Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

15-02-2016 om 21:07

Rookverbod kinderen geboren na 1-1-2017

Wat vinden jullie ervan?


Kosten

Als ik door blijf roken tot mijn vroegtijdige dood heb ik 35.000 euro aan accijns en btw betaald. Omdat roken mijn levensverwachting met 10 jaar verkort scheelt dat de maatschappij 90.000 euro aan aow. De zorgkosten van mijn laatste levensjaar zullen net zo hoog zijn als van een hoogbejaarde maar komt gewoon 10 jaar eerder. Dus van die 125.000 euro accijns/btw en geen aow houdt de maatschappij best een leuk sommetje over.

skik

Hortensia

Hortensia

16-02-2016 om 20:29

Vesper Lynd

"Het leven is leuker als je rookt, maar je gaat wel eerder dood."

Ik ben inmiddels 11 jaar afgekickt, heb helaas levenslang de gevolgen van mijn rookgedrag te dragen dus eerder dood ga ik toch wel, maar ik vind het leven zonder roken toch een stuk leuker!

Nooit meer stinken.
Nooit meer kleumen in een tuin of op een balkon.
Nooit meer een gesprek op een feestje of zo moeten onderbreken omdat de peuk lokt.
Nooit meer in de zenuwen of je nog genoeg peuken hebt na sluitingstijd (ja, er zijn nog flinke stukken Nederland waar de winkel niet tot ver in de avond en 7 dagen per week open is).
Nooit meer de schrik als je ontdekt dat je je aansteker of erger nog, je peuken thuis hebt laten liggen.
Nooit meer afgeleid raken of onrustig worden tijdens een film of theatervoorstelling omdat de trek in een peuk eerder komt dan de pauze.

Ik heb stevig moeten afkicken, ook nog eens cold turkey omdat ik geen stophulpmiddelen mocht, maar ik had geen keuze. Ik verdroeg geen peuken meer. Achteraf ben ik mijn lijf heel dankbaar dat het zo fel begon te reageren, anders had ik nu chronisch aan de zuurstof gehangen, of tussen zes planken gelegen.

Succes met stoppen! Het is alle ellende van de eerste afkicktijd zooo waard!

Ad Hombre

Ad Hombre

16-02-2016 om 20:39

Niveau

"Het probleem met rookverslaving is dat de nicotine kick en psychologische verslaving elkaar versterken. Neem er eentje weg en het probleem lost zichzelf op."

Soms denk ik wel eens dat ik me op een heel ander niveau beweeg dan de rest van het forum. Maar dan denk ik dat praten over wel of niet eerder dood gaan en minder of meer geld kosten veel interessanter is voor de meeste mensen dan denken over oplossingen...

Hortensia

Hortensia

16-02-2016 om 20:41

M Lavell

"Je gaat niet per se eerder dood aan roken. Je wordt wel eerder en dus langer ziek."

Een aantal rokers ontwikkelt COPD. De meeste rokers beginnen jong, en als je in het COPD-hoekje komt zal dat ergens tussen hun 40e en 50e eruit komen.
Een influenza kan dan dodelijk zijn, of je degraderen van GOLD2 naar GOLD4 (GOLD geeft het stadium van COPD aan).
COPD kan, als je stopt met roken, min of meer stabiliseren, maar door natuurlijke veroudering zullen je longen toch geleidelijk achteruit gaan en je hebt dan al een achterstand door je rookgedrag, dan heb je een probleem.

Ik weet waarover ik het heb. Ik heb COPD. Gelukkig niet met zuurstof, maar de kans dat ik van mijn pensioen zal kunnen genieten is niet echt groot. Zeg nooit nooit, maar ik ben wel realistisch. Mijn longen zijn als van een oud vrouwtje, dankzij medicatie heb ik toch nog min of meer een leven, maar het is wel een leven continu op een handrem die door de jaren heen steeds strakker aangetrokken zal worden.

En ik ben niet de enige, integendeel, de meeste COPD-gevallen zijn ontstaan door roken.

We kennen allemaal wel die opa die rookte als een ketter en op 94-jarige leeftijd na een lang en actief overleed. Maar die rokende opa is ook de spreekwoordelijke uitzondering op de regel.

Denk ook aan de grotere kans op kanker (niet alleen longkanker) en een hartaanval. En ik vergeet waarschijnlijk nog meer ellende die zich na enkele decennia rookverslaving kunnen aandienen.

