Pelle
16-10-2010 om 11:29
M Lavell
16-10-2010 om 12:09
Huh?
Ik snap het probleem niet.
Hmm
Misschien ben ik te oud?
Groet,
Miriam Lavell (grappige film, lijkt me)
Roosje Katoen
16-10-2010 om 13:43
Vreemd
Dat jullie het probleem niet zien van reclame-uitingen waarin de Sint wordt geportretteerd als een bloeddorstige maniak die met veel plezier kinderen onthoofdt.
Ik zelf loop liever niet tegen een poster van deze film aan als ik mijn kleuter bij me heb.
Nasha 1st
16-10-2010 om 13:51
Tja....
op zich vielen de posters mij zo op het 1e gezicht nog best mee. Ik hoop alleen dat iedereen doorheeft wat voor "Sint" film dit is, voor mijn nog gelovige bloedjes die per ongeluk onder ogen krijgen
Bastet
16-10-2010 om 14:07
Maar
Ik begrijp uit mediaberichten dat het gezicht van verminkte sint niet te zien is op de poster.
M Lavell
16-10-2010 om 14:23
Religieus bezwaar
"Dat jullie het probleem niet zien van reclame-uitingen waarin de Sint wordt geportretteerd als een bloeddorstige maniak die met veel plezier kinderen onthoofdt. "
Hm, dat klinkt als een bijna religieus verzet. Waarom mag dat niet? Ben je bang dat je kinderen bang worden voor sinterklaas?
"Ik zelf loop liever niet tegen een poster van deze film aan als ik mijn kleuter bij me heb. "
Ik denk dat je kleuter weinig last heeft van nare associaties. Het is nog maar de vraag of die kleuter de sint herkent.
http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/22060
En zo ja, dan heb je wat uit te leggen. Bijvoorbeeld dat het niet de echte is. Dat het een film is van mensen die grappig willen doen. Je mag er ook nog bij zeggen dat je het niet grappig vindt.
Lijkt me heel gezond, zo'n gesprekje. Daar worden kinderen groot van. En er zijn wel meer aanleidingen voor. Koek die als gezond wordt aangeprezen bijvoorbeeld. Moet je ook uitleg bij geven.
Groet,
Miriam Lavell
Bastet
16-10-2010 om 16:11
Pelle
Ja,dan is er een kans dat mijn tienjarige dit ziet,maar die gelooft al heel lang niet meer.Dus ik zie dat probleem niet.
Pippin
16-10-2010 om 16:17
Tja
Als je ervoor kiest om een kind van onder de twaalf mee te nemen naar een twaalf plus film, loop je het risico dat ze enge voorstukjes van andere films zien.
Als je dat niet wilt moet je ze niet meenemen. Mij lijkt het een leuke film. Jammer dat die van mij nog geen 16+ zijn.
M Lavell
17-10-2010 om 09:10
Hij komt...
Pelle:"Ik kan me niet voorstellen dat ze van die film een teaser kunnen maken voor AL? "
Oordeel zelf
Ik vrees dat de klagers zich vooral aangesproken voelen door zinnetjes als 'je ouders hebben je net verteld....' en 'hij komt..'
Wat diep gelovige kleuters betreft: die zijn tamelijk kritisch en precies. De associatie met 'hun' sint is er pas als de staf op de echte lijkt, de sfeer vol lachende rode wangen is en de muziek van de meest vrolijke hoempa soort.
Die hebben echt nergens last van.
Maar ja... Ouders wel. Zeker ouders van bijna 10 jarigen die nog steeds niks gehoord hebben. Die gaan.... roffel, mineurtoon... Vragen stellen.
Als je niet wil dat je kinderen op die manier door de maatschappij beinvloed worden, moet je ze een burka aan trekken en een kokerbril op zetten.
Groet,
Miriam Lavell
Bastet
17-10-2010 om 11:33
Misschien.....
Kinderen zijn vaak vergezeld van hun ouders in de bios.Ik zie wel vaker tijdens kinderfilms trailers voor films voor 12 of 16 plus,maar dan zodanig gemonteerd dat het net kan.Ik vermoed dat de bios hiermee de volwassenen wil aanspreken die dan in de zaal zitten....
