-holland, en daarbuiten marginaal. Ik moet er ook nog steeds aan wennen dat er op 11 november maar 3-4 keer wordt aangebeld, en dat je op pinkstermaandag de deurbel niet hoeft af te sluiten.
annamarieke
16-11-2010 om 11:20
Sorry!
Allang weg uit Friesland.....excuses aan alle jouwsters en alle grouwsters die ik door elkaar heb gehaald.....
amk
16-11-2010 om 11:42
Nou
st Maarten in West-Friesland is ook geen activiteit waar je weken van te voren al mee bezig bent.
Het prutsen van die lampion neemt een paar uur in beslag op school in de week er voor, dan wordt er nog het verhaal verteld zoals er vele verhalen verteld worden op school. En 11 november mag je door weer en wind een uurtje of 2 naar buiten.
Meer is het nooit geweest en nu ook nog steeds niet. Heb het er woensdag nog over gehad met een vriendin die net als ik vond dat St Maarten nog zo lekker hetzelfde is als toen wij klein waren.
Puck
16-11-2010 om 12:26
Oke,
Jouw situatie is nu duidelijker verwoordt en wij beleven het inderdaad zoals jij stelt. Maar dan nog denk ik dat het totaal niet op grote schaal speelt. Dat blijkt wel uit dit draadje ook, jouw standpunt is toch veruit in de minderheid. En zelfs binnen plaatsen is er dus verschil. Een hele goede vriendin heeft haar hele leven in Hoorn gewoond en woont nu met haar gezin in Zwaag en die zijn toch echt niet lang met Sint Maarten bezig.
Ik ben het overigens wel met je eens dat die feestperiodes allemaal aan de lange kant zijn, van mij mogewn de folders e.d. ook wel later, maar niet onder het motto dat Sint Maarten ondersneeuwt door Sinterklaas, maar meer omdat de spannende Sintperiode voor onrust zorgt. Maar hetzelfde geldt voor kerst ook, dat begint ook nu al, kan je ook actie voor voeren dat Sint ondersneeuwt bij kerst.
Ik trek daaruit gewoon mijn eigen plan: voor de sint-intocht koop ik geen pepernoten en pas na sint ga ik me eens aan kerst denken.
Puck
16-11-2010 om 12:29
Overigens eric
"En anders dan jij suggereert, ben ik lang niet de enige die zich hieraan stoort. Eén van de leden van dit forum merkte zelfs op dat zijn er thuis streng op toeziet dat Sint Maarten en Sinterklaas niet samenlopen. Ik neem me voor een voorbeeld aan haar te nemen. De speelgoedfolders kwamen er bij ons al niet in. Maar vanaf volgend jaar het Sinterklaasjournaal ook niet meer. Oude afleveringen en de registratie van de landelijke intocht kunnen kinderen terugkijken via Uitzending Gemist. "
Volgens mij refereer je aan IngridT. Maar die heeft hele andere beweegredenen dan jij. HEt gaat er volgens mij bij haar niet om dat Maarten ondergesneeuwd wordt door Klaas en dat de kinderen het allemaal zo druk al hebben met Sint Maarten. Volgens mij gebruikt IngridT (Corrigeer me maar als ik ernaast zit Ingrid) het vooral uit praktische overweging: niet al vanaf september dat gezeur dat ze het halve speelgoedboek willen hebben, etc.
IngridT
16-11-2010 om 12:55
Ik ben altijd heel blij....
...als ik een lichtend voorbeeld ben. Maar ik moet Puck gelijk geven. Ik ben heel blij met Sint Maarten op 11 november als gemakkelijke manier om de start van het Sintgebeuren fijn uit te stellen tot midden november...
Die strenge scheiding van mij heeft dus niks te maken met allerlei diepgaande gedachten over de beleving van de verschillende feesten. Het is alleen maar een heel praktisch vind ik. Vooral toen de kinderen wat kleiner waren scheelde het behoorlijk in de sint-stress. 3 weken is lang zat.
Ingrid
eric j.
