Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Schermtijd en het goede voorbeeld

Hoe oud is je dochter?

Lego. Wij hebben elk ons eigen lego project waar we aan werken. Kunnen we dus ook gezellig samen doen.

Renmuis

Renmuis

25-11-2024 om 17:22 Topicstarter

Pippeltje schreef op 25-11-2024 om 17:11:

Hoe oud is je dochter?

Ze is 6

fijn dat er herkenning is 😊 Ik zit zelf ook laag in mijn energie naast werk op het moment.

Kleuren, diamond painting, legpuzzel, eenvoudig boek, tijdschrift en borduren.

Misschien kun je als je samen met je kind aan tafel zit te diamantpainten, kleuren of puzzelen een leuke podcast of luisterboek voor jezelf opzetten voor de ontspanning op de achtergrond. Dus niet ook nog kinderliedjes. 

Rockpainting. Misschien ook leuk voor je dochter om te doen.

Een abonnement op een papieren krant een idee? De meesten hebben ook een puzzelpagina. Zelf vind ik brood bakken ook heel ontspannend, maar daar moet je ook maar net puf in hebben. En radio aan en meezingen/dansen? Planten stekken... Blijf vooral dicht bij wat je interesseert. Ik oefen nu met niets doen en naar de vogels kijken. 

Ik doe veel klusjes met de kinderen (naar de glasbak, de was opruimen, samen stofzuigen, allemaal een poetsdoek en ieder op eigen hoogte poetsen, planten water geven, dingen snijden voor het avondeten etc). 
We spelen (bord)spelletjes, bakken koekjes/taarten, maken puzzels en bouwen heel veel met lego. Mijn yogamat ligt vaak in de kamer, maar daar kan ik niets mee, want zodra ik in een yogahouding probeer te staan, klimt er direct een kind op me. Dus we gebruiken die mat om koprollen te oefenen. En als ik rust aan mijn hoofd wil, ga ik uitgebreid mijn teennagels lakken.

Moederkareltje schreef op 25-11-2024 om 20:53:

Misschien kun je als je samen met je kind aan tafel zit te diamantpainten, kleuren of puzzelen een leuke podcast of luisterboek voor jezelf opzetten voor de ontspanning op de achtergrond. Dus niet ook nog kinderliedjes.

Ik vond kinderverhaaltjes juist enorm ontspannend werken voor mijzelf. Zelf lekker ook luisteren naar Michiel van de Hazelhoeve of Mathilda ofzo. 

Verveling is van alle tijden; het ontstaat als je ergens op wacht. Een of andere peer in Silicon Valley ontdekte dat je als je mensen een worst voorhield tijdens verveling (daarmee hun aandacht kaapte) je daarmee veel geld kon verdienen. Een eigentijdse rattenvanger van Hamelen.

Daarvóór moest je moeite doen (fysiek vaak ook) om je te vermaken, maar als je gewend bent aan een scherm dan is dat een veel kortere weg naar het doden van tijd dus dan kies je de lange weg niet meer. Je neemt er wat chips bij, een psych om de bijverschijnselen te managen, een sportschool en iedereen verdient eraan. Het was een experiment, een verslaving nu, die niet meer verdwijnt ook al is iedereen er tegen.

Ik denk dat er veel gewacht wordt op het moment waarop het scherm weer aan mag. Men weet waar de knop naar het geluk zit.

PS: je merkt wel iets van een TikTok-persoonlijkheid of zo. Eigenaardigheden die men krijgt door beïnvloeding door sociale media. Een van de betere is dat de typische verlegenheid die er vroeger veel was, verdwenen lijkt. Een van de minder goede is het wij-zij denken, angst ergens niet bij te horen en groepjesvormen dat soms de vorm kan aannemen van een heuse oorlog.

Je vraag is wat je kan doen tegen verveling, zelf of samen. Het hoort er gewoon bij; is er altijd geweest. Als je je vaak verveelt ga je genoegen nemen met minder. Want door niets te doen help je ook jezelf niet. Zodra het effectievere middel weer "mag" storm je erop af.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.