Bastet
Bastet
17-10-2010 om 13:24
Pelle
Ik beantwoordde slechts je vraag,je vroeg immers: waarom zouden we?Nou daarom dus.Ik geloof niet dat bioscopen zich drukken maken om wat wij ervan vinden.Tis gewoon reclame,en ze laten het liefste reclame zien voor alle leeftijden op dat moment in de zaal aanwezig.Dat geldt ook voor de reclamedia's van plaatselijke bedrijven,die je hier ziet voor de voorstelling begint.Reclames van autorijscholen,aircobedrijven,en zelfs clubs met entree boven de 16.Wat wij ervan vinden,is van generlei belang,vrees ik.
M Lavell
17-10-2010 om 14:57
Nadeel van de kijkwijzer
"waarom maak je trailers voor een film van 16+ die geschikt zijn voor 12+ zodat je die trailers kan laten zien als er kinderen van rond de 12 kijken? "
Vroeger, toen de kijkwijzer nog niet bestond, hielden filmmaatschappijen geheel uit zichzelf rekening met de doelgroep. Ze zouden het niet in hun hoofd halen om voor een film als deze teasers of trailers tijdens kinderuurtjes op tv te vertonen.
Bang voor boze burgers.
Die kijkwijzer mag nadelen hebben, maar heeft ook een mega voordeel. Sinds dat ding er is kun je je teaser naast de meetlat leggen en 'm zo snijden dat ie teasend genoeg is en toch om zes uur 's avonds op de buis mag.
Boze burgers krijgen ongelijk. De teaser is netjes gekeurd en geschikt bevonden.
Daarom dus. Het is reclame. Die zend je graag uit op veel bekeken uurtjes. Zo rond een uur of zes. Dan zit de doelgroep voor deze film met de prak op schoot voor de buis. De eventueel meekijkende kindjertjes zijn een oninteressante minderheid, maar toch is er rekening met ze gehouden. Zie de kijkwijzer.
Moeten we dat goed vinden?
Ja. Andersom eigenlijk: welke regels wou je verzinnen om het te verbieden? En gaat dat helpen, of werkt dat averechts, zoals je in dit geval juist zo duidelijk kunt zien met die kijkwijzer.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
17-10-2010 om 15:18
Maakt niet uit
"En dan nog, ik zat met kleine kinderen om zes uur niet voor de TV te eten, maar keurig netjes aan tafel met de TV uit."
Dat zal voor de doelgroep anders liggen.
Ik neem aan dat die teaser ook op de buis is of komt. Ik weet niet waar de klagers precies over klagen. Kenmerk van een film voor alle leeftijden is dat ook de doelgroep 16+ er kan zitten. Of anders hun ouders, ooms, of tantes wel.
Het grootste doel is in ieder geval bereikt. Er wordt over gekletst. Daar is een teaser voor. Zonder de klacht en de media-aandacht daar voor had ik niet geweten dat die film zou komen.
"Als meer ouders dat doen, dan zal de bioscoop zijn beleid misschien wel aanpassen. De klant is koning toch?"
Tot op zekere hoogte, maar de meerderheid, die waar het meest aan te verdienen is, telt.
Dat zijn niet de kleuters in bij de AL film. Wel hun oudere brusjes.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
17-10-2010 om 15:23
Non discussie
Ach, laat maar. Klaag je suf als ouder van een kleuter en zie hoe je links blijft liggen. Het is niet zo'n interessante doelgroep.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
17-10-2010 om 15:40
Ik ben benieuwd....
Wat nu toch de feitelijke klacht is. Ik kan uit dit draadje geen concrete klacht halen.
Groet,
Miriam Lavell
Bastet
17-10-2010 om 15:54
Pelle en tops
Ik heb niet de illusie dat een bioscoop zich afvraagt wat wij ervan vinden,ik denk echt dat onze mening niet zo belangrijk is.Wij hebben hier maar een bioscoop in de stad,ik geloof er niks van dat mensen hierom thuis zullen blijven,we hebben geen alternatief.
