tonny
28-05-2010 om 15:37
Schoolkinderen minder fit
'Schoolkinderen minder fit dan 30 jaar geleden
AMSTERDAM - Nederlandse schoolkinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool zijn aanzienlijk minder fit dan hun leeftijdgenootjes van dertig jaar geleden.
© ANPDat blijkt uit onderzoek waarop Dorine Collard vrijdag promoveert bij de afdeling sociale geneeskunde van het VU Medisch Centrum in Amsterdam.
Tweeduizend kinderen hebben een fitheidstest gedaan die ook in 1980 werd afgenomen. De jeugd van tegenwoordig scoort fors lager op kracht, snelheid, lenigheid en motorische vaardigheden.Er zijn nu meer kinderen met overgewicht, maar zelfs als die niet worden meegerekend, blijft het verschil bestaan.
Bewegen
Hoe het komt dat de huidige generatie 10- tot 12-jarigen minder fit is dan die van dertig jaar geleden, is niet precies onderzocht. Maar de promovenda denkt dat het zou helpen als kinderen meer gaan bewegen, om te beginnen op school.
''Sporten en bewegen zou op de basisschool weer meer aandacht moeten krijgen'', vindt Collard. ''Het is belangrijk dat kinderen leren bewegen. Kinderen zouden tijdens de gymlessen vaardigheden zoals kracht, snelheid, lenigheid en coördinatie moeten verbeteren.''
De promovenda voert nog een reden aan waarom kinderen meer beweging moeten krijgen. Ze lopen dan minder risico een blessure te krijgen als zij opeens wél gaan bewegen. Dat blijkt uit onderzoek dat zij deed naar een lesprogramma dat het VUmc heeft ontwikkeld om sportblessures bij kinderen te voorkomen.'
Hoezo op school meer bewegen? Kinderen bewogen vroeger ook niet veel op school, daar zit het probleem niet. Naar mijn idee gaat het juist om de uren voor en na schooltijd.
Zelfs naar school lopen of fietsen, véél minder computeren. Maar ja. da's juist zo leuk...
Fraz
30-05-2010 om 13:45
Soms emma
"Als er allemaal kant en klaar maaltijden (1 variant van elk) uitgepakt worden, kan ik jammer genoeg mijn hersens niet stopzetten in het enerverende kassaproces. Ik denk dat eigenlijk meteen dat het wel een alleenstaand iemand zal zijn."
zit je dan helemaal verkeerd. Als ik een magnetronmaaltijd in mijn mandje heb liggen betekend het niets anders dan dat ik een avonddienst heb.
Bastet
30-05-2010 om 15:53
Emma
Emma,je zult in mijn mandje weleens kant en klaar pizza's aantreffen.Niet uit luiigheid,maar als migraineklant heb ik altijd pizza's in de vriezer.Noodgevallenvoer is dat.Want ik kan niet koken met migraine.
Bastet
Kaaskopje
30-05-2010 om 17:03
Emma
Natuurlijk mag jij je ogen laten gaan waar ze naartoe getrokken worden. Maar ik lees wel vaker dat de inhoud van andere karretjes beoordeeld en véroordeeld worden. Ik hou me daar echt totaal niet mee bezig. Het gaat mij niet aan, maar ik weet ook niet wat zulke mensen nog meer in huis hebben, dus kan ik in mijn oordeel naar aanleiding van dat karretje er wel helemaal naast zitten.
Omdat ik weet dat sommige mensen wel op de boodschappen van een ander letten heb ik ook wel eens binnenpret. Ik haal af en toe een paar boodschappen voor mij alleen en vraag me af wat anderen denken. Ze zien mij waarschijnlijk als alleenstaande, die geen zin in koken heeft. Het laatste klopt soms dan, het eerste nietIk neem ook wel eens een kant en klare maaltijd mee naar mijn werk als ik thuis niets meer heb. Kant en klaar is een heel aardig alternatief. Vooral de 'Hollandse pot'. Oosters of Italiaans vind ik niet altijd een succes. Voor de rest koken wij gewoon, maar dat kun je niet aflezen aan wat je bij een momentopname ziet.
Jij bedoelt met kant en klaar waarschijnlijk Knorr Wereldgerechten e.d.. Wij vinden dat echt lekker, dus dat heeft niets te maken dat we niet kunnen koken. Misschien wel met gemakzucht. Ik ga 8 uur de deur uit en kom kwart voor 7 weer thuis bij een dagdienst. Ik heb dan geen zin meer om uitgebreid te kokkerellen. Vandaag heb ik meer tijd. Ik ga dan ook een nieuw recept uitproberen.