Veel mensen gaan eerder dood door roken. Zo simpel is het.

Hortensia

Hortensia

16-02-2016 om 20:47

"Het probleem met rookverslaving is dat de nicotine kick en psychologische verslaving elkaar versterken. Neem er eentje weg en het probleem lost zichzelf op."

Het eerste is absoluut een feit.

Het tweede is een theoretisch feit, maar in de praktijk een ramp. Die nicotineverslaving, daar schijn je binnen enkele dagen vanaf te zijn.
Die psychologische verslaving komt zeker de eerste tijd in golven terug. Ik heb wel eens gehoord: "Na drie weken, drie maanden, drie kwartalen en drie jaar wordt het weer zwaar." Maar eigenlijk is het een levenslang iets.
Ik heb mensen die al jaren afgekickt waren in één zwak moment ("ééntje moet kunnen") weer dezelfde nicotinejunk van vroeger zien worden, tot hun eigen verbijstering. Schijnt met alcohol ook zo te zijn. En ik geloof het wel. Zelfs zoveel jaar na afkicken schiet het nog wel eens door mijn hoofd: "Ik zou best nog wel eens..." Het gebeurt zelden, eens per jaar of zo, ik kan met droge ogen naast de sigarettenbak van de supermarkt staan, het laat me koud, maar soms schiet het opeens door me heen: Zal ik...?

Ik weet niet wat er zou zijn gebeurd als mijn longen nog wél tegen rook zouden kunnen. Ik baal van mijn ziekte, maar tegelijkertijd ben ik blij met die ingebouwde barrière tegen zwakke of overmoedige momenten.

Echt, de rookverslaving is zo'n smerige verslaving, ik heb zelfs wel eens gehoord dat het erger is dan verslaving aan heroine (heb ik nooit gebruikt, dus ik kan niet zelf vergelijken ).

Goudvis

Goudvis

16-02-2016 om 22:11

de kosten

De kosten van roken staan goed uitgelegd in dit artikel. Wat het de maatschappij kost dan. Dat is die 2000,- per jaar, niet hoeveel een roker er aan uit geeft.
http://www.nu.nl/gezondheid/4214851/roken-kost-2000-euro-per-persoon-per-jaar.html

Rokers die niet roken

Ik ga niet soebatten over de kosten, behalve dit: mensen die jong overlijden aan ziektes zijn meestal rokers. Net als mensen met longkanker. Maar de meeste rokers overlijden niet jong ennkrijgen geen longkanker (wel allerlei andere kwalen als copd)
Ik had overigens juist begrepen dat het rapport dat de bedenkers van het verbod voor 17 jarigen hebben gemaakt vrij nauwkeurig uitrekent dat rokers duurder zijn ondanks het _gemiddeld_ jonger overlijden.
Kosten zijn wat mij betreft trouwens geen argument. Niet de ene kant op (te duur) nog de andere kant op..

Nicotine ook niet. (daar hoef je geen sigaretten voor te roken sinds die pijpjes)
Dit wel:
"maar ik vind het ook vrije keuze. Het leven is leuker als je rookt....."
Zeg maar eens dat dat niet waar is.
De oplossing ligt daarmee precies waar die hoort: bij de individuele roker.
Die heeft een wel hele dure of zo je wilt risicovolle hobby.

Ik heb lang gedacht dat verslaving aan roken het meest hardnekkig is. Daar had ik natuurlijk ( voor mij onbegrijpelijke) voorbeelden van.
Maar de een na de ander stopt alsnog. Met geen ander motief dan de vrije keus.
Ik vind het lekker, maar het is me te duur, ik haat de ochtendkuch, het gestress als de sigaretten op zijn, etc.

Geen van hen is anti rokers trouwens. Ik noem ze rokers (ja, roken is lekker) die niet roken.

Leuker

Vesper, dat het leven leuker is als je rookt geldt alleen voor rokers. Nooit-rokers zoals ikzelf denken er anders over. Als ik ertoe gedwongen zou worden - wat gelukkig niet zo is - zou ik er een lief ding voor over hebben om nooit te hoeven roken

Gelukkig hoef ik er niks voor op te geven om niet te roken, heb ik even mazzel.

Je mist maar twee dingen als nooit-roker. Het gevoel dat je lekker rebels bezig bent, en de bewondering die je ten deel valt als je stopt.