Bastet
17-10-2010 om 17:30
Pelle
Je verandert steeds van punt.Eerst heb je het over ouders,die het niet wenselijk vinden,nu over nederland in het algemeen.Tuurlijk,als er wetgeving komt,dan zal een bioscoop zich moeten aanpassen.Maar die is er niet.
M Lavell
17-10-2010 om 18:09
Alle leeftijden=ook 16+!
Pelle:"Als wij (lees: Nederland) besluiten dat er geen trailers en teasers mogen worden uitgezonden voor een lager leeftijd dan de film zelf dan besluiten we dat en dan mag het niet meer. "
Dat gebeurt hier toch helemaal niet. Aangenomen dat er teasers zitten voor een film voor _ALLE_ leeftijden, dan is een teaser voor SINT daar gewoon op zijn plaats. 16+ is onderdeel van ALLE leeftijden. En er is ook nog rekening gehouden met de kijkende kleintjes. De teaser is aangepast.
Kortom: het voldoet allemaal aan jouw wet.
Pelle:"Ze kunnen dan gewoon na 2100 uitgezonden worden, daar waar het hoort en op het moment dat de juiste leeftijd kijkt."
Je hebt geen idee kennelijk. De doelgroep kijkt om 6 uur ook. Veel meer zelfs dan om 2100 uur. Dan zijn ze zich aan het opmaken (of indrinken) om te gaan stappen.
Je doet net alsof de klok van zes is voorbehouden aan kinderen < 12 (of was het 16).
Pelle:"Ik heb dus wel een probleem met trailers voor films van 16+ of 18+ die voor onder de 12+ geschikt zijn en dan ook uitgezonden worden. Pak de doelgroep zoals je die hebben wil vind ik dan. "
Nog een keer: die doelgroep pak je het best om 6 uur (en bij een ALLE leeftijden film. De teaser is aangepast omdat iedereen weet dat er dan ook kleintjes kijken.
Keurig volgens de regeltjes.
Groet,
Miriam Lavell
ijsvogeltje
17-10-2010 om 19:26
Wetje
"Gewoon een nieuw wetje."
Wel ja, we maken gewoon een nieuwe wet. Natuurlijk, we zetten er een batterij juristen bij een ministerie op, laten het kabinet erover praten en vervolgens de Tweede Kamer. Want dat is namelijk nodig voor een 'nieuw wetje'.
Ondertussen lijkt heel Nederland het erover eens te zijn dat we wel érg veel regeltjes hebben, waar inwoners en ondernemers zich aan hebben te houden. Dus zeg nou eerlijk... draaf je niet een beetje door?
M Lavell
17-10-2010 om 20:50
Gezinsnorm
Pelle:"Ik ben voor een wet die het verbiedt om teasers en trailers uit te zenden voor veel jongere leeftijden dan de adviesleeftijd van de film zelf."
Nog een keer: dat gebeurt niet.
Jij denkt dat er speciaal op een jonge leeftijd gemikt wordt, maar dat is helemaal niet zo. Niet met een trailer of teaser bij een film voor alle leeftijden en niet met eentje rond 6 uur op de buis.
Dat die dingen geschikt zijn gemaakt voor jonge kijkers is niet om die jonge kijkers naar de film te lokken, maar om rekening met ze te houden. Zij kijken ook rond die tijd.
"Nou ik neem aan dat ze niet naar de reclame tussen sesamstraat en teletubbies kijken?
Ik denk dat je dat verkeerd aanneemt, maar ik heb de cijfers niet paraat. Die zijn wel bekend en reken maar dat daar naar wordt gekeken voordat er reclamezendtijd wordt ingegkocht: alleen die tijd waarin de doelgroep bereikt wordt, wordt ingekocht.
Dat kan heel goed ook tussen de teletubbies en sesamstraat zijn.
"Die teaser mag je dan dus wel uitzenden. "
Ja. Als ie maar aan de kijkwijzer voldoet en dat doet ie. Kennelijk wil je vooral ook nog 'bewijs' van het feit dat op die tijd en plaats de doelgroep voor de film te vangen is. Reken maar van yes. Zendtijd is duur. Die wordt niet zomaar ingekocht zonder de doelgroep tegen te komen.
