tonny
28-05-2010 om 15:37
Schoolkinderen minder fit
'Schoolkinderen minder fit dan 30 jaar geleden
AMSTERDAM - Nederlandse schoolkinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool zijn aanzienlijk minder fit dan hun leeftijdgenootjes van dertig jaar geleden.
© ANPDat blijkt uit onderzoek waarop Dorine Collard vrijdag promoveert bij de afdeling sociale geneeskunde van het VU Medisch Centrum in Amsterdam.
Tweeduizend kinderen hebben een fitheidstest gedaan die ook in 1980 werd afgenomen. De jeugd van tegenwoordig scoort fors lager op kracht, snelheid, lenigheid en motorische vaardigheden.Er zijn nu meer kinderen met overgewicht, maar zelfs als die niet worden meegerekend, blijft het verschil bestaan.
Bewegen
Hoe het komt dat de huidige generatie 10- tot 12-jarigen minder fit is dan die van dertig jaar geleden, is niet precies onderzocht. Maar de promovenda denkt dat het zou helpen als kinderen meer gaan bewegen, om te beginnen op school.
''Sporten en bewegen zou op de basisschool weer meer aandacht moeten krijgen'', vindt Collard. ''Het is belangrijk dat kinderen leren bewegen. Kinderen zouden tijdens de gymlessen vaardigheden zoals kracht, snelheid, lenigheid en coördinatie moeten verbeteren.''
De promovenda voert nog een reden aan waarom kinderen meer beweging moeten krijgen. Ze lopen dan minder risico een blessure te krijgen als zij opeens wél gaan bewegen. Dat blijkt uit onderzoek dat zij deed naar een lesprogramma dat het VUmc heeft ontwikkeld om sportblessures bij kinderen te voorkomen.'
Hoezo op school meer bewegen? Kinderen bewogen vroeger ook niet veel op school, daar zit het probleem niet. Naar mijn idee gaat het juist om de uren voor en na schooltijd.
Zelfs naar school lopen of fietsen, véél minder computeren. Maar ja. da's juist zo leuk...
Temet
28-05-2010 om 16:14
Je hebt helemaal gelijk
Tonny, volgens mij heb je helemaal gelijk. Ik geloof er niks van dat kinderen nu op school minder bewegen dan vroeger en als ze nu op school meer gaan bewegen zal dat bovendien ook niet zo bar veel zoden aan de dijk zetten.
Ze zouden meer moeten buitenspelen en vaker zelf naar school moeten lopen. Maar er zijn legio redenen te bedenken waarom dat niet gebeurt.
Groeten,
Temet
Biene M.
28-05-2010 om 16:50
Het viel mij ook op
Toen mijn dochter op de basisschool zat viel het me op dat ze een slechtere conditie had dan ik op die leeftijd. Zij hield net als ik niet van buitenspelen, dat maakt geen verschil. Maar ik fietste toen wel al onze hele provinciestad door, terwijl mijn dochter tot halverwege groep 8 alleen onder begeleiding van ouders ergens heen fietste en haar activiteiten zich allemaal in onze buurt concentreren. De reden daarvoor is eenvoudig: er is nu veel meer verkeer dan pakweg 30 jaar geleden.
Overigens is ze op de middelbare school veel meer gaan fietsen en heeft ze nu ook meer gym op school. Ik heb de indruk dat haar conditie behoorlijk verbeterd is.
Temet
28-05-2010 om 16:53
Overigens
wel goed aan dit verhaal is dat ze niet zijn blijven hangen in een klaagzang over het stijgende overgewicht, maar ook los van dat gewicht de zaak bekeken hebben.
Groeten,
Temet
Hillary
28-05-2010 om 20:25
Gymles
"Sporten en bewegen zou op de basisschool weer meer aandacht moeten krijgen'', vindt Collard. ''Het is belangrijk dat kinderen leren bewegen. Kinderen zouden tijdens de gymlessen vaardigheden zoals kracht, snelheid, lenigheid en coördinatie moeten verbeteren.''
Ik heb juist de indruk dat ze tegenwoordig veel serieuzere gymles krijgen dan wij vroeger. Nu hebben ze daarvoor een vakleerkracht, vroeger kwamen we niet veel verder dan trefbal in mijn herinnering en met mooi weer een potje slagbal op het schoolplein en oh ja apekooitje als de meester jarig was en de laatste les voor de vakantie.
