Renmuis
25-11-2024 om 12:05
Schermtijd en het goede voorbeeld
Hoi allemaal!
Ik vroeg me af: wat doen jullie allemaal waar de kinderen bij zijn zonder scherm? Hobbies en bezigheden bedoel ik dan. Ik vind het de laatste tijd lastig want onze dochter is veel thuis (ze heeft geen zin in afspraakjes), het is slecht weer en ze vraagt veel aandacht waardoor ik me niet op een boek kan concentreren. Dan gaat toch vaak de tv aan of pak ik mijn tablet / telefoon, en dat wil ik eigenlijk niet.
Huishoudelijke taken zijn altijd goed, maar ik wil ook ontspannen. Misschien kunnen we elkaar inspireren?
Lotd
25-11-2024 om 12:22
ondanks dat ik niks mis vind met tv telefoon ect is nu eenmaal gewoon nieuws lees ik erop mail werk ect, maar ik begrijp wat wel wat je bedoelt hier ligt soms een puzzel op een plaat kan je makkelijk wegleggen, sudoku boekje al kan dat ook weer op je telefoon, tijdschrift makkelijker lezen dan boek zoiets?
MRI
25-11-2024 om 12:26
Kind is nu uit huis maar ik was altijd bezig met dansen, tekenen, schrijven, boetseren. Ja soms met een podcast aan of een muziekje op. Het heeft gewerkt.
mana_sutiyuq
25-11-2024 om 12:38
meestal was ik dan toch aan het werk. Zo vaak hadden mijn kinderen geen afspraakjes want veel sporten.
Temet
25-11-2024 om 12:53
Kan je misschien iets gaan breien/haken ofzo? Daar kan je aan werken als het uitkomt, en het opzij leggen zodra het niet meer uitkomt.
TineWinkel
25-11-2024 om 13:13
handwerken inderdaad - ik heb bijna altijd wel een breiwerk op de naalden staan.
Renmuis
25-11-2024 om 14:45
Ik ben helaas niet zo van het handwerken; naast de verplichte knutselwerkjes die ik voor mijn werk maak, laat ik dat graag liggen in mijn vrije tijd.
Ik speel wel meerdere instrumenten, dus dat doe ik soms. Puzzelen vind ik af en toe leuk, maar ook niet te vaak. Schrijven is heerlijk, maar doe ik eigenlijk altijd op de pc. Wel goed idee om dat weer eens op papier te proberen!
Anoniemvoornu
25-11-2024 om 15:57
Simpelere boeken pakken, zoals boeken met veel plaatjes , comics , natuurboeken enz , zelf een zoontje van anderhalf dus een dikke pil lezen doe ik ook niet nu 😂
Nowee
25-11-2024 om 16:01
Kleuren! Hier ligt altijd wel een haakwerk op tafel, maar zeker ook een kleurboek. Een simpele van de Action met mandela's met zo'n bruynzeel blikje kleurpotloden erbij.
afrodite05
25-11-2024 om 16:17
Herkenbaar. Ik lees normaal boeken, maar overweeg om nu eens een tijdschrift te halen, kijken of dat bevalt. Kortere teksten/verhaaltjes, aandacht weg is minder erg, zoiets.
Schommelstoel
25-11-2024 om 16:19
Pak een simpel boek, of een tijdschrift, blader rustig door mooie fotoboeken of kookboeken.
En toch naar buiten, ook als het 'slecht' weer is. Laarzen aan, regenjas aan, paraplu mee en minimaal een rondje door de wijk.
Ik vind het toch wel vreemd dat we niet meer weten hoe ons te vermaken zonder telefoon.
madee
25-11-2024 om 16:43
Kleurboek voor volwassenen met viltstiften e.d. ligt hier meestal wel op tafel, daar kun je makkelijk eens even in verder.
Samen een bordspel doen.
Wandeling (maar dat is niet binnen natuurlijk)
Televisieprogramma (terug) kijken of een serie.
Tijdschrift of boek lezen
Lizzyliz
25-11-2024 om 16:54
Samen een spelletje doen, zoals kwartetten of een puzzeltje. Samen de was doen en poetsen. Naar de bieb. Samen boekjes lezen en voorlezen. Samen kleuren of tekenen (mandala’s vond ik wel leuk). Liedjes luisteren van K3 en Dirk Scheele. Naar opa en oma of het bos in. Zwemmen. Ik koken en zij in haar keukentje spelen (stond bij ons in de keuken). Fietsen… Ik deed eigenlijk altijd alles samen met ons kind. Ze kon zichzelf niet zo goed vermaken, dat hielp ook niet echt. Heel soms pakten we de iPad erbij en maakten we een filmpje of keken we foto’s, maar meestal hadden we genoeg andere dingen te doen.
Edit: misschien is ze al wat ouder, dan zijn een heleboel dingen die ik noemde niet echt meer van toepassing.
Renmuis
25-11-2024 om 17:02
Schommelstoel schreef op 25-11-2024 om 16:19:
Pak een simpel boek, of een tijdschrift, blader rustig door mooie fotoboeken of kookboeken.
En toch naar buiten, ook als het 'slecht' weer is. Laarzen aan, regenjas aan, paraplu mee en minimaal een rondje door de wijk.
Ik vind het toch wel vreemd dat we niet meer weten hoe ons te vermaken zonder telefoon.
Ik kan me prima vermaken zonder telefoon. Maar de dingen die ik leuk vind vergen concentratie die ik niet kan opbrengen als mijn dochter om me heen zoemt.
Ik wil heel graag aan haar laten zien dat ik mij alleen kan vermaken zonder scherm, maar dat lukt dus alleen als ze er niet is met mijn huidige hobbies 😅
Samen naar buiten doen we echt wel, maar het gaat me dus juist om de alleen-speel tijd. Normaal gaat ze ook wel alleen naar buiten, en dan kan ik dus even lekker lezen terwijl ik af en toe check of ze nog in de buurt is, maar nu hangt ze de hele tijd binnen.
Evaluna
25-11-2024 om 17:09
Ik herken het helemaal... Soms heb ik ook gewoon niet zoveel puf om iets anders te doen dan een beetje over mijn telefoon scrollen. Zeker als ik onder schooltijd heb gewerkt.
Een legpuzzel werkt wel. Soms probeer ik het ook om te draaien. Huishoudelijke klusjes / was vouwen / boodschappen als ze uit school komen en iets voor mezelf als ze op school zitten.
Niet heel veel tips. Vooral herkenning.
Nu is de een aan een miniatuur huisje bezig en de ander bakt paarden koekjes. Liever zonder mijn hulp 😅