Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Fladder

Wat ik van die poster zag vond ik nou ook niet echt schokkend: het silhouet van de Sint, en daaronder de letters SINT, die deels in goud, deels in bloedrood zijn uitgevoerd. De staf van Sint heeft een wat bizarre vorm gekregen. De horrorassociaties zitten erin, maar zijn denk ik voor kleine kinderen niet meteen op te pakken, en ik vermoed dat die dan gewoon een plaatje (zij het dan alleen een silhouet) van de Sint ziet.

Ik moest wel lachen om wat ik gisteren las, Nijenhuis had kennelijk verzocht de campagne te staken, want anders zou hij zich wenden tot hogere autoriteiten. Reactie van Dick Maas: "hogere autoriteiten? Wie? De Kerstman?"

Groeten,

Temet

fladder

fladder

19-10-2010 om 13:53

Temet

Ik dacht al zoiets...

Maar goed, ik heb een kind dat op zijn 5e kwijlend naar de eerste Pirates of the Caribbean keek... Dus ja, dan is mijn inlevingsvermogen qua tere kinderzieltjes wat, ehm, vertekend

Pelle

Nee, wij zijn ongeveer de enige Nederlanders die nooit DWDD zien Dus dit heb ik gemist.

Ben nu wel erg nieuwsgierig geworden trouwens.

Groeten,

Temet

Gezien

Even gekeken op de site van DWDD, en inderdaad, er zit een soort figuurtje in verscholen dat mij deed denken aan Eddy (toch?) van de Iron Maiden-albums (nee, geen fan). Ik zou die poster in het echt moeten zien om een idee te hebben van hoe duidelijk het nu eigenlijk is.

Nou heb ik toevallig thuis een tere kinderziel rondlopen (twee zelfs, maar de jongste doet nog niet aan Sint), ik was eigenlijk van plan met hem kinderzieltje naar de film te gaan volgende week (want herfstvakantie), dus ik kan hopelijk proefondervindelijk vaststellen of en zo ja hoe het geloof van het kind wordt beïnvloed.
Goed, een onderzoek met n=1, maar da's beter dan niks.

Groeten,

Temet

Knap

Temet:"en ik vermoed dat die dan gewoon een plaatje (zij het dan alleen een silhouet) van de Sint ziet. "
Wat mij betreft: knap diepgelovig Sintekind dat er überhaupt de associatie Sinterklaas bij krijgt. Ik bedoel... zie dat kind van Pelle. Kruis op hoed = sint, streep niet.
Kinderen zijn bijzonder kritisch.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

19-10-2010 om 16:01

Niet zo natuurlijk

Pelle:"Natuurlijk ziet elk gelovig kind daar een sinterklaas in."
Dat is niet zo natuurlijk. Kinderen zijn nog niet van die geoefende kijkers.
Veel suggestie in die poster (zoals tinus al opmerkt) voor de geoefende kijker, maar nergens de suggestie die kinderen gewend zijn ivm sinterklaas. Foute staf, rare kleuren, te weinig rood, niet gezellig, niet eens een baard.
Wel een paard. Dat dan weer wel.
Groet,
Miriam Lavell

mirreke

mirreke

19-10-2010 om 17:26

Associaties met deze poster

OH, een slechte Sinterklaas, zegt mijn zoon van 12 bij het zien van het plaatje. Is totaal niet onder de indruk. Hij wil hem wel zien.
Zoon van 9 laat het koud.
Zoon van 6 ziet het verband niet.
Dit is natuurlik ook een erg beperkt thuisonderzoek. Maar ik wil wel naar die film.

fladder

fladder

19-10-2010 om 17:33

Pelle

Ik viel middenin DWDD (inderdaad, ik kijk zelden)... Heb de poster wel gezien, maar niet close-up.

fladder

fladder

19-10-2010 om 17:35

Dank je, tinus

Ik heb een beter beeld! Maar nog geen echte mening. Ik wacht de reacties van de OOL-kinderen af

fladder

fladder

19-10-2010 om 18:35

Ik moet toegeven...

...hij is creepy.

Mooie poster, dat wel!

Bastet

Bastet

19-10-2010 om 20:20

Probleem opgelost!

Sinterklaas zelf zit er helemaal niet,mee,probleem opgelost!Kijk maar:
http://www.ad.nl/ad/nl/1023/Film/article/detail/521064/2010/10/19/Sinterklaas-Laat-die-film-maar-komen.dhtml

Bastet

mama van twee

mama van twee

19-10-2010 om 22:10

Mijn dochter van 5

zag de poster van deze film vanmiddag toen ik hier aan het lezen was. Haar commentaar: Wat zielig voor het paard dat het sneeuwt, nu krijgt hij het koud.
Had nog niet eens gemerkt dat er een Sint figuur op dat paard zat.