Groeten,

Temet

Imogen

Imogen

17-02-2016 om 17:49

Temet

'Vesper, dat het leven leuker is als je rookt geldt alleen voor rokers. Nooit-rokers zoals ikzelf denken er anders over.'

Ex-rokers denken dat ook niet hoor. Ik niet in ieder geval, ik vond mijn leven als roker helemaal niet leuker.

Mijntje

Mijntje

17-02-2016 om 17:52

leuker

Wat een flauwekul: het leven is helemaal niet leuker met roken Als je nooit had gerookt had je het leven even leuk gevonden (ik heb nooit gerookt)

Wat ook nog kan is mensen zelf laten betalen als ze ziek worden door parachutespringen, skieen, roken, drugs gebruiken, te hard rijden, snackbar-eten. Niet verbieden maar het risico bij de consument laten. Dat scheelt ook wel in gezondheidskosten want dan denk je wel drie keer na voordat je een sigaret opsteekt of je leven waagt.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

17-02-2016 om 18:12

Wel hoor...

Het zal wel net zijn als met cocaïne. Dat vinden mensen ook heel lekker en verschrikkelijk als ze beseffen dat ze het nooit meer zullen ervaren omdat je er zo dood aan kunt gaan. Ik heb even een paar dagen enorme stress, vanmorgen had ik er kramp in mijn kaken van, zo erg. Zeker weten dat een sigaret daar goed tegen helpt. Maar niet gedaan.

Hortensia

Hortensia

17-02-2016 om 18:44

Vesper Lynd

Toen ik stopte met roken had ik ook van die momenten. Ik zat toen in een online lotgenotengroep en we wisten elkaar altijd weer uit de ellende te trekken met reacties als "als je zo sterk reageert besef je meteen wat die troep met je heeft gedaan"

En "wat zou het zonde zijn als je door een minder leuk moment al die schone maanden weggooit!"

En ook: "Roken helpt niet tegen stress, het haalt de scherpe kanten er vanaf, maar de oorzaak van de stress wordt niet weggenomen door de peuken."

Sterkte en hou vol!

Imogen

Imogen

17-02-2016 om 18:56

Vesper

'Zeker weten dat een sigaret daar goed tegen helpt.'

Wat mij enorm hielp, was een klein stukje in het boek van Allen Carr: Troost zit niet in een sigaret. Daar zitten alleen nicotine, teer en nog wat andere stofjes in. Maar geen troost. Dus als je troost uit een sigaret wilt halen, kun je net zo goed een sigaret in je oren steken.

Ik zag mezelf al zitten, met twee sigaretten die rokend uit mijn beide oren staken ...
Mij hielp dat beeld. En wat voor troost geldt, geldt ook voor stressreducerende middelen. Het zit er niet in.

Roken is werken

Temet "Vesper, dat het leven leuker is als je rookt geldt alleen voor rokers. Nooit-rokers zoals ikzelf denken er anders over. Als ik ertoe gedwongen zou worden - wat gelukkig niet zo is - zou ik er een lief ding voor over hebben om nooit te hoeven roken "

Eh ja. Wat mij betreft gaat dat ook op voor motorrijden. Of voor bungeejumpen.

Je hebt mensen die er niet aan beginnen, die ermee gestopt zijn en die van de dokter niet meer mogen. Dat levert voor sommigen daadwerkelijk verlies van levensvreugde op. Dat ebt wel weer weg natuurlijk, maar het is niet bezwaarlijk om met plezier terug te kijken naar toen je nog wel .....

Ik denk dat de kloof tussen rokers en niet (nooit) rokers ook een rol speelt. In het rookcafe zit ander publiek.

Hier in mijn dorp hebben we twee kroegen. De ene houdt zich braaf aan de wet: binnen wordt niet gerookt. Het is een ouwe wijventent met accordeon muziek. Voor af en toe wel leuk.

Die andere negeert de wet . Er wordt ostentatief binnen gerookt door de eigenaar en het bedienend personeel, haar kinderen. Zo ook door de rokende gasten. Er hangt kunst aan de muur en er zijn regelmatig optreden van bands. Het is onze stamkroeg.

In de afgelopen 3 jaar is er toch wat veranderd. Rokende gasten gaan uit zichzelf naar buiten. Steeds minder vaak en het zijn er ook steeds minder. Openlijk doen stoppers kond van de opluchting die ze voelen dat ze dát niet meer hoeven, hun vrienden verlaten om aan de verslaving te zuigen.