16-11-2010 om 13:40
Puck / ingrid t
@ Ingrid T:
We zijn het er dus over eens dat het om praktische redenen beter is beide feesten zoveel mogelijk van elkaar te scheiden. Het scheelt in de feeststress.
Daarnaast onderscheid ik mij kennelijk van de meesten op dit forum in die zin dat ik, in de woorden van Ingrid T, 'een diepgaande gedachte' heb over 'de beleving' van Sint Maarten.
Ik neem op dit forum dus een minderheidsstandpunt in wat die beleving betreft. Van Puck mag dit kennelijk niet. Want zegt ze: de overgrote meerderheid op dit forum heeft gesproken. Ze verklaart me nog net niet voor gek.
Gelukkig dat het anders werkt in de door velen zo verfoeide Haagse politiek. Daar is het een goede gewoonte rekening te houden met minderheidsstandpunten, of deze in elk geval te respecteren. Er is daar wel iemand die dingen roept als: 'Minister, u bent knettergek!' Maar de persoon is gelukkig de uitzondering die de regel bevestigt. En hij wordt ook altijd gecorrigeerd door de voorzitter.
Ik heb, anders dan Puck beweert, overigens nergens beweerd dat de kinderen in mijn woonplaats al WEKEN van te voren bezig zijn met Sint Maarten. Ik had het over een WEEK.
Met andere woorden Puck: als je met tegenargumenten wilt komen, geef dan geen overdreven weergave van de argumenten van je tegenstander. Respecteer zijn of haar mening. En begeef je in de eerste plaats niet in discussies waarvan de zin je volledig ontgaat.
Er moeten toch voldoende onderwerpen zijn die je wel aanspreken? Richt daar je energie op, zou ik zeggen.
Ik sluit in elk geval mijn bijdrage af aan dit draadje.
En ik bedank degenen die op een aardige manier met mij in debat zijn gegaan en hun ervaringen hebben gedeeld.
Puck
16-11-2010 om 14:15
Eric,
Ik snap niet waarom je mij zo bits behandelt terwijl anderen die hetzelfde zeggen totaal geen veeg uit de pan krijgen.
En verder leg jij mij dingen in de mond die ik nergens kan terugvinden in mijn postings.
Eric: "Ik neem op dit forum dus een minderheidsstandpunt in wat die beleving betreft. Van Puck mag dit kennelijk niet. Want zegt ze: de overgrote meerderheid op dit forum heeft gesproken. Ze verklaart me nog net niet voor gek. "
Waar staat dat? Ik heb gezegd dat blijkens de vele reacties jij hier inderdaad een minderheidsstandpunt inneemt. Daar verbind ik verder geen conclusies aan, die zijn geheel voor je eigen rekening. Ik heb nergens gezegd dat dat niet zou mogen, ik snap niet waar je die onzin vandaan haalt.
Eric: "Ik heb, anders dan Puck beweert, overigens nergens beweerd dat de kinderen in mijn woonplaats al WEKEN van te voren bezig zijn met Sint Maarten. Ik had het over een WEEK. "
Ik zou wel willen weten uit welke posting je dat gehaald hebt, ik het niet terugvinden en volgens mij heb ik ook nooit beweerd dat de kinderen in jouw woonplaats daar weken mee bezig zijn. Sterker nog, ik weet dat er kinderen in jou woonplaats net als mijn kinderen totaal niet mee bezig zijn.
Eric: "En begeef je in de eerste plaats niet in discussies waarvan de zin je volledig ontgaat." Ik ben degene die heeft gevraagd wat je argumenten zijn en heb ook aangegeven dat het bij ons anders is. Dat wil niet zeggen dat de zin mij ontgaat.
Eric: "Er moeten toch voldoende onderwerpen zijn die je wel aanspreken? Richt daar je energie op, zou ik zeggen."
Dat is dus precies wat ik doe. Dit draadje spreekt me ook aan en daarom reageer ik.