Ik geloof dus nooit dat het in de gymlessen op school zit. Ik denk dat het met name in de dagelijkse bewedging zit, het van en naar school lopen/fietsen. Ik heb het idee dat er tegenwoordig ook meer gesport wordt dan vroeger. Vroeger sportte je een keer in de week ofzo, ik zie toch een hoop kinderen om me heen die op 2 sporten of nog meer zitten.
Sharon*
28-05-2010 om 21:10
Cijfers aub!
Als ik conclusies van dit soort onderzoeken, roep ik meteen: cijfers! Ik wil graag weten wat is onderzocht hoe het is onderzocht en wat het eventuele verschil is (en dan niet in een opgeblazen grafiek) en of het verschil ook significant is. Er kan best een verschil zijn met vroeger maar een verschil wat op toeval berust of wat met iets heel anders te maken heeft.
Als ik heel eerlijk ben word ik erg moe van dit soort onderzoeken en al die conclusies dat we allemaal maar zo ongezond zijn en dit kunnen voorkomen met dat en dat veroorzaakt weer dat.
Miepje
28-05-2010 om 21:41
De uitslag van dit onderzoek verbaast mij niets
Dat kinderen minder fit zijn dan vroeger klopt met het beeld van wat ik om me heen zie: meer kinderen met overgewicht en kinderen bewegen minder. Misschien dat dat op school nog meevalt, maar zodra ze een computer of Nintendo DS binnen handbereik hebben bewegen ze niet meer, vooral in de winter.
Verder denk ik dat ouders het snoepen van hun kinderen minder onder controle houden.
Hanne.
28-05-2010 om 22:07
De exacte uitslag
http://dare.ubvu.vu.nl/handle/1871/15858
exacte uitslag staat in bovenstaande link (hoofdstuk 6) kinderen hebben een zelfde test uitgevoerd. Het gaat om verschillende items, zowel conditie als kracht.
In tabel 6.3 kan je zien dat in 1980 vrijwel alle oefeningen langer werden volgehouden. Alleen springen de jongeren van vandaag hoger en hebben meisjes meer kracht in hun armen.
Verschillen zijn significant, al is het een beetje van de leeftijd afhankelijk welke testen er precies significant afwijken
dc
28-05-2010 om 23:58
En autoriteit?
Volgens mij hadden leraren enzo vroeger veel meer autoriteit, en dan ging je bij een serieuze blik echt nog wel even wat meer je best doen dan de kinderen van nu zullen doen lijkt me. Zou dat geen invloed hebben op de test?
T&T
29-05-2010 om 13:07
Welvaartsprobleem
Ik herken het wel, ik zie mensen vaak schrikbarend weinig bewegen! En dan heb ik het niet alleen over kinderen. Mensen zijn gemakkelijk geworden, en het leven is ook in veel opzichten gemakkelijker geworden. Als het regent voor alles de auto pakken, en ach, als het niet regent eigenlijk ook. Als er een lift is wil je niet weten hoeveel mensen voor 2 etages de lift pakken. En ook ons eten is er toch eerlijk gezegd niet op vooruit gegaan?! overal is eten te krijgen, en dan meestal niet de gezondste dingen. Kinderen moeten op school al een 10 uurtje (waarom?) en liefst ook nog een flesje drinken omdat ze het anders geen halve dag vol zouden houden... ik herinner me alleen maar het appeltje op school, en een traktatie als er iemand jarig was... Mijn kinderen vragen om sportdrank............ als ze gewoon buiten spelen. Ja dat is best lekker, en hier ook soms in huis, maar alleen voor degene die ook werkelijk veel sport! (en dan praat ik over een aantal uren achter elkaar, niet 2x per week voetballen).
Het is in deze tijd best een kunst geworden om de goede balans te vinden. Maar die vind je vaak al in het dagelijks leven. Dus nooit de lift nemen (oke alleen als je 10 hoog woont ) als je kunt fietsen pak je niet de auto, als je kunt lopen pak je niet de fiets. Als je een ijsje wil, dan LOOP je naar de ijssalon, liefst via een leuk omweggetje. Zo is bewegen helemaal niet moeilijk hoor. En sporten is natuurlijk altijd meegenomen, met als eerste prioriteit dat kinderen het LEUK moeten vinden, want sporten tegen je zin heeft echt geen effect. (je kunt je er erg gemakkelijk vanaf maken op een training door gewoon alles maar half te doen) Daarbij vraag ik me wel eens af hoeveel het voorstelt wat ze met de kinderen doen, maar ook dat is heel erg verschillend per sport en per vereniging natuurlijk, ga maar eens mee kijken. Zijn ze echt bezig of staan ze in een rijtje te wachten om iets te gaan doen?