Putdeksels

"Had nog niet eens gemerkt dat er een Sint figuur op dat paard zat."
Je hoeft dat niet uit te leggen hoor. Je hebt pas wat uit te leggen als kind zelf met vragen komt. Het werkt allemaal net als met vragen over seks. Zolang het ze niet bezig houdt, gaat het langs ze heen.
Die poster is een indringend beeld voor ouders van sinterklaasgelovers omdat die ouders voor hun kroost al met de sint bezig zijn. Daarom valt die poster hen op. De minimalistische sint schets is voor hen genoeg om de aandacht te trekken. Zij zijn overigens niet per se de doelgroep van de film.
Die minimalistische schets is ook opvallend voor de doelgroep. De tegenstelling sint en gruwel valt ze meteen op. Is grappig en dat is ook de bedoeling.
Voor diep gelovige sintenkinderen doet die poster helemaal niks. Ze herkennen er niks in dat voor hen bedoeld is of dat ze aanspreekt. Vergelijk: Het logo van McDonalds wordt volop herkend door niet lezende peuters en kleuters, maar over de letters op de putdeksels hoor je die kinderen nooit, zelfs niet als ze er overheen fietsen, hollen, knikkeren, hinkelen.
Het ontgaat ze volledig.
We kijken allemaal selectief. Dat hangt samen met leefstijl en interesse en ontwikkelingsniveau.
Mocht het zo zijn dat jouw diepgelovig geachte sintekind uit zichzelf wel de overeenkomst met de sint herkent, dan staan je twee dingen te doen: Uitleggen dat het een grote mensen grapje is en je voorbereiden op het doorbreken van de leugen over die sint.
Wat je niet hoeft te doen is bij voorbaat al uitleg geven, of je kind van die poster weghouden. Gewoon negeren dat ding. Net zoals je dat met de tekst op putdeksels doet.
Zodra je erover begint, al is het maar een beetje, dan wordt die poster (of seks, of putdeksels) wel interessant en vallen ze ineens wel op.
Groet,
Miriam Lavell (wil de eerste die vandaag of morgen ineens wel naar putdeksels kijkt, zich even melden

Daar ben je zelf bij

Berber:"zou ik ze persoonlijk toch liever op een iets vriendelijker manier van hun geloof willen laten vallen."
Dat heb je helemaal zelf in de hand.
Groet,
Miriam Lavell

Trouwens

Dit:"Dat je bij vragen moet zeggen dat de film gaat over de gekke broer van Sinterklaas."
Dat zou ik niet doen. Als je thuis en op school doet alsof de Sint bestaat, dan bestaat zijn broer ook. Ik zou vooral zeggen dat deze niet bestaat. Dit is een grapje. Een fantasietje. Nep. Niet echt. Het bestaat niet.
Je hoeft om de leugen van de sint hoog te houden niet een foute broer in het leven te roepen. Hoewel die strategie wel in de christelijke traditie past (god en de duivel), dus ik begrijp goed waarom mensen op juist dat idee komen.
Groet,
Miriam Lavell

Ik keek al jaren naar putdeksels

En voor lastige vragen van mijn kroost ben ik nog niet weggelopen. Maar ik denk toch, Miriam, dat je de kinders te makkelijk over één kam scheert. Lang niet alle, inderdaad, maar er zijn best veel vier-, vijf- en zesjarigen die de associatie wel hebben en dat vind ik toch anders dan dat ze op de normale manier hun "sinterklaasdood sterven" (even in variatie op Boudewijn de Groot). Verhalen over "broer van Sinterklaas" zouden mij niet zo liggen.
Ik zie de humor van het idee wel, maar inmiddels is er genoeg ophef geweest om zonder schade al die filmposters te kunnen weghalen uit de bioscopen Sinterklaas is voor die leeftijdsgroep al spannend genoeg, ook zonder dat ze er nog zoiets bij krijgen.
Overigens hebben wij nooit aanvullende verhalen uit de kast getrokken. Moeilijke vragen beantwoordde ik meestal met een peinzend: "Tja... hoe zou dat zitten? Wat denk jij?" en over hulpsinterklazen of manier waarop hij op tig plaatsen tegelijk zou kunnen zijn (magische staf of weet ik veel) hebben we ook nooit gerept. Toch heb ik mijn oudste zelf uit de droom moeten helpen toen de leeftijd daar was dat hij een surprise voor school moest gaan maken. Middelste daarentegen zag op haar zesde niet alleen het verschil tussen de tv-sint en de schoolsint, maar nog veel meer, dat haar uiteindelijk deed concluderen dat het hele verhaal niet kon. En de jongste is zes, maar ook zijn geloof wankelt al. Ik krijg de indruk dat hij voor de veiligheid nog maar gelooft, omdat hij anders wellicht zijn schoen niet meer hoeft te zetten