De eigenaar moet er nog aan wennen. Die rookt stug door alsof het vuur van haar sigaret de boel aan de gang houdt. Roken is werken.

Vesper "Zeker weten dat een sigaret daar goed tegen helpt. Maar niet gedaan."
Stoppen is ook werken

Hortensia

Hortensia

17-02-2016 om 19:18

Imogen, over Carr

Ik kan me achteraf niet meer herinneren wat hij nou precies schreef, maar ik heb ook veel aan Carr gehad. Maar ik heb van mensen die al eerder via Carr met roken waren gestopt gehoord dat dat boek bij een volgende afkick niet meer zo goed binnen komt als de eerste keer.

dc

dc

17-02-2016 om 23:01

ik vind het lastig

Ik heb een paar stoppogingen gedaan, en de eerste dagen gaat prima. Beetje sacherijnig, maar een goed gevoel over dat je stopt. Daarna wordt het moeilijk. Je stopt namelijk niet 1 keer per dag, maar 200 keer per dag. Elke keer moet je weer de beslissing maken om niet te roken. En elke keer ga ik weer de mist in. Behalve als ik zwanger ben, maar dat is voor mij altijd als een "pauze" totdat ik weer mag roken. En om nou kind na kind te krijgen gaat ook weer een beetje ver.

Maar toen ik jong was had ik een eetverslaving, toen een niet-eet verslaving (anorexia), toen een harddrugsperiode (maar niet echt verslaving). Toen een verslaving aan antidepressiva, wat ook echt troep is voor je geest en lichaam. Ik zou willen dat ik dat verslaving-gen eruit kon gooien, want ik heb hem duidelijk.

Verbieden werkt niet, dat gaat alleen maar in de hand werken dat mensen die willen roken ook cocaine aangesmeerd krijgen door dezelfde dealers. Waarom kan er niet een sigaret uitgevonden worden die niet schadelijk is?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

17-02-2016 om 23:20

Enorme dip

Het is knap frustrerend dat je na ruim vier maanden nog weer zo'n dip kunt hebben. Een vriendin is 2 jaar geleden gestopt en zij vindt het nog steeds stom.
Maar ja, 50% kans dat je voor je 65e dood gaat aan iets wat aan roken gerelateerd is, is ook zo wat. Mijn genen had ik ook al tegen.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-02-2016 om 00:47

Het leven wordt leuker en zo

Miriam: Kosten zijn wat mij betreft trouwens geen argument. Niet de ene kant op (te duur) nog de andere kant op..

Het is een vervelende bijzaak, dat zeker. Ik ben alleen niet voor zorg op voorwaarde dat je je netjes gedraagt, want anders.... Wie rookt mag wat mij betreft nooit 'gestraft' worden met een hogere zorgpremie. Zo vind ik het ook belachelijk dat je bij het afsluiten van een uitvaartverzekering afgewezen wordt als je een bepaalde ziekte hebt. Je moet toch érgens aan dood gaan? Hoezo is het risico groter als je kanker hebt? Maar goed, dat is weer een heel ander verhaal dan roken

Als je gaat skiën moet je wel een extra risico verzekeren, tenminste dat is verstandig als je niet voor financiële verrassingen wilt komen te staan. Geldt dat niet voor parachutespringen (weet ik echt niet)?

Of de oplossing realiseerbaar is vraag ik mij af, maar het voorstel van Ad Hombre lijkt mij een hele goede oplossing. De overheid bemoeit zich ook met het zoutgehalte in brood, dus waarom niet met het nicotine en teer-gehalte in sigaretten. Een veel-jaren plan, maar in theorie niet onmogelijk.

Miriam: Dit wel:
"maar ik vind het ook vrije keuze. Het leven is leuker als je rookt....."
Zeg maar eens dat dat niet waar is.

Dat is niet waar Als je het persoonlijk maakt misschien wel. "Ik vind het leven leuker als ik rook. ", zegt een roker. Een niet-roker heeft die peuk niet nodig om het leven leuk te vinden.

Mijntje

Mijntje

18-02-2016 om 06:34

Vesper

Precies wat Kaaskopje zegt. Maar voor jou persoonlijk valt nu het stoppen zwaar begrijp ik. Sterkte ermee en houd vol!

Ad Hombre

Ad Hombre

18-02-2016 om 07:17

Vesper Lynd

"Maar ja, 50% kans dat je voor je 65e dood gaat aan iets wat aan roken gerelateerd is, is ook zo wat."