De vraag waarom onze kinderen minder fit zijn is helemaal niet zo moeilijk te beantwoorden: Ze hebben het gemakkelijker, en ze krijgen niet altijd het beste voorbeeld! volwassenen maken er ook een potje van, we zijn niet vanuit het niks ineens dikker geworden met zijn allen.
De omslag hierin is wel moeilijk, want dat moet een hele cultuuromslag worden )) niet alleen de dikkerd moet lijnen, iedereen moet wat gezonder bezig zijn. Dat hoeft geen afzien te betekenen, sterker nog, het verhoogt je levenskwaliteit! want fit zijn, is nou eenmaal leuk!
groetjes, Tess (hartstochtelijk sporter met twee sprinkhanen van kinderen)
IngridT
29-05-2010 om 20:06
Volgens mij....
...is de 'norm' van wat 'overgewicht' is de laatste decennia aardig bijgesteld. Als ik een kleuter-school-klasse-foto van mezelf bekijk (40 jaar oud) zie ik allemaal graatmagere kindertjes, de een nog sprietiger dan de ander. Echt een absurd verschil met vandaag de dag. Geen idee of je nog ergens historische groeicurves kunt terugvinden, maar die werken toch altijd met percentiellijnen? Zeker weten dat wat 'gemiddeld' of 'te zwaar' was 40 jaar terug heel anders beoordeeld werd dan nu. Mijn inschatting is dat kinderen in vergelijking met vroeger minder 'atletisch' zijn omdat ze zwaarder zijn. En dat je die relatie tussen gewicht en fitheid niet ziet omdat we onze definities van te dik hebben aangepast. ik denk dat minstens de helft van mijn kleuterklas 40 jaar terug naar huidige maatstaven ondergewicht had.
Ingrid (ander voorbeeld van deze obesitas-verhullende tendens: Ik ben nog net zo zwaar/licht en dik of dun als 25 jaar terug. Om precies te zijn net onder de 60 kg, bij een lengte van ong 170. Toch ben ik teruggezakt van wat heel vroeger maat 38, of soms zelfs 40 heette, naar 36. En zelfs dat is tegenwoordig soms nog te groot. Ik heb al 1 broek in maat 34!?! Ook qua spijkerbroeken ben ik van maat 29 ondertussen teruggezakt naar 27, en soms zelfs 26! Nog even en ik moet naar de kinderafdeling. Slaat toch helemaal nergens op!)
Temet
29-05-2010 om 20:43
Sporten en buitenspelen
Ik heb ook het idee dat "de jeugd" niet per se minder sport, want er zijn tegenwoordig veel kinderen die op twee sporten zitten en volgens mij was dat vroeger veel minder het geval.
maar ik denk wel dat er gemiddeld minder buitengespeeld wordt. Aan de ene kant zijn ouders nu misschien bezorgder (hoewel, ook in de jaren 70 en 80 was er al behoorlijk verkeer natuurlijk) maar aan de andere kant: in de jaren 70 en vroege jaren 80 was er alleen kindertv op zaterdag- en woensdagmiddag, en de computerspelletjes moesten ongeveer nog worden uitgevonden. Nou ja, vooruit, Donkey Kong, in de tweede helft van de jaren 80. De echte boekenwurmen waren ook vroeger al niet naar buiten te branden, maar de iets minder boekenwurmerige categorie speelde denk ik vroeger meer buiten dan nu.
Laatst las ik ergens dat voor de motoriek buitenspelen in sommige opzichten beter is dan georganiseerde sportbeoefening: kinderen mogen helemaal vrij bewegen en doen wat ze willen, en ook wanneer ze willen. Bij georganiseerde sport wordt ook vaak aan de kant gezeten en moeten de soorten beweging maar net in het spelletje passen. Klonk mij logisch in de oren, eigenlijk.
Groeten,
Temet
M Lavell
29-05-2010 om 21:09
Een fiets met zijn drieëen
Ha, jaren zeventig. Toen zat ik op de lagere school. Een riant verschil tussen ons en mijn kinderen is bijvoorbeeld dat wij het met één fiets te doen hadden. We deelden 'm gebroederlijk. Twee op de fiets en eentje rennen. Onderweg wisselden we. Zo legden we dagelijks de kilometers af naar zwemles, de paarden, sport, vriendjes of het fort.