Godsbeeld

Tops:"Nou Miriam, mijn oudste wilde wel als peuter weten welke letters er op een putdeksel stonden. Net als ze bij parkeerplekken heel enthousiast "Heee de P van naam-van-haar-vader (begint niet met een P)" riep. "
Het is een bijzonder kind, en dat is het. Met bijzondere kinderen kun je je afvragen of en hoe lang je ze kunt voor blijven liegen over het bestaan van Sinterklaas. Ik denk dat mijn oudste ook wel direct het verband met Sint had gezien. Ook een bijzonder kind namelijk.
Tops:"Maar goed ik las vanochtend in de krant dat Dick Maas niets heeft met het warme-Sinterklaas-gevoel, omdat hij als kind bang werd gemaakt voor Sinterklaas om er op zijn 7e achter te komen dat ie niet bestond. Misschien is de heer Maas een jeugdtraumaatje aan het verwerken met deze film. "
Ja. Het is vadermoord. Dat lijkt me overduidelijk. Ook duidelijk is dat onze christelijke maatschappij nog helemaal niet zo bestand is tegen kritiek als nav de protesten tegen Mohammed cartoons wel beweerd is.
Alsof Sinterklaas het laatste godsbeeld is dat ons nu door Dick Maas wordt afgenomen.
Voor mij een extra argument om 'hèhè, dat werd wel eens tijd' te verzuchten.
Groet,
Miriam Lavell

Eén kam

Genista:"Maar ik denk toch, Miriam, dat je de kinders te makkelijk over één kam scheert. "
Ja, dat doe ik. We hebben het over publieke ruimte en over massa's. Daar zijn natuurlijk uitzonderingen op in allerlei variaties. Maar je kunt in die ruimte niet met al die uitzonderingen rekening houden.
Genista:"Toch heb ik mijn oudste zelf uit de droom moeten helpen toen de leeftijd daar was dat hij een surprise voor school moest gaan maken. "
Wat had je gewild dan? Dat kind het zelf had ontdekt? Waarom?
Genista:"En de jongste is zes, maar ook zijn geloof wankelt al. "
Mijn kinderen waren door ons al voorgelicht op die leeftijd. _Zij_ schoten steeds meer gaten in het verhaal. Zo zit dat inderdaad. Kinderen verschillen. Daar zit je als ouders dan toch maar mooi mee. Je krijgt niet de kindere die je wil, maar die kinderen die zijn wie ze zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Sancy

Sancy

20-10-2010 om 10:46

Putdeksels 3

Ik meld me Niet vandaag of morgen, maar gisteren en al jaren geleden zag ik de putdeksels liggen. Zoals die op mijn voormalige werk, een TBS-kliniek, toen ik zag dat de putdeksels op het terrein allemaal de letters T B S hadden, of gisteren toen ik bij wegwerkzaamheden in de stad zag dat de gewone putdeksels bij het vernieuwen van het wegdek vervangen werden door ongetwijfeld duurdere maar mooi bewerkte putdeksels. Maar goed.
Geen gelovige kinderen in dit huis: de trailer was 'kewl' volgens dochter, de poster 'wel mooi' omdat die de sfeer van de film weergeeft, aldus kind.

Huh?

Berber:"Je moet dit dus alleen zeggen als je het geloof in de Sint niet wil aantasten maar je kind wel bang wilt maken? *zucht* Stomme Dick Maas ook, met zijn wansmaak. "
En waarom is dat nou de schuld van Dick Maas?
Welke horrorfilmmaker heeft ooit de schuld gekregen van monsters onder het bed?
Groet,
Miriam Lavell

