Tineke Friesen
15-12-2012 om 13:25
Serious request actie: borstvoedingsfoto's!
Hoi meiden,
Serious Request heeft je hulp nodig... check www.kominactie.nl/mozaiekvanborstvoedingsfotos en mail jouw borstvoedingsfoto!
"Borstvoeding is een krachtig middel tegen babysterfte. Voor E 5,- kan een Rode Kruis medewerker bij een moeder op huisbezoek om haar informatie te geven, onder andere over borstvoeding. Borstvoeding gaat, zoals vele moeders met me eens zullen zijn, niet altijd vanzelf: hebben wij zelf ook niet veel gehad aan een cursus, lactatiekundige of informatie op internet? Ik wil dat álle moeders begeleiding kunnen krijgen bij het geven van borstvoeding, daarom deze actie!
Hoe doe je mee? Mail uiterlijk 22 december jouw borstvoedingsfoto('s) naar [email protected] en maak zelf per foto E 5,- over naar Serious Request. Van alle foto's wordt een mozaiek gemaakt die bij deze actie past, bijvoorbeeld het logo van het speentje. Hoe meer foto's, hoe mooier de mozaiek, en hoe meer geld er binnengebracht zal worden. Het eindproduct zal op deze site te bewonderen zijn, en hoe leuk is het om je eigen foto er tussen te zoeken?! Je hoeft trouwens niet herkenbaar te zijn op de foto: een close-up, of een foto zonder je hoofd kan ook.
Kom op, meiden! Naast supergezond is borstvoeding geven ook prachtig. Wees er trots op, doe mee met deze actie en help onze medemoeders hun kindje te redden!"
dirksmama
27-12-2012 om 15:26
Fio met je eens
heel mooie opbrengst.
Nu maar hopen dat het allemaal goed besteed wordt.
Kaaskopje
27-12-2012 om 15:28
Dirksmama
Ja, dat zit mij geloof ik inderdaad hoog. Maar misschien moet ik mijn verwondering cq ergernis over wat je af en toe zegt, loskoppelen van je verblijf in andere letterlijke werelddelen naar dat we blijkbaar regelmatig in twee verschillende figuurlijke werelden leven.
En nogmaals haal ik mijn vader er alleen als voorbeeld bij. Wees blij dat je mijn vader niet bent, want dan had je al 15 jaar geen contact meer met je kinderen.
Die rustige hulp levert geen 12 miljoen binnen een week op en de hulp van het RK is ook structureel, maar dat gebeurt verder buiten beeld voor wie zich verder niet verdiept in alle werkzaamheden van het RK. Daar is overigens niets mis mee. Je kunt niet van elke hulporganisatie alle informatie bijhouden. Dat doe ik ook niet.
dirksmama
27-12-2012 om 16:27
Rustige hulp
rustige hulp heeft 52 weken de tijd i.p.v. maar 1 week, en dat over meerdere jaren...
marie-laure
27-12-2012 om 17:14
Gewoon in nl
Welk tegenargument voor haar verfoeilijke standpunt kreeg Marie-Laure voor de voeten geworpen toen ze het waagde te zeggen dat ze het \'heerlijk\' vond dat ze de SR-ophef had gemist?
Sarcasme (oa Kaaskopje)gierigheid, oppervlakkigheid, elitair zijn, domheid, mijn kennerlijke politiek correctheidheid, hooghartigheid. Ik zou allerlei nare dingen vinden die ik NOOIT gezegd heb.
In de meest kwetsende bewoordingen en geen mens die sorry zegt hoor! Het heeft me geraakt, want degenen die dit soort dingen zeggen moesten eens weten.
Geen mens die vraagt waarom ik verzucht dat ik blij ben dat ik dit leed/hype/drukte/gezelligheid/goede doel aan me voorbij heb laten gaan.
Ik zal wel weer afgeschoten worden. Gelukkig zijn er ook mensen Krin, Rafelkap, Tonny, Brianna.
Ely
27-12-2012 om 18:14
Tja marketing
Van wat ik heb begrepen sponsort Shell zwaar Greenpeace. Weigert Greenpeace dat geld aan te nemen? Welnee. Maar daar mag iedereen natuurlijk van vinden wat ie wil. Ik wil alleen maar aangeven dat de (ogenschijnlijke) strijdige belangen niet altijd gelijk betekent dat men niets van elkaar moet hebben.
Marketing en commercie zijn fascinerende fenomenen, vind ik. En alles behalve eendimensionaal. En misschien ben ik erg resultaatgericht maar als het geld goed terecht komt vind ik het wel een prettig idee dat de marketing via verrijking van een goed doel gaat ipv via een billboard ofzo. Al zijn er natuurlijk ook weer gezinnen die eten via die billboard organisatie . Zo houden we elkaar allemaal lekker van de straat tenslotte.
O ja, Pink Ribbon is gedaald in mijn achting nadat bleek dat ze het geld bijna alleen maar gebruikten voor hun eigen marketing/glamourmachine en hun bankrekening en er bijzonder, schrijnend weinig daadwerkelijk ging naar iets wat met borstkanker te maken heeft. Ja, ze hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van een App voor bk patiënten, helaas ben ik nog geen 1 (ex)bk patiënt tegengekomen die dat ding kon waarderen (incl mijzelf).
Voor zover ik weet heeft SR nog geen berichten dat het geld wat ze ophalen zo slecht besteed wordt toch?
Wat niet wegneemt dat ik me ook niet prettig voel bij het 'kijk mij eens' goede doelen gebeuren. Maar als er zulke bedragen worden opgehaald en goed worden besteed zeg ik: hoera!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Fiorucci
27-12-2012 om 18:27
Kijk mij eens...
Het glazen huis is volgens mij ontstaan toen dj's besloten uit solidariteit met de bevolking van Darfur een week niet te eten. Door de letterlijke transparantie is daar natuurlijk meer controle op, was volgens mij toen de gedachte. Ik heb niet de indruk dat de heren dit doen ter meerdere eer en glorie van zichzelf.
Fiorucci
27-12-2012 om 18:28
Ely ot
Kun je dat onderbouwen, dat Shell Greenpeace steunt? Lijkt me stug namelijk, gezien de talloze acties die Greenpeace voert tegen Shell.
Kaaskopje
27-12-2012 om 18:50
Hoe ik ook google
ik kom nergens iets tegen over steun van Shell aan GP.
Kaaskopje
27-12-2012 om 18:54
Ja dat is zo fiorucci
ik geloof daar ook niets van. Dat ze gewaardeerd worden, mogen ze natuurlijk fijn vinden. Ik vind daar niets schandelijks aan. Volgens mij vinden ze het een eer om te mogen doen. Als ik hun was, zou ik er ook graag aan meewerken.
Echte Nederlander
28-12-2012 om 00:44
Eens met dirksmama
Ik woon al mijn hele leven in Nederland, lees dagelijks een goede Nederlandse krant, kijk af en toe televisie, houdt het een en ander bij via Internet, heb Nederlandse vrienden en een Nederlandse werkkring, maar ben Serious Request (of hoe het ook heet) alleen hier op OOL tegengekomen. Ja, ik kan me wel iets herinneren over een glazen huis jaren geleden, en ik weet ook wie Giel Beelen is. Gerard Ekdom, nooit van gehoord.
Ik weet genoeg van SR om het vreselijk te vinden. Val nu maar over me heen!
En ja, ik geef structureel aan goede doelen.
P
28-12-2012 om 07:42
Echte nederlander
Je wilt werkelijk beweren dat er NIETS over in jouw krant heeft gestaan?
Verder heb je dus ook geen journaal en jeugdjournaal gekeken.
Ik heb niet veel met SR maar ik vind het heel goed om de groep te bereiken die normaal wel naar 3FM luistert maar ook ik heb er veel van gelezen of gezien.
skik
28-12-2012 om 09:26
Welke krant 'lees' je dan echte nederlander
NRC: 5 artikelen
Volkskrant: 12 artikelen
Trouw: 12 artikelen
Parool: 15 artikelen
Van mij hoef je het niks te vinden hoor, maar het komt wel wat onwaarschijnlijk over als je zegt dat je SR alleen hier op het forum tegengekomen bent. Het is namelijk in alle media aan bod gekomen. Er was eigenlijk geen ontkomen aan.
skik
tja
28-12-2012 om 10:10
Grappig zeg
Wat grappig zeg, echte nederlander. Je zegt dat je serious request alleen van het forum kent, maar er wel genoeg van weet om het vreselijk te vinden. Klinkt mij wat tegenstrijdig...maar goed ieder zijn eigen mening. En wat de andere al zeggen, je hoeft maar een klein beetje media te volgen en dan heb je al heel wat gehoord over SR.
Ik snap de tegenstanders wel, maar moet zeggen dat de saamhorigheid van de opgezette acties ook wel wat heeft. Kinderen die kerstkaarten maken en aan opa en oma verkopen, koekjes die worden gebakken, auto's die worden gewassen etc etc.
En de dj's in t huis...volgens mij noemen ze dat uiterlijk tegenwoordig hip hier in NL......maar daar kan je uiteraard ook wat van vinden
Merel
28-12-2012 om 13:17
Geen ontkomen aan
Ik heb alleen de laatste paar reakies gelezen hoor, ik vind SR helemaal niets, zo'n egotripperij van die dj's in dat glazen huis. En ik verbaas me er helemaal over dat daar mensen naartoe gaan om naar die mensen in dat huis te kijken. Maar goed, zoals 'echte nederlander' het schrijft lijkt me niet te kloppen, er was gewoon geen ontkomen aan, dat SR, welke krant je ook opensloeg, welk tv programma je ook keek, aldoor weer dat glazen huis, dus nee, op welk eilandje zat 'echte nederlander" ?
Kaaskopje
28-12-2012 om 15:51
Merel
Mijn dochter is er ook heen geweest en heeft de dj's nooit gezien. Daar was het veel te druk voor. Ze ging erheen voor de sfeer. Ik verbaas me erover dat de dj's egotripperij wordt verweten. SR wordt in meer landen gedaan. Allemaal egotrippers? Was Mies Bouwman met 'open het dorp' ook een egotripster? (als je te jong bent om dat te kennen, kun je vast info vinden op internet). Met bekende Nederlanders is het nu eenmaal makkelijker scoren voor goede doelen. Ze hoeven het niet te doen. En dan bijvoorbeeld Eric Corton, niet in het glazen huis, maar wel aanwezig als medewerker en te zien in de rapportages in Malawi, is zéér betrokken bij het Rode Kruis. Hij is dus niet alleen in naam ambassadeur van het RK, hij doet zijn best er echt voor.
Kaaskopje
28-12-2012 om 15:58
Echte nederlander
Als je de krant leest moet je hem natuurlijk ook niet ondersteboven houden!
En: Serious Request (of hoe het ook heet)... Eerst maar eens kijken of je het juiste programma wel vreselijk vindt.
Merel
28-12-2012 om 16:22
Dj's
Radiodj's zijn van de radio, laat ze daar dan lekker blijven, die hoeven wat mij betreft niet met hun koppen op de tv. Ik vind het een overkill aan publiciteit, hoeft voor mij niet. En bij bekende nederlanders die allerlei ontwikkelingslanden aandoen, (laatst weer Lieke van Lexmond met haar moeder) dan vraag ik me altijd af wie die tickets betaald heeft. Misschien zij zelf wel hoor, dat zou ik heel nobel vinden, misschien een goed idee omdat er ook bij te vermelden, want met de zoveelste nederlander die arme mensen gaat bekijken gaat mijn nekhaar overeind staan. (en dan zijn wij nog maar een klein landje, dus staan in die dorpjes ook bekende belgen, bekende fransen, bekende spanjaarden, bekende italianen ..... en vul de rest van de wereldbevolking maar in.
Maar aangezien ik dan later weer lees over wanbeleid, dat er maar 1% van het geld op de goede plek aankomt en de rest in de zakken van zakkenvullers komt (zie ook de salarissen van de directeuren van al die ontwikkelingsorganisaties) dan heb ik er mijn buik van vol.
Er zullen best goede onder de kwaden zijn hoor, maar ik weet niet meer welke organisatie dat dan is.
Kaaskopje
28-12-2012 om 16:46
Zakkenvullers
Ik kan het woord zakkenvullers niet meer horen om eerlijk te zijn. Ik vraag me echt af of iedereen die dat roept het salaris zou weigeren als het aangeboden wordt.
Maar ik vind je onderbouwing van je tegenzin aan de dj's nogal mager. Omdat je bij de radio werkt hoor je niet op tv?
Wat betreft mensen als Lieke van Lexmond, geef ik toe dat ik mij ook wel eens afvraag waarom iemand als zij naar zo'n land toe moet. Zeker als haar moeder erbij mag zijn. Dan denk ik toch 'oh mocht zij ook een keertje??' Ik neem de betrokkenheid van zo'n bn'er dus ook wel eens met een korreltje zout. Ik geloof echt wel dat ze onder de indruk zijn, maar echt actief zijn voor zo'n goed doel is niet elke bn'er die op reis mag volgens mij. Maar nu doe ik eigenlijk iets wat ik zelf niet goed vind, ik oordeel ergens over zonder alle feiten te kennen.
Wat betreft de tickets: goede doelen die het CBF keurmerk hebben, geven niet meer uit dan een kwart van alle inkomsten voor werving, publiciteit e.d.. Dus als de tickets van Lieke van Lexmond als onderdeel van publiciteit binnen die 25 procent vallen, dan is het volgens de regels.
mix
28-12-2012 om 18:30
Opzoeken van informatie is zo makkelijk (lieke)
"Begin december reisde actrice/presentatrice Lieke van Lexmond met ons mee naar het verre zuiden van Ethiopië. Ze nam OP EIGEN KOSTEN haar moeder mee, om deze indrukwekkende ervaring te kunnen delen. Ze verbleven een paar dagen bij de Borana: een nomadenvolk dat leeft in zeer afgelegen gebied. Droogte bedreigt ze in hun bestaan.
Lieke ging kijken wat Cordaid Mensen in Nood doet om hen te helpen"
Cordaid wordt gesteund door de postcodeloterij. Lieke is gewoon gevraagd om aandacht te vragen vóór.Een bekende kop helpt. Ze is in diverse programma's geweest om verslag te doen. Dat is reclame en maakt bewust.
"Rond de Kerst zal Lieke van Lexmond in verschillende tv programma’s aandacht vragen voor ons rampenpreventie programma in Ethiopië.
Samen met haar moeder deze bijzondere reis naar Zuid Ethiopië maken waar de bevolking jaarlijks te maken heeft met lange droogte periodes. En waar water en vee voor de bevolking van levensbelang is.
Lieke roept op om meer te investeren in voorbereiding op rampen en niet alleen in noodhulp ná de ramp. Lieke: “met preventie en voorbereiding kunnen zoveel meer mensenlevens worden gered. Juist in een land als Ethiopië dat keer op keer getroffen wordt door extreme droogte, is dat zo belangrijk!”."
en
"Verder vertelt Lieke over ons werk in Ethiopië in verschillende programma’s op RTL4 en op 100% NL radio en in het 100% NL magazine. Lees hier meer over de campagne."
Gewoon even zoeken op de site van Cordaid Mensen in Nood.
Merel
28-12-2012 om 21:33
Okee
Nou dat is dan netjes dat Lieke dat voor haar moeder betaald heeft, maar dan nog worden de tickets en verblijf van Lieke het camerateam en wie er allemaal nog meer omheen loopt wel betaald. Met een paar mensen zit je al gauw op een behoorlijk bedrag. En dat allemaal voor reclame in nederland. En zo gaan er wereldwijd bekende mensen kijken bij arme mensen die hulp nodig hebben. Het zal blijkbaar moeten voor de reclame maar ik vind het maar niets. (mijn mening hoor, ik zeg niet dat ik gelijk heb o.i.d.) En de term zakkenvullers, ja hoe moet ik het anders noemen, je kan ook voor een lager salaris hetzelfde goede werk doen lijkt me, en dan heb ik het nog niet over het geld wat terplekke aan de strijkstok blijft hangen. Ik heb het toch vaak gelezen bij allerlei goede doelen dat er een heel groot deel naar de organisatie zelf gaat en niet naar waar het feitelijk voor bedoeld is.
Kaaskopje
29-12-2012 om 01:07
Merel
Ik weet echt niet hoe de tickets en zo'n reportage betaald worden. Wie weet wel door de productiemaatschappij van de reportages, of door RTL 4 en dergelijke. Staat er bij de aftiteling dat het geproduceerd en betaald is door Cordaid zelf? Zo ja, dan valt dat dus binnen de 25 procent die uitgegeven mag worden aan voorlichting, werving e.d.. Dat is toegestaan.
En wat die directeuren betreft: zolang ze hun werk naar eer en geweten doen en zich ook echt inzetten voor het werk waar ze voor aangesteld zijn, vind ik niet dat een persoon met die kwaliteiten en ervaring ver onder het normale salaris hoeft te werken. Ik vind niet dat je dat kunt eisen. Waarom is zo iemand opeens een zakkenvuller? Indirect betaal je ook mee aan het inkomen van eigenaren van V&D, AH, etc.. Je zal misschien vinden dat dat normaal is, maar je bent dus wel bereid om bij te dragen aan het zeer riante bestaan van winkeleigenaren of bankdirecteuren (misschien slechte voorbeelden, maar je snapt me wel denk ik), maar zodra iemand zijn 'know how' inzet voor een goed doel is iedere cent die jij aan zijn salaris bijdraagt er een teveel?
dirksmama
29-12-2012 om 06:33
25% vind ik best veel
Het goede doel waar het grootste deel van ons geld heengaat heeft een veel lagere overhead, hun streefdoel is 6,5%, daar zitten ze iets overheen.
Veel mensen die voor deze stichting reizen betalen tickets uit eigen zak.
Ik heb niet zoveel met bekende koppen in arme landen. Dure manier van reclame...neem gewoon een locale cameraploeg, evt. met Nederlandse regisseur en daar werkende fotogenieke hulpverlener. Dan krijgje volgens mij minder kosten, beter beeld en locale werkgelegenheid.
Fiorucci
29-12-2012 om 10:27
Dirksmama
Maar dan moet je ook een salaris hebben om dergelijke tickets uit eigen zak te kunnen betalen, hallo zeg, ik zou dat niet kunnen missen hoor.
Merel
29-12-2012 om 12:46
Kaaskopje
Ze hoeven echt niet voor een habbekrats te werken, maar de salarissen vind ik absurd hoog. Jij hebt het over ver onder het normale salaris, nou deze mensen verdienen ver boven het normale salaris. En vergelijken met AH of V&D vind ik niet kloppen; dat zijn geen goede doelen maar commerciele bedrijven.
Zie hier een lijstje met salarissen, dit is niet het enige lijstje, er zijn er meerdere te vinden op het internet: http://www.gemiddeld-inkomen.nl/salarissen-directeurs-goededoelen
En net wat Dirksmama schrijft; laat ze dan een documentaire maken van mensen die daar al jaren werken, iets met locale mensen. Ieder jaar zie je weer een nieuwe BN-er voorbij komen, ik vind dat écht geen toegevoegde waarde.
En ik denk niet dat rtl 4 zelf zijn tickets betaald, maar al zouden ze dat doen, dan kunnen ze beter dat geld desnoods nog storten in een fonds daar, dat vind ik dan een betere besteding dan het uitgeven aan zendtijd van een soapsterretje die een ontwikkelingsland bezoekt.
Kaaskopje
29-12-2012 om 13:25
Merel
Je hebt loongegevens uit 2010 gebruikt. Kijk even op deze link voor de uitleg van het RK zelf. Je ziet hier dat Breedveld 135.000 euro verdiende en geen 172.000 euro zoals in jouw tekst staat. http://www.rodekruis.nl/actueel/nieuws/paginas/statement-salaris-directeur.aspx
Ik kan me helemaal in hun uitleg vinden. Of er elke keer een BN'er naartoe gestuurd moet worden is voor mij op zich wel een interessante vraag. Dat hoeft wat mij betreft ook niet.
Kaaskopje
29-12-2012 om 13:44
Dirksmama
Ik ben ook wel benieuwd wat voor mensen er voor jouw goede doel rondreizen. Hebben die er een baan naast of zo? Of komen die uit een rijk millieu? Iemand als ik zou dat niet op kunnen brengen, terwijl ik er misschien wel geschikt voor zou zijn (is niet zo, maar dat even buiten beschouwing latend).
Ik snap niet dat mensen als jij en Merel zo blijven steken in een salaris van een goede doelen directeur. Ik zie bovendien bij het RK dat het naar mijn idee meevalt vergeleken met de andere goede doelen. Als ik naar Sanquin kijk dan rollen er heel wat meer euro's naar de directie. Daar zijn meer directieleden terwijl het bij het RK een is. Ik begrijp sowieso niet dat Sanquin als goed doel moet functioneren. Waarom wordt dat niet door de overheid en ziekenhuizen bekostigd? Ook van ons geld uiteindelijk, maar we hebben er allemaal belang bij.
Maar om even te laten zien waar je over valt: (gekopieerd)
De Organisatie
Het Nederlandse Rode Kruis (NRK) is een onafhankelijke vereniging die deel uit maakt van het Internationale Rode Kruis. Het NRK heeft 675.000 leden en donateurs. Ongeveer 34.000 mensen zijn als vrijwilliger actief. De vereniging heeft 355 plaatselijke afdelingen, die samenwerken binnen 73 districten. Vanuit de afdelingen wordt hulp in de eigen plaats aangeboden.
Het landelijk bureau in Den Haag coördineert de taken. Ongeveer 300 beroepskrachten werken voor het NRK. Een aantal taken, zoals hulpverlening in het buitenland en coördinatie van de hulpverlening bij rampen, wordt in Den Haag gedaan. Maar het landelijk bureau heeft vooral een ondersteunende functie voor de districten en de plaatselijke afdelingen.
-einde-
Het inkomen van de directeur is dus 135.000 per jaar. Stel dat al die donateurs 1 euro per maand zouden doneren, dan is het inkomen van de directeur directeur er in een kleine week voor het héle jaar betaald. Dus je klaagt over een fractie van alle inkomsten die via donaties en giften bij het rk binnenkomt. Zoals je kunt lezen werken er ook 'gewone' mensen, dus zonder directietaak, bij het RK. Moeten die ook allemaal onbaatzuchtig onder het salaris werken wat passend is bij hun functie?
Kaaskopje
29-12-2012 om 13:48
Oh ja
En ik zei stel dat al die donateurs 1 euro per maand zouden doneren, maar dat doen ze niet. Het is hoe dan ook meer dan die ene euro uit mijn voorbeeld. Kun je dus nagaan over wat voor bedragen je het dan gaat krijgen.
dirksmama
29-12-2012 om 14:04
Maar ik klaag toch helemaal niet over het inkomen?
Ik schrijf alleen dat ik 25% overhead veel vind. Omdat ik charities ken die het met veel en dan ook echt veel minder kunnen doen.
Ik neem aan dat iemand die zoveel verdient z'n geld wel waard zal zijn en zo niet...tja.
Ten eerste zijn reizen daar alleen ECHT NODIGE reizen, geen BN-trips. En de mensen die reizen betalen dat uit eigen zak, een aantal is ondernemer, of laten dat door een vriendengroep sponsoren. Die fondsenwerving gebeurt privé en wordt duidelijk geoormerkt als 'reiskosten' en niet als 'hulp voor arme mensen'. Daarnaast sparen heel veel mensen hun airmiles en frequent flyerpunten van privé- en zakenreizen om reiskosten te bekostigen.
Merel
29-12-2012 om 14:05
Kaaskopje
Al zouden dit de salarissen van 2010 zijn, dan kregen ze toen dus belachelijk veel. Als ik 135.00 deel door 12, kom ik toch nog uit op 11.250 per maand, vind ik ook geen normaal salaris maar behoorlijk hoog, en dat is niet de enige persoon die veel salaris krijgt (voorzitter, vicevoorzitter, algemeen directeur enz enz) (heb het nu niet alleen over het RK maar over dat hele lijstje met salarissen) Een top dus met hele hoge salarissen en de mensen daaronder zullen denk ik ook niet ineens modaal krijgen.
En dan wij maar eurootjes storten.
Ely
29-12-2012 om 14:10
Helaas
Dat shell - Greenpeace verhaal heb ik ook (nog) geen linkjes bij. Ik heb het mij laten vertellen toen ik -vroeguh- nog in de kringen verkeerde. Dat Shell als insteek heeft dat ze liever Greenpeace een beetje bij zich houden dan dat er tig andere milieuactivisten op hen duiken die nog veel verder doorschieten en daarmee nog meer schade aanrichten. Want -laten we eerlijk zijn- veel van de acties zelf zijn ook verre van milieuvriendelijk... Maar dat is een hele andere discussie.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.