Mijn kinderen hadden ieder een eigen fiets. Al waren zij ook uitzonderingen op de basisschool. Ze moesten wel vijf kilometer (moet je nagaan!) fietsen om op school te komen.
Zij zijn van de achterbankgeneratie. Mijn moeder had geen auto.
Groet,
Miriam Lavell
Kaaskopje
29-05-2010 om 23:07
Emma
Of de mensen die bij Lidl vooral lekkers hebben gehaald, wie weet wel voor een hele maand, gaan voor de versartikelen naar de supermarkt in hun eigen buurt. Of kom je dezelfde mensen in AH tegen terwijl ze hun rondje verswaren halen en hebben ze in hun auto nepyoki, chips, koek etc. van de Lidl staan. In het eerste geval gaan ze bij jouw het hokje 'onverstandig' in, bij AH 'verstandig'.
Ik begrijp overigens de behoefte om in andermans karretje te gluren oprecht niet. Ik ben daar voor mijn eigen boodschappen. Ik vind het een naar idee dat mensen beoordeeld en veroordeeld worden op de inhoud van hun karretje zonder iets van die mensen te weten.
Kaaskopje
29-05-2010 om 23:23
Miriam
Reken jij jezelf niet wat te jong met dat je in de jaren '70 op de lagere school zat?
Ik moest overigens vanaf mijn 9de ook elke dag 5 km fietsen. Op de lagere school mocht ik met heel slecht weer wel met de bus. Voor mijn 9de, jaren '60, had ik niet eens een fiets. Ik ging altijd lopend naar school
Mijn kinderen zijn geen auto gewend, ik weet niet of dat echt bepalend is, maar ze draaien hun hand niet voor een flinke fietstocht om, zelfs niet als ik ze een beetje beklaag omdat het regent of flink waait. Ze moeten van a naar b dus moeten ze fietsen, jammer dan van die regen.
Ik vrees overigens dat ik als kind bepaald geen lichtend voorbeeld voor mijn generatie was qua conditie, ondanks dat ik altijd fietste en wandelde. Ik denk dat ik nu vlotter ben dan toen ik 9 was. Jammer dat die vlotheid het nu met krakende botten moet doen...
Ellen Wouters
30-05-2010 om 01:33
Sprieten
Het geldt niet alleen voor kinderen, ook voor volwassenen. Als ik foto's van 30 jaar geleden vergelijk met willekeurige mensen op straat nu, dan zie ik grote verschillen. Vroeger zag je enorm veel mensen die we nu sprietig vinden. Wat we nu min of meer 'normaal' vinden was vroeger 'hollands welvaren'. Wat we nu 'stevig' vinden was vroeger 'dik'. En wat we nu dik vinden was vroeger 'heel dik'. Echt, ik zie in het zwembad zó veel kinderen die een beetje spekkig zijn, terwijl vroeger vrijwel alle kinderen mager waren. Ik herinner me die ene jongen in de klas die bekend stond als echte dikzak. Naar de foto's kijkend zie ik een joch dat naar huidige maatstaven 'aan de stevige kant' is.
Dus ik geloof zonder meer dat kinderen vroeger fitter waren. Dat zit 'm niet in een uurtje sport per week (dat inderdaad ook voor een aanzienlijk deel uit wachten en bankzitten en kantstaan bestaat), maar uit de veranderde voedingsgewoonten en leefgewoonten. Wat nu beeldschermtijd is, was vroeger voor veel kinderen buitenspeeltijd.
Ik ben zelf ook te zwaar. Ik zeg het dan ook niet uit superioriteitsgevoel of zo. Het valt me alleen op dat bepaald gezond gedrag (weinig snoepen, veel lopen en fietsen etc) nu een keuze en een kwestie van zelfdiscipline is, terwijl het vroeger gewoon noodzaak of standaard was.
Ik las vandaag een artikel in de krant over alcoholgebruik onder ouderen. Volgens mij is dat net zo iets. Vroeger was een advocaatje iets voor feesten en partijen. De welvarende oudere van nu kan zich elke dag een glaasje wijn (of een paar glaasjes) veroorloven, met alle gevolgen van dien. Onze welvaart is drastisch toegenomen en het vergt veel zelfdiscipline om jezelf te beperken.