Het enige moment waarbij ik wel móet zien dat er iets afwijkt van normaal is als mensen een feestje hebben. Kar vol met drank, zowel met als zonder alcohol, versnaperingen etc.. Dan denk ik "hé, feestje zeker".
krin
30-05-2010 om 18:22
Kaaskopje"(ot)
"Dan denk ik "hé, feestje zeker".
Haha. Andersom: stond laatst aardig wat wijnflessen in de glasbak te mikken (heerlijk werk), en jouw tekst kwam toen uit de mond van een misprijzend kijkende dame. Ik kon de verleiding niet weerstaan en antwoordde: "Nee hoor, ik drink gewoon veel."
esta
30-05-2010 om 18:35
Ik ben van 1970
Bij mijn geboorte hadden we nog een kolenkachel, geen koelkast en geen telefoon. Kolenkachel werd snel vervangen door CV zodra we een gasaansluiting kregen. Koelkast kwam pas toen ik al op de lagere school zat, en de telefoon nog later, toen zat ik al in de hoogste groepen.
Zeker het ontbreken van telefoon zorgde voor extra lichaamsbeweging.
albana
31-05-2010 om 08:51
Verbazingwekkend! (66)
Ik ben echt stomverbaasd over jullie verhalen van geen koelkast en kolenkachels enzo. Wij hadden dat alles wel...en ik ben van 66. Ik weet niet beter...misschien dat ik iets gemist heb tot mijn 3de jaar...Maar die gaskachel was er echt wel..(staat op mijn babyfoto's) en die telefoon ook...Wij hadden eerst een telefoonnummer van 3 cijfers en erna (rond de tijd dat ik naar de basisschool ging dus 1972) 4 cijfers. Die cijfers moest ik van mijn ouders uit mijn hoofd leren, net zoals ons huisadres inclusief huisnummer, anders mocht ik niet alleen buiten spelen en naar school enzo. En ik had grote moeite met dat nummer in ons telefoonnummer erbij..Als baby zit ik gewoon op de foto's in bad met mijn vader en we haden een speciaal krukje in de badkamer omdat ik anders niet bij de wastafel kon...Dus die verhalen over badhuizen komen bij mij over als uit een andere tijd. Dit alles zat al in mijn geboortehuis sinds 1961 omdat mijn ouders het toen gekocht hebben en er meteen verbouwd hebben (of misschien daarom juist wel). Wij hadden ook een koelkast, die stond in de bijkeuken, naast de keuken en ook een wasmachine, waar mijn moeder dan nog wel kokend water in moest gieten (die warmde dus niet op denk ik) en dat water gieten was gevaarlijk, ik moest dan ver weg blijven en ik herinner me dat nog goed omdat mijn moeder dan verdween in een wolk van stoom en ik schijn dat erg facinerend te hebben gevonden. Er was ook nog een keer gedoe om die koelkast en wachmachine die naast elkaar stonden. Op een gegeven moment beweerde iemand dat dat slecht was..warmte en kou naast elkaar daar kwam ellende van. Dus moest de koelkast verplaatst worden, maar waarnaartoe? En uiteindelijk kwam ie in de keuken..vanaf die dag konden wij niet meer eten in de keuken omdat de ruimte daar ontbrak. Vanaf toen aten wij in de kamer.Wij hadden ook 2 toiletten boven en onder. En mijn moeder had net als mijn vader een rijbewijs en we hadden zelfs 2 auto's. Mijn moeder (onderwijzeres) bracht ons naar school en zette ons af...en reed dan meteen door naar haar eigen school.De auto van mijn vader was voor de winkel, daar werden bezorgingen mee gedaan. Mijn moeders auto was dus de gezinsauto.Want ook als wij op vakantie waren moest mijn vaders auto bij de zaak blijven zodat het personeel de bestellingen kon doen. Van bijtelling op het loon had toen nog niemand gehoord denk ik.