"Nou, doordeweeks niet hoor, dan sport de doelgroep Verder lijkt het me een prima teaser in de reclame van Oh Oh Cherso... dan bereik je een veel en veel groter percentage van je doelgroep. "
Dat denk jij. Maar jij bent geen zendtijdkoper. Weten doe je het niet. Overigens: reken maar dat ie ook rond Cherso zit.
Ik vrees dat je het gezinsleven teveel als uitgangspunt neemt. Iets als 'tot zeven uur is voor de kleintjes, daarna zijn de groten aan de beurt'. Dat is normaal in gezinnen met kleine kinderen, maar in de meeste huishoudens zijn er helemaal geen kinderen. Huishoudens met kleine kinderen zijn er nog minder.
Toch zitten de meeste huishoudens (alle soorten) om zes uur voor de buis. En dan kijken ze... whatever. Als dat ding maar aan staat. Dat eet zo lekker weg.
Groet,
Miriam Lavell
Bastet
17-10-2010 om 22:30
Pelle
Ik doe een beetje lastig.Tja,die eer is wat jou betreft aan mij voorbehouden meestal.
M Lavell
18-10-2010 om 08:32
Publiek domein
Pelle:"Nee, dat neem ik niet als uitgangspunt maar filmpjes en teasers die 12+ zijn mogen niet worden uitgezonden op dat vroege tijdstip. Daar heb ik het over. Er moeten dus speciaal teasertjes worden gemaakt zodat ze wel dan uitgezonden worden."
En dat gebeurt dus. Met de kijkwijzer in de hand.
Pelle:"Het schijnt nu toch vooral over de poster te gaan (die nooit geklassificeerd wordt en tot nu toe zijn er nooit klachten binnen gekomen over posters)."
En toch is ie bedekt van inhoud in relatie tot de inhoud van de film.
Pelle:"Die posters hangen natuurlijk ook in de bioscopen waar je net met je kleuter naar Ernst en Bobbie wilt gaan kijken "
Precies! Die vanzelfsprekendheid gaat ook op voor teasers en trailers rond Al films of rond de klok van zes. Het is allemaal publiek domein, dat is voor ALLE leeftijden, ook voor 16+.
Ik vermoed dat de eigenlijke klacht voortkomt uit ongenoegen over het gebruik van het symbool (en zelfs het woord) 'Sint' voor iets anders dan specifiek voor in Sinterklaas gelovende kinderen.
"Gij zult zijn naam niet ijdel gebruiken"
Voor een deel van de klagers speelt de Harry Potter of boekenweekdiscussie wellicht zelfs een rol. De Sint geassocieerd met occulte zaken maakt 'm van goed heiligman tot engerd. Dat levert in huize bible belt een duivels dilemma op.
Groet,
Miriam Lavell
Genista
18-10-2010 om 11:26
Twee centen
Niet vanaf de bible belt, maar toch een protestje tegen die posters. Ja, er zijn wel engere posters voor horrorfilms en ja, die hangen ook in bioscopen waar kleuters komen enz. Het grote verschil wat mij betreft is, dat een Sint-figuur gewoon veel meer de aandacht trekt van die jonge kinderen dan zo'n willekeurige horrorposter. Horror is mijn genre niet, maar ik vermoed dat ik de humor van die film nog wel zal zien. Alleen weet ik intussen dat die hele Sint een Schijnheiligman is. Die jonge kinders niet. Die vinden vaak het hele gebeuren toch al vrij spannend, hoe leuk ook, en zo'n poster kan naar mijn idee veel meer aanleiding geven tot nare dromen en wat dies meer zij, dan een gewone poster voor een griezelfilm.
M Lavell
18-10-2010 om 11:35
Getrainde ogen/associatie
Ik zeg het met een natte vinger, deels gebaseerd op professionele ervaring uit het verleden.
Kijken en interpreteren moet je leren. Getrainde volwassen ogen zien in één oogopslag dat het hier om een duister dreigende Sinterklaas gaat.