Miriam toch

"Genista:"Maar ik denk toch, Miriam, dat je de kinders te makkelijk over één kam scheert. "
Miriam: Ja, dat doe ik. We hebben het over publieke ruimte en over massa's. Daar zijn natuurlijk uitzonderingen op in allerlei variaties. Maar je kunt in die ruimte niet met al die uitzonderingen rekening houden."
Natuurlijk wel. Want zo uitzonderlijk is die groep gelovers helemaal niet, dat je er geen rekening mee zou moeten houden. De mate waarin, daarover verschillen we hier van mening.
"Genista:"Toch heb ik mijn oudste zelf uit de droom moeten helpen toen de leeftijd daar was dat hij een surprise voor school moest gaan maken. "
Miriam: Wat had je gewild dan? Dat kind het zelf had ontdekt? Waarom?"
Ik had het inderdaad leuker gevonden als hij het zelf ontdekt had, juist omdat hij ook zoveel kritische vragen had. Ik had al twee jaar het gevoel dat hij het elk moment ontdekken kon. En zoals je ook kon lezen, hebben wij juist niet nadrukkelijk eromheenverhalen verzonnen om het aannemelijk te maken/houden. De suggestie van het geheel is genoeg, maar wij hebben nooit beweerd tegen onze kinderen dat Sinterklaas bestaat, noch hebben we iets verzonnen om haastig een gat te dichten dat zij in het verhaal schoten. Maar? Wat wil je nu precies met die vraag? Het verhaal over mijn oudste was niet meer dan de verwoording van mijn verbazing, dat hij zolang bleef geloven.
Miriam: "Mijn kinderen waren door ons al voorgelicht op die leeftijd (zes). _Zij_ schoten steeds meer gaten in het verhaal. Zo zit dat inderdaad. Kinderen verschillen. Daar zit je als ouders dan toch maar mooi mee." Welnee. Ik zit daar helemaal niet mee. Mijn dochter van zes heeft ook gewoon eerlijke antwoorden gekregen toen zij gaten in het verhaal schoot. Maar ik heb óók nog twee andere reacties in mijn geheugen zitten. Reactie 1, van mijn oudste toen die het verhaal hoorde (in januari): "Ik vind het lief van jullie dat jullie me dit jaar nog hebben laten geloven". En reactie 2 van een klasgenoot van hem (toen 9 jaar): "Mijn neef heeft het mij verteld toen ik 4 was en toen vroeg ik aan mijn moeder of het echt niet waar was en zij zei dat het allemaal toneel was. En ik was zo verschrikkelijk boos op mijn neef! Want als je het dan eenmaal weet, kun je nooit meer gewoon in Sinterklaas geloven."
"Je krijgt niet de kinderen die je wil, maar die kinderen die zijn wie ze zijn." Ja, prachtig. Mee eens. Enzovoort. Maar wat moeten we er in deze discussie mee?

Over een kam 2

Genista:"Natuurlijk wel. Want zo uitzonderlijk is die groep gelovers helemaal niet, dat je er geen rekening mee zou moeten houden. De mate waarin, daarover verschillen we hier van mening. "
Nu doe je iets raars. Je verwijt mij eerst dat ik alle kinderen over een kam scheer (perceptie, ontvankelijkheid) maar nu doe je het zelf. Iets als geloven = ontvankelijk voor een negatieve perceptie bij deze pooster.
En dat is niet zo. De massa of meute van gelovigen ontgaat het verband met de sint totaal (tenzij pa en moe in paniek raken). Voor hen betekent die poster niks.
Maar er zijn inderdaad uitzonderingen onder de gelovigen.
Genista:"Het verhaal over mijn oudste was niet meer dan de verwoording van mijn verbazing, dat hij zolang bleef geloven."
De vraag is een verwoording van mijn verbazing over het idee alleen al dat je kinderen iets laat geloven zonder daarbij de automatische consequentie te voelen dat je op enig moment iets uit te leggen hebt. Hoezo, zelf ontdekken?
Genista:"Ja, prachtig. Mee eens. Enzovoort. Maar wat moeten we er in deze discussie mee? "
Precies dat. Je kunt wel boos worden op Dick Maas, maar dat slaat de plank nogal mis. Bij het in stand houden van het verhaal van Sinterklaas, hoort ook accepteren dat er neven en nichten zijn, slechtgeklede hulpsinterklazen en andere signalen die op andere gedachten kunnen brengen.
De stelling rondom deze film is dat juist en alleen dit signaal bij de diepgelovige doelgroep het geloof compleet weg zou nemen. Dat is onzin. De diepgelovige doelgroep ontgaat het compleet. Uitzonderingen daar gelaten, maar die hebben ook meer last van slecht geklede hulpsinterklazen, bijdehandte neefjes of andere signalen.
Die pikken uit alles meer op.
Groet,
Miriam Lavell