Van die telefoon herinner ik me wel dat je er amper iets aan had....want er waren er maar enkelen die dat hadden, meestal de kinderen uit de klas die ook een winkel/zaak hadden...dus prive werd er amper mee gebeld. of toch wel, naar mijn groootouders en naar 1 oom en tante die ook een winkel hadden en ver weg woonden. Onze t.v. kwam in 1968 dus toen was ik 2..Mijn vader had toen een grote klant binnengehaald...En kocht een nieuwe bestel-auto en kreeg daar die t.v. bij, mijn broertje werd toen ook geboren.Deze 4 heugelijke feiten werden in 1 adem genoemd. Ik herinner me dan ook meneer de uil en dan moest ik naar bed. Alwaar en babyfoon stond met een wekker ervoor...omdat mijn ouders 's avonds nog wel eens in de winkel bezig waren en dan mij niet hoorden.Die babyfoon heeft nog in onze tienerjaren dienst gedaan als oproepsysteem als wij op onze kamer zaten en mijn moeder ons wilde roepen om te eten.
En wij hadden ook gewoon allemaal een fiets. Maar die gebruikte ik amper, eigenlijk alleen op de camping. Want onze straat was veel te druk om te fietsen en de stoep maar 2 of 3 stoepegels breed...Nu is het winkelgebeid en verboden voor gemotoriseerd verkeer, fietsen kan en mag je er nu wel.Ik denk dat qua beweging mijn kinderen het beter hebben dan ik toen. Ik speelde voornamelijk in de achtertuin.Pas toen ik wat ouder was mocht ik in het park aan de overkant spelen....maar dan moest ik wel worden 'overgestoken' door een buurman, door dat drukke verkeer.
groeten albana
albana
31-05-2010 om 09:03
En die boodschappen...(n.a.l.v. emma)
Ik moet wel lachen om die conslusies van emma. Wij halen altijd de bewaarspullen bij de aldi. Chocolademelk, melk (houdbare, voor als de verse op is), macaronie, spagettit, koekjes, chips, sauzijzebroodjes, knakworstjes,frisdrank, ijsthee etc.etc. Veel ongezond. En nooit vers spul of amper. Dus laden wij onze kar vol met ongezonde etenswaren. Dit is wel voor 2 weken of nog langer, maar dat weet emma natuurlijk niet die ernaast staat. En daarna rijden we door naar de A.H. en kopen er vers spul. Bruin brood, sla, komkommer, tomaat, witlof,aardappels, soepgroenten, nog meer groente naar wat het seizoen maar bied, veel fruit minimaal sinaasappels,appels en nog wat erbij. Vruchtensappen, vlees, vleeswaren, kaassoorten, meelwaren,verse melk, kwark, vla, margarine, etc. etc.
Eigenlijk alleen de gezonde dingen....Die gezonde dingen zijn hoogstens voor 4 dagen ofzo, in ieder geval diezelfde week gaan we nog een keer...(voor weer hetzelfde ongeveer).
En wat zou emma dan denken?
Van die 2 boodschappenkarren maken wij als ons eten. Kant en klaar eigenlijk zelden, alleen als wij rare dagen hebben wel eens (ik werken, oudste om 18.00 uur weg en jongste om 19.00 uur en man komt thuis om 18.30 en ik pas 's avonds laat, zo'n dag) en dan is het vaste prik lasagne kant en klaar (want dat lust ik niet) of hamburgers (dat kan zelfs 12 jarige bakken..).
groeten albana
IngridT
31-05-2010 om 09:18
Boodschappenkar
LOL. Ik kan er niks aan doen dat ik net als Emma een levendige fantasie heb als ik in de rij vd kassa sta.
En idd vooral als ik iemand stoicijns 7 blikken groente op een rijtje op de band zie zetten. Wortels. Boontjes. Doperwten, enzovoorts. En daarachter 7 pakjes vlees. En een grote zak aardappelen. Tja, dan ben visualisaeer ik echt de gemiddelde avondmaaltijd van zo'n familie, kan er niks aan doen. Meer geintrigeerd dan veroordelend trouwens.
Maar mijn eigen kar ziet er ook heel raar uit. Ik halle vlees & groente bij de slager & groenteboer, en kaas bij de kaasboer. Dus wat er in mijn kar ligt is ook een nogal vitamine en versloze stapel van basics en relatief ongezonds (zuivel, pasta/rijst etc, kofffie, drinken, koekjes, chips en schoonmaakmiddelen en zo)
Ingrid
mirreke
31-05-2010 om 09:26
Albana
Mijn ouderlijk huis leek erg op jouw ouderlijk huis. Mijn ouders waren allebei onderwijzer. Zou dat er iets mee te maken hebben?