Of in sinterklaas gelovende kinderen dat ook direct zo zien, is maar de vraag. Trek Sinterklaas een diep groen fluwelen pak aan en het is de sint niet meer voor hen.
Volwassenen verwarren hun eigen kijk en associatievermogen vaak met dat wat kinderen zien en interpreteren. Om die reden zijn er volksstammen die lingerie bill boards niet geschikt vinden voor kinderogen.
Maar kinderen associeren anders. Die zien gewoon een mevrouw in ondergoed. Het wordt pas spannend als volwassenen er hysterisch over gaan doen.
Bij zo'n Sint poster: bevestig wat het kind al denkt en paraat heeft. Het is de echte niet.
Dat is heus genoeg.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
18-10-2010 om 15:26
Dat is lastig
Oke Pelle. Maar nu breidt het probleem zich als een olievlek uit. Moet er ook een verbod komen op nep sinterklazen om de tere kinderziel te beschermen?
Stel je voor dat de kinderen van Pelle er in de openbare ruimte eentje tegenkomen. Tjonge jonge. Wat moet ze dan zeggen?
Groet,
Miriam Lavell
Bastet
18-10-2010 om 18:07
Pelle
Of je komt er op een kruispunt twee tegelijk tegen, uit verschillende richtingen.. Dat had mijn moeder dus een keer,toen ze met mijn zusje op stap was,die toen zes jaar was,dan moet je wel..
Maar heb je nooit gehad dat je kinderen zagen dat de sint op school er anders uitziet dan sint van tv?Dan trek je dus het hulepsinterklaasverhaal uit de kast..
Bastet
19-10-2010 om 08:21
Oooh mazzelaar
Mijn dochter zag in groep 2 dat sint op school niet dezelfde was dan de officiele tvsint...
M Lavell
19-10-2010 om 10:41
Bek vol tanden
Gisteren DWDD gezien? Ging er ook over. Nu.nl vat het in letters een beetje samen en wel zo dat het wat mij betreft precies het pijnpunt blootlegt.
http://www.nu.nl/cultuur/2358926/johan-nijenhuis-sint-affiche.html
Johan Nijenhuis:"Ik ben zelfs een bewonderaar van Dick." Toch zegt de regisseur de schuld aan de makers te geven als zijn eigen kinderen hem om uitleg gaan vragen."
Dat dus. Het gaat niet om de tere kinderziel, maar om ouders die een moment van bek vol tanden voorzien en in dit geval is dat dan ook nog een moment waaraan zij mede schuldig zijn: Pa en moe mogelijk op een leugen betrapt. Hun wereld stort bij voorbaat in.
Lieve man die Nijenhuis. Maar hij staat toch nog niet helemaal recht met de benen in het ouderschap. Lastige vragen zijn onvermijdelijk en zelfs noodzakelijk bij het groot worden.
Groet,
Miriam Lavell
fladder
19-10-2010 om 13:40
Help me eens?
Die filmposter, die komt op mij tamelijk gothic maar niet gruwelijk over. Tenzij je kind al rilt bij Dora The Explorer zie ik er niet echt veel kwaad in.
Ik zoek een grote versie van de poster om mijn mening eventueel te kunnen bijstellen. Al googlend vind ik die niet (wel werkschetsen, inderdaad wel een tikkie pittig voor de kleintjes, maar niet de poster van de tv).
Maar goed... Ik merk wel vaker dat ouders dingen voor hun kinderen invullen. Zou dat onder het momenteel nogal actuele "hyperopvoeden" vallen...?
Door alle heisa zweren mijn jongens (12 en 15) dat zij ab-so-luut de film willen gaan zien. Ik heb gezegd dat ze maar zonder mij moeten gaan (niet geheel mijn ding, zoiets, tenzij Tim Burton het gemaakt heeft).
Een mooiere reclame kan je als filmmaker niet hebben!
NB Huub Stapel noemt nu live op de radio de posters van de Dungeon (of zoiets), Saw (schijnt elke puber te moeten kennen... Teiltje!) en lingerie véél erger en die hangen al jaren gewoon in de straten...