M. Koopman
30-05-2010 om 01:56
Aldi
Boodschappen doen bij de aldi of de ah. Kijk naar het assortiment. Volgens mij heeft de ah net zoveel pakjes om je eten te kruiden als de lidl of de aldli. Een kruidenmengsel waar je gehakt en groenten bij moet doen er zogenaamd een goede maaltijd van te bereiden.
Wat zijn nepkoekjes, nepyuoghidrankjes? Zijn ze echter bij de ah? Ik kan goede groenten halen bij de aldi en de lidl tegen lagere prijzen dan bij de ah. Ik ben een vrouw met een kind en weinig inkomen en kijk naar de beste prijs/kwaliteitverhouding zoals denk ik veel anderen.
albana
30-05-2010 om 07:26
Dun toen en nu
Mijn jongste lijkt qua postuur op mij....klein,dun,mager een spriet dus. Ik was vroeger ook zo. Nu zeggen mensen dat ik 'blij' moet zijn dat ze geen overgewicht heeft, zelfs als ik me ongerust maak omdat ze buikgriep heeft en 2 kilo afvalt en daarom meer van een levend skelet weg heeft dan van een springlevend meisje....
Toen ik vroeger zo was, moest ik bij een speciale groep van de kruisvereniging...ik ging onder een of andere rode lamp om vitamine D te krijgen en kreeg 2 keer per week een beetje onzinnige heilgymnastiek waar een of ander vreselijke mens verkleed als 'zuster' met een stok op de grond de maat stampte waarop wij moesten 'lopen' (rennen mocht niet, zou te intensief zijn). Ik vond het er vreselijk en mijn moeder haalde me er ook al gauw na veel gedoe 'af', wel onder allerlei kritiek van de omgeving die het afkeurde dat mijn moeder dat deed, want het was toch voor mijn bestwil? Maar mijn moeder deed toch altijd wat ze zelf wilde en trok zich daar weinig van aan. Wel had ze vanaf toen een gigantische stok achter de deur als ik weer eens niet wilde eten...dan vroeg ze of ik soms weer zo mager wilde worden dat ik op de 'heilgymnastiek' moest...? En dan at ik dus m'n bord maar leeg. Later toen ik ooit ziek was en nóg magerder werd mocht ik mee op een of ander kamp om ' aan te sterken' gratis en voor niks. Mijn ouders dachten dat ik zo'n kamp nog wel leuk zou vinden, daar was ik wel een kind voor en dat leek het me ook wel, maar toen ik en zij hoorden dat die 'verklede zuster' ook mee zou gaan wilde ik niet meer en hoefde ook niet meer van mijn ouders. Vanaf toen gingen we jaren lang op vakantie naar de waddeneilanden omdat dat zo 'goed' zou zijn voor mij.Gezonde zeelucht, zon, water...Ik geloof niet dat ik er ooit van ben aangekomen.
Mijn magere dochter is nog nooit een vakantie aangeboden en de gymnastiek moeten we zelf betalen...
En terwijl mijn moeder verwijten kreeg dat ze niet goed voor me zorgde als ik weer eens té mager werd, krijg ik alleen complimentjes over dochters slanke lijn en moet me vooral geen zorgen maken als ze weer eens te snel afvalt omdat ze niet lekker is en slechter eet...
Dus niet alleen ons 'beeld' qua dik en dun is veranderd, ook onze opvatting over wat 'gezond' nu eigenlijk is. Vroeger (jaren 70) was mager zijn ongezond en werd er van alles aan gedaan om je wat dikker te krijgen. Terwijl nu mager gezond is en er van alles wordt gedaan om kinderen wat dunner te krijgen.
Ik denk eerlijk gezegd ook dat onderzoeken, hoe onafhankelijk ook, ook te lijden hebben van het 'tijdsbeeld' over hoe je het beleeft. Opvattingen veranderen, maar ook onze kijk op dingen. Vroeger zou ik als ongezond zijn betiteld, terwijl mijn dochter nu als zeer gezond te boek staat. En we zijn even zwaar qua leeftijd ongeveer en spelen net zo vaak buiten en ik ging met de auto naar school en mijn dochter lopend (- 4 x 15 min= 1 uur per dag). En hoewel geen p.c. bracht ik net zo graag mijn tijd door lezend op de bank. Ik denk dat we qua beweging best een vergelijkbare jeugd hebben, hoewel ik enigzins 'luier' was dan mijn dochter nu is.
groeten albana
Massi Nissa
30-05-2010 om 07:49
Eens met izar
Het is deels een kwestie van sociale klasse. Deels is het inderdaad ook de toegenomen beeldschermtijd en het feit dat er gewoon veel meer voor handen is aan tussendoortjes en snelle maaltijden. Ik ben zelf te zwaar (maat 44), maar omdat ik groot ben en het gewicht redelijk evenredig verdeeld is, valt het niet zo op. Bovendien zijn de normen verschoven, zoals Ingrid en Emma al opmerkten. Ik ben nu 'stevig' of 'fors' terwijl ik dertig jaar geleden gewoon dik zou zijn geweest.