Enne, wij hadden ook telefoon. Sterker nog, wij hadden toen al (na onze verhuizing toen ik drie was) een doorverbindsysteem. In drie kamers hadden we zo'n telefoon, en je kon naar elkaar doorverbinden, en ook in elke kamer opnemen natuurlijk.
En we hadden eerst een auto, en later twee, toen ik tien was of zo. Toch deed ik echt alles op de fiets, en dat waren hele einden, ook al toen ik nog op de basisschool zat.
Hillary
31-05-2010 om 09:26
Verbazingwekkend
Ik verbaas me ook, ik ben van 68. Die verhalen over badhuizen ken ik van mijn moeder, maar goed die heeft jong kinderen gekregen, dus is misschien niet zoveel ouder dan sommige OO'ers. Zij is van 48. Wij hadden in de gemeente een zwembad en toen ik zwemles kreeg (in 74) zag ik dat daar badkamers waren en vroeg me af waarom en toen vertelde mijn moeder dat zij daar vroeger een keer per week naartoe gingen om in bad te gaan omdat huizen geen douche of bad hadden. Ik kende werkelijk niemand zonder douche. Wel waren in onze buurt nog wat huizen met een "tonnetje". Dan kwam een keer per week de "tonnenman" langs en die nam die zware ton met uitwerpselen op de nek. MIjn vriendinnetje woonde in zo'n huis, kan me nog herinneren dat ze een toilet kregen. Zal in ca. 78 zijn geweest. Douche hadden zij wel en koelkast ook. Kan me trouwens ook niet herinneren dat iemand die ik kende geen koelkast had. Die ijsblokken herken ik dan weer wel uit mijn schoonmoeders jeugd in Indonesie, maar die is van 37.
Nee eigenlijk waren er in mijn herinnering in mijn jeugd niet zoveel minder voorzieningen dan nu, afgezien van de magnetron dan. En inderdaad had niet iedereen een auto en telefoon. Erg indrukwekkend was toen wel dat een buurman bij een vriendinnetje binnenstormde om te bellen, zijn vrouw bleek overleden.
Ik ben echt verbaasd dat het bij sommige mensen van mijn leeftijd vroeger nog zo anders was.
Alvoco
31-05-2010 om 09:29
Ellen
Ellen: "Vroeger zag je enorm veel mensen die we nu sprietig vinden. Wat we nu min of meer \'normaal\' vinden was vroeger \'hollands welvaren\'. Wat we nu \'stevig\' vinden was vroeger \'dik\'. En wat we nu dik vinden was vroeger \'heel dik\'. Echt, ik zie in het zwembad zó veel kinderen die een beetje spekkig zijn, terwijl vroeger vrijwel alle kinderen mager waren."
Ik vind dat het ingewikkelder en genuanceerder ligt. Ik herinner me wel van vroeger dat er inderdaad minder dikke kinderen waren. Tegelijk waren er toch andere normen, dat "die we nu sprietig vinden", herken ik niet. Toen ik veertig jaar geleden een klein meisje was, was het normaal voor dames van middelbare leeftijd om 10 kgr zwaarder te zijn dan voor dat ze kinderen kregen. Was een kind wat zwaarder met van die appelwangen, dan werd daar geen punt van gemaakt, en er waren niet veel broodmagere kinderen. Bedenk dat in diezelfde tijd hét sexsymbool: Marily Monroe, maat 42 had(!) Ik zie twee bewegingen: enerzijds een ideaalbeeld van heel slank om niet te zeggen graatmager in mode en bladen en zo. Waardoor geldt: slank zijn = chique = elitair = iets om naar te streven. Tegelijk bewegen we minder, ook de kinderen, waardoor ze niet minder dik dan vroeger, maar ánders dik zijn, vind ik. Geen appelwangen en een buikje dat met de groeispurt verdwijnt, maar inderdaad: spekkig. Dan is er de voedingsmiddelenindustrie die zorgt voor een koolhydratenepidemie. Ze gooien werkelijk OVERAL suiker en meel in, tot en met je vleeswaren (zelfs ham e.d.) aan toe. We schuiven zo, ook als we matig eten, ongemerkt veel meer energie naar binnen terwijl het hongergevoel niet afneemt, integendeel. Zelf eet ik sinds een paar maanden koolhydraatarm. Een openbaring. Ik ben fitter, ik kan me de hele dag vol stoppen en ik kom geen gram aan integendeel ik val langzaam af. Ik heb geen honger. Sporten gaat prima. Maar in feite ben ik misschien terug geschakeld naar een wat "historischer" voedingspatroon. Misschien worden kinderen ook wat fitter als we hun brood, ontbijtkoek enz. afschaffen.