Die 50% kan niet waar zijn lijkt me. Dan zou de gemiddelde levensverwachting niet zo hoog zijn.

Fiorucci

Fiorucci

18-02-2016 om 09:40

Apart

Ik blijf het toch heel apart vinden dat er zo geageerd wordt tegen roken, maar dat alcohol zo gewoon is dat het te koop is in de supermarkt. Los daarvan: schieten we er iets mee op, dat verbod? Iets wat dan zo rucksichtlos verboden is, wordt wel heel aantrekkelijk voor pubers. En het kunnen krijgen lukt dan heus wel, een iets oudere vriend/vriendin en klaar ben je.

Paddington

Paddington

18-02-2016 om 09:52

Roken

Ik ben bijna 20 jaar geleden begonnen met roken. Natuurlijk hartstikke fout.
Toch zie ik mij niet als de 'gemiddelde' roker. Ik rook gemiddeld 1 sigaret per dag. Soms (bij een feestje) een paar meer, maar soms ook gewoon een paar dagen niet. Vaak krijg ik de vraag: waarom stop je dan niet helemaal. Op een of andere manier lukt mij dat niet. Op het moment dat ik denk te stoppen schiet ik in de stress, met als gevolg dat mijn sigaretten gebruik omhoog schiet. Zou het helpen als er minder nicotine inzit? Ik weet het niet. Ik denk dat mijn verslaving puur psychisch is.

Een rookverbod zal in een aantal gevallen kunnen werken denk ik, maar lang niet in alle gevallen. Daarbij denk ik dat een verbod op suiker meer zorgkosten zal schelen dan het verbod op sigaretten.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-02-2016 om 11:01

Paddington

"Op het moment dat ik denk te stoppen schiet ik in de stress, met als gevolg dat mijn sigaretten gebruik omhoog schiet."

Veel mensen schijnen nicotine als een soort (onbewuste) zelfmedicatie te gebruiken. Dus de interactie tussen je psyche en die nicotine zit misschien dieper dan jij en andere rokers denken. Vandaar dat tabak misschien wel de meest verslavende drug is die we kennen.

Smoking to self-medicate attentional and emotional dysfunctions:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18067030

"Zou het helpen als er minder nicotine inzit? Ik weet het niet. Ik denk dat mijn verslaving puur psychisch is."

De tabaksbedrijven geloven wel dat het helpt voor hun afzet als ze er meer nicotine instoppen of als ze zorgen dat de nicotine sneller wordt opgenomen en je zou zeggen dat zij er verstand van moeten hebben.

En - met alle respect - de mening van een verslaafde is altijd een beetje verdacht. Verslaafden en tabaksfabrikanten kun je beter beoordelen op hun acties dan op hun uitspraken.

Wat die ene sigaret betreft, lees dit eens:

Health Effects of Light and Intermittent Smoking: A Review:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2865193/

Ik heb er niet meer dan een blik op geworpen, maar lichte rokers komen er ook nog best slecht af. Het risico op longkanker is 5 keer zo hoog als bij niet-rokers maar voor zware rokers is dat 13 keer zo hoog. Voor hart en vaatziekten is licht roken bijna net zo schadelijk als zwaar roken. Alle reden om te stoppen zou ik zeggen.

"Daarbij denk ik dat een verbod op suiker meer zorgkosten zal schelen dan het verbod op sigaretten."

Da's nou zo'n typische verslaafdenuitspraak. Mijn broer begint altijd over dieselauto's verbieden als het over roken gaat.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-02-2016 om 11:06

Fiorucci

"Ik blijf het toch heel apart vinden dat er zo geageerd wordt tegen roken, maar dat alcohol zo gewoon is dat het te koop is in de supermarkt."

De meeste mensen die beginnen te roken worden verslaafd.
De meeste mensen die beginnen alcohol te drinken worden niet verslaafd.

Dat verschil is toch wel belangrijk.

"Los daarvan: schieten we er iets mee op, dat verbod?"

Dat is sterk de vraag. Vandaar het plan 'Ad Hombre': Tabak aanpakken via de voedsel- en warenwet en het nicotinegehalte geleidelijk omlaag reguleren.

Niki73

Niki73

18-02-2016 om 11:30

Yes!

Ik ben voorstander van jouw plan, Ad! Hup, maximale nicotinewaarden invoeren. Kan niet moeilijk zijn: trek de alcoholwet uit de kast en pas hem hier en daar een beetje aan.
Niki (nooit-roker, maar kent heel wat rokers en mensen met copd, wat een rotziekte!)