We blijven het oneens

Dit illustreert precies waarom we het oneens blijven.
"De stelling rondom deze film is dat juist en alleen dit signaal bij de diepgelovige doelgroep het geloof compleet weg zou nemen. Dat is onzin. De diepgelovige doelgroep ontgaat het compleet. Uitzonderingen daar gelaten, maar die hebben ook meer last van slecht geklede hulpsinterklazen, bijdehandte neefjes of andere signalen." Jij denkt van wel, ik denk van niet. Ik geloof (pun intended) dat we niet verder komen.
Maar ik ben niet "hevig tegen" ofzo, ik vind alleen dat je meer rekening met die groep kunt houden die er wel van schrikt en er nachtmerries van krijgt. Ik ben ook helemaal niet "boos" op Dick Maas, net zomin als ik "boos" word op de ouders die wel verhalen over hulpklazen en magische staffen in het leven roepen, of ouders die vanaf de geboorte hun kinderen weigeren voor te liegen en van meet af aan hun kroost voorhouden dat het slechts om verklede mensen gaat. Maar zo'n gefrustreerde meneer Maas hoeft andere ouders niet voor te schrijven wanneer zij maar eens de leugens rond de sint moeten ophelderen.
Miriam: "De vraag is een verwoording van mijn verbazing over het idee alleen al dat je kinderen iets laat geloven zonder daarbij de automatische consequentie te voelen dat je op enig moment iets uit te leggen hebt. Hoezo, zelf ontdekken?" Het wordt naar mijn idee wat off-topic, maar goed. Je leest iets dat ik niet zeg. Gewoon, ik had hetzelfde verwacht als kennelijk bij jouw kinderen gebeurde. Hij begon gaten te schieten, ik heb geen vreemde redeneringen verzonnen en toch is hij stug blijven doorgeloven tot groep 5. Geloof me, als íemand al jaren weet dat er bij haar kinderen voortdurend dingen uit te leggen vallen, niet speciaal over geloven, maar over van alles en nog wat en vooral ook over inconsequent gedrag, er zijn er ongetwijfelde vele en Genistus en ik zijn er twee van.

Meer kammen

Miriam verwijt mij: "Nu doe je iets raars. Je verwijt mij eerst dat ik alle kinderen over een kam scheer (perceptie, ontvankelijkheid) maar nu doe je het zelf. Iets als geloven = ontvankelijk voor een negatieve perceptie bij deze pooster. "
Nee, dan lees je niet goed. Dat doe ik juist niet. Ik ga er vanuit dat er een flinke groep gelovers is die geen spat last vna die poster heeft, dat er een groep is die geïntrigeerd is door die poster, een groep die vragen gaat stellen en een groep die er stomweg last van heeft en wellicht zijn er nog andere reacties. Niks één kam.

Nachtmerries

"Ik ga er vanuit dat er een flinke groep gelovers is die geen spat last vna die poster heeft, dat er een groep is die geïntrigeerd is door die poster, een groep die vragen gaat stellen en een groep die er stomweg last van heeft en wellicht zijn er nog andere reacties. Niks één kam."
Dan zijn we het toch nog eens. Blijft er één dingetje over: die groep die er 'last' van krijgt, ontstaat die last omdat het over Sinterklaas gaat, of omdat het een eng beeld is?
Eerder schreef je:"ik vind alleen dat je meer rekening met die groep kunt houden die er wel van schrikt en er nachtmerries van krijgt. "
Het problematische aan die wens vind ik dat dat schrikken of nachtmerries krijgen juist niet voorbehouden is aan enig verband met Sinterklaas. Dit argument is bijvoorbeeld ook aangevoerd tegen de kinderboekenweek over tovenarij. En heus, er zijn ook kinderen die daar nachtmerries van krijgen.
Er blijft niet zoveel te maken of publiceren over als die groep lijdend moet zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Grappig

"Er blijft niet zoveel te maken of publiceren over als die groep lijdend moet zijn. "
Met een korte ei natuurlijk. Hoewel... jij vindt een lange ij misschien wel weer beter
Groet,
Miriam Lavell

Agree on an egg

Laten we het maar leidend houden

Voor de statistieken van de reacties

Dochter denkt dat de film gaat over een slimme boef/inbreker. Die heeft zich in december verkleed als Sinterklaas en dat is slim, want dan valt hij niet op

zomaar een naam

zomaar een naam

20-10-2010 om 18:04

Trailers op website

Toen ik op de website van een bioscoop naar trailers van films aan het kijken was. We zochten een film voor de herfstvakantie viel het op dat er bij de trailers geen leeftijdsaanduiding staat.
Lijkt me niet erg handig want nu kunnen ouders denken dat dit een leuke sinterklaasfilm is en de trailer met hun kind bekijken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.