Alvoco
31-05-2010 om 09:31
P.s.
Woonde op een dorp vroeger. Vrijstaand huis met veel grond. Geen koelkast. Geen douche. Wassen in de teil, in de zomer in de schuur, in de winter voor de kolenkachel. Voorraad ingevroren kippen in het koelhuis en af en toe naar het badhuis.
Was allemaal heel gewoon.
Tihama
31-05-2010 om 10:44
Nooit gaan sporten
Tijdens een etentje hadden we het over de eeuwige strijd met de weegschaal. Ik vertelde dat mijn strijd begonnen was op mijn 24e toen ik van de ene dag op de andere moest stoppen met sporten. Ik sportte extreem veel en ik at heel veel. Dat kon makkelijk. Maat 36 met minstens 3000 kcal per dag. Probleemloos.
Na ruim 10 jaar gejojo heb ik sinds een jaar of 6 een nieuw evenwicht: maat 42 met 2000 kcal per dag.
Mijn tafelgenoot, hooguit maat 38, zei direct: "Dat sporten is de grootste fout. Door te sporten krijg je een te hoog eetpatroon. Iedereen die veel gesport heeft, krijgt gewichtsproblemen. Het beste is gewoon nooit te beginnen met sporten. Ik heb nog nooit gesport en ik heb al 40 jaar hetzelfde gewicht". Ik zat haar even verbouwereerd aan te kijken. Dit was een manier waarop ik er nog nooit naar gekeken had.
Maar ze heeft ergens gelijk. Mijn sporten ging trouwens dubbelop, want ik fietste 30 km per dag vanwege school. In weer en wind.
Als je leven verandert (minder tijd) dan is tijd voor sporten vaak het eerste dat er bij in schiet. Maar het is zeldzaam dat je dan ook direct minder behoefte aan eten hebt.
Mijn zoon heeft (licht) overgewicht en een pesthekel aan sporten. Ik doe al jaren mijn best om hem te helpen hiervan af te komen, maar het enige dat we bereiken is dat het niet erger wordt. Hij heeft nog ongeveer 30 cm groei te gaan.
Ik heb besloten om op te houden om hem te stimuleren (dwingen) tot meer bewegen, maar goede afspraken te maken over eten. We zijn pas een paar weken bezig maar het gaat nu al de goede kant op. Gelukkig is hij wel dol op fruit. Ik realiseer me dat een gezond eetpatroon veel makkelijker vol te houden is dan fanatiek blijven sporten, terwijl je het eigenlijk niet leuk vindt. Aan minder eten valt te wennen, maar meer sporten vraagt veel meer. De kans dat hij minder en gezond eten volhoudt als hij eenmaal op zichzelf woont is veel groter, dan de kans dat hij spontaan gaat sporten als hij op zichzelf woont.
Tihama
Temet
31-05-2010 om 10:59
Tihama
"Mijn zoon heeft (licht) overgewicht en een pesthekel aan sporten. Ik doe al jaren mijn best om hem te helpen hiervan af te komen, maar het enige dat we bereiken is dat het niet erger wordt. Hij heeft nog ongeveer 30 cm groei te gaan.""
Ik moet zo aan mijn broer denken... Toen we beiden kinderen waren vond ik hem dik (en ik was de enige niet). Als ik nu de foto's van toen zie, vraag ik me af waarom toch, want hij was weliswaar stevig maar echt dik was hij niet. Nu wel. Maar toen viel het allemaal echt reuze mee. Hij had alleen de makke dat zowel ikzelf, als mijn ouders, als een flink deel van de familie aan beide kanten in aanleg vrij tenger zijn. Broer is groter en steviger van bouw. Hij werd achteraf volgens mij pas echt dik toen hij het huis uitging. En hij heeft nog een aantal jaren in Amerika gewoond, dat helpt niet.