Paddington

Paddington

18-02-2016 om 11:39

Ad Hombre

Ik geloof zo dat de tabaksindustrie gelooft dat het verhogen van de nicotine voor meer afzet zorgt. Daarnaast geloof ik ook dat de meeste rokers verslaafd zijn aan de nicotine. Ik denk alleen dat het bij mij niet het geval is. Bij mij is het meer psychisch.
Soms rook ik een week lang niets. Hier heb ik dan ook geen behoefte aan. Als ik nicotine verslaving zou hebben zou ik dat merken.

Daarnaast is het logisch dat je als verslaafde anders tegen de zaken aankijkt. Daarbij kijk ik er nog anders tegenaan doordat ik er een beetje tussen hang. Is het slecht voor mij? Dat geloof ik zo. Ik denk alleen dat er andere zaken in mijn leven zijn die nog slechter zijn. Waarschijnlijk omdat ik vaak niet meer dan 1 pakje per maand koop. Voor mensen die meer roken is die balans wellicht anders.

Moet roken worden verboden? Wellicht wel, maar dan wel voor iedereen en niet maar voor selecte groep. Als we dan toch bezig zijn met het verbieden van zaken die slecht zijn voor je gezondheid, doe dan ook meteen suiker en cafeïne in de ban. Wie weet worden we als mensen dan nog ouder, waardoor er weer andere problemen opspelen.

Die gezondheidsrisico's die jij aanduidt zijn voor mij op dit moment geen reden om helemaal te stoppen. Ik heb op dit moment al zoveel stressfactoren in mijn leven, dat ik er nu voor kies om deze stress er niet bij te nemen. Hopelijk wordt het in de toekomst anders.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-02-2016 om 11:50

Niki

"Ik ben voorstander van jouw plan, Ad! Hup"

OK, als ik een medestander heb moeten we dan maar actie gaan ondernemen. Heb jij ervaring met Europese politieke lobbies -

Veel erger

"Maar ja, 50% kans dat je voor je 65e dood gaat aan iets wat aan roken gerelateerd is, is ook zo wat. Mijn genen had ik ook al tegen."

Was dat maar waar. Dat zou voor velen een goede reden zijn om vrolijk door te roken. De enige vrolijkheid die er nog is in een dan zelf gekozen korter leven.
Maar het is een sprookje.

De vooruitzichten zijn veel vervelender: 100% kans dat je voor je dood ziek wordt van het roken en daar lang en veel last van hebt. Moet je alsnog stoppen omdat roken in de omgeving van een zuurstoftank niet mag. Tegen die tijd helpt dat overigens niet meer voor de kwaliteit van leven. Je stikt langzaam de moord. Op of rond je 80e. Tegen die tijd al 25 jaar chronisch ziek.

overigens

Hoewel nooit-roker, zoals gezegd, heb ik laatst uit pure nieuwsgierigheid eens het boek 'Nederland stopt met roken" gelezen (leve de bieb). Nou, dat kan ik alle stoppers-in-spe van harte aanbevelen. Vooral de levendige beschrijvingen van COPD en vaatlijden zorgen voor een goede stimulans om te stoppen. De enge plaatjes bewaren ze voor het laatste hoofdstuk. Maar wat ik met name interessant vond is de uitgebreide beschrijving van wat roken allemaal doet, ik wist uiteraard dat roken schadelijk en kankerverwekkend was, maar dat nicotine rechtstreeks op je vaten inwerkt wist ik bijvoorbeeld niet.

Dit boek is geschreven door die twee longartsen die zich fanatiek op de strijd tegen roken hebben geworpen. Die ene heet Wanda de Kanter, de naam van die andere vergeet ik steeds. En de dames weten waar ze het over hebben, ze rookten voorheen allebei.

Groeten,

Temet

Niki73

Niki73

19-02-2016 om 10:16

Lobby

Ik zou graag willen Ad, maar vanwege mijn werk is het mij niet toegestaan dit soort projectjes ernaast te doen. Daar heb ik voor moeten tekenen.

Iemand moet de antitabakslobby zien te vinden. De medische wereld. Politieke partijen? De tabakslobby zelf zit pontificaal op het Schumanplein in Brussel. Die hebben geld!

Ik ga eens wat surfen als ik tijd heb.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.