Temet
16-11-2010 om 14:34
Eric- kinderen en st maarten
Eric, ik heb niet alle postings in deze draad gelezen maar ik begrijp dat jij veel aandacht geeft aan de diepere bedoelingen achter St Maarten. Daarin ben je denk ik inderdaad een van de zeer weinigen.
En je hebt het erover dat kinderen er al een week van tevoren mee bezig zijn. Dat zou best kunnen kloppen. Zelf kom ik, ik zei het al, uit Alkmaar (officieel net geen Westfriesland vziw) en in mijn jeugd (jaren '70)was St Maarten een belangrijk feest voor kinderen. Niet zo belangrijk als Sinterklaas, maar het nam toch wel een belangrijke plaats in ons leven in.
Maar ik hoop niet dat je de illusie hebt dat kinderen die al een week van tevoren met St Maarten bezield zijn van nobele gedachten over het bijstaan van minderbedeelden. Lampion, liedjes, snoep - dat laatste het liefst zoveel mogelijk. Daar ging het om, en om niks anders. Dat was toen zo, en dat is nu ongetwijfeld nog steeds zo.
Ik kende het verhaal van St Maarten wel trouwens, en dat zal voor meer kinderen gegolden hebben, maar het had geen enkele relevantie voor de beleving van het feest.
Groeten,
Temet
IngridT
16-11-2010 om 16:16
Een week van te voren.
Ha. Hier (noord Drenthe) zijn de (jonge) kinderen vanaf de herfstvakantie toch wel aardig in de ban van Sint Maarten. Voorptet zeg maar. Maar ondanks dat ze prachtige liedjes instuderen over de mens St Mmaarten (ja, echte liedjes, van minstens 2 coupletten, over dat het een arme man was die zijn schaarse bezittingen toch wilde delen) zit de voorpret hem toch voornamelijk in het langs de deuren mogen, en snoep krijgen. Overigens heb ik zelf als kind ook St Maarten gelopen, en hoewel ik wist dat ie zijn jas had gescheurd en zo ging het ons toch ook voornamelijk om het langs-de-deuren ritueel. In het donker, overal mogen aanbellen, en dan natuurlijk die berg snoep.
Nou ben ik sowieso wat platvloers van aard denk ik, want zelfs met kerst 'geniet' ik van een boom & gezins-gezelligheid zonder daar verder nou erg diepe gedachten te wijden aan de vrede op aarde en de geboorte van Christus. Dus misschien moeten jullie mij nou ook niet te veel als lichtend voorbeeld nemen of als 'gemiddelde OOl-er zien.
Maar om nog even terug te komen op Eric...volgens mij biedt mijn 'praktische' geen-sint-tot-half-november-benadering toch alle ruimte om zowel aan een uitgebreide St Maarten beleving te doen, en daarna huplakee met nog 3 weken te gaan op de andere Sint over te schakelen. Toch? Niks mis mee.
Ingird
Tirza G.
16-11-2010 om 16:41
Toch echt 10 september eric
In je beginposting schrijf je toch écht 10 september, ik kan het ook niet helpen. Gemeenten in Zeeland overleggen niet, ben je belazerd. Het zijn eilanden! Het enige waar zij mee overleggen is met de plaatselijke middenstand: die heeft de intocht het liefst eind vd ochtend/begin vd middag. En de rest wordt geregeld door de natuur: de waterstand in de aankomsthaven (die moet hoog zijn). En nogmaals: St. Maarten wordt hier niet gevierd, dus ik heb geen idee van het probleem. En al helemaal niet van het gedachtengoed, want StMaarten klinkt erg katholiek en nou kun je veel van Zeeland zeggen, maar niet dat ze katholiek zijn.
Tirza
Tinus_p
16-11-2010 om 16:49
Nogmaals; sinterklaas en st maarten dezelfde basis
Eric:
"Daarnaast onderscheid ik mij kennelijk van de meesten op dit forum in die zin dat ik, in de woorden van Ingrid T, 'een diepgaande gedachte' heb over 'de beleving' van Sint Maarten."