Voor zover ik begrepen heb heeft sporten maar weinig effect op het gewicht, behalve als je het inderdaad heel veel doet. Met de risico's die je hierboven al omschreef. Veel bewegen in het dagelijks leven is gezonder, heeft meer effect en minder blessure-risico en is op den duur ook beter vol te houden. Laten we hopen dat je zoon gewoon nooit zijn rijbewijs haalt
Groeten,
Temet
Kaaskopje
31-05-2010 om 12:12
Emma
Ik reageer per berichtje, misschien is er al iets van gezegd, maar nu veroordeel mensen die anders eten dan jij wéér ondanks een smiley. Je opent dat iedereen van jou aardslui mag zijn en dus Knorr en dergelijke mag gebruiken, maar dat jij liever snel een biefstukje maakt. Ik kan me je voorkeur voor het biefstukje helemaal voorstellen, maar wij kunnen moeilijk drie-vier dagen per week biefstuk gaan eten, dat is te eentonig. Daarnaast vinden we zo'n Wereldgerecht lékker. Dat heeft dus niets met aardslui te maken. In dat Wereldgerecht gaat vers vlees, verse groente en rijst of verse aardappelen als dat erbij hoort, dus vitamine genoeg en meer werk dan de biefstuk. Het heeft wel te maken met gemak. Dit kan van te voren klaargemaakt worden zodat we niet om half 8 hoeven te eten maar 7 uur. Dat scheelt toch weer. Bovendien kan ik wat over is meenemen naar mijn werk zodat ik geen kant en klare maaltijd uit de koeling hoef te kopen. Er is over nagedacht dus.
Je hebt gelijk dat het soms ongemerkt gaat dat je hersenen gaan associëren. Dat heeft iedereen. Maar je zou je hersenen ook eens kunnen inprenten dat mensen die anders eten dan jij niet automatisch aardslui zijn en ongezond leven. Ik vind het maar vreemd dat er mensen zijn die anderen als zodanig wegzetten enkel en alleen door de momentopname van een boodschappenkarretje.
Kaaskopje
31-05-2010 om 12:20
Ingrid
In de tijd dat wij het met 45 euro per week moesten doen aten wij ook veel uit blik, omdat dat nu eenmaal het voordeligst was. Zo'n band vol met blikken, vlees en aardappelen hadden toen onze boodschappen kunnen zijn bij de Lidl. Ook hieraan kun je dus niet persé aflezen dat iemand een verkeerde eetinstelling heeft, maar er misschien gewoon het beste van maakt. Blik is bovendien qua vitamine niet ongezonder dan vers. Het nadeel is wel dat er vrij veel zout in kan zitten.
Kaaskopje
31-05-2010 om 12:25
Derde reactie
Zoals jullie merken reageer ik wat fel naar aanleiding naar aanleiding van een oordeel over winkelkarretjes. Iedereen heeft zo zijn gevoeligheden zal ik maar zeggen
Kaaskopje
31-05-2010 om 12:30
Emma o.t.
Ja, ik betrek het inderdaad teveel op mijzelf, maar dat vind ik niet zo vreemd. Ondanks dat jij na de winkel niet meer aan een persoon denkt die in jouw ogen verkeerde boodschappen doet dénk je het wel en dat vind ik bijna net zo erg als dat iemand jóuw veroordeelt vanwege het gezelschap waarin jij verkeert. Je oordeelt zonder de achtergrond te kennen en die kan totaal anders zijn dan wat jij ervan maakt.
Dorry1
31-05-2010 om 12:38
Ot hip-waist ratio
Naar aanleiding van dit draadje ben ik eens gaan lezen op wikipedia over de hip-waist ratio (HWR) en die schijnt niet alleen een beter beeld te geven van gezondheid dan de BMI, maar volgens dat getal val ik binnen de marge wat aantrekkelijk gevonden wordt! Ben ik effe blij dat gevonden te hebben op deze druilerige maandag.
Dorry
Vic
31-05-2010 om 12:45
Hé, een nieuw begrip
Hoe bereken ik die HWR? Als ik waist/hip doe kom ik uit op 0,71 en dat is volgens Wikipedia te hoog.
Tihama
31-05-2010 om 12:52
Te hoog?
Welnee: 0,71 is volmaakt. Dat had Marilyn Monroe ook
Ik zit op 0,75, maar gelukkig compenseer ik dat met ook een WBR van 0,75, dus het blijft toch wel een zandloper
Tihama
Vic
31-05-2010 om 13:00
Haha
Ik heb geenszins een figuur dat te vergelijken is met dat van Marilyn Monroe. Blijkt wel weer dat je niet kunt afgaan op een ratio an sich (waarden zijn 63/88).
