tonny
28-05-2010 om 15:37
Schoolkinderen minder fit
'Schoolkinderen minder fit dan 30 jaar geleden
AMSTERDAM - Nederlandse schoolkinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool zijn aanzienlijk minder fit dan hun leeftijdgenootjes van dertig jaar geleden.
© ANPDat blijkt uit onderzoek waarop Dorine Collard vrijdag promoveert bij de afdeling sociale geneeskunde van het VU Medisch Centrum in Amsterdam.
Tweeduizend kinderen hebben een fitheidstest gedaan die ook in 1980 werd afgenomen. De jeugd van tegenwoordig scoort fors lager op kracht, snelheid, lenigheid en motorische vaardigheden.Er zijn nu meer kinderen met overgewicht, maar zelfs als die niet worden meegerekend, blijft het verschil bestaan.
Bewegen
Hoe het komt dat de huidige generatie 10- tot 12-jarigen minder fit is dan die van dertig jaar geleden, is niet precies onderzocht. Maar de promovenda denkt dat het zou helpen als kinderen meer gaan bewegen, om te beginnen op school.
''Sporten en bewegen zou op de basisschool weer meer aandacht moeten krijgen'', vindt Collard. ''Het is belangrijk dat kinderen leren bewegen. Kinderen zouden tijdens de gymlessen vaardigheden zoals kracht, snelheid, lenigheid en coördinatie moeten verbeteren.''
De promovenda voert nog een reden aan waarom kinderen meer beweging moeten krijgen. Ze lopen dan minder risico een blessure te krijgen als zij opeens wél gaan bewegen. Dat blijkt uit onderzoek dat zij deed naar een lesprogramma dat het VUmc heeft ontwikkeld om sportblessures bij kinderen te voorkomen.'
Hoezo op school meer bewegen? Kinderen bewogen vroeger ook niet veel op school, daar zit het probleem niet. Naar mijn idee gaat het juist om de uren voor en na schooltijd.
Zelfs naar school lopen of fietsen, véél minder computeren. Maar ja. da's juist zo leuk...
Tihama
31-05-2010 om 14:39
Onzin
Het is natuurlijk wel leuk (voor mij) dat besloten is dat de WHR belangrijker lijkt te zijn dan BMI. Mijn BMI is namelijk te hoog, terwijl mijn WHR het best goed doet.
Ik heb vriendinnen die een geweldig BMI hebben, maar wiens taille tegen de 90 cm zit. Het uitgangspunt is dat appeltjesvet slechter voor je is dan perenvet, maar iedereen weet dat je verdraaid weinig invloed uit kunt oefenen op je model.
Het voordeel van slank zijn bij een appeltjesmiddel is dat er daar gewoon weinig tot geen vet kan zitten.
Daarom dit leuke stukje. Trinny & Susannah onderscheiden 12 lichaamsvormen en stellen dat je ongeacht je gewicht een van deze basisvormen hebt. http://www.dailymail.co.uk/femail/article-488236/Trinny-Susannah-reveal-12-womens-body-types--you.html
Dit heeft overigens geheel NIETS meer te maken met sportende kinderen.
Tihama
Silone
31-05-2010 om 19:27
Ingridt
Toch ben ik teruggezakt van wat heel vroeger maat 38, of soms zelfs 40 heette, naar 36.
HA! Dat verklaart waarom ik nog steeds in maat 40 pas
Dorry1
31-05-2010 om 19:39
Hahaha trinny and susannah
Ik heb me weer een kriek gelachen met Trinny en Susannah. Ze weten het zo leuk te brengen! Ze hebben ook een heel goed boek, afgezien van het feit dat je zelf maar enkele pagina's van het boek nodig hebt. Dat hebben ze dan weer niet in de gaten gehad....
Dorry
Kaaskopje
01-06-2010 om 00:38
Emma
Ik zat er vanmiddag nog eens over na te denken en ik heb soms ook vooroordelen. Ik zou bijna zeggen 'uiteraard'. Wie niet, ook als ben je nog zo sociaal en braaf.
Waar ik me denk ik zo druk om maak in dit geval is dat ik de indruk heb dat jij de lat wat eten betreft behoorlijk hoog legt. Zo hoog dat andere mensen het al snel verkeerd doen in jouw ogen. Ik vind het knap dat jij die lat zo hoog kunt leggen, maar een ander doet het nog niet verkeerd als hij of zij de lat wat lager legt.
Misschien heb ik er nu wel genoeg over gezegd, het is niet de bedoeling om hier meer van te maken dan het is. Iedereen mag denken wat hij wil tenslotte.
IngridT
01-06-2010 om 08:42
Maar (kaaskopje/emma)
als ik uit overtuiging elke dag de goedkoopste huismerk Lidl blikken groente op tafel zou zetten, omdat ik het goed genoeg vind, en liever 80 % van mijn inkomen aan goede doelen zou geven (om maar eens een zijstraat te noemen)...dan zou het me inderdaad geen reet interesseren wat iedereen van me denkt. Dan is het een eitje om boven de blikken (hahaha!) of gedachten van je omgeving uit te stijgen
Maar als ik idd zou moeten rondkomen van 40 euro per week, en nergens geld voor zou hebben, dan zou ik me veel sneller lullig voelen over mijn situatie. Dat ik mijn kinderen niet kan 'geven' wat andere kindern misschien 'zomaar' in hun schoot geworpen krijgen: 2 sportclubjes & muziek, verre vakanties en gezond, vers en gevarieerd eten. En als je dan het idee hebt dat mensen jou op basis van je boodschappenkarretje wegzetten als dubieus type...word je niet blij van. Als je echt op of onder het minimum leeft heb je gewoon niet zoveel te kiezen.
Dus, ja, dat snap ik.
Ingrid
Emmawee
01-06-2010 om 21:52
Sorrie hoor
Even meta: Wat een wazig en hakketakkerig draadje is dit geworden! Gebeurt wel vaak he, als het over eten gaat... maar daar ging het toch niet over?
On topic: Ik ben heel blij met meer aandacht voor bewegen en minder voor eten in het hele overwichtverhaal.
Trouwens, even in de trotse moeder modus: Stoffer van 7 fietste dit weekend gewoon 14 km van L naar N, onderbroken door 3 kwartier zwemles in O. En de
volgende dag weer terug.
Buiten dat, heb ik erg veel moeite om Stoffer buiten te laten spelen. Gamen, tekenen, lezen, t.v. kijken, lego-en zijn zijn favoriete bezigheden. Buiten zijn vliegen en bijen en soms kinderen waar hij geen zin in heeft. Op een sport wil hij niet. Meer mensen met 'binnenkinderen'? Hoe erg is het? Moeten ze verplicht naar buiten? Hoe krijgen jullie ze in beweging?
Groeten, Maw.