Even voor de goede orde. Als je teruggaat in de historie, is die diepgaand bedachte beleving ook van toepassing op Sinterklaas en halloween. In alle gevallen zijn het redistributiefeesten, waarbij binnen een gemeenschap goederen (historisch mn de oogst en geslachte dieren) worden herverdeeld. Ook het islamitische offerfeest is daaraan verwant, maar mist de binding aan het (oogst)seizoen (vziw is het toeval dat er nu offerfeest is).
Hanne.
16-11-2010 om 16:53
Prima zo
Ik vind het prima zoals het nu gaat.
Hier gaat het zoals IngridT ook doet, Sinterklaas komt pas ná Sint Maarten. Voor die tijd over Sinterklaas beginnen is net zoiets als midden in de zomer over het kerst diner beginnen. Totdatde goedheiligman het land uit is ben ik daar nog helemaal niet mee bezig.
Kinderen snappen dat prima. Of zoals oudste begin oktober riep 'wat gek dat er al pepernoten zijn, het is nog geen winter, en ook nog geen Sint Maarten geweest' Daarmee was de kous af en heeft hij ook alle winkeliers meteen maar voor gek verklaard ('t is geen commercieel wonder). Heb er niets meer over gehoord.
December is nu eenmaal een drukken maand. En of ze na sint maarten nu 1 dag of 1 week moeten wachten tot de sint komt. Druk blijft het toch wel. Maar als het dan januari is is het weer heerlijk rustig...en blijft het ook weer een tijdje rustig. Tot medio april, koninginnedag, 4 mei, 5 mei, pasen, pinksteren...ook altijd een drama maand.
Vanuit dat oogpunt is Sint Maarten verplaatsen naar Maart overigens een heel slecht idee. Als pasen vroeg valt valt het al in maart. Schiet dus ook niet erg op.
Temet
16-11-2010 om 21:41
Ingridt
Zingen jouw kinderen die prachtige liedjes van twee coupletten ook werkelijk, weet jij dat? (ik weet niet of je meeloopt).
Zelf kende ik als kind een vrij lang en hoogst ongebruikelijk lied, dat ik weer van mijn moeder had geleerd (die overigens uit IJmuiden komt). Maar we hielden snel op dat te zingen, want het duurde te lang, en als je er eenmaal aan begonnen was moest je het van die oudere mensen ook uitzingen omdat ze het zo apart vonden. Dat hield zo op. Dus werd het al rap vervangen door "11 november is de dag..."en dergelijke ongein.
Ik hoor ook nu kinderen eigenlijk geen liedjes zingen van meer dan 4 regels. Behalve mijn vijfjarige dan, die nog vol overgave zingt "hier woont een rijk man..."etc. Maar hij is nog jong en onbedorven
Misschien heeft men hier in het Westen wel gewoon meer haast dan bij jullie
Groeten,
Temet
Tirza G.
16-11-2010 om 22:03
Lied van temet
Temet, kom alsjeblieft door met dat lied. Mijn schoonmoeder (90 en beginnend dement) komt "van" IJmuiden en gaat daar in haar hoofd steeds meer naar terug. Ze komt elke dag de krant brengen en dan praten wij wat. De laatste tijd zijn de feestdagen erg in haar aandacht Dit liedje, en dan zéker van iemand uit IJmuiden, zou haar zeer bekoren. Alles uit IJmuiden bekoort haar zeer, zo koestert ze ook de boeken van Connie Braam (ofzoiets) - een schrijfster uit die regio. Mail me anders even prive? jegrootje at zeelandnet punt nl
Tirza
Kaaskopje
16-11-2010 om 23:09
Temet
Het is inderdaad nog steeds zuiver om het snoep te doen. Het langs de deuren gaan is bovendien een lollige bezigheid dus de kinderen hebben er ook echt plezier in.
Ik heb met man nog wel eens discussie over het wel of niet Westfries zijn van de stad. Hij vindt van wel. Het is 1 van de Westfriese steden die verbonden zijn met de Omringdijk. De grap is dat wij nét aan de kant van Kennemerland wonen, historisch gezien. Iets verderop sta je in puur Westfriesland
appeltjeQ
17-11-2010 om 00:41
Daaahaaaag sinterklaasje!
Al die feesten in 1 maand... Sinterklaas sneeuwt onder bij Kerst? Nou..... de pepernoten lagen in augustus al in de winkels. Kennelijk ben ik de enige in Nederland die het hele Sinterklaas-gebeuren niet leuk vindt. Een verklede vent, leugens en bedrog, hyperende kinderen, gestress in de winkels, ellenlange rijen bij de kassa's, tjonge jonge waar is iedereen mee bezig. Zo, ik ben het weer even kwijt, wat een zeurreactie, ik weet het. Maar ieder jaar weer ben ik zoooooooo blij als het 6 december is!
IngridT
17-11-2010 om 09:02
Temet,
Ja hoor. Ik liep met jongste en haar vriendinnen mee, en die hadden een repertoire van minstens 6,7 liedjes, en na elke deur was er druk overleg 'wat ze hierna zouden zingen'.
De populairste was
Sint Maarten was een brahave man
Hij wou alle mensen
Het beste wel wensen
Wie houdt daar niet va-ha-han
Wie houdt daar niet van?
De lichtjes omhoog
En dan 'Hoezee!'
Voor al die de mensen
het beste toewensen
en-dan-weet-ik-de-tekst-niet meer
Nou ja. Zoiets dus. En dan nog heel langzaam ook. Het leukste was dat ze daar met 4 meisjes in de druipende regen stonden te zingen. Na couplet 1 draaide iedereen zich standaard om om de snoep-schaal te pakken, om dan te ontdekken dat er nog een heel couplet volgde....
IngridT
17-11-2010 om 09:04
Overigens.....
dochter en haar vriendinnen zijn allemaal 8 of 9. En dus nog steeds onbedorven....LOL!
Ingrid
Genista
17-11-2010 om 09:56
Feeststapel
Ik vrees dat sommigen hier in huis tamelijk stapel zouden worden van de feeststapel. Want afgezien van Halloween en wat lopers met Sint Maarten en de decemberfeesten hebben wij ook nog een stel verjaardagen tussen dat alles in. Met afbakenen komen we gelukkig een heel eind. Na Halloween is X's verjaardag aan de beurt, pas als X en Y allebei jarig zijn geweest, gaan we aan Sinterklaas en pepernoten denken, enz. Het voorkomt trouwens meteen dat die feesten me voortijdig de strot uithangen. Dat is wel een bijkomend voordeel, realiseer ik me nu Want wat de commercie dan ook wil, het Sintgebeuren is eigenlijk nu pas aan het beginnen, hier thuis, ná de intocht. En pas half december "tiert de vrede welig" met kerstsfeer, zodat ik met Kerst zelf tenminste echt nog een kerstgevoel heb. Zo heb ik tenminste niet de neiging om nu al oliebollen te gaan consumeren, die me dan op 26 december al tegenstaan
Tirza G.
17-11-2010 om 16:03
Grenzen stellen
Tja, het zal wel moeten. In Amerika heb je kerstwinkels. Daar kun je gewoon het hele jaar door terecht, handig he? Daar stonden half oktober de kerstbomen trouwens ook in het gewone winkelcentrum al helemaal opgetuigd. En opgetogen Alles kan altijd overal, zeker zodra de commercie een woordje mee gaat spreken.
Ik ga de eierverfspullen vast klaarzetten.
Tirza
Genista
17-11-2010 om 16:28
Kerstwinkel
Het allerabsurdst dat ik ooit beleefd heb, geloof ik: in je T-shirtje en op motorlaarzen tussen de kerstmannetjes en de bomen vol ballen en andere nepbesneeuwde zaken in Titisee rondwandelen, terwijl we 10 minuten daarvoor nog uit ons motorpak zweetten vanwege de 35 graden buiten...