Vic
31-05-2010 om 13:08
Buiten spelen
Ook nog even on topic. Ik denk dat kinderen een slechtere conditie hebben doordat er minder echt buiten wordt gespeeld. Bij de bso worden toch vaak georganiseerde spelletjes gedaan, waarbij niet heel veel gerend en gedold wordt. Ik speelde vroeger 7 dagen per week buiten. Doordeweeks na schooltijd en in het weekend de hele dag. Dan struinden we de hele wijk door, klommen op schuurtjes en in bomen, en ook met belletje trekken en hard weg rennen verbruik je natuurlijk een boel energie. Achter ons huis was een grote, vrij toegankelijke, speeltuin met veel klimtoestellen. Dat zie je tegenwoordig ook niet meer (te gevaarlijk?). Mijn kinderen zijn overigens allebei een stuk dikker dan ik vroeger was. Jongste zit volgens de kinder bmi-wijzer op randje ondergewicht, maar er is werkelijk geen rib bij haar te tellen.
IngridT
31-05-2010 om 13:27
Kaaskopje...
Meid, ik snap je helemaal, en ik bedoelde het helemaal niet veroordelend. Ik kijk net zo goed geintrigeerd (en misschien nog wel geintrigeerder) naar Emma's pre-consuminder-kar vol garnalen, avocado's en biologisch-dynamische vlierbes-sapjes van over de 3 euro per liter. Gewoon, een soort onschuldige nieuwsgierigheid en interesse in hoe anders het kan dan wat je zelf doet. Of dat nou uit financiele, tijdsbesparende, bourgondische of gezondheidsredenen is....
Ingrid
Jolanda123
31-05-2010 om 13:32
Lastig
Ik denk dat het lastig is om precies vast te stellen waar de verschillen zitten.
Dat kan de voeding zijn, het kan zijn dat er minder bewogen wordt, het kan ook een combinatie van allerhande factoren zijn.
Wat het voor mij moeilijker maakt om te zeggen "het ligt hieraan", of "het ligt daaraan", is ook nog eens het feit dat er NU binnen nederland al enorme verschillen zijn in leefomgevingen.
Simpel voorbeeld:
als ik lees over kinderen die niet of zelden buitenspelen omdat daar domweg de ruimte niet voor is, dan snap ik dat met mijn verstand, maar gevoelsmatig kan ik daar niet veel mee.
Het waarom ik dat niet snap is heel simpel: wij wonen in het buitengebied, en bij ons op het dorp is één school (max 55 leerlingen) en hebben wij geen winkels.
Alle kinderen kunnen hier buitenspelen en hebben ook het hele dorp en een groot gedeelte van het buitengebied als speelterrein.
Als de jeugd hier iets wil, dan zullen ze moeten fietsen. Als ze naar het VO onderwijs gaan, dan moeten ze minimaal 14 tot 20 km per dag fietsen.
Om die reden vind ik dit soort onderzoeken ook altijd zo lastig te lezen. Dit onderzoek gaat over 2000 kinderen.
Welke kinderen? Waar wonen die kinderen? zijn het allemaal "stads-kinderen" of zijn er ook kinderen onderzocht van het platteland? En die die groep kinderen die onderzocht is, is die op de zelfde manier samengesteld als de groep kinderen die in 1980 werden onderzocht?
kortom, waar praten we over?
Jolanda, die het overgewicht wijt aan het feit dat we tegenwoordig overal een thermostaat hebben met een centrale verwarming.
Jezelf warmhouden kost namelijk ook energie, door de centrale verwarming is het overal even warm, en dus heeft je lichaam minder energie nodig om jezelf altijd even warm te houden.
IngridT
31-05-2010 om 13:40
Hip/waist ratio?
Hmm. Die van mij is 0.8...da's op het randje van OK? Ik moet bijna gaan afvallen? Maar ik weeg 59 kg, heb maat 36, en een BMI dat eerder aan de ondergrens van het groene gebied zit dan bovenin?
Snap er niks van....
Ingrid
Biene M.
31-05-2010 om 14:06
Ingrid
Ik denk dat je naar de cosmetisch chirurg moet voor wat siliconen op de heupen, dan komt het vanzelf weer goed.