Mijn dochter heeft de bouw van haar vader: slank, smal, fijn. Volgens het cb is ze te licht. Dat is onzin. Ze is kerngezond en heeft hier en daar schattige spekjes. Het cb is echter niet berekend op kinderen die van nature een lichte(re) bouw hebben en houdt vast aan gemiddelden.
Wat mij opvalt is dat ik ook een flink aantal kinderen ken dat veel sport en toch aan de stevige kant is. Dat moet haast wel komen door de tussendoortjes en het toegenomen aantal calorieen per maaltijd, anders kan ik het niet verklaren.
Groetjes
Massi
naamloos
30-05-2010 om 08:05
Massi
"Wat mij opvalt is dat ik ook een flink aantal kinderen ken dat veel sport en toch aan de stevige kant is. Dat moet haast wel komen door de tussendoortjes en het toegenomen aantal calorieen per maaltijd, anders kan ik het niet verklaren."
Bij sommige sporten beweeg je niet eens zoveel op de goede intensiteit dus de schijn kan bedriegen, maar als het een sport is waarbij je wel veel beweegt moet je wel genoeg eten. Ik trainde ooit meer dan 20 uur in de week en onze hele trainingsgroep moest eetschema's inleveren bij een sportdietist. Wij moesten allemaal méér gaan eten en vielen toen af. Een clubgenoot die veel te weinig at, werd steeds dikker. Heel gek.
mirreke
30-05-2010 om 09:46
Foto's van vroeger
Als ik naar foto's van vroeger kijk, schrik ik zo ongeveer van de verschillen. Vrijwel iedereen heeft van die knokige knieën, en van die stakerige armen. Op schoolfoto's kun je dat duidelijk zien, maar ook op krantenfoto's bijvoorbeeld. Bij kinderen kun je de ribben vaak tellen. Het beeld is inderdaad veranderd. Als voorbeeld even mezelf: Vroeger voelde ik me vreselijk dik, en in vergelijking met mijn klasgenoten was ik ook aan de forse kant. Mijn puberteit stond in het teken van proberen niet dikker te worden of af te vallen. En als ik dan nu terugkijk ben ik op de foto's volgens de maatstaven van nu absoluut niet dik, niet eens stevig, maar gewoon normaal. Bizar gewoon. En als jonger kind had ook ik die knobbelknieën en het magere frame.
Thuis aten wij helemaal geen tussendoortjes. Gewoon drie maaltijden, en er was wel altijd fruit wat ik kon pakken, maar koek of chips of snoep hadden mijn ouders niet. Op school was er wel een koekenautomaat en je kon soep krijgen in de pauze, maar dat was dan ook alles. Vrijwel iedereen had brood mee dat ook werd opgegeten. Veel jongeren in de pauze zie ik nu met zakken chips...
Mijn actieradius en die van mijn vrienden was heel groot, en ook heel lang. Als je 's avonds maar op tijd thuis was voor het eten was het oké. Ik heb enorme afstanden afgelegd, al spelend en fietsend... Ik heb trouwens nooit gesport, nu nog niet.
Nu merk ik het ook, het verschil. Eén van onze kinderen wordt helaas echt te dik. Geen idee hoe en waarom, de anderen zijn naar de maatstaven van nu erg slank, sommigen vinden ze zelfs mager. Ik niet, met die herinnering aan de knokige knietjes van vroeger. En als ik het noem, en me afvraag hoe we hem aan het afvallen krijgen en hem bewust maken van eten, zijn er veel mensen die dat echt niet begrijpen. Ach joh, hij is gewoon gezond, hij is lekker stevig... onbegrijpelijk. Hij fietst zo'n 16 kilometer per dag en sport twee uur per week. Maar hij valt er niet mee af.
De generalisaties over boodschappen bij AH en Lidl/Aldi vind ik echter bizar. Ik denk dat het zo is dat veel mensen de drank en chips en zo bij de goedkopere winkels kopen. En dan de gezonde dingen bij de duurdere supers. Hoeft trouwens niet, want op vers gebied is groente en fruit van Lidl het best en het goedkoopst. Ik woon in Duitsland, en hier staan vooral de Nederlandse bakken met de nieuwe nummerborden, en de keurig in merkkleding geklede kindertjes hele karrenladingen vol cola en aanverwante zaken in te laden.
En als ik in Nederland ben haal ik in de AH de chips (kaas uien, hmmm) en de dropjes. En echt geen fruit of groente, dat is me daar veel te duur!
Laatst las ik trouwens ergens dat de mensen nu in vergelijking met vroeger (40/50 jaar geleden) veel minder kalorieën binnen krijgen. Ze hebben het gemiddelde eten van toen en nu doorgerekend. Maar omdat de bezigheden van nu zoveel minder energie vergen, wordt de mens dikker. Ik ben helaas kwijt waar ik het las, volgens mij was het een Engels artikel.
M Lavell
30-05-2010 om 10:22
Meet het eens na?
De kleuterschool was 900 meter lopen van mijn huis. We liepen dat zelfstandig (door de grote stad bovendien . Hoe ver is de school van jullie kinderen? Lopen jullie dat, fietsen jullie dat, of gaat dat met de auto?
Wat verschuiving van normen betreft denk ik dat er vooral daar ook veel veranderd is. Wie zou zijn kleuter vandaag nog twee keer een half uur laten lopen?
Mirreke:"Laatst las ik trouwens ergens dat de mensen nu in vergelijking met vroeger (40/50 jaar geleden) veel minder kalorieën binnen krijgen'
Dat wordt wel gezegd, maar ik geloof er niks van. Althans, ik kan me er wat bij voorstellen dat gewone maaltijden minder calorieën bevatten, maar daar zit het dan ook niet in. Het gaat om dranken (van fris tot alcohol), koek, snoep, snacks, ijsje.
Dit onderzoek gaat trouwens niet over eten, maar over conditie. En dat gaat naar mijn idee niet over sport, maar over buiten spelen ipv binnen, lopen ipv fietsen of met de auto en ook nog de noodzaak om naar buiten te gaan. Wij moesten voor de douche zelfs lopen (badhuis) en er was een ijskast (zo'n ding met van die ijsblokken waar je de blokken voor moest gaan halen), maar geen zelf koelende koelkast, laat staan een vriezer met voorraad. Nou, vooruit, de melkboer kwam wel langs
Groet,
Miriam Lavell
ps Kaaskopje:"Reken jij jezelf niet wat te jong met dat je in de jaren '70 op de lagere school zat?"
Nee hoor. Ik heb best leren rekenen
Mach
30-05-2010 om 11:11
Het wordt een hele klus
Ik ben het met drommels eens dat de oorzaak heel diep verweven zit in onze maatschappij. En om daar een ommekeer in te brengen is een enorme klus. Ik denk ook niet dat een uurtje extra gym zal helpen. En ook niet dat uurtje sport in de week. We zijn zo gewend aan het gemak van openbaar vervoer, auto's, kant en klaar maaltijden, liften, en we hebben ( of gunnen ons) geen tijd om te lopen of fietsen.
Ik doe daar net zo hard aan mee als ieder ander.
Als ik hoor en lees dat middelbare scholieren voor een afstand van 8 km een buskaart krijgen ( hier op het forum gelezen) denk ik dat de oplossing ver weg is.
Een voordeel van op het platteland wonen vind ik dat mijn puberdochters elke dag 13 km enkele reis op de fiets naar het VO gaan. EN er is geen busverbinding. Geen keus, dat scheelt. Anders gaf ik ze misschien af en toe ook een buskaart. Maar dat is nergens voor nodig, ook bij storm en regen komen ze op school .
mirreke
30-05-2010 om 11:47
Miriam, ijsblokken in de ijskast? waar woonde jij dan?
Ik vermoed dat we van dezelfde generatie zijn, ik ben van '62, maar een ijskast met ijsblokken? Echt niet, en mijn ouders hadden ook gewoon een wasmachine.
En de douche was ook gewoon binnen...
mirreke
30-05-2010 om 11:58
Conditie en cultuurveranderingen
Ik denk dat de steeds slechtere conditie een combinatie van een heleboel factoren is, van een veranderde eetcultuur, veel te goedkope slechte voedingswaren, tot aan het steeds zittender leven en de toenemende digitalisering van vanalles en nog wat (lekkere open deur trouwens, dit begrijpt toch iedereen?). Klein voorbeeldje, ik koop bijvoorbeeld veel spullen, boeken, muziek, via het internet. Vroeger ging ik de winkels af, op de fiets, om dingen te vergelijken, ging ik naar staffhorst om muziek te luisteren. Iedereen die zichzelf op de borst slaat omdat er gesport wordt: dat is gewoon lachwekkend, een uurtje in de week of zelfs twee, zet echt geen zoden aan de dijk, en zou volgens weer andere onderzoeken zelfs gevaarlijk zijn, juist omdat er in de rest van het leven zo weinig inspanning en beweging plaatsvindt. Het gaat om beweging als integraal onderdeel van je leven, en dat is drastisch afgenomen. Koppel dat idd aan al het eten dat overal en altijd beschikbaar is.
Ik was laatst in de Efteling, oa. met stiefdochter en vriend. Voor mij en mijn gezin is eten een sociale bezigheid, we spreken af wanneer, ik neem zelf dan broodjes mee ed. Maar stiefdochter en vriend haalden als ze honger hadden zo eventjes een broodje of een colaatje, of een ijsje, of een frietje. Ja zo gaat het hard. En dat vind ik weer lastig met de kinderen, want ja, dan zijn zelf meegebrachte (en geplette) broodjes en flesjes water ineens ook niet meer zo interessant. Als we gaan zwemmen, met weer die tas met eigen eten mee, blijken alle vriendjes geld van thuis meegekregen te hebben, soms wel vijf euro, en wordt er te pas en te onpas ijs, fris, en friet gekocht.
Oh, en miriam, ik zeg niet dat ik dat vind, over die kalorieën, maar het was een wetenschappelijk onderzoek. Ik kan het niet meer vinden, ik zoek straks nog even verder...
sus-anne
30-05-2010 om 12:05
Mirreke- ot
ik ben ook van 1962,en wij hadden geen douche en geen koelkast en wasmachine.
de kinderen gingen in de teil op zaterdag,mijn ouders gingen naar het badhuis.
en de was deed mijn moeder op de hand.
Pas toen ik een jaar of 7 was,kregen wij een wasmachine en een inieminie badkamertje met een lavet!
wat een weelde
Fraz
30-05-2010 om 12:39
Ook verschil
kinderen sporten nu vaak wel meer maar als je kijkt wat ze voor , tussen en na het sporten allemaal krijgen qua snoep en chips en drinken dan hebben ze bijna voor niets gesport.
We hadden vandaag een toernooi en dat viel me echt op.
M Lavell
30-05-2010 om 12:54
Gewoon
Tja, mirreke, ik woonde gewoon. Gewoon in Oud Zuid zelfs met het hele gezin op een 3 kamerwoning. En onze woonsituatie was heel gewoon.
Lux zelfs, kan ik je vertellen. Tot dat we daar kwamen wonen, woonden we samen met oma op een twee zolderkamerwoning.
Al werd het inderdaad wel steeds gewoner dat mensen anders gingen wonen. Mijn oma woonde inmiddels in een keurige woning aan de Burgemeester van Leeuwenlaan. Met douche. Inmiddels is dat de Tokkiebuurt (verouderde bouw).
Groet,
Miriam Lavell
Fraz
30-05-2010 om 13:22
Nostalgie
de Burgermeester van Leeuwenlaan daar heb ik mijn 1e twaalf jaar doorgebracht. 3 slaapkamers, een badkamer. Maar geen centrale verwarming. Wel en gevelkacheltje in mijn slaapkamer en een gaskachel in de huiskamer.
Was een leuke tijd en bijna alle kinderen waren slank. Of we nu zoveel meer bewogen dan mijn kinderen nu dat weet ik niet. School was op loopafstand of af en toe 1 halte zwart met de tram. Maar we snoepte wel minder en tussendoortjes had je niet (nou vooruit een appel)
mirreke
30-05-2010 om 13:44
Utrecht
Ik woonde in Utrecht, in Tolsteeg. Geboren in een flat, (of daar een douche was weet ik niet) maar met drie verhuisden we (ik ben enig kind) naar Tuindorp-Oost, een nieuwbouwwijk, een rijtjeshuis met bad en twee wc's en wasmachine en centrale verwarming. De kinderen die ik kende woonden allemaal in die wijk, dus ik weet niet beter of dat was normaal. We hadden ook een